Viața Nouă, octombrie-decembrie 1961 (Anul 18, nr. 5233-5311)

1961-10-10 / nr. 5240

Protejari din toate firile. valfînd 1 ANUL XVIII. Np 5240 MARȚI 16 OCTOMBRIE 1961 4 PAGINI — 20 BANI De la fiecare utilaj - indici înalți de utilizare Anul acesta, colectivului nostru de muncă i-a revenit sarcina de a manipula cu aproape aceleași instalații portuare, un volum de mărfuri sporit cu 50 la sută. La început această sarcină părea aproape irealizabilă deoarece liminare pe care toate calculele prele făceam porneau de la realizările anului 1960. Cu totul alta însă a fost situația cînd această problemă, cu ajutorul comitetului partid, a fost pusă în dezbaterea devecherilor și a mecanicilor de utilaje. Ei au scos la iveală unele deficiențe care s-au făcut prezente în utilizarea instalațiilor și utilajelor cu care este dotat portul nostru. Așa de exemplu, reparațiile capitale ale unor macarale utilaje se făceau și dintr-o nejudicioasă planificare în perioadele cu vîrfuri de producție. Alteori, dirijarea vaselor la danele de încărcare-descărcare, nu se făcea după un studiu temeinic, din care cauză unele din macaralele de înaltă productivitate stăteau nefolosite. tă Ținînd seama de această importantezervă internă din cadrul întreprinderii noastre, ne-am propus ca întregul spor de producție ce ne revenea pentru anul în curs să-l realizăm pe seama sporirii indicelui de utilizare a utilajelor și instalațiilor portuare. In zilele și lunile ce au urmat, această măsură s-a dovedit a fi pe deplin realizabilă. Două macarale din portul docuri, ce nu erau de mai multă vreme folosite, au fost mutate la dana de cherestea unde munca se mai făcea cu mijloace de mică productivitate. Pentru toate celelalte macarale a fost întocmit un grafic de utilizare în raport cu capacitatea fiecăreia dintre ele. La macaralele care deservesc danele cele mai solicitate, a fost organizat lucrul în trei ture. O atenție deosebită am acordat prelungirii duratei de funcționare, între două reparații capitale, a fiecărui utilaj fapt ce a făcut , ca de la începutul anului și pînă în prezent nici o macara să nu fie scoasă din procesul de producție. Așa, de pildă, macaraua de la cheiul de cereale, datorită unei mai judicioase întrețineri, și exploatări a funcționat 8.600 ore peste termenul stabilit. De asemenea, cu 3.157 ore mai mult a funcționat, și tractorul UTOS nr. 65258 Gl. Mergînd pe această linie, am reușit de a nu se scoate pentru o lună de zile din funcție macaraua plutitoare „Gantz“ căreia trebuia să i se repare generatorul electric.ceasta maistrul electrician Pentru a Gheorghe László a propus să se facă macaralei o adaptare pentru ca în perioada reparației să poată fi totuși folosită cu curent de la rețea. Conducerea întreprinderii și-a însușit nete și drept urmare, această propuncest important utilaj portuar a continuat să lucreze. Preocupîndu-se pentru sporirea indicelui de utilizare a instalațiilor portuare, colectivul nostru de muncă a reușit ca în perioada primelor 9 luni ale anului să manipuleze 51.499 tone mai multe mărfuri decît prevedea planul. Și poate numai această cifră nu ar oglindi eforturile pe deplin depuse în perioada la care ne referim, de către docherii și mecanicii de utilaje din portul docuri Galați. De aceea trebuie de adăugat că în acest timp, nici un vas intrat pentru încărcare sau descărcare nu a depășit termenul stabilit ci dimpotrivă a părăsit portul mai devreme aducînd astfel statului importante economii. Experiența anului acesta, constituie pentru colectivul nostru de muncă punctul de plecare în realizarea unor noi succese în anul viitor, pentru care încă de pe acum ne pregătim temeinic. Pe lângă faptul că în anul ce urmează vom fi dotați cu alte macarale de 5 tone, cu 2 macarale plutitoare de 10 tone, precum și cu un alt important număr de automacarale, tractoare, benzi transportoare, noi vom continua să obținem de la fiecare utilaj, un indice mai înalt de utilizare. Cu ajutorul conducerii întreprinderii și cu sprijinul comitetului de partid am trecut la organizarea unui curs de calificare pentru 20 mecanici de utilaje precum și ridicarea calificării celor existenți. Pentru perioada de iarnă cînd traficul de mărfuri este mai redus, cele mai multe din instalațiile portuare vor fi reparate sau revizuite. Paralel cu aceste măsuri ne vom îngriji încă de pe acum de asigurarea cu piesele de schimb necesare astfel ca nici un utilaj să nu aibă ore de stagnare. Făcînd din timp toate aceste pregătiri, colectivul nostru de muncă este pe deplin convins că și în anul 1962 indicele de utilizare a tuturor mecanizatelor cu care sîntem dotați va continua să crească. Ing. CONSTANTIN LEAHU șef serviciu mecanizare, portul docuri Galați Pregătiri pentru producția anului 1962 la D.R.N.C.Galați Grupurile de muncitori și elevi veniți cu trenul special la gospodăria agricolă de stat „Brateș“ au fost transportați cu autocamioanele la locul unde era de cules porumb, (fotogafii din stingă). Muncitorii și funcționarii de la Șantierul naval Galați culegind porumb La G A. S. ,.Brateș“ (fotografia din dreapk) Citiți în pag. a 4-a — Al. Cîmpeanu % In cinstea Congresului. — lucrările Adunării Generale a C. N. C. —’ Guvîntarea lui W. Gomulka la solemnitatea inaugurării canalului Wieprz—Krzna. . — Declarația Adunării 4*— Stat a R. P. Ungare. — încheierea lucrărilor sesiunii F. D. 1. F. Conducători de partid și de stat în vizită la cel de-al lll-lea Pavilion de mostre de bunuri de consum Expoziția de mostre de bunuri de consum de la șosea continuă să atragă un public numeros de toate categoriile. De la deschiderea lui, Pavilionul a fost vizitat de circa 65.000 oameni ai muncii din București și provincie. Cărțile de impresii ale diferitelor standuri — confecții, tricotaje, blănuri, încălțăminte, textile, produse alimentare, — stau mărturie aprecierilor pozitive de care se bucură din partea publicului consumator varietatea sortimentelor și calitatea mărfurilor expuse. De mult succes se bucură chestionarele distribuite în expoziție, care dau posibilitate fiecărui vizitator să-și comunice observațiile și sugestiile cu privire la produsele expuse. Duminică, așa cum s-a mai arătat în presa noastră, a fost o zi de mare afluență la Pavilionul de la șosea, numărul vizitatorilor depășind cifra de 30.000. In cursul aceleiași zile expoziția a fost vizitată de tovarășii Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Leonte Răutu, Gogu Rădulescu, ministrul Comerțului Vizitînd standurile expoziției, conducătorii de partid și de stat au subsit progresele industriei noastre uire și alimentare, eforturile depuse de întreprinderile din aceste ramuri industriale pentru continua îmbunătățire a calității produselor, îmbogățirea sortimentelor și a prezentării mărfurilor. Potrivit îndrumărilor date de conducerea de partid și de stat, întreprinderile, ministerele de resort, cooperația meșteșugărească, pe baza rezultatelor frumoase obținute trebuie să muncească sistematic, cu perseverență, pentru a însuși noi produse, a îmbogăți gama de sortimente și a pune la dispoziția rețelei comerciale produse tot mai multe, de bună calitate și cu aspect atrăgător ,pentru a satisface într-o măsură tot mai mare gusturile și exigențele crescînde ale populației. Atît la sosire, cît și în timpul vizitării expoziției și la plecare, vizitatorii s-au adunat în număr mare în jurul conducătorilor de partid și de stat, făcînd o puternică manifestație de dragoste și atașament pentru partid și guvern. ♦ [UNK]E Guvernul Republicii Populare Romîne a hotărît să recunoască Republica Arabă Siria La 9 octombrie a.c. Consulatul General al R. P. Romîne la Damasc a adus la cunoștința guvernului sirian că guvernul Republicii Populare Romîne a hotărît să recunoască Republica Arabă Siria, să stabilească relații diplomatice și să facă schimb de misiuni la rangul de ambasade. Hotărîrea a fost luată ca urmare a declarației guvernului sirian din 30 septembrie a.c. prin care propunea recunoașterea Republicii Arabe Siria și stabilirea de relații diplomatice între cele două țări. î— In raionul Făurei Peste 5.800.000 lei folosiji pentru construcții agrozootehnice In anul acesta au crescut și mai mult efectivele de animale și păsări din cele 81 gospodării colective ale raionului Făurei. In vederea adăpostirii lor în bune condițiuni, pretutindeni au fost ridicate noi construcții de grajduri, saivane, puternițe și maternități pentru scroafe, majoritatea ridicate de către colectiviștii meseriași. De asemenea s-au construit magazii și pătule pentru înmagazinarea recoltei. Astfel de construcții au fost terminate în acest an la gospodăriile colective din Mircea Vodă Ianca, Filipești și alte comune din raionul Făurei. In total, pentru construcții agrozootehnice a fost cheltuită în raionul Făurei suma de 5.839.000 lei, din care 2.054.000 lei reprezintă credite de la stat acordate în acest scop gospodăriilor colective. Multe gospodării agricole colective ca cele din Oprișenești, Filipești, Ianca, Vizireni și altele au folosit în cea mai mare parte fonduri proprii în realizarea construcțiilor planificate pentru anul în curs. Culesul porumbului și însămînțatul griului să fie urgentate La data de 8 octombrie a. c. în regiunea noastră situația recoltării porumbului și însămînțării griului — principalele lucrări din această perioadă la cîmp—se prezenta astfel : 51,48 la sută realizat la culesul de porumb (fără G.A.S.) și 28,24 la sută la semănatul griului. In G.A.S.uri, lucrările de mai sus au fost efectuate în proporție de 52,67 la sută și respectiv 40,02 la sută. Aceste cifre sunt pe departe de a fi mulțumitoare și ele ilustrează că importantul parc de mașini și tractoare existent la ora actuală în regiunea noastră nu este folosit cu chibzuială. In raionul Bujor, de pildă, între 2 și 8 octombrie s-a realizat la semănat 9 la sută din viteza zilnică stabilită în raport cu numărul de semănători de care dispun unitățile agricole socialiste. Sub posibilități s-a lucrat la semănat și în raioanele Focșani și Brăila. Intîrzierea semănatului se datorește și ritmului de melc cu care se lucrează in majoritatea raioanelor la recoltatul porumbului și eliberarea de coceni a acelor terenuri care urmează a fi pregătite pentru însămînțări. Ori, pînă la 20 octombrie, dată cînd însămînțările trebuie să fie terminate în regiunea noastră, au mai rămas doar 10 zile. Ținînd seama de această situație, este necesar ca în cursul acestei săptămîni să fie recuperată rămînerea în urmă. ‘ Există condiții pentru ca însămînțarea griului să se facă în timpul optim și în bune condițiuni agrotehnice. Se cere însă ca în aceste zile în fiecare sat, în fiecare unitate agricolă socialistă, tractoarele, semănătorile și atelajele să lucreze din plin. Mecanizatorii din G.A.S. și SM T. sunt chemați să folosească la maximum capacitatea de lucru a tractoarelor și semănătorilor. în aceasta săptămînă conducerile S-M.T. și G.A.S., sfaturile populare raionale au datoria să vegheze mai mult ca oricînd la realizarea și depășirea vitezei zilnice stabilită la recoltat, pregătirea terenului pentru însămînțări, asigurînd ca porumbul să fie strîns cu coceni cu tot din tarlale. Paralel cu urgentarea culesului și a însămînțărilor, trebuie organizat imediat transportul chiar din lan a cantităților de porumb ce i se cuvin statului pentru muncile S.M.T. și contractele încheiate de gospodării colective și întovărășiri agricole. Organele și organizațiile de partid de la sate au datoria să desfășoare o intensă activitate politică de mobilizare a oamenilor muncii de pe ogoarele regiunii la o muncă entuziastă pentru ca în săptămînă aceasta să fie terminat recoltatul porumbului și însămînțările de toamnă. Adunare consacrată deschiderii Lunii prieteniei romîno-sovietice Duminică dimineața, la Teatrul muzical din Galați a avut loc într-o atmosferă de mare entuziasm adunarea consacrată deschiderii Lunii prieteniei romîno-sovietice. La adunare au fost prezenți tovarășii : Ion Apostolatos, secretar al Comitetului regional Galați al P.M.R., Georgică Strat, membru al Biroului Comitetului regional Galați al P.M.R. Ion Axente, secretar al Comitetului orășenesc Galați al P. M. R., Vasile Zapis, președinte al Comitetului executiv al Sfatului popular al orașului Galați, activiști de partid și de stat,, ai organizațiilor obștești, oameni ai muncii din întreprinderile orașului Galați, intelectuali. Adunarea consacrată deschiderii Lunii prieteniei romîno-sovietice a avut ca oaspeți dragi pe tovarășii Leonid Grigorievici Rudenko și Socolov Arcadii Vasilievici din partea Ambasadei U.R.S.S. la București și pe Vladimir Vasilievici Deviatchin din partea Consulatului general al U.R.S.S. de la Constanța. Adunarea a fost deschisă de către tovarășul dr. Casian Blum, președintele Consiliului regional A.R.L.U.S., Galați. Despre Luna prieteniei romîno-sovietice, sărbătoare care a intrat în tradiția poporului nostru a vorbit tovarășul Alexandru Costică, prorector al Institutului politehnic din Galați. „Luna prieteniei romîno-sovietice, Luna marii prietenii, cum ne-am obișnuit noi să-i spunem — a subliniat vorbitorul, — constituie un nou prilej pentru poporul romîn de a-și manifesta dragostea frățească față de marele popor sovietic, vecinul, elibearatorul și prietenul său cel mai apropiat și mai sincer“. .. In continuare, după ce a reliefat Ies ■ gâturile trainice de prietenie dintre poporul nostru și marele popor sovietic, constructor al comunismului,vorbitorul a trecut în revistă roadele legăturilor frățești dintre cele două popoare. „Roadele ajutorului frățesc al oamenilor sovietici se poate vedea cu prisosință și în regiunea noastră. In motonavele și cargourile făurite de constructorii navali gălățeni, în mașinile create la Uzinele de utilaj greu pentru construcții din Brăila, în pro-continuare în pag. a 111 - a Aspect de re adunarea consacrată Lunii prieteniei romîno-sovietice. wwvwwww 1039.000 lei beneficii peste plan Activitatea Întreprinderii „Vinalcool" din Brăila sa cunoscut în acest an o simțitoare îmbunătățire. Grija pentru buna desfășurare a procesului de producție, pentru îndeplinirea planului a stat permanent în atenția colectivului de muzică a acestei întreprinderi. Ca urmare a măsurilor luate și a muncii desfășurate de întregul colectiv planul de producție pe toate cele trei trimestre a fost îndeplinit. Totodată întreprinderea a realizat pînă acum peste plan 1.969.000 lei beneficii. Astfel angajamentul de a realiza 353.000 lei beneficii peste plan a fost depășit cu 716.000 lei. Electrocare cu platforme ridicătoare Recent în secția „Cuie" de la I.S.C.L. Galați au sosit din R. S. Cehoslovacă, două electrocare cu platformă ridicătoare In comparație cu electrocarele folosite pînă acum, noile electrocare prezintă avantajul că pe lingă operația de transport, ele ridică piesele, aidoma unei macarale sau a unui pod rulant. Prin construcția lor, aceste electrocare măresc productivitatea muncii, înlocuind eforturile fizice. =♦ [UNK]4; Masele plastice în agricultură Zilele trecute au sosit la Secția agricolă a Sfatului popular regional 10.000 m. p. material plastic de la Fabrica de mase plastice din București. Acest material va fi distribuit unor G. A. C. din regiunea noastră pentru confecționarea serelor în vederea cultivării de legume și zarzavaturi și pe timpul iernii. Noul procedeu va înlocui construcția clasică a serelor întrebuințate pînă acum, ea va fi mai durabilă și mult mai ieftină. LA MUNCA PATRIOTICA Este o dimineață specifică anotimpului : cu cerul tnourat, „cirpit" ici, colo cu este o porțiune sinelie. In această zi de duminică, cei care s-au aflat intîmplător In jurul orei 7 la bariera dinspre Brăila a orașului Galați, au văzut cu siguranță trectnd pe aici mai multe mașini încărcate cu oameni. Șirul de autocamioane transportau la G. A. S. Bărboși pe cei peste 700 muncitori, tehnicieni, ingineri și elevi către tarlalele cu porumb ale gospodăriei. Concomitent, din stația CiF.R. Galați călători o garnitură specială de 30 vagoane transporta sute de alți participanți entuziaști la munca patriotică pentru strîngerea recoltei de porumb, cu destinația: Frumușița și Foltești In vreme ce, o altă coloană de mașini a pornit-o pe șosea spre G.A.S. Smârdan. Cam la fel s-au petrecut lucrurile și la Brăila, Focșani, Tecuci. Conștienți de necesitatea strîngerii la timp și fără pierderi a recoltei de porumb, 13.454 muncitori, studenți și elevi din cele 4 principale orașe ale regiunii au lucrat cu spor pe întinsele tarlale din gospodăriile de stat, la culesul știuleților de porumb, la încărcatul lor la autocamioane și remorci sau la tăiat și adunat cocenii. La secția centru a G.A.S. Bărboși, elevii Școlii tehnice de maișri, toți cină mai ieri muncitori fruntași in întreprinderile regiunii, s-au întrecut pe ei înșiși, au strîns de pe teren și au transportat la baza de recepție cu autocamioane porumbul de pe circa 20 ha., recoltat cu o zi mai înainte de studenții de la Institutul politehnic lae o tarla mare a secției Greaca aparținind aceleiași unități, au lucrat duminică muncitorii de la D.R.ÎV.C. Galați și numeroși elevi ai școlilor medii. Ei au făcut aici treabă bună Discutînd cu directorul G.A.S Bărboși, inv. Ghinea, acesta și-a manifestat adinca satisfacție pentru dragostea cu care au lucrat muncitorii și elevii galățeni, care răpind din timpul lor liber, au ajutat nemijlocit la strînsul bogatei recolte de porumb de pi cîmp Aceeași atmosferă de muncă spornică și entuziasm a existat și la gospodăriile de stat Brateș și Foltești, unde au lucrat muncitori de la S.N.G Urina „Nicolae Cristea" și Complexul €,F.F., studenții de h lmi,lu.tipeidagogic de 3 ani, elevi ai școlii profesionale a viitorului Combinat siderurgic etc. La G.A.S.-urile Lacu-Sărat, Baldovinești ,și alte asemenea unități din raionul Brăila, au poposit duminică dimineața pentru a ajuta la strînsul recoltelor tîrsii, aproape 4.700 de muncitori și elevi. Este greu să faci o apreciere, care dintre colectivele de muncitori și elevi s-a evidențiat în mod deosebit. Cert este că la Brăila ca și la Galați, Tecuci și Focșani, în ziua de 11 octombrie participanții la munca patriotică pe ogoarele G.A.S.-urilor, au făcut treabă bună. Bilanțul lucrărilor efectuate duminică în gospodăriile de stat din regiune de cei peste 13.000 muncitori, ingineri, tehnicieni, studenți și elevi, care s-au deplasat la sate, este bogat: 633 ha. cu porumb recoltate, 303 tone porumb știubii încărcat și transportat la bazele de recepție, 3 ha. eliberate de coceni și 3,3 ha. de fasole păstăi culeasă. Cifre obișnuite care le găsești în aceste site in orice situație operativă a unităților noastre agricole socialiste. Acestea de mai sus au însă o semnificație mai adîncă, căci ele vorbesc cu putere despre dragostea cu care muncitorii din întreprinderile regiunii și fiii acestora — elevi și studenți — au răspuns la chemarea Comitetului regional de partid, de a sprijini efectiv bătălia strîngerii recoltelor tîrzii. Participarea lor în masă la această muncă patriotică, dovedește totodată că organizațiile de partid de la orașe desfășoară o rodnică muncă de educație comunistă în rândul muncitorilor și tineretului Ii IQAN Pe ogoarele gospodăriilor de stat www www Minire internaționali de lupte clasice In cadrul manifestărilor organizate cu prilejul Lunii prieteniei romîno-sovietice, astăzi 10 octombrie orele 17, are loc in Grădina de vară a Cinematografului „M. Eminescu** întîlnirea inter- națională de lupte clasice dintre selenționatele orașului Chișinău (R.S.S. Moldovenească) și orașului Galați. O fază spectaculoasă din timpul cursei cu obstacole de la competiția motociclistă de duminică dimineața din orașul Galați. (Relatare în pag. a IlI-a) Sezonul de vînat mic O dată cu venirea toamnei, vînătorii au pornit să cutreiere cîmpiile și pădurile în căutarea sitarilor, a păsărilor de baltă, căpriorilor și a altui vînat. Ei se bucură anul acesta de fonduri mult mai bogate de vînat decit în alți ani, datorită măsurilor luate pentru înmulțirea și protecția acestuia, precum și pentru organizarea rațională a vînătorilor. Astfel, au fost combătuți dăunătorii pe întreg teritoriul vînâtoresc al țării,s-au amenajat cîteva mii de hrănitori și sărării, precum și numeroase instalații de vinătoare, cabane și case de adăpost etc In regiunile Galați, Oltenia, Argeș și Dobrogea au fost luate măsuri pentru repopularea terenurilor de vînătoare cu căpriori și cerbi lopătari. Crescătoriile de fazani, dotate cu incubatoare speciale și alte utilaje moderne, au contribuit la repopularea pădurilor cu fazani. Potrivit statisticilor Ministerului Economiei Forestiere, în toamna aceasta există de 2—4 ori mai mulți mistreți, cerbi, căprioare, capre negre și fazani decit în flau 1 1951.