Napló, 2006. július (62. évfolyam, 152-177. szám)
2006-07-27 / 174. szám
6•NAPLÓ RÖVIDEN Születésnapi felköszöntés Budapest (vi) A Magyar Állatorvosi Kamara köszöntötte 65. születésnapján dr. Banális Imre nyugalmazott állatorvost. Az ünnepségen jelen volt a hajdani Állatorvos-tudományi Egyetem és a gödöllői Szent István Egyetem több professzora és számos ismert állatorvos személyiség. Dr. Bartalis Imre az Állatorvostudományi Egyetem Továbbképző Tanácsa, az Állatorvosok a Tudományért alapító tagja. Öt évig a megyei, kettőig az országos kamara elnöke. Megpályázható agrártámogatás Veszprém (vi) - Az AVOP keretein belül pályázni lehet a vidéki jövedelemszerzési lehetőségek bővítésére. Jelenleg az agrártevékenységek diverzifikációja, a minőségi mezőgazdasági termékek marketingje, az idegenforgalom fejlesztése és a kézműipari tevékenység fejlesztése témakörökben fogadnak be pályázatokat. Régiónkban a pályázatokat a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal Veszprém Megyei,irendeltségéhez kell postai úton benyújtani. GAZDASÁG JEGYZET Tremmer Tamás Arccal a vasút felé?! Országos felháborodást szült a kormány tervezett szándéka, mely szerint december 12-étől huszonnyolc mellékvonalon szüneteltetik a vasúti forgalmat. Az átalakításban Veszprém megye négy vonala is érintett. A tervek szerint megszűnik a Veszprém-Veszprémvarsány járat, amely már az egy évvel ezelőtti felülvizsgálatot is alig élte túl (akkor is összefogtak az érintett települések). Hasonló sors vár a Lepsény-Hajmáskér közötti szakaszra is. Pápa két vonalat is veszít, egyik a Pápa-Környe, a másik a Pápa-Csorna összeköttetés. 147 települést tömörít a Vasutas Települések Országos Szövetsége (VTSZ), amely 1994-ben alakult. A szövetséget a mostanihoz kísértetiesen hasonló szituáció hozta létre, mondta el lapunknak az elnök, Kaszai János (aki Vésztő polgármestere). A VTSZ szerint a 28 mellékvonal tervezett megszüntetése 201 település öszszesen 895 ezer lakosát érinti közvetlenül. De ez a közszolgáltatás jár az itt élőknek! Tudomásuk szerint az országban 7200 kilométer hosszúságú vasútvonal van, amiből csak 5300-at használnak. Ez utóbbit akarják decembertől növelni. A kormány számításai szerint a 28 mellékvonal megszüntetésével 6,5 milliárd forintot spórolnának, a szövetség szerint ennek éppen a felét. A Bakony fővárosa kivételes helyzetben van. Zirc európai uniós pályázaton forrást nyert arra, hogy az autóbusz-pályaudvart a jelenlegi műemléki övezetből a vasútállomás mellé telepítse át és új autóbusz-pályaudvart építsen, ezzel megteremtve a vasút és a közút személyforgalmi kapcsolatát. (A 200 millió forintos beruházáshoz 180 milliós támogatást kapnak.) A beruházás részeként nyolcállásos buszpályaudvart, húsz férőhelyes buszparkolót alakítanak ki, a projekthez felhasználnák a meglévő vasúti infrastruktúrát (vizesblokkok, váróterem, jegypénztár). Nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal? A Veszprém-Veszprémvarsány-Győr közötti 11. számú mellékvonalat már korábban is csak az összefogás mentette meg. Július 25-én az eddiginél is erőteljesebb tiltakozó megmozdulást tartottak Zircen, ahol a részt vevő önkormányzatok, civil szervezetek, magánemberek aláírásgyűjtéssel, közös állásfoglalás elfogadásával kívántak nyomatékot adniellenvéleményüknek. A zirci összejövetelen kemény kritika is elhangzott. Volt, aki úgy vélekedett, a vasútvonal megszüntetése bűn, s ezért valakinek vállalnia kell a politikai, gazdasági felelősséget. Mindezek ellenére az SZDSZ kiáll dr. Kóka János gazdasági miniszter mellett, és támogatja a vasúti reformot - jelentette ki a liberális párt elnöke, Kuncze Gábor a közelmúltban tartott sajtótájékoztatón. Egy biztos, a vonalakat csak a politikai hovatartozás kikerülésével, a jobb- és baloldal teljes összefogásával lehet megmenteni - ahogy a vonat is egy sínpáron halad. Az egyik sín Veszprémből nézve „balos", ugyanaz Győrből nézve „jobbos", mégis együtt futnak. Ki tudja, meddig? 2006. JÚLIUS 27., CSÜTÖRTÖK Tehervagonra szükség van Milliós veszteséget lesznek kénytelenek elkönyvelni az állami tulajdonú cégek Megyei körkép (tremmer) - A megszüntetésre ítélt vasútvonalak közül kettőn nagymértékű teherforgalom is zajlik. Ha a kormányzat beváltja tervét, több százmilliós veszteségbe sodor két állami vállalatot. „A forgalom szüneteltetése azokra a mellékvonalakra vonatkozik, melyeken jelentős számú személy-, illetve árufuvarozás nem történik. Mivel a 28 érintett vonal kétharmadán már több mint tíz éve nem volt számottevő teherfuvarozás, a MÁV Cargo Zrt. tevékenységét, bevételeit nem befolyásolja jelentősen az intézkedés. Azokon a pályaszakaszokon, melyeken eddig is jelentős és rentábilis volt a vasúti árufuvarozás, továbbra is megmarad a teherforgalom. Ilyen például az Almásfüzitő- Esztergom, illetve a Villány- beremendi cementmű-Beremend-gyártelep szakasz is” - áll a MÁV közleményében. A bakonyi szakasz fennmaradását még példaként sem említik, pedig ezeken is nagymértékű teherforgalom zajlik. A pápai székhelyű Bakonyerdő Zrt. tavaly 1700 tehervagont rakott ezeken a vonalakon (Franciavágáson és Vinyén), ami 75 ezer tonna fa szállítását jelenti, nyilatkozta lapunknak Diósi Gyula vezérigazgató-helyettes. Ebben az évben 1800-1900 vagon (85 ezer tonna fa) forgalmával számoltak. Válságtervet egyelőre nem készítettek, bíznak a vonalak megmaradásában. Ha mégis megszűnne a szakasz, a fát Franciavágásról Pápára (húsz kilométer), Vinyéről pedig Veszprémvarsányba (tíz kilométer) kellene szállítaniuk, feltéve persze, hogy a veszprémvarsányi vonal megmarad. Erre fuvarozói kapacitás sincs, az 1800 vagonnyi fa megmozgatásához legalább 3600 kamionfordulóra lenne szükség, ami napi 15 kamionos fuvart jelent. A legnagyobb probléma, hogy hátra kellene hagyni azt az óriási infrastruktúrát (aszfaltozott rakodók, iparvágány, kerítés és a többi) amit kiépítettek. Mindez számukra több százmilliós pluszkiadást jelent. A fa árában nem tudják érvényesíteni, egyértelműen veszteségként kell elkönyvelniük. A piac ugyanis nem fa-A bakonyi szakasz fennmaradását még példaként sem említik ,adja el, hogy a céget ilyen lehetetlen helyzetbe hozták. A vonalak megszüntetése hasonlóan nagy gondot okozna a Verga Rt.-nek is, tudtuk meg Mészáros Gyula vezérigazgató-helyettestől. A társaság két helyen, Zircen és Dudaron rakodik, éves szinten mintegy 1000-1200 vagont töltenek meg fával. Ha Veszprémvarsány megmarad, akkor oda, ellenkező esetben Veszprémbe kellene szállítaniuk a fát, ami 40-50 milliós pluszköltséget jelent. De nem is ez a fő baj! A vasútállomáson nekik is kiépített rakodóik vannak, ahol a fa tárolását megoldják, míg el nem szállítják. Az erdőben fát tárolni nem lehet minőségromlás nélkül, így közbülső rakodókat (tárolókat) kellene kiépíteniük, ami horribilis összeg, ezért megoldhatatlannak tűnik a cég számára. A Magyar Alumínium Zrt.nek középtávú szállítmányozási szerződése van a MÁV Cargóval, tájékoztatott Kovacsics Árpád vezérigazgatóhelyettes, a Mai bauxitbányászati ágazatának vezetője. A részvénytársaság évi százezer tonna bauxitot szállíttat Dudarról. A fuvarozást tehergépkocsikkal is meg tudnák ugyan oldani, de ehhez a környező települések „hozzájárulása" is kellene, ám a vezérigazgató nem érzi a közúti fuvarozás támogatottságát. Éppen ezért szükségük lenne a vasútvonalra, legalább 2012- 15-ig, amíg számításaik szerint a bánya ki nem merül. A megyénkben működő, eddig felsorolt vállalkozások a szolgáltatás igénybevételével több millió forinttal gyarapítják a vasúttársaság bevételeit. A bakonyi vonalak megszüntetése azért elgondolkodtató, mert amit esetleg nyernek a veszteséges vasútvonalak megszüntetésén, elvesztik az erdőgazdálkodóknál. Ne feledjük ugyanis, a Verga és a Bakonyerdő a MÁV-hoz hasonlóan állami tulajdonban van. A kormány e lépésével egyik zsebe helyett a másikból veszi ki a pénzt. A HM Veszprémi Erdőgazdaság két helyen, Zircen és Dudaron rakodik, éves szinten mintegy 1000-1200 vagont töltenek meg fával Meggondolták Tiltakozó állásfoglalást hagytak jóvá Műszakilag rendben Az ország legszebb vasúti vonala a bakonyi Zirc (tt) A tiltakozó nagygyűlés résztvevői határozott állásfoglalással fejezték ki nemtetszésüket a Veszprém-Veszprémvarsány-Győr vasúti mellékvonal tervezett megszüntetésével kapcsolatban. Tekintettel a Győr-Pannonhalma—Veszprémvarsány-Cuha-völgy (Porva-Csesznek )-Zirc-Veszprém vasútvonal forgalmi, környezetbarát közlekedési, turisztikai, technikai örökségvédelmi jelentőségére elengedhetetlen e vasútvonal Veszprémvarsány-Veszprém szakaszának kiemelése a megszüntetésre tervezett körből. Egyúttal javasolt a vonal Cuha-völgyi szakaszának védetté nyilvánítása, a Bakony és a térség közlekedésében, turizmusában betöltött szerepének kiteljesítése. Megszüntetésének következtében elhagyott alagútjainak, viaduktjainak pusztuló építményei örökké emlékeztetnének a hibás döntésre, a Magas-Bakony közepén egy turisztikai „fekete lyuk" keletkezne. Javasolják, hogy Győr- Veszprémvarsány helyett a közelmúltbeli megyehatárváltoztatásnak megfelelően - Győr vonzáskörzetének határáig, Bakonyszentlászlóig maradjon fenn a jelenlegi szintű közlekedés. Bakonyszentlászló-Cuha-völgy- Zirc között elsősorban a turisztikai igényeknek megfelelően a napközbeni, Zirc és Veszprém között pedig csak a legfontosabb, kora délelőtti illetve késő délutáni időszakra korlátozódjon a forgalom. A térség önkormányzatai, turisztikai, környezetvédelmi szervezetei a Cuha-völgyi vasút megszüntetési tervének haladéktalan és határozott visszavonását kérik, melynek pillanatától lehetőségeikhez mérten támogatni kívánják a vonal fokozottabb turisztikai fejlesztését, hasznosítását (turizmusmarketing, nyitott nyári kocsik, nosztalgiavonatok, vasúti programajánlatok, új megállók Zirc-Kardosréten, illetve Eplényben). Hiszik, hogy a vasútvonal megszüntetési terve csupán egy nem kellően átgondolt felvetés volt, melyet állásfoglalásukkal - egy jóvátehetetlen hibát megelőzve - még időben sikerül visszavonatni a döntéshozókkal. Veszprém (tt) - A Bakonyon át a Cuha-völgy vadregényes szurdokában, a közutaktól távol futó Veszprém-Zirc-Bakonyszentlászló-Veszprémvarsány-Pannonhalma-Győr vasútvonal turisztikai szempontból nagyon fontos útszakasz. A millennium évében, 1896 decemberében átadott vonal hazánk legszebb vonalvezetésű hegyi vasútja, műszakilag egyedülálló műtárgyaival a svájci hegyi pályák „magyar kistestvére”. A vonal legszebb és műszaki szempontból leglátványosabb szakasza a Porva-Csesznek- Vinye közti négy kilométer. Itt Magyarország egyik legmeredekebb normál nyomtávú vonalrészén, három alagúton halad át a vonat, és egy kisebb, valamint egy nagyobb völgyhídon kétszer keresztezi a Cuha-völgyet. A meredek, sziklás hegyoldalban hosszú szakaszon támfalak tetején vezet a pálya, valamint itt található az egyetlen omlásvédővel ellátott alagút is. A vadregényes tájat átszelő vasútvonal gazdasági célból létesült, de ma már elsősorban a turizmust szolgálja. A vasútvonal turisztikai jelentőségét a nevezetességekben bővelkedő települések összekötésén túl a Bakonyon átvezető, vadregényesen szép Cuha-völgyi szakaszának köszönheti. A közutaktól távol futó erdei, patakszurdok-völgyi vonalrész, Vinye és Porva-Csesznek erdei állomása a turisták kiindulópontja. A mellékvonal nem igényel nagyobb felújítást sem. A Veszprém-Veszprémvarsány vonalrész műszakilag jó állapotban van. A Győr- Veszprém vasútvonal vágányzatát Győr és Porva- Csesznek között az 1980-as évek végén betonaljzattal, nagy teherbírású sínekkel teljesen, Porva-Csesznek és Zirc, illetve Veszprém között 2004-ben részlegesen felújították, így a menetidő csökkent. A rekonstrukcióknak köszönhetően a Győr-Veszprém közötti vonalon (79 km, 16 megállóhely) a vonatok átlagsebessége a keresztezési várakozásoktól függően 37 kilométeróránként, ami a magyarországi mellékvonalakon jónak mondható. 2005-ben a Cuha-völgyben a támfalak lábazatát az alámosások ellen hosszú betonküszöbökkel, kőfalakkal megerősítették. A bakonyi szárnyvonal az erdei turizmus számára létfontosságú -ii-----■»----------itIj -0TfflirTTTffl ti SZÓLJON HOZZÁ ÍRÁSUNKHOZ! ISMS-számunk: NV 06-91-33-10-3 Üzenetét NV (szóköz) teilel kezdje.