Napló, 1983. június (Veszprém, 39. évfolyam, 128-153. szám)

1983-06-19 / 144. szám

A kelengyésládák A Bakonyi Múzeum néprajzi gyűjteményének számottevő ré­szét a paraszti és kisnemesi bútorok képviselik. Sajátos, kü­lön csoportjuk a kelengyésláda vagy menyasszonyi giffer a férjhez menendőiftú­­liákból álló hozományának tá­rolására szolgált. Általában is viselő és a lakást díszítő­ dp­­szonneműt tartották bajon. A menyasszony kelengy8j55^^TM amelybe a textíliákon üvül a bútorok, edények is beletar­toztak — egyik legfortosabb darabja volt. Lükő Gábori nép­rajztudós szerint a régmonyok és asszonyok életébezjMHISH? vüli jelentése volt. Az eladó­sorba került lánynak apja meg­csináltatta a ládáját, amelybe a lány anyja segítségével gyűj­tötte a vászonholmit. De ez és a láda együtt már az ő külön világa volt, amelybe rajta kívül senki nem nyúlhatott bele. Férjhezmenetele után, új kör­nyezetében is „ládája volt egyéniségének szimbóluma, egyéni jogainak záloga." A kelengyésládáknak egy csoportja rendkívül gazdagon díszített. Ez a díszítmény kü­lönösen figyelemreméltó. A vi­­rágszinbolikának és a szimbo­­l­ikus* színeknek egész skálája f TWgtaratron^'közöttük. A meny­asszony állófcottól az öregasz­­^szony állapotig a nő teljes éle­­teNiglképeiI^t elevenítik meg, képbeli,_ fogalmaivá meg a legszebb női hivatást is, az ^anya sátját. A menyasszonyi ládák másik csoportja ^jtményeiben na­gyon visszafogott. A kisnemesi WRBHlpk­imintájára csak ro­vással, véséssel díszítették, copf vagy klasszicizáló motívumok­kal ellátva homlokzatát. Fel­iratot is festettek vagy véstek rá. A fényképen bemutatott ke­lengyésláda is ebbe­ a cso­portba tartozik, amely Felsődör­­gicséről származik. 1792-ben készítették Sződi Erzsébetnek, Sonnevendné Dr. Lackovits Emőke Sződi Erzsébet kelengyésládája Felsődörgicséről, 1792. Fotó: Róka Lajos Édes anyanyelvűnk országos verseny Sátoraljaújhely Város Taná­csa az idén ismét meghirdet­te az Édes anyanyelvűnk or­szágos versenyt. A 11. alka­lommal meghirdetett országos versenyt a kialakult hagyomány szerint ké­t kategóriában ren­dezik meg. Az egyikben a szakmunkásképző intézetek, a másikban a szakközépiskolák és gimnáziumok fiataljai ver­senghetnek. Megyénként, vala­mint megyei városonként két­­két, míg Budapestről tizenkét fiatal vesz majd részt a ver­senyben, mindkét kategóriá­ban. A Sátoraljaújhelyen október 20. és 23. között megtartandó országos döntőt az egyes tan­intézetekben, majd a megyén­ként megrendezett verseny elő­zi meg. Az ott legjobb ered­ményt elért két-két résztvevő kerül majd az országos dön­tőbe, ahol írásbeli, valamint szóbeli feladatokat kell meg­oldaniuk. Mona Lisa csak mosolyog Két palota, ahol felváltva laktak a királyok: a versailles-i kastély és a Louvre. Versailles ma a mindenkori köztársasági elnök rezidenciája, itt szállásol­ják el a Párizsba érkező állam­főket. Megszámlálhatatlan sok egyezmény, szerződés, nemzet­közi tárgyalás fűződik Versailles nevéhez. A magyarok számára elég annyit mondanom: itt van a Trianon palota tükörterme. Versailles-ban szörnyű nagy a tömeg. A franciák szerint csak Moszkvában, a Lenin Mauzóleum előtt áll hosszabb Emlékeim Nagy Lászlóról Molnár Edit fotókiállítása Pápán Molnár Edit fotóművész val­lomást tevő képeiről Nagy László igéző arcai köszöntik a látogatót Pápán, a Tégla- és Cserépipari Vállalat bemuta­tótermében. A pápai művészeti hetek ke­retében megrendezett kiállítást pénteken este nyitották meg abban a városban, ahol az Iszkázról indult fiúról az első fénykép elkészült. A költő Rege a tűzről és a lázsziatról című versét Rupnik Károly, a veszprémi Petőfi Színház művésze mondta el, majd Illés Jenő kritikus, az egykori iskolatárs és barát személyes élmények alapján jelenítette meg Nagy László pápai éveit, egyéniségének va­­rázsos világát, összedönthetet­­len hitének építőelemeit. — Nagy László számára a várost Pápa jelentette — mon­dotta a kritikus.­­ Az iskola szabadon tenyésző szelleme hívta elő belőle az igényt az alkotásra, bár a képzőtár­­saságban soha nem mutatta verseit. Nem sejthettük, hogy álruhás királyszavak hadosz­tálya áll. A költő pápai éveinek, for­­rásélményeinek méltatása után Molnár Edit képeiről beszélt a kritikus. A fotók fő erényé­nek azt tartotta, hogy a mű­vész nem magyaráz, nem tola­kodik, hanem beavat egy kivé­teles tehetségű költő sorsába, életébe. A jellemző gesztusok, kézmozdulatok mögött ott érezzük a lélek mozdulását is. A képekről árad a gyengéd­ség, a Nagy László lényegét átjáró humánum, mellyel a tárgyakat és az embereket megközelíteni tudta. Molnár Edit olyan szép és jelentős munkát végzett, mint a Horto­bágy poétájának arcát meg­­őrző-megörökítő fotóművész, Székely Aladár. Megnyitó beszédét Illés Je­nő így fejezte be: — Amikor a pápai kollégium 450. évfordulójára verset kér­tem Nagy Lászlótól, megígérte, nem húzódozott, bár annyit megemlített: most adtam le a kötetemet, nehéz lesz utá­na tollat fognom. Szép címe lesz a kötetnek, de félelmetes is: Jönnek a harangok értem. Tudjuk, hogy ez volt élete utolsó könyvalkotása. Én a pá­pai harangok zúgásából sze­retném kihallani Nagy László harangszavát is. A kiállítás június 30-ig te­kinthető meg. A pápai művé­szeti hetek keretében, a Jókai Művelődési Központban szom­baton Beck Judit festőművész kiállítását nyitotta meg dr. Német Zoltán, a városi ta­nács elnöke. Közreműködött Major Tamás. Kiállítás a szabadtéri múzeumokról Az ország mintegy 80 sza­badtéri múzeumát és tájházát mutatja be a Szentendrei Sza­badtéri Néprajzi Múzeum a fővárosban. Az Országos Mű­emléki Felügyelőség aulájában kapott helyet a Szabadtéri mú­zeumok Magyarországon című kiállítása, amelyet tavaly a sza­badtéri múzeumok európai szö­vetségének hazánkban tartott tudományos konferenciája al­kalmából rendezett, s amely képet ad a magyarországi népi építészetről és a szabadtéri néprajzi gyűjteményekről, a népi műemlékek védelméről. A vándorkiállításon színes fo­tók, ábrák és néprajzi tárgyak révén szemlélteti a többi közt a göcseji falumúzeumban, a vasi múzeumfaluban látható lakó- és gazdasági épületeket, a Dél-Dunántúl somogyi tájai­nak XVIII—XIX. századi talpas vázas házaiból álló szennai szabadtéri múzeumot, s a Ma­gyarország északkeleti részén megmaradt középkori falvak építészeti és néprajzi emlékeit megörökítő sóstói, valamint a pusztaszeri néprajzi gyűjte­ményt. Jelzi ugyanakkor: ebbe a múzeumba 330 XVII-XIX. századi épületet telepítenek, átfogó képet adnak majd az ország népi építészetéről, tele­pülési formáiról, a XIX. századi lakosság életmódjáról, gazda­sági-társadalmi viszonyairól. A kiállítás megnyitóján dr. Kurucz Albert, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum főigazgatója elmondta: országunkban egyre több népi építészeti emléket nyilvánítanak védetté. Meg­kezdték annak a népi építészeti kataszternek a létrehozását, amely tartalmazza a már fel­mért, dokumentált népi épí­tészeti objektumokat. Az egy hónapig megtekint­hető tárlatot más hazai és kül­földi városokba is elviszik. Egry József második élete Itt zajlik előttünk. Született 1883. március 15-én, meghalt 1951. június 19-én. Testét őrzi a badacsonytomaji temető, alko­tásai értékét a szellemi örökkévaló — hirdette az akkori krónikás. Az idők­et igazolták. A messzetekintőket, az igazlátókat. Születé­sének centenáriuma minden bizonnyal akár Egry-év is lehetne. Méltó ünnepségek, kiállítások, emléktáblák és szoboravatások áll­nak emlékénél. A megemlékezések már a szorosan vett évforduló - 1983. március 15-e - idejét is megelőzték. Kezdte a sort Győr, ahol a megyei tanács művelődési osztálya és a Petőfi Sándor Művelődési Központ a Műcsarnokban decem­ber 17-től január 30-ig a badacsonyi Egry-emlékmúzeum anyagá­ból kiállítást szervezett. A visszaküldött dokumentumokból Veszp­rémben nyílt kiállítás. Az egyetem aulájában láthattuk Kossuth­­díjasunk remekeit február 7-20 között. Aztán Veszprém megye is ünnepségek egész sorával adózott. Február 15-én Egry-emlékest volt a VEAB-székházban. Március 20-án az emlékmúzeum baráti köre elnökségének ünnepi megemlé­kezésén túl a SZOT-üdülő falára emléktábla került. Hirdetve, ezen a helyen - az egykori hadikórházban -, 1916 tavaszán Egry József, az I. világháború katonája gyógyulása idejét töltötte. Május 6-án megnyílt az emlékmúzeum újjárendezett kiállí­tása Badacsonyban. Május 20-án Pápán a helytörténeti múzeum­ban a Magyar Nemzeti Galéria támogatásával Cseh-Szombathy László gyűjteményéből kiállítás nyílt,­­ azután a Nemzeti Ga­léria és a Veszprém megyei Múzeumi Igazgatóság Egry grafikai kiállítást rendezett Tihanyban. Június 19-én Badacsonytomajon a művelődési központban emlékezik névadójára az Egry József-emlékmúzeum baráti köre, ünnepi közgyűlésen. Ez egyben a kör fennállásának 10. évforduló­ja. Mint ahogy a badacsonyi Egry-múzeum születési ideje is 1973. A megyei ünnepségek sorába iktatható az a pedagógusnap is, amit Tapolca város pedagógus szakszervezete tartott Bada­csonyban kirándulással összekötötten. Itt, mielőtt hajóra szállt volna a mintegy 300 fős csoport, a mólónál, Egry szobránál adó­zott a művész zsenijének. A megyeieken kívül országos emlékezésekről is beszámolha­tunk. Elsőként is a Magyar Nemzeti Galéria ünnepi estjét említ­hetjük, melyet március 16-án a Budavári Palotában tartottak. Ide sorolhatjuk a Magyar Írók Szövetsége Dél-dunántúli Irócsoportja és a Somogy szerkesztősége Fonyódon rendezett megemlékezését is, amelyen csaknem 300-an vettek részt. Zalaegerszegen március 18-án a Göcsej Múzeum szervezésé­ben „Egry művészete a század első negyedében" címmel nyílt kiállítás. Keszthely többoldalúan is kivette részét a megemlékezé­sekből. A művelődési központra talán plakettel ékesített már­ványt avattak, az Egry József grafikai kiállítás is sokakat vonzott. A Helikon ligetben a Borsos Miklós alkotta bronz mellszobrát avatták fel. Újságok, folyóiratok is ünnepi sorokban, képekben méltatták. Többek között az Élet és Tudomány­­ színes címlappal is,­­ a Nők Lapja, a Képes Újság, a Művészet és különkiadással az Inter­­tourist­a Veszprémről szóló kötetében. Első helyre kívánkozik az emlékévre a megyei Horizont sorozatban megjelent Egry Bibliog­ráfia országosan is elismert kitűnő kötete. Egry végre otthonra talált övéi között. Szűkre zárt, vázlatos önéletrajzában írja: ... évekig ültem a Balaton partján és cso­dáltam. Tanulmányoztam, új stúdiumokat készítettem az új meg­látások, párák, fények, a lény által adódott eltolódások - a Bala­ton sajátos opál színei, az anyag reális valója átváltozásai érzé­keltetésére. Ritka rajzú hegyei, hegyvonalai stb. A figurák, emberek, állatok, a tárgyak is átalakulva jelentek meg ebben az atmoszférában, mint másutt. Éreztem, hogy sok mindent elölről kell kezdenem, ha kifejezésre akarom juttatni a pikturális értékét ennek a világnak ..." Amit nem talált meg Párizsban, Belgiumban, sőt Olaszország­ban sem, sehol a világban, meglelte itt a Balatonnál, Badacsony­ban. Méltán emlékezünk rá. Születése 100 éves évfordulóját, úgy érezzük, méltón ünnepeljük. Fónay Tibor ■■■­ vészeti igazgatóhoz: — Maga tényleg ingyenjegyet ad a mű­sorára? Tudja, engem a revü nem érdekel, fizesse inkább ki készpénzben az árát. Végül a követség munkatár­sa rászánja magát a telefon­ra. - Helló, Michel akarsz-e egy remek magyar szakácsköny­vet? A legújabb kiadás ... - Hány jegy kellene me­gint? Nyalka huszárok. Kellemes hang hívja fel a figyelmet a filmezés és a fényképezés tilalmára. Aztán a műsor: tollak, fények, tükrök, dalok, csillogó ruhák. S min­dent tudó színpadtechnika. A fedetlen keblű görlök erotikus táncára egy kopaszodó férfi kapkodva törölgeti bepáráso­dott szemüvegét. Felesége szá­nalmas mosoly kíséretében nézi az öregurat. S most jön a meglepetés. A magyar revüblokk. Jönnek a görlök magyar népviseletben, pártáson, a nyalka fiúk huszár­ruhában, s Lehár zenéjére, meg népies műdalokra orosz motívu­mokkal keveredő táncot lejte­nek. A magyar snitt a Himnusz revüsített zárósoraival ér véget. Nem tudom, mit szólna Vásár­helyi tanár úr a Ki Mit Tud zsű­rijéből a produkcióhoz. Egy azonban biztos: Párizs előkelő — Huszonkettő. — Kik ezek? Hazaárulók? — Nem, Michel, dehogy. Hi­vatalos küldöttség. — Na, gyerteik, de kedden, valahogy megoldjuk. A karzati páholyok megtel­nek, a földszinti zsöllyék közül szabadon marad néhány. An­gol, német, olasz hangok ke­verednek. Illatos hölgyek és díszzsebkendős urak társalog­nak halkan. Legkevesebb a francia, félmeztelen lányok revüjében húsz percen át a ma­gyarokra irányították a figyel­met. S ez nagy dolog. Megkeresem a művészeti igazgatót. — Köszönöm ezt a húsz per­cet, de ... — kezdem, azonban közbevág. — Magának ehhez nincs jo­ga. Ezt nekem a magyar kor­mány hivatalosan megköszönte. Ők illetékesek, maga nem. — Én csak a saját nevemben beszéltem, és... — Az más. Szervusz. Ki vagy? Váltunk néhány szót. Gyar­mathy úr azt mondja, nagy siker a magyaros revürészlet. — És azt kérlek öt éven át láthatja a közönség abban a városban, ahol legfeljebb any­­nyit tud Magyarországról az átlagpolgár, hogy Bukarest (!) a fővárosa, sor, mint itt. Valahogy azért bevergődöm. Sodor az ember­ár. Mindenki Mária Antoinette — XVI. Lajos felesége — háló­szobáját, ágyát akarja látni. — Mit nem adnék egy itt töl­tött éjszakáért — sóhajt egy hölgy angolul. A teremőrök ér­deklődve hallgatják. A Louvre ajtai hermetikusan bezáródnak az orrunk előtt. Odabenn harsog a riasztó­­csengő. Rövid rohangálás és kiderül a riadalom oka. Valaki a megengedettnél közelebbi kapcsolatba került valamelyik műtárggyal, csupa szeretetből. Megállók Leonardo da Vinci leghíresebb — és a tolvajok fantáziáját is legjobban izgató — festménye, a Mona Lisa előtt. Szegényt visszatükröző üveg­lappal befalazták, alig látni belőle valamit. Inkább csak a mosolyát, így mosolyog 480 éve már. De jó volna valamit magammal vinni ebből a vará­­zsos derűből, madonnás nyu­galomból ... Özönlik a tömeg a Milói Vé­nusz feliratú jelzőtábla irányá­ba. Ha a sorunkra várunk, aligha tudunk közel kerülni eh­hez a tisztaarcú torzóhoz. Tár­saságunk talpraesett hölgytag­ja­­ eléggé el nem ítélhető, de talán megbocsátható mó­don — óvatosan, észrevétlenül másik irányba fordítja az út­mutató táblát, így mi kedvünk­re gyönyörködhetünk a Vénusz Hét nap élményétől szaba­don és fáradtan állunk az Orly repülőtéren. Puskás rendőr unott arccal vigyázza a légiki­kötőt. Ismerősöm hivatalos arc­cal elébe áll s mellére tűz egy KISZ-jelvényt. A rendőr félne­vet — Au revoir! — integet utá­nunk, szépségeiben, de a félreveze­tett csoportok szerintem még mindig keresgélik a szinte be­járhatatlan Louvre zegzugos termeiben. — Au revier Monseieur! Vi­szontlátásra Párizs. Még egy pillantás a „fény városára", s repülőgépünk be­fúródik a sötét felhőgomolyag­­ba ... Kép és szöveg: Hajba Ferenc Búcsúkép A Milói Vénusz. A versailles-i kastélyban. NAPLÓ - 1983. június 19., vasárnap -

Next