Napló, 1989. március (Veszprém, 45. évfolyam, 51-76. szám)

1989-03-09 / 58. szám

• Óhaj? Az is. Szent aka­rat? Az is. Talán Ma­dách nagy üzenetét ír­hatnák e pályakezdés start­zászlójára: „...küzdj és bíz­va bízzál!" Nyirkó István veszprémi szí­nészjelölt 13 éve él a színjá­ték bűvöletében. Amatőrködé­­sének tíz esztendejében voltak boldogító sikerei, hároméves színházi munkáját a küzdés jellemzi. Szerényen, alázattal, elszántsággal ministrál (szol­gál) Thalia papjai (színészei) mellett. Számára a pénz szin­te semmi, a játéklehetőség meg szinte minden! Midőn pályájáról beszél, úgy véled: csodabogár, és elmoso­lyodsz. Aztán egy kicsit ma­gadra ismersz benne. Ifjúi ön­arcodra, amikor még te is hit­tél egy álomban. Míg föl nem adtad legszentebb éned. A nagyobb kenyérért. Biztató Színészház földszintjén a szállása. Afféle bohémtanya, ifjú feleséggel, aki amatőr színjátszóból lett profi súgó. A falon Latinovits-kép. A példa­kép. Az isten. A szobalevegő tele álommal, küzdelemmel, kudarccal, hittel, nekigyűrkő­­zéssel, fel-fellobbanó öröm­mel. — Most úgy érzem, kicsit el vagyok kényeztetve. Ebben az évadban sok szerepet kaptam,­­a5ronszvák királyban Sebest, a Padlásban a Meglökőt, nagy brilliáns valcerben az El­­­ső ápolót játszottam. És még lesz ... — mondja. A Petőfi Színházban eltöl­tött három évadban 15 fellé­pési lehetőséget kapott. Az utóbbiakra azt mondja: „Ezek már szerepek!” Emlékszem egyik korábbi jelenetére a Dupla vagy semmi című Illyés­­drámában. Ebben kitalált egy ötletes szalvétajátékot, s így szerepére többletjátékkal dup­lázott rá. A színi kellék jelké­pes erőt nyert, a szalvéta mint­egy parlamenten zászlóvá lé­nyegült, s ugyanakkor megma­radt uzsonnázó alkalmatosság­nak. Szabó József, a darab rendezője örömmel újságolta: „Ez a Nyirkó odajött hozzám, és arra kért, hogy van egy öt­lete, hadd játssza el . . . És kitűnő, amit csinált”. Beszélgetés közben Nyirkó megemlíti, milyen drukkban volt a Sebes próbáin: „olyan nagy színész mellett, mint Szo­­boszlay művész úr, vajon meg­­állom-e a helyem ...?" — ez keltett félelmet benne. Próbatétel A pályafutás boldog „gyer­mekéveit” Dunaújvárosban élte meg. Tíz évig játszott a városi amatőr színpadon, mely­nek Pont volt a neve. Olykor hivatásosok közt kapott ki­sebb szerepet. Ez a tíz év sok örömet és nagy biztatást adott neki, hogy érdemes küzdenie! - Melyik volt a legnagyobb erőpróba? — A Bolyai János estéje cí­mű monodrámát játszottam. Ez nagy próbatétel volt. És nagy élmény. A közönség és a kri­tika jól fogadta - mondja. Mutat egy kiadványt, mely a Pont Színjátszó Együttes tíz esztendejét summázza, több fotón látni Nyirkát. Kemény Dezső író és kritikus így érté­­keli játékát Bolyai szerepében: „Ezt az őrület határán tántor­gó, már-már megbomlott agyú embert állította közönség elé Nyirkó István mély beleélés­sel, tökéletes szövegtudással, hol lefojtott, hol kirobbanó mozgással és hangdinamiká­val . . . Tehetségének, a rende­zővel való nagyon konszonáns együttműködésén­ek . .. köszön­heti ezt a sikert.” (Fejér Me­gyei Hírlap.) Ugyancsak elis­merő szót kapott a Ripacsvá­­sár című vásári komédiában, Tabarin szerepében. Szántó Judit írja: „Nyirkó István szín­li­padi megjelenésének rendkívü­illúziót keltő mivolta úgy­szólván adott, megtanulható a bonyolult cselekvéssor is; de művészi sajátja az a költői erő, az a fájdalmas drámai­­ság, amellyel alakját felruház­za.” (Színház, 1984.) Fohász Nos, térjünk vissza a múlt­beli álomvilágból a színészház földszinti tanyájára. Vegyük szemügyre: mekkora lélekkel és mekkora kenyérrel van bé­lelve a szoba, ahol az ifjú a mindennapjait éli? Ahol küzd, ahol imádkozik, hogy befogad­­tassék Thalia templomába (a színészet házába). — Nekem mindenem a szín­ház. Hétszer felvételiztem a színiakadémián, hétszer eluta­sítottak, kis beszédhibára hivatkozva .. . Nem hiszem, hogy tehetségtelen volnék, ed­digi szerepeim nem ezt mu­tatják. Azért jöttem Veszprém­be, mert tanulni akarok. És itt van kitől! Rájöttem, sok min­dent nem tudtam, úgy érzem, sok mindent tanultam — mond­ja. — És mennyi a pénz? — Tavaly ezret emeltek, most 3650 forint. Szerencsére sokat játszom, összejön a 4600 — újságolja örömmel. — Ez sem sok. — Hát, nem, de ... Ha 2700- at adnának, akkor is marad­nék. Nekem első a tanulás. Végül is boldog lehetek, hogy azt csinálom, amit szeretek. — Szóval nem a pénz a leg­fontosabb .. . — Nem. A színház! Mond­tam, a mostani évad biztató, sokat foglalkoztatnak. Mégis van bennem valami félelem, hogy egyszer azt mondják ... — elhallgat, kezével elhárító mozdulatot tesz. — De erre nem is akarok gondolni! hány ifjú hőse a bák szegénységében padlásszo­alkotott, és­ esküdött a művészetre. „Szüntelenül dolgoztak, anél­kül, hogy kifárasztották volna az ifjúság kifogyhatatlan erőit. Egyformán szegények voltak, de emésztette őket a művészet és a tudomány szerelme, s meg­feledkeztek a jelen nyomorú­ságáról, csak azzal törődtek, hogy lerakják hírnevük alap­jait.” Mintha Nyirkó István is a XIX. század­ első évtizedeiből maradt volna ránk, a XX. szá­zad végének színterén. Csudamód még illúzióit sem vesztette! Pedig Thalia küszö­bén hétszer orrba vágták, hét­szer pokolba lökték. Mégis küzd, bízik, hogy eljut a hete­dik mennyországba. Thalia pap­jaként, vagyis színészként. Hát nem megszállott?! Balogh Ödön Megszállottak „Színész akarok lenni ” Civilben ... és Sebes szerepében Fotó: Badacsonyi Éva Hit Nyirkó István szent meg­szállottságát érzékelvén, eszem­be jut Balzac híres könyve, az Elveszett illúziók, melynek né­ Miért tettek lapátra egy rátermett vezetőt? Pünkösti Árpád hat évig elfektetett könyvéről Hat évvel ezelőtt, amikor Pünkösti Árpád pontot tett a Pofa be! című kézirat végére, még ismeretlen volt a glasz­­noszty fogalma. Talán ezzel (is) magyarázható, hogy a könyv öt évig várt a kiadásra. A riport, a szociográfia rend­kívül romlandó műfaj. Tudja ezt a szerző is, de nemcsak emiatt kódolta be a neveket és a történetet, hanem az (ak­kori) glasznoszty hiánya, fi­nomítsuk: a nyilvánosság kor­látai miatt. A recenzens maga is hallot­ta „illetékes elvtárs" szájából a kötet címét adó durva til­tó mondatot. Közkeletű válto­zata a „Ne szólj szám, nem fáj fejem". Az alapvető kér­dés ugyanis — még mielőtt ér­demben szólnánk a könyvről —, hogy mi a hasznosabb a tár­sadalomnak? A hallgatás, vagy a dolgok ki- és megbeszélése? A politikai szlogen már talált jelzőt is azokra az évekre, amikor szívesebben söpörtük a szőnyeg alá a nemszeretem dolgokat: a pangás évei. Haj­lamosak voltunk egyszerűen le­tagadni a konfliktusokat, a válságtüneteket, mondván, „hogy nem jellemzők”, hogy „vannak eredményeink is". Közben a világ elszaladt mel­lettünk. A legtermészetesebb dolog, hogy ahol dolgozunk, ott vannak eredmények. Buta ember, aki ezeket letagadja, de az is önbizalomhiányra vall, ha a kritikát hárítjuk el az „eredményekre" hivatkozva. A nyíltság, a közélet tiszta­sága, egyáltalán a közélet léte - ma már látjuk - igenis a termelést is meghatározó té­nyező! Különösen az egy olyan országban, rendszerben, amelyben minden átpoliti­zált, vagy ideologizált. A so­kat idézett, vulgarizált marxi tétel, miszerint a lét határoz­za meg a tudatot, úgy is igaz, hogy ez a tudat visszahat ma­gára a létre. Tudtuk ezt, mégis hajlamosak voltunk, vagyunk megfeledkezni róla. tetet, közhangulatot A közét­nemcsak a hús vagy a tej ára hatá­rozza meg, de az a mód is, ahogyan ezeket a javakat megtermeljük, ahogyan a ter­melés leglényegesebb kompo­nensével, az emberrel bánunk. Magyarán, az ember nem csu­pán termelőerő, de „zoon po­­litikon", azaz személyiség, köz­életi ember, ha úgy tetszik, té­nyező is. Nemcsak elviselni akarja a sorsát, de érteni és irányítani is azt. Durva le­egyszerűsítéssel úgy foglalhat­juk össze ama pangás évei­nek a hogy a legdurvább tévedését, seg” elő hatalom, a „felsőbb­­akarta írni azt is, hogyan legyen boldog az egyes ember. Márpedig a tör­ténelem már többször éles kri­tikát gyakorolt a világmegvál­tó eszmék felett, amelyek erő­szakosan, mindent tudóan akarták felemelni az embert. A jó szándék is árthat, ha be­avatkozik olyan dolgokba, amelyekben nem illetékes. Félreértés ne essék, Pünkös­ti könyvéről van szó. Kordoku­mentumról, ha úgy tetszik. A jó nevű újságírót, aki melles­leg a Naplónál kezdte napi­lapos pályáját, szenvedélyesen foglalkoztatja „a” vezetés, hatalomgyakorlás módja. Köny­­­ve anyagát BAZ megye egyik kisvárosában gyűjtötte, ponto­sabban egyik jól prosperáló gyárában. Egy igen tehetsé­ges és eredményes ember kar­rierjét és bukását írja le. Miért „teszik lapátra” Fábián Tibort? Miért mentek el értel­miségiek taxisofőrnek, fröccs­öntőnek, miért menekültek a kiskertmozgalomba? Mibe ke­rül (még!) az nekünk, hogy a legnagyobb érték: a tehet­ség, a szaktudás, az innová­ciós készség, a kreativitás nem találta meg a kifutási, érvé­nyesülési terepét? Megenged­­hetjük-e, hogy a butaság, a tohonyaság, a korrupció, a demagógia szétziláljon min­dent: erkölcsöt, gazdaságot, politikát? Pünkösti Árpád Fábián Tibor sorsában valóban a tipikust fogalmazta meg, s nemcsak pletykaszinten. Nagyon is el­képzelhető, hogy ez a könyv (különösen az említett kisvá­rosban) úgymond, „politikai érzékenységet" is sért. Sértsen is! A könyv azzal zárul, hogy Fábián Tibor, aki az egész vi­lággal szembeszállva harcol igazáért, lényegében vereséget szenved és elhagyja a sikerei színterét, a Műveket. Azóta egy kis kócerájban dolgozik, és milliomos, míg a Művek fölött egyre sötétebb válságfelhők gyülekeznek. Nos, ezt a luxust még egy dúsgazdag ország sem engedheti meg magának! Nem mondhatunk le arról a sokszor deklarált célunkról, mely szerint az egyén és a köz java csak együtt, egymást erősítve valósítható meg iga­zán. De ehhez az kell, hogy csak a tehetség, szaktudás, szorgalom, tisztesség kapjon zöld jelzést. Horpácsi Sándor (Pallas Lap- és Könyvkiadó Bp. 1988.) Niki Miller érmekereskedő mutatja be a londoni érmevásáron a pénz legősibb megjelenési formáinak egyikét képviselő, nagy ritkaságnak számító hegyes ivégű kínai kést. Az i. e. 400-ban ké­szült kést csak kínai kereskedők használták fizetőeszközül. Ez jelentette az első lépést a pénzpiac létrejötte felé az akkor még világszerte uralkodó közvetlen árucsere közepette Nyilvános pártaktíva Mérleg és korszerűsítés Pártaktíva-értekezletet tart szombaton reggel fél kilenctől Aj­kán, a Timföldgyár és Alumíniumkohó Művelődési Házában az MSZMP Ajka Városi Bizottsága. A városi pártaktíván a májusi pártértekezlet óta végzett munkáról készített összegzést vitatják meg, mérleget készítve, majd arról cserélnek véleményt a részt­vevők, miként kell korszerűsíteni a politikai munka módszereit, hogy a párttagok és­­ szervezetek mind hatékonyabban vegye­nek részt a közéletben. A rendezvény a párttagok számára nyil­vános. Nyilatkozat az észak-dunántúli újságíró­szervezet megalakításáról Március 3-án sajtótörténeti jelentőségű tanácskozáson kép­viseltették magukat öt észak­dunántúli megye MÚOSZ-cso­­portjai Veszprémben, a Napló tanácstermében. A januári szö­vetségi közgyűlésen elfogadott elvi nyilatkozat szellemében Fe­jér, Győr-Sopron, Komárom, Vas, Veszprém megyék újság­írói régióba egyesültek. A kö­zel 300 újságírót tömörítő új szervezet alkotórésze lesz a területi alapon újjászerveződő Magyar Újságírók Országos Szövetségének. A tanácskozás ideiglenesen döntött az új szerveződés ne­véről. Eszerint: a Magyar Új­ságírók Országos Szövetségé­nek Észak-dunántúli Területi Szervezete néven kívánnak ön­álló jogi személyként működni. A szervezetet 15 tagú tanács irányítja. A megyékből 3 választott, bármikor visszahív­ható újságíró lehet tagja a területi vagy régiótanácsnak. A két ülés között öttagú ügyveze­tő elnökség (megyénként egy kolléga) irányítja a munkát. A tanácskozás résztvevői a szeptemberi MÚOSZ-közgyűlé­­sig megválasztották a régióta­nács elnökét és titkárát. Az öt megye képviselői a régió (vagy terület) központjának Veszprémet jelölték. A régió három, bármikor visszahívható küldöttet küld a MÚOSZ központi szervébe, a delegátusok tanácsába. A veszprémi tanácskozás ál­lást foglalt a régióhoz tartozás ügyében. Eszerint a különféle tömegkommunikációs csoportok önállóan döntsék el, hogy a régióhoz kívánnak-e tartozni. (Az új szerveződés dolgozzon úgy, hogy vonzó legyen az öt megyében élő kollégák számá­ra - szögezte le a tanácsko­zás.) Az új területi szervezet el­sődleges feladatának tekinti a régió újságíróinak szakmai, anyagi, erkölcsi, egészségügyi érdekvédelmének határozott képviseletét. A veszprémi tanácskozás ja­vasolja, hogy a területi szer­veződés tapasztalatait a MÚ­OSZ elnöksége tegye az új­ságíró-társadalom közkincsévé. A MÚOSZ központi költségve­tését létszámarányosan osszák föl a megalakulandó területi szervezetek között. A régióta­nács illetőségi körébe tartoz­zon a szétosztandó különféle szociális és egyéb kedvezmé­nyek (üdülés, gépkocsi, se­gély) fölötti diszponálás joga. A korábbi centralizált sziszté­ma a régiók megszervezése után értelmét veszti. A Veszprémi Szénbányák pénzforgalmi jelzőszáma megváltozott. A vállalat új pénzforgalmi jelzőszáma: 482-10025. Tisztelettel kérünk minden érintett vállalatot, intézményt, hogy a banki műveletnél szíveskedjenek a közölt változást figyelembe venni. NAPLÓ - 1989. március 9., csütörtök -5 . V.

Next