Viața Nouă, iulie-septembrie 1964 (Anul 20, nr. 6084-6162)

1964-09-12 / nr. 6147

V y Proletarî dîn toate tarile, unifics j organ al Coonitelului regional PM și al Sfatului popular regional Calat! ANUL XXI Nr. fi 147 SIMBATA 12 SEPTEMBRIE 1964 4 PAGINI — 20 BANI Munca politică în sprijinul campaniei agricole de toamnă Nu numai calendarul, dar și semnele caracteristice ale celui de al treilea anotimp ne anunță că a sosit toamna. Frunzele încep tot mai mult să prindă culoarea aramei, roadele și reclamă drepturile pentru a se odihni in hambare, silozuri sau pivnițe, păsările călătoare fac antrenamente pentru zboruri lungi elc. Și mai evidente în ansamblul vestitorilor toamnei sunt activitățile oamenilor, încă de mult s-au reparat și pregătit gospodărește coșarele și magaziile, cramele și pivnițele, utilajele și mașinile folosite, fie la recoltat și prelucrat produsele din anul acesta, fie la pregătirea viitoarei recolte. S-au început (și în multe locuri s-au încheiat) lucrările de recoltare a florii-soarelui, a sfeclei de zahăr, a porumbului, a legumelor și fructelor, s-au pregătit semințele destinate culturilor care-și încep viața din toamnă. Toamna i-a găsit pe cei mai mulți din gospodarii ogoarelor pregătiți cu toate cele necesare pentru ca roadele timpului, ale muncii lor, să fie in întregime puse în folosul oamenilor, iar cele viitoare să fie și mai rodnice. Experiența muncii de pină acum, a celorlalte campanii agricole, ne dovedește cit de spornice sínt acțiunile oamenilor cînd acestea izvorăsc din conștiința îndeplinirii îndatoririlor, cind ei cunosc finalitatea celor întreprinse, scopul lor. Cîteva exemple sînt edificatoare. În baza planului tehnico-organizatoric întocmit in vederea pregătirilor pentru vinificație de consiliul G.A.S. Odobești, sub îndrumarea comitetului de partid din gospodărie, s-au luat măsuri politice ca toate acțiunile să fie cunoscute de fiecare brigadă, de fiecare echipă de viticultori, de dogari sau de mecanicii de utilaje pentru vinificație. S-au repartizat sarcini comuniștilor ca aceștia să răspundă de ducerea la îndeplinire a unor măsuri mai importante (de exemplu asigurarea igienei utilajelor, căzilor și budanelor de vinificație etc) sau de intensificare a lucrărilor. Organizațiile de bază au fost instruite cum să-și exercite operativ dreptul de control asupra înfăptuirii sarcinilor atât de membrii și candidații de partid cât și de conducerea administrativă. Aplicarea în viață a măsurilor luate de comitetul de partid de la G.A.S. Odobești s-a concretizat într-o bună pregătire pentru vinificație, în desfășurarea cu succes a culesului strugurilor pentru masă etc. La G.A.C. din comuna Rușețu raionul Făurei, se obișnuiește ca la analizele scurte ce se fac zilnic de către conducerea gospodăriei împreună cu brigadierii să participe și membri ai comitetului de partid. In baza concluziilor reieșite de la aceste adunări comitetul de partid ajută operativ organizațiile de bază ca acestea să intervină pentru înlăturarea unor deficiențe. Așa s-a procedat la brigada legumicolă, unde nefolosirea judicioasă a coșurilor și lăzilor pentru culesul legumelor ducea la risipă de produse. Comuniștii au fost cei dinții care au demonstrat necesitatea păstrării cu grijă a acestor mijloace și folosirea lor gospodărească la transport, pentru a nu deprecia legumele. Acolo unde a fost nevoie s-a discutat individual cu acei care dovedeau nepăsare în executarea lucrărilor de recoltare. Și treburile au luat cursul bun, înlăturîndu-se în mare parte deficiențele. Cu mult succes a desfășurat munca politică comitetul de partid și organizațiile de bază de la G.A.C. Tudor Vladimirescu, raionul Bujor, care au reușit să-i convingă pe colectiviști de avantajele recoltării timpurii a sfeclei de zahăr, și ca urmare să termine această lucrare printre primele gospodării pe raion, să asigure un plus de venituri bănești gospodăriei, prin sporurile de preț acordate de stat pentru această categorie de produse. Exemplele eficacității muncii politice desfășurate în scopul ducerii la îndeplinire în bune condițiuni a unor sarcini de producție sunt multiple. Se găsim peste tot acolo unde organizațiile de partid desfășoară o vie activitate, unde această muncă politică și organizatorică se desfășoară după un plan bine stabilit și unde se urmărește îndeplinirea sarcinilor stabilite. Și în campania agricolă de toamnă munca politică trebuie să contribuie la intensificarea lucrărilor de recoltare, de pregătire a terenului și de insămînțare a culturilor. In atenția organelor și organizațiilor de partid în organizarea muncii politice pe timpul campaniei agricole de toamnă trebuie să stea permanent antrenarea tuturor mecanizatorilor, muncitorilor din gospodăriile de stat, colectiviștilor, a celorlalți oameni ai muncii de la sate la înfăptuirea măsurilor tehnico-organizatorice menite să asigure executarea la timp și de calitate a lucrărilor agricole. Cea mai eficientă metodă de antrenare la muncă rodnică este exemplul personal, de aceea comuniștii trebuie să se situeze în fruntea tuturor acțiunilor întreprinse de organizațiile de partid, de conducerile S.M.T.-urilor, G.A.S.-urilor și gospodăriilor colective. Fiecare membru sau candidat de partid, tovarăș din activul fără de partid trebuie să aibă sarcini precise de ce sector de muncă răspunde, ce activitate politică trebuie să desfășoare. Organizațiile de bază trebuie să vegheze ca în locurile cele mai principale ale producției să lucreze cei mai buni oameni, membri și candidați de partid. La sate se difuzează, în zeci de mii de exemplare, presa de partid. Organele și organizațiile de partid trebuie să se îngrijească ca ea să ajungă la timp în mina cititorilor, să fie folosită în scopul generalizării metodelor înaintate de muncă, popularizării rezultatelor și impulsionării activității. Bine procedează organizații de partid ca cele de la Urechești și Popești, raionul Focșani, Dedulești, raionul Făurei, Fîrțănești raionul Bujor și altele care organizează citirea presei la brigăzile de producție, și afișarea ziarelor la locuri vizibile și la îndemâna cititorilor. Unele gospodării de stat ca Vameș, raionul Galați, însurăței, raionul Brăila și îndeosebi S.M.T.-urile au dobândit o experiență bună în editarea foilor volante și difuzarea lor la brigăzile de mecanizatori și la muncitorii din cîmp. Această metodă a agitației scrise stă la îndemîna fiecărei organizații de partid și trebuie să dobîndească o extindere și mai mare. De asemenea, gazetele de perete trebuie să oglindească operativ mersul curent al desfășurării lucrărilor agricole să intervină prin articole critice la activizarea celor rămași în urmă sau nepăsători, și să nu fie inactive cum uneori sunt cele din comunele Drăgușeni, raionul Bujor, Diocheți raionul Panciu, Umbrărești raionul Tecuci etc. Stațiile de radioficare și radioamplificare pot și trebuie să ducă în casele abonaților cuvîntul mobilizator al partidului pentru înfăptuirea sarcinilor de producție. Organele și organizațiile de partid, sfaturile populare, comitetele pentru cultură și artă, trebuie să ia măsuri ca la căminele culturale să se desfășoare activități interesante, pline de conținut, legate de viață, de preocupările oamenilor muncii de la sate. Munca de propagandă prin lecții și conferințe, organizarea de seri literare, de întrebări și răspunsuri, sfaturile agronomului, jurnalele vorbite împletite cu o vie și interesantă activitate artistică desfășurată de artiștii amatori trebuie să contribuie la intensificarea lucrărilor agricole, la executarea lor la timp și de calitate. Folosind cu maximum de eficacitate toate metodele muncii politice, dezvoltind experiența dobîndită organele și organizațiile de partid vor aduce ca și pină acum o contribuție hotăritoare la antrenarea tuturor celor ce muncesc la înfăptuirea sarcinilor trasate de partid privind creșterea producției agricole vegetale și animale. Tractoristul Gheorghe Țon de la G.A.S. Bărboși pregătind terenul pentru instrumțâri cu grapa cu colți reglabili. Recoltatul paralel cu pregătirea terenului Început de toamnă în Făurei. Pe ogoarele gospodăriilor colective, mecanizatorii și colectiviștii lucrează intens. Trebuie strînsă urgent floarea soarelui, sfecla de zahăr și porumbul timpuriu, trebuie pregătite ogoarele în vederea însămînțărilor și toate lucrările cer atenție deosebită și rapiditate. Floarea-soarelui ocupă in raionul Făurei în G.A.C.) suprafața de 10.269 ha. Timpul călduros din ultima perioadă de timp a grăbit maturizarea ei, permițind colectiviștilor să execute din plin recoltatul, treieratul și transportul ei. Unele gospodării colective care ș-au organizat mai bine munca au și încheiat recoltatul. Astfel colectiviștii din Amara au stins floarea-soarelui de pe întreaga suprafață cultivată de 220 ha, cei din Rușetu de pe 300 ha, Ciorile 250 ha Plopu 220 ha și Bălteni 90 ha. Recoltatul florii-soarelui a fost terminat de la 8 septembrie in 18 gospodării colective. Paralel cu recoltatul pe ogoarele gospodăriilor colective din raionul Făurei se execută lucrări de pregătire a solului, în vederea însămînțării griului. Anul acesta, suprafața semănată cu grîu și secară va fi de 37.500 ha iar cea cu orz de toamnă 900 ha. Pînă în prezent mecanizatorii din stațiunile de mașini și tractoare ale raionului au executat pe ogoarele gospodăriilor colective lucrări de pregătire a solului pe 20.138 ha. Toată atenția recoltării florii-soarelui Cultura florii-soarelui, in cele mai multe unități agricole din regiune, a intrat in faza coacerii depline. Ca urmare, recoltatul se desfășoară din plin, iar in multe unități, cum sunt G.A.S. Șutești, raionul Făurei, G.A.C. Ciușlea, raionul Panciu și altele s-a terminat. Fiecare zi întîrziată la recoltatul florii-soarelui înseamnă pierdere de recoltă. De aceea, consiliile gospodăriilor de stat, consiliile de conducere ale gospodăriilor colective trebuie să mobilizeze toate forțele și mijloacele de care dispun pentru recoltatul, treieratul și transportul fiorii-soarelui la bazele de recepție. • IN RAIONUL FOCȘANI s-a recoltat pină zilele trecute 1.011 ha. de floarea-soarelui, din 3.000 ha. care au fost cultivate. Organizind mai bine munca, gospodăria colectivă din orașul Focșani a recoltat în cîteva zile întreaga suprafață de 55 ha. cu floarea-soarelui. Rezultate mai bune au obținut și colectiviștii din Maluri, Mărtinești și Hîngulești, care au recoltat peste 40 la 9 hă din suprafața cultivată. In raionul Focșani sînt însă și unele gospodării colective, unde această lucrare a rămas in urmă, pentru că munca nu a fost îndreptată și spre recoltarea florii-soarelui. Ce pot răspunde consiliile de conducere ale gospodăriilor colective din Mircești și Răstoaca, care au recoltat numai 15 ha din 100 hectare și respectiv 25 din 150 hectare? • Suprafața cultivată cu floareasoarelui de gospodăriile agricole colective din RAIONUL PANCIU este de 305 hectare. Din această suprafață, 205 ha. au fost recoltate, iar producția de pe 142 ha. a fost treierată. Cele mai bune rezultate le-au obținut gospodăriile colective din Ciușlea și Soveja, care au terminat de recoltat întreaga suprafață cu floarea-soarelui (72 ha. și 53 ha). Rezultate bune au obținut și colectiviștii din Mărășești și Făurei,care până în seara zilei de 8 septembrie au recoltat 45 ha. din 60 ha. și respectiv 35 ha. din 50. • Membrii gospodăriilor colective din RAIONUL BUJOR lucrează in prezent din plin la recoltatul floriisoarelui. Din cele 5.408 ha. cultivate ei au recoltat, pină in seara zilei de 8 septembrie, 1043 ha. Colectiviștii din Băleni se situează fruntași pe raion, deoarece au terminat de recoltat întreaga suprafață de 80 ha. încă de zilele trecute. Rezultate bune au obținut și colectiviștii din Vinderei (107 ha. recoltate din 180 ha.), Tudor Vladimirescu (150 ha. din 240) și Cavadinești (140 ha din 240). In vederea începerii semănatului Muncitorii, inginerii și tehnicienii de la gospodăria agricolă de stat Smirdan din Trustul Galati se îngrijesc, in aceste zile, de efectuarea lucrărilor pregătitoare in vederea începerii semănatului. Tractoriștii, antrenați in întrecerea socialistă, muncesc cu elan la arături și la pregătirea terenului. Ca rezultat al folosirii întregii capacități de lucru tractoarelor, pînă în prezent ei au a executat arături pe o suprafață de 2950 ha, din care 1300 ha au fost grăpate, iar 680 ha s-au discuit. La aceste munci, succese deosebite a înregistrat brigada nr. 6, condusă de mecanicul de întreținere Radu Codrescu, care a arat mai bine de 600 ha și a pregătit pentru insamintare o suprafață de 412 ha. De asemenea și mecanizatorii Marcel Lalu, Eugen Jucă, Mihai Frosin, Costică Voicu și Ion Popa s-au evidențiat la executarea lucrărilor de pregătire a terenului pentru semănat. Paralel, in gospodărie au fost luate măsuri pentru creșterea fertilității solului, in care scop pe 2064 Ha s-au administrat cite 200 kg. de îngrășăminte fosfatice la hectar. Pe o suprafață care măsoară 100 ha s-a Început încorporarea de îngrășăminte naturale in doze de 15—20 tone la hectar. Deosebită atenție este acordată acum și pregătirii seminței. Au fost astfel condiționate 313 tone de grin din soiurile Bezostala I și Trimph, s-au trimis probe la laboratorul regional de controlul semințelor, primindu-se deja 11 buletine roșii pentru o cantitate de 220 tone de grin. In atelierul gospodăriei, s-a lucrat la repararea celor 13 semănători de pănoase, iar de curind s-a trecut la proba acestora pe banc.  ♦ [UNK] [UNK] [UNK] « ♦ * • • Tehnologii avansate Colectivul de ingineri și tehnicieni al serviciului metalurg-șef, de la Uzina de utilaj greu „Progresul" din Brăila, a obținut in ultimul timp succese importante pe linia studierii si introducerii in procesul de producție a unor tehnologii avansate de elaborare și turnare a oțelului. S-a aplicat, bunăoară, metoda elaborării oțelului, cu zgură semiacidă, care constă in înlocuirea zgurilor bazice reducătore, de var, cu zguri de șamotă. Efectul direct îl constituie obținerea unui oțel lichid de calitate superioară bine dezoxidat, mai fluid, cu caracteristici fizico-mecanice mai bune și uniforme. Noua tehnologie de turnare sporește, de asemenea, productiviatea muncii cu 17 la sută. Tot la elaborarea oțelului s-a intensificat folosirea oxigenului, cu un efect asupra grăbirii perioadelor de topire și afinare a șarjelor. De aci rezultă o creștere de 9 la sută a productivității cuptorului Siemens Martin și de 15 la sută la cele electrice. In turnătoria de otel a fost introdusă metoda de turnare cu diafragmă a lingourilor ceea ce protejează metalul de incluziuni, iar in executarea formelor s-au extins considerabil procedeul de întărire chimică ca și unele rețele de formare, care scurtează timpul de dezbatere și curățire a pieselor. Metode noi pe șantierele de construcții Loturile: cota zero, rezistență, finisaj In limbajul constructorilor de locuințe de pe șantierele aparținind I.C.Oht. Galați, se folosește frecvent un termen nou. Este vorba despre loturile specializate, constituite acum un an de zile în cadrul proiectului de organizare tehnică a șantierelor. Loturile cota zero, rezistență, finisaj, prezintă avantaje economice deosebite față de vechiul sistem al lucrărilor dispersate teritorial. Metoda precedentă, impunea o continuă mișcare a utilajelor pe puncte de lucru, nu asigura un ritm rapid de execuție și o calitate superioară a finisajelor. In prezent, după noua metodă, lucrările de construcție a blocurilor sunt individualizate pe loturi specializate în cadrul cărora funcționează brigăzi complexe de producție. LOTUL COTA ZERO, execută degajarea terenului, compactarea fundațiilor cu piloți din pămînt, infrastructura blocului (inclusiv planșeele), rețelele de apă, canalizările și drumurile de acces. Din acest lot, fac parte brigăzi de dulgheri, betoniști, fierar-betoniști și mecanicii de utilaje de pe fereze. Toate lucrările ce revin lotului respectiv sunt efectuate conform proiectului de execuție, intr-o succesiune rapidă după metoda eficace a lucrului în lanț. Odată terminată infrastructura, restul operațiunilor sunt preluate de LOTUL REZISTENȚĂ, care continuă structura sistem fagure, diafragmele, planșeele din beton armat turnat monolit și panourile prefabricate de fațadă. Brigăzile complexe execută întreg ciclul de operații aferente structurii, inclusiv montarea panourilor mari prefabricate. Faptul că acest lot reclamă cel mai mare volum de muncă, i se repartizează utilaje (macarale tip „Capra", macarale de fereastra, boburi pe pneuri etc.), care sunt folosite cu un înalt randament pentru că nu fac mișcări inutile, în gol, de la un punct de lucru la altul pe șantiere dispersate. Și în cadrul lotului de rezistență, lucrările se desfășoară in flux tehnologic continuu, pină cind operațiunile de rezistență sunt preluate pe bază de proces verbal de LOTUL DE FINISAJ. In prealabil executindu-se o prerecepție a betonului turnat, precum și a dimensiunilor geometrice în conformitate cu proiectul. Finisajul, care prezintă de fapt „cartea de vizită" a constructorilor in fața noilor locatari, începe cu zidăria, tencuirea suprafețelor de beton, zidăria despărțitoare de la băi și bucătării, montarea timplăriei interioare, executarea pardoselelor, suport pentru parchet și mozaic (șarpele și stratul de izolație fonică), vopsitul, zugrăvelile, și... predarea la recepție. Lotului de finisaj îi revine sarcini multiple, el trebuie să dea coloratura frumoasă, elegantă a blocului, care să satisfacă exigența beneficiarului. La finisajele interioare se folosesc diferite vopsele și coloranți sintetici pentru îmbunătățirea aspectului de prezentare a apartamentelor, iar la fațade, vinacelul folosit în diferite nuanțe, dă blocului o notă în plus de eleganță. In construcția blocurilor de locuințe, în afară de loturile specializate — cota zero, rezistență, finisaj, mai participă șantierul instalații (instalații de apă, încălzire centrală) și întreprinderea 3 izolații, care execută izolația hidrofugă și termică a teraselor, întreprinderea de construcții orășenești Galați, mergînd pe principiul specializării producției, a organizat o puternică bază de construcții ce execută în ateliere centralizate prepararea betoanelor și mortarelor, prefabricate din beton, confecții metalice, confecții din lemn (tîmplăria). De asemenea, s-a organizat, de curind, atelierul de prefabricare a instalațiilor, ilicit partea metalică (ușile, suporți de la mina curentă) sunt montate direct pe șantiere, odată cu terminarea lucrărilor de rezistență. In ce se reflectă noul sistem de organizare a loturilor specializate pe categorii de lucrări ? Care-i eficiența economică a specializării producției? Un prim avantaj îl prezintă creșterea accelerată a ritmului de execuție pe toate cele trei faze. Dacă după vechea metodă se afectau pentru structura de rezistență 40—45 de zile, acum această lucrare se execută iu numai 20—25 de zile. Numărul de zile manoperă pe un bloc tip C fiind redus cu 10—15 zile, iar indicii de utilizare a mașinilor și instalațiilor, care se folosesc pe șantiere au crescut cu 30—40 la sută. De asemenea, calitatea finisajelor s-a îmbunătățit simțitor prin introducerea acordului global pe tronson de bloc ca urmare a constituirii brigăzilor complexe incluse in loturi specializate. Lotul de finisaj de la Șantierul I Țiglina, de exemplu, condus de Mircea Antomiu, predând la recepție blocurile gata executate, a primit calificative de „bine" și „foarte bine“, iar structura de rezistență, a căror operațiuni au fost executate de lotul ing. Mircea Stegărescu, a întrunit aprecierile unanime din partea beneficiarilor. Ce măsuri deosebite impune constituirea loturilor specializate ? Unde se pot ele forma? In primul rind, înainte de a se trece la acest mod superior, de organizare a procesului de construcții, se cere a se crea o largă zonă de lucru, nicit să permită loturilor să-și desfășoare activitatea pe un front intins, după metoda în lant. Odată constituite, brigăzile trebuie să fie ritmic aprovizionate pentru a nu se crea stagnări. De asemenea, conducerile șantierelor, prin personalul ingineresc, trebuie să asigure o permanentă asistență tehnică pe loturi. Loturile specializate, de cota zero, rezistență, finisaj, se pot organiza pe șantierele de construcții în funcție de condițiile și posibilitățile fiecărei întreprinderi. Metoda folosită pe șantierele I.C.Dr. Galați prezintă avantaje economice deosebite, contribuind la accelerarea ritmului de execuție și la realizarea unor apartamente confortabile, la un preț de cost scăzut. Eficiența loturilor specializate s-a dovedit pe parcursul execuției, pe măsura folosirii și aplicării complete a tehnologiei moderne de construcție a blocurilor de locuințe. D. BOURCEANU Plăci aglomerate peste plan Muncitorii, inginerii și tehnicienii din cadrul Complexului pentru industrializarea lemnului Brăila, sub îndrumarea comitetului de partid, desfășoară o intensă activitate pe linia descoperirii și punerii in valoare a rezervelor interne de creștere productivității muncii. Această prevocupare este reflectată de altfel in rezultatele bune obținute de la începutul anului și pînă-n prezent. Astfel planul producției globale a fost depășit cu 5 la sută, planul producției marfă cu 3 la sută, iar productivitatea muncii a sporit față de prevederile planului ,cu 6,3 la sută. Prin sporirea randamentului la mașini și instalații, a respectării fondului de lucru planificat, s-au produs supimentar 25 tone de plăci aglomerate și 400.000 cutii de chibrituri. In prezent, în unitățile C.I.L. Brăila, se fac intense pregătiri pentru buna desfășurare a producției in 1965. Structura de rezistență a blocului B 2 cu 70 de apartamente de la Șantierul I Țiglina a fost terminată. Acum, lotul de finisaj condus de Mircea Antomiu, execută lucrările interioare și exterioare de finisaj. IN TOTOGRAFIE : Constructorii lotului în plină activitate. Un Totul s-a petrecut, una din cele mai mari spontan. Era zile, poate cea mai mare sărbătoare din viața lui Neculai A. Ilie. Se ridicase in picioare, vroia să le spună celor din jur cîteva cuvinte, dar glasul i se înăbușea de emoție. Intilnise privirea blindă a lui Bothea și parcă intr-o clipă i se risipise toată sfiala, prinsese curaj. Ultimele cuvinte le spuse apăsat, hotărât: „Vă promit să-mi fac datoria cu cinste și să dovedesc că merit încrederea voastră“. Neculai A. Ilie a fost primit cu unanimitate de voturi in rindul candidaților de partid intr-unm din organizațiile de bază de la gospodăria agricolă colectivă „7 Noiembrie" din comuna Pechea, raionul Galați. După ce secretarul organizației anunțase sfirșitul adunării generale, oamenii nu s-au putut incă hotărî să părăsească sala de ședințe. Au făcut cerc in jurul lui Neculai și-l felicitau din inimă, cu căldură. Stringeri viguroase de miirți, îmbrățișări calde a primit și Petrache Boldea. Dar el nu era unul din cei sărbătoriți. Ce-i determina pe membrii și candidații de partid ai acestei organizații de bază să-l felicite pe Boldea tocmai în ziua celei mai mici sărbători din viața îngrijitorului de porci Neculai A. Ilie ? Și ceea ce era mai interesant — și oameni au simțit acest lucru — era faptul că de astă dată mai emoționat era Boldea și nu cel căruia el ii acordase recomandarea pentru a fi primit în rândurile candidaților de partid. L-am auzit pe Boldea povestind și am priceput atunci cit de putenie și întemeiat era firul emoției, lui. ...Am 55 de ani. In acest octombrie împlinesc al 56-lea și sunt membru al partidului nostru din anul 1945. Sunt născut și crescut in Pechea. Am luat pate cu puterile mele cu ochii mei la transformările care s-au petrecut in comună. In cei 55 de ani pe care i-am trăit aici, da mai cu seamă de cind lucrez in gospodăria noastră colectivă, am reușit să cunosc bine oamenii alături de care muncesc. De aceea am socotit că organizația noastră de bază s-a gindit bine incredintindu-mi sarcina de a mă ocupa de cițiva tovarăși din activul fără de partid pentru a-i atrage in rindul organizației noastre. Am socotit frumoasă și de mare răspundere această sarcină. Aveam să contribui la întărirea organizației prin atragerea in rândurile ei a celor mai buni colectiviști, oameni de nădejde care muncesc cu hărnicie pentru înflorirea colectivei, oameni care prin întreaga lor capacitate și comportare se dovedesc demni de înalții, titlu ele comunist Cine nu știe tin gospodăria noastr ti că organizația de bază era formată in aprilie 1962 doar din 17 membri de partid didați / Dar astăzi ? Organizația noastră de partid cuprinde 99 de membri de partid, 26 de candidați. Fiind unul dintre cei mai vechi membri de partid din gospodărie mi s-a cerut deseori să dau recomandări unor tovarăși care au solicitat să intre in rândul membrilor sau candidaților de partid. Am fost conștient de răspunderea pe care mi-o asumi Le-am încredințat mea acelora , pe care recomandarea i-am consideat că prin întreaga lor activitate au dovedit că merită să fie primiți în rândurile partidului. Din toți cei care astăzi ne numărăm in organizație, peste treizeci de tovarăși au primit recomandări din partea mea pentru a fi primiți în rândul membrilor sau a candidaților de partid. Constantin Necula, Patlea Petru, Vasile Melinte, Vasile Necula, Ștefan Nicolae, sunt de față, sunt oameni cu care organizația noastră de bază se mândrește. Nu pot să nu-mi simt inima plină de bucurie cînd mă gindesc că toți aceia cărora le-am acordat recomandarea mea au fost confirmați și primiți in partid. Cunosc într-o bună măsură aproape toți colectiviștii din comuna Pechea. Dat fiind insă faptul că recomandarea unui tovarăș pentru a fi primit in partid atrage după sine o mare răspundere am căutat să-i cunosc cu mai bine pe cei cărora le-am dat recomandări, m-am apropiat dt mai mult de ei, am încercat să le descopăr calitățile și neajunsurile din muncă, i-am ajutat să le înlăture. Și, ce-i adevărat, drumul acesta, munca stăruitoare cu oamenii n-a fost ușoară, n-a fost netedă cam e palmă, îmi amintesc, de pildă, cete ce mi s-au sccumplat cu Constantin Necula. NI cunoaște toată gospodăria. Tinărul lucra ca îngrijitor-mulgător in gospodărie din 1958. Dacă era să-l judec după muncă, puteam fi liniștit. O făcea cu dragoste și pe deasupra era și priceput. Altul era punctul lui slab. Era certăreț, își neglija familia și din cind in cînd o lua razna, lipsea din gospodărie. Lucram ■in același sector cu el. Biroul organizației de bază mi-a încredințat sarcina să mă ocup de îndreptarea acestui tovarăș. Am încercat un fel și chip. La început, pentru orice cuvint de dojana Necula sărea ca ars. lini-spunea citeodată: „Las că știu eu mai bine decât voi ce am de făcut“. Nu m-am dat bătut. Cu stănuință m-am apropiat de el, i-am devenit un prieten de încredere mai virstnic. Au trecut luni, ani și în caracterul lui Necula au fost modelate trăsăturile unui om nou. Ajutat in tot timpul de către comuniști, tovarășul Necula Constantin a devenit unul dintre oamenii de bază ai gospodăriei. In anul 1963 el a obținut de la cele 12 vaci cu lapte pe care le îngrijește cite 2.200 litri de lapte pe cap de vacă furajată față de 2.000 litri cu avea planificat. Și acum el este tot in fruntea colectiviștilor din gospodărie. Mi se pare bine venită încrederea consiliului de conducere al gospodăriei ele l-a numit responsabil pe grajd. Comuniștii, apreciindu-i meritele, l-au ales în comitetul de partid. ...I priveam cu respect pe omul din fața mea și pricepeam de ce cuvintul lui, exemplul lui are o mare greutate printre colectiviști. Este tată a opt copii. Spune că este mulțumit de ei. Toți au învățat carte, fiecare și-a găsit un rost, un loc binemeritat în societate. Ghiță este student la Iași, Nicolae electrician la S.M.T. Pechea și secretar al organizației de bază de partid din stațiune, Tănăsache strungar la o schelă petroliferă, trei dintre fete urmează școala... Familia acestui om aflat in pragul a 56 de ani este insă mult mai numeroasă. Dovadă sunt cele peste 30 de recomandări de primire în rndul membrilor sau candidaților de partid acordate tot alitor tineri. Ei s-au bucurat de aceeași grijă și atenție părintească ca și proprii lui copii. Și dacă Boldea deschide in fața altora brazda vieții, le arată drumul și le îndreaptă pașii, pe el cine îl recomandă . Pe acest om îl recomandă faptele. L-am auzit pe Boldea povestind și am priceput atunci cit de puternic și întemeiat este firul emoției lui, emoție pe care a împărțit-o cu membrii și candidații organizației de bază și mai cu seamă cu Neculai. A. Ilie, omul care în acea zi trăia, cea mai mare sărbătoare din viață. M. CONSTANTIN ► * « ♦ ♦ •* « • « om se recomandă • • « • *» * • ♦ «♦*•« asemnări w reporter sí o can ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ * ;f: ft ♦ ♦ ♦ ♦