Napló, 2002. május (Veszprém, 58. évfolyam, 101-125. szám)

2002-05-15 / 112. szám

8 NAPLÓ GAZDASÁGI MAGAZIN: IDEGENFORGALOM 2002. május 15., SZERDA RÖVIDEN Nagy tavak bemutatkozója Budapest - Nagy tavak címmel országos kampányt indít a Magyar Turizmus Rt. négy regionális marketing­­szervezete. A Balatoni Regionális Tu­risztikai Projekt Iroda, a kö­zép-dunántúli, a nyugat-du­nántúli regionális marketing­­igazgatóság, valamint a Ti­­sza-tavi Regionális Turiszti­kai Projekt Iroda Budapes­ten és hét vidéki nagyváros­ban - Miskolcon, Győrben, Székesfehérváron, Pécsen, Kaposváron, Debrecenben, Szegeden - mutatkozik be közösen, hogy a Balatonhoz, a Fertő, a Tisza-, illetve a Velencei-tóhoz csábítsa a hazai vendégeket. A május 17-én kezdődő kampány 9 előadásán ismert könnyűze­nészek, táncosok adnak mű­sort az érintett települések be­vásárlóközpontjainál. Ingyenes idegenvezetés Veszprém­­ A főszezonban hetente két napon ingyenes idegenvezetéssel ismerked­hetnek meg az érdeklődők Veszprém nevezetességei­vel. A városi Tourinform-iro­­da által szervezett program­ra június 15. és augusztus 15. között, szerdai és szombati napokon kerül sor. A csopor­tok 10 és 15 órakor indulnak a kétórás sétára a Kossuth ut­cai információs pavilontól. Az idegenvezetést igény sze­rint angol, német és magyar nyelven tartják. Az összeállítást készítette: Győrffy Árpád Vonzóbbá válhat a Balaton-part Az egybefüggő kerékpárút-hálózat kialakulása új kirándulási szokásokat hozhat magával Az idei szezontól új elemmel gazdagodik a Balaton északi partjának turisztikai kínálata. Hisz a tavaly felgyorsított munka eredményeként Ba­­latonvilágos és Zánka, illet­ve Badacsonytördemic és Keszthely között várhatóan kialakul az egybefüggő ke­rékpárút-hálózat. S ha az út nem is halad mindig önálló nyomvonalon, ha leg­többször a zajos főúttól alig né­hány méterre húzódik, a koráb­binál sokkal biztonságosabb közlekedésre ad lehetőséget. Fel kell térképezni, a kerékpárutakról milyen látnivalók közelíthető­k meg.­­ Mi korábban nem propa­gáltuk a vendégeink körében a kerékpározás lehetőségét, mert az északi parton nem volt egy­befüggő, megfelelően kiépített, biztonságos úthálózat. Bár né­hány szakasz már korábban el­készült, Füred, Csopak és Al­mádi között jelentős szakaszok hiányoztak, Tihanytól nyugatra pedig gyakorlatilag egyáltalán nem volt megfelelő lehetőség a kerékpározásra. Ennek ellenére egy nemrég készített felmérés­ből az derült ki, hogy a kempin­gezők 60-65 százaléka hoz ma­gával kerékpárt - mondja Tóth Béla, a talán leginkább érintett szállásadó cég, a Balatontourist marketingigazgatója. - Kempingjeinkben jelentős változást hozhat, ha az ígéretek­nek megfelelően az idei szezon­ra Zánkáig elkészül a kerékpár­út. Balatonakaliban három kem­pingünk működik, amelyekben az egyszerre üdülő vendégek száma meghaladhatja az ezer főt. A jövőben ők a 71 -es számú főút érintése nélkül biztonságo­san kirándulhatnak kerékpárral Tihanyba, Füredre. De ugyan­így a paloznaki, alsóörsi vendé­geinknek is megnyílik a lehető­ség a tavaly óta elérhető Almádi mellett Füred, Tihany felé. Persze nemcsak a kempin­gezőknek, a szállodákban vagy fizetővendéglátóknál megszál­ló vendégeknek is ugyanilyen vonzerő lehet a biztonságos ke­rékpározási lehetőség. Sőt a helyben lakó szülők vagy üdülő­tulajdonosok is bátrabban elen­gedik majd gyerekeiket telepü­lésen belül vagy akár hosszabb távon is kirándulni. A marketingigazgató szerint az új lehetőséget akkor tudjuk eredményesen kihasználni, ha az illetékesek az utak mellé megfelelő információs rend­szert is kiépítenek. A Balaton­tourist az új kirándulási lehető­ségeket a következő hetekben korszerűsödő internetes oldala­in is jelezni szeretné, emellett a már ideérkező vendégeket köz­vetlenül tájékoztatják majd a kempingek saját újságjaiban a használható útvonalakról. A kö­vetkező szezontól pedig a cég nyomtatott propagandaanyagai­ban is helyet kap az új lehetőség.­­ Ehhez fel kell tárnunk azt is, hogy a kerékpárutakról mi­lyen érdekesebb látnivalók kö­zelíthetők meg. De nemcsak az új útvonal közvetlen környéké­ről van szó, hisz például Zánká­­ról a Káli-medencét is biztonsá­gosan be lehet járni a viszonylag kis forgalmú közutakon. Persze nem csak a kempinge­zőknek kell a friss információ. A térségi szervezetekre vár a fel­adat, hogy már az idén a Tourin­­form-irodákon, szálláshelyeken keresztül megfelelő kiadvá­nyokkal lássák el a vendégeket. Nemcsak a kempingek vendégei, de az üdülőtulajdonosok is bátrabban elengedik majd gyerekeiket településen belül vagy akár hosszabb távon is kirándulni Fotó: Gáspár Gábor Egy fecske nem csinál nyarat Két évvel ezelőtt a Club Ti­hany üdülőfaluban az árak jelentős emelésével módosí­tani szerették volna a mos­tanra kialakult vendégkört. Kevesebb, de jobban fizető turistára számítottak. A döntés hatásait tavaly ta­pasztalták közvetlenül. Eleve je­lentős vendégszám-visszaesés­­sel számoltak, de a bevételcsök­kenés nagyobb volt a vártnál.­­ A közel 26 százalékos eme­lés tagadhatatlanul elriasztotta a vendégek bizonyos körét. Bel­ső takarékossági intézkedések­nek köszönhetően végül sikerült hozni az eredetileg tervezett pénzügyi eredményt. A csökke­nésben része volt a szeptember 11 -i események hatásának, a né­met turisták elbizonytalanodá­sának, a gazdasági recessziónak és a forint váratlan erősödésé­nek. Persze voltak pozitív válto­zások is. Talán a legfontosabb, hogy tavaly a korábbi ötről húsz százalékra emelkedett a belföl­di vendégek aránya - értékelte a múlt évet Koltay Péter értékesí­tési igazgató. Tavaly májusban az idei sze­zonra vonatkozó árakat további 20 százalékkal megemelték. - Júniusban visszahoztuk a 7-6 kedvezményt, ami mintegy 16 százalékos árcsökkentést je­lent azoknak, akik legalább egy hétig üdülnek nálunk. A ked­vezmény hatására emelkedni kezdett a családdal, illetve egyé­nileg érkező vendégek aránya a kedvezményekkel nem érintett csoportos turisták számának csökkenésével párhuzamosan. A napokban megtartott igaz­gatósági ülésen jelentősen mó­dosították a korábbi koncepciót. A jövő évre tervezett új ár már alig néhány százalékos emelést tartalmaz, ami jószerivel az euró kerekítéséből adódik. Bíznak abban, hogy ennek hatására 2003-ban már jobb év elé néz­nek. Arról azért nem tettek le, hogy hosszú távon többet költő vendégkört alakítsanak ki. Igaz, ma már úgy vélik, hogy erre egyedül nem képesek.­­ Először is meg kellene vál­toztatni az országról kialakult képet. A fő küldő piacunkon, Németországban még mindig „árengedmény országként” is­mernek bennünket. A számunk­ra legnagyobb utazásszervező, a TUI például egy kelet-európai katalógusban szerepeltet ben­nünket a szlovákokkal, bolgá­rokkal, lengyelekkel, románok­kal együtt. Amíg ez így van, ránk sem talál a megfelelő ven­dégkör. Más lenne a helyzet, ha például Ausztriával vagy Svájccal lennénk egy kiadvány­ban, vagy önállóan jelennénk meg. A szállodák magukban nem tudják kialakítani a meg­felelő értékesítési csatornákat a kívánt vendégkörhöz. Ehhez megfelelő nemzeti és regioná­lis marketingre van szükség. S persze, az infrastruktúrát is rendbe kell tenni, hogy meg le­hessen közelíteni a Balatont. Az elmúlt években jelentős vál­tozások történtek, de mindez még kevés a sikerhez - véli Kol­tay Péter. A Club Tihany látképe a tó felől. A tehetősebb vendégkört csak a nemzeti marketing javításával lehet elérni Fotó: Győrffy A legnagyobb műsorrendező Tavaly augusztusban ad­tunk hírt arról, hogy negyven év sikeres működés után végleg elhagyja Veszprém megyét az egyik legismer­tebb vendéglátós, Tóth László, a szigligeti Eszter­házy-pince üzemeltetője. A Szigligeten ismertté vált vendéglős sok szakember sze­rint iskolát teremtett a folklór, a népi gasztronómia és kultú­ra igényes összekapcsolásával. Tíz éven át egy-egy nyári estén 300-400 vendégnek szereztek felejthetetlen élményt. Pálinkás köszöntő a bejáratnál, borkósto­ló, pinceszer tál - sonka, szalon­na, tepertő, májas, télen még disznósajt is­­, zöldségek a sző­lő mellől, gyümölcsök, pálinka, bor és mindehhez a tapolcai Ba­tsányi táncegyüttes egyórás folklórműsora. Az elmúlt tíz évben többször hiába próbálkozott azzal, hogy elővásárlási jogával élve meg­vegye a pincét. Háromszori tu­lajdonosváltás ellenére csak bérlő maradt. Hosszú távra szó­ló lehetőséget keresve végül saját várszínházat épített Cser­­szegtomajon az egykori Feste­­tics-pince szomszédságában. Szinte már a csomagolásnál tar­tottak Szigligeten, amikor a tu­lajdonosok azzal keresték meg, hogy mégis eladnák a pincét. Bár nagy fejtörést okozott az el­ső részlet előteremtése, azonnal megkötötték az üzletet. A várszínház első, teljes sze­zonját egy héttel ezelőtt indítot­ták. A tapolcai Batsányi, a nagy­­kanizsai Kanizsa Táncegyüttes, a cserszegtomaji Tátika Asz­­szonykórus és a tapolcai Bá­nyász Fúvószenekar ide kompo­nált közös előadását az elősze­zonban minden csütörtökön, nyáron hetente több napon is be­mutatják. Az Eszterházy-pince már ma is minden este nyitva tart. Mű­sort a főszezon előtt a csoportok igénye szerint tartanak. Az ér­deklődést jelzi, hogy már az elő­szezonban is minden hétre há­rom előadás esik. Május végén megnyílik a cserszegi várszín­ház melletti Festetics-pince is, így a főszezonban egymással párhuzamosan három helyen, mindenütt önálló, a hely adott­ságaira felépített műsorral szó­rakoztatják a vendégeket. Az idei évtől a Balatontourist is önálló programként értékesíti a cserszegi és szigligeti progra­mokat. A három helyszín együttes működtetése nagy kihívás a 15- 20 állandó munkatársnak, a köz­reműködő művészeti csopor­toknak és a gazdának. Az évi mintegy 200 önálló programmal a régió legnagyobb műsorren­dezőivé váltak. - Csak türelem és egészség kell - mondja Tóth László bú­csúzóul, s már rohan tovább Cserszegtomajra. Talán a 12, alátétes jénai tá­nyérba tálalt halászlét már nem vinné le egyszerre a Kisfaludy­­ház lépcsőjén, ahogy az éppen 40 évvel ezelőtti háziverseny győzteseként tette, azonban azt mondja, erőben nem lesz hiány. Tóth László, a szigligeti Eszterházy-pince működtetője. Egy­szerre három helyszínen Fotó: Áfrány

Next