Viața Nouă, octombrie-decembrie 1961 (Anul 18, nr. 5233-5311)

1961-10-20 / nr. 5249

4444444444444414444444444444444414444 4444 BIBLIA CENTRALĂ _ „M. EJVI Proletari din toate forile, unifivul Organ al Comitetului regional PHI. și al SFatului popular regional Galați AN LIL XVIII. Nr. 5249 VINERI 20 OCTOMBRIE 1961 4 PAGINI - 20 BANI Lucrările Congresului al XXII-lea al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice «•**•*••• »««6» »«•»•■»«••» MOSCOVA 19 (Agerpres). TASS transmite : La 19 octombrie, ora 10 dimineața, ora Moscovei, Congresul al XXII-lea al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și-a reluat lucrările. In cadrul ședinței de dimineață au început dezbaterile pe marginea Raportului de activitate al Comitetului Central al P. C. U. S. la cel de-al XXII-lea Congres și a Raportului cu privire la proiectul de Program al partidului, care au fost prezentate de Nikita Hrușciov în primele două zile ale lucrărilor Congresului, precum și pe marginea Raportului de activitate al Comisiei Centrale de revizie. Luînd primul cuvîntul P. N. DEMICEV, prim-secretar al Comitetului orășenesc Moscova al P. C. U. S., a declarat că noul Program al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice constituie un cod al înțelepciunii marxism-leninismului creator. El se distinge prin profunzime științifică, prin indicarea concretă a căilor de construire a comunismului. Pînă la sfîrșitul septenalului (1965) în capitala Uniunii Sovietice vor fi comlet automatizate 75 de uzine și fabrici, peste 700 de secții de producție. Anul acesta a spus vorbitorul industria Moscovei va atinge, în ce privește producția globală și productivitatea muncii, nivelul prevăzut pentru cel de-al patrulea an al septenalului. El a declarat că colectivele întreprinderilor din Moscova propun inițierea unei întreceri comuniste unionale. Luînd în continuare cuvîntul, NIKOLAI PODGORNNI, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Ucraina, a declarat că întregul popor ucrainean aprobă fierbinte activitatea C. C. al P. C. U. S., în frunte cu Nikita Hrușciov, eminent activist de partid și de stat. Sarcinile septenalului sînt îndeplinite de poporul ucrainean cu un an înainte de termenele stabilite, iar în unele ramuri chiar cu doi ani înainte — a arătat vorbitorul. Incepînd din 1956 volumul lucrărilor capitale în Republică aproape că s-a dublat. Delegații și invitații la Congres au întîmpinat cu aplauze declarația lui N. Podgornîi că Ucraina va aduce aportul cuvenit la înfăptuirea sarcinii trasate de proiectul de Program, de creare în U. R. S. S. a unui belșug de produse agricole. Vorbitorul a declarat că la Congresul al XXII-lea comuniștii din Ucraina au venit strîns uniți, ca un monolit, în jurul Comitetului Central al P.C.U.S. In dezvoltarea sa Ucraina a întrecut multe țări capitaliste și deține un loc important in economia Uniunii Sovietice și în economia mondială. Producția republicii se exportă în 61 de țări. Subliniind că C.C. al P.C.U.S. a desfășurat o amplă activitate pentru lichidarea cultului personalității și a consecințelor lui dăunătoare, pentru restabilirea normelor leniniste ale vieții de partid, N. Podgornîi a declarat că aceasta a descătușat inițiativa creatoare a maselor. El a subliniat importanța deosebită pe care au avut-o demascarea și zdrobirea grupului antipartinic. In legătură cu aceasta vorbitorul a citat fapte privind activitatea antipartinică a lui Kaganovici în perioada în care se afla în Ucraina. In încheiere Nikolai Podgornîi a declarat că Partidul Comunist din Ucraina va întări permanent prietenia dintre poporul ucrainean și toate popoarele Uniunii Sovietice. „Ne este scumpă această prietenie și o vom păzi cu sfințenie". Leningrădenii, a spus IVAN SPIRIDONOV, prim-secretarul Comite (continuare în pag. a IV-a) Delegați la cel de-al XXII-lea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, îndreptându-se spre Palatul Congreselor. G.A.S.-urile din raionul Bujor să folosească toate forțele la însămînțat Folosind baza tehnică și forța de muncă după un plan bine chibzuit urnele G.A.S. din raionul Bujor au obținut în această campanie de toamnă rezultate bune, atît la recoltări cît și la însămînțări. Așa, de exemplu, G. A. S. Moscu printr-o bună organizare și planificare a muncii a reușit ca pînă la 18 octombrie a. c. să însămînțeze peste 80 la sută din planul gospodăriei. Rezultate bune au obținut și G. A. S. Vlădești și G. A. S. Fetești, care au realizat planul în proporție de peste 70 la sută, ceea ce face ca în următoarele 2—3 zile să termine de însămînțat culturile de toamnă așa cum de altfel s-au angajat. Aceste gospodării au folosit din plin și în mod rațional capacitatea tractoarelor și mașinilor agricole , iar organizațiile de partid au mobilizat toți muncitorii, inginerii și tehnicienii pentru efectuarea însămînțărilor de toamnă. Nu același lucru se poate spune de gospodăria de stat Băleni (director Gheorghe Popa și organizator de partid Virgil Popa). Aici au mai rămas ■* de însămînțat încă 335 de hectare cu grîu și secară. Ba mai mult G. A. S. Băleni nu are nici terenul eliberat de cocenii de porumb, pentru a putea ara și pregăti această suprafață în vederea însămînțărilor. In asemenea situație unde însămînțatul este mult rămas în urmă se găsește și G. A. S. Balintești, (director tov. Vasile Roșca). Aici mai sînt de însămînțat încă 310 ha., dintre care 280 hectare cu grîu și secară. Față de această situație, conducerea <2. as §s ju_i JugijSi ® •_ fflai eficace măsuri de recuperare a întîrzierii pe care o are la însămînțat. Cele 22 tractoare de care dispune gospodăria nu sînt folosite cu toată capacitatea lor de lucru. Tot atît de întîrziate sînt însămînțările și la G. A. S. „30 Decembrie“ (director tov. Mihai Morărescu) care nu a realizat decît 43 la sută din planul de însămînțări. Față de situația în care se găsesc G. A. S.-urile rămase în urmă din raionul Bujor, consiliile de conducere trebuie să ia măsuri de folosirea întregului utilaj exclusiv arat, pregătirea terenului și însămînța țat pentru a putea asigura producțiile planificate la culturile de toamnă. Organizațiile de partid trebuie să mobilizeze toți muncitorii, tehnicienii și inginerii, ca în această perioadă să depună toate eforturile pentru asigurarea recoltei anului viitor, prin terminarea însămînțărilor la timpul stabilit, făcînd totodată și lucrări de bună calitate. Este necesar să se controleze zi de zi felul în care sînt respectate prevederile planului, accentuînd pe impulsionarea și mărirea vitezei zilnice de însămînțat. Biroul comitetului raional de partid, comitetul executiv al sfatului popular raional și Trustul regional Gostat trebuie să ia cele mai grabnice măsuri pentru terminarea imediată a însămînțărilor de toamnă. M. GREȚEANU Norma zilnică depășită Hărnicia tractoriștilor din brigada a 12-a de la S. M. T. Cudalbi este cunoscută în toată faza de activitate a acestei stațiuni. Lucrările de calitate pe care le execută acești tractoriști sunt bine cunoscute de membrii gospodăriei agricole colective „Drumul Belșugului“ din comuna Matca, raionul Tecuci, deoarece lucrările agricole executate de ei în acest an le-au răsplătit din plin munca. Mecanizatorii din această brigadă mai cunosc încă un lucru destul de important : acela că lucrările agricole pe lîngă că trebuie să fie de calitate ele trebuie executate și la timpul optim. . Mi <fece în aceste gile dauM jascanizatori din această brigadă lucrează de zor la pregătirea terenului pentru însămînțat arînd pînă noaptea tîrziu, iar ziua semănînd grîu, folosind judicios timpul. Exemple destul de grăitoare în acest sens se oferă tractoriștii Petrache Toporov, Drăgan Vasile și Dumitrache Sulgeru, care au semănat fiecare cite la—15 ha, zilnic în loc de 11 cite prevede norma, iar seara pînă tîrziu la lumina farurilor execută arături pentru însămînțat. Muncind în acest fel ritmul insămînțărilor în această gospodărie a crescut simțitor, reușind să semene peste 80 la sută din suprafața planificată. Insămînțările la această gospodăria .ciutiana. cg guiți intersitute, Civfí în pagina — Puternicul ecou internațional al Congresului al XXII-lea al P. G. U. S. — Lucrările Adunării Generale a O. N. U. — Dezbaterile generale au luat sfîrșit. — Telgrama adresată de V. A. Zorin președintelui Consiliului de Securitate. — O declarație a lui Suzanna Fumma. — S. U. A. pregătesc o nouă agresiune împotriva Cubei. — Dezbaterile din parlamentul englez. — Demonstrații studențești antiguvernamentale în Republica Dominicană. Reduc consumurile specifice Ce-a observat raționalizatorul Cu cîtva timp în urmă ziarul nosstru consemna că la Fabrica P.A.L. din Brăila raționalizatorul F. Miltiadi a observat că butoaiele în care se transporta cleiul (principalul liant în structura plăcilor) nu sînt golite integral. Pe butoaie rămîneau cantități destul de importante de clei. Atunci tov. Miltiadi, ajutat de un colectiv a conceput și construit un dispozitiv, care prin spălare scoate de pe butoi întreaga cantitate de clei. Folosirea din plin a acestui dispozitiv ca și grija deosebită a colectivului de a înlătura întreruperile care aduc consumuri mari de clei, a făcut ca de la începutul anului consumul specific de clei să se reducă cu 5 kg. pe tona de plăci. Cele mai mari economii de clei (225.000 lei) au fost obținute în trimestrul trei al acestui an, cînd s-a acordat o atenție mai mare bunei gospodăriri a materiei prime. Însumând economiile de chei obținute, de la începutul anului și pînă în prezent ele se cifrează la 399.000 lei. Hotărîrea filatoarelor Filatoarele din unitățile întreprinderii textile din Galați au o dorință și anume aceea ca: „fiecare gram de bumbac să devină țesătură“. Pentru aceasta atît la unitatea A cît și la B vei găsi lădițe special amenajate la capetele ringurilor, cardelor și flegerilor în care muncitoarele depun bumbacul adunat de peste tot pe unde poate fi găsit. O altă sursă de economii este și aceea de a micșora tot mai mult coeficientul admis de scurtind (depuneri neuniforme, umflături etc. pe țevi), prin respectarea cu strictețe a procesului tehnologic de fabricație și în mod special a fazei de schimbare a levatei. Sîrguința filatoarelor în direcția economisirii bumbacului s-a soldat, de la începutul anului și pînă în prezent la 7.000 kg. puf de bumbac economisit. Consumurile cele mai mici de bumbac le-a înregistrat unitatea „B“ care a economisit pînă în prezent 4.000 kg. puf de bumbac. A încetat din viața MIHAIL SADOVEANU Academia Republicii Populare Romîne, Ministerul Invățămîntului și Culturii, Uniunea Scriitorilor și Comitetul Național pentru Apărarea Păcii din R. P. Romînă anunță cu adîncă durere că în ziua de 19 octombrie 1961, ora 9, a încetat din viață, în urma unei boli îndelungate și grele, marele scriitor, academicianul Mihail Sadoveanu, luptător neobosit pentru înflorirea patriei noastre socialiste, pentru pace și înțelegere, între popoare. ACADEMIA REPUBLICII POPULARE ROMÍNE MINISTERUL INVATAMINTULUI ȘI UNIUNEA SCRIITORILOR, CULTURII COMITETUL NAȚIONAL PENTRU APĂRAREA PĂCII DIN R. P ROMINA, Din partea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri al R.P.R, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri al R.P.R., exprimă durerea lor profundă cu prilejul încetării din viață a lui Mihail Sadoveanu. Strălucit om de cultură, marele scriitor al poporului român a creat în opere de valoare literatura noastră universală. Patriot luminat și democrat convins, el a activat pe tărîm obștesc și în viața noastră de stat. Mihail Sadoveanu a fost un militant de seamă în lupta pentru marea cauză a păcii, socialismului și a prieteniei între popoare. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN CONSILIUL DE STAT AL R.P.R. CONSILIUL DE MINIȘTRI AL R.P.R. Constituirea comisiei pentru organizarea funeraliilor Pentru organizarea funeraliilor acad. Mihail Sadoveanu, a fost constituită Atanase Joja, președinte, Ilie Murgulescu, Horia Hulubei, Mihail Ralea o comisie formată din tovarășii, și Zaharia Stancu. In aceste zile hotăritoare pentru recolta anului viitor, pe ogoarele raionului Făurei mecanizatorii nu contenesc munca. Toate tractoarele lucrează cu întreaga lor capacitate la arat și semănat. Bătălia însămînțărilor, temeinic organizată, se apropie de sfîrșit in mai toate gospodăriile colective din acest raion. Pină in se na 1 [UNK] lei de 19 octombrie pe întregul raion planul însămînțărilor la griul de toamnă se realizase în proporție de 88,1 la sută. Cu fiecare 7î noi gospodării colective raportează comitetului raional de partid terminarea insămințărilor. La cele 9 gospodării campania însămînțărilor care încheiase pină la 17 octombrie, s-au adăugat în ultimele 2 zile alte 12, printre care G.A.C. „Horia, Cloșca și Crișan" din comuna Filimon Sîrbu (cu 470 ha.), „Scînteia“ din satul Berlescu (cu 526 ha.), „Nicolae Bălcescu" din comuna Strîmbu și altele. Care sunt factorii care au contribuit la urgentarea însămințărilor în raionul Făurei, ce măsuri politico-organizatorice au fost luate de către comitetul raional de partid și sfatul popular raional pentru asigurarea succesului deplin al acestei importante acțiuni ? Prin grija comitetului raional de partid s-a luat măsuri ca la 130 tractoare să se organizeze schimbul II. Apoi, sa recoltat și eliberat terenul de coceni s-a lucrat în primul rînd pe acele tarlale destinate însămînțărilor, astfel Incit din urma colectiviștilor, mecanizatorii au ținut pasul cu arăturile. Lucrul acesta a permis să se realizeze în fiecare zi un decalaj de aproximativ 2.000 ha., alături față de însămînțări, creindu-se condiții ca semănatul să fie executat intr-un teren așezat. Pentru remedierea cu maximum de operativitate a unor defecțiuni ivite pe teren la tractoare, pluguri, semănători etc., atelierele mobile, au intervenit cu promptitudine, evidențiindu-se în această privință S.M.Tlanca. Comitetul raional de partid, sfatul popular raional au chemat pe mecanizatori să-și înzecească eforturile pentru depășirea vitezei zilnice la arături și însămînțări. Aceștia avînd în A In raionul Făurei frunte pe comuniști, ca șeful de brigadă C. Stan, tractoristul Udrea Gh Stancu de la S.M.T. Jirlău, oameni educați de organizația de partid in spiritul dragostei față de muncă, au adus o prețioasă contribuție în campania însămînțărilor, avînd zilnic cite 6 ha., sau însămînțînd fără greșuri și în bune condițiuni agrotehnice, cite 20 ha. teren. O altă măsură luată la Făurei și care s-a dovedit eficace, a fost aceea a dirijării zilnice a tractoarelor rămase disponibile dintr-o unitate care a terminat cu insămînțările, către altele rămase în urmă. G.A.S. „Berea Barbu“, de pildă, care a realizat de cîteva zile planul însămînțărilor, a trimis la G.A.S. „Filimon Sîrbu“ 15 tractoare, iar la Mircea Vodă, altele 9. Și G.A.S. „Ștefan Furtună“ a trimis în ajutor gospodăriei colective din Grădiștea de Sus cîteva tractoare. De asemenea, nici un tractor nu este folosit pentru transport sau alte treburi ; ele lucrează numai la arat și însămînțat. Toate acestea au contribuit ca în ultimele săptămînî să se lucreze cu o viteză zilnică la semănat de 2.000 ha., cu mult peste planificare. Trebuie subliniată de asemenea grija mecanizatorilor pentru calitatea semănatului. In acest scop recepția lucrărilor de pregătire a terenului și însămînțat se face zilnic cu multă exigență. De aceea mergînd pe întinsele tarlale cu grîu și celelalte culturi toamnă, nu găsești greșuri la însăm înde țat iar terenul este bine arat. Dovada cea mai bună a calității muncii tractoriștilor o constituie răsărirea uniformă și viguroasă a boabelor semănate între 20 și 30 septembrie a. c. ★ In raionul Făurei, după ritmul cu care se lucrează în ultimele zile, sîmbătă seara însămînțările vor fi terminate. Acesta este de altfel angajamentul pe care comitetul raional de partid (prim secretar tov. Gh. Codru) și l-a luat în cinstea alegerilor. Iar angajamentul se bazează pe entuziasmul cu care mecanizatorii și colectiviștii din raion desfășoară întrecerea socialistă la însămînțări. ION GH. CENUȘA Muncesc cu spor organizîndu-și mai bine munca in brigăzi și echipe membrii gospodăriei agricole colective „1 Mai“ din comuna Corni, raionul Bujor, au reușit să obțină rezultate bune în munca de stergere a recoltei de porumb din acest an. Antrenați în întrecerea socialistă, colectiviștii de aici s-au străduit să recolteze într-un timp cît mai scurt porumbul eliberînd astfel terenul pentru a putea fi și însămînțat cu grîu. Numai în cîteva zile brigăzile a III-a și a IV-a de cîmp au terminat de recoltat porumbul de pe cele peste 200 ha. teren, trecîndu-se imediat la executarea arăturilor. Tălpău foniță coresponda-4 Gospodării colective cu insămînțările terminate Din experiența anilor trecuți, gospodăriile agricole colective din raionul Galați, s-au convins că executarea la vremea însămînțărilor de toamnă aduce sporuri însemnate de recoltă. Ca urmare în acest an ei au acordat întreaga atenție acestor lucrări agricole. Preocupîndu-se îndeaproape de eliberarea terenului, sprijinindu-i în muncă pe tractoriștii din S.M.T., luptînd pentru îndeplinirea și depășirea vitezei zilnice de lucru, membrii gospodăriilor agricole colective din satele Lupele, Fundenii Vechi și comuna Liești, au terminat în întregime însămînțările de toamnă. Membrii gospodăriilor agricole colective din raionul Panciu, s-au străduit să elibereze la timp culturile de toamnă de pe suprafețele ce urmează a fi însămînțate cu grîu. Ca urmare a bunei organizări a muncii brigăzile de tractoare de S. M. T. Mărășești și a sprijinului a acordat de colectiviști un număr de 7 gospodării agricole colective din raionul Panciu, au terminat însămînțările de toamnă. Printre acestea se numără gospodăriile colective „Unirea“ din Țifești, din Bătinești, „1 Mai“ „Drumul păcii“ din Bolotești, „Viața nouă“ din Satul Nou și altele. In timpul cînd cei doi tractoriști lucrează pe ogoarele G.A.C.ului „Vasile Roaită“ din comuna Oprișenești, raionul Făurei, inginerul gospodăriei controlează calitatea însămînțărilor. IN FOTOGRAFIE . Inginerul Măricel Danielescu discutînd cu colectivistul Ion Trufașu, asupra calității lucrărilor. In aceste zile, pe tot cuprinsul regiunii noastre se dă bătălia pentru terminarea însămînțării culturilor de toamnă. Sub conducerea organelor și organizațiilor de partid oamenii muncii de la sate desfășoară o intensă muncă pentru a grăbi ritmul însămînțărilor. Pentru rezolvarea acestor importannte sarcini de care depinde recolta anului viitor, trebuie intensificată viteza zilnică a tractoarelor care trebuie folosite exclusiv la însămînțări. In raionul Focșani acolo unde de la bun început munca a fost bine organizată și rezultatele se văd. Astfel comunele Răstoaca și Broșteni au terminat semănatul, iar în comuna Mărtinești acestea se apropie de sfîrșit. Cu toate acestea în raion mai sînt comune care datorită slabei preocupări și a lipsei de îndrumare și control din partea sfaturilor populare respective sînt mult rămase în urmă. Așa se explică de ce în comuna Gugești (președintele comitetului executiv al sfatului popular, Bercaru Tănase) din cele 620 ha., s-au însămințat doar 122 ha., iar în comuna Mircești (președinte Ji iko M £ 2Bfe ăazm, staul din cele 250 ha., s-au semănat abia 42 ha. Dacă facem o analiză a felului cum este respectată viteza zilnică la însâmînțat în ziua de 19 octombrie a. c. vedem că ea este sub posibilitățile existente la acest raion. Viteza realizată în cursul zilei de ieri este nesatisfăcătoare. Mergînd cu asemenea viteză (776 ha. realizate în ziua de 19 octombrie a. c.) raionul Focșani nu poate termin aceste lucrări în teramenul stabilit. Pentru aceasta comitetul raional de partid, sfatul popular raional trebuie să ia cele mai bune măsuri în vederea intensificării ritmului, pentru grăbirea însămînțărilor de toamnă. " ' M ' In raionul Focșani Ritmul Însămînțărilor trebuie intensificat