Napló, 1996. július ( 52. évfolyam, 152-178. szám)

1996-07-02 / 153. szám

6 NAPLÓ Sarlós Boldogasszony A köztudat az aratás kezdetét leginkább Péter-Pál ünnepéhez (június 29.) kapcsolja. Ez azon­ban inkább kalendáriumi jelen­tőségű. A hozzá fűződő kultikus hagyományok miatt igazából Sarlós Boldogasszony napját kell az aratás ünnepélyes népi előjátékának tekinteni. Az egyházi néprajz sok mon­dát tart számon, amely a Sarlós titulusról szól. Egy lány egyszer látni vélte, amint a Szűzanya sarlóval arat, bal karján a kis Jé­zussal. Innen ered a Napba öltö­­zött Asszony ábrázolása a hold­sarlóval együtt. Eredetileg pe­dig ezen a napon tett látogatást Mária Erzsébethez. Sok helyütt az aratók misével kezdték e napot, s a szerszámokat is vit­ték magukkal, a templom falá­hoz támasztották. A mise végez­tével mindenki vágott egy ren­det, majd hazatért, és csak más­nap fogtak hozzá igazán a munkához. Az aratás a parasztember éle­tében és munkájában nagy ese­mény, amelyre még napjaink­ban, a gépesített munkatechnika korában is bizonyos áhítattal és komolysággal készül. Az élet, vagyis a mindennapi kenyér nemcsak a régi parasztember korában, hanem napjaink civili­zációjában is rendkívül fontos. A vallásos néphit pedig bizo­nyos párhuzamosságot érzett az evangéliumi élő kenyér, Krisz­tus és a mindennapi kenyér kö­zött. Hasonlatosnak látta a ma­ga aratását az Utolsó ítélethez. Meg is énekelte azt: „Eljött az aratásnak nagy napja, / Emlékeztek ítélet napjá­ra. / Mink vagyunk az Isten ga­bonája, / Eljön Jézus maga ara­tásra... . ..Az Úr Jézus megros­tál bennünket, / Rostába teszi a mi lelkünket. / Kit a rosta kihul­­lajt a földre, / Nem juthat az mennyei örömbe." M. Mester Katalin HIT-VILÁG Bérmálás „ökumenikusan” A közelmúltban bensőséges, családi légkörben ünnepelt Fel­­sőörs népe a katolikus templom­ban, felekezetre való tekintet nélkül. Huszonöt fiatal részesült a bérmálás szentségében Gyűrű Géza pápai prelátus, esperes kézrátétele és a szent krizmával történő megkenés által. A szentmisén közreműködött a felsőörsi ökumenikus énekkar, Hamar László református lel­kész vezényletével. A települé­sen s a környező falvakban - ahol az ökumené az elmúlt években mindennapos gyakor­lattá emelkedett Ajtós József plébános pásztorkodása révén - gyakori vendég a felsőörsi kato­likusokból és reformátusokból álló kórus. A hívek, a gyüleke­zetek együtt készülnek advent­ben a megtestesülés titkának ünneplésére, az ökumenikus imahéten túl együtt ünnepüik a megváltás eseményét, és virág­­vasárnapon, nagypénteken is együtt énekelnek templomaik­ban katolikusok és protestán­sok. A bérmálás ünnepi liturgiá­jában is így történt, példázva: a Szentlélek kiáradásának esemé­nye mintegy megkoronázza a közösségek életét, az ökumené fáradságos, de gyümölcsöző munkája eredményeként. A megbérmáltak a szentmi­sén a hívek egyetemes könyör­gésében imával fordultak az Úr­hoz református testvéreik, gyü­lekezeteik, lelkipásztoraik bé­kéjéért, testvéri egységéért. A jeles esemény vendége volt dr. Körmendi József c. prépost, korábbi felsőörsi plébános is. Sátoros ünnep Várpalotán A pünkösdi közösség evangelizációs programsorozata Akár felfigyel rá, akár elhalad mellette, akár fél tőle, akár szem­beneveti, akár elhiszi, akár ta­gadja, akár feldühíti, akár el­gondolkodtatja: ugyanaz vette kezébe a jövőt, mint aki a bölcsőt őrzi. Ő mondta. „Én azért jöt­tem, hogy életük legyen, sőt bő­ségben éljenek" - hirdeti az Evangéliumi Pünkösdi Közös­ség programfüzete az érdeklő­dőknek. A történelmi kisegyház az idén mintegy harminc helyszí­nen veri fel sátrait és tartja meg rendezvényeit. Július 3­ 7-ig Várpalotán. Programjaikon lát­ható majd Jézus élete, egy kábí­tószeres lány története videón. A teremtés és az evolúció kérdései­ről, az okkultizmusról, az ufók­ról, a világ sorsáról hallgathat­nak előadásokat az érdeklődők. Lesznek gyerekprogramok, ze­nés, játékos előadások, evangeli­­zációk. A programok helyszíne a várkert. Az eseménysorozatot holnap 19 órakor nyitják meg. A közelmúltban Budapesten a Németh Géza-emlékkonferen­­cia (Hitvallás egykor és ma) egyik résztvevője volt Erdélyi Géza, a szlovákiai reformátusok nemrég megválasztott új püspö­ke. Előadásában saját szlovákiai tapasztalatairól beszélt, igen ér­zékletesen rávilágítva, miként dolgoznak ismét körülöttük a pokol erői, miként próbálják megosztani a lelkészeket álla­mi-politikai megkörnyékezés révén ma is. Az előadások szü­netében beszélgettem vele. Ha '89-ben...! — A magyar reformátusok III. világtalálkozója sajtótájékozta­tóján az ön elődje, Mikó Jenő püspök panaszkodott, hogy a szlovákiai nyelvtörvény értel­mében önök kiszoríttatnak a programsorozatból, hiszen ma­gyar nyelvű vallási programo­kat csak a templomfalakon belül rendezhetnek... Nincs remény az oldódásra?! - Az anyanyelvhasználat ügye máig nem lezárt kérdés. A nyelvtörvény első változata ugyan nincs érvényben - misze­rint minden téren kötelező a szlovák nyelv használata-, de a módosítás után sem egyértelmű a megfogalmazás. Kimondja ugyan a törvény, hogy a temp­lomfalakon belül a liturgikus nyelv az illető nép nyelve lehet, azonban a templomfalakon kí­vülre vonatkozóan nem ír sem­mit. Olyan törvényszövegre volna szükség, amely az egyete­mes emberi jogokat figyelembe véve fogalmazná meg a lehető­ségeinket, s kimondaná, hogy nem avatkoznak bele az egyház munkájába nyelvi téren sem. Egyelőre tehát nincsenek tiltva, de engedélyezve sem a nyilvá­nos magyar nyelvű egyházi ese­mények. Magyarul temetünk például továbbra is. Reméljük azonban, hogy a törvénykezés az európai nor­máknak megfe­lelően zárul.­­ Hogy véle­kedik a szlovák­magyar alap­­szerződésről? — Vallom, hogy ahol tisz­tességesek az emberi kapcso­latok, ahol köl­csönösen tiszte­letben tartják egymást a nem­zetek, ott alap­­szerződésre nincs szükség! Ott azonban, ahol valami nincs rendben, ott nyilván szükség van alapszerződés­re. Ugyanakkor nem vagyok meggyőződve arról, hogy egy alapszerződés­sel rendbe lehet tenni azon problémákat, amik országaink között feszülnek. A jelek ugyanis arra vallanak, hogy nemigen. Ha Európában kölcsönösen megkövetelnék a nemzetek egymástól a törvé­nyek tiszteletben tartását, az nagy segítséget jelentene. Álta­lában egy ilyesfajta várakozás azért mégis van bennünk, s re­ménykedünk, hogy ez az alap­­szerződés is valamire jó lesz. Ha a '89-es változások idején bárki azt mondta volna az utódálla­moknak, hogy nem lesz semmi­féle határváltoztatás, ha a jogo­kat betartják, s ha nem, tárgya­lóasztalhoz kell ülni, akkor bi­zonyosfajta autonómiák már működhetnének. Sajnálatos azában, hogy menet közben vér­szemet kaptak a szélsőségesek. Ma már ezért a minimumot is nehezen akarják megadni auto­nómiánkhoz, vagy legalábbis nem jó szívvel teszik. Csapdák között - Említést tett előadásában arról, hogy az állam igyekszik csapdákat állítani az egyház elé, bizonyos anyagi források ke­­csegtetésével a gyeplőt a kezébe venni. Mire gondolt konkrétan? - Legnagyobb ellenségünk manapság az anyagiak révén megosztó politika. A pénz, az érvényesülés napjaink bálványa lett. Ez hozza az erkölcsi züllést, ez állítja szembe egymással a lelkészeket, a gyülekezeti tago­kat, ez teszi ellenségünkké fele­barátainkat. S kétségtelen, meg tudja osztani ezáltal egész egy­házunkat is az állami manipulá­ciók révén. Egy konkrét példa erre a lelkészi fizetések kérdése. Súgták fentről, hogy a lelkészek 100 százalékos fizetésemelése eldöntött dolog a kormányban, a pénzt letétbe helyezték. Egyet­len oka, amiért nem kaphattuk meg eddig, hogy egyházunk nem kellőképpen támogatja a hivatalos kormánypolitikát. Például a nyelvtörvényt. Ez a korrumpálás első csapdája. Ha mi erre ráfutunk, akkor akár le is vethetjük a palástunkat, nem va­gyunk méltók a viselésére. Ha nem futunk rá, akkor viszont marad a fizetésünk a mai ala­csony, küszködő szinten. Ezért hangsúlyozni kell a közös fele­lősség elvének tudatosítását az egyházban. Szükség lesz reformokra - Milyen távlatokat lát a szlo­vák református egyházban ? Mik a tervei? Várhatók-e liturgikus reformok a református szertar­tásokban? Mondják, a katoliku­soknál már régóta sokkal inten­zívebb a világiak bevonása az istentiszteletekbe, mint az önök „ megreformált" közösségeiben.­­ Vannak terveim az egyház­ban, de egyedül semmi sem va­lósítható meg. Ezért első törek­vésem az lesz, mint már utaltam rá az imént, hogy református egyházunkban tudatosítsuk a közös felelősséget, hozzunk kö­zös döntéseket, hogy ne csak névleges legyen a zsinat-presbi­teri vagy a presbiter-zsinati elv. Tehát együtt kell munkálkod­nunk felülről kapott bölcsesség­gel­ a Lélek szavára figyelve. Biztos, hogy változtatásokra szükség lesz, hiszen sokkal aktí­vabb egyháztagokra van szük­ség minden téren - így a liturgi­án belül is. - Egyes nyugati főként svájci reformátusok már az előző re­formátus világtalálkozó idején is kifogásolták a püspöki cím általánossá válását a protestáns egyházban, mondván, attól tel­jesen idegen a hierarchia... - Mindamellett, hogy ebben jórészt igaza van református testvéreinknek, nem hiszem, hogy helyes volna, ha minket svájci mértékkel mérnének, hi­szen itt, Kelet-Európában olyan szigorú évszázados szokások és törvények élnek a gyakorlatban, amelyeket nem lehet csak úgy egyszerűen félredobni, lecserél­ni valami másra. Szeretnénk ugyanakkor hűségesek lenni a Semper reformanda! (Mindig megújítandó!) elvéhez is. A megújulás üteme azonban az egyházban mindig csak lassú érési folyamattal lehetséges. Toldi Éva Közös felelősség - közös döntések Beszélgetés az alapszerződésről, a megújulásról az új szlovákiai református püspökkel Erdélyi Géza:­­ Ahol tisztességesek az emberi kapcsolatok, ahol kölcsönösen tiszteletben tartják egymás jogait a nemzetek, ott alap­­szerződésre nincs szükség! 1996. július 2., KEDD Luther, az értelmiségi ismert forgatókönyv-alapöt­let: a lelkes, korrekt szakember, aki túl jól végzi a munkáját. Többen láthatták az HBO-n azt a - dokumentumokon alapuló - filmet, amely egy amerikai or­vosról szólt, aki mindent elkö­vetett annak érdekében, hogy el­kezdődjenek az AIDS-ellenes kutatások. Neki ugyanis ez volt a dolga. A hatalom azonban tit­kolózik. Emberek ezreinek - köztük csecsemőknek - kell meghalniuk, mire hivatalosan is meghúzzák a vészharangot. Hozzánk közelebb álló és - dacára annak, hogy főhőse kita­lált személy - nem kevésbé va­lóságos példa Bacsó Péter Tanú­ja. Pelikán József gátőrt az ég­világon mindenre fel akarják használni, csak arra az egy do­logra nem figyelnek, amit tőle komolyan kellene venni: „A Duna az jön!” Minden szakmának megvan ugyanis a csínja-bínja. A pap­ságnak is. A pék kenyeret süt, az asztalos bútort készít, az autó­szerelő járművet szerel, a pap pedig elmondja az igazat. Lu­ther pap volt és tanár. Tette a dolgát. Csakhogy abszurd világ­ban élünk - itt egyaránt reflek­torfénybe kerül az is, aki a szo­kottnál ostobább vagy nagyobb gazember, és az is, aki egyszerű­en csak azt csinálja, ami a köte­lessége. Előbbiek a bűnügyi és háborús híreket szaporítják, utóbbiak pedig menetrendsze­rűen összetűzésbe kerülnek a fennálló renddel. Békebontók­ként, felforgatókként, lázadók­ként mutogatnak rájuk, amit a nem kevésbé értetlen utókor az­zal jutalmaz, hogy néhány már­ványtábla és emlékhely felállí­tásával a feledés fátylát borítja ügyükre, így az illetékesek saját koruk igazmondóit továbbra is zavartalanul semmibe vehetik. Az értelmiség pedig - bele­értve a papságot is - nyugodt lelkiismerettel igazodhat az ak­tuális lózunghoz, legyen az terv­utasításos rendszer, kézi vezér­lés vagy piacorientált „mer­kantilliberalizmus” (Hamvas). Ezen az alapon árult búcsúcédu­lákat Tetzel, és ezen az alapon manipulált a politikai hatalom­mal Richelieu. A mindenkori jámbor, szervilis többség pedig a démoni hatalmak hűséges ki­szolgálója lett. És akkor most Luther...? Sok arca maradt fenn­­ képek, mű­vei és róla szóló írások jóvoltá­ból. Csontos képű szász paraszt­gyerek, akibe az általa szamár­istállónak nevezett iskolában szó szerint beleverték a latin nyelv és a káté ismeretét; vallá­sos és szorgalmas diák; depresz­­szióra hajlamos egyetemista; lelke üdvéért aggódó sovány ágostonos barát; feladata súlya alatt roskadó tanár; nekibátoro­dott hitvitázó; szakállas lovag­nak álcázott bibliafordító; a pa­rasztháborúnak és leverésének szándéka ellenére kinevezett ideológusa; karácsonyfa mellett lantját pengető családapa; tudós barátaival sörözgető joviális öregúr... Saját elmúlásáról - az utókor emlékezőinél kevésbé patetikusan - egyszer így nyi­latkozott: „egy kövér doktort hagyok a kukacokra...” Ezen a ponton nem kí­vánok vitába bocsátkoz­ni szellemi példaképem­mel, de szükségesnek tar­tom megjegyezni, hogy azért ránk is hagyott va­lamit. Öröksége felmér­hetetlenül több, mint a német nemzeti nyelv megteremtése vagy a pol­gárosodás és az indivi­dualizmus megalapozá­sa. Pál apostol, Augusti­nus, Canterbury Anzelm, Assisi Ferenc, John Was­­ley, vagy a magát lutherá­nusnak nevező dán ál­lamegyházat és a német idealizmust egyaránt kri­tizáló Kierkegaard, min­­­den látszólagos és valós különbözőségük ellenére egy asztalközösséget alkot, ahol a kedélyesen adomázó Luther doktor is helyet foglalhat. Egy társaságban látom tehát azok­kal, akiknek nevét nem lehet úgy kiejteni, hogy mindjárt egy másikat mellé ne tegyünk: Jézus Krisztus. Luthert nagy embernek tart­ják. Legfeljebb arról folyik a vi­ta, miben volt nagy. Ha őt magát kérdeznénk erről, bizonyára ha­ragosan utasítana el minden tiszteletet. Művei fél évezrednyi távlatból is ezt üzenik: „Ember! Bajban vagy! Szükséged van Jé­zusra!”. És ezt nem csupán el­hitetni akarta! Azért mondta, írta, tanította, magyarázta fá­radhatatlanul, életét is kockára téve érte, mert ez az igazság. Luther pap volt. Tette a dolgát... Bartha István evangélikus lelkész (Az idén van Luther Márton halálának 450. évfordulója. Az evangélikus egyház világszer­te ünnepi rendezvényeken em­lékezik meg alapítójáról. Bar­tha István cikke mellékletünk­ben tisztelgés a nagy egyház­újító, a reformáció újraindítója előtt.) J. L. Cranach: Luther

Next