Napló, 2006. július (62. évfolyam, 152-177. szám)

2006-07-27 / 174. szám

6•NAPLÓ RÖVIDEN Születésnapi felköszöntés Budapest (vi)­­ A Ma­gyar Állatorvosi Kama­ra köszöntötte 65. szü­letésnapján dr. Banális Imre nyugalmazott ál­latorvost. Az ünnepsé­gen jelen volt a hajdani Állatorvos-tudományi Egyetem és a gödöllői Szent István Egyetem több professzora és szá­mos ismert állatorvos személyiség. Dr. Barta­­lis Imre az Állatorvos­tudományi Egyetem Továbbképző Tanácsa, az Állatorvosok a Tudo­­mányért alapító tagja. Öt évig a megyei, ket­tőig az országos kamara elnöke. Megpályázható agrártámogatás Veszprém (vi) - Az AVOP keretein belül pályázni lehet a vidéki jövedelemszerzési lehe­tőségek bővítésére. Je­lenleg az agrártevé­kenységek diverzifiká­ciója, a minőségi me­zőgazdasági termékek marketingje, az idegen­­forgalom fejlesztése és a kézműipari tevékeny­ség fejlesztése témakö­rökben fogadnak be pá­lyázatokat. Régiónkban a pályázatokat a Mező­­gazdasági és Vidékfej­lesztési Hivatal Veszp­rém Megyei,­irendelt­ségéhez kell postai úton benyújtani. GAZDASÁG JEGYZET Tremmer Tamás Arccal a vasút felé?! Országos felháborodást szült a kormány tervezett szándéka, mely szerint december 12-étől hu­szonnyolc mellékvonalon szüneteltetik a vasúti for­galmat. Az átalakításban Veszprém megye négy vonala is érintett. A tervek szerint megszű­nik a Veszprém-Veszp­­rémvarsány járat, amely már az egy évvel ezelőtti felülvizsgálatot is alig élte túl (akkor is összefogtak az érintett települések). Hasonló sors vár a Lep­­sény-Hajmáskér közötti szakaszra is. Pápa két vo­nalat is veszít, egyik a Pá­­pa-Környe, a másik a Pá­­pa-Csorna összeköttetés. 147 települést tömörít a Vasutas Települések Or­szágos Szövetsége (VTSZ), amely 1994-ben alakult. A szövetséget a mostani­hoz kísértetiesen hasonló szituáció hozta létre, mondta el lapunknak az elnök, Kaszai János (aki Vésztő polgármestere). A VTSZ szerint a 28 mellék­vonal tervezett megszün­tetése 201 település ösz­­szesen 895 ezer lakosát érinti közvetlenül. De ez a közszolgáltatás jár az itt élőknek! Tudomásuk szerint az or­szágban 7200 kilométer hosszúságú vasútvonal van, amiből csak 5300-at használnak. Ez utóbbit akarják decembertől nö­velni. A kormány számítá­sai szerint a 28 mellékvo­nal megszüntetésével 6,5 milliárd forintot spórolná­nak, a szövetség szerint ennek éppen a felét. A Bakony fővárosa kivéte­les helyzetben van. Zirc európai uniós pályázaton forrást nyert arra, hogy az autóbusz-pályaudvart a jelenlegi műemléki öve­zetből a vasútállomás mellé telepítse át és új autóbusz-pályaudvart építsen, ezzel megteremt­ve a vasút és a közút sze­mélyforgalmi kapcsolatát. (A 200 millió forintos be­ruházáshoz 180 milliós támogatást kapnak.) A beruházás részeként nyolcállásos buszpályaud­vart, húsz férőhelyes buszparkolót alakítanak ki, a projekthez felhasz­nálnák a meglévő vasúti infrastruktúrát (vizesblok­kok, váróterem, jegypénz­tár). Nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal? A Veszprém-Veszprém­­varsány-Győr közötti 11. számú mellékvonalat már korábban is csak az össze­fogás mentette meg. Júli­us 25-én az eddiginél is erőteljesebb tiltakozó megmozdulást tartottak Zircen, ahol a részt vevő önkormányzatok, civil szervezetek, magánembe­rek aláírásgyűjtéssel, kö­zös állásfoglalás elfoga­dásával kívántak nyo­­matékot adni­­ellenvé­leményüknek. A zirci összejövetelen ke­mény kritika is elhangzott. Volt, aki úgy vélekedett, a vasútvonal megszünteté­se bűn, s ezért valakinek vállalnia kell a politikai, gazdasági felelősséget. Mindezek ellenére az SZDSZ kiáll dr. Kóka János gazdasági miniszter mel­lett, és támogatja a vas­úti reformot - jelentette ki a liberális párt elnöke, Kuncze Gábor a közel­múltban tartott sajtótájé­koztatón. Egy biztos, a vonalakat csak a politikai hovatarto­zás kikerülésével, a jobb- és baloldal teljes összefo­gásával lehet megmente­ni - ahogy a vonat is egy sínpáron halad. Az egyik sín Veszprémből nézve „balos", ugyanaz Győrből nézve „jobbos", mégis együtt futnak. Ki tudja, meddig? 2006. JÚLIUS 27., CSÜTÖRTÖK Tehervagonra szükség van Milliós veszteséget lesznek kénytelenek elkönyvelni az állami tulajdonú cégek Megyei körkép (tremmer) - A megszüntetésre ítélt vasútvonalak közül ket­tőn nagymértékű teher­forgalom is zajlik. Ha a kormányzat beváltja ter­vét, több százmilliós veszteségbe sodor két ál­lami vállalatot. „A forgalom szüneteltetése azokra a mellékvonalakra vo­natkozik, melyeken jelentős számú személy-, illetve áru­­fuvarozás nem történik. Mi­vel a 28 érintett vonal kéthar­madán már több mint tíz éve nem volt számottevő teherfu­varozás, a MÁV Cargo Zrt. te­vékenységét, bevételeit nem befolyásolja jelentősen az in­tézkedés. Azokon a pályasza­kaszokon, melyeken eddig is jelentős és rentábilis volt a vasúti árufuvarozás, továbbra is megmarad a teherforgalom. Ilyen például az Almásfüzitő- Esztergom, illetve a Villány- beremendi cementmű-Bere­­mend-gyártelep szakasz is” - áll a MÁV közleményében. A bakonyi szakasz fenn­maradását még példaként sem említik, pedig ezeken is nagy­mértékű teherforgalom zajlik. A pápai székhelyű Bakonyer­­dő Zrt. tavaly 1700 teherva­gont rakott ezeken a vonala­kon (Franciavágáson és Vi­­nyén), ami 75 ezer tonna fa szállítását jelenti, nyilatkozta lapunknak Diósi Gyula vezér­igazgató-helyettes. Ebben az évben 1800-1900 vagon (85 ezer tonna fa) forgalmával számoltak. Válságtervet egye­lőre nem készítettek, bíznak a vonalak megmaradásában. Ha mégis megszűnne a sza­kasz, a fát Franciavágásról Pápára (húsz kilométer), Vi­­nyéről pedig Veszprémvar­­sányba (tíz kilométer) kellene szállítaniuk, feltéve persze, hogy a veszprémvarsányi vo­nal megmarad. Erre fuvarozói kapacitás sincs, az 1800 va­­gonnyi fa megmozgatásához legalább 3600 kamionfordu­lóra lenne szükség, ami napi 15 kamionos fuvart jelent. A legnagyobb probléma, hogy hátra kellene hagyni azt az óriási infrastruktúrát (aszfal­tozott rakodók, iparvágány, kerítés és a többi) amit kiépí­tettek. Mindez számukra több százmilliós pluszkiadást je­lent. A fa árában nem tudják érvényesíteni, egyértelműen veszteségként kell elkönyvel­niük. A piac ugyanis nem fa-A bakonyi szakasz fennmaradását még példaként sem említik ,adja el, hogy a céget ilyen le­hetetlen helyzetbe hozták. A vonalak megszüntetése hasonlóan nagy gondot okoz­na a Verga Rt.-nek is, tudtuk meg Mészáros Gyula vezér­igazgató-helyettestől. A tár­saság két helyen, Zircen és Dudaron rakodik, éves szin­ten mintegy 1000-1200 va­gont töltenek meg fával. Ha Veszprémvarsány megma­rad, akkor oda, ellenkező esetben Veszprémbe kellene szállítaniuk a fát, ami 40-50 milliós pluszköltséget jelent. De nem is ez a fő baj! A vas­útállomáson nekik is kiépített rakodóik vannak, ahol a fa tá­rolását megoldják, míg el nem szállítják. Az erdőben fát tárolni nem lehet minőség­romlás nélkül, így közbülső rakodókat (tárolókat) kellene kiépíteniük, ami horribilis összeg, ezért megoldhatatlan­nak tűnik a cég számára. A Magyar Alumínium Zrt.­­nek középtávú szállítmányo­zási szerződése van a MÁV Cargóval, tájékoztatott Kova­­csics Árpád vezérigazgató­­helyettes, a Mai bauxitbá­­nyászati ágazatának vezetője. A részvénytársaság évi száz­ezer tonna bauxitot szállíttat Dudarról. A fuvarozást teher­gépkocsikkal is meg tudnák ugyan oldani, de ehhez a kör­nyező települések „hozzájá­rulása" is kellene, ám a vezér­­igazgató nem érzi a közúti fu­varozás támogatottságát. Ép­pen ezért szükségük lenne a vasútvonalra, legalább 2012- 15-ig, amíg számításaik sze­rint a bánya ki nem merül. A megyénkben működő, eddig felsorolt vállalkozások a szolgáltatás igénybevételé­vel több millió forinttal gyara­pítják a vasúttársaság bevéte­leit. A bakonyi vonalak meg­szüntetése azért elgondolkod­tató, mert amit esetleg nyer­nek a veszteséges vasútvona­lak megszüntetésén, elvesztik az erdőgazdálkodóknál. Ne feledjük ugyanis, a Verga és a Bakonyerdő a MÁV-hoz ha­sonlóan állami tulajdonban van. A kormány e lépésével egyik zsebe helyett a másik­ból veszi ki a pénzt. A HM Veszprémi Erdőgazdaság két helyen, Zircen és Dudaron rakodik, éves szinten mintegy 1000-1200 vagont töltenek meg fával Meggondolták Tiltakozó állásfoglalást hagytak jóvá Műszakilag rendben Az ország legszebb vasúti vonala a bakonyi Zirc (tt)­­ A tiltakozó nagygyűlés résztvevői ha­tározott állásfoglalással fejezték ki nemtetszésü­ket a Veszprém-Veszp­­rémvarsány-Győr vasúti mellékvonal tervezett megszüntetésével kap­csolatban. Tekintettel a Győr-Pan­­nonhalma—Veszprémvar­­sány-Cuha-völgy (Porva-Csesznek )-Zirc-Veszprém vasútvonal forgalmi, környe­zetbarát közlekedési, turiszti­kai, technikai örökségvédel­mi jelentőségére elengedhe­tetlen e vasútvonal Veszp­­rémvarsány-Veszprém szakaszának kiemelése a megszüntetésre tervezett kör­ből. Egyúttal javasolt a vonal Cuha-völgyi szakaszának vé­detté nyilvánítása, a Bakony és a térség közlekedésében, turizmusában betöltött szere­pének kiteljesítése. Megszün­tetésének következtében el­hagyott alagútjainak, viadukt­jainak pusztuló építményei örökké emlékeztetnének a hi­bás döntésre, a Magas-Ba­­kony közepén egy turisztikai „fekete lyuk" keletkezne. Javasolják, hogy Győr- Veszprémvarsány helyett­­ a közelmúltbeli megyehatár­változtatásnak megfelelően - Győr vonzáskörzetének ha­táráig, Bakonyszentlászlóig maradjon fenn a jelenlegi szintű közlekedés. Bakony­­szentlászló-Cuha-völgy- Zirc között elsősorban a tu­risztikai igényeknek megfe­lelően a napközbeni, Zirc és Veszprém között pedig csak a legfontosabb, kora délelőtti illetve késő délutáni időszak­ra korlátozódjon a forgalom. A térség önkormányzatai, turisztikai, környezetvédel­mi szervezetei a Cuha-völgyi vasút megszüntetési tervének haladéktalan és határozott visszavonását kérik, melynek pillanatától lehetőségeikhez mérten támogatni kívánják a vonal fokozottabb turisztikai fejlesztését, hasznosítását (tu­rizmusmarketing, nyitott nyá­ri kocsik, nosztalgiavonatok, vasúti programajánlatok, új megállók Zirc-Kardosréten, illetve Eplényben). Hiszik, hogy a vasútvonal megszüntetési terve csupán egy nem kellően átgondolt felvetés volt, melyet állásfog­lalásukkal - egy jóvátehetet­len hibát megelőzve - még időben sikerül visszavonatni a döntéshozókkal. Veszprém (tt) - A Bako­­nyon át a Cuha-völgy vadregényes szurdoká­ban, a közutaktól távol futó Veszprém-Zirc-Ba­­konyszentlászló-Veszp­­rémvarsány-Pannonhal­­ma-Győr vasútvonal tu­risztikai szempontból na­gyon fontos útszakasz. A millennium évében, 1896 decemberében átadott vonal hazánk legszebb vonal­­vezetésű hegyi vasútja, mű­szakilag egyedülálló műtár­gyaival a svájci hegyi pályák „magyar kistestvére”. A vo­nal legszebb és műszaki szempontból leglátványosabb szakasza a Porva-Csesznek- Vinye közti négy kilométer. Itt Magyarország egyik leg­meredekebb normál nyomtá­vú vonalrészén, három alag­­úton halad át a vonat, és egy kisebb, valamint egy nagyobb völgyhídon kétszer keresztezi a Cuha-völgyet. A meredek, sziklás hegyoldalban hosszú szakaszon támfalak tetején vezet a pálya, valamint itt ta­lálható az egyetlen omlásvé­dővel ellátott alagút is. A vad­regényes tájat átszelő vasút­vonal gazdasági célból léte­sült, de ma már elsősorban a turizmust szolgálja. A vasútvonal turisztikai je­lentőségét a nevezetességek­ben bővelkedő települések összekötésén túl a Bakonyon átvezető, vadregényesen szép Cuha-völgyi szakaszának kö­szönheti. A közutaktól távol futó erdei, patakszurdok-völ­­gyi vonalrész, Vinye és Por­­va-Csesznek erdei állomása a turisták kiindulópontja. A mellékvonal nem igé­nyel nagyobb felújítást sem. A Veszprém-Veszprémvar­­sány vonalrész műszakilag jó állapotban van. A Győr- Veszprém vasútvonal vá­­gányzatát Győr és Porva- Csesznek között az 1980-as évek végén betonaljzattal, nagy teherbírású sínekkel tel­jesen, Porva-Csesznek és Zirc, illetve Veszprém között 2004-ben részlegesen felújí­tották, így a menetidő csök­kent. A rekonstrukcióknak köszönhetően a Győr-Veszp­­rém közötti vonalon (79 km, 16 megállóhely) a vonatok át­lagsebessége a keresztezési várakozásoktól függően 37 kilométeróránként, ami a ma­gyarországi mellékvonalakon jónak mondható. 2005-ben a Cuha-völgyben a támfalak lábazatát az alámosások ellen hosszú betonküszöbökkel, kőfalakkal megerősítették. A bakonyi szárnyvonal az erdei turizmus számára létfontosságú -ii-----■»----------­itIj -0TfflirTTTffl ti SZÓLJON HOZZÁ ÍRÁSUNKHOZ! ISMS-számunk: NV 06-91-33-10-3 Üzenetét NV (szóköz) teilel kezdje.

Next