Viața Nouă, ianuarie-martie 1969 (Anul 25, nr. 7483-7557)

1969-01-16 / nr. 7494

x v V- -il t*ÄL,Ä. UI H ^-iííiJTAfí/ í M. a\<I>:vsCU‘ JA$I " Proletari din toate țările, uniti-vă! Organ al Comitetului județean Galați al P.C.R. și al Consiliului popular județean provizoriu ANUL XXV — Nr. 7494 j JOI 16 IANUARIE 1969 4 PAGINI — 30 BANI PROPUNERI DE CANDIDAȚI PENTRU ALEGERILE DE LA 2 MARTIE Tovarășul CONSTANTIN DĂSCĂLESCU, propus candidat al Frontului Unității Socialiste in circumscripția electorala nr. 5 Tecuci pentru alegerea deputaților în Marea Adunare Națională și în circumscripția electorală județeană nr. 70 Sala de festivități a Consiliului popular municipal Tecuci a găzduit ieri după-amiază o entuziastă întrunire electorală, care s-a transformat într-o caldă manifestare de aprobare deplină a politicii partidului și statului nostru. Muncitori, ingineri, oleni, intelectuali, țărani tehnicooperatori din comunele Drăgănești și Munteni, s-au întîlnit pentru a propune candidatul Frontului Unității Socialiste în circumscripția electorală nr. 5 Tecuci pentru alegerea deputaților în Marea Adunare Națională și în circumscripția electorală județeană nr. 70 pentru consiliul popular județean. După deschiderea din partea Consiliului adunării, județean al Frontului Unității Socialiste a luat cuvîntul tovarășul Ștefan Bubenec, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean provizoriu, vicepreședinte al Biroului executiv al Consiliului județean al tului Unității Socialiste, Froncare a expus celor prezenți importantele realizări economice și sociale pe care le-a obținut poporul nostru, în ultimii ani, sub conducerea înțeleaptă a partidului. Referindu-se la dezvoltarea multilaterală țării, a județului Galați, vorbitorul a subliniat aportul însemnat pe care și l-au adus și cetățenii municipiului Tecuci la înfăptuirile de pînă acum. In încheierea cuvîntului său, în aplauzele entuziaste ale întregii asistențe, în numele Frontului Unității Socialiste, vorbitorul a propus ca în circumscripția electorală nr. Tecuci pentru alegerea deputaților în Marea Adunare Națională, și în circumscripția electorală județeană nr. 70 pentru alegerea deputaților în Consiliul popular județean, să candideze tovarășul CONSTANTIN DASCĂLESCU, membru al C.C. al P. C. R., prim-secretar al județean de partid, Comitetului președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean Galați. Dînd glas deplinei aprobări, manifestată călduros de cei prezenți față de această propunere, numeroși tovarăși care au luat cuvîntul au susținut din toată inima candidatura propusă, rostind cuvinte de înaltă—aptistișre la adresa conducerii partidului nostru, exprimîndu-și în cuvinte emoționante hotărîrea lor, a tuturor cetățenilor din Tecuci, de a munci cu pasiune și abnegație pentru a ridica municipiul Tecuci în rîndul orașelor de frunte ale țării, pentru ca prin îndeplinirea exemplară a sarcinilor ce le revin în toate domeniile de activitate să întimpine cu realizări deosebite alegerile de la 2 martie, cea de-a XXV-a aniversare a Eliberării patriei și cel de-al X-lea Congres al partidului. — Cetățenii noștri se mîndresc pe bună dreptate cu realizările importante care se întîlnesc peste tot și în Tecuci — a spus tov. Gheorghe Hagiu, vicepreședinte al Consiliului popular municipal și de aceea poartă o dragoste nețărmurită partidului, nu are alt țel decît acela care al fericirii și bunăstării întregului popor. Dintr-un vechi tîrg moldovenesc care era cunoscut doar ca centru de negoț cu cereale, azi Tecuciul e de nerecunoscut, mergînd în pas cu dezvoltarea tuturor orașelor țării. Pentru înfăptuirile de pînă acum, pentru minunatele sale perspective, cetățenii municipiului nostru exprimă cele mai calde mulțumiri partidului nostru. Și sîntem siguri că perspectivele minunate ce le avem vor prinde viață, cu atît mai mult, cu cit datul nostru este primul candisecretar al Comitetului județean de partid, pe care cetățenii municipiului îl cunosc bine și îi stimează pentru munca, pentru principialitatea și perseverența sa. Tovarășii, Matei Porumboiu, tehnician la întreprinderea de reparații auto, Vasile Doroș și Ștefan Tănase de la Uzina de reparații susținînd din toată inima candidatura tovarășului Constantin Dăscălescu, au exprimat hotărîrea colectivelor din care fac parte de a îndeplini cu toată răspunderea sarcinile de plan sporite din acest an și angajamentele luate în intîmpinarea celei de-a XXV-a aniversări a Eliberării patriei și a Congresului al X-lea al partidului. — In numele colectivului din care fac parte — a spus tovarășul Ilie Tăbăcaru, director adjunct la Fabrica de conserve, exprim aici sentimentele noastre de adîncă prețuire pentru Partidul Comunist Român și conducerea sa înțeleaptă, în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu, care ne conduce spre țeluri de înaltă civilizație și progres pe care numai socialismul și comunismul le poate asigura. — Orașul nostru, cu o istorie străveche — remarca cu emoție învățătoarea Niculina Păun — s-a afirmat cu putere ca centru industrial,cultural, pe toate planurile, abia în anii socialismului. Dezvoltarea sa, tot ceea ce s-a înfăptuit, se datorește profundului atașament cu care toți oamenii (Continuare în pag a Il-a) Adunarea electorală din Tecuci — o caldă manifestare de aprobare a politicii partidului Poetul EUGEN JEBELEANU, propus candidat în circumscripția electorală nr. 9 Independența pentru alegerea deputaților în Marea Adunare Națională Mecanizatori și lucrători din întreprinderile agricole de stat, țărani cooperatori, cadre didactice, cadre medico-sanitare, salariați din comunele Braniștea, Costache Negri, Grivița, Independența, Pechea, Schela, Slobozia Conachi și Smîrdan, care fac parte din circumscripția electorală nr. 9 s-au întrunit, ieri, în sala de festivității a Școlii generale nr. 2 din Independența pentru a desemna candidatul lor în alegerile pentru Marea Adunare Națională de la 2 martie a.c. Expunerea tovarășului Mircea Răuță, membru în biroul executiv al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste, care a vorbit despre semnificația alegerilor de deputați în Marea Adunare Națională și în consiliile populare de la 2 martie a.c., despre avîntul muncii creatoare și rezultatele ei obținute în ultimii ani în țara noastră în județul Galați, a fost urmărirită cu un viu interes. In nenumărate rînduri, asistența punctat cu aplauze deplina ei a adeziune față de politica internă și externă a partidului nostru. Propunerea făcută de către tovarășul Mircea Răuță cu poetul EUGEN JEBELEANU, membru în Biroul Comitetului de conducere al Uniunii Scriitorilor, membru corespondent al Academiei Republicii Socialiste România, vicepreședinte al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, să candideze în alegerile pentru Marea Adunare Națională de la 2 martie a.c., în circumscripția electorală nr. 9 Independența, a fost salutată cu mult entuziasm de cei prezenți. Susținînd propunerea, Eroul Muncii Socialiste Ion Negoiță, președintele cooperativei agricole „11 Iunie" Pechea, a ținut să reliefeze totodată cîteva din succesele obținute de țăranii cooperatori din Pechea în cinstea alegerilor de la 2 martie a.c. Tovarășul Jenică Dumitrache, primarul comunei Slobozia Conachi, a reînnoit angajamentul cetățenilor din această localitate de a realiza o economie de un milion de lei, efectuînd prin muncă voluntarpatriotică un însemnat volum de lucrări vești. Au mai edilitat o gospodăvorbit și Matei Pătrașcu, directorul Școlii generale nr. 1 Independența, ing. Valentin Economu, președintele Cooperativei agricole Braniștea, Ion Ungureanu, secretarul comitetului de partid din comuna Schela și alții care au susținut cu căldură propunerea făcută. „Mă voi considera ecoul conștient, limpede și adevărat a ceea ce spuneți — a subliniat în cuvîntul său de mulțumire poetul Eugen Jebeleanu. M-ați investit cu mare cinste, dar și cu o mare răspundere candidat pentru propunîndu-mă alegerile în marele sfat al țării. Vă asigur că voi fi cu fapta alături de dv.". In încheiere, prin aplauze și urale, cetățenii din circumscripția electorală nr.9 Independența și-au manifestat hotărîrea de a urma neabătut drumul luminos indicat de partid pentru edificarea României socialiste. ! ȘEDINȚA PLENARA A CONSILIULUI NATIONAL AL FEMEILOR Miercuri a avut loc ședința plenară a Consiliului Național al Femeilor, la care au luat parte membrele Consiliului Național, președintele comitetelor județene ale femeilor, reprezentanți ai unor organizații de masă și obștești, ai unor instituții de stat. La lucrările plenarei a participat tovarășul Virgil Trofin, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R. Plenara a dezbătut sarcinile ce revin comitetelor și comisiilor femeilor în mobilizarea maselor de femei de la și sate la îndeplinirea și orașe depășirea prevederilor Planului de Stat pe anul 1969. In cadrul lucrărilor au cuvîntul Alice Săvulescu, sunt Elena Grigoriu, Dobrița Eleonora Nlcă, Aurelia Dima, Dănila, Maria Cătană, Olga Pop, Magdalena Filipaș, Elena Livezeanu, Elisabeta Maszoryak, Elena Crișan, Maria Bradea, Maria Giligor, Maria Rădăuoi, Eugenia Stănescu, Eleonora Mărculescu, Aneta Spornic, Elena Jeanrenaud, Beatrice Godinescu, precum și Larisa Munteanu, secretar al Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor, Ion Radu, director general în Ministerul învățămîntului, și Ștefan Bîrsan, din partea Centrocoop. Relevînd rezultatele obținute în primii trei ani ai cincinalului în ridicarea pe o treaptă superioară a întregii vieți eonomice și social-culturalea țării, tovarășa Suzana Gâdea, președinta Consiliului Național al Femeilor, în referatul tentat ca și participantele prela discuții, au subliniat atmosfera de entuziasm cu care femeile din țara noastră — muncitoare, țărance, intelectuale, casnice — indiferent de naționalitate, participă și în acest an la înfăptuirea programului de dezvoltare a țării trasat de partid. Ele răspund cu însuflețire chemărilor la întrecere lansate de conferințele organizațiilor județene de partid, de consiliile populare, angajînduse să nu-și precupețească eforturile pentru a contribui activ, împreună cu întregul popor, la realizarea și depășirea obiectivelor pe anul 1969 în vederea întîmpinării celei de-a 25-a aniversări a eliberării patriei, precum și a celui de-al X-lea Congres al P.C.R. Muncitoarele, inginerele și tehnicienele s-au angajat să aducă o rodnică contribuție la utilizarea cit mai rațională resurselor materiale, îmbunătățirea calității produselor, creșterea productivității muncii și reducerea costurilor de producție, la întărirea disciplinei tehnologice și de muncă, îmbunătățirea activității unităților comerciale și de deservire a populației. Femeile care muncesc în domeniul agriculturii — țărance, inginere și tehniciene — vor desfășura o activitate neobosită pentru continua sporire a producției vegetale și animale, efectuarea lucrărilor agricole la timp și la un nivel tehnic cit mai ridicat, pentru întărirea și dezvoltarea proprietății obștești în scopul consolidării economice a cooperativelor agricole de producție. Femeile vor răspunde cu și mai multă însuflețire chemărilor la întrecerea patriotică pentru înfrumusețarea și buna gospodărire a orașelor și satelor patriei. In domeniul învățămîntului, al ocrotirii sănătății, al culturii, artei și științei ele își vor mări aportul în ridicarea nivelului calitativ al activității cultural-educative și de cercetare științifică. In colaborare cu celelalte organizații de masă și instituții de stat, comitetele și comisiile femeilor își vor intensifica activitatea în vederea dezvoltării conștiinței cetățenești, întăririi responsabilității femeii față de îndatoririle ei profesionale și sociale, față de rolul ce-l are în familie ca soție și mamă, ca primă educatoare a copiilor. Comitetele și comisiile femeilor vor acorda deosebită atenție îmbunătățirii activității creșelor, grădinițelor și căminelor de copii. Dînd expresie adeziunii unanime a milioanelor de femei din țara noastră, față de politica profund realistă a partidului, plenara Consiliului Național al Femeilor a asigurat Comitetul Central, pe tovarășul Nicolae Ceaușescu personal, că femeile din țara noastră își vor dărui întreaga capacitate de muncă, talentul și priceperea, pentru ca împreună cu toți oamenii muncii să îndeplinească și să depășească planul de stat pe acest an, dezvoltarea și înflorirea pentru continuă a patriei noastre socialiste. In încheierea lucrărilor a luat cuvîntul tovarășul Virgil Trofin. (Agerpres) Aseară, la Londra Anglia-România 1-1 (1-0) Aseară, pe stadionul Wembley din Londra s-a disputat întîlnirea internațională amicală de fotbal dintre reprezentativele Angliei și României. Evoluînd remarcabil, fotbaliștii noștri și-au înscris în palmares un rezultat de mare prestigiu : 1 — 1 cu campioana lumii, pe același stadion pe care cu trei ani în urmă aceasta primea laurii și titlul de campioană mondială. După aprecierile crainicului radioteleviziunii române N. Soare, partida s-a ridicat la un nivel tehnic superior, calitate la realizarea căreia au contribuit în egală măsură ambele formații. Englezii au deschis scorul prin J. Charlton în minutul 27 al primei reprize, la o lovitură de colt executată de B. Charlton. Egalarea a survenit în partea a doua a întîlnirii cînd la un lent în careu comis de J. Charlton, sancționat cu promptitudine de arbitrul J. Calaghan (Țara Galilor), Dumitrache a transformat cu precizie lovitura de la 11 m. Tematica învățămintului agrozootehnic- In concordanță cu cerințele producției S-au scurs mai bine de două luni din momentul în care învățămîntul agrozootehnic de masă a luat startul într-o nouă perioadă de studiu. Experiența ultimilor ani a demonstrat fără echivoc, utilitatea acestei forme de instruire a țărănimii, pentru aplicarea în practica curentă a metodelor avansate de lucrare a pămîntului de creștere a animalelor, sau La mijlocul perioadei de desfășurare a învățămintului agrozootehnic lucrurile sînt insă in unele unități mult sub nivelul cerințelor. Invățămîntul agrozootehnic de masă a primit cele mai numeroase voturi de încredere din partea unităților care s-au situat printre fruntașe în ceea ce privește producția în cursul anului 1968. La polul opus se află C.A.P.-urile în care rezultatele nu au fost cele scontate și în care, așa cum pomeneam în articolele noastre anterioare, învățămîntul agrozootehnic este privit ca un „copil vitreg". In aceste unități rugina formalismului stă în calea autoperfecționării, făcînd posibilă verificarea pe concret a efectelor care decurg din „furtul propriei căciuli“. Superficialitatea lipsa acută de idei domină actitivitatea cercurilor agrozootehnice în unele cooperative agricole. Desigur nu pledăm în rîndurile de față pentru transformarea învățămintului agrozootehnic într-o școală de cercetare. Pentru aceasta există o întreagă rețea de instituții adecvate. Dar este necesar ca el să-și materializeze existența prin modalitatea țăranului cooperator debarasat de empirisme în anii noștri, de a-și aduce contribuția eficientă la traducerea în viață a sarcinilor care stau în fața agriculturii și care privesc întregul nostru popor. Simpla analiză a tematicilor alcătuite de lectori din aceste unități agricole evidențiază stiluri diferite de abordare a problemelor producției grupînd cooperativele în trei mari categorii. O categorie grefează datele cele mai care noi ale științelor agricole pe ansamblul cunoștințelor dobîndite în anii anteriori și materializate în mare măsură în practica curentă; o categorie care a redus tematica la valoarea unei hirtii valabile doar în perioada desfășurării cursurilor, și a treia, cea care n-a remis tematica nici pînă la ora actuală Direcției agricole. In cooperative agricole ca cele din Berești, Cănești, Șivița, Schela, lectorii care an de an și-au asigurat un sprijin de nădejde prin absolvenții cursurilor agrozootehnice, au întocmit tematici clare, cu un conținut științific adecvat anului de studiu respectiv, grupînd cunoștințele care trebuie transmise în funcție de logica lor internă și în strictă conformitate cu interesele curente și de perspectivă ale unităților. La C.A.P. Șiința — care școlarizează în acest an 116 cursanți și care se află deja la a opta lecție, procesul de instruire se desfășoară corect. Cunoștințele transmise de către lectori creează probleme auditorilor care în multe ocazii rămîn să discute pe marginea expunerilor și în afara orelor programate. Dacă încercăm să caracterizăm activitatea unității numai prin sectorul legumicol tragem concluzia că aceste ceasuri de iarnă au rodit bine în concepția cooperatorilor care au obținut rezultatele cunoscute. Că aici producția nu depinde numai de dărnicia naturii, ne este dovedit prin problematica tematicilor. Iată cîteva exemple: „Situația viticulturii cooperativei agricole de producție Șivița în prezent, perspectivele, orientarea direcțiilor de producție“;sau, la cercul de creștere a animalelor anul II: „Cum trebuie organizată reproducția taurinelor", „Modalități de hrănire și îngrășare a vițeilor de la fătare și pînă la înțărcare“; „Rolul selecției în consolidarea efectivului matcă" etc. Se desprinde foarte clar și este deci cu atît mai salutară, intenția sectorului V. Roșu de a stabili legătura între factorul biologic, creștere și producție, prin urmărirea gradată a evoluției animalului pînă în momentul atingerii capacității sale productive. Aici funcționează experimental în bune condițiuni, un cerc condus de ing. Aron Lanțeron, unde predarea lecțiilor se realizează numai cu ajutorul diafilmelor. Cu totul altfel stau lucrurile în cooperative agricole de producție ca: Băneasa, Roșcani, Cozmești, „V. I. Lenin“ — CU HORAȚIU MAZILU (Continuare în pag. a IlI-a) I Volum mare de materiale la Baza de aprovizionare a C. A. P. In urma contractetelor încheiate cu diverși furnizori, Baza de aprovizionare Galați a C.A.P. a primit în depozitele sale, chiar din primele zile ale acestui an, un volum mare„de materiale a distribuire, pe căror bază de comenzi ferme a și început. In prezent de aici se pot ridica însemnate cantități de polietilenă pentru solarii și tunele , fier beton de diferite calibre , profile ușoare, obezi, spițe și colaci pentru căruțărie, sulfat de cupru, vermorele, saci de iută, piese de schimb pentru incubatoare, utilaje diverse pentru brutării, mașini pentru sfărmarea îngrășămintelor chimice, cauciucuri de autovehicule, baterii acumulatori auto, ventilatoare pentru uscarea finului prin curenți de aer dirijat, autocamioane de 3 tone etc. Măsuri eficiente operative, pentru realizarea indicatorilor de plan Anul 1968, de curînd încheiat, a însemnat pentru întreprinderea de prefabricate beton Galați un an de mari eforturi, orientate în permanență spre realizarea indicatorilor de plan, spre realizarea fiecărui sortiment lansat în fabricație. Spunem aceasta, deoarece în anumite perioade ale anului expirat, în special în trimestrul II, întreprinderea a înregistrat o serie de restanțe la producția globală și marfă și, în mod implicit, nu a realizat sarcina de reducere a prețului de cost și beneficiile planificate, ceea ce a solicitat din partea întregului colectiv, eforturi suplimentare pentru recuperarea acestor restanțe și în continuare, încadrarea în ritmurile zilnice de producție, impuse de sarcinile planului la perioadă. Măsurile luate de colectivul de conducere al acestei întreprinderi, au condus în final la realizarea indicatorilor planificați, obținîndu-se o depășire a producției globale anuale de 1,43 la sută, a producției marfă de 1,17 la sută, și o creștere a productivității muncii cu aproape 1 la sută. Dar, așa cum menționam mai sus, anul 1968 a însemnat pentru întreprindere un greu examen, în primul rînd, datorita punerii tardive în funcțiune a unor capacități de producție, iar în al doilea rînd, datorită unor deficiențe legate de organizarea muncii la cele două secții. Pentru evitarea apariției acestor neajunsuri în anul 1969, măsurile elaborate în perioada pregătirilor au menirea de a contribui la o mai bună organizare a muncii, la o mai completă folosire a timpului de muncă și a capacității utilajelor, în concordanță cu sarcinile sporite din acest an, care prevăd o creștere a producției cu apropae 23 la sută față de anul precedent. Dintre măsurile preconizate a se lua în prima parte a acestui trimestru și care au făcut totodată obiectul unor largi dezbateri cu ocazia lansării cifrelor de plan, pot fi menționate cele cu privire la aprovizionarea și punerea în funcțiune a utilajelor restante la secția Doaga, care deține anul acesta ponderea producției, mecanizarea transportului intern, mecanizarea ungerii cofrajelor la toate punctele de turnare, reducerea consumului specific la unele materiale, în special la oțel beton, studierea posibilităților de înlocuire a cofrajelor din cherestea și alte asemenea măsuri care să contribuie la o realizare ritmică a planului, la creșterea eficienței activității unității. O altă măsură vizează organizarea superioară a muncii la cele două secții, Doaga și Galați, în sensul eliminării absențelor nemotivate, învoirilor și stagnărilor de utilaje, care în anul precedent au condus la o pierdere de producție de aproape 1 milion lei. Aceste măsuri au ,desigur, menirea de a contribui la desfășurarea normală a procesului de producție, dar trebuie să artăm că aplicarea lor cit mai urgentă în practică este o necesitate obiectivă, deoarece „demarajul" primelor zile ale acestui an demonstrează că producția nu se desfășoară în mod ritmic, înregistrîndu-se rămîneri în urmă față de graficele perioadei. Cauzele acestor dereglări în ritmicitatea producției sunt datorate provizoratelor cu care se mai lucrează încă la secția Doaga (lipsind și acum dozatoarele de ciment, care aveau termen de primire și punere în funcțiune 30 iunie 1968, comandă pe care nici acum furnizorul, Balanța Sibiu, nu a onorat-o). De asemenea, proiectantul IPIMPC, n-a rezolvat nici pînă la această dată problema transportului pneumatic al cimentului în buncărele tampon, din care cauză la ora actuală se folosește un mare volum de S r, descărcarea automată a dozatoarelor de agregate și transportul lor ,precum și descărcarea nisipului din siloz și din dozator. întreprinderea 7 construcții-montaj Galați, la rîndul ei, a rămas datoare cu o serie de lucrări referitoare la evacuarea apelor reziduale, instalații de semnalizare-automatizare și remedierile stabilite prin procesul verbal întocmit între constructor și beneficiar la darea provizorie în funcțiune a lucrărilor. — Sarcinile de plan pe anul acesta, ne declara tovarășul Virgil Cruțu, directorul întreprinderii, ne-au mobilizat în așa măsură, încît întregul colectiv al întreprinderii, toate cadrele tehnice, știu ce au de făcut și în acest sens acționează cu toată hotărîrea pentru punerea în funcțiune a utilajelor, remedierea defecțiunilor existente și exploatarea acestora la parametrii proiectați. De asemenea, pentru buna organizare a procesului de producție și a muncii, la secția Doaga unde de altfel anul a GH. LUPOAE (Continuare în pag. a II-a) ÎNTREPRINDEREA DE PREFABRICATE DIN BETON