Napló, 1999. október (Veszprém, 55. évfolyam, 229-253. szám)
1999-10-26 / 249. szám
1999. október 26., KEDD Gyorsabb és hatékonyabb szállásfoglalás Tihanyban Az internet egyik fő gyakorlati alkalmazási területe az indulástól kezdve az idegenforgalom. Ez az ágazat már korábban is használt különböző zárt számítógépes rendszereket a menetjegyek értékesítésére, az utak, szálláshelyek lefoglalására és friss információk közvetítésére. Az igazi fejlődés lehetősége azonban csak mostanában következett be, amikor nem csak a cégeknek, hanem a potenciális ügyfeleknek is elérhetővé vált a hálózat. Megyénk legnagyobb egész éven át működő szálláshelye, a Club Tihany évek óta megtalálható szolgáltatásaival a szűkebb-tágabb térséget vagy éppen az ország szálláshelykínálatát bemutató lapokon. Igazi offenzívába azonban csak az utóbbi évben kezdtek. - Szilárd meggyőződésünk, hogy az internet terjedése alapjaiban fogja megváltoztatni a turisztika területén működő cégek értékesítési rendszerét. Ezért mindenképpen foglalkoznunk kell ezzel a kérdéssel - magyarázza az erősödő figyelmet Kottár Péter értékesítési igazgatóhelyettes. Az egyszerű információs lapokon kívül már eddig is több közvetlen értékesítéssel foglalkozó rendszerben megtalálható az ajánlatuk, és a közeljövőben újabbakhoz akarnak csatlakozni. A szolgáltatások, árak egyszerű bemutatása mellett ezeken az oldalakon lehetőség van arra, hogy az üdülőfalu által biztosított szálláskeretből az érdeklődő azonnal lefoglalja magának a helyet a kiválasztott időpontban. Ez a rendszer már sokkal gyorsabb a korábbi, levelekkel, faxokkal, telefonokkal intézett kapcsolatnál, ugyanakkor még mindig sok bizonytalanságot hordoz magában, mert a lekötött szálláshelykontingens sorsa csak a lefoglalás után válik biztossá. Az ilyen oldalak gyakorlatilag az oldalakat működtető utazási irodák és a végfelhasználók, a leendő vendégek között biztosítanak közvetlen kapcsolatot, nem a szálloda és a vendég között. Ennek kialakítása a következő lépés lesz. Azt szeretnénk elérni, hogy a vendégek közvetlenül nálunk, a saját oldalainkon is tudjanak foglalni. Ma is van lehetőség arra, és sokan élnek is vele, hogy az interneten olvasott ajánlatunk alapján emailben megrendelik a szolgáltatást, s mi ugyanilyen formában azonnal vissza is igazoljuk a megrendelést. De egy olyan modellt akarunk kialakítani, amikor mindezt már egy elektronikus rendszer automatikusan működteti. Az igazgatóhelyettes szerint az ilyen rendszerek beindulása forradalmasítani fogja a szállodák értékesítési rendszerét. A leendő vendég - legyen az adott pillanatban a világ bármely pontján - ugyanolyan lehetőségekkel rendelkezik majd a foglalásnál, mintha a szállodában beszélne a recepcióssal. Aki előbb „érkezett”, azé a hely, szögezi le Koltai Péter. Véleménye szerint az interneten alapuló működés felgyorsítja a kapcsolatot, a pénzhez jutást, s kizárhatók vele a jelenlegi rendszerből következő túltöltések. Ugyanakkor azt sem titkolja, hogy az új szisztéma kiépülése sok utazási irodát kellemetlenül érint majd, hisz kihagyásukkal jönnek létre az üzletek. Persze erre még várni kell, bár a jelek biztatóak. A Club Tihany naponta ma is 8-10 e-mailt kap, amelyben érdeklődnek a szolgáltatásokról, vagy küldik a rendelést. Az eddigi legnagyobb internetes foglalásra a közelmúltban került sor. Egy szoftverfejlesztéssel foglalkozó vállalat munkatársai az interneten talált információk alapján keresték fel az üdülőfalut, és foglaltak helyet novemberre egy 200 személyes rendezvényhez. ffy FÓKUSZ NAPLÓ 5 Sem meleg víz, sem fűtés Szinte hihetetlen, az október 15-ével indult fűtési szezon kezdete után is van olyan épület a megyében, ahol nincs távhőszolgáltatás. Az egykori VÁÉV egykori munkásszállójában - ma társasház - nem először van gond a fűtéssel, de eddig mindig sikerült megoldani a problémát. Ma erre csekély az esély. A szolgáltatásra vállalkozó Kazánház Kft. felszámolást kezdeményezett maga ellen, a Kögáz pedig már a gázórát is leszerelte, így sem meleg víz, sem pedig fűtés nincs az épületben. A Veszprém, Házgyári út 1. alatti tízemeletes toronyépületet a felszámolt VAEV „hagyta hátra”. Az egykori munkásszállót társasházzá alakították, így ma állandó lakók élnek itt. Nem minden probléma nélkül. Bírósági végzés A fűtéssel már 1996-ban voltak gondjaik. A szolgáltatást végző Veszprém Ingatlangazdálkodási és Befektetési Rt. a lakók tartozásaira hivatkozva megszüntette a szolgáltatást. A lakók perre mentek. A Veszprém Városi Bíróság 7. P. 23.227/ 1996/4. végzése szerint a fűtésszolgáltatást meg kell kezdeni. Ezt követően a lakók 1997. április 23-án szerződést kötöttek a szolgáltatóval, melyben megállapították, hogy a felek között távhőszolgáltatási jogviszony áll fenn. A megállapodást a Veszprém Városi Bíróság 1997. május 22-én jóváhagyta. A szolgáltatással hosszabb időn keresztül nem volt jelentősebb probléma. A tevékenységet 1997. július 1-jétől a Kazánház Kft. vette át. Idén nyáron aztán robban a bomba: 1999 júniusáig a kft.-nek 3,5 millió forintos tartozása halmozódott fel a Kögáz felé, ezért ettől a hónaptól a gázszolgáltatás szünetel. (Nem árt megjegyezni, a nagy összegű tartozás a lakók fizetési készségének hiánya miatt áll fenn.) Mára már a gázórát is leszerelték. A Házgyári út 1. alatti társasház elnökét, Tóth Lászlót szeptemberben hivatalosan is tájékoztatták arról, milyen problémák vannak a szolgáltatással. A Kazánház Kft. ügyvezető igazgatójának, Szíjártó Jánosnak a levele arról is szól, hogy a társaság megindítja a felszámolási eljárást. E reménytelennek tűnő helyzetben Tóth László levélben kért segítséget a veszprémi polgármesteri hivataltól. Válasz - melyet Rácz Sándor készített elő és Borbásné dr. Büki Szilvia jegyző írt alá - október 12-i dátummal érkezett. Távfűtés vagy sem? Ebben az áll, hogy meg kell vizsgálni, a Kazánház Kft. valóban megfelel-e a távhőszolgáltatás műszaki és jogi fogalmának. Figyelemmel arra, hogy a kft. működési engedély iránti kérelmet nem terjesztett elő, okkal vonható le az a következtetés, hogy a társaság saját magát sem tekintette távhőszolgáltatónak - áll a levélben. A jegyző véleménye szerint a megrendelők és a Kazánház Kft. között létrejött kötelmi jogviszonyban a polgármesteri hivatal félként nem szerepel, és hatóságként sincs lehetősége a feleket rábírni a szerződésnek megfelelő ma A lakásszövetkezet elnöke szerint mindezeknek több dolog ellentmondani látszik. Ők a fűtési rendszerrel kapcsolatban már 1996 decemberében készíttettek igazságügyi szakértői véleményt. Szigeti Ferenc szakértő a vizsgálatai során arra a megállapításra jutott, hogy a Házgyári út 1. alatti épület távfűtésesnek minősül. Tóth László azt sem érti, miért kérdőjelezik meg a Kazánház Kft. tevékenységi körét, amikor az a cégbírósági bejegyzés szerint távhőszolgáltató tevékenységet (TEÁOR 4030) végez. Arról nem is beszélve, hogy a városi bíróság végzésében is távhő-szolgáltatási jogviszony szerepel. Ráadásul az 1998. évi XIII. törvény 6. §-a szerint a települési önkormányzat köteles biztosítani a távhőszolgáltatásba bekapcsolt lakóépületek távhőellátását. Veszprém jegyzője, Borbásné dr. Büki Szilvia kérdésre megerősítette a válaszában leírtakat, eszerint az önkormányzatnak semmi köze az épülethez, a fűtéshez, ezért ez ügyben felelősségük sincs. Anyagi hozzájárulást a hivatal gazdasági helyzete miatt nem tud adni - egyébként ilyen kérés még nem érkezett, már csak azért sem, mert ezt a helyzetet az ott élők teremtették. Személy szerint megérti a problémát, tudja, hogy a lakókat nem lehet egy kalap alá venni. Úgy véli, a gondokat házon belül kellene rendezni. Miközben tart a huzavona, a társasházban nincs sem meleg víz, sem fűtés, 250 lakó (köztük kisgyermekek és öregek) vacog a hidegben. Tóth László sürgősséggel levelet intézett Gönczöl Katalin ombudsmanhoz, a válaszára még várnia kell. Fáznak a lakók A helyzet egyre veszélyesebb és reménytelenebb. Vélhetően a hideg miatt mindenki elektromos fűtőtestet helyez üzembe, pedig a hálózat már a rezsókkal is elég túlterhelt. A ház villamos hálózata ezt nem fogja bírni. Félő, ez esetben mindennap készenlétben kell állni, nehogy leégjen az épület. Az lesz ám még csak a meleg helyzet... Tremmer Tamás Nagy László karbantartó és kazánfűtő mutatja, hogy fémlappal zárták el a földgáz útját a kazánház felé Gáspár Gábor felvétele Közhivatal - tisztességgel Nem pályamódosítók, s véletlenül sem pályatévesztők. Pályakezdőként mindketten ezt a hivatást választották. Egyikük így, másikuk úgy, de a köz szolgálatára szerződött. Pályájuk a várpalotai városházán, ha nem is együtt, de már egymás mellett folytatódott és folytatódik. A város önkormányzatának képviselő-testülete Várpalota nívódíjával ismerte el Bakóné Pálffy Mária, a polgármesteri hivatal adócsoportjának vezetője és Szajó Istvánné, a humán közszolgálati iroda közművelődési szakreferense több évtizedes munkásságát. Két hölgy, két egymástól teljesen eltérő egyéniség. Mária megjelenése már nyugalmat varázsol a környezetére is, Szajp Istvánná (vagy ahogy a fél város ismeri: „Szajpnémagdi”) munkájának meghatározó közege a nyüzsgés. Mária köszöni a felkérést a beszélgetésre, természetesen rendelkezésünkre áll. „Szajpnémagdi”, a Várpalotai napok '99 szervezésének koordinátora heteken keresztül úgy végezte dolgát, vagyis úgy rohangált, hogy valóban az utolsó pillanatig, a díjátadó megnyitó ünnepségig sikerült előtte titokban tartani, hogy ma este ő lesz az egyik kitüntetett. Bakóné Pálffy Mária: „Szülőfalumba, Mencshelyre kerültem vissza az iskolák után. A községi tanácshoz adóügyi előadóként. S már akkor is azt tartottam szem előtt, s igazából ma is, hogy a polgároknak a kötelező dolgokat el kell fogadni. Ezt a kötelezettséget elfogadtatni viszont nem egyszerű. Aki annyira rossz szociális helyzetben van, azon segíteni is tudunk a lehetőségek ismertetésével.” Szajó Istvánné: „Tizenkilenc évig a péti művelődési ház könyvtárában dolgoztam, kis csapatot alkottunk, népművelői feladatokat is végeztem. Más világ volt, közvetlen kapcsolat, közvetlen visszajelzésekkel, szeretettel gondolok vissza rá. Azért ez a közvetlen visszajelzés megmaradt mára is, az állandó rohangálás közepette, nekem ilyen a munkamódszerem, a temperamentumom, vagy lehet, ez egy születési adottság.” B. P. M.: „Ebben a hivatásban fontos a humánum. Hiába a társadalmi, gazdasági változások, az adóval, adózással kapcsolatban ma is léteznek kötelezettségek. A „Semmiképpen nem akarom!” hozzáállású adózókkal nehéz szót érteni. Számunkra siker, ha az elvárásoknak, az önkormányzat költségvetésében előírtaknak eleget teszünk, de fontosak az apró sikerek, az egyéni problémák megoldásai is.” Sz. I.: „Szeretek mindig ott lenni. Akár van probléma, akár nincs, jobb személyesen meggyőződni, és segíteni is könynyebb, ha látom, mi történik. Ilyen vagyok. Nem tudok lassan menni, nem tudok lassítani.” B. P. M.: „Az adócsoport egy nagy híd az önkormányzat képviselő-testületének elvárásai és az adófizetők között. Az összhangot nekünk kell megtalálni. Ez nem egyszerű. Ez a híd ütközőfelületnek is nevezhető, még ha a tervezéskor természetesen számolunk az adóképességgel is. Az adófizetők nyolcvan százaléka becsülettel helytáll, de, bizony, akadnak kemény szituációk is. Amikor az emberi mivoltunkat sem nézik, amikor sok mindent le kell nyelnünk az ügyfelektől. Nekünk kell megmagyarázni, miért kell adót fizetni, s azt mire fordítják.” Sz. I.: „A humán közszolgálati irodán végzett munka némiképpen látványosabb, mint más hivatali tevékenység, bár azonnal fel tudnék sorolni tizenöthúsz olyan kollégát a városból, akik már megérdemelték volna az elismerést. Ez nem az a hivatás, ami fél nyolctól négyig tart, amit le lehet tenni. Nem csak a hivatalos munkaidő utáni vagy a hétvégi rendezvényekre gondolok. Én nem tudok kikapcsolni, néha éjjel is jár az agyam, például mosogatás közben két papír van mellettem, az egyikre írom, mit kell bevásárolni, a másikra a munkával kapcsolatos ötleteket.” B. P. M.: „Akinek hivatástudata van, annak presztízs a köztisztviselőség. A nívódíjról pedig azt gondolom, ha a kitüntetés egy személynek is szól, azért ezzel egy csapat, a palotai adócsoport munkáját ismerték el. Ami az átlagosnál több? A fellebbezések elbírálását, a felülbírálatokat helytállónak minősítették, szinte minden esetben. Talán ezért...” Sz. I.: .Jólesett, nem is gondoltam volna, hogy ennyien gratulálnak, ennyien örülnek ennek a kitüntetésnek. Nem tudom, van-e a köztisztviselői pályának csúcsa, ez egy örökös közszolgálat. Tisztességgel kell végigcsinálni. Aki kérte, annak segítettem. Óvodások, iskolások, nyugdíjasok közel állnak hozzám. Mindig akadnak kicsi izgalmak és kicsi örömök, nekem most például siker és boldogság, hogy Várpalotán is lesz nyugdíjas-szabadegyetem.” (ármás) Szajp Istvánná: Én nem tudok kikapcsolni, néha éjjel is jár az agyam Bakóné Pálffy Mária: Ebben a hivatásban nagyon fontos a humánum Fotó: Gáspár