Napló, 1988. június (Veszprém, 44. évfolyam, 130-155. szám)

1988-06-01 / 130. szám

1 I— o . 2n 21 Ei 9 * a 1 j j co co CM CM ro\ O O ‘O J o ¡.‚ O) „ o ;o z­ £ .3 0 "? n E C ‘0» 2 a qj n *­ V) 0) 0) * · Beérett művészet Bojtor Károly kiállításáról Hat éve egy városban élni nem nagy idő. Bojtor Károly festőművész életében, munkás­ságában mégis számottevő és meghatározó volt az elmúlt hat esztendő. A művész e rövid idő alatt azonosulni tudott környezetével, Veszprémmel, a megyével, a Dunántúl termé­szeti jelenségeinek kifogyhatat­lan témát adó kincsestárával. Ugyanakkor megmaradtak az örök témák, amelyeket Bojtor időről időre érlelt, az ember és a küzdés, az öreg halász és a tenger bűvkörében fo­gant asszociációk, a kedves, a nő, a feleség állandóan válto­zó, de mindig életerőt adó, szinte már szimbolikus ábrázo­lása. Az elfáradt vagy pihenő, gondolataiba merülő ember, különböző festői megfogalma­zásokban jelent meg és jele­nik meg ma is Bojtor vászna­in. Talán egy-egy ilyen fáradt, pihenő figurában a művész önnönmagát, a lélek és az ész küzdelmét, a gondolat álomszabadságát feszegeti. A nyugalom, a békesség nem­csak az ilyen jellegű festmé­nyein érezhető, hanem ismerve Bojtor emberi habitusát, min­dennapjainak velejárója, kísé­rője. Bojtor Károly SZMT-beli ki­állítása több szempontból is figyelemre méltó. Egyrészt jól­­eső érzés a családias hangu­latú kiállítótermet látni, amely­ben egyszerű és tiszta, sallang nélküli műveket sorakoztat fel a művész, amelyhez asszimi­lálódik a rendezés is. Figyel­messég a szakszervezetek me­gyei tanácsa részéről az is, hogy a SZOT-ösztöndíjas mű­vészt meghívták önálló kiállí­tásra. A művek egységes, kimun­kált művészi értékét nézve pe­dig tudatosság, festői kvalitás, egységes, tiszta gondolatiság a jellemző. Nem véletlen, hogy Tóth Ilona, az SZMT vezető titkára megnyitójában mé­g szavak kíséretében értékelte Bojtor Károly művészetét. „Nyilvánvaló, hogy nem köny­­nyű az út, amit Bojtor Károly választott­­magának akkor, amikor élményeit a szakmai fe­gyelem mindenre kiterjedő szi­gorú rendje szerint kívánja a művészetben esztétikai értékké transzponálni. Nem keres en­gedményeket, nincs kitérő, a vállalás és a megoldás össz­hangja jelenti számára a mű­vészeti programot. Lehet az alkotást ihlető élmény a sorsát motiváló másik ember egyéni­sége, asszociációt indító táj vagy portré, a kulturális örök­ség képi megjelenése mindig az alkotót idézi. Képeinek szerkezeti következetessége, gazdag, de tónusaiban vissza­fogott színvilága, tematikai kö­re egy magával tusakodó, s ebben a művészeti harcban a kort is megjelenítő művész­­ portréját állítja elénk.” Bojtor Károlynak következe­tes vállalásra és kitartó mun­kára volt szüksége ahhoz, hogy helye és rangja legyen a kor­társ magyar festészetben. A jelenlegi veszprémi kiállítás hangulata és élménye is ezt tükrözi. A művész piktúrája folyamatos küzdelemben ér­lelődött, amelynek központjá­ban a környezet, a kulturális értékek és az önmagára is érzékenyen reagáló ember áll. A jelenlegi kiállításon bemuta­tott tájképeiben, csendéletei­ben, portréiban, tematikus ké­peiben szigorúan gyöngéd em­berszeretet fedezhető fel, amely velejárója Bojtor Károly festé­szetének. A Veszprémben élő festő elmondhatja, hogy a te­matikai, formai megoldásai és az igazán bojtori színválasz­tás, amelyet hosszú évekig ér­lelt, most beérett. Művészete letisztult, teljesen egyéni esz­közei minden művén érezhe­tők, olyan belső meghitt meg­nyilvánulásban, amelyet a mű­pártoló, a kiállításlátogató is azonnal önmagáénak érezhet, és szinte észrevétlenül minden nehézség nélkül tud ezzel a művészettel azonosulni. Veszett Lajos Márta Csobánka II. Fotó: Borbás János Csi CM Csi 2... . p­ooul tíí — ./» .U » í . g•O 1 ~ * a c0 ® 01 I­ 6 ro ‘3 ’5a ‘O a. E ‘0» -Xc3 D uc0( ha0) o OH I­­ h.aNM 01­­ in o E 1O hao 1 ‘O O. C'O Eo o ( V • Margitai Ágit bizonyára nem kell bemutatni e lap olvasóinak, hiszen nemcsak jelentős szín­házi alakítások, de filmfőszerepek is fémjelzik útját. Az elmúlt hetekben mint vendég­­művész játszotta a veszprémi Petőfi Színházban Dürrenmatt: Play Strind­berg — Haláltáncjáték című művének női főszerepét. Az utolsó előadások egyike előtt szakított időt erre a be­szélgetésre. A színésznő magánemberként pon­tosan olyan, amilyennek alakításai alapján képzelheti az ember. Külső­leg fiatalos, vonzó, modora közvet­len, természetes. Veszprém vonzásába­l — Furcsa módon engem Veszprém mindig utolért — kezdi a beszélge­tést a művésznő. — Ez az ötödik sze­repem, amelyet eljátszhattam a Pe­tőfi Színházban. Egyetlen színházban sem vendégszerepeltem annyiszor, mint itt. — Első veszprémi fellépésedkor, 1962-ben a Háború és békében Na­tasa Rosztovát kellett eljátszanod. Ez a szerep színésznők, filmszínésznők szerepálma. Mit jelentett a pályádon ennek a hősnőnek a megformálása? — A Háború és békét fiatal korom­ban olvastam, s nagyon nagy gon­dolati-érzelmi hatást gyakorolt rám. Ez volt az egyik alapélményem, amely megszerettette velem az olvasást. Képzelheted, mennyire megszeppen­tem, amikor rám bízták a szerepet. El sem tudtam képzelni, milyen lehet ennek a nagy Tolsztoj-műnek a dra­­matizálása, hogyan lehet ezt elját­szani. Margitai Ági sikerrel birkózott meg a szereppel. A Napló akkori kritiku­sa azt írta, arcának egyetlen rezdü­lésével oldalnyi jellemzést tud he­lyettesíteni. — Milyen alakítások emlékei fűz­nek még a városhoz? — A hatvanas évek közepén az Egy vasárnap New Yorkban című amerikai bulvár-vígjátékban, majd az Imádok férjhez menni című komé­diában játszottam főszerepet olyan — ma már országosan ismert — part­nerekkel, mint Végvári Tamás és Ba­­láz­s Péter. 1975-ben a Három nővér Olgájának szerepében tértem vissza a veszprémi színpadra. Mindegyik csodálatos szerep volt, s csak kelle­mes, nagy sikerű előadások emlékei fűznek ehhez a városhoz. A színház éltetője a közönség, a legjobb alakítás ízét is elrontja, ha a publikum nem tapsol. Ezért nem kerülhetem meg a kérdést: — Milye­nek a jelenlegi tapasztalataid? Erről szólva szenvedélyessé válik a hangja. — Megmondom őszintén, döbben­ten veszem tudomásul a veszprémi kö­zönség érdeklődésének a megcsap­panását. Régebben a színház iránt fogékonyabb város volt Veszprém, s most ezt nem tapasztalom. Kutatom, milyen okok rejlenek emögött. Sze­retném remélni, ez tán csak annak szól, hogy nincs igazi színházépület, de sajnos nem hihetek ebben, hi­szen a színház nem épület kérdése. Azt viszont még hozzá kell fűznöm­, hogy akik megnézték a Haláltáncjá­tékot, azok lelkesen fogadták. Nagy örömmel és várakozással nézek az új évad elé, amikor megnyílik a gyö­nyörű színházépület. Margitai Ági néhány vidéki évad után került Pestre. Sokoldalú szí­nésznővé érett, érdekes, színes egyé­nisége egyaránt jól érvényesül drá­mai szerepekben, vígjátékokban, ze­nés darabokban. Művészetének ér­tékét rangos elismerések - Jászos­­díj, érdemes művész kitüntetés - is bizonyítják. — Több pesti színház színlapján szerepel a neved mellett: m. v., vagyis mint vendég. Melyik színház­ban játszol valójában? — Jelenleg nem színháznak, hanem a Filmgyár stábjának vagyok a tag­ja. Mióta mindig kéznél vagyok, az­óta kevesebbet filmezem, mint ré­gebben, így egyszerre több színház­ban is tudok szerepet vállalni. Rend­szeresen a Játékszínben lépek fel, de játszom a Pesti Színház Fekvőtámasz című előadásában Tordy Géza part­nereként. Ezen kívül Füst Milán Máli nénijében, Szomory Dezső egyik drá­májában, valamint a Villa Negra című darabban, melyben egyszerre négy különböző szerepem van. — Mennyire határozta meg az al­katod a szereplehetőségeket? — Nekem nagyon szerencsém van, mert az alkatom és a belső megkö­zelítésem alkalmassá tesz a legkü­lönfélébb figurák megformálására. Én abszolút főszerepeket játszom, bár sohasem voltam egy szépség. Mindig karakterisztikusan közelítem meg a figurát, mert szerintem minden sze­rep karakterszerep. Most például a különböző színházakban egészen más jellemű hősnőket alakítok. A Szomo­­ry-darabban egy 36 éves szépasz­­szonyt, aki lágy és akarat nélküli, éppen az ellentéte annak, amilyent a Haláltáncjátékban játszanom kell. A Máli néniben egy hetvenéves öreg­asszonyt játszom. — Az elmondottakból az derült ki, hogy nem volt szerepválság az éle­tedben. — Így van. Én boldogan elébe mentem az öreg szerepeknek, mert még karakteresebbé tettek. Már harmincéves koromban, amikor a My fair lady Elizája voltam, kaptam öreg szerepet. Nemhogy ellenálltam volna, kifejezetten élveztem ezeket a feladatokat. — Hogyan készülsz egy -egy sze­repre? Van-e valami különleges mód­szered? Hogyan készültél fel a Play Strindbergre? Elolvastad Dürrenmatt és Strindberg műveit, lélektani előta­nulmányokat folytattál? — Én egy­­kiváncsi ember vagyok, érdekelnek az emberek cselekedetei­nek mozgatórugói. Az élményanyagot azonban nem görcsös igyekezettel, tudatosan gyűjtöm. Látok, figyelek, gondolkozom, olvasok. Igyekszem lé­pést tartani a színházzal, megnézem a híres produkciókat még külföldön is. Azt nevetségesnek tartanám, ha azért, mert most a Play Strindberget játszom, elolvasnám az összes mű­veit. Általában sokat olvasok, s most újra átlapoztam a Haláltáncot, amelyből Dürrenmatt írta ezt a drá­mát. Kiolvastam Enquistnek, a híres svéd drámaírónak a könyvét, amelyet Strindberg életéről írt, de csak azért, mert rendkívül érdekesnek találtam. — Úgy érzem, eredeti, egyéni hang­vétel, sajátos humor és irónia jel­lemzi a játékodat. Egyetértesz ezzel?­­ — Sok mindent érzelmesen és iróniával szemlélek, valószínű­, hogy a groteszk látásmód benne van az alkatomban, s ez a darab speciáli­san ezt igényli. — Milyen embernek kell lennie a színésznek, hogy jól el tudjon ját­szani egy szerepet? — Ruganyos belső lénye kell, hogy legyen, s mélyen bele kell merülnie a munkába. Egy szerepet jól meg­formálni kemény munka, meg kell dolgozni érte. Lehet, hogy valaki nem elég sikeres, de ha kitartó, előbb-utóbb elismerik, mert ez hosz­­szú távú pálya. — Mennyire vagy elégedett azzal, amit elértél? — Az ember sohasem lehet telje­sen elégedett. Bármilyen jól sikerül valami, mindig úgy érzem, még job­ban is lehetne csinálni. Borzasztó sok keserűséget, kudarcot, igazságtalan­ságot tud adni ez a pálya, de ugyan­annyi örömet, szépséget is. Az idő észrevétlenül elröppent, az előadás kezdetét jelző csengő rövid­re szabta beszélgetésünket. Azzal bú­csúzom, remélem még sok szép sze­repben láthatjuk viszont a veszprémi színpadon. Kanyar Erika A Háború és békétől a Haláltáncjátékig. Beszélgetés Margitai Ági Jászai-díjas, érdemes művésszel Színház és közönség Szerep és személyiség Margitai Ági Dürrenmatt: Play Strind­berg­­ Haláltáncjátékának főszerepé­ben. Badacsonyi Éva felvétele * * * A szocializmus forrpontjai 4 Megjelent a veszprémi „Társadalomtudományi írások” című évkönyv A korábbi jellegtelen, szürke sorozatcím, a „ Közlemények" most a harmadik kötet megje­lenésével lekerült a Veszprémi Vegyipari Egyetem marxizmus— leninizmus tanszékének kiad­ványáról és az egyszerűen tárgyszerű, világos címet vet­te fel: ,,Társadalomtudományi írások". A névmódosítás nem pusztán formális műveletnek hat, hanem egy önmagával szemben egyre igényesebb szel­lemi, társadalomtudományi mű­hely minőségi szemléletének egyre határozottabb körvona­lai látszanak. A veszprémi tár­sadalom­tudományi nyilvános­ság újabb fellépése — a feles­legesen zártkörű terjesztés el­lenére —, a kiadványban közölt írásaik tematikája és többsé­gük mélysége határozott igény­­bejelentés egy szélesebben ér­telmezett nyilvánosság ellőtt társadalmi kérdésekhez való hozzászólásra. Az egyelőre évkönyvként funkcionáló tanulmánykötet ab­ban is eltér elődeitől, hogy blokkokat, rovatokat alakított ki a felelős szerkesztő Szilágyi István (tanszékvezető egyete­mi docens), és a szerkesztő K öveges Ferenc. Megszűnni lát­szik a helyi kutatók pusztán egy témára koncentráló mono­­logizálása, mintha a „Társa­dalomtudományi írások" alma­nach hívna elő tágabb társa­dalomtudományi horizontot. De talán inkább fordított a hely­zet. Az egy Irányban elmélyülő kutató korábban csak saját té­maköréből „üzenhetett", most ke­retlehetőségei­ben tágabb és szabadabb gondolkodásmódot realizálhat tanulmányaiban — körbetekinthet. A TÁRSADALMI FEJLŐDÉS PROBLÉMÁI BLOKKBAN Szilá­gyi István „A szocializmusról gondolkodva" című tanulmá­nya döntően a legfrissebb ma­gyar nyelvű szakirodalomra tá­maszkodva a szocializmus, a modernizáció és a fejlettség néhány elméleti összefüggésé­nek felvázolására törekszik. Vagyis elsősorban azt a prob­lémát kutatja, hogy fejlettségi szintünk meghatározásához mely elemek elengedhetetle­nek. S ez csak természetesen a „világtörténetiség bázisán" képzelhető el, azonban a mo­dell még túl messze van, mert „olyan történeti helyzet jött létre, amelynek leírását hiába keresnénk a klasszikusok mun­káiban". Jáger Ida megújulásunk né­hány problémájáról írt esszét, amelyben az új fogalmakkal bombázott magyar társadalom tudatállapotát diagnosztizálja. Esszéje legmélyén egy kifáradt eszmerendszer kritikája és meg­újítási szándéka­­húzódik meg. Grazyna Storoniak-Palczak, a lengyel Gliwicei Műszaki Egyetem adjunktusa a lengyel fogla­l­koztatás­pol­­­itikai p­ro­bl­é­mák körét emelte tanulmánya középpontjába. Drámai össze­hasonlításban­­ a népesség­­növekedés csökkenése ellenére a lengyel munkaerőpiacon ab­szolút munkaerőhiány uralko­dik - érzékelteti a nem pusz­tán nemzeti, hanem egyre rendszerspecifikusabbá váló gazdasági válságot. Somogyi Ferenc „Merre talt a magyar ökonómia?" című tanulmányában, a feltett kér­désre közvetetten ad választ: „Azzal, hogy nem kapunk vá­laszt a gazdaságpolitika­ po­litikai gazdaságtan­i viszonyára, még kibékülünk", de ha a po­litikai gazdaságtant megterhe­lik gazdaságpolitikai kérdések­kel, akkor tönkreteszik, mint tudományt (hivatkozás Zsolnai László tavaly megjelent köny­vére: „Mit ér az ökonómia, ha magyar?”). Jaksa Margit a társadalmi modernizáció nyugati elméle­teit közelíti meg. Véleménye szerint a neokonzervatív ideo­lógiák (Hegel, Nietzsche, Hei­degger) reneszánsza visszhang­ra talált a szociokulturális vál­ság folyamatában. Ugyanakkor a nemzeti társadalmak szocia­lista úton leküzd­hetik a vá­l­sághelyzetet, „a valóságos problémák gyakorlati megoldá­sát a gazdasági és igazgatási racionalitás, a tudományos és a morális racionalitás követel­ményeit egyaránt figyelembe venni képes elmélet alapján." A kérdés: hogyan támogatja a politikai valóság az elméletke­resőik erőfeszítéseit?! A POLITIKA ÉS TÖRTÉNE­LEM rovatban Jan Misztal gli­­wicei adjunktus a második vi­lágháború után Lengyelország­ban maradt német lakosság sorsáról írt, azzal a céllal, hogy hozzájáruljon e német lakosság életkörülményeinek bemutatásához. E témának — nyugatnémet és lengyel szer­zők tollából — nagyon gazdag irodalma van. A magyar olva­só, aki erről keveset tudhat, nyilván analógiákat keres a magyar történelemből. Beszteriné dr. Blicke Ilona „A politikai mechanizmus fej­lesztése..." című tanulmányá­ban az előző egyetemi év­könyvben megjelent témát foly­tatja, akkor a pártrendszert, a népfrontmozgalmat, illetve a központi és a helyi állami szer­vek tevékenységét vizsgálta. A tapasztalatokat számba véve ugyan átugorja az 1956-os őszi eseményeket, ám a most közölt részben a politikai kon­szolidáció kezdeteit és néhány elvi kérdését széleskörűen elemzi. Gergő Zsuzsanna a szakszer­vezetek felszabadulás utáni szerepét, az ezzel kapcsolatos vitákat vizsgálja. Lényegében folytatja szakszervezet-törté­neti kutatását. Andrzej Palczok gliwicei ad­junktus tanulmánya izgalmas problémakört tárgyal, a „Po­litikai földalatti mozgalom a nyolcvanas években Lengyel­­országban" címmel. Négy irányzatot különböztet meg: a revizionista, reformista áramlatot (KSS—KOR, a Szoli­daritás stb.); az agrárius cso­portokat; a neoliberális irány­zatot és az ultranacionalista áramlatot. Úgy látja, hogy e mozgalmak atomizálódása ma is folyik. A TÉNYEK - ÉRTÉKEK blokk­ban három tanulmány jelent meg. Albert József a Paksi Atomerőmű dolgozóinak köré­ben végzett vizsgálatot foglalja össze, amely a rádióhallgatás, tévézés, könyv- és újságolva­sás szokásokat-igényeket mu­tatja be. Az NDK-beli, merse­­burgi Wolfgang Böttner egye­temi tanár a német dolgozók értékorientációit vizsgálta az újítási folyamatokban. Sze­keres Imre a veszprémi nagy­­családosok helyzetéről készült felmérés alapján írt összefog­lalót. A „Társadalomtudományi írások" évkönyvét Kaszásné Leveleki Magdolna—Závoda Pál: Kulákprés című könyvének elemzése zárja. K. L. NAPLÓ - 1988. június 1., szerda is

Next