Napló, 1983. augusztus (Veszprém, 39. évfolyam, 181-205. szám)

1983-08-02 / 181. szám

Pályakezdő értelmiségi és randevúja Úgy tűnik, a Magyar Televí­zió műsorainak hierarchiájá­ban nem állhatnak valami jól az ifjúsági programok. Ezt jel­zi a legutóbbi „Pénteki ran­devú” sugárzásán történt eset. A műsorvezető Déri János el­nézést kérve a nézőktől beje­lentette, hogy az egyik hely­színre csak fekete-fehér kame­ra jutott, így a színes televí­zióval rendelkezők ne csodál­kozzanak, ha a színes adás időnként szürkére vált át. De hát ne időzzünk sokat a for­mai szegénységen, nézzük a tartalmat. Szívesen néztük volna még a Babits Mihály-versmondó­­verseny legjobbjainak táboro­zásáról készített riportot. Csak sejthettük, hogy mivel is fog­lalkoznak Dunaföldváron ezek a kitűnő előadók, a riport vaj­mi keveset mutatott meg belő­le. Mi különösen az egyik ri­portalanynak örülhettünk, hi­szen vidékünkön, Tihanyban dolgozik. Szabó Pálmáról van szó, aki tavaly elvitte a pál­mát, vagyis első lett a megyei munkásversmondók versenyén. A riporter kérdésére elmondot­ta, hogy magányba vonultan szeret verset elemezni az elő­adásra felkészülni. Kézenfekvő lett volna a kérdés, akkor szá­mára miért hasznos a Babits­­versmondók tábora? Bizonyára kifejtette volna, hogy mit je­lent számára az ország legjobb szakembereinek inspiráló hatá­sa. A neves beszédtanárt, Mon­­tágh Imrét ugyanis megkérdez­te a riporter: azalatt a néhány nap alatt át lehet-e adni va­lamit a szakmai rejtelmekből? A Színművészeti Főiskola taná­ra óvatosabb, feltételes mód­ban fogalmazott. Hiszen erre a kérdésre sokkal inkább az érin­tett negyvenöt versmondó kö­zül valamelyik jogosult vála­szolni. A „Pénteki randevú" legiz­galmasabb beszélgetése két­ségkívül a frissdiplomás ér­telmiségiekkel folyt. A műsor­vezető azt feszegette, hogy miért nem szívesen mennek vi­dékre a fiatal szakemberek. Ugyanakkor szóba kerültek a pályakezdők anyagi és munka­helyi nehézségei is. Vannak olyan műszaki szakmák, me­lyeket mint mondták, 90 szá­zalékban csak a fővárosban lehet művelni. Az egyik szege­di fiatal pedagógus különbsé­get tett az egyetemet és a fő­iskolát végzettek között. Szerin­te az általános iskolai tanárok szívesen visszamennek szülő­földjükre tanítani, míg a böl­csészkart végzettek nem. Ha ez így van, megkockáztatjuk a megjegyzést: ennek oka abban keresendő, hogy a főiskolán tanárképzés folyik, míg az egyetemen inkább tudósképzés. Persze sok bölcsészből soha­sem lesz tudós, de tudós-allű­röket és igényeket azért ma­gába szív az egyetemen. Ahol - úgymond - nincsenek meg a kutatómunka feltételei, oda nem megy szívesen. A riporter rákérdezett: vajon a felvételin számított, hogy hol fog tanítani a tanárjelölt? A válasz őszinte volt: a felvételin egyetlen cél volt: bekerülni! Az egyetem, a főiskola, a nagyváros aztán olyan igényeket ébresztett az ifjú emberekben, melyeket csak a jelentősebb városok tudnak nyújtani. A beszélgetés ismert problé­mákat szólaltatott meg, persze megoldási javaslat nélkül. Sze­rintünk a telítettség fogja arra ösztönözni a pályakezdő értel­miségieket, hogy beérjék ki­sebb helységekkel is. Elhang­zott egy fontos mondat: ré­gebben negyed-ötödév tájé­kán kezdtek az állásra gondol­ni, a lehetőségekkel foglalkoz­ni az egyetemisták. Ma már másodévben latolgatják az esé­lyeket. Az országnak nemcsak Pesten, Szegeden, a nagyváro­sokban, hanem a falvakban is szüksége van egyetemet, főis­kolát végzett értelmiségiekre. H. Gy. Az elmebajnokság döntőjében A futball-világbajnokságokról beszélt először, elképesztő biz­tonsággal válaszolt a néha je­lentéktelen részkérdésekre is. Nyert, s a középdöntőben egészen más témát választott: az aradi vértanúkról feltett va­lamennyi kérdésre helyesen fe­lelt, s imponáló biztonsággal győzött. Akik látták a műsort, már bizonyára rájöttek, hogy mind­ez a tévé Elmebajnokságán történt, s akiről szó van, az Mádai Péter, az ajkai bánya­üzem dolgozója. A 43 éves, szakállas gépész­­mérnök, jelenleg az ajkai bá­nyák üzemszervezője. Közép­döntőbeli ellenfelei közül Schlett István láthatóan idege­sen versenyzett, s a választott témában maximális pontszámot elért újságíró kollégánk, dr. Szathmáry Jenő István is ide­gességében rontott az általá­nos kérdések kétharmadában. Mádai Péter viszont végig na­gyon nyugodtan versenyzett. — Óriási vizsgarutinom van — válaszolta kérdésünkre, hogy minek volt köszönhető ez. — Elég sok tanfolyamot és isko­lát végeztem — utoljára a marxista esti egyetemet és egy felsőfokú anyaggazdálko­dásit a Közgazdaságtudományi Egyetemen­­, így vizsgázni is megtanultam, s tanulni is. Azonkívül a vetélkedőket is mindig szerettem, a tévében sem ez az első szereplésem. Én nyertem meg például 1967- ben a Tizenkét szék című ve­télkedőt, amit sikerültsége miatt máig is nosztalgiával emlegetnek a tévések. —, Ez volt az eddigi legem­lékezetesebb versenye? — A televízióban igen. Ám a legbüszkébb nem erre a győ­zelemre vagyok, hanem egy csapatsikerre. A magyar bá­nyászati vállalatok szocialista brigádjai számára­­hirdettek meg egy ötfordulós vetélkedőt. Voltak benne kérdések gépész, vájár, lakatos, elektromos szak­mákból, sportról, politikáról, kultúráról. A mi Kossuth-aknai brigádunk lett az első, büszke volt ránk az egész vállalat. — Kétségtelenül értékes siker ez, de miért kedvesebb, mint a tévé nagyobb nyilvánossága előtt elértek? — Elsősorban a bányászat miatt, s a jó közösség miatt, amely a siker kovácsa volt, öt évig dolgoztam föld alatti gé­pészként az azóta már legen­dássá vált Kossuth-aknán, s ez életem egyik legszebb időszaka volt. A bányászat - s erről szeretnék majd a döntőben a kérdések előtt is néhány szót szólni - a munka jellegéből, veszélyességéből adódóan iga­zi, élő, emberi közösségeket hoz össze. Aki már dolgozott bányában, az tudja, hogy el­sősorban ez tartja meg itt a bányászokat, nem a magas fi­zetés, vagy a különféle juttatá­sok . .. S a Kossuth-aknái ezek között a bányászközösségek kö­zött is kiemelkedően jó csapat volt. — A tévében mikor szerepelt utoljára? — 1975-ben az Aki mer, az nyer! vetélkedőben indultam, meg is nyertem. — Ennyi idő után hogy jött az ötlet, hogy az Elmebajnok­sággal is megpróbálkozzon? — Azelőtt a vetélkedők ki­lencven százalékát, ha elin­dultam, meg is nyertem. Most a Rádióújságban olvasva a felhívást, elgondolkodtam: 8 év után vajon menne-e még? Azt a tükörben naponta látom, hogy a fizimiskám öregszik, de hogy a memóriám, a felfogó­képességem a régi-e még, azt csak így mérhettem meg. — A témáit hogyan válasz­totta? — Akkoriban eléggé el vol­tam keseredve a magyar fo­ci miatt, ezért választottam a világbajnokságok történetét. Az aradi vértanúk történetét azért választottam, mert — mint erre az adásban is utaltam­­, mél­tatlanul keveset foglalkozunk ezekkel a nagyszerű emberek­kel, még szobruk sincs Ma­gyarországon. Gyermekkorom­ban mi nemcsak az aranycsa­pat névsorát fújtuk kívülről, mindenki el tudta­ mondani az aradi tizenhármak nevét is. Most kérdezzen meg erről egy gyereket az utcán! - Hogy készül fel a verse­nyekre? — Mint azt az adásban is elmondtam, az ember általá­ban olyan témát választ, ami­ből egyébként is tájékozott. A döntőre például Széchenyi Ist­ván élettörténetéből készülök. Ezzel a témával valamikor kö­zépiskolás tanulmányi versenyt is nyertem. Nagyon tisztelem és szeretem Széchenyit; sajnos, történelmünk ezer éve alatt is kevés olyan magyar volt, mint ő, aki tudta, hogy a­ hazáért nemcsak szövegelni, hanem tenni is kell és lehet. Sok anyagom van otthon is a fel­készüléshez. Kis híján ezer könyvünk van, ebből mintegy ötven, amely Széchenyiről, vagy a koráról szól. A városi könyv­tárban is nagyon kedvesek, so­kat segítenek. Különben is, né­ha úgy érzem, szinte városi ügy lett az én versenyzésem. Kis város ez, nagyon sokan is­mernek, rengetegen megállí­tottak, gratuláltak már, s mit tagadjam, ez jólesik. — Nagyon szép ötvösmunkát kapott jutalmul a középdön­tőért. Van hova tenni? — Két szoba, hallos lakásunk van, ennek még lesz benne he­lye, valószínűleg a tévé fölé kerül. A döntőben viszont pénzjutalom lesz, a harmadik helyért 20 ezer forint - ennyi tehát már biztosan az enyém - de lehet több is. Ezt az ösz­­szeget viszont nem dísztár­gyakra fordítjuk: kell egy új könyvespolc, mert már több sorban vannak egymás mögött a könyveim. Szükséges ehhez persze a feleségem megértése is, de azért bízom benne, hogy meglesz a polc . . . - Mi pedig, hazai szurkolói, kívánjuk, hogy a jutalomból másra is teljek. Úgy tudom, az első helyezett 50 ezer forintot kap . .. - Ezt még ne kiabáljuk el! De azért köszönöm. Láng György Géza Nagybányától Pápáig Könyv Boldizsár István művészetéről 1965 nyarán földbe szúrt napernyőt pillantottam meg Pápa határában a hajdan volt Tapolca-patak partján, rajzoló férfival az árnyékában. Oda­bátorkodtam hozzá, mert izga­tott a jelenség: ilyen ernyő vé­delmében a nagybányai festé­szet virágkora óta senki sem örökítette meg a modellül ki­választott tájat. Nem jártam messze az igazságtól vélekedé­semmel: Boldizsár István, a ma­gyar festészet legcsodálato­sabb kivirágzását hozó nagy­bányai művésztársaság egyik neves tagja, ma már legutolsó élő képviselője kezében moz­gott szaporán a karcolótű a­viasszal bevont rézlemezen. Az ő munkáját óvta a nyugváshoz készülő nap sugaraitól a már kissé megfakult vászondarab. A rézlemezre a Zavari-malom megrokkant épületeinek formái kerültek, előtérben az akkor még bővizű Tapolcával, a szom­szédos réttel, a fűz- és nyár­fákkal. Valamelyest távolabb másik művész is szorgoskodott hasonló ügyben, Varga Nándor Lajos, a magyar grafika egyik nagy egyénisége. Több alkalommal voltam ta­núja akkoron a két művész hosszas pápai munkálkodásá­nak, melynek során a Tapolca malmainak jó néhányát rézkarc­ban örökítették meg szerettei és nem kisebb hozzáértéssel. S most, midőn Bodnár Éva mű­vészettörténész által írt könyvet forgatom, mely Boldizsár István életútját és művészetét ismer­teti és mutatja be közvetlen és világos stílusban, szokatlan ele­venséggel éled újjá bennem annak a nyárnak az emléke. Az itt készült karcok háromjá­­nak reprodukcióját megtalálom a kiváló technikával készült könyvben, de benne van egy másik e tájékú ábrázolat is, a nemesgörzsönyi tanya. És sor­ra rábukkanunk tágabb kör­nyékünk motívumaira: Dörgicse templomaira, faluvégére, cse­lédházaira, istállójára, római eredetű hídjára, a zánkai nyár­fákra és más részekre. A hatvanhárom reprodukált rézkarc többi darabja a mű­vész szülőföldjét, az Alföldet ábrázolja, főként tanyáit, fa­csoportjait, bensőséges részle­teit nagy beleéléssel és érzék­letes technikával. A könyv második felében hatvanöt színes reprodukció a festő Boldizsár Istvánt állítja elénk nagyon erőteljes és hite­les színhatásokkal. A Balaton vize, kikötőiben nyugvó vitor­lásai, csónakjai, a partján ál­­longó rezgőnyárfái és napfé­nyének villódzása ugyanolyan hangsúlyos része Boldizsár Ist­ván piktúrájának, mint a tó kö­rüli szőlőhegyek sok látnivaló­ja, különösképpen mandulafái­nak tavaszi virágpompája. Veszprém, Zánka, Dörgicse, Arács, Szigliget, Tihany neve elő-előtűnik a képek címeiben, de a táj pontos megjelölését nélkülözők látványában és han­gulatában is megragadóan mutatják szép vidékünket. Ezek a képek a hosszú művészpálya második feléből valók, egy érett mester alkotásai. A kezdetekről Nagybánya, az észak-erdélyi bányaváros jel­legzetes részeit, környékének hegyeit ábrázoló képek szólnak ebben a szellemben és festői formában, melyet elég egyszó­val megjelölnünk: nagybányai. És ne feledjük a portrékat és a viruló csendéleteket sem. Az előbbiek sorában különösen oz /vány/ Grünwald Béla festőmű­vészt páratlan hitelességgel elénk állító képet. Olvashatjuk a könyvben a művész hitvallá­sát is, melyet így összegez: „A forma tiszteletben tartásával, a színhatás ezernyi változata emeli a képet a művészet ma­gaslatára." A tanulmányt író Bodnár Éva avatott vezetőnk ebben a nap­fényes, derűs és harmonikus festészetben és grafikában. És a Kossuth Nyomda bátran te­heti a Boldizsár Istvánról szóló könyvét kirakata első sorába. Heitler László A Helka „felszedte a 99 Mint a partra vetett hal, úgy haldoklott ko­mor magányában a Helka. A fürediek meg­szokták az egykoron fényképezőgépes turistá­kat, tájban gyönyörködő kirándulókat szállító hajót. A külföldi üdülővendégek fotózták, a gye­rekek megpróbáltak fölkapaszkodni rá. Szép volt, érdekes , de funkciótlan. A Helka szárazföldi léte tegnap délután nyert Százhúszon lérnek el a presszóban értelmet. A hajózás iránt érdeklődők megte­­­kinthetik a gépházat, s egy múzeumi gyűjtőhe­lyiségben ismerkedhetnek a hajózással kapcso­latos tárgyakkal, berendezésekkel. A pihenni, felfrissülni vágyók pedig a presszóban foglal­hatnak helyet, egy hideg üdítő kellemes tár­saságában. Fotó: A. H. P. A gépházban Ez a hajócsavar már nem sok vizet zavar. Munkaterápiás képzőművészek Hétfőn a pomázi Munkate­rápiás Intézet kiskovácsi kór­házában megnyílt az intézet képzőművészeti tábora. Harma­dik éve már, hogy a rehabili­tációs intézetek és kórházak festészettel, kerámiával és ké­zimunkával foglalkozó betegei számára a pomáziak kéthetes alkotótábort hirdetnek. Ott úgy­nevezett szocioterápiás terv alapján délelőttönként festők, grafikusok, keramikusok adnak szakmai tanácsokat a képző­művészettel foglalkozó betegek­nek, délutánonként pedig cso­portos foglalkozásokon beszél­getéssel, zenehallgatással és kirándulással folytatódik a program. Az alkotótáborba az idén az ország több részéből és Lengyelországból összesen 47 beteg érkezett. A megnyitó alkalmából a Szentendrei Mű­velődési Központ előcsarnoká­ban tárlatot rendeztek, amely­nek anyagát a tavalyi tábor­ban született alkotásokból vá­logatták össze. NAPLÓ - 1983. augusztus 2., kedd -5

Next