Napló, 2009. május (65. évfolyam, 102-126. szám)

2009-05-10 / 18. szám, Vasárnapi Napló

8 GAZDASÁG Világhódító útra indult a FIAT autógyártás Sergio Marchionne bajnokká teheti az egykor küszködő olasz óriást Amikor a FIAT a 80-as évek közepén kivonult az Egyesült Államokból, au­tóinak olyan rossz híre volt, hogy egy vicc sze­rint a cég neve a „Fix it again, Tony (javítsd meg újra, Tony)” rövidítése. Ma nemcsak az amerikai Chrysler megmentője le­het, de akár a világ máso­dik legnagyobb autógyár­tójává is előléphet. Beöthy Ákos Amikor Sergio Marchionne 2004-ben átvette a FIAT vezeté­sét, az olasz ipar egykori büszke­sége hasonlóan reménytelen helyzetben volt, mint most a Chrysler. A torinói cég a megelő­ző évben 2,4 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el, vészes ütemben nyelte el a pénzt, mi­közben folyamatosan teret veszí­tett a hazai piacon, és munka­ügyi konfliktusok is gyötörték. A kanadai-olasz üzletemberre Umberto Agnelli, a vállalatot év­tizedeken át irányító, 2003-ban elhunyt Gianni Agnelli öccse fi­gyelt fel. Az Észak-Amerikában ügyvédként és könyvelőként dolgozó Marchionne 1994 után Svájcban szerzett magának elis­merést mint bajba jutott vállala­tok sikeres újjászervezője. Nem csalódtak benne Torinó­ban sem. A lapos szervezeti fel­építés híveként középvezetői szintek sorát szüntette meg, és a hierarchiát a legjobb teljesítmé­nyeket díjazó rendszerrel váltot­ta fel. Hasonló intézkedésekre számíthatnak a Chrysler dolgo­zói is. „Sokan rájönnek majd, hogy nem bújhatnak tovább a PowerPoint-prezentációk mögé” - idézi őt a Financial Times. Marchionne a FIAT-nál kiváló tárgyalási képességeit is hamar bizonyíthatta. Megállapodott a szakszervezetekkel, amelyek ve­zetői elismerően nyilatkoztak ró­la, hogy tartja is magát az egyez­ményekhez. A vállalatot pedig si­keresen kimanőverezte a General Motorsszal 2000-ben kö­tött és azóta igencsak megkese­redett szövetségből: az amerikai cég 2 milliárd dollárt fizetett a FIAT-nak azért, hogy vállalt köte­lezettségével ellentétben ne kell­jen megvásárolnia az olasz válla­lat autógyártó részlegét. Hama­rosan az üzleti eredmények is ön­magukért beszéltek. A FIAT is­mét nyereségessé vált, negyedév­ről negy­edévre nemcsak a rövid távú terveket teljesítve túl, de sor­ra döntve a rekordokat is. Az au­tóipart világszerte sújtó válság elől azonban az olasz cég sem me­nekülhetett: 15 negyedéven át tartó folyamatos javulás után 2008 utolsó negyedében már csökkent a nyereség, 2009 első három hónapját pedig 411 millió eurós veszteséggel zárta. Most mégis úgy tűnik, hogy a FIAT lehet a válság nyertese. A krízis adhat ugyanis lehetőséget Marchionnénak arra, hogy elérje a már korábban kitűzött célt: a vezérigazgató szerint a 21. szá­zadban csak a legalább évi öt­millió személyautót értékesítő gyártók maradhatnak életben. A Chrysler megvásárlásával ez a cél a tavalyi adatok alapján még nem teljesül, hiszen a csődbe ju­tott amerikai cég 2 millió, míg a FIAT 2,2 millió autót gyártott. A frigy révén azonban az olasz tár­saság nemcsak a világ legfonto­sabb autópiacához fér hozzá, ha­nem a gyártásából hiányzó pick­­upokkal, SUV-okkal és kisteher­autókkal is bővítheti választékát. A FIAT vezére évi egymilliárd eurós megtakarítást remél az Opellel tervezett fúziótól. Kompro­misszumokra is hajlandó: mint­­ mondja, az új cég neve FIAT/Opel lehetne, „de ha az Opelt akarják előre, úgy is jó”. Ha sikerrel zárulnak a GM eu­rópai részlegének átvételéről fo­lyó tárgyalások is, a cég a tava­lyi adatok alapján hatmillió da­rabos forgalmat bonyolíthatna le, megelőzve a GM-et, és a Toyo­ta mögött a Volkswagennel holt­versenyben a 2. helyet szerezve meg az autógyártók rangsorá­ban. Marchionne azt tervezi, hogy a fúzió után leválasztja a FIAT-ról a cég nem autógyártás­sal foglalkozó részlegeit, és a tőzsdére kerülő új társasághoz kerülne a GM-től az Opel és a Saab gyártása. A cégvezérre még nehéz tár­gyalások várnak az Opel hazájá­ban, Németországban. De mint mondja: ez egy olyan házasság lenne, amely az égben köttetik. Sergio Marchionne grandió­ zus tervei újra naggyá tehetik a FIAT-ot Kínaiaké lesz a svédek büszkesége? A KÍNAI GEELY AUTÓGYÁRTÓ cég vételi ajánlattal kereste meg a Saab svéd autógyártó vállala­tot, amely a pénzügyi gondok­kal küszködő amerikai Gene­ral Motors érdekeltségébe tar­tozik. A General Motors euró­pai részeinek megszerzéséről szóló hírek élén ugyan az olasz FIAT szerepel, de állító­lag nincs még a Saab lehetsé­ges vevői között. A Saab szóvi­vője szerdán csak annyit kö­zölt, hogy készek az olaszok­kal a tárgyalásokra. A WALL STREET JOURNAL híre szerint viszont a kínai autó­gyártó emberei már túl is van­nak a Saab képviselőivel foly­tatott tárgyalásokon, és az amerikai lap úgy tudja, hogy a lehetséges három-négy Saab-vevő között ott van a Geely. A kínai társaság a jelek sze­rint Svédországot szemelte ki európai terjeszkedési bázisá­nak, mivel már tárgyalt a Ford érdekköréhez tartozó Volvo embereivel is. HIRDETÉS A FIAT és a Magna fut versenyt az Opelért tovább tart a FIAT és a Mag­na versenyfutása az Opelért. Sajtóértesülések szerint mind az olasz autógyár, mind az osztrák-kanadai alkatrész­­gyártó megerősítette eltökélt­ségét az anyavállalat General Motors súlyos pénzügyi válsá­ga miatt nehéz helyzetbe ke­rült német autógyár átvétele iránt. A LEGÚJABB INFORMÁCIÓK sze­rint az alkatrészeket, illetve motorokat előállító - legkisebb - németországi gyárat mégsem zárná be a FIAT, ugyanakkor két másik üzemben csökkente­né a gyártást. MIKÖZBEN az Opel alkalma­zottai körében nagy­ a bizal­matlanság az olasz FIAT-tal szemben, az osztrák-kanadai Magna ismét jelezte, hogy ko­molyan érdeklődik a német gyár iránt. Egyes értesülések szerint mindezt a GAZ orosz­­országi autógyárral együttmű­ködve tenné, ez az Opel szá­mára orosz piaci esélyeket is biztosíthatna. Új gyógyír a negyven év felettiek ízületi gondjaira Hazánkban egy-másfél millió ember életét keserítik meg kü­lönféle izom-és ízületi panaszok. A 40 év feletti lakosság mintegy 32 százaléka küszködik ilyen problémákkal. Az ízületi nehéz­ségek jellegzetes tünete az ízüle­tek mozgásképességének csök­kenése, fájdalom, gyulladás, ko­pás. Egy új magyar találmány je­lentős enyhülést ígér a betegség­ben érintetteknek. Vajda Zsolt kutatási vezető el­mondta: hatéves fejlesztés ered­ményeképp sikerült előállítani egy összetett hatású, koncent­rált, de természetes hatóanyagot. Ezzel sikeresen kezelhetők az izom- és ízületi fájdalmak és a gyulladások is. A hatóanyag már az első használat után eredmé­nyes. A fájdalmakat erősen csök­kenti vagy teljesen meg is szün­tetheti. Különféle ízületi sérülé­­seknél a gyógyulási időt 45-55 százalékkal is lerövidítheti. A speciális találmány össze­tétele révén kifejezetten a negy­ven év feletti korosztály mozgás-­­ szervi problémáinak megoldá­sában segít. A terméket ön most ingyen ki­próbálhatja! Ehhez egy megcím­zett, felbélyegzett válaszboríté­kot kell küldenie az alábbi pos­tacímre: ▲­­ NATUR ARKÁNUM KFT. 7406 KAPOSVÁR, PF. 28 http://WWW.IZULET40FELETT.hu/VR 2009. MÁJUS 10., VASÁRNAP Mind többen hosszabbítanak a fővárosi irodapiacon Ki mondta, hogy üresen táton­­ganak a budapesti irodák? Leg­feljebb csak fognak, de nem az első negyedévben; egyes tanács­adók szerint a bérleti szerződé­sek a mostani háromhavi ciklus­ban is szinten maradnak, bár mindenki elismeri: az ügyfél sokkal nehezebben megdolgoz­ható, lassabban dönt, mert több kedvezményt akar. Sok lehet a hosszabbítás is, bár többen elis­merik: a válság egyik hozadéka, a céges csődök, összeolvadások vagy a cégek méretének csökke­nése eleve átrendezi az egész fő­városi irodapiacot. „Bár a bérbe adott terület ke­vesebb volt, mint 2008 első ne­gyedévében, nem szabad elfelej­tenünk, hogy 2008 rekord bérbe adott területtel zárult. Ebben a negyedévben mintegy 65 000 négyzetméter irodaterület talált bérlőre, ez meghaladja a 2006 és 2007 első negyedévében re­gisztrált bérbeadási volument. Az év folyamán várhatóan to­vább nő a szerződéshosszabbí­tások hányada, és ezzel egyide­jűleg a bérleti díjakra s a bérleti ösztönzőkre nehezedő nyomás erősödésére is számítanunk kell” - mondta Thierry Delvaux, a Jones Lang LaSalle ügyvezető igazgatója. Az idén a 2004-ben öt évre kö­tött szerződések újratárgyalása lehet a kereslet fő mozgatója. Bár a bérleti díjak igen vonzó szinten vannak a bérlők számára, sokan a költözés költségei miatt inkább hosszabbítanak. Erősödik az igény a kisebb irodaterület iránt (költözés esetén), illetve jellem­ző a saját terület egy részének al­bérletbe adása - emelték ki a CB Richard Ellisnél. ■ Zeneórát tartott a milliárdos nagybefektető Nemrég még a világ leggazda­gabb embere volt, most azonban egy szegény gyerekek számára létrehozott tanintézményben adott ukulele-tanórát Warren Buffett ismert nagybefektető, a Berkshire Hathaway befektetési alap tulajdonosa és vezérigaz­gatója. Személyes vagyonát még a tavalyi nagy részvénypiaci ár­esések után is 37 milliárd dol­lárra becsülik, és ő számít a vi­lág legnagyobb adakozójának is, mivel vagyonának 85 százalé­kát a Microsoft-alapító Bill Gates alapítványára hagyta. Az elmúlt napokban azonban egy omahai zeneiskolában tar­tott ukulele-tanórájával keltett feltűnést Warren Buffett - szá­molt be a Reuters. Az ukulele a polinéziai szigetvilág kedvelt négyhúros hangszere, sokan hawaii gitárként ismerik, s Buffett közismerten jól játszik rajta. Az egyik diáklány állítólag nem tudta, ki is volt nagy hírű tanítójuk. Elmondták neki, hogy a világ második leggazda­gabb embere, mire így reagált: „Miért, az első leggazdagabb nem tud ukulelézni?” Nos, ami azt illeti, tud. A je­lenlegi leggazdagabbat ugyanis Bill Gatesnek hívják, és éppen személyes jó barátja, Buffett ta­nította meg ezen a hangszeren játszani. ■

Next