Napló, 1993. március ( 49. évfolyam, 50-74. szám)

1993-03-06 / 55. szám

2 - NAPLÓ PANORÁMA ■ Belgrád - Röviddel fel­szállás után -91 utassal és hatfőnyi személyzettel a fe­délzetén - péntek délben Skopjénál lezuhant a mace­dóniai Paler légitársaság zü­richi járata. A roncsok közül első jelentések szerint 16 utast élve ki tudtak menteni, négy holttestet találtak eddig. A mentés folytató­dik, a Skopjei kórházakban teljes készültségben várják a sebesülteket. ■ Moszkva — Oroszország egész területén, a nyugati határoktól majdnem a kele­tiekig, radioaktív szennye­­zettségű sáv húzódik végig, amelynek következtében egyre romlik az ország öko­lógiai állapota. Ilyen követ­keztetést von le pénteki számában a Rosszijszkije Vesztyi című moszkvai na­pilap az általa közzétett új adatok alapján. A lapot idé­ző ITAR-TASZSZ szerint csak az elmúlt két évben 260 olyan radioaktív szennye­­zettségű pontot derítettek fel az országban, amelyek kö­zül csaknem 40 esetben a su­gárzás meghaladja az egy milliröntgent óránként. ■ Vilnius -Fél évvel a nagy fölénnyel megnyert válasz­tások és alig egy hónappal vezetőjének államfővé vá­lasztása után szakadás tör­tént a kormányzó Litván De­mokratikus Munkapártban. A Lietuvos Rytas című vil­­niusi lapban a párt néhány képviselője bejelentette, hogy szakít a parlamenti többséggel. Szándékuk az, hogy általuk igazán balolda­linak tekintett pártot szer­veznek, amelynek alakuló kongresszusát ez év nyarán fogják megtartani. A sza­­kadár képviselők erélytelen­­séggel vádolták a munkapárt vezetését. ■ Kijev -A csernobili atom­erőmű műszaki hiba miatt hétfőn leállított reaktorát csütörtökön ismét üzembe helyezték. A reaktort azután állították le, hogy a tartalék üzemmódban lévő, keringte­tő főszivattyú impulzusmérő csövének hegesztési varra­tán egy kis repedést találtak. Az ITAR-TASZSZ jelenté­se szerint a javítási munkála­tok végeztével az atomerő­mű egyes számú energia­blokkját csütörtökön este rá­kapcsolták az ukrán ener­giaszolgáltató rendszerre. ■ Brüsszel - Románia a szerb-montenegrói állam­­szövetség elleni embargó minél hatékonyabb betartása érdekében technikai eszkö­zöket kért a Nyugat-európai Uniótól - közölte pénteken az Atlantic News című brüsszeli kiadvány. Eszerint Ion Iliescu román elnök feb­ruár közepén Brüsszelben tett látogatása idején, NATO és a Nyugat-Európai­­ Unió vezetőivel találkozva kifejezte Bukarest készsé­gét, hogy nemzetközi megfi­gyelőket fogadjon az embar­gó betartásának ellenőrzésé­re, majd ezzel egy időben részletes listát adott át az unió vezetőinek olyan tech­nikai eszközökről, amelyek Románia szerint jelentősen hozzájárulhatnak a megfi­gyelés hatékonyságának fo­kozásához. ■ Varsó -Barbara Labuda, a lengyel parlament frakció­­közi csoportjának vezetője közölte: a csoport ellenzi, hogy a szejm üléstermének falán a címer mellett ke­resztet helyezzenek el. Ko­rábban ők kezdeményeztek népszavazást az abortuszti­lalom ellen. Labuda kijelen­tette, hogy Lengyelország­ban addig nem lesz teljes de­mokrácia, amíg a katolikus egyház nem hajlandó önként korlátozni gazdasági és politikai hatalmát. Aggasz­tónak minősítette az utóbbi időben erősödő antidemok­ratikus tendenciákat, s idéz­te Henryk Goryszewski mi­niszterelnök-helyettest, aki szerint nem az a fontos, hogy Lengyelország a szó­lásszabadság és a jólét or­szága, hanem hogy katoli­kus legyen. ■ Costa Mesa (Kalifornia) - Milan Panity volt jugo­szláv szövetségi miniszter­­elnök visszatér Kaliforniá­ba, hogy újra átvegye válla­latának, az ICN Pharma­ceuticals nevű tekintélyes gyógyszeripari cégnek a ve­zetését. Panity tavaly nyáron adta fel a cég vezetését, ami­kor a jugoszláv parlament megválasztotta az ország szövetségi kormányfőjévé. Az idő múlásával azonban mind nyilvánvalóbbá vált el­lentéte Szlobodan Milose­­vity szerb államfővel, így a tavalyi szerbiai elnökválasz­tási veresége s a parlament bizalmatlansági szavazása után Panity visszavonulásra kényszerült. ■ Belgrád - Három ameri­kai teherszállító repülőgép péntek hajnalban újra se­gélycsomagokat dobott le Kelet-Bosznia felett. Ez volt az amerikaiak ötödik ilyen bevetése. A gépek oda dob­ták le szállítmányukat, ahol a szerbek által ostromlott muzulmán erők még kisebb támaszpontokkal rendelkez­nek. A repülők ezt követően a horvátországi tengerparton lévő Split felé fordultak, hogy visszatérjenek frank­furti légitámaszpontjukra. NAPLÓ Közép-dunántúli napilap Főszerkesztő: BALOGH ELEMÉR Főszerkesztő-helyettesek: HORVÁTHY GYÖRGY, VARGA DOMOKOS PÉTER " Levélcímünk: Napló-szerkesztőség, Veszprém, Szabadság tér 15. Pf. 161.8201. Telefonszámaink: Szerkesztőségi alközpont (ugyanitt információ a hirdetésfelvételről, panaszügyek) 80/27-444,27-043,27-643,27-645. Főszerkesztő, titkárság: 22-915. Telefax: 22-915. Sportrovat: 22-871. Kiadja a Közép-dunántúli Napló Kiadói Korlátolt Felelősségű Társaság, Veszprém Szabadság tér 15. Pf.161.8201. Felelős kiadó: Kovács József, a kft. ügyvezető igazgatója. Telefon- és telefaxszáma: 80/22-852. Telex: 32-355. Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely híllapkézbesítő postahivatalban, a hírlapkézbesítőknél, a posta hírlapüzletében, valamint a Hírlapelőfizetési és Lapellátási Irodánál (Helir) Budapest Xtdl. Lehet u­­tc/a 1900. Közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a Helir 215-96162 pénzforgalmi jelzőszámra. Előfizetési díj 1 hóra 322, negyedévre 966, fél évre 1932, egy évre 3864 forint. A NAPLÓ reklámirodájának telefaxszámai: 80/27-077,27-845. Pápai szerkesztőség, hirdetésfelvétel telefon, telefax: 89/13-665. Készül a Napló Multicom számítógépes szövegszerkesztő rendszerén. Fotóriportereink kizárólag FORTE nyersanyagra dolgoznak. Nyomás: veszi a SMi ßjj] nyomdárt Felelős vezető: Fekete István igazgató, telefon 23-882. Telefonközpont: 26-688. Telex: 32-619. Kéziratot nem őrzünk meg és nem küldünk vissza. Index: 25-061, ISSN 0133-2104 KRÓNIKA 1993. március 6., szombat Befejeződött a balatonfüredi árverés Egy hét a telkekért Tegnap délután egykor utolsót koppant a kalapács Balatonfüreden a közössé­gi házban a kárpótlási föld­árverésen. A törvény ér­telmében a helyi lakosokon kívül olyan emberek is részt vehettek a liciten, akiknek az érintett mező­­gazdasági nagyüzemek te­rületén volt a földjük, vagy a tulajdoni sérelem idején éltek a városban. Kiss Tibor, a Veszprém Me­gyei Kárrendezési Hivatal árve­rési osztályvezetője vezényelte a licitálást. Az első és az utolsó napon tizenöt munkatársa, más­kor négy-öt kollégája segített neki. Ma délelőtt Balatonfüre­den még dolgozik az árverési bi­zottság, a szokásos papírmunká­­val foglalkoznak, illetve vis­­­szaadják a letétbe helyezett kár­pótlási jegyeket. A hét nap alatt háromszázöt­­venketten kértek tárcsát és he­lyeztek letétbe kárpótlási jegye­ket. Még nem készült statisztika arról, hogy hányan nem sze­reztek egy aranykoronányi tu­lajdont sem és emiatt veszítették el letétük húsz százalékát bánat­pénzként. Nem csodálkozha­tunk azon, hogy egy-egy értéke­sebb földterületért óriási csaták folytak. Egy kisebb és gazdasági szempontból értéktelen telek aranykorona-értéke rekordot döntött, kilencszázötvenezer­­egyszáz forintnál koppant a ka­lapács. Az árverési bizottság megkí­­sérlte a meghirdetett összes földterület elárverezését, végül tucatnyi földdarab maradt meg a következő árverésre. Az megjelent emberek na­gyon valószínűnek tartják, hogy a következő licit is tömegeket vonz majd. Balatonfüreden ma megfizethetetlenek a telkek, a kárpótlási folyamatban viszont olcsón megszerezhetők. Azt csak nagyon kevesen hiszik el, hogy az új földbirtokosok, illet­ve azok, akik együtt licitlázak és osztatlan közös tulajdonként szereztek meg egy-egy táblát, mezőgazdasági műveléssel ka­cérkodnak. A hétnapos balatonfüredi li­cittel lezárult az első kárpótlási árverési kör a megyében. Az ed­digi tapasztalatokról keddi szá­munkban a megyei hivatal veze­tője szól majd. V. I. Repül-e tovább a Kék madár? Egy sikeres program buktatóiról Szülők, pedagógusok és a veszprémi önkormányzat illetékesei találkoztak csü­törtökön este a Báthory is­kolában megtartott rend­hagyó szülői értekezleten. Számot adni és tájékozódni a tavaly szeptemberben el­kezdett Kék madár kísérleti pedagógiai program ered­ményeiről, megvitatni folytatás nehézségeit, ki­a utat keresni a kudarccal fe­nyegető problémák útvesz­tőjéből. A fiatal pedagógusok által ki­dolgozott gyermekközpontú, személyiségfejlesztő nevelési módszer nyilván nem véletlenül vált rövid idő alatt népszerűvé és elismertté. A hatévesek szemé­lyiségét tiszteletben tartó, egyé­ni adottságaikhoz igazodó ,játszva tanulási eredményei igazolják, hogy a Kék madár jó irányban repül. Mégis bizonyta­lan, indulhat-e az ősszel újabb első osztály. A Báthory iskolában már ta­valy is csak kompromisszum árán tudtak az osztálynyi kisis­kolásnak helyet szorítani. Örömmel fogadták őket, de to­vábbi segítő szándékuknak kor­látot szab a tanteremhiány. Az önkormányzat viszont csak úgy tudja a folytatás finanszírozását biztosítani, ha a program -bár­mely befogadó iskolán keresztül -a város kötelezően ellátandó oktatási feladatainak sorába il­leszkedik. A hosszúra nyúlt be­szélgetés során némi vita kere­kedett a program minisztériumi engedélyeinek értelmezése kö­rül, ám ezek a bizonytalanságok -mint kiderült- alapvetően nem veszélyeztetnék a folytatást. Jellemző a leendő (?) elsősök szüleinek elszántságára, hogy maguk is igyekeztek ötletekkel, hasznos javaslatokkal segíteni, ígéretet ugyan nem kaptak sem­mire, de talán még nincs végleg elveszve az ügy. Most zajlik a beiskolázási igények felmérése, a város iskolakoncepciójának kidolgozása, a „kék madaras” jelentkezők létszámának és la­kóhely szerinti megoszlásának pontosítása. Szeptemberig van még vissza hat teljes hónap, és ha előbb nem is, az augusztusi pótbeíratáskor talán már lesz hova fészket raknia a Kék ma­dárnak. Vámstatisztika A Vám- és Pénzügyőrség Győr-Moson-Sopron, Komá­­rom-Esztergom és Veszprém Megyei Parancsnoksága illeté­kességi területéhez tartozó ha­tárvámhivatalok az elmúlt héten összesen 14 esetben jártak el magyar, illetve külföldi állam­polgárok ellen vám- és deviza­jogsértő cselekmények elköve­tése miatt. Ennek során összesen 1 757 322 forint értékben foglal­tak le fizetőeszközt, illetve árut. A megyei parancsnokság fel­ügyelete alá tartozó három nyomozóhivatal büntetőeljá­rást 12 esetben kezdeményezett, 358 820 forint elkövetési érték­ben, további négy esetben sza­bálysértési eljárás indult. Elhunytak­­ valahol Oroszországban (43.) Az új Magyarország nyomán folytatjuk a Naplóban azok nevei­nek közlését, akik a II. világháború alatt és után hadifogolyként, a Gulag börtöneiben, valamint orosz kényszermunaktáborokban hal­tak meg. Névsorunk csupán a közép-dunántúli régióból származókat tünteti fel. A nevek és az adatok a cirill betűs eredetiből való átírás miatt sajnos nem mindig pontosak. A névsorban található rövidíté­sek a következők hdf (hadifogoly) km (kényszermunkás, málenykij robotra elhurcolt). A csillag az adat hiányát jelzi. Amennyiben bárki a hozzátartozóját, rokonát véli felfedezni a névsorban, kérjük, for­duljon a Magyar Vöröskereszt lakhelye szerinti megyeszékhelyen működő szervezetéhez, ott kapja meg a keresőlapot, amelyet kitölt­ve ugyanoda kell benyújtania. Név: Szol. éve, helye Rangja Elhunyt Fogság vagy lakóhelye jellege Tisler László 1921. (Zala m.) honvéd 1945.12.11. hdf Tibor Ferenc 1913. Fehérvár honvéd 1945.02.03. hdf Temovec János 1920. Belica honvéd 1945.03.17. hdf Tóth Imre 1914. Somlóvecse­­ * 1946.05.17. hdf Tóth Imre 1912. Tápszentmiklós honvéd 1945.08.31. hdf Trostovszkij Lajos 1914. Sárkeresztúr honvéd 1945.09.09. hdf Túri István 1920. Koronczó tizedes 1945.05.21. hdf Tóth István 1905. Mezőszilas honvéd 1945.02.16. hdf Tunyogi István 1919. Székesfehérvár szakaszv. 1945.03.07. hdf Tupla Péter 1907. Baktüttös honvéd 1945.04.13. hdf Tungler Gyula 1908. Székesfehérvár tizedes 1945.05.26. hdf Túri Károly 1916. Mumor honvéd 194110.01. hdf Tis József 1911 Alcsút honvéd 1945.12.23. hdf Ujjlaki József 1903. Keszthely honvéd 1945.04.02. hdf Uragi János 1911. Bakonyjákó altiszt 1945.01.28. hdf Udvardi János 1915. Győrszentiván honvéd 1946.03.20. hdf Viktoriusz Ferenc 1924. Tárnok,Tabáni u.30. * 1945.05.15. hdf Vizier János 1922. Gyarmat (?) honvéd 1945.03.06. hdf Venes István 1903. Ménfőcsanak honvéd 1946.07.04. hdf Vig Bálint 1913. (Zala m.) honvéd 1947.03.04. hdf Weisz József 1912. Győrsövényház honvéd 1945.04.11. hdf Vélár György 1926. Kálóz­­ 1945.09.15. hdf Volek Ferenc 1913. Baracs honvéd 1945.04.28. hdf Varga Mihály 1916. Felesül honvéd 1945.02.22. hdf Varga László 1920. Nemesszlack szakaszv. 1946.05.19. hdf Varga Imre 1920. Liszó szakaszv. 1945.05.01. hdf Varga Gyula 1913. Szentadorján honvéd * hdf Vágner* 1912. Kishidegkút * 1945.07.30. hdf Vajda Ákos 1909. Hévízszentandrás szds. 1945.08.25. hdf Zolko István 1914. Székesfehérvár * 1945.01.30. hdf Zolkó Ferenc 1914. Győrszentiván honvéd 1943.03.18. hdf Zólyom Sándor 1920. Seregélyes szakasz v. 1945.11.05. hdf Zulik István 1920. Csór, Tóth u. altiszt 1943.04.11. hdf Zimbik? Zsámbék? István 1900. Csabrendek káplár 1943.04.18. hdf Víg György 1898. Dunapentele honvéd 1945.09.04. hdf (Vége) Március 1 -től kötelező lakott területen kívül a tompított vilá­gítást bekapcsolni. Tudom ma­gamról, hogy feledékeny va­gyok. Vagy bekapcsolni felej­tem el (akkor megbüntetnek), vagy kikapcsolni (lemeríti az akkumulátort). Hallottam, hogy például Kanadában használnak egy szerkezetet, ami megoldja a problémát: indításkor automati­kusan bekapcsolja, a motor le­állításakor kikapcsolja a lámpát. Veszprémben egy rádió-, tv­és számítógép-műszerész ha­sonlót készített. Rohantam hoz­zá, de csak mutatóban láthattam az elmés szerkezetet, mert ugye a pénz... az hiányzik a sorozat­­gyártáshoz. A bank sem adott - nincs fedezet a családban. Pedig tényleg okos jószág”: a motor fordulatát figyeli, így az Világító csodaautó önindítózás pillanatában nem terheli az akkumulátort. Mivel az autó világítási rendszerétől független, a szerkezet meghibá­sodása esetén használható a ha­gyományos világítás. Energia­takarékossága körülbelül 15 százalékos. Ha a személygépko­csi lámpáit vagy a fénykürtöt használjuk, a szerkezet automa­tikusan kikapcsol. A rendszer egy biztosíték kicsavarásával teljesen kiiktatható. Ára 1500-1600 forint lenne, 6-10 perc alatt beszerelhető. Gazdája sokfelé bemutatta már (KPM, rendőrség), mindenhol hasznos­nak tartották. Sokan be is szerel­tették autójukba. De a sorozat­­gyártáshoz nincs meg a pénz, te­hát várunk és közben fizetünk, vagy behúzatjuk magunkat... Korcsog Judit Lakott területen kívül mindenütt...

Next