Napló, 1987. március (Veszprém, 43. évfolyam, 51-75. szám)
1987-03-26 / 72. szám
Már a húsvéti ünnepekre festi a tojásokat a Bács-Kiskun megyei Szakmáron Tóth Gergelyné. A kalocsai motívumokkal díszített kacsa- és tyúktojások keresettek Európában, sőt a tengerentúlon is. Hogy e szép mesterségnek legyenek folytatói: Tóth Gergelyné a fiataloknak is átadja a tojásfestés tudományát. A képen: Tóth Gergelyné és Barna Istvánné díszíti a tojásokat. Szaktanteremben ebédlő Csabrendeki helyzetkép iskolabővítés előtt Csabrendeken elcsodálkoztam, amikor a magyar nyelv és irodalom szaktanterem kettős funkciójáról értesültem. Ugyanis: délben ebédidő ... A falon szellemóriások fényképei, a katedra mögött nyithatócsukható tálalólyuk - ételszaggal. Az ebédet az óvodában főzik, mert a központi iskolának napközije van, de étterme nincs. A művelődési ruhatárában kapott helyet hát az egyik napközis csoport, mert a két műszakos tanítás miatt az iskolában egyszerűen nincs hely. Krónikus zsúfoltság A szűkösség kontrasztját felnagyítják a színes diákéletre jellemző relikviák. A bejáratnál a faliújság helyi és országos hírekkel. Plakátok invitálnak kulturális rendezvényekre. Úttörőcsapat-zászlók, jelmondatok vonzzák a látogató szemét. A régi emeletes iskolaépület mögött könnyűszerkezetes, négy tanterem szerénykedik. Tornatermet, zsibongót hiába kerestem, mert nincs. Szertár mindössze kettő van, az egyik kémia, a másik mindenes. Csabrendek és körzetében több mint 400 gyerek tanul. A nevelőtestület is nagyobb a falusi átlagnál: 27 tagú. Óhidi Imre igazgatóval beszélgettem az iskola jelenéről, jövőjéről. - Úgy tudom, ebben az ötéves tervben jelentősen bővül a központi iskola. Hány tanteremmel, milyen helyiségekkel? — Amint látta, nagyon szűkösen vagyunk, ránk fér a fejlesztés. A megyei tanács 4 tantermes iskolaépületet zsibongóval, tornateremmel, konyhával, ebédlővel — hagyott jóvá. A beruházás után megszűnne megvalósulása a krónikus tanteremhiányunk. - A helyi erőkre lehet számítani? — A közös községi tanács akarja az iskolabővítést. Az Egyetértés Mg. Tsz., a Foltex, a bútoripari szövetkezet támogatására éppúgy számítani lehet, mint a lakosságéra. Az emberek kötődnek az iskolához. A hat évvel ezelőtti építkezés idején is sokan segítettek. A 60-as években társadalmi munkában készült el a sportudvarunk, melyet az idén újítunk fel. Azóta ezt is kinőttük. Még egy sportpálya kellene, melyet pályázaton szeretnénk elnyerni. Demográfiai hullám - Csabrendeken és körzetében nem kell tartani a csökkenő gyermeklétszámtól? - A demográfiai hullám itt még nem tetőzött. Nemcsak a természetes szaporulat, hanem a beköltözések következtében is. Sümeg város alig néhány kilométernyire van tőlünk. Az ott dolgozók közül sokan vesznek itt telket és építkeznek. Mint bizonyára tudja, községünk közelében szénbánya nyílik. Az új munkaalkalom várhatóan növelni fogja község és vonzáskörzete lélek- a számát. - A közös községi tanács körzetéhez mely falvak tartoznak? A gyerekek úgy tudom, nemcsak önökhöz Csab [UNK]rendekre, hanem Sümegre is járnak. Helyi iskolák működnek még? - Csabrendek tanácsi körzetéhez Hosztót, Nagytárkánypuszta, Nyírespuszta, Szentimrefalva, Veszprémgalsa, Zalaszegvár tartozik. Nagytárkánypusztáról, Sümegre Nyires pusztáról járnak a gyerekek, mert jobb a közlekedés. Ennek Sümeg sem örül, hiszen két műszakos a tanítás és mindkét iskolában nagy a zsúfoltság. Hamarosan út épül Csabrendek és Nagytárkánypuszta, Nyírespuszta között. A Hosszú, Sümegen át vezető kerülőút néhány kilométerre rövidül. Az iskolások ezután Csabrendekre járhatnak. Két községünkben, Veszprémgalsán és Nagytárkánypusztán van összevont tanulócsoportunk. Az előbbiben elsőtől négyig, az utóbbiban kisegítő iskola működik, ahol foglalkoztatós gyerekek is vannak. Az iskolabővítésre több szempontból is égetően szükség van. Az összevont kisegítő csoportot is Csabrendekre szeretnénk hozni, ahol egész napos ellátásra van lehetőség. A jelekből ítélve, önöknél komolyan veszik az úttörőmunkát, a hazafias nevelést. . . - Úttörőcsapatunkat kétszer tüntette ki a KISZ Központi Bizottsága. Az egyik Úttörő Gárda-szakaszunk a megye legjobbja lett Évek óta hasznos kapcsolatunk épült ki a Hazafias Népfronttal, az MHSZ- szel, a Munkásőrséggel, a helyi önkéntes rendőri csoporttal. Megelőzve az oktatási törvényt, már évekkel ezelőtt ablakot nyitottunk. Szülőknek nyílt napokat rendezünk. Jellemző, hogy a termelőszövetkezet számítógépein a mi gyerekeink szakköri foglalkozásokra járhatnak. A sümegi Kisfaludy Művelődési Házba 50 tanulónk jár filharmóniai koncertre. Az érdeklődés évről évre nő. Ketten képesítés nélkül - A szakosellátás hány százalékos az önök iskolájában? - Kilencvenkét százalékos. A felső tagozatban teljes. Az alsós napköziben két kolléga képesítés nélküli, de egyikük már főiskolai hallgató. - A csabrendeki központi iskolában jelenleg hány tanterem van, és hány tanulócsoport? - Tizenkét tanteremre 16 tanuló- és 3 napköziscsoport jut, miközben hiányoznak a járulékos helyiségek: a zsibongótól az ebédlőig . .. - Az igazgató, aki 30 éve tanít Csabrendeken, reménykedik, hogy hamarosan megkezdődik az iskolabővítés. Min is lepődtem meg? Magyar szaktanteremben ebédlő . . . Hm. Horváthy György Ifjúgárdisták vetélkedője Fűzfőn Megyei Ifjú Gárda-vetélkedőt rendeznek szombaton 9 órától Balatonfűzfőn, a gyártelep művelődési házában. Az Ifjú Gárda-mozgalom megalakulásának 30. évfordulója alkalmából meghirdetett vetélkedőre öt város és Balatonalmádi csapata nevezett be, melyeknek tagjai elméleti és gyakorlati feladatokat oldanak majd meg. A vetélkedő után egykori és mai IG-parancsnokok találkoznak, hogy baráti beszélgetésük során átadják egymásnak tapasztalataikat, ugyanakkor új képzési módszereket találjanak. Ugyancsak 9 órától a sporttelepen különböző vetélkedőket rendeznek. A gyerekek ez idő alatt a Balaton uszodában játékos vízi versenyeken mérik össze tudásukat. Nevezni a balatonalmádi és a Nitrokémia KISZ-bizottságán, illetve majd a helyszínen lehet. Diák versmondók — mérlegen Javuló minőség — Érzelmi zárkózottság — Mai szerzők Pongyolán beszélünk, rosszul hangsúlyozunk. Az iskolában egyre kevésbé beszéltetik gyerekeinket. Tesztlapok, felmérő dolgozatok korszakát éljük. Nem csoda hát, ha kialakuló beszédgátlás, melyet csak gyakorlással lehet csökkenteni. Mindig fontos volt a szép magyar beszéd kultúrájának terjesztése, de manapság különösen az. A magyartanárok tanórai és azon kívüli erőfeszítése tiszteletre méltó megyénkben. Ugyanis a 6 napos tanterv és az 5 napos munkahét ellenére sem csökkent a diák versmondók tábora. Ne legyenek illúzióink. A körülmények, a mai divatok nem kedveznek sem a szép magyar beszédnek, sem a versmondás ügyének. Ezen a téren az is eredmény, ha nincs látványos visszafejlődés. 1. lett Az országos diáknapok tervdöntőinek tapasztalatai után, a pápai megyei, minősítő döntő előtt a diák versmondókról kérdeztük Csudás Bertalan megyei szakfelügyelőt és Pintér Tibort, a zsűri elnökét. - A korábbi országos diáknapokhoz viszonyítva kevesebb vagy több középiskolás versmondót mozgatott meg ez a lehetőség? - A versmondás hagyományosan az egyik legnépszerűbb mezőny a területin. A tömegessége megfelel az eddigieknek. Körülbelül ugyanannyi gyereket juttattak a területi versenyekre az iskolák, mint eddig. Bár pontos adatunk nincs, de feltételezhető, hogy az egyes intézetekben is hasonló létszámban készültek fel a versmondók, mint a korábbi diáknapok alkalmából. Tapasztalati alapon feltételezhetjük, hogy az iskolai válogatókról a résztvevők mintegy harmada jut tovább a városi versenyekre, akkor az összes résztvevő számát 450-re tehetjük. Pontos adataink vannak az ajkai, várpalotai, pápai, veszprémi területi döntők versmondóiról: a 150-ből 104 gimnazista és szakközépiskolás, 46 szakmunkástanuló — válaszolták. - A mennyiséggel elégedettek lehetünk. A minőség is tartja a korábbi jó színvonalat? - Az átlagosat feltétlenül. A döntőben dől el, hogy hány kiugró tehetség akad. Az eddigi teljesítmények alapján az idén is van néhány - mondta Csudás Bertalan. 2. - A különféle iskolatípusokat képviselő versmondók között van-e lényeges különbség? Pintér Tibor jegyzeteibe pillantott: — A szakmunkástanulók összesített pontszáma 6,75 (A zsűri 1-től 10-ig pontozott.) A szakközépiskolák közül viszonylag gyengébben szerepeltek a közgazdaságiak. Színvonaluk mérőszáma 6,45 pont, tea hat valamivel kevesebb, mint szakmunkástanulóké. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a szakmunkástanulók legjobbjaival, a kulturális intézmények jóvoltából nyári versmondótáborokban, különféle felkészítőkön szakemberek foglalkoznak. Jellemző tény, hogy ott jobbak az eredmények, ahol iskolán kívüli rendezők, előadók is foglalkoznak a diák versmondókkal. A legjobbak többsége színjátszó is, akik más műfajban is művelik előadói képességeiket. — állították mindketten. - A gimnáziumi tanulóknak mennyi az összesített pontszáma? - 7,73 pont, amely rendkívül jó átlageredmény. A gimnáziumok közül a legjobb átlagot a pápai Petőfi érte el. Igen jó fej-fej melletti eredményt mondhat magáénak a veszprémi Lovassy és Kállai. sel. - Ha jól tudom három versilletve prózával lehetett benevezni a diáknapokra: klasszikus magyar, mai magyar és külföldi szerzők műveivel. A korábbi években hiányoltak mai magyar szerzőktől válaszatott verseket, prózákat. Most mi a helyzet? - örvendetesen nőtt a mai magyar szerzőktől választott művek száma, összesen hetven ilyen mű hangzott el négy helyszínen. Klasszikus magyar művet ötvennégyen mondtak el, külföldi szerzőtől húszan választottak. A világirodalom ,,részesedése" a mostani diáknapokon is kicsi maradt. Nőtt a prózai művek száma, valamint a humoros, vidám írások előadása - állították mindketten. 3 — Kik voltak a legnépszerűbb költők, írók . . . ? — Elsősorban Pápán, de másutt is a Petőfi-, Arany-kultusz most is éreztette hatását. A Nyugat köréből Ady, Kosztolányi, Babits volt a favorit. A maiak, vagyis a felszabadulás utáni nemzedékekből legtöbben Nagy Lászlót, de akadtak akik Bella Istvánt, Utassyt, Bari Károlyt választották. A prózaírók közül Örkény Istvántól, Bertha Bulcsútól, Szakonyi Károlytól, Esterházy Pétertől hallhattunk műveket — közölte Csudás Bertalan. a Korábban sok bírálat érte diákok beszéd- és mozgáskultúráját, műelemző készségét. Most mi a helyzet? Lényegesen javult a diákok beszéd- és mozgáskultúrája. A pápai iskolák különösen sok szép hangú, szépen beszélő versmondó diákot válogattak a diáknapokra. A művek elemzése, értelmezése is jobb mint korábban. Feltétlen javítani kell a légzéstechnikát. Kevés a szakember, talán a tömegesebb és intenzívebb sportolás segíthetne - jegyezte meg Pintér Tibor. - A pszichológusok szerint a mai tizenévesek érzelmi kultúrája nem a legszínvonalasabb. A versmondók esetében is „hiánycikk" az érzelem? - Valóban fejlesztésre szorul a fiatal előadók érzelmi rugalmassága. Beleélő képesség és intenzív koncentrálás nélkül a legjobb képességű versmondók sem tudnak élmény erejű tolmácsolást nyújtani. Szerintem az önként vállalt és divattá fejlesztett érzelmi zárkózottság tudatos leküzdése a megoldás. Nem gondolom, hogy az érzelmi kultúrával lenne a baj. A zárkózottság felvett póz, amely sohasem érzelemmentesség — mondta Pintér Tibor. 4. Megyénk legjobb diák versmondói, együtt a színjátszókkal, zenészekkel, táncosokkal és egyéb kategóriák versenyzőivel március 28-án, 29-én Pápán a színházban mérik össze tudásukat. A megyei döntőn országos arany, ezüst, bronz minősítés érhető el. Végül a hagyományos gálaműsorral fejeződnek be az országos diáknapok. Később megyénk 2 órás műsorral Sopronban mérkőzik Fejér és Pest megyei diákprodukciókkal. H. Gy. Ünnepi DOBSZÓ Tizenharmadik éve jelenik már meg a veszprémi 2. számú általános iskola úttörőcsapatának lapja, a Dobszó. A kiadvány legfrissebb példánya márciusi ünnepeink hagyományossá tett, helyi megemlékezéseiről ad átfogó képet. A csapatnévadó Petőfi Sándorra ebben a tanévben a második d és f osztályosok emlékeztek gondosan előkészített hangulatos műsorral. A harmadik és negyedik osztályos kisdobosok rajonként 10 fős csapatokban, vetélkedő keretében mutatták be a halhatatlan forradalmár munkásságát. Dúl Gyuláné csapatvezető a Tanácsköztársaság 68. évfordulója, és a Magyar Kommunista Ifjúsági Szövetség zászlóbontásának 30. évfordulója kapcsán írt méltató elemzést. Az ünnepi kiadvány szerkezetébe jól illeszkedik a KISZ-fotó is. A költészetet Petőfi A márciusi ifjak című versének részlete, továbbá Vasvári István két, és Salamon László egy műve képviseli. Az eseménynaptár, a következő időszak feladatai, és a diákhumor visszatérő „rovatai” az iskolai kiadványnak. A badar földrajz legfrappánsabb példája talán a következő: antialkoholisták szigete: BOR—NE—Ó! A Dobszó illusztrációit B. Dancsó Irén rajzpedagógus készítette. Báli József Sikeres kórustalálkozó Várpalotán Az SZMT, az Éneklő Ifjúság és az országos diáknapok megyei szervezőbizottsága megrendezte a megyei szakmunkásképző intézetek kórusainak X. találkozóját a várpalotai Jószerencsét Művelődési Központban, összesen nyolc produkciót láthatott, hallhatott a közönség. Különösen szép teljesítményt nyújtott a herendi kórus, mely kórus kategóriában ezüst, kamaraegyüttesük arany minősítést szerzett. Ugyancsak kiválóan szerepelt a Pileczky Erzsébet vezette kertészeti szakközépiskola kórusa Füredről és a veszprémiek építőipari szakközépiskolájának kórusa, amelyet Turtsányi Zita dirigált nagy átéléssel. Mindketten arany minősítést szereztek. A szakértő bizottság értékelése, emléktárgyak, oklevelek átadása után a Szolnoki Jánosné által vezényelt összkar éneke zárta a nap programját. Csősz Sándor NAPLÓ - 1987. március 26., csütörtök -5