Napló, 1993. október ( 49. évfolyam, 229-253. szám)
1993-10-22 / 247. szám
1993. október 22., péntek ÜNNEP) MELLÉKLET Keresztek és szívek Egy özvegy emlékképei „Népünk tragédiája nem ért véget, imádkoznunk kell. Beülünk a padba, én a szokott helyemre, most már ketten. Hat évvel ezelőtt üttem itt órákon át egyedül, félve az ávósoktól, az októberi hideg, esős délutánon rettenetes férelmek között, amikor férjemet letartóztatták. Az oltár hideg, a szentképeken öszszemosódva látom az alakokat. Mindketten várjuk Isten vigasztalását, amint mondja: „Én vagyok a feltámadás és az élet." Mert az egész világon nincs és nem is tesz senki rajta kívül, aki megmenthetné a kétségbeeséstel az országot! Különös kábító istet érint meg: „Ne féljetek!" A gyertyák lebegő fénye juttatja eszembe azokat a gyertyákat, amiket nem hoztam magammal, hogy elégessem benne a keserűséget, szenvedést, nyomort, léteimet és a sok könynyet... ...A napok, hetek gyorsan követik egymást, hírhír után érkezik innen-onnan, forrong az ország. Pesten összejövetelek vannak, az írók mozgolódnak a Petőfi-körben. Aztán eljön október, jönnek, jönnek, hívják, szükségük van a férjemre... Aztán október közepétől esténként sűrűn zörgetik az ablakot barátai és osztálytársai, hogy segítsen rajtuk, mert ők beléptek a pártba és féltek. Ablakon keresztül beszél velük, nem hív be senkit, mondja, hogy neki senki fölött nincs joga bíráskodni. Nincs ennek itt az ideje, egységre és nyugatomra van szüksége az országnak... Minden pillanat veszélyes, most csak egy szikra kelt, s a magyar tragédia megkezdődik..Hívják és hívják sürgősen, mert kivégzésre készülődnek a kommunisták ellen. Hogy lecsendesítse a népet, beszél egy hirtelen összetákolt asztal tetejéről... Felkérik, mint volt kisgazdapárti újságírót, írjon megnyugtató cikket. Papírra veti azt, E/o besög címmel... Ekkor már Pestet lövik a szovjet páncélosok...Nagy félelmekkel telnek a napok, hogy mikor jönnek férjemért... Fiam ötéves korától kereszteket, szíveket rajzolt, elrakta, eldugta különböző helyekre. Bárhová nyúltam a ruhásszekrénytől és ágyneműtartótól kezdve a konyhaszekrény fiókjáig, mindenütt ezekkel találkoztam. Máig is őrzök egy kis pirossal keretezettet, amelynek közepébe ezt írta: Aren Méret. Egy másik lapon az olvasható:dőn az amnesztia... Mennyi mély, rejtett kinccsel élt szívében ez a gyermek...!" (Kész/c. özv. par/öA Zo/Zánné AAZA ebnen/cA mer/etten, és aA/A n egá//ZaA c. A/adósra váró do%MiMeMtanre#ényé&cz. A jelenleg Pápán e/o asszony /étjénél: á//íz mné/tó etn/é%et etn/é%ezér retten, aA; a//ÓM; mezegazóá.szóó/ /ett v/déAZ újságíróAón; a történe/em nagy v/bara;7 é/te átígy a /ént o/vasba/ó '56-os /árratla/nt; eseménye/:ne/: ;'s tevékeny részese vo/t. AM tn/ná ezért meg/árta A't.stare.sát, a CserZaAnát, A fór/anostrót, Törő/re ínterná/tá/:. ta/á a szeged; Cs;z/agóórtőn /ett „otthona". /960-as szabadulása után a pápajárásba Aerü/Z /óa//aZZenyészZeneA. /970-ben „má/g t.'.sztázat/an Aerú/vényeA AözöZZ ba/z meg". Ee/aAaszZva Za/á/ZaA rá a ban- Aabe/gézó7 netw be.Hze... Az özvegy e /eZaAarZ bá/t nyomá/ta ereát. A szerA.) Rejtvény E heti rejtvényünk: Sorolja fel a zsidó királyság korában uralkodó királyokat! Bebű/dás/ ba/áridő. október 29. Mü/shef/megfe/fésünk. Illés próféta Könyvyd/a/ba/ ti/edek. Bocskai Éva (Ősi), Vad Balázs (Kerta) NAPLÓ-1 Vegytiszta viselkedésre nincs esély? Egyházról, politikáról Balás Béla püspökkel Múlt hét végén Szombathelyen zajlott a katolikus ifjúság őszi regionális találkozója. A püspöki kar ifjúsági referense, Barás Béla kaposvári megyéspüspök, mint előadó volt jelen a rendezvényen. A program szünetében beszélgettem vele. -Püspök úr/A kaposvári egyházmegye-szervezes be//ett jút- e g/ég Mg/g az ;j/úság; munka koorá/ná/ására? E/gggnáo g „ tg/g/önön irányítani" az ;//úsági régiókat, anint azt Gyulay Endre püspök úr védte az ön beiktatásakor? -Az eltelt időről elég kevés a tapasztalatom, de úgy gondolom, menet közben kiderül majd mindenképpen hogy lehet-e ezt így eredményesen végezni. Telefonon természetesen nem lehet emberekkel foglalkozni hosszú távon, ahhoz személyes jelenlét kell. Ami a püspöki kinevezésemet illeti, azt el kellett vállalnom, választási lehetőséget nem kaptam. -Mi történik akkor, ha mégsem bírja majd e/ mindkettőt? - Akkor az egyházjog és a dolgok természete szerint nyilvánvalóan le kell mondanom az ifjúsági munkáról, hiszen az egyházmegye az első. -Szavai mögött ér/be/! Keserűséget érzek. Úgy gondolom, az :/)'úság évtizedek óta a szíve közepében kapott be/yet... -Hát persze... Itt komoly ellentét van az érzelmek, az ész és a tisztesség között. De meghajtok e döntés előtt is, ha kell, s engedelmeskedni fogok. Mert úgy gondolom, a születő új egyházmegye ostromlott területén nagyobb szükség lehet rám talán még az ifjúsági munkánál is.Az Informóc/óA szerint püspök úr a kaposvári egyházmegye plébániáit szeretné összevonni, körzetesíteni -vélhetően a paphiány miatt, így a különböző /e/kipásztori /ankciók e//oltását más-más (tőbb) pap végezné az adott körzetekben, s a /e/készek egy központi közösségben kapnának e/ke/vezést. .Sokan idegenkednek ettől a gondolattó/, hiszen így nem /enne d//andó pap/a a te/epüléseknek, nem /enne, akiket bármikor /ordtohatnának /e/ki problémáikkal. -Igen, hát ezek nagyon szép tervek, talán én még ennyire nem is fogalmaztam meg őket. Mindenesetre nagy-nagy óvatossággal lehet csak változtatni mindenütt, s én nagyon érzékenyen fogom követni a realitásokat. Ez függ a papok beleegyezésétől, képességeik alkalmasságától, a hívek állapotától s rengeteg ismeretlen tényezőtől. Nincs szándékomban egy erőszakos, erőltetett rendszert kitalálni, végrehajtani. Mindenesetre sok mindent másképp kell ma felfogni. Egy új helyzetben egy új típusú egyháznak kell kialakulnia. A világiak képzésére éppen ezért nagy-nagy hangsúlyt fektetünk, felkészítjük őket a kisegítő munkára, esperesi kerületi megbeszéléseink központi témája a vasárnap megmentése . Célunk az életteli áramlás megindítása a hitéletben. E/adddsdban em/íteZZe az MSZP hívó* tagozatának a Raposszerdahe/g. rendezvényét, amelyre vártad az ön megjelenését Zs, de b/ába...?/ -Tisztában voltam vele, hogy megjelenésem ott és akkor manipulálható lett volna. Azaz könnyen felfoghatták volna akár választási voksként is, s ezt szerettem volna elkerülni. -Mond/dA, a man/pu/á/baza Mg -ba vo/t //yen .szándék -mege/az/teto /ett vo/na, ha esetleges e/v e//envé/eményét nyílvánosan Zs AZ/ej/; ott. GgyanaAAor vá/a.szdnaA: e//ent mond, hagy a ED/VE Aöze/mú/zbe/Z po/Zz/Aa; nagygyu/élén' EeszZbe/yen rész/ vett, sd/ e/óadásZ Zs tartott. Ez nem jelent voksolást? -Láthatóan óráról-órára változik a helyzet, ahogy közeledünk a választásokhoz. Ma már nem vállalnék semmiféle irányban szereplést. A keszthelyinek nem volt még ilyen jellege, mint a kaposszerdahelyinek, az még békeidőben történt. Egyébként, amit ott elmondtam, azt bármelyik más párt fórumán is elmondtam volna nagyon szívesen. Készültem rá, hogy az MSZP-rendezvényen is elmondom, csakhogy ezen a területen az egyház már egyszer megégette magát. Born Gyula az elmondások szerint -bár leellenőrizni nem tudtam - a római pápával közös fényképét 40 ezer példányban sokszorosítva bedobatta Somogy megyei postaládákba, így készült a választásokra. Tehát nekem ezen a területen nagyon óvatosnak kellett lennem. Hiszen felvetődik, ha megjelentem volna, az én fényképemmel, az én nevemmel, mit kezdtek volna...?! Ez felelősség! A vZ/dg/ AeresztényeAneAMgyanaAAor Ae/e/essége, /e/e/essége a po/Zz/zá/áso/vasbaZ/uA /ép/en-nyomon az egyház/ .sajtóban. De /ázható/ m/nden párZe/AeZe/ezeZZség magában /ford/a, /hogy a pdrz/egye/em sze/Zemében aAdr a /e/AZZsmeretem e/Zenére Zs meg Ae// /ennem do/goAaZ, e/ Ae// ba/ZgaZnom e//envé/eményemeZ. Azaz, Aeresz- Zény hozzáá/ZásomaZ e/vZe/en Aompront/MZMwoA Aözé Ae// szorí/anom a/Aa/manAénZ, vagy egyszerűen /e/ Ae// adnom...Ez így igaz. Ezért mondja Róma, hogy a papok ne menjenek be egyetlen párt bunkerébe sem, hiszen azzal rögtön másokat kizárnának vagy ellentáborba kergetnének. Az egyház világában ugyanakkor nem szabad szembeállítani a karizmát és az intézményt. Ezek nem egymást kizárók, hanem egymást segítők. Szent Ferencnek a gazdagokkal való szembeállása, szociális érzékenységének a képviselete elveszett volna, ha nem ír regulát, s ha nincsenek követői. Tehát egy intézmény vitte tovább az ő karizmáját. A politikai karizmákkal is így van. Hiába van valakinek nagy gondolata a magzatvédelemről, a környezetvédelemről, ha az nem ölt testet, nincs keze-lába, szavazata, olyan, mintha nem lenne. Az óvatosság a pártokkal szemben tehát nem jelent apolitikát és apátiát. Mert pontosan a bibliai szeretet kötelez, hogy értékeket megjelenítsünk, és harcoljunk azokért.A pápa /egd/al?/? eacZA/ZAá/aa /e/AZZ.swcrc. szavának Rövéséré/, a AzZ.sz/M.sZ eszme maradók Za/aw megvalósítását ZeszZ a A ívd ember AöZe/e.s.ségére, .s e/ízé/ mInden/a/Za /é/o/de érvez, kompromisszamoZ, még na a /ó szándék, a jövőben/ vdr/tazó jó ígéreZe /éjében Is Zenné. E szemszögöd? nézve hogyan érzéke/; karján m/n/szter úr szavazatát a magzatvéde/m/ /örvényre? —A pápai enciklika tulajdonképp a szituációs etikának az elítélése. Azaz: Egy cselekedet értékét nem a helyzete adja meg pusztán, hanem annak önmagában is van súlya és értéke. Ez egy katolikus ember számára természetes. Surján miniszter úr viselkedése az abortuszkérdésben szerintem abszolút becsületes volt. Ő és pártja az A variációra szavazott, az eszmeileg tiszta katolikus álláspontra. Mikor ezt a parlament megbuktatta, akkor sértődött kivonulása a B változat bukását is jelentette volna, s egyúttal az istentelen győzelmét. Kényes poszt a világi keresztényeké, nem feketefehér színű az, hanem megannyi árnyalata van. Az élet sajnos kompromisszumok halmaza. TegyzZ.szZa ví.se/kcdé.Me/ Aé/do/goZ /eheZe/érm . vagy dZ/Zházba Aerü/m, vagy AZjodródna Zársada/ombó/. Toldi Éva BarfáM Tamás Az előre még nem fölfelé Isten szeretetpartnerei A Szeretet és annak megvalósultsága, a szeretetközösség nemcsak kezdettől meglévőnek gondolható el, hanem felépülésében is. Ezzel ugyanis megokolást kapunk magára a teremtésre. Isten, az Ősforrás azért teremt, hogy partnereket neveljen fel a szeretésre s visszaszeretésre. A létbe helyezett teremtett szellemek tökéletesedésének éppen az a célja, hogy Isten szeretetpartnerei legyenek. Akik fejlődésük, tökéletesedésük során az Atyához „legközlebb" kerültek, azokat nevezhetjük az Isten-Fiúk övezetének, akik a lehető legteljesebben szeretik az Istent, Atyjukat és Teremtőjüket. Ezek vannak legjobban beavatva az Isten titkaiba. Ahogy Jézus is búcsúbeszédében már barátainak és nem szolgáinak nevezte apostolait (küldötteit - Jn.15:15.), hiszen mindent átadott nekik, amit Atyjától tanult. Tehát mindenbe beavatta őket. Ehhez hasonlóan az Atya is barátainak tekintheti azokat, akik mértéküknek megfelelően már annyi mindent átvettek tőle. Ha az Isten Fia nem egyetlen személy, hanem a partnerségig tökéletesedett szellemek milliárdja, akkor ezzel egy későbbi probléma is megoldható. Az ugyanis, hogy az univerzum rengeteg bolygóján testben élő szellemek ugyancsak igényt tarthatnak Megváltóra. Isten azokat sem fosztja meg a visszakapaszkodásukat segítő Isten Fiától, mert minden bolygóra küldhet egyet-egyet. Korábban egymást kizáró ellentmondásnak fogtuk fel a szellemet és az anyagot. Most meg kell barátkoznunk a valóság más megközelítésével. Az anyag belső szerkezetét kutatva századunk első harmadában fedezték fel, hogy az elemi részecskék hol korpuszkulaként, hol hullámként viselkednek. Ezt nevezzük komplementaritásnak. Lewis de Brogue 1931-ben kiszámította egy bizonyos elemi tömeghez rendelhető hullám jellemzőit. Tehát anyag és hullámugyanannak a valóságnak két arca. Bizonyos szituációkban korpuszkulaként viselkedik, pl. a a fény a visszaverődés alkalmával (tükrözés), és hullámként, amikor áthatol átlátszó közegen. Ennek analógiájára mondhatjuk, hogy a legtisztább szellemben is van valami anyagi, és a legvaskosabb anyag is végső alkatában szellemi. Ez utóbbiról mondja Ma.rE/aHf A, a kvantumelmélet megalapozója: „Önmagában való anyag n/ncs, csupán az é/zeze*, /az/tazaz/an, Aa/baZaZ/an sze/Zent van, w/az az anyag oAa..., és a /Z/oAza/os a/Ao/ó, aAZz én ne/n rös/c/MA /,s/ennek nevezni." A legtisztább szellemIsten. Lényege tisztán szellemi. Mégis van olyan megnyilvánulása, fenomenonja, amit már valamelyest anyaginak is mondhatunk. Ez pedig fényessége, világossága. Ő az Osvilágosság. Jézus, aki az Atyától, tehát az Osvilágosságtól jött közénk megtestesülni, magáról is azt mondotta, hogy „én vagyok a világ Világossága". Hogy Istennek ez a világossága alig nevezhető anyaginak, mutatja, hogy testi szemeinkkel nem érzékeljük. Ugyanakkor, akik meghalnak (pl. klinikai halálban), azok a durva anyagot elhagyva máris érzékelik (az alagúteffektus után). Ám mégsem nevezhető pusztán anyagi fényességnek, mert azt tapasztalták, hogy bár minden korábban érzékelt fénynél fényesebb, mégsem éget, nem vakító, nem bántó, hanem mélységesen megnyugtató és boldogító. Isten lényegének még a „kísérőszférája " is boldogságot sugároz. Bőve/AezZA. Az arányosság /örvénye