Napló, 1996. január ( 52. évfolyam, 1-26. szám)

1996-01-23 / 19. szám

6 NAPLÓ Az ajtó előtt állok, zörgetek Az ökumenikus imahét meghitt, szép pillanatai megyénkben Január 14-21-ig rendezték meg immár hagyományosan az ökumenikus imahetet országo­san. Megyénk legtöbb települé­sén - a kivételek száma örven­detesen csökkent - tartalmas együttlétek szerveződtek a helyi egyházközségek pásztorai s a hívek lelki épülésére. A találkozók célja a kereszté­nyek egységének munkálása, melynek első állomása minden­képpen egymás hagyományai­nak, szokásainak megismerése a különböző felekezetek bemutat­kozása által. Mindez mélyen emberi közegben történt meg, Isten Igéjének hirdetésével, közvetlen kommunikációval. Az évszázadok óta emelt lelki választófalak lebontása úgy lát­szik, végre megkezdődött. Bár sok helyen még fenntartásos a mosoly, és van olyan közeg is sajnos, ahol az ökumené szürke, demonstratív gyakorlattá kezd silányulni. A közömbösség el­len azonban mindenképpen küzdeni kell minden téren, hangsúlyozottan a hit területén. Az alábbiakban találkozóról találkozóra járva idézzük fel az imahét vezérgondolatait. Egy hajóban utazunk - de alszik az Úr közöttünk A csopak-paloznaki imaheti alkalmak egyikén a farizeus és a vámos evangéliumi példázata kapcsán Korzenszky Richard ti­hanyi bencés házfőnök a gyöke­rek közös voltára, jelentőségére mutatott rá a keresztény közös­ségek életében. A mi hitünk gyökerei — mondta­­ az evangé­liumokban, Isten Igéjében talál­hatók. Történelmi gyökereink is vannak, melyek az első gyüle­kezetektől napjainkig mutatják, miként nőtt magasra a keresz­ténység fája, s ágazott el azután különböző irányba. S bár e fa különféle színes, változatos vi­rágokat hozott, létét mindig is a közös gyökerek táplálták. Az el­ágazásoknak pedig soha nem a hit tételeiben való megingás volt a mozgatója, hanem mindig va­lamilyen hatalmi harc s egyéni emberi sérelmek. A hittételek átalakítása csak ezután követ­kezett. S az új alapvetések nyo­mán megszületett a farizeusi magatartás is: milyen jó, hogy én nem vagyok olyan bűnös lé­lek, mint emező­), a vámos... Majd követte ezt önmagunk ma­­gasztalása, Isten elé állítása! Milyenek ma történelmi ke­resztény egyházaink? - vetette fel. Vajon tudják-e, hogy ugyan­abban a­ hajóban eveznek? Bi­zony gyakran nem is veszik ész­re, hogy az Úr is velük van. Pe­­dig a viharokban egyedül az „ Szeretjük mi egymást úgy, ahogy Jézus tanította? - vetet­te fel a kérdést Korzenszky Ri­­chárd bencés lelkipásztor a csopaki református templom­ban segítségében bizakodhatnak. Is­ten Igéjébe, örömhírébe kapasz­kodva menekülhetnek meg a süllyedéstől. Mennyire vagyunk hát keresztények? - kérdezhet­jük magunktól. Szeretjük mi egymást úgy, ahogy Jézus taní­totta? Ha hiányosságainkat, gyöngeségeinket, tévedéseinket képesek vagyunk belátni, s a templom szögletében bűnval­lást tenni, akkor nyilvánvalóvá válik: nem azért vagyunk mi ka­tolikusok, mert nem vagyunk reformátusok, evangélikusok és fordítva, hanem attól, hogy Krisztushoz ragaszkodunk. A kövek illeszkedése a falban az épület erősségét adja. A lelki ház ereje is a kövek, a tagok illesz­kedésében, összetartásában van. Az összetartó erő tehát Krisztus. Fel kell szítanunk magunkban a krisztusi hitet, hogy élővé, alko­tóvá, kovásszá váljunk hétköz­napjainkban is. „Sem hideg, sem hév...” Isten az ajtó előtt áll és zör­get, bebocsáttatásra vágyik, hogy ajándékát átadhassa - el­mélkedett az ökumenikus ima­hét vezérigéje alapján (Jel. 3:14—22.) Steinbach József re­formátus lelkész csütörtökön a balatonfűzfői katolikus temp­lomban. Tudok a te cselekedeteidről - mondja az Úr -, tudom, hogy sem hideg, sem hév nem vagy, csak langyos - idézte a Szent­írást. Jézus meg akarja állítani rossz irányba fordult életünket, s jelzéseket ad nekünk. Belelát életünkbe, előle semmit sem tu­dunk elrejteni. Látja, hogy lan­gyosak vagyunk, határozatla­nok döntéseinkben, s hitünkben is. Hiányzik alólunk a hit biztos sziklaalapja. Hányszor kételke­dünk Isten ígéreteiben, szere­­tetében! Határozatlanságunk gyakran közömbösséget takar. Isten látja rajtunk, hiányzik be­lőlünk az első szeretet tüze. Nem véletlenül és alaptalanul éri történelmi egyházainkat a vád sokszor. Hiányzik belőlük az élő hit. Az egyház megosz­tottsága is ennek a hiányát szemlélteti — mutatott rá. Gyak­ran üresek az istentiszteletek, csak a megszokás tartja össze a gyülekezeteket. A felekezetek között pedig, sokszor úgy tűnik, áthatolhatatlan falak emelked­nek. Isten szól hozzánk, kiált hozzánk ezúttal is: Változzatok meg! Hiszen képmutatók vagy­tok! Szeretetről beszéltek, mi­közben elhatárolódtok egymás­tól... De eljön az idő, és le kell vetni majd az álarcot, az ítélet napján nem lehet maskarában az Úr elé állni. A keresztyén far­sangnak vége lesz, a maszkabál bezár. A keresztyéneknek meg kell tanulniuk tehát a kopogtató Is­tennek ajtót nyitni, vétkeikkel szembesülni, megtanulni a bűn­bánatot, hogy Péterként sírni tudjanak az Úr leleplező tekinte­te előtt. Csakis ez az alázatos bűnvallás lehet hitünk megúju­lása, egységünk kovásza. Kapunyitás Füreden Hosszú évek óta csak protes­táns ökumenikus imahetet tar­tottak Balatonfüreden a keresz­tény felekezetek. Az idén meg­tört a jég, a kitárult kapukon katolikusok is beléptek. A Szentlélek kiáradásával betölte­­kezve hét napon át zsúfolásig megtelt a reformátusok gyüle­kezeti terme a három felekezet híveivel. Isten népe forró egy­másra találásban, meghitt ima­közösségben ünnepelte a meg­talált egységet. A harmadik na­pon Gyűrű Géza helyi plébános, perjel imádkozott a lelki találko­zó eredményességéért: Úr Jézus! A te jelenléted kö­zöttünk megmutatja nekünk hiányosságainkat, tévedésein­ket. Növeld bennünk a bölcsek alázatát és az alázatosak böl­csességét, követve Keresztelő Szent János példáját - aki képes volt félreállni, mikor dicsőséged kinyilvánult. Törd össze önzé­sünk jármát, mindazt, ami aka­dályozza szeretetünk lobogását, és jöjj gyorsan, hogy meggyó­gyítsd megosztottságunkat! Ál­lítsd helyre szétszórt nyájad egységét és tedd hűségessé Örömhíredhez...! Prédikációjában a lelkipász­tor a bűnbeesés történetét idézte a Bibliából, majd rámutatott: Az ember kapott fehér ruhát az Is­tentől, amely megvédte őt, de könnyelműen és bűnösen elját­szotta azt. Kivetkőzött az isteni kegyelem megszentelő ruhájá­ból. Meztelenségét azután ru­hákkal födte el, de azóta is csak szerencsétlen, megvetett bujdo­só maradt a földön, bárha gaz­dagnak mondja is magát. Az Is­ten ma is üzeni: Tőlem végy fe­hér ruhát! De mi, kereszté­nyek nem hallgatunk szavára, nincs bennünk a megtérés aláza­ta. Pedig Krisztus őszinte, igaz követésének ez elengedhetetlen feltétele. Erre buzdít az imahé­ten, a hétköznapokban is, hívása mindig hallható: Az ajtó előtt állok és zörgetek... A keresztény ember lelkét egyedül a Bárány vérében moshatja tisztára, Krisztus megváltó kegyelmé­vel. Epilógus: Az imahét sok-sok szép pillanata közül szeretnék kiragadni egyet befejezéskép­pen, amikor a krisztusi üzenet - Legyetek mindnyájan egy! - a szeretet holnapi melegével sü­tött át a tegnapon. Ilyen volt a tu­dósító számára például az a cso­paki alkalom, amikor az imahét kezdetén Tislér Géza tiszteletes meggyújtott egy gyertyát a templom úrasztalán. Majd el­mondta: fejet kíván hajtani a ka­tolikus egyházi szokás előtt. A reformáció nyomán ugyanis a protestáns felekezetek sok min­dent csakis azért iktattak ki az is­tentiszteletek liturgiájából, mert különbözni akartak a katoliku­soktól, így mellőzték a gyertya­lángot is, mely a Szentlélek je­lenlétét szimbolizálja. Ezzel, mondta, most ideje végre szakí­tani. A csopaki reformátusoknál egész héten égett és melegített a Szentlélek­­ fényével, erejével. Toldi Éva Uram, törd össze önzésünk jármát, növeld bennünk az aláza­tot! - imádkozott a füredi protestánsok közösségében Gyűrű Géza atya az ökumené szellemében Az ítélet napján nem lehet maskarában az Úr elé állni! - hirdet­te Isten Igéjét Steinbach József református lelkész (a képen kö­zépen) Balatonfűzfő­n a katolikusoknál. Pásztortársai voltak Isó Zoltán evangélikus és Polonkay József katolikus lelkész A szeretetről Hiszem, hogy az ember leg­benső szellemi szentélyének la­kója ugyanaz, mint a világegye­tem mögött és azon túl létező szellemi jelenlét, és hiszem, hogy ez a végső szellemi realitás a szeretet. A szeretettel kapcso­latban már megvallottam hite­met. Hiszem, hogy a szeretet mindenható, és hiszem, hogy a szeretet „mindent eltűr” és „so­ha el nem fogy". Ha egyszer el­köteleztem magam az emberi­ség mellett, a szeretet mellett is elköteleztem magam, és a szere­tet lényegéből fakadóan a sze­retet melletti elkötelezettségnek nincs határa. (A. J. Toynbee írásából) Rejtvény Az összekeveredett betűkből két bibliai népcsoport nevét rak­hatja ki. Melyek ezek? SLUIEFITIS TMAANOMI Beküldendő: január 29. Múlt heti megfejtés: Zsoltá­rok Könyve (118.1.). Vissza az előző századokba? Szeressük hittestvéreinket és gyűlöljük a tőlünk különböző keresztény felebarátainkat?! Elég, ha önmagunkat és a hoz­zánk tartozókat szeretjük? Kül­detésünk Jézustól nem az egész világhoz szól? Ilyen és ehhez hasonló indu­latos kérdések kavarogtak ben­nem nemrég, mikor egy protes­táns lelkésznél járva az ökume­­néről beszélgettünk. Az ökume­­néről, amely szerinte protes­tánsok és katolikusok között bű­nös, tilos cselekedetnek számít. A lelkész által kialakított egyhá­zi kép elég vigasztalannak, jö­­vőtlennek látszott. Szavai egy hajdani hittantanárom gondola­tait juttatták eszembe. A bekerí­tett szeretet kibővített önzés. Az alábbiakban kommentár nélkül adom közre beszélgetésünket. - Milyen itt önöknél a gyüle­kezeti élet? Hogy állnak az öku­menikus nyitással? - Gyülekezetünk szépen fej­lődik, éled. Ami az ökumenikus kapcsolatokat illeti, sokan örö­müknek adtak hangot, hogy végre nincsenek felekezetközi találkozók, mert azok eddig is nagyon zavarták őket. - Hogy érti ezt? - Úgy, hogy zavarta őket. Komoly problémát okozott ne­kik. Aki számára ugyanis a Szentírás argumentum értékű, az tudja, hogy a Biblia megtiltja az ökumenét. - Jézus azt mondta tanítvá­nyainak: Legyenek mindnyájan egy! S beszélt egy nyájról és egy pásztorról, mint célról és lehe­tőségről, nem?! - Igen, mondta, hogy Legye­nek mindnyájan egy! De ő ben­ne gondolta el ezt az egységet. A probléma ott kezdődik, hogy ke­resztény egységről eleve azért nem beszélhetünk a katoliku­sokkal, mert a katolikusok tan­rendszere nem keresztény. Itt van a papképzésről szóló köny­vük, olvastam, tele van pogány­ságokkal. - Nem keresztény? Például miben nem az? - Például szinte semmiben. Beleszüremkedtek bűnös po­gányságok. - Úgy gondolja akkor, hogy mindazok a protestáns lelkészek és protestáns egyházi vezetők, akik gyakorolják és szorgalmaz­zák az ökumenikus kapcsolato­kat, bűnös dolgot tesznek? - Nem helyes, hogy ezt te­szik. Aki biblikusan keresztény, ilyet nem tehet. Az igazság per­sze nem emberektől függ, ez teológia kérdése. Ezt nem sza­bad csinálni, tilos cselekedet. S mindenhol, ahol leállították, öröm is van mögötte. Ez is mu­tatja, ma ökumenikus válság van. Ami biblikus, azt ugyanis nem lehet összekeverni mással. S az sem érv a Biblia ellen, hogy egyes egyházvezetők szorgal­mazzák e találkozókat. - Ezt az álláspontját csakis a katolikus egyházzal kapcsolat­ban képviseli, vagy más protes­táns felekezetekkel szemben is? - Csakis a katolikusokkal szemben. - Ortodoxok felé nyitott? - Nem ismerem a teológiáju­kat, de mivel itt nincsenek orto­doxok, ez a kérdés nem is foglal­koztat. - A zsidókkal kapcsolatban mi az álláspontja? - Ők nem keresztények. Néz­ze, a keresztény egyházak veze­tői csinálhatják az ökumenikus találkozókat buddhistákkal, mohamedánokkal is felelem, csak az a lényeg, hogy én nem csinálom. - Azt mondja, a Biblia tiltja a testvéri kapcsolatok kialakítá­sát a katolikusokkal. Hol? - Pál apostol Korintusbeliek­­hez írott első levelének 5. feje­zetében áll. versben olvasható: Aki atyafinak (keresztyénnek) mondja magát, és mégis bál­ványimádó, azzal nem lehet kö­zösséged... - A katolikus egyház tehát bálványimádó ön szerint? - Erősen az. Szobrok, szentek képmása előtt imádko­zik a katolikus. Ez nem keresz­tény magatartás. Ezért tiltja a Biblia az istentiszteleti közös­séget velük. Egyébként Jézus nem alapított katolikus egyhá­zat, ahogy azt a katolikusok vallják. Igei gyülekezeteket ala­pított. - A tilalom akkor, ha jól ér­tem, nem terjed ki a templomon túli kapcsolatokra... - Nem. A protestáns atyafiak például jótékonykodhatnak ka­tolikusokkal, segíthetik őket a mindennapokban. - Az irgalmasság cselekede­tein kívül más kapcsolatuk is le­het ön szerint? Például barát­kozhatnak egymással? - Ezt nem tiltja a Biblia. - Önnek vannak katolikus barátai? - Nincsenek. - Nem mond ellent ez a ma­gatartás a szeretet parancsá­nak? Jézus Krisztus tanítványait az egész világra küldte Isten Igéjét hirdetni, nem? Sőt, hirdet­te: Isten nem személyválogató! - Erre már válaszoltam. Is­tentiszteleti közösségben nem lehetünk együtt. Ezért Igét hir­detni sem szabad közösen ve­lük. - Ha tömegesen kérnék a gyülekezetéből, hogy legyenek ökumenikus találkozók újra templomukban, mit tenne? - Feladnám az itteni lelkészi szolgálatomat. TE Aki bálványimádókról beszél Megdöbbentő állásponton egy protestáns lelkipásztor HIT-VILÁG 1996. január 23., KEDD

Next