Napló, 2002. május (Veszprém, 58. évfolyam, 101-125. szám)
2002-05-15 / 112. szám
8 NAPLÓ GAZDASÁGI MAGAZIN: IDEGENFORGALOM 2002. május 15., SZERDA RÖVIDEN Nagy tavak bemutatkozója Budapest - Nagy tavak címmel országos kampányt indít a Magyar Turizmus Rt. négy regionális marketingszervezete. A Balatoni Regionális Turisztikai Projekt Iroda, a közép-dunántúli, a nyugat-dunántúli regionális marketingigazgatóság, valamint a Tisza-tavi Regionális Turisztikai Projekt Iroda Budapesten és hét vidéki nagyvárosban - Miskolcon, Győrben, Székesfehérváron, Pécsen, Kaposváron, Debrecenben, Szegeden - mutatkozik be közösen, hogy a Balatonhoz, a Fertő, a Tisza-, illetve a Velencei-tóhoz csábítsa a hazai vendégeket. A május 17-én kezdődő kampány 9 előadásán ismert könnyűzenészek, táncosok adnak műsort az érintett települések bevásárlóközpontjainál. Ingyenes idegenvezetés Veszprém A főszezonban hetente két napon ingyenes idegenvezetéssel ismerkedhetnek meg az érdeklődők Veszprém nevezetességeivel. A városi Tourinform-iroda által szervezett programra június 15. és augusztus 15. között, szerdai és szombati napokon kerül sor. A csoportok 10 és 15 órakor indulnak a kétórás sétára a Kossuth utcai információs pavilontól. Az idegenvezetést igény szerint angol, német és magyar nyelven tartják. Az összeállítást készítette: Győrffy Árpád Vonzóbbá válhat a Balaton-part Az egybefüggő kerékpárút-hálózat kialakulása új kirándulási szokásokat hozhat magával Az idei szezontól új elemmel gazdagodik a Balaton északi partjának turisztikai kínálata. Hisz a tavaly felgyorsított munka eredményeként Balatonvilágos és Zánka, illetve Badacsonytördemic és Keszthely között várhatóan kialakul az egybefüggő kerékpárút-hálózat. S ha az út nem is halad mindig önálló nyomvonalon, ha legtöbbször a zajos főúttól alig néhány méterre húzódik, a korábbinál sokkal biztonságosabb közlekedésre ad lehetőséget. Fel kell térképezni, a kerékpárutakról milyen látnivalók közelíthetők meg. Mi korábban nem propagáltuk a vendégeink körében a kerékpározás lehetőségét, mert az északi parton nem volt egybefüggő, megfelelően kiépített, biztonságos úthálózat. Bár néhány szakasz már korábban elkészült, Füred, Csopak és Almádi között jelentős szakaszok hiányoztak, Tihanytól nyugatra pedig gyakorlatilag egyáltalán nem volt megfelelő lehetőség a kerékpározásra. Ennek ellenére egy nemrég készített felmérésből az derült ki, hogy a kempingezők 60-65 százaléka hoz magával kerékpárt - mondja Tóth Béla, a talán leginkább érintett szállásadó cég, a Balatontourist marketingigazgatója. - Kempingjeinkben jelentős változást hozhat, ha az ígéreteknek megfelelően az idei szezonra Zánkáig elkészül a kerékpárút. Balatonakaliban három kempingünk működik, amelyekben az egyszerre üdülő vendégek száma meghaladhatja az ezer főt. A jövőben ők a 71 -es számú főút érintése nélkül biztonságosan kirándulhatnak kerékpárral Tihanyba, Füredre. De ugyanígy a paloznaki, alsóörsi vendégeinknek is megnyílik a lehetőség a tavaly óta elérhető Almádi mellett Füred, Tihany felé. Persze nemcsak a kempingezőknek, a szállodákban vagy fizetővendéglátóknál megszálló vendégeknek is ugyanilyen vonzerő lehet a biztonságos kerékpározási lehetőség. Sőt a helyben lakó szülők vagy üdülőtulajdonosok is bátrabban elengedik majd gyerekeiket településen belül vagy akár hosszabb távon is kirándulni. A marketingigazgató szerint az új lehetőséget akkor tudjuk eredményesen kihasználni, ha az illetékesek az utak mellé megfelelő információs rendszert is kiépítenek. A Balatontourist az új kirándulási lehetőségeket a következő hetekben korszerűsödő internetes oldalain is jelezni szeretné, emellett a már ideérkező vendégeket közvetlenül tájékoztatják majd a kempingek saját újságjaiban a használható útvonalakról. A következő szezontól pedig a cég nyomtatott propagandaanyagaiban is helyet kap az új lehetőség. Ehhez fel kell tárnunk azt is, hogy a kerékpárutakról milyen érdekesebb látnivalók közelíthetők meg. De nemcsak az új útvonal közvetlen környékéről van szó, hisz például Zánkáról a Káli-medencét is biztonságosan be lehet járni a viszonylag kis forgalmú közutakon. Persze nem csak a kempingezőknek kell a friss információ. A térségi szervezetekre vár a feladat, hogy már az idén a Tourinform-irodákon, szálláshelyeken keresztül megfelelő kiadványokkal lássák el a vendégeket. Nemcsak a kempingek vendégei, de az üdülőtulajdonosok is bátrabban elengedik majd gyerekeiket településen belül vagy akár hosszabb távon is kirándulni Fotó: Gáspár Gábor Egy fecske nem csinál nyarat Két évvel ezelőtt a Club Tihany üdülőfaluban az árak jelentős emelésével módosítani szerették volna a mostanra kialakult vendégkört. Kevesebb, de jobban fizető turistára számítottak. A döntés hatásait tavaly tapasztalták közvetlenül. Eleve jelentős vendégszám-visszaeséssel számoltak, de a bevételcsökkenés nagyobb volt a vártnál. A közel 26 százalékos emelés tagadhatatlanul elriasztotta a vendégek bizonyos körét. Belső takarékossági intézkedéseknek köszönhetően végül sikerült hozni az eredetileg tervezett pénzügyi eredményt. A csökkenésben része volt a szeptember 11 -i események hatásának, a német turisták elbizonytalanodásának, a gazdasági recessziónak és a forint váratlan erősödésének. Persze voltak pozitív változások is. Talán a legfontosabb, hogy tavaly a korábbi ötről húsz százalékra emelkedett a belföldi vendégek aránya - értékelte a múlt évet Koltay Péter értékesítési igazgató. Tavaly májusban az idei szezonra vonatkozó árakat további 20 százalékkal megemelték. - Júniusban visszahoztuk a 7-6 kedvezményt, ami mintegy 16 százalékos árcsökkentést jelent azoknak, akik legalább egy hétig üdülnek nálunk. A kedvezmény hatására emelkedni kezdett a családdal, illetve egyénileg érkező vendégek aránya a kedvezményekkel nem érintett csoportos turisták számának csökkenésével párhuzamosan. A napokban megtartott igazgatósági ülésen jelentősen módosították a korábbi koncepciót. A jövő évre tervezett új ár már alig néhány százalékos emelést tartalmaz, ami jószerivel az euró kerekítéséből adódik. Bíznak abban, hogy ennek hatására 2003-ban már jobb év elé néznek. Arról azért nem tettek le, hogy hosszú távon többet költő vendégkört alakítsanak ki. Igaz, ma már úgy vélik, hogy erre egyedül nem képesek. Először is meg kellene változtatni az országról kialakult képet. A fő küldő piacunkon, Németországban még mindig „árengedmény országként” ismernek bennünket. A számunkra legnagyobb utazásszervező, a TUI például egy kelet-európai katalógusban szerepeltet bennünket a szlovákokkal, bolgárokkal, lengyelekkel, románokkal együtt. Amíg ez így van, ránk sem talál a megfelelő vendégkör. Más lenne a helyzet, ha például Ausztriával vagy Svájccal lennénk egy kiadványban, vagy önállóan jelennénk meg. A szállodák magukban nem tudják kialakítani a megfelelő értékesítési csatornákat a kívánt vendégkörhöz. Ehhez megfelelő nemzeti és regionális marketingre van szükség. S persze, az infrastruktúrát is rendbe kell tenni, hogy meg lehessen közelíteni a Balatont. Az elmúlt években jelentős változások történtek, de mindez még kevés a sikerhez - véli Koltay Péter. A Club Tihany látképe a tó felől. A tehetősebb vendégkört csak a nemzeti marketing javításával lehet elérni Fotó: Győrffy A legnagyobb műsorrendező Tavaly augusztusban adtunk hírt arról, hogy negyven év sikeres működés után végleg elhagyja Veszprém megyét az egyik legismertebb vendéglátós, Tóth László, a szigligeti Eszterházy-pince üzemeltetője. A Szigligeten ismertté vált vendéglős sok szakember szerint iskolát teremtett a folklór, a népi gasztronómia és kultúra igényes összekapcsolásával. Tíz éven át egy-egy nyári estén 300-400 vendégnek szereztek felejthetetlen élményt. Pálinkás köszöntő a bejáratnál, borkóstoló, pinceszer tál - sonka, szalonna, tepertő, májas, télen még disznósajt is, zöldségek a szőlő mellől, gyümölcsök, pálinka, bor és mindehhez a tapolcai Batsányi táncegyüttes egyórás folklórműsora. Az elmúlt tíz évben többször hiába próbálkozott azzal, hogy elővásárlási jogával élve megvegye a pincét. Háromszori tulajdonosváltás ellenére csak bérlő maradt. Hosszú távra szóló lehetőséget keresve végül saját várszínházat épített Cserszegtomajon az egykori Festetics-pince szomszédságában. Szinte már a csomagolásnál tartottak Szigligeten, amikor a tulajdonosok azzal keresték meg, hogy mégis eladnák a pincét. Bár nagy fejtörést okozott az első részlet előteremtése, azonnal megkötötték az üzletet. A várszínház első, teljes szezonját egy héttel ezelőtt indították. A tapolcai Batsányi, a nagykanizsai Kanizsa Táncegyüttes, a cserszegtomaji Tátika Aszszonykórus és a tapolcai Bányász Fúvószenekar ide komponált közös előadását az előszezonban minden csütörtökön, nyáron hetente több napon is bemutatják. Az Eszterházy-pince már ma is minden este nyitva tart. Műsort a főszezon előtt a csoportok igénye szerint tartanak. Az érdeklődést jelzi, hogy már az előszezonban is minden hétre három előadás esik. Május végén megnyílik a cserszegi várszínház melletti Festetics-pince is, így a főszezonban egymással párhuzamosan három helyen, mindenütt önálló, a hely adottságaira felépített műsorral szórakoztatják a vendégeket. Az idei évtől a Balatontourist is önálló programként értékesíti a cserszegi és szigligeti programokat. A három helyszín együttes működtetése nagy kihívás a 15- 20 állandó munkatársnak, a közreműködő művészeti csoportoknak és a gazdának. Az évi mintegy 200 önálló programmal a régió legnagyobb műsorrendezőivé váltak. - Csak türelem és egészség kell - mondja Tóth László búcsúzóul, s már rohan tovább Cserszegtomajra. Talán a 12, alátétes jénai tányérba tálalt halászlét már nem vinné le egyszerre a Kisfaludyház lépcsőjén, ahogy az éppen 40 évvel ezelőtti háziverseny győzteseként tette, azonban azt mondja, erőben nem lesz hiány. Tóth László, a szigligeti Eszterházy-pince működtetője. Egyszerre három helyszínen Fotó: Áfrány