Napló, 1995. július ( 51. évfolyam, 153-178. szám)
1995-07-14 / 164. szám
1995. július 14., PÉNTEK Szóra bírják a régmúltat Könyv a zirci udvarházról és monostorról Szűcs István Miklós középiskolai tanár, képzőművész, a zirci II. Béla Gimnázium tanára igen érdekes és felettébb rendhagyó kiadvánnyal lepte meg nemrég az olvasókat. Mint a gimnázium speciális tantervű rajz és műalkotások elemzése (vizuális nyelv és művészet) tagozatának alapítója és vezetője, a diákok közreműködésével a múlt vallatására vállalkozik könyvében, s tudományos-művészettörténeti alapokon felelevenítve bemutatja Zirc azon ciszterci és helytörténeti nevezetességeit, melyek ma már csak romokban, távoli források összefüggéseiben lelhetők fel, és csak lelki szemeinkkel idézhetők meg. A Zirc középkori udvarháza és ciszterci monostora című kötet szemléletességre törekvő és gyakorlatias irányú összeállítás egyben. A szerző törekvése, hogy a látnivalók megértéséhez történelmi, régészeti, egyház- és művészettörténeti alapismereteket nyújtson, s ezáltal könnyen értelmezhető legyen írása azok számára is, akik minden előzetes tanulmány nélkül vagy csak érintőleges tudással forgatják könyve lapjait. Alapozásként tehát bemutatja Zirc középkori történelmét. Vezérfonala az írásnak, hogy a múlt emlékeinek folyamatos feltárásával a város is gazdagodik s gazdagít. Rómer Flóris zirci és bakonybéli vallomásait idézi, majd az eredetet kutatva érkezik Árpád-házi királyaink birtokadományaihoz, melyekkel az egyházat tisztelték meg. A kolostorok építése ennek is köszönhető. Később a monostorban megfordult jeles személyiségekről, Limoghesi Jánosról (clairveaux-i perjel), a mártír Ujfalussy Mártonról emlékezik meg. Ezt a királyi udvarház története követi, amely valószínűleg a város legkorábbi, 11. századi településéhez tartozott, s a '40-es évek elején került először részleges feltárásra, majd 1982-ben Kralovánszky Alán révén fejeződött be. Középkori temploma falainak maradványai az egykori zirci vásártéren, a plébániatemplom mellől, a Kossuth Lajos utca térré kiszélesedő középső szakaszán tárultak fel, a mellette épült udvarházat feltételezhetően a ciszterciek kb. 20 évig használhatták, míg kolostorukat felépítették. Az építmény falából mindössze néhány méter hoszszúságban maradtak meg kősorok. A könyv további részében a ciszterci monostor alapításáról, történetéről, illetve a gimnazisták és vezető tanárok által, a fellelhető leletek nyomán képzeletben megidézett épületegyüttes szigorú szerkesztési, kutatási munkával lépésről lépésre elkészített gipszmakettjéről olvashatunk. „Munkánk során-írja a szerző - ránk is ösztönzőleg hatott, hogy a zirci monostort előttünk ez idáig senki sem rekonstruálta így. A zirciek pedig úgy tudják, hogy az arborétumban lévő romkert a teljes építményről tanúskodik, pedig az csak kis része az egésznek.” Széles kitekintést és összevetési alapokat ad ugyanakkor a kiadvány az e korban másutt épült, stíluselemeiben, cisztercita jellegzetességeiben hasonlóságot mutató épületek elrendezésével, térbelsőinek asszociációival. A kiadvány a megyei pedagógiai intézet gondozásában jelent meg Tóth Gyula és a szerző fotóival illusztrálva. toldi István ZIRC KÖZÉPKORI UDVARHÁZA Miklós ÉS CISZTERCI MONOSTORA Zirci történelem II. - a könyv címlapján Szűcs István Miklós linómetszete látható SZENZÁCIÓ! Szeretne Ön Veszprém legolcsóbb cipőbolt ajánlata diszkontárakon az Ady Endre u. 3. alatt szikvízparkoló mellett Ízelítő az árakból férficipő........................980 Ft-tól női vászoncipő..............580 Ft-tól női gyógybetétes papucs.... 1280 Ft szandál... 1480 Ft gyermekszandál..................480 Ft gyermek vászoncipő...........480 Ft A fenti árainkból további 10% kedvezményt biztosítunk a hirdetés bemutatásával Szuper ajánlatunk: Francia női bőrszandál 1 pár 780 Ft több színben 2 pár 1380 Ft JÖJJÖN EL, GYŐZŐDJÖN MEG! -3| Nálunk olcsóbban csak mezítláb járhat! | | Viszonteladókat is kiszolgálunk! KULTÚRA Szegedi szabadtéri próbák Dés László Valahol Európában című zenés darabja nyitja az idén a Szegedi szabadtéri játékok évadját. A musical próbái pénteken kezdődnek a felújított Dóm téren. Nikolényi István, a játékok igazgatója az MTI munkatársának elmondta: a Fővárosi Operett Színházzal közös produkció bemutatását eredetileg a múlt évre tervezték, ám később úgy döntöttek, hogy a kőszínházi premierje a fővárosban ez év május 9-én, a második világháború befejezésének 50. évfordulóján legyen. A szegedi bemutató megegyezik az operettszínházival, változtatásra - főként a díszlet kiegészítésére - csupán a két színpad közötti méretkülönbség miatt volt szükség. Simon Péter szerepében Haumann Péter játszik. Az előadás rendezője Horváth Péter. A bemutató időpontjai: július 19-től 22-ig minden este. A következő előadás Verdi A trubadúr című operája lesz olasz nyelven, július 28-án és 29-én. A rendező Vámos László, a karmester pedig Piergiorgio Morandi. A főbb szerepekben Szilágyi Károly, Tokody Ilona, Temesi Mária, Gail Gilmore, Bojko Zvetanov és Gregor József lép színre. Augusztus 4-én és 5-én a Szegedi nemzetközi néptáncfesztivál gálaműsorát rendezik meg a Dóm téren. Mintegy 600 hazai és külföldi táncos, énekes Diószegi Rossa Kerek egy esztendő című összeállítását mutatja be. Interoperett-gálaest várja a könnyűzene kedvelőit augusztus 13-án. A Szegedi szabadtéri játékok idei évadját a tavalyi nagy siker, C-M. Schönberg Miss Saigon című musicalje zárja. Hat estén, augusztus 11-én, 12-én, 16-án, 17-én, 18-án és 19-én tekintheti meg a közönség. (MTI) NAPLÓ 7 Merre tovább, oktatásügy? Beszélgetés két párt szakértőjével a közoktatási törvény módosításáról A Bokros-csomag oktatást és kultúrát érintő megszorító intézkedései, a májusi pedagógustüntetés, az iskolabezárások, óvoda-összevonások, a felsőoktatási tandíj és a létszámleépítések után ismét reflektorfénybe került a Művelődési és Közoktatási Minisztérium munkája, hiszen a nyári szünet előtt megkezdték a honatyák a közoktatás szervezésével és irányításával kapcsolatos egyes átmeneti szabályokról szóló törvényjavaslat általános vitáját. Ez utóbbi kapcsán dr. Dobos Krisztina (MDF) és Horn Gábor (SZDSZ) képviselőket, pártjuk oktatási szakértőit sikerült szóra bírnom, akikkel a módosítás során felmerült legégetőbb kérdésekről beszélgettünk még a parlament nyári szünete előtt. - Milyen akut problémákat lát az oktatásban, amelyekre megoldást kell találni? Orvosolja-e ezeket ez a törvényjavaslat? Dobos Krisztina: Ez a módosítás a közoktatási törvény lényeges pontjait nem érinti. Miközben a szakképzés 16 éves korban kezdődik, aközben ez a módosító javaslat a 8 általános iskolát stabilizálja. Magyarországon is, mint Európa minden országában, egy hosszabb ideig tartó általános képzésre van szükség. A másik probléma, ez a törvényjavaslat el akarja törölni a kerettantervet. A művelődési kormányzat nem vonulhat ki a tanterv készítéséből, s ezt a terhet nem rakhatja az iskolák pedagógusaira. A harmadik igen nagy gond, hogy egy rossz minőségű nemzeti alaptantervet kívánnak elfogadni, amely minimális követelményt határoz meg. Ha ehhez fogják biztosítani a finanszírozást, romlani fog a közoktatás színvonala. Ezért mondtam, hogy ez a módosítás nem a közoktatás fejlesztését, hanem fejvesztését szolgálja. Horn Gábor: — Három akut problémát látok, s ez az átmeneti intézkedéscsomag csak egy részét orvosolja ezeknek. Az első ilyen a finanszírozás kérdése. A jelenlegi közoktatási rendszerben oly mértékig megnőtt az önkormányzati részvállalás az iskola finanszírozásában, olyan széteső és alacsony hatékonyságú a magyar közoktatás működése, ami nem tartható. A másik alapvető probléma a nemzeti alaptantervhez kapcsolódik, s ez a tartalmi szabályozás kérdése. Ma kizárólag a tanár jó szándékán múlik, mi folyik az iskolában. Ez nem jó, kell hogy legyen egy mérce, egy mindenki által elfogadott minimum az iskolarendszeren belül, amelyhez igazodni lehet, s amely számon kérhető. Szerencsére a tanterv és utasítás már nem létezik, helyébe azonban nem lépett szabályozás. Fontos, hogy őszre legyen nemzeti alaptantervünk, s a törvénymódosítás ezt szolgálja. A harmadik kérdéscsoport, amellyel küzd a magyar közoktatás, az iskolaszerkezet kérdése, ennek modernizálása, és egy hosszú távú iskolafejlesztési koncepció kimunkálása. A módosítás legvitatottabb kérdéseinek egyike a tankerületi oktatási központok léte vagy megszüntetése. Miután ezek létesítését nem kísérte egyöntetű lelkesedés a pedagógusok részéről, megszüntetésük valószínűleg a népszerű intézkedések közé fog számítani. D. K.: - Ezek létrehozását valóban egy politikai ellenérzés kísérte, mert attól féltek a pedagógusok, hogy egy újabb felügyeleti rendszer alakul ki. A területi oktatási központok hiányában az iskolák és önkormányzatok részére semmiféle kontroll- vagy segítőmechanizmus nem lesz. A magyar közoktatást áttesszük ezzel a Belügyminisztérium kezébe, pedig a Belügyminisztérium csak a törvényességet tudja ellenőrizni, a pedagógiai folyamatokat nem. Ezenkívül az öt régióban működő intézmény helyett egy budapesti intézmény létrehozását tervezi a törvényjavaslat, ez a nem kívánatos centralizációt hozza viszsza a magyar oktatási rendszerbe. H.G.: - A tankerületi oktatási központok ügye számomra ma már nem politikai kérdés. Bár oktatáspolitikai szempontból sem lényegtelen intézkedés ez, mégis fontosabb a tartalmi változás, ennek lényege a pedagógiai intézetek megerősítése, melyek tényleg segítséget tudnak nyújtani az iskoláknak s az önkormányzatoknak. Ugyanakkor az Országos Közoktatási Intézet felruházása két új feladattal: egy országos értékelési rendszer kidolgozásával és a vizsgarendszer elemeinek kimunkálásával. Ipsaaiv Tojl - Maga a miniszter is elismerte, hogy több sürgető kérdésre - a pedagógusok foglalkoztatása, az oktatási intézmények finanszírozása - nem kínál az átmeneti változtatás megoldást. Ezekben a folyamatok öntörvényűségére épít az oktatási kabinet? D. K.: - Ez a törvényjavaslat azért került a parlament elé, hogy végre az oktatási tárca megmutassa, dolgozott valamit. A kérdésben említettekre nem ad választ a módosítás. Az oktatási tárca a pedagógusok 20-25 százalékát feleslegesnek ítéli. Nem hiszem, hogy olyan gazdag ország vagyunk, mely megengedheti magának a jól képzett tanárgárda elküldését. A főiskolákon sem emelkedett úgy a hallgatói létszám, mint ahogy ígérték. Ezek a lényeges kérdések, s ezek közül egyiket sem oldotta meg a művelődési tárca. H. G.: - Hónapok óta folyik a finanszírozási rendszer újragondolása, de ez nemcsak az oktatáspolitika dolga, hanem legalább ennyire az önkormányzatért felelős tárcáé s a Pénzügyminisztériumé is. A pedagógusok foglalkoztatásában a probléma nem az, hogy kikerülnek a tanárok az iskolarendszerből, hanem az, hogyan tudnak igazodni munkavállalóként egy megváltozó iskolaszerkezethez. Ehhez váltani kell a pedagógusoknak, s ezt tudomásul kell venniük. Összegezve azt mondhatnám, ez a kis csomag tényleg nem alkalmas ezen problémák orvoslására, de nem is erre vállalkozik. rifikifiiLxriad- Kanyár Erika Könyvtári fejlesztési tervek Elkészült a Művelődési és Közoktatási Minisztériumban az a fejlesztési koncepció, amelynek egy része a felsőoktatás könyvtárai, illetve hét szakkönyvtár megújítására, gyarapítására vonatkozik. A tervet világbanki kölcsönből valósítanák meg - közölte Mihályné Csaba Gabriella, a könyvtári osztály vezetője az MTI-vel. A világbanki hitel előkészítését egy nemzetközi szakértői csoport dolgozta ki. A munkát a magyar kormány segítette a japán kormány által nyújtott pénzügyi támogatásból. A koncepció a tárolási gondokkal küzdő egyetemi könyvtárak számára épületbővítést javasol. Az Országos Széchényi Könyvtár viszont föld alatti raktár építésére kényszerül, mert jelenlegi tárolóhelyiségei az ezredfordulóra megtelnek. A döntés-előkészítő terv kimunkálására 5 millió forintot kaptak a művelődési minisztériumtól, amelyet az év végéig készítenek el. Poprády Géza főigazgató az MTI-nek elmondta, hogy az új raktárat a főépület környékére szeretnék telepíteni, de a hely pontos meghatározásához geodéziai vizsgálatokra van szükség. Számításaik szerint a raktár nem lehet kisebb hétezer négyzetméternél, így 30-40 évre megoldódna az OSZK tárolási gondja. A minisztérium jelenleg az új kötelespéldány-szolgáltatásról szóló jogszabály tervezetén dolgozik, amelyet szeretnének őszre elkészíteni. A könyvtári osztály vezetője elmondta: bár a könyvtárak nehéz helyzetben vannak, nem igaz az a híresztelés, hogy megszűnik az Országos Idegennyelvű Könyvtár. Az intézmény egyébként március óta átalakítási munkák miatt zárva tart: a városligeti fasorban lévő Zeneműtárat költöztetik át a főépületbe. A felújított könyvtárat várhatóan idén októberben nyitják meg. BÉRBE ADÓ Veszprém, Vörösmarty tér 4. szám alatt (Mészöv-székház) 109 m2 alapterületű helyiség telefonnal, többféle hasznosításra Érdeklődni munkanapokon 8-16 óráig a 881422-098, illetve a 88/422-298-as telefonon lehet (148787/1 KID Mi az oka a bajoknak? Ha valaki valamit nem ért, akkor azt hosszasan magyarázza. * A hamisított igazságot nevezik törvényességnek. Az élet nagy kérdéseire adott helyes válasz a vállvonogatás. * Azért akarunk földöntúli lényekkel értekezni, mert egymással nem tudunk. # Az oktatás még nem jelent tanítást. # Minden bajnak az az oka, hogy nem tudjuk, mi az oka a bajoknak. # Az emberiség egy nagy részre oszlik: ellenségekre. # Bók: Maga milyen szépen fütyül rám. # Nagy a tekintélye, mert sok a pénze. Nagy tisztelettel tartóztatták le. # A filozófiai teóriák haszna, hogy van mit megdönteni. # Hiába, öregszem. Amikor reggel fölkelek, nem az jut eszembe, hogy kezdődik egy új nap, hanem az, hogy már megint eltelt egy nap. # Elegáns paprika: kicsípte magát. kvázi