Napló, 1984. február (Veszprém, 40. évfolyam, 26-50. szám)

1984-02-11 / 35. szám

. m­ot Vili* János Ktf°rd" .. gyerekkori \ hallottam e ” / \ ki.­” Köldökzsinóron vagy közösségekben? Válaszol Vitányi Iván, a Művelődéskutató Intézet igazgatója .,A közösségi élet szempont­jából kitüntetett kor a tizen­éveseké. Ha ebben a korban nem alakul ki a közösségigény, a közösségi szokás, akkor ez később már szinte pótolhatat­lan. Ahogy a színvaknak rette­netesen nehéz megmagyarázni a színeket, úgy a közösségél­ményt is nehezen érti meg az, akinek a megfelelő korban ki­­maradt az életéből”. Az idézetet a Művelődésku­tató Intézet igazgatójának, Vi­tányi Ivánnak az előadásából jegyzeteltem. Vitányi a tizen­évesek művelődésének, szóra­kozásának néhány jellemzőjét taglalta. A tanácskozás röpke szünetében feltett kérdések előadásához kapcsolódtak. - Milyen társadalmi és sze­mélyiségkárokat okoz, ha a ti­zenéves nem talál közösségre? — Aki nem ismeri a közös­ségélményt, nem válik a töb­bi emberrel, a társadalommal együtt lélegző személyiséggé. Az ember saját törekvései megerősítését, nyugalmát, har­móniáját akkor találja meg, ha azt másban is tükrözni látja." Mivel a társadalom az embe­rek együttese, olyan emberek­re van szüksége, akik ezt a harmóniát igénylik és megta­lálják. — Ha nem talál közösségre a tizenéves, akkor a szülői köl­dökzsinórról csak későn tud le­szakadni. Ez milyen következ­ményekkel járhat? - Nem az a rossz, ha a kö­tődés erős marad a családdal, hanem ha kizárólagossá válik. Egy késői leszakadásnál nagy az elmagányosodás veszélye. — Ön szerint felismertük-e már a közösségek fontosságát a társadalomban? - Sajnos csak szólamokban, absztrakciókban ismertük fel. A gyakorlatban nem nagyon. Az iskola formálisan kezeli a kérdést. Nem enged elég te­ret a spontán kezdeményezé­sek érvényesüléséhez. — Milyen a tizenévesek kri­tikai magatartása? — A tizenévesre három do­log jellemző elsősorban. A kö­zösségi jelleg, a romantika és a kontroverzió. Ez utóbbi alatt én kritikai magatartást értek. A kritikai magatartás bizonyos megnyilvánulásaival szemben nem eléggé toleráns a társa­dalom. Gondolok itt például az avantgardizmusra, mely já­tékos formája lehet a kritikai magatartásnak. Persze a ti­zenévesek érzelmi-kritikai ma­gatartása nem mindig válik tu­datossá, értékelővé. Az az át­élt élmény, hogy nem minden jó, ami bennünket körülvesz, nem válik kritikai magatartás­sá. Sokszor csak közönnyé, ci­nizmussá. Ezt bajnak tartom. A tudatos kritikai magatartást viszont természetesnek és szük­ségesnek. VÉGSZÓ...? Borzasztó dolog volna, ha az embert ezután a több napos, éjszakába nyúló fórum után, az egész rendezvény tapasz­talatainak összegezésére szó­lítanák fel. Az elhangzott né­zetek, vélemények, javaslatok pontosan olyan egymástól kü­lönböző vagy éppen hasonló mozaikot mutatnak, mint ami­lyen jelenleg a diákközmű­velődés helyzete. Mindeneset­re feltétlen dicséret illeti a KISZ Központi Bizottságát, amely felvállalta a házigazda­szerepet még akkor is, ha­ „vendégei” esetenként kényel­metlen dolgokat mondtak el a „saját házában" ... Szombatról vasárnapra vir­radóra elkészült egy amolyan gyorsjelentés, amely igyekezett kiszűrni azokat a javaslatokat (vagy csupán kérdőjeleket, amelyek választ várnak), hogy ne szálljanak el a szavak s maradjon valami papíron is ebből a fórumkísérletből. Re­mélve, hogy a papírra vetett gondolatok nemcsak a fóru­mon részt vevők számára ad­nak valamiféle cselekvési prog­ramot, bízva abban, hogy szé­lesebb körben sikerül partnert találni a társadalom legkülön­félébb rétegeiben­­ az okos, önállóan gondolkozni képes, tiszta fejű, művelt ifjúságért. Ez a gyorsjelentés természe­tesen még nem afféle kimun­kált cselekvési program, sok­kal inkább hasonlít egy fölvá­zolt útmutatóhoz. Az egész bonyolult témafel­vetés hét részre felosztva kö­tötte csokorba ezeket a gon­dolatvázlatokat. Csak a példa kedvéért, a művelődési házak és az iskolák kapcsolatairól szólva javaslat hangzott el, hogy mindenütt vállalni kell a formai kísérletezést, az intéz­mények céljait, módszereit, az adott közösség igényeihez kell formálni. Akad bőven kérdőjel is az összegezés szerint: vajon a szakigazgatási szervek mun­kastílusa, módszerei ösztönöz­nek-e az újat vállaló kísérlete­zésre? Csak tallózva tovább a javaslatok között: Ismerjük-e a tizenévesek szórakozási igé­nyeit, rá a fórum önkritikus válasza: Nem , amíg nem kérdezzük meg őket... Lehet-e az iskola az oktatás mellett színtere a diákok szó­rakoztatásának? Parázs vita után az egyöntetű vélemény szerint nem — bár szükséges lenne! —, de ez addig nem megoldható, amíg a diákok nem kötődnek az iskolához, csak használják, mint a közér­tet vagy a várótermet. A fentiekből kiviláglik, hogy a fórum — önhibáján kívül — nem akart és nem is adhatott kézzelfogható útmutatást Csu­pán a közös töprengésre, fon­tos kérdésekre igyekezett rá­irányítani a figyelmet. Jó lenne ezeket mihamarabb megválaszolni, cselekvően ki­­nek-kinek a maga helyén. SZERPENTIN I ÚTON A DIÁKKÖZM­ÍVELŐDÉS Országos fórumot rendezett a KISZ KB

Next