Napló, 2007. március (63. évfolyam, 51-76. szám)

2007-03-14 / 62. szám

• • 14‘N­APL­Ó--------------------------------------------------------­Ünnep ------------------------------------------------------------------------— Zánkai diákokkal a közvitézekről Győrffy Árpád gyorffy.arpad@naplo.plt.hu Az ünnepre készülve néhány helyi diák arra vállalkozott, hogy a község temetőjében megmu­tatják nekem az 1848-as sza­badságharchoz kötődő zánkaiak síremlékeit. Beszélgetés közben hamar kiderült, az elsős, máso­dikos kisebbeknek az ünnepét főleg a díszes csákók, a szép zsi­­nóros viselet és a papírzászlók jelentik. S persze a temetői séta miatt kihagyott magyaróra, egy hetedikes kísé­rőmnek ennél már többet mondott a szabadságharc emléke.­­ Elsős korunk óta mesélnek a tanárok a forrada­lom vezetőiről, s azokról a zánkaiakról, aki részt vettek a szabadságharcban. Meg az ünnepi műsorokból is sokat megtudhattunk - magyarázza Bárczay Kristóf. így aztán érthető, hogy va­lamennyire mindegyik '48-as zánkai vitézt ismerik. Persze, nem egyformán. Közvetlenül a temető bejá­rata mellett találjuk Thury Károly egykori honvéd had­nagy sírját. Az adászteveli születésű egykori pápai diák ott volt Buda visszafoglalásá­nál is. Bár a községben ké­sőbb 44 éven át református lelkészként dolgozott, a gye­rekek számára kicsit ismeret­len volt az élete. A következő síremlék Boz­­zay Pálé. A kővágóörsi szüle­tésű, versírással is foglalkozó fiatal jog­­gyakornok 19 évesen a márciusi ifjak köré­hez tartozott. Önkén­tes honvédként a fegyverletételig részt vett a szabadságharc­ban, a végén tizedesi rendfokozattal. Büntetésből besorozták a császári hadse­regbe, ahonnan gyenge fizi­kuma, betegsége miatt 1852 tavaszán szerelték le. Zánkai rokonai fogadták be ápolásra, de alig néhány hónapot élt a faluban, mert 1855 júliusá­ban, 23 évesen meghalt - me­sélik a gyerekek. A legjobban őt ismerik, ami nem is csoda, hisz 1998-ban róla nevezték el az iskolát. Bozzay síremlékétől né­hány lépésre áll Vadnay Ru­dolfé, aki belügy­minisztéri­­umi fogalmazóként, majd Szemere Bertalan személyi titkáraként dolgozott a forra­dalom idején. A szabadság­­harc bukása után egy ideig az ország másik felében a testvé­rénél lakott, majd az ötvenes évek második felében tért vissza zánkai birtokára, ahol a gazdálkodás mellett jogi és nyelvtudományi kérdésekkel foglalkozott. A reformkor is­mert alakjaival később is szo­ros kapcsolatot tartott, így Jó­kai Mór is sűrűn ellátogatott hozzá Füredről. A gyerekek innen a ne­gyedik sírhoz vezetnek. Az el­ső három hatalmas síremlék­től eltérően Herczeg Jánosé csak egy apró kő a temető szé­léhez közel. Az akkor 31 éves takács közlegényként végig­harcolta a szabadságharcot, majd visszatért falujába a mesterségéhez. Róla igazán keveset tudunk. - Én szívesen vezettem volna Buda visszafoglalását ezredesként. Persze egyszerű honvédként is örömmel ott lettem volna, de tisztviselő­ként nem nagyon tudnám el­képzelni magamat - válaszol Kristóf, amikor arról kérde­zem őket, a négy közül melyik példáját követnék. Sokhegyi Veronika is inkább a harcok ve­zetője lenne, egyedül Bertalan Ivettnek tet­szik a hivatalnok, sze­mélyi titkár Vadnay Rudolf példája. - Most sem lehet mindenkiből vezér. Én példá­ul politikus biztosan nem len­nék - kapcsolódik a beszélge­tésbe Kőváry Piroska. - Az nem is nagyon lényeges, hogy ki a nagyobb, hisz mindenki­nek megvan a feladata. - Én szívesen lennék köz­katona is - mondja Veronika, aki az előbb még vezetni akar­ta a harcokat. - A vezetők sokszor másképp gondolkod­nak, pedig magukban hiába vannak, ha nincsenek jó köz­katonák. Mielőtt teljesen ünnepi ma­gaslatokba szállnánk, Ivett visszahúz bennünket a földre hétköznapi példájával.­­ Sa­jnos igazán a közkato­nák sem értik meg mindig egymást, ahogy sokszor mi sem mondjuk el a vélemé­nyünket az osztályban a má­sik munkájáról. Pedig nagy szükség lenne rá. Egy osztály­­közösségben, de máshol is azonnal szólni kell, ha valaki valamit elront. Ezen aztán nagy vita alakul ki. Elismerik, hogy Ivettnek igaza van, de azt mondják, sokszor mégis jobb hallgatni, mert az őszinteség miatt el­veszthetjük barátainkat. Per­sze, ha nem szólunk azonnal a problémákról, akkor később még nagyobb lehet a baj. A közvitézek szerepe kap­csán ennyire jutottunk az ün­nepről beszélgetve a zánkai diákokkal. Akár tanulhatnánk is tőlük. Most sem lehet mindenkiből vezér. Én például politikus biztosan nem lennék A zánkai diákok minden évben megemlékeznek a falu '48-as hősei­ről, így az iskola névadójáról, Boz­zay Pál honvéd költőről is. A köz­katonák sem értik meg mindig egy­mást, ahogy sok­szor mi sem mond­juk el véleményün­ket a másik mun­kájáról. Pedig nagy szükség lenne rá Fotó: Győrffy Árpád N M otta: „Nehéz a libe­rális világegyház papjának lenni ko­rábbi eretnekként Kelet- Közép-Európában. (...) Ked­ves keleti liberálisok, euro­péerek, ne zavarjatok - in­tézzétek el magatok a bará­taitokat!" (Lengyel László) Az évtized végére, 1989-re Kelet-Közép-Európában megszületett a sajtószabad­ság és a demokrácia, igaz, hogy egy kis késéssel, két­száz évvel a francia forrada­lom után, de mégiscsak bel­ső erők sikereképpen - írja Konrád György 2006-ban Magyarországon a lengyel rendszerváltást elemezve, pontosan rögzítve: „A legin­tenzívebb hatása két barát­nak volt, az egyik a nemrég elhunyt Jacek Kuron (ciga­retta, vodka, széles váll, far­mering, erős torokhang, a saját szobájából kisugárzó­­an is vezéregyéniség), a má­sik Michnik, aki a maga hiá­nyos franciatudásával, szen­vedélyesen szólni kívánó dadogásával, beszédes fin­toraival és hatalmas kacagá­sával számomra minden lé­nyegeset közölni tudott." Ma is tud. Hirtelen rázizzen­­tünk most mi magyarok, mert a közelmúltban bemu­tatták egy új könyvét. Néhá­­nyan, mások, már odafigyel­tünk rá évtizedekkel ezelőtt, szamizdatnak hívták még azokat a véletlenül sem hi­vatalosan terjesztett kiadvá­nyokat (sőt!), de nem is ez a fontos. A lényeg, aki akarta, a nyolcvanas években ol­vashatta már Adam Michnik írásait. Jogosan nagy pofon­nal járó nagy szó, ha merem kijelenteni: kolléga. Zsurna­liszta. Michnik a kortárs po­litikai újságírás egyik legje­lentősebb személyisége, egykori lengyel disszidens, a KOR (Munkásvédelmi Bi­zottság) és a Solidarnosc (Szolidaritás) társalapító tagja, jelenleg a Gazeta Wyborcza (Választási Újság) főszerkesztője. Vérbeli poli­tikai esszéista, aki a kilenc­venes évektől ugyanúgy tisztában volt a leírt szó sú­lyával, mint anno a hadiálla­pot hónapjaiban. írt és írt, pontosabban olvasott és írt minden élethelyzetben, börtönben, internálótábor­ban, szanatóriumban, a lap­készítés napi robotja köz­ben vagy erővel kiszakítva magát az értekezletek és konferenciák láncolatából. Már főszerkesztőként azzal vádolták meg, hogy afféle kozmopolita. Mondta erre - s ilyenkor jó ám magyarnak lenni, mert mi még érthet­jük is ezt, ha akarjuk -, ő olyan kozmopolák. „Egy kö­zepes nagyságú nemzet polgára vagyok. A néző­pontom ezért különleges: másként látom a dolgokat, mint egy nagy nemzet polgára, és azoktól is kü­lönbözöm, akik egy kis nemzet fiai. A nagy nemze­tek közé tartozik a német, a francia, a spanyol és a brit. Kis nemzet a skót, a katalán, a szlovén és a szlovák. Kis nemzetnek azt tekinthetjük, amelyiknek időről időre a létezése is megkérdőjelező­dik. A nagy nemzetek nem szembesülnek hasonló kihí­vásokkal." írja Adam Mich­nik ellenzékből. Adódik ehhez egy oppozíció, talán így könnyebben felfejthető, forduljunk bátran a nagy francia és európai gondol­kodóhoz, Alexis de Tocque­­ville-hez: „Ha igaz, hogy szá­mos konzervatív valójában csak azért védi a kormányt, hogy megóvja a pozícióját és javaslatait, úgy is igaz, hogy számos ellenzéki csak azért támadja a rendszert, hogy a maga számára sze­rezze meg ugyanezeket a javakat. Sajnálatos tény, hogy a közéletben tapasz­talható hataloméhség és az a törekvés, hogy a hatalma­sok az adófizetők pénzén élősködjenek, nem egy bi­zonyos politikai párt sajátja. Olyan kór, amely az egész nemzetet megfertőzi és gúzsba köti.” Nyilván olcsó trükk lenne most akár általánosítani, vagy (a mai) napi politika szintjén karistolni. Ne te­gyük saját jogunkból! De fo­gadjuk el Michnik szavait: „...szeressük a Nyugatot, csodáljuk Montesquieu-t, rajongjunk Felliniért, tanul­mányozzuk Camus-t, ám eközben tartsuk jól észben, hogy valójában csak ma­gunkra számíthatunk. Azok­ban az években a demokra­tikus ellenzék filozófiája er­re a csak­ magunkra­ számít­­hatunk alapelvre épült. Annyi szabadságunk lesz, amennyit képesek leszünk saját magunknak kivívni." Soha több igazságot, de ennyit mindenképpen. Eny­­nyit gondoltunk mondani forradalomról és szabad­ságról Adam Michnik közre­működésével. Sajtónap lé­vén tennénk hozzá még a lengyel újságíró üzenetét, miszerint az újság mint „...árucikk különbözik a ci­pőtől vagy a pasztától, mivel az újság eladása speciális hozzáállást igényel. Az új­ságok értékekkel foglalkoz­nak. Egy újság nyelvezetet kínál a közéleti vitákhoz. Egy újságnak az ószövetségi prófétákhoz kell hasonla­tosnak lennie, legalábbis abban, hogy képes tetemre hívni akár magát a fáraót is. Nem, ezt nem fogod meg­tenni! Nem teheted... Ma­napság viszont a próféta üz­leti háttér nélkül reményte­lenül az elefántcsonttorony­ba szorul, pörölhet a szűkebb családjával, ha egyáltalán. Ugyanakkor az a lap, amelyik kizárólag üzlet, cinikus, sőt egyenesen de­moralizáló képződmény." Ez a kör az eddig leírtakkal együtt itt és most zár. Ter­mészetesen lehet tovább bővíteni (feszíteni), ameny­­nyiben indokoltan érdemes- Armás János armas.janos@naplo.pl­.hu Adam Michnik Hogyan készítsünk kokárdát? A szalagot elfelezzük. Az egyik darabnak a két vé­gét összevarrjuk. Utána a zöld szélénél le-föl öltés­sel végigvarrjuk, majd összehúzzuk a cérnát és elvarrjuk. A másik darab szalagot félbehajtjuk és a kokárda hátuljára öltjük. Figyeljünk rá, hogy helyes legyen a színsorrend. Ha 2007.03.14.­­ szerda Az összetartozás jelképe a kokárda Szabó Péter Dániel szpdl@naplo.pl­.hu A trikolórt, a háromszínű zászlót Európában a francia forradalom tette „divatossá". A párizsi események ihlették meg Szendrey Júliát is, ami­kor március 15-én megvarrta és Petőfi mellére tűzte a ma is­mert kokárdák első példányát. Nincs és talán soha nem is volt a világon olyan népcso­port, amelynek ne lenne, ne lett volna valamilyen jelképe, ami a közösségük összetarto­zását fejezi ki. Ilyen szimbó­lum a nemzetiszínű kokárda is, amely Petőfi Sándor nevé­hez köthető. A költő naplójá­ban az is olvasható, hogy mi­közben ő a Nemzeti dalt írta, felesége nemzetiszín főkötőt készített magának. Bár ez utóbbi nem élte túl a XIX. szá­zadot, az események hatására a magyar színhármas (a piros az erőt, a fehér a hűséget, a zöld a reményt jelképezi) vált a hivatalos lobogóvá. A piros-fehér-zöld szín­hármas meggyökereztetése azonban nem kizárólag a már­ciusi ifjak érdeme, ők csupán „rehabilitálták" a nemzeti szí­neket. A trikolór először Má­tyás korában tűnt fel egy pe­csétnyomón, de ekkor még messze állt attól, hogy ország­szerte ismert legyen. A há­romszínű szalagot viszom már a XIX. század elején is hordták, többek között József nádor felesége, Anna Pavlov­na is. A kokárda történetébe nem csupán a felívelés, ha­nem a tiltás évei is beleivód­tak. Az 1848-as forradalom leverésétől a kiegyezésig sen­ki sem hordhatta, mint ahogy a Tanácsköztársaság is inkább a nemzetközi vörös színt ré­szesítette előnyben. A Kádár­korszakban csupán a nem hi­vatalos ünnepeken viselt ko­kárdát nézték rossz szemmel, hiszen abban a függetlenség vagy épp a szovjetellenesség jelképét vélték felfedezni, a kezünkben tartjuk, a bal oldalra kerüljön a pi­ros, így amikor felvesz­­szük, a jobb oldalon lesz e szín. Biztosítótű segít­ségével erősítjük fel a ru­hára. Hozzávalók: 30 centiméter hosszú és két centiméter széles nem­zetiszínű szalag, zöld cér­na, varrótű, biztosítótű. Kokárdás fiatalok márciusi ünnepségen Fotó: archív

Next