Napló, 2004. január (Veszprém, 60. évfolyam, 1-26. szám)

2004-01-28 / 23. szám

8 NAPLÓ Minden diák tehetséges Az alapítványi iskolában kiemelt helyen szerepel a matematika oktatása Veszprém (V. R.) - Mate­­matikateszt-írásban és olva­sás-szövegértésben egy kö­zelmúltban készült felmérés szerint az országos átlag fö­lötti eredményeket ért el az Alapítványi Általános Iskola. Az intézményben örülnek ennek a sikernek, ám hang­súlyozzák: mindenki tehet­séges valamiben. Az Oktatási Minisztérium és az Országos Közoktatási Érté­kelési Vizsgaközpont megbízá­sából végzett mérések 2002-ben és 2003-ban is azt mutatták, hogy a matematikatesztekben és olvasás-szövegértésben a nyolc éve működő Alapítványi Általá­nos Iskola ötödikesei, illetve ha­todikosai az országos átlag fö­lött teljesítettek. Ez a siker azért is fontos az intézménynek, mert a csoportokban a kiemelkedő képességű tanulók mellett több dislexiás diák is számot adott a tudásáról. Az iskola igazgatója, dr. Markovszkyné Lindler Ágnes el­mondta: sok összetevője van an­nak, hogy jó eredményeket ér­tek el a két területen. Az egyik ilyen az, hogy az intézményben kiemelt figyelmet fordítanak a tehetségondozásra, de nem fe­lejtkeznek el arról sem, hogy a lassabban fejlődő gyermekek számára felzárkóztató foglalko­zásokat tartsanak. Ehhez a mun­karendhez pedig olyan hivatá­sukat szerető tanárokra és fej­lesztő pedagósokra van szük­ség, akik számára ez a munka nem merül ki azzal, hogy lead­ják a kötelező óráikat. Az alapít­ványi iskola tanárai délután né­gyig bent vannak a munkahe­lyükön. Állandó a kapcsolatuk a gyerekekkel, sőt olyan mérték­ben foglalkoznak a tanulókkal, hogy az intézmény alsósai nem is visznek haza házi feladatot. Mert elvük az, hogy nem a szülő feladata otthon megtanítani a gyermeket írni-olvasni, hanem a tanáré. Oktatási elvük az, hogy az életkori sajátosságokat és képességeket figyelembe véve foglalkozzanak a gyerekekkel, így valósítják meg a képesség- és személyiségfejlesztést, a te­hetséggondozást és a felzárkóz­tatást. A komplex oktatási program­jukban kiemelt helyen szerepel a matematikai tehetséggondo­zás. Az alapítványi iskolában kis létszámú osztályokkal dol­goznak a pedagógusok. Ez pe­dig lehetővé teszi azt, hogy a ta­nárok még több időt tudjanak az egyéni képzésre fordítani az osztályokban. Az iskola peda­gógiai programjának a jelmon­data az, hogy mindenki tehetsé­ges valamiben. Ezért az intéz­ményben nagy hangsúlyt fektet­nek a hagyományőrzésre, a művészeti képzésre is. Emiatt is alakult meg 1999-ben a művé­szeti iskola. Itt többek között tánc- és iparművészeti képzést kapnak a gyerekek. Az igazgatónőtől megtudtuk: már a negyedik osztály elvégzé­se után tanulóik egy részét fel­veszik különböző nyolcosztá­lyos gimnáziumokba, a hatodi­kosok közül sokan a Lovassy gimnáziumban folytatják a ta­nulmányaikat. Ez pedig azt jel­zi, hogy az alapítványi iskolába járó diákok más oktatási intéz­ményekben is meg tudják állni a helyüket. Markovszkyné Lindler Ág­nes szerint az alapítványi iskolá­nak nincsen titka. Mert az senki számára nem titok, hogy ha a gyermek olyan pedagógussal dolgozik együtt, akit szeret, mert a hivatásának él, akkor an­nak mindenképpen meglesz az eredménye. Felmérésekben, szavakban, pénzben nem kife­jezhető sikerben. Nagy hangsúlyt fektetünk a hagyományőrzésre és a művészeti képzésre is - mondja dr. Markovszkyné Lindler Ágnes igazgató Fotó: Kőrösparti Bea OAStroKéH Alapítványi Szakközépiskola érettségire épülő, térítésmentes vendéglátó technikus kereskedelmi technikus szakképző évfolyamokat indít­­ 2004 szeptemberében | Jelentkezés: folyamatosan az iskola titkárságán személyesen (Veszprém, Budapest u. 11.) vagy telefonon a 88/442-276-os számon A Szász Márton Általános és Szakiskola várja a jelentkezőket az alábbi OKJ szerinti képzési formákra: 9-10. évfolyam általános és szakmai előkészítő képzés Gyógynövénytermesztő­ és feldolgozó, világbanki program szerint • Pék • Varrómunkás • Fazekas * Virágkötő * Parkgondozó. Jelentkezni, és további információkat szerezni személyesen vagy írásban az intézmény vezetőjénél, ill. a pályaválasztási felelősnél lehet. Bognár Ferenc igazgató, Deákné Bogdán Erzsébet pályav. f. Szász Márton Általános és Szakiskola Tapolca-Diszel, Templom tér 3. 8297 Tel/Fax: 87/411 -294. Tájékoztatom az érdeklődőket, hogy a sümegi Kisfaludy-Ramassetter Iskola neve megváltozott. Új neve: Kisfaludy-Ramassetter Középiskola, Kollégium, Általános és Zeneiskola, Nevelési Tanácsadó. Rövidített neve: Kisfaludy-Ramassetter Iskola CM azonosító: 037167 BEISKOLÁZÁS A 2004/2005. TANÉVRE A KISFALUDY-RAMASSETTER ISKOLÁBAN: Gimnázium: 02 kód egyetemre, főiskolára készülőknek 04 kód későn érő típusú tanulóknak 01 kód nyelvi előkészítő osztály (német nyelv)­­ 0. évfolyam: 18 fő 03 kód nyelvi előkészítő osztály (angol nyelv) - 0. évfolyam: 18 fő Felvételi vizsga nincs. A felvétel pontszámok alapján történik. 7. osztály év vége: - magyar nyelv és irodalom - történelem - matematika - fizika - idegen nyelv 4 plusz pont, ha iskolánkat első helyen jelöli meg. További 2-2 plusz pontot kap, ha megyei vagy országos tanulmányi és sportversenyeken helyezést ért el. Érettségi utáni OKJ szakmai képzés: (a képzések megfelelő érdeklődés esetén indíthatók) 54 3433 05 Nemzetközi szállítmányozási és logisztikai menedzser Képzési idő: 2 év 54 7872 01 Idegenforgalmi menedzser Képzési idő: 2 év 55 7872 01 Idegenforgalmi szakmenedzser Képzési idő: 2 év 52 5842 01 Környezetvédelmi, vízgazdálkodási technikus Képzési idő: 2 év 52 5832 03 Közlekedésépítő, környezetvédő technikus Képzési idő: 2 év 52 3435 01 Európai üzleti asszisztens Jelentkezési határidő: 2004. május 31., 2004. augusztus 10. A felvétel feltétele: sikeres érettségi vizsga Tájékoztató és jelentkezési lap az iskola titkárságán beszerezhető. Tel.: 06/87/550-010, vagy letölthető a következő címről: www.kisfaludy-sumeg.sulinet.hu Felnőttképzés:­­ Levelező tagozat, gimnázium Képzési idő: 4 év . Jelentkezési lap az iskola titkárságán beszerezhető. Tel.: 87/550-010. Kollégiumi elhe­lyezést az iskola újonnan felújított kollégiumában bármelyik képzésre jelentkező igényelhet. (id­) p e r t ) SZÁMÍTÁSTECHNIKAI TANFOLYAMOK Személyre szabott időbeosztással, egyéni haladási ütemmel szerezzen nélkülözhetetlen gyakorlati tudást és ECDL nemzetközi bizonyítványt. Hívja az 591 -591 -et! OKÉV szám:02-0165-021 Intézmény akkreditáció: 0480 Program akkreditáció: PL-0122 Egry József Középiskola, Szakiskola és Kollégium 8250 Zánka, Gyermek és Ifjúsági Centrum Kht. Telefon/fax: 87/568-576 E-mail: egry@zanka.hu Igazgató neve: Máté Lászlóné Pályaválasztási felelős: Varga Andrásné I. Szakközépiskola: idegenforgalom-vendéglátás szakterület Képzési idő: 4 év Választható idegen nyelv: angol, német Emeltszintű érettségire felkészítő tárgyak: élő idegen nyelv, történelem, turizmus és vendéglátó ismeretek, informatika II. Szakképzés - általános képző 9-10. osztály -10. osztály után választható szakmák: szakács, pincér Képzési idő: 2 + 2 év Idegen nyelv a német. III. Felnőttképzés Idegenforgalmi­, vendéglátó technikus képzés Képzési idő: 2 év nappali képzés Felvételi feltétel: érettségi (korhatár 23 év) _______________________________________________________________(09200513)v Szent-Györgyi Albert Szakközépiskola és Szakiskola 8400 Ajka, Móricz Zs. u. 22. Tel.: 88/508-080 Pályaválasztási felelős: Topor Lajos A 8. osztályosok számára: Szakközépiskola: humán szakmacsoport (egészségügy és szociális szolgáltatások, vendéglátás fakultáció) Szakiskola: 9-10. évfolyam, szociális szolgáltatások, vendéglátás, élelmiszeripari, egyéb szolgáltatások szakmai orientációval 10. osztályosok, második szakmára jelentkezők részére: ápolási asszisztens, szociális gondozó és ápoló, szakács, pincér, falusi vendéglátó, pék­cukrász, üvegcsiszoló, üvegfestő és ólomüvegező, üvegfúvó Felnőttoktatás: (02-0017-03) Érettségire felkészítés, nappali 10-12. évfolyam Érettségire felkészítés, esti tagozat 9-12 évfolyam, 10-12 évfolyam, 11-12. évfolyam. Érdeklődés: Horváth Károlynál a (30) 455-1341 számon. Szakképzés: szociális asszisztens, szociális gondozó és szervező, szociális gondozó és ápoló, szociális, gyermek és ifjúságvédelmi ügyintéző. Érdeklődni: Rénes Kláránál a (20) 338-0020 telefonszámon. O A­B VESZPRÉMI ALAPÍTVÁNYI f~................\ o Vf ^ \/o ÁLTALÁNOS ÉS MŰVÉSZETI ISKOLA, TUV HI O M GYERMEKEK HÁZA i ' A Veszprém, Kopácsi út 1. TeL/fax: 428-222,421-532 ^ pinehisomo+nooo J ° 5 E-mail: aiapisk@infornax.hu o\/o A 8 osztályos általános iskola határozott és konkrét feladata, hogy minden tanuló képességeit - a „mindenki tehetséges valamiben” elvet követve - maximálisan fejlessze. Az oktató-nevelő­ munkában a fejlesztő­, felzárkóztató és a tehetséget gondozó vonal is érvényesül. Kiemelt a:­­ matematika tehetséggondozás - vizuális angolnyelv-oktatás 1. osztálytól - művészetpedagógiai program (kézműves foglalkozás, tánc...) § Sportolási lehetőségek:­­ úszás, foci, tenisz, asztalitenisz, túrák, mazsorett A tavaszi 1 hetes erdei iskola, a nyári lovastábor, az alapfokú művészeti iskola foglalkozásai (néptánc, balett, modern tánc, tűzzománc, agyagos) is a tanulók egészséges fejlő­dését szolgálják. Minden érdeklődőt szeretettel várunk! PÁLYAVÁLASZTÁSI MELLÉKLET 2004. január 28., SZERDA Kereskedelem, informatika Veszprém (té)­­ A Megyei Pedagógiai Intézet és Szak­­szolgálat döntő részt vállal minden évben a fiatalok to­vábbtanulását elősegítő pályaválasztási tanács­adásban. E tevékenységi körön belül tanácsadási beszélgetéseket folytat, számítógépes módszer­rel támogatott egyéni tanács­adást és szaktanácsadást végez jelenleg. A tanácsadói beszélge­tés során tájékoztatja a pályavá­lasztásban résztvevőket lehető­ségeikről, a különböző oktatási intézmények képzési céljairól, a pályák, foglalkozások tartalmá­ról, a pálya- és iskolaválasztási esélyekről. A középiskolásokat számító­­gépes egyéni tanácsadással se­gítik az önismeret, a képessé­gek, az érdeklődési kör és pá­lyaválasztási lehetőségek feltá­rásában. Szaktanácsadásra csak nagyon indokolt esetben lehet jelentkezni az osztályfőnöknél vagy az iskola pályaválasztási felelős tanáránál. A szaktanács­­adás egyébként tesztfelmérés­ből, orvosi vizsgálatból, tanács­adó pedagógussal vagy pszicho­lógussal történő egyéni beszél­getésből áll. Az intézet munkatársai min­den évben szándékfelmérést vé­geznek a megye általános isko­láiban, vizsgálva a diákok to­vábbtanulási tervét s annak irá­nyait. A 2003-2004. tanévben elmondható, hogy a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumokban többszörös túljelentkezés csak két iskolában, a veszprémi nyolcosztályos Vetési és a hat­­osztályos Lovassy gimnázium­ban mutatkozik. Az úgyneve­zett „kisgimnázium” választása többnyire szülői szándékokat takar. A nyolcadikos általános iskolai tanulók száma folyama­tosan csökken, ami az említett rendszerű középiskolák iránti nagyfokú érdeklődést jelzi. A középiskolai irányokból viszont az is kiderül, hogy folyamato­san növekedik az érettségit adó (gimnázium, szakközépiskola) iskolát, képzést választók ará­nya (73,4 százalék). Keveseb­ben választják a szakiskolai to­vábbtanulást (22,2 százalék). A gimnáziumot választók aránya folyamatosan emelke­dik, közel kétszázzal többen szeretnék ezen iskolatípusban folytatni tanulmányaikat, mint amennyi a létező férőhely. A szakközépiskolákban fordított a helyzet. Ott pedig kétszázzal több férőhely van, mint a felmé­résben jelzett jelentkezők szá­ma. Sokan az új (az első évben nyelvi, számítástechnikai elő­készítő évfolyammal kezdődő) képzési lehetőségek miatt dön­tenek emellett. Továbbra is na­gyon népszerűek a két tannyel­vű, a nemzetiségi és az emelt szintű nyelvi és informatikai ta­gozatok. Kevesen vállalkoznak viszont az Arany János tehet­séggondozó programra, pedig az sok tanulónak jelentene lehe­tőséget, biztos alapot a további életpályához. Szakközépiskolákban ugyan­akkor a legnépszerűbb továbbra is a kereskedelmi, vendéglátó­ipari képzés és az informatika. A szakiskolák négyszáz férő­hellyel több lehetőséget kínál­nak, mint ahányan választani szeretnék.

Next