Viața Nouă, octombrie-decembrie 1967 (Anul 24, nr. 7092-7170)

1967-10-19 / nr. 7107

y i > x Y > 4 ICEURAL M . Ei\< IAȘI PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, DNNJI-VA! ANUL XXIV NR 7107 JOI 19 OCTOMBRIE 1967 4 PAGINI — 25 BANI Măsuri de mare însemnătate pentru progresul general al țării Pîrghii pentru utilizarea mai eficientă a fondurilor statului in cadrul Proiectului de Directive al C.C. al P.C.R. cu privire la perfecționarea conducerii și planificării economiei naționale, o deosebită importanță se acordă finanțării și creditării producției și investițiilor. Referindu-mă la acest capitol, vreau să subliniez că și în întreprinderile din regiunea noastră, pîrghiile financiarbancare nu au fost folosite în măsura necesară pentru a le cointeresa în mobilizarea rezervelor interne, în utilizarea cît mai rațională a fondurilor bănești. . Faptul că numeroase întreprinderi au primit și primesc subvenții din bugetul statului, lucrînd cu pierderi așa zise planificate, demonstrează o dată în plus că mijloacele materiale și bănești nu sunt utilizate rațional, cu eficiență. Finanțarea în întregime de la buget a mijloacelor circulante proprii, cît și participarea în mai mică măsură a creditului bancar pentru acoperirea numai a unor nevoi suplimentare de fonduri, au devenit factori care în prezent nu stimulează întreprinderile pentru a aduce o contribuție însemnată la creșterea fondurilor proprii. Astfel, finanțarea de la buget, ca și creditul, de multe ori rămâneau în urma proceselor de producție. Noile măsuri înscrise în Proiectul de Directive vin să îmbunătățească finanțarea mijloacelor circulante in sensul finanțării in mai mică măsură de la buget, punîndu-se accentul tot mai mult pe creșterea contribuției creditului bancar, ȘTEFAN GAGU, șeful serviciului creditare_ industrie, Sucursala regională Galați a Băncii Naționale O strînsă îmbinare a intereselor personale cu cele ale întregii societăți Citind Hotărirea Plenarei C.C. al P.C.R. din 5—6 octombrie 1967 cu privire la îmbunătățirea sistemului de salarizare și majorare a salariilor, mi-au atras atenția in mod deosebit prevederile ce se referă la întărirea răspunderii materiale și disciplinare a salariaților. Consider că este de mare importanță pentru ridicarea pe o treaptă superioară a eficienței întregii activități economice aplicarea consecventă a principiului Este o cerință cointeresării materiale, obligatorie pentru asigurarea progresului și înfloririi patriei noastre. Tocmai spre satisfacerea acestei cerințe sînt îndreptate și prevederile noii Hotăriri. Ele subliniază pregnant că realizarea integrală a principiului cointeresării materiale presupune recompensarea materială pentru activitate ireproșabilă și, totodată, răspundere materială pentru nerealizarea sarcinilor de pian, de serviciu sau pagube aduse avutului obștesc. De aceea consider ca binevenite măsurile menite să intărească aceste răspunderi, să revizuiască actualele reglementări care să ducă la întărirea disciplinei, a răspunderii pe locul de producție. Pentru că ar fi nejust ca, în condițiile unei retribuții sporite, răspunderile să fie minime. Fac aceste afirmații precind de CONSTANȚA CRISTEA, consilier juridic, întreprinderea 7 construcții montaj Galați Perspectiva satului socialist este și mai luminoasă Anii socialismului au transformat radical și comuna Pechea din raionul Galați. Cele două cooperative agricole de producție, polarizează viața socială a comunei pe toate planurile. Stațiunea de mașini și tractoare își alătura eforturile celor ale cooperatorilor pentru a spori eficiența pămîntului. Strugurii de pe sute de hectare de deal, altădată erodate, iau drumul industrializării făcînd primul popas la centrul modern de vinificare, construit în anii din urmă. Electrificarea totală a comunei, aparatul de radio și televizorul au scurtat nebănuit drumul științei și culturii spre țăranul cooperator. Dacă am adăuga celelalte dotări social-culturale cum și ar fi: liceul, spitalul, magazine universale și specializate, grădiniță, brutărie etc. tot n-am completat actualul tablou economic, social și cultural al comunei noastre. Suntem mîndri de ceea ce am realizat. Avem însă posibilități să facem și mai mult. Citind principiile de bază adoptate de Plenara C.C. al P.C.R. din octombrie a.e cu privire la îmbunătățirea organizării administrativ-teritoriale a României și sistematizarea localităților rurale am constatat cu deplină satisfacție că perspectiva satului socialist este și mai luminoasă. Ne gîndim că în cadrul îmbunătățirilor propuse avem posibilitatea să chibzuim mai bine la amplasarea viitoarelor obiective economice și de interes social-cultural, să trecem TOADER CĂUȘ, președintele Comitetului executiv al Sfatului popular al comunei Pechea, raionul Galați TOVARĂȘUL NIGOLAE CEAUȘESCU A PRIMIT PE AMBASADORUL REPUBLICII CHILE Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a primit miercuri, 18 octombrie, pe ambasadorul plenipotențiar extraordinar și al Republicii Chile în România, Republica Socialistă Miguel Serrano Fernandez, la cererea acestuia. Ambasadorul chilian a transmis tovarășului Nicolae Ceaușescu un mesaj din partea președintelui Republicii Chile. Eduardo Frei Monta] va. Cu această ocazie a avut loc o convorbire cordială. (Agerpres) Manifestări consacrate semicentenarului Marii Revoluții Socialiste din Octombrie In cadrul manifestărilor închinate aniversării a 50 de ani de la Marea Revoluție Socialistă din Octombrie la întreprinderea forestieră Focșani s-a organizat recent un interesant simpozion, închinat evocării marilor evenimente petrecute în Rusia anului 1917. Cu acest prilej s-au subliniat importanța istorică a Revoluției, epocalele realizări dobîndite în cei 50 de ani de poporul sovietic în construcția noii orînduiri sociale. La căminele culturale din comunele Milcovul, Cîndești, Hîngulești și Bordești cadrele didactice au organizat seri serate literare consacrate sărbătoririi unei jumătăți de veac de la Marea Revoluție Socialistă din Octombrie. Țăranii cooperatori au ascultat astfel versuri și pagini semnificative din literatura sovietică, au aplaudat poeziile patriotice scrise cu ani în urmă de Esenin sau Maiacovschi. La căminul cultural din orașul Odobești s-a ținut recent simpozionul intitulat „Importanța internațională a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie și influența ei asupra mișcării muncitorești din România". S-a putut urmări cu acest prilej evoluția mișcării muncitorești din țara noastră marele act care a culminat cu istoric de la 23 August. In cadrul simpozionului un accent deosebit s-a pus pe uriașele transformări petrecute în patria noastră, sub conducerea partidului, în anii puterii populare. LA C. F. R. BRĂILA Capacități noi în sectorul de întreținere La Combinatul de fibre artificiale de la Brăila a pus parțial in funcțiune fost un nou atelier mecanic. Dotat cu utilaj corespunzător, noul obiectiv este destinat rezolvării în mai bune condițiuni a sarcinilor ce-i sectorului de întreținere, revin pe linia înlăturării cu operativitate a defecțiunilor tehnologice și a efectuării reviziilor instalațiile de bază ale combbinatului. Conform studiilor întreprinse, în cadrul acestui atelier, o dată cu intrarea completă pe terasele Bujorului (la Tudor Vladimirescu) se culeg viile. Foto: GH. BERCOV in funcțiune, se va trece și la fabricarea unor piese de schimb. La cel de al ll-lea furnal al C. $. G. a început turnarea fundației preîncălzitoarelor Colectivele de muncă de la șantierul 61 au început lucrările de construcție la cel de al II-lea furnal de 1700 m. c. ce se execută in cadrul Combinatului siderurgic gălățean. Dulgherii și fierar-betoniștii lotului 612, de exemplu, pregătesc în prezent cofrajele și armătura pentru diafragma coșului de fum de la acest important obiectiv. De asemenea, la cele patru preincălzitoare s-a început turnarea fundației. Din circa 3 000 mc beton ce urmează a fi puși în operă aici, s-au și turnat pînă acum 800 m. c. r Să urgentăm culesul porumbului și strugurilor. Cîmp larg de lucru tractoarelor la efectuarea arăturilor ! Pe ogoare continuă recoltatul porumbului, eliberarea terenului de coceni și executarea arăturilor de toamnă, recoltatul sfeclei de zahăr, al strugurilor și legumelor tîrzii. Ceea ce atrage atenția însă, este scăderea ritmului la recoltarea porumbului, mai ales în raioanele care erau fruntașe, cu excepția raionanului Făurei unde această lucrare s-a terminat. In cooperativele agricole din raionul Bujor, de exemplu, în ziua de 17 octombrie s-au recoltat numai 326 de hectare, iar în raioanele Focșani, Panciu, Galați și Tecuci, suprafețele recoltate au crescut în aceeași zi cu 1—4 procente. După datele centralizate la Consiliul agricol regional, rezultă că, în seara zilei de 18 octombrie a.c., situația recoltării porumbului pe raioane și Trustul regional I.A.S. se prezenta astfel: Dacă, cu excepția raioanelor Panciu, Tecuci și Focșani porumbul s-a recoltat de pe mai mult de 79 la sută din suprafață, nu în același ritm s-a desfășurat transportul recoltei la bazele de recepție și in pătulele cooperativelor. De exemplu, pînă la 17 octombrie cooperativele agricole transportaseră la bazele de recepție următoarele cantități (în procente) datorat statului din porumbul pe bază de contracte și pentru muncile S.M.T. : Făurei — 54,1 la sută, Brăila — 37,3 la sută ; Panciu — 34,8 la sută ; Galați — 26,6 la sută, Tecuci — 21 la sută ; Bujor Focșani — 10,2 20,6 la sută și la sută. Din aceste cantități, în contul contractelor s-a predat mult mai puțin. Bunăoară, cooperativele agricole din raioanele Focșani, Bujor și Tecuci au predat numai 4,6 la sută, 5 și respectiv 5,4 la sută din cantitățile contractate. Se impune ca o necesitate de primă urgență, mai ales acum cînd timpul este deosebit de bun, ca fiecare cooperativă să folosească din plin mijloacele de transport proprii și pe cele închiriate de la S.M.T.-uri pentru transportul recoltei de porumb la bazele de recepție și în magaziile proprii. Recoltatul strugurilor continuă să se desfășoare încet. Raioanele cu pondere viticolă — Focșani, Panciu, Tecuci și chiar Galați și Bujor mai au de reeditat struguri de pe 14 și 30 la sută din suprafețele cu vii pe rod. Și această lucrare trebuie terminată într-un timp cît mai scurt, pentru că fiecare zi ce trece dijmuiește producția de struguri. Arătura de toamnă este o lucrare despre a cărei importanță considerăm că nu mai e cazul ,să vorbim. Producțiile diferite obținute de pe aceleași categorii de teren, dar unele arate toamna, iar altele primăvara, au demonstrat însemnătatea acestei lucrări. Insă, în multe unități, din cauză că terenul nu a fost eliberat de coceni, tractoriștii nu pot executa alături. Suprafețele arate pe raioane variază între 7 și 45 la sută din volumul planificat ceea ce demonstrează că nu sînt folosite toate mașinile planificate la arat. Consiliile agricole, uniunile cooperatiste, conducerile unităților agricole au datoria să intensifice munca de eliberare a terenului pentru a lăsa cîmp liber de lucru mecanizatorilor, pentru ca în această perioadă bună de lucru să se termine recoltatul și depozitatul porumbului și să se pună baze temeinice recoltei anului viitor. Făurei 100,0 Bujor 93,1 Galați 81,0 Brăila 79,1 Focșani 66,0 Tecuci 62,3 Fanciu 55,6 Total cooperative agricole 80,9 Trustul regional I. A S. 78,9 Total pe regiune 89,4 Vizita primului ministru al Republicii India, Indira Gandhi, în țara noastră PRIMIREA DE CĂTRE PREȘEDINTELE CONSILIULUI DE STAT, CHIVU STOICA Președintele Consiliului de Aurel Ardeleanu, ambasadorul Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, a primit miercuri la amiază, la palatul Consiliului de Stat, pe primul ministru al Republicii India, Indira Gandhi. La primire au participat Constanța Crăciun, vicepreședinte al Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, George Macovescu, prim-adjunct ministrului afacerilor externe, al Mihai Marin, adjunct al ministrului afacerilor externe, României la New Delhi. Premierul indian a fost însoțit de Rajeshwar Dayal, secretar pentru probleme externe în Ministerul Afacerilor Externe, P. N. Haksar, secretar al primului ministru, Amrik Singh Mehta, ambasadorul Indiei la București. Intre președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România și primul ministru al Republicii India a avut loc o convorbire cordială. (Agerpres) DEJUN OFERIT ÎN CINSTEA PREMIERULUI INDIAN Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, și soția, au oferit miercuri, în saloanele Consiliului de Stat un dejun în onoarea primului ministru al Republicii India, Indira Gandhi. Au luat parte Constanța Crăciun, vicepreședinte al Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, Ion Cosma, Athanase Joja și Ludovic Takacs, membri ai Consiliului de Stat, Mihai Marinescu, ministrul industriei construcțiilor de mașini, Constantin Scarlat, ministrul industriei chimice, George Macovescu, prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, Mihai Marin adjunct al ministrului afacerilor externe, Alexandru Albescu, adjunct al ministrului comerțului exterior, Aurel Ardeleanu, ambasadorul României la New Delhi, și alte persoane oficiale. Au participat, de asemenea, Rajeshwar Dayal, secretar pentru probleme externe în Ministerul Afacerilor Externe, P. N. Haksar, secretar al primului ministru, Atnrik Singh Mehta, ambasadorul Republicii India la București, S. Ramachandran, secretar adjunct în Ministerul Comerțului, J. S. Menta, secretar adjunct în Ministerul Afacerilor Externe, S. Bikram Shah, șeful Protocolului Ministerului Afacerilor Externe, K. Natwar Singh, director al Secretariatului primului ministru, membri ai ambasadei Indiei la București. In cursul dejunului, care s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, președintele Consiliului de Stat, Chivu Stoica și primul ministru al Republicii India, Indira Gandhi au rostit toasturi. (Agerpres) Unități de alimentație publică în gestiunea mandatarilor Recentele măsuri cu privire la diversificarea, și îmbunătățirea comerțului în alimentația publică, în vederea ridicării necontenite a deservirii populației, au trezit un viu interes, atît în rîndul lucrătorilor din comerț cît și al publicului consumator. Recent, citeva din unitățile de alimentație publică din orașul Galați au dobîndit o nouă formă de organizare și administrare prin mandatari angajați. Pentru a informa mai pe larg pe cititori despre avantajele de care se vor bucura, atît ei cît și lucrătorii din comerț, prin aplicarea în viață a noilor forme de deservire în alimentația publică, am adresat cîteva întrebări tovarășului STANCIU BARBĂLATA, vicepreședinte al Comitetului executiv al Sfatului popular orășenesc Galați. — Ce avantaje, pentru consumatori, prezintă înființarea unităților de alimentație publică în gestiunea mandatarilor angajați . — Noua formă de organizare și administrare a unor unități din alimentația publică este menită să satisfacă tot mai bine creșterea rapidă a cerințelor și exigențelor consumatorilor. Aceasta este de altfel principala sarcină pe care conducerea de partid și de stat o pune în fața organizatorilor comerțului local, pentru ca astfel rețeaua de restaurante, expresuri, bufete și alte unități din alimentația publică să cuprindă mase cît mai largi de consumatori, să fie capabilă să le satisfacă acestora preferințele, gusturile, generate de obiceiuri, de specificul local etc. In aceste condiții, s-a ivit necesitatea de a completa rețeaua vastă a alimentației publice cu acel local intim, de proporții reduse, în care mandatarul respectiv, cu soția sau alți membri ai familiei sale, știu să îndeplinească în cele mai bune condiții oficiile de gazdă primitoare, amabilă, oferindu-i repede consumatorului tot ceea ce dorește. — Cine ar fi mandatarii ? Sau, mai concret, ce măsuri intenționați să luați pentru ca intr-adevăr, mandatarii să fie gazde primitoare ? — Tocmai la această problemă voiam să mă refer în continuare. In scopul asigurării unei deserviri optime, a organizării unor localuri în care consumatorul să revină cu plăcere pentru că a fost bine și atent servit, aceste unități vor fi încadrate cu acei oameni care au dovedit multă pricepere comercială, spirit gospodăresc, inițiativă și dragoste față de meserie. — Cu alte cuvinte, ca mandatari vor fi angajați cei mai buni lucrători din comerțul socialist. Care vor fi principalele lor îndatoriri ? — Ei primesc, pe propria răspundere, unitatea comercială și o administrează pe bază de contract încheiat cu Trustul de alimentație publică locală pe o perioadă inițială de 5 ani. Pe toată durata contractului, ei păstrează calitatea de angajați, și toate drepturile ce li se cuvin potrivit legislației muncii. In activitatea lor pot fi ajutați, așa cum arătam mai înainte, de unii membri ai familiei sau rude apropiate, care în anumite condiții pot păstra sau dobîndî calitatea de angajat. Principala lor îndatorire este să desfășoare un comerț civilizat, și pentru asta vor fi direct interesați, deoarece retribuția pentru munca depusă se face pentru întreaga formație de lucru, în raport direct cu venitul net, după ce se achită obligațiile bănești către întreprinderea coordonatoare și alte îndatoriri. Pentru a deservi cetățenii la nivelul exigențelor actuale, mandatarului i se pun la îndemînă numeroase înlesniri. El are posibilitatea să se aprovizioneze (pe credit și pe cont propriu) cu mărfuri, prin AUREL FLOREA (Continuare în paga II-a) TELEGRAMA Tovarășului FIDEL CASTRO RUZ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba prim ministru al Guvernului Revoluționar al Republicii Cuba Am aflat cu profundă durerevarășului Ernesto Che Guera a adus o contribuție de seamă și a închinat întreaga sa viață tirului, libertății și independen numele Comitetului Cen Român, vă rog să primiți pasiuni în legătură cu această despre moartea eroică a tora, revoluționar înflăcărat care la victoria revoluției cubane luptei pentru cauza socialismței popoarelor, trai al Partidului Comunist expresia sincerei noastre cu mgrea pierdere. NICOLAE CEAUȘESCU secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român