Napló, 1983. január (Veszprém, 39. évfolyam, 1-25. szám)

1983-01-27 / 22. szám

Színházi hívogató Mit ígér „ A civilizátor”? Beszélgetés Katona Imre rendezővel Pénteken­­mutatja be a Pe­tőfi Színház Madách Imre A civilizátor című­­színdarabját. Alig ismert mű. Fogadhatjuk-e veszprémi előadását úttörő felfedezésiként, mint korábban a Mózes című Madách-drámát, melyet színházunk indított el hazai diadalútján sok évvel ezelőtt, egy nagy sikerű ősbe­mutatóval­. Azt mondhatnám: félig-meddig... A színház ré­széről félig, mivel nem első, csupán a harmadik­ bemuta­tást éri meg a mű. De a ren­dező részéről­ afféle felfede­zés, hiszen­­az 1938-as elő­adást leszámítva) ő foglalko­zott ezzel a drámával, majd vitte a gyulai színpadra öt évvel ezelőtt. Nos úgy tűnik, A civilizátor veszprémi bemu­tatása egy kicsit (vagy na­gyon?) Katona Imre rendező ideszerződéséhez kapcsolódik. A színháztörténeti naptár szerint jól jön ez a premier, Madách Imre ugyanis kettős jubileumot ül­: most van szüle­tésének 160-ik, az Ember tra­gédiája első bemutatásának pedig a 100-ik évfordulója. A civilizátor premierje előtt a da­rabról, a színrevitelről­ kérdez­tem Katona Imre rendezőt. - Hogyan találkozott „A civilizátor"-ral­­­ — Korábban dramaturg vol­tam,­­különösen érdekelt a ré­gi magyar dráma. Arra keres­tem választ: milyen tükrei a nemzeti­ondolkodásnak, mit sugallnak a mai színpadon? Több érdekességet előbányász­tam, köztük egyik legjelentő­sebb a Csíksomlyói passió. A civilizátorra­­is ekkor figyel­tem fel. Ezt a darabot a Hont féle Független Színpad ját­szotta először 1938-ban, öt év­vel ezelőtt pedig a Gyulai Vár­színház mutatta be az én át­­igazítós Sornban és rendezéseim­ben. - Mit kellett átigazítani? — Ez a mű eredetileg egy drámai formában megírt pam­flet, illetve­­rögtönzés. Vázlat inkább, miint teljes színpadi mű. Te­há­t játszhatóvá kel­lett tenni: szerkezeti módosításokat végeztem, helyzeteket teremtet­tem, dialógusokat írtam hozzá. Ezt jelentette az átigazítás.­­ Lényegében mit akar a „civilizátor"? — Madách meglehetősen ke­serű képet fest az 1848 utáni Magyarországról. A haza al­legorikus modellje a darabban egy gazdaporta, a­hol­ sok cse­léd - köztük több különböző nemzetiségű - dolgozik. Meg­lehetős tunyaságban élnek. Ide érkezik a civilizátor, aki sza­vaiban látszólag a haladás eszméjét hozza, s önjelöltként vállalkozik arra,­­hogy kirán­gatja a ház népét ebből­ a tes­­pedés­ből. Ám lassan föl-ibük kerekedik, egymás ellen her­geli, majd elnyomja őket gaz­­­dászul. Végül a’‘te­ljes háznép föllázaol, az idegen betolakodó ellen. Csakhogy a történtekből - mondhatni, a történetem­ből — nem tanulta­k­ semmit, ugyanúgy élnek tovább, mint azelőtt... Itt ütközik ki a Madách-i keserűség, illúziótlan­­ság, bár a darab egésze azt sugallja: haladni kéne, értel­­­mesebben élni ... — Milyen a dráma alap­hangja, műfaja? — Eléggé szabadszájú,­­lát­szólag felelőtlen komédia. De a mélyén komoly politikai mon­dandó van, sok keserűséggel. — Ez a rendezése egyben az ön bemutatkozását jelenti a Petőfi Színház közönsége előtt. Mondana valamit önmagáról, törekvéseiről­? — Pécsen, majd a fővárosi Népszínháznál­ voltam drama­turg. De ami számomra lénye­gesebb: ugyanakkor csaknem tíz éve vagyok a budapesti Universitas Együttes művészeti vezetője. Az itteni munkám alapján öt évvel­ ezelőtt már rendezőként hívtak vissza a pécsi színházhoz, majd egy évig Győrben, a Kisfaludy Színháznál dolgoztam. Az őszön szerződtem Veszprémbe, tu­lajdonképpen csak másfél hó­napja vagyok itt munkáiban, most ismerkedem a társulat­tal. — Remélhető, hogy az ama­­tőrszínházi kísérletezések ered­ményeiből valami „beszűrődik" a hivatásos színházi játékba? — A hivatásos és amatőr színház között én, másképp dif­ferenciálnék. Együttesem, az Universitas tevé­kenységét — a szó minőségi értelmében - magas szintű hivatá­sos mun­kának tartom, s ezzel a véle­ményemmel­ nem vagyok egye­dül. Ezt előadásaink itthoni és külföldi fogadtatása tárgyila­gosan példázza. Más kérdés viszont, hogy egyelőre amatőr körülmények között, s a mél­tányosnál mostohább feltételek szerint dolgozunk. Minden­esetre próbálok valamit át­csempészni kísérleti tapaszta­latainkból az itteni előadásba is. S hogy mit jelent mindez? Elsősorban a hivatásszerű igé­nyesség új, változó követel­ményeit. Pécsett úgy éreztem, hogy a nagyszínház föl­ tudja szívni ezeket a törekvéseket. — Nos, ezek után, azt hi­szem, fokozott kíváncsisággal várhatjuk, hogy Madách milyen eszmét, milyen cselekvést, a rendező pedig milyen játékot sugall „A civilizátor"-ban. Balogh Ödön Újjászületik a megrongált pécsi Zsolnay-kút A Zsolnay Porcelángyárban hozzáfogtak a leghíresebb pé­csi díszkút, a Széchenyi téren 1930-ban felállított és az el­múlt év őszén sajnálatos mó­don megrongálódott Zsolnay­­kút törött elemeinek pótlásá­hoz; a tervek szerint az ide­genforgalmi idény kezdetétől — várhatóan májustól - megint eredeti szépségében láthatják a város vendégei Pécs főteré­nek egyik ékességét. Mint ismeretes, tavaly októ­berben egy középiskolás diák — nem számolva felelőtlen virtuskodásának következmé­nyével — felmászott az­ épít­ményre, lába megcsúszott a kútkáván, s a csúcsot tartó oszlopok egyikébe kapaszkod­va magával rántotta a tető­díszt. A Zsolnay gyárban a darab­jaikból összeillesztett elemek alapján újakkal pótolják a díszkút megrongált részeit. Gyermekrajz- és játékkiállítás Kecskeméten a Szórakaténusz Játékműhely és Múzeum or­szágos pályázatot hirdetett Petőfi Sándor születésének 160. év­fordulója alkalmából,­­ a­­költő verseinek és életének egyes moz­zanataihoz kapcsolódó rajzok,,­­játékok készítésére. A beérke­zett 3200 alkotás­­közül- a legszebb 330-ból­ -kiállítást rendeztek, s a legsikeresebb 36 mű szerzőjét egyéni díjakkal­ jutalmazták. A kiállítást március 15-től Kiskőrösön is bemutatják. Kecskeméti tanulók a kiállításon A keceli Borbély Erika „Anyám tyúkja" című alkotása (Batik) Nem a pénz a legfontosabb iskolaszövetkezetek — régen és most Amikor százhét évvel ezelőtt, 1875-ben Weisz Bernát Ferenc kereskedő, iskolai takarékpénz­tárak megszervezését javasol­ta, valószínűleg maga sem gondolt arra, hogy a diákság körében mozgalommá terebé­lyesedik a franciaországi min­tát alapul vevő ötlet. Javasla­tát a művelődési kormányzaton kívül fölkarolta az Országos Magyar Gazdasági Egyesület is és alig egy évtized múlva ötödfélszáz iskolában már 25 ezer tagja volt az ifjúsági ta­karékpénztáraknak. Ebből a kezdeményezésből sarjadtak ki a tanulóifjúság egymás segíté­sét célzó iskolaszövetkezetei; közülük az első 1911-ben Bu­dapesten alakult meg. A Diákkaptár mozgalom Az ötven fölötti nemzedék emlékezetében még elevenen él a Diákkaptár mozgalom, amely 1938-ban alakult meg a kormány kezdeményezésére, a Magyar Nemzeti Bank anya­gi és erkölcsi támogatásával. A Diákkaptárba tömörült fiata­­lok­­ a felszabadulás előtt 584 iskolában 31 ezer taggal - el­sősorban növénytermesztéssel, bélyeg-, gyógynövény-, illetve vas- és textilhulladék-gyűjtéssel- kisállat- és selyemhernyó-te­nyésztéssel, háziipari munkákkal foglalkoztak. Igaz, hogy de­mokratizmus, ami a szövetkeze­tekre mindenekelőtt jellemző, nem alakult ki ebben a moz­galomban, gazdasági tevékeny­ségük azonban ma is elisme­résre méltó. Bármennyire hihetetlenül hangzik is, a felszabadulás után a Diákkaptár mozgalom szá­mottevő segítséget nyújtott a kirabolt­ ország állatállományá­nak gyarapításához. 1947-ben csaknem százezer állat volt a diákkaptárak tulajdonában, többek között 37 ezer nyúl, 24 ezer galamb, 15 ezer tyúk, 5 ezer kacsa, 2 ezer sertés, 3 ezer juh, ezer kecske, 550 szarvasmarha és ezerszáz méh­család. Ma is imponáló ez az adatsor. Az első demokratikus iskola­szövetkezetét százhuszonöt bal­mazújvárosi általános iskolás tanuló hozta létre 1946-ban. Ez a szövetkezet az ifjúság ön­kéntes társulása révén született meg, demokratikus önkormány­zattal szabályozták mindennapi életüket, és gazdasági tevé­kenységükbe sem szóltak bele a felnőttek. Példájuk hamar követőkre talált az országban, egymás után jöttek létre új s új szövetkezetek az oktatási in­tézményekben, de nem sokáig, mert a Szövetkezetek Országos Szövetségének megalakulását követően, 1949-ben az iskolai Hangya-csoportokkal, diákkap­­tárakkal egyidőben az iskola­­szövetkezetek is megszűntek, átadták helyüket az újjáélesz­tett iskolai takarékpénztárak­nak. (Ezek egyébként a vára­kozáson felül jól rajtoltak, pél­dául a virágzónak nem nevez­hető 1953-as évben 4200 isko­lában 13,5 millió forintot taka­rítottak meg a diákok.) Kereskedelem, ipar, mezőgazdaság Nyolcesztendei szünet után Győrben éledt fel újra az ifjú­sági szövetkezés eszméje. A Bercsényi Miklós Általános Is­kola és Gimnázium tanulói 1957. március 30-án határoza­tot hoztak az iskolaszövetke­zet megalakulásáról. Tanulón­ként húszforintos részjegyet je­gyeztek, és harmincezer forint értékű áruval kereskedelmi te­vékenységbe kezdtek az iskolá­ban. Ideje már arról is szólni, hogy voltaképpen mivel fog­lalkoznak az iskolaszövetkeze­tek, melyekből ez idő tájt 202 van az országban; közülük 130 általános és 67 középiskolá­ban tevékenykedik, 5 pedig felsőoktatási intézményben. Gazdasági, társadalmi, neve­lési céljaik egyaránt vannak. Legnagyobb népszerűségnek a kereskedelmi tevékenység ör­vend a tanulóifjúság körében. Az iskolai boltok fő törekvése: ellátni társaikat tanszerekkel, írószerekkel, iskolatejjel, büfé­áruval. Számos helyiségben kertész­kedéssel és kisállatok tenyész­tésével foglalkoznak a szövet­kezetbe tömörült gyerekek, de nem fehér holló már az ipari tevékenység sem körükben. Leggyakrabban játékokat és iskolai-óvodai szemléltető esz­közöket gyártanak eladásra. Van olyan iskolaszövetkezet, ahol a növendékek ipari ter­melésének értéke eléri az évi 700 ezer forintot. Egyébként egy-egy iskolaszövetkezet tisz­ta haszna általában néhány ezer, némely helyen néhány tízezer forint évente. Kié lesz a nyereség ? Mire fordítják ,a tanulók a nyereséget? Országosan be­vált gyakorlat a harmadoló fölosztás, tehát a tiszta pénz egyharmadával bővítik a „ter­melést”, ugyanennyit fordíta­nak közösségi célokra, például az úttörőcsapat nyári táboro­zásának támogatására, külön­böző kulturális és sportcélok­ra, a többi pedig a szövetke­zeti munkában kiemelkedő tel­jesítményt nyújtó diákok jutal­mazására szolgál. Mindent egybevetve, nem nagy összegekről van szó, de a tanulóifjúság szövetkezésében nem is a pénz a legfontosabb, hanem a nevelési cél: a mun­ka megszerettetése a közös te­vékenység által, a helyes szak­ma- és pályaválasztás elősegí­tése, a szövetkezés megismeré­se, továbbá demokratizmusra, közösségi életre nevelés. Kitűnő terepet kínál az isko­laszövetkezet a közéletiség gyakorlásához is. Demokrati­kus úton megy végbe a meg­alakulás, demokratikusan dol­goznak a választott diák-ön­kormányzati szervek, nyílt lég­kör uralja a szövetkezet egész tevékenységét. Az életre készí­tenek föl az iskolaszövetkeze­tek akkor­ is, amikor tudatosít­ják a fiatalokban a munka sze­rinti elosztás igazságos elvét, hiszen csak úgy részesülhetnek a közösség vagyonából, ahogy és amilyen mértékben hozzá­járulnak gyarapításához. P. Kovács Imre Népszerűek az iskolai boltok NAPLÓ - 1983. január 27., csütörtök - 0

Next