Napló, 2013. március (69. évfolyam, 51-75. szám)

2013-03-22 / 68. szám

2013. MÁRCIUS 22., PÉNTEK BEMUTATÓ Egy férfi és egy nő találkozása­­ pillanatokra, örökre vagy soha? Krámer kontra Ladányi Bartuc Gabriella bartucgabriella@naplo.pl­.hu Veszprém - Mattot ad a férfi a nőnek, de érzésem szerint mégiscsak a női szexualitás kerül ki győz­tesen abból a viadalból, amit ez a páros vív egy­mással. Ladányi Andrea és Krámer György táncos koreográfusokkal Porce­lán című közös produk­ciójuk fotós főpróbája után beszélgettünk. Kortárs színházi produkció­juk témája férfi és nő újratalál­­kozása. Külön pikantériát ad az egésznek, hogy a két táncos évtizedek után találkozik újra a színpadon. A '70-es években a Győri Balettnél kezdték a pá­lyájukat, aztán útjaik szétvál­tak, most újra együtt láthatjuk őket a Pannon Várszínház új­rainduló Veszprémi Táncmű­helyének első előadásában.­­ Ariane Mnouchkine mondta, hogy a színész, tán­cos legfontosabb izma a kép­zelőerő. Önök mivel kondi­cionálták a fantáziájukat erre a táncot, képzőművészetet, zenét egyesítő „összművé­­szeti" alkotásra? Vagy elég volt egyszerűen csak önma­gukat hozni, egymást újra fel­fedezni? Ladányi Andrea:­­ Egy fér­fi és egy nő találkozása, ha úgy tetszik, újratalálkozása az elő­adás témája. A nézőnek nem kell okvetlenül tudni, nem kell azzal foglalkozni, hogy itt most két táncos újbóli találko­zásáról is szó van. Az alkotói folyamat alatt én sem gondol­kodtam ezen. Nem is kell, hi­szen, ha én egyszer, akár csak egy előadást is táncolok vala­kivel, az ő teste, az ő dinami­kája, az érintése belém ég. Mert a testünkkel bánunk, ami azért akárhogy is van, de a lé­lek. A lelkünket tudjuk kiké­pezni olyan mívesen, amitől egyszer csak a mozdulatmű­vészetünk „olvasható” lesz.­­ Tehát ott folytatják, ahol évtizedekkel előbb abba­hagyták? L. A.: - A dolgok egymás­ra rakódnak. Együtt táncol­tunk a Győri Balettnél, aztán volt vagy 20-25 év, amikor csak egy darabban dolgoztunk együtt, egyébként nem. De nem ez az érdekes, mert én so­ha nem a múltra építkezem, én a jelenre figyelek. Most is ab­ból született ez a darab, hogy a Gyuri milyen férfi, milyen al­kat, milyen a lírája, dinami­kája, mi az arisztokrata tartás benne, mi nem. Krámer György: - Ez egy 1972-ben kezdődő ismeretség. Egy iskolában nőttünk fel, egy induló műhelyben, a Győri Ba­lettnél, aztán szétváltak az út­jaink. Hogy a közös nyelv ho­gyan maradt meg 30 éven ke­resztül, azt nem tudom. Ren­geteget nosztalgiáztunk. Ez a legszebb dolog a világon, ami­kor valami egyszerre ismerős, ugyanakkor meglepő. Én úgy vagyok, hogy már százezer éve nézem, amit meglátok hir­telen - mondta József Attila. L. A.: - Én megtanultam, hogy nagyon sokszor nem szabad kimondani, amiről szó van. Meggyőződésem, hogy Gyuri nem mindig arra gon­dol, amit én csinálok. Pont eb­ből ered a párbeszéd és egymás mellett elbeszélés a darabban. Az életben egy nő nem fog úgy gondolkodni, mint egy férfi. Pont az benne a kihívás, hogy megtalálják egymást pillana­tokra, örökre vagy soha. - A színházeszményük, a gesztusrendszerük hogyan találkozik? Az alternatív szín­házat, vagy ha úgy tetszik, a mozgásszínházat művelik mindketten. L. A.: - Nem kellene bele­menni ilyen szakterminusok­ba. Nincs ebben semmi alter­natív, Isadora Duncan száz év­vel ezelőtt kitalálta, ezt építjük tovább a magunk módján. Az én életem teljesen más, mint a Gyurié, őt egy magyar anya­színház vette körül, remek ren­dezők, alkotók, opera stb. Az enyém sokkal utazósabb. - Radikálisabb. Úgy is mondhatnánk, hogy ön Ar­taud „lánya", azé az Antonin Artaud-é, aki azt hirdette, hogy a szív felboncolását, él­ve boncolását kell, hogy kife­jezze a színész teste. L.A.:- Lesz is majd egy vi­deó a produkcióban, egy igazi szívvel. (Nevet.) Mit csinálok én, szívet marcangolok? K. Gy: - Maradjunk annyi­ban, hogy kortárs táncszínhá­zat csinálunk. Nagyon fontos ez, még akkor is, ha Magyaror­szágon nagy ívben le van saj­nálva ez a műfaj. Mert szaba­don gondolkodó emberekkel elsősorban élő, mai nyelvet használó előadásokkal lehet párbeszédet kezdeni. Hihetet­lenül inspirált ez az egész csa­pat, Ladányi Andrea barátai, akiket behozott az előadásba: Borlai Gergely, Lakatos Márk, Szöllősi Géza és Bánki Ákos. további képek, információk Napló Online v OáO co '­u Oá'¿ Cl •aa ■g o U_ Matt a sakktáblán a nőnek. Az életben azonban, ahogy lenni szokott, diadalmaskodik a női szexualitás Kihívás Krámer Györgynek ez a ma esti bemutató a Pannon Várszínházban azért is, mert az utóbbi években inkább koreográ­fusként, a Táncfesztivál művészeti igazgatójaként ismerhette a veszprémi közönség. Az utóbbi idők nagy táncszerepei a Mis­kolci Nemzeti Színházhoz kötik. - Én mindent elkö­vettem a táncos testem ellen - mondja nevetve, miközben a hazai tánc­színház nagyasszonyával, Ladányi Andreával készül a színpadi párbajra. FÓKUSZ H­etente mértek vízszintet Szivattyúkezelők meghallgatásával folytatódott az iszapper Veszprém (vk)­­ A Mal szivattyúkezelőinek tanú­­kénti meghallgatásával folytatódott a vörösiszap­­katasztrófa miatti bünte­tőper tárgyalása a Veszp­rémi Törvényszéken. A törvényszék szerdán öt tanút hallgatott meg, közülük négyen dolgoztak a IX-es szi­vattyúházban szivattyúkezelő­ként a 2010. október 4-én be­következett katasztrófa ide­jén, valamennyien csaknem 20 éves munkatapasztalattal ren­delkeznek. A kezelők fel­ügyelték a szivattyúmotorok működését, ezekkel juttatták vissza a gyárba az iszapömlés­­kor átszakadt X-es tározó tete­jén összegyűlt lúgos folyadé­kot, és a tározók környezeté­ben összegyűlt csurgalékvize­­ket a működő kazettára szi­vattyúzták. A szivattyúkeze­lők mérték le a kazettába betöl­tött vörösiszap szintjét, és nap­lózták a szivattyúk üzemide­jét, a vörösiszapot szállító cső­vezetéket naponta kétszer el­lenőrizték. A tanúk szerint a heti 2-3, esetleg 5 centiméte­res vízszintemelkedés a táro­zóban normálisnak számított, ezt hetente mérték. Vallomá­suk szerint ezt a töltöttségi szintet minden hétfőn beírták a műszaknaplóba. Ezzel szem­ben az ügyész ismertette a szivattyúkezelők felettesé­nek, a hatodrendű vádlott P. F.-nek a vallomását, miszerint ezt ő jegyezte be a naplóba. A katasztrófát megelőző na­pon és éjszaka a szolgálatban lévő tanúk egyike sem tapasz­talt rendellenességet. A szi­vattyúk átlagos üzemidejét el­térően becsülték meg, egyikük szerint „a retúrvizes folyama­tosan ment, mert kellett a gyár­ba a víz”, míg egy másik sze­rint óránként 20 percet műkö­dött. Egyikük fenntartotta a ta­nácsvezető által felolvasott nyomozati vallomását, misze­rint „ennyi csapadék nem volt, mióta itt dolgozom, a kenye­restanyai szivattyúk folyama­tosan mentek, két pár is egy­szerre”. Fejes Péter ügyész kérdésére a vész max jelzést úgy értelmezte egyikük, hogy az a túl magas vízszintet jelzi, azaz akkor gyullad ki a fény­jelzés a műszerteremben, ha két pár szivattyú nem tudja el­nyelni a vörösiszaptérből be­áramló csurgalékvizeket. Azt mondta, hogy ezt azonnal je­lenteniük kellett a felettesük­nek, a hatodrendű vádlott P. F.-nek. Egy másik szivattyú-A katasztrófa előtt nem tapasztaltak rendellenességet kezelő szerint a vész max azt jelentette, hogy bekapcsolt a kenyerestanyai szivattyúház­ban a 3-as szivattyúpár. Ilyen­kor biciklin kitekertek meg­nézni, és ha azt látták, nem csökken a csurgalékvizek szintje, értesíteni kellett a disz­pécsert és a hatodrendű vádlott területfelelőst. A kenyeresta­nyai szivattyúházban lévő há­rom pár szivattyú működési mechanizmusát illetően a tanúk vallomása eltért egymástól. OoC colO Oá­ c­a.­so OHD­­­I Több tanút is beidézett a helyszíni tárgyalásra Szabó Györgyi tanácsvezető NAPLÓ • 5 RÖVIDEN Gönci András kiállítása Veszprém (la)­­ Gönci András textilművésznek a Mestermű Galériában március 23-án, szomba­ton 12 órakor nyíló ki­állításán baráti köszön­tőt mond Hegyeshalmi László galériavezető, a tárlatot Szenes István építész nyitja meg, gitá­ron közreműködik Hri­­czu Ádám. Tavaszköszöntő hangverseny Veszprém (la)­­ A Veszprémi Ifjúsági Fú­vószenekar tavaszkö­szöntő hangversenyt rendez március 24-én 17 órakor a Városi Műve­lődési Központban (volt Hemóban). A hangver­senyen közreműködik a Gizella Nőikar és Veszp­rém Város Vegyeskara. Vezényelnek: Szuromi Miklós, Borbásné Gaz­dag Gabriella és Erdélyi Ágnes karnagyok. Lelkigyakorlat és keresztút Veszprém (la)­­ A váro­si keresztút ma, március 22-én 18 órakor indul a Károly-templomból a Szent Mihály-bazilikáig, ahol dr. Márfi Gyula ér­sek áldásával fejeződik be. A bazilikában már­­cus 24-25-26-án 8 óra­kor nagyböjti lelkigya­korlat lesz, melyet Pa­­lánki Ferenc egri segéd­püspök vezet. Hirdetés ^ QUAESTOR Mi nem dobálózunk a számokkal EHM­iO ACOA Akár kamatadó nélkül ^ Vr ^ r | | Értékteremtő Megtakarítások Veszprém, Budapest út 16. § (88) 420-298 • www.mmf.hu •A kedvezményes hozam csak a Tartós Befektetési Számlára helyezett QUAESTOR FINANCIAL HRURIRA Kft. által kibocsátott QFF180207013 Kötvény vonatkozásában 2013.03.11. napjától érvényes, amennyiben a kötvényt lejáratig megtartja. A Kötvényprogram PSZÁF engedélyezési száma: H­KB-lll-361/2012. A Kibocsátó felhívja a befektetők figyelmét, hogy a kötvény forgalomba hozatala a szokásostól eltérő kockázatú. Jelen reklámcélú tájékoztatás nem minősül nyilvános ajánlat­tételnek vagy befektetési tanácsadásnak, és nem helyettesíti a Kibocsátásról és a Kötvényprogramról szóló Alaptájékoztató és Végleges Feltételek, a részletes terméktájékoztatók, továbbá az ügyfelek általános MIFID tájékoztatását biztosító dokumentumok együttes megismerését, amelyek megtekinthetőek a Kibocsátó és a Forgalmazó székhelyén és a forgalmazási helyeken, valamint www.quaestor.hu oldalon a MIFID ügyfél-tájékoztatók és a közzétételek között. A Kibocsátó a forgalmazott kötvények után jutalékot fizet a Forgalmazó részére. "Kamatadó mentesség csak TBSZ számlán elhelyezett eszközök esetében értelmezendő. Jelen reklámcélú tájékoztatás nem teljes körű, ezért figyelmesen tanulmányozza át a mindenkor hatályos Szja törvényt, valamint a vonatkozó Üzletszabályzatot. pénzügyek V. befektetések Futazás -j!­telekom www.auaestor.hu

Next