Napló, 2021. március (Veszprém, 77. évfolyam, 50-75. szám)

2021-03-13 / 61. szám

10 napló Ünnep JUHÁSZ-LEHI ISTVÁN istvan.juhasz-lehi @veszpreminaplo.hu Március 15. kap­csán talán furcsa ilyet mondani, de a forradalom nem jó dolog - fogal­mazóa a Naplónak Zeitler Gusztáv, a veszprémi Pa­­dán­y­­ gimnáziumi történelemtanára a nemzeti ünnep apropóján. - Forradalomra akkor kerül sor, amikor különböző ér­dekcsoportok nem tudnak ér­telmes kompromisszumokat kötni. Ahhoz, hogy egy adott közösség, egy ország kimoz­duljon abból az állapotból, amiben van, kénytelen a la­kosságnak egy része erősza­kos módon fellépni a hata­lommal szemben - definiálta a fogalmat Zeitler Gusztáv. Szerinte Magyarország ebben a tekintetben azért érdekes, mert az 1848-as márciusi for­radalom nem olyan volt, mint az 1789-es nagy francia for­radalom, amely közismerten egy több évig tartó, rendkívül durva erőszakba torkollott.­­ Több százezer franciát mészároltak le a szabadság, egyenlőség, testvériség jegyé­ben. Az 1848-as magyar már­cius pedig úgy zajlott, hogy a reformellenzék a pozsonyi or­szággyűlésen mindenképpen szeretett volna áttörést elérni politikai eszközökkel - muta­tott rá a történelemtanár. Felismerték, hogy nem véres forradalmat kell csinálni, hanem támo­gatni a törvé­nyes úton a reformok felé haladó ellenzé­ki vezetőket Zeitler Gusztáv beszélt arról is, hogy amikor viszont kitör­tek az európai forradalmak, akkor a pozsonyi vezetők kap­csolatba léptek a radikálisabb márciusi ifjakkal, és mege­gyeztek, hogy egy tömegde­monstrációt tartanak, amellyel rá lehet ijeszteni a Habsburg udvarra. Mondván, ha nem írják alá a reformjavaslatokat, akkor úgy járnak, mint a pári­zsi elit.­­ Petőfiék nemcsak az is­mert okok miatt nagy törté­nelmi személyek, hanem azért is, mert felismerték, hogy nem véres forradalmat kell csinál­ni, hanem támogatni a tör­vényes úton a reformok felé haladó ellenzéki vezetőket. Ez sokkal nemesebb, sokkal tisz­tességesebb dolog volt, mint ami sok más helyen történt - fogalmazott Zeitler Gusztáv. Mint mondta, március 15. vérontás nélkül zajlott le, és ez az egyik legnagyobb értéke a forradalomnak.­­ Március 15. azért érdekes és talán problémás ilyen szem­pontból, mert 1945 után, ami­kor Magyarországon elkezdett kiépülni a kommunista dikta­túra, a pártvezetés ezt abszurd módon kisajátította magának. Megpróbálták magukat a tár­sadalmi haladás élharcosainak bemutatni, és ehhez igazodva utólagosan átírták a történel­met. Dózsa György parasztlá­zadó vezérből pozitív figurát, míg Petőfi Sándorból amo­lyan „előkommunistát” kreál­tak, és így lett ez a forradalmi esemény túlzottan forradalmi­vá minősítve. Kisajátították, és elsősorban a radikálisnak tekinthető politikusokat (Kos­suth Lajost, Bem Józsefet) ki­emelték, ám abszurd módon március 15. nem volt nemzeti ünnep, csak aznap ünnep volt az iskolában - emlékeztetett Zeitler Gusztáv. A Padányi-gimnázium tör­ténelemtanára párhuzamot vont 1956 októberével is, és kijelentette, hogy a két for­radalom között óriási a kü­lönbség. - A reformkorban zajlott egy politikai diskurzus, 1848-ra komoly átalakulások történtek, és utána egy évig ki is tartottunk az akkori világ egyik legerősebb hadseregé­vel szemben. ’56-ban erről nem volt szó! Egy durva el­nyomó hatalom állt szemben a lakossággal - jelentette ki Zeitler Gusztáv. TISZTESSÉGES forradalom volt Zeitler Gusztáv történelemtanár fotó: archív/Juhász-Léhi István 2021. MÁRCIUS 13., SZOMBAT A Pilvax-körös ÖRÖKSÉGE KOVÁCS ERIKA erika.kovacs @veszpreminaplo.hu A zánkai temetőben nyugvó Bozzay Pál, Jókai Mór és Pe­tőfi Sándor köréhez tartozva, maga is alakítója volt a márci­us 15-ei eseményeknek, jelen volt a Pilvax kávéházi „köz­vélemény asztalánál” is - utalt az 1848-as történésekre Hor­váth Lajos, a forradalomban, illetve a szabadságharcban fiatalon elhunyt hős nevét vi­selő zánkai iskola igazgatója.­­ A Bozzay Pál Általános Iskola számára Zánkán külö­nösen fontos nevelési feladat az 1848-19-es magyar polgári forradalom és szabadságharc hagyományainak őrzése és a névadó emlékének ápolása - fogalmazott Horváth Lajos igazgató. Mint mondta, isko­lájuk tanulói rendszeresen ko­­szorúzzák a helyi temetőben nyugvó névadó, a legifjabb Pilvax-körös költő, jogász, szabadságharcos honvéd, il­letve még négy ’48-as hős sírját. Felidézte, a Kővágóör­­sön született ifjú, Jókai Mór és Petőfi Sándor köréhez tar­tozva maga is alakítója volt a március 15-ei eseményeknek, jelen volt a Pilvax kávéházi „közvélemény asztalánál” is. A forradalom és a szabadság­­harc melletti mély elkötele­zettségéről költeményeiben is tanúságot tett. Első verseiből az Életképek című lapban is megjelent néhány. Petőfi fi­gyelmét felkeltette az ifjú köl­tő, és úgy fogalmazott, hogy: „ettől a gyerektől sokat vár”. A szabadságharc kezdetén önként felcsapott katonának, és a lelkesedését visszatükrözi Induló című versének néhány sora is: „Csatára fel, csatára fel!/Zászlónk felett, mint égi jel/A diadal kirontó fénye/ És a hazának biztató reménye.” A honvéd költő 1849 augusz­tusában Dél-Erdélyben esett osztrák hadifogságba, a fegy­verletétel után a császári hadbí­róság kényszersorozásra ítélte. A birodalom különböző tarto­mányaiban katonáskodva, fizi­kai és lelki gyötrelmektől szen­vedve, súlyosan megbetegedett. A gyógyíthatatlan köl­tőt leszerelték, majd néhai nagybátyja zánkai birtokára utazott, ahol 1852 nyarán, 23 évesen elhunyt. Költeményei­nek jelentős része megmaradt, melyeket György Péter János tanár, filozófia-előadó és Praz­­novszky Mihály irodalomtör­ténész gondozásában, életrajzi kötetben is kiadott Zánka ön­­kormányzata.­­ A Veszprém Megyei Honismereti Egye­sület kutatóinak segítségével 2008-ban, a Biblia évében ráakadtunk Bozzay Bibliájára, amelyet restauráltattunk és a forradalom és szabadságharc 170. évfordulóján állítottuk ki iskolánkban ’48-as témájú kerámiákkal körbevéve. Isko­lánk 23 éve vette fel Bozzay Pál nevét, erről emléktábla is tanúskodik, Szekeres Károly keramikusművésznek, Zánka szülöttének és díszpolgárá­nak az alkotása - tudtuk meg az iskolaigazgatótól. Horváth Lajos szólt arról is, hogy a jár­vány miatt osztályonként, di­gitális formában emlékeznek a hősökre. Horváth Lajos igazgató a Zánkai értéktárral az iskola névadója, Bozzay Pál tiszteletére állított emléktáblánál Fotó: iskola HEGYI ZOLTÁN zoltan.hegyi @mediaworks.hu Várpalotai va­sárnap, néhány tüneményes utazás és kompozás a kol­lektív traumában. Március 7. Vidám vasárnap. Indulás Budapestre. A szomszéd fa­luban még dugig pakolom az autót mindazzal, amit vinnem kell, és nyomás. Hűvös van, cserébe gyönyörűen süt a nap. Veszprémig a legnagyobb rendben mennek a dolgok, majd váratlanul gyülekezni kezdenek a felhők. Először azt tapasztalom, hogy bőg a motor, ha felmerészkedem az óránkénti hetven kilométeres sebességig, máris négyezres fordulat körül járok. Amikor már egyre gyanúsabb hangok érkeznek a motortérből, dön­tenem kell. Persze sok válasz­tási lehetőség nincs, leállósáv sehol, és egyébként is: mi a bánatot csinálnék az út szé­lén? Bekapcsolom a vészvil­­logót és ötvennel elbotorkálok Várpalotáig. Emlékeim közül felvillan, hogy a „régi nyol­cason” van egy benzinkút és egy csárda. Ott is van, mínusz csárda, de ez utóbbival amúgy sem tudnék mit kezdeni. Az viszont eszembe jut, hogy a csárda körül lovak legelész­tek, a tulajdonosok bejárták a nyergükben fél Európát. Vajon mi lehet most velük? Próbálok a közeljövőre koncentrálni. Ha eddigi életem összes au­tóját nézem, az átlagéletkor úgy tizenöt és húsz év között lehet, tehát rutinos lerobbanó vagyok, és volt már rosszabb is, tehát már régen nem ug­rálok a motorháztetőn. Felhí­vom a feleségemet és bebal­lagok a kútra, ott is mondom a rendkívül segítőkész kutas hölgyeknek, hogy mi a baj. Élénk telefonálgatás kezdő­dik mindenki aktív részvéte­lével, mert ugye kellene egy szerelő. Világjárvány idején, a másnapi lezárások előtt, Vár­palotától néhány kilométerre, vasárnap délben. Gyönyörű kilátások. Aztán bekövetkezik az aznapra rendelt csoda. Az autószerelő úr tizenöt percen belül megérkezik, belenéz a gépbe, megmondja, mire gyanakszik, és vázolja a teen­dőket. Szép lassan elhajtunk a műhelyéhez. Majd elszállít az autóbusz-pályaudvarhoz. A busz pár percen belül in­dul. Veszprémig megtekintek néhány csinos falut, ott ki­várom a csatlakozást, Tapol­cáig megismerkedek további falvakkal, és néhány óra múl­va már ott is vagyok, ahonnan elindultam - viszont újabb ta­pasztalatok birtokában. Március 8. Nemzetközi nő- és névnap. Volt egy időszak, amikor az előbbinek kissé csökkent a respektje, mert valami komcsi találmánynak tartották, de az­tán ez elmúlt. Mint a Gyalog galopp című filmben, amikor az egyik fickó azt mondja a boszorkányról: „Engem gyík­ká változtatott. (...) De már elmúlt.” A lezárások ellenére a virágüzletek ma még nyitva tarthattak. Közben kiderült, hogy a tüzépek nyitva is ma­radnak, felesleges volt a múlt hétvégi pánikvásárlás, amikor úgy vitték a népek a cementet, mint az első hullám idején a WC-papírt. Délután telefonál az autószerelő úr, kész a kocsi, kipróbálta, mehetek. Március 9. Várpalota. A szerelem már vár a buszpályaudvaron, mint­ha ez lenne a dolga. Nem fo­gad el semmit azért, hogy a vasárnapi húsleves helyett velem törődött, a fuvarokért sem, csak az alkatrész és a rendkívül méltányos munka­díj játszik. Ez itt nem a rek­lám helye, hanem egy jólelkű, remek emberé. Molnár Géza, köszönöm. Az ilyen gesztu­sok hatása sokkal mélyebben befészkeli magát a pszichébe, mint azt feltételeznénk. Március 10. Zen buddhista mondás a mai napra: Akár a tiszta ég­boltnak, nincsenek határai, mégis éppen itt van, mélysé­gesen és tisztán. Ha megis­merni vágyod, nem láthatod. Meg sem foghatod, s el sem veszítheted. Ha meg nem sze­rezheted, megkapod. Nyitva a nagy kapu jótéteményei előtt, és semmilyen tömeg el nem állja az utat. Buvári Tamás a Magdolna után ismét nagyjátékfilmet forgat, újra közösségi finan­szírozásból, megint Veszprém megyéhez és a Balatonhoz kö­tődően. A címe: Tüneményes utazás. Két forgatási napom volt nemrég, ebből az egyik a Balatonon, a kompon, Tihany és Szántód között. Hétköznap, kora tavasz, járvány, tizen­öt percenként fordulunk és a komp mindig megtelik au­tókkal, bringásokkal. A hamu alatt izzik a parázs. Az­ én ge­nerációmnak ez az első igazán nagy kollektív traumája. A bé­keviselt nemzedék úgy várja a felszabadulást, mint a Mes­siást. A remény azt mondatja velem, ha egyszer ennek vége szakad, az élet, az egészség és a hála lesz a legfontosabb hívószó. És valamivel lassab­ban felejtünk majd, mint egy aranyhal. Az autószerelő-mester lelke

Next