Viața Nouă, aprilie-iunie 1970 (Anul 26, nr. 7867-7944)

1970-06-03 / nr. 7921

A V x Nr. 7921 Pe teme ale activității consiliilor populare Sistematizarea rurală— o acțiune în plină desfășurare Actuala organizare administrativ-teritorială oferă condiții deosebit de pentru sistematizarea prielnice localităților rurale — transformarea comunei intr-o unitate economică și socială puternică, în măsură să asigure valorificarea resurselor umane și materiale la nivelul general de dezvoltare a țării noastre. — Ținînd seama că sistematizarea rurală se înscrie ca o acțiune importantă — ne spunea tovarășul ing. Georgică Costea, directorul Direcției de sistematizare, arhitectură și control a Comitetului executiv al Consiliului popular județean , care va determina profunde prefaceri în viața economică și socială a satelor, cu rezonanțe adînci în conștiința și modul de trai al populației, încă din anul 1968, Consiliul popular județean a adoptat o hotărîre care cuprinde în detaliu sarcinile ce ne revin în elaborarea schițelor de sistematizare a localităților rurale și alte acțiuni complexe de natură a devansa acest proces de durată. Aflăm de la interlocutorul nostru numeroase fapte care atestă că această amplă acțiune este judicios coordonată. Astfel, s-a pornit prin întocmirea unui studiu de sistematizare teritorială, prin care s-au stabilit: rețeaua localităților rurale, profilul lor economic și social, echiparea tehnico-edilitară, rectificări ale cursurilor de apă și ale unor rețele de comunicații, întregiri de localități etc. In baza acestui studiu general s-a trecut la elaborarea schițelor de sistematizare cu o previziune de circa 15 ani. Pînă acum, în județul Galați s-au perfectat schițele de sistematizare pentru 32 de localități ; se vor mai elabora, pînă la finele acestui an schițe pentru încă 11 comune, urmînd ca acțiunea să se încheie în cursul anului 1971. Sintetic, schițelor de sistematizare elaborate pînă acum le sînt caracteristice următoarele elemente comune : restrîngerea vetrei de sat, încît să se ajungă la o densitate de 60 de locuitori pe un hectar (față de 18 locuitori pe hectar, în prezent), delimitarea zonelor pentru construcții de locuințe, agrozootehnice ,baze sportive, a unor unități cu caracter industrial, a rețelei stradale degajată de șoseaua principală de circulație etc. De asemenea, se prevăd organizarea în fiecare localitate a centrului civic, cu un regim de construcții cu minimum două nivele, amplasarea rețelelor de alimentare cu apă și energie electrică,precum și a unor lucrări de strîngere a torenților pentru stăvilirea eroziunii și a inundațiilor etc. După cum se știe, în satele noastre se construiește intens. Alături de obiectivele de interes obștesc, se construiesc locuințe. Pentru a veni în sprijinul cetățenilor, Comitetul executiv al Consiliului popular județean, prin organele sale de specialitate, a întocmit un catalog cu tipuri de case care le pun la dispoziția celor ce doresc să-și construiască locuințe. Aceste proiecte, într-o gamă diversificată, nu urmăresc uniformizarea în construcții și arhitectură ci, dimpotrivă, punerea în valoare a elementelor de arhitectură românească specifice fiecărei zone. S-au dat la comune schițe pentru construcții de garduri, podețe și fîntîni care să se încadreze în aspectul general arhitectonic. In condițiile existenței schițelor de sistematizare, Comitetul executiv al Consiliului popular județean a întreprins măsuri de asigurare la nivelul comunelor a cadrului și metodelor de lucru adecvate pentru ridicarea nivelului lor tehnico-edilitar și gospodăresc. Pentru acestea, tehnicienilor din cadrul Direcției de sistematizare, arhitectură și control li s-a repartizat cîte un grup de comune pentru care întocmesc proiectele de execuție la lucrările ce se realizează din contribuția voluntară bănească și în muncă, precum și din alte surse, urmărind din punct de vedere tehnic execuția acestor lucrări de la trasare pînă la recepție. De menționat este și faptul că în satele județului nu se construiește fără avizarea documentațiilor de către direcția de resort, și numai după aceasta se eliberează autorizațiile de construcții. Tot pe linia îndrumării și sprijinirii organelor comunale în aplicarea regulilor de sistematizare, pentru concentrarea densității construcțiilor în cadrul aceluiași perimetru s-au întocmit noi parcelări pentru loturi de locuințe, cu precădere în localitățile unde se construiește mult prin dezafectarea unor sate sau cătune. In general, acțiunea de sistematizare este primită cu satisfacție de către populația rurală, însă consiliile populare comunale trebuie să explice în continuare, cu argumente temeinice necesitatea concentrării densității pe unitatea de suprafață, să pună în practică toate indicațiile care privesc ampla acțiune de sistematizare a satului românesc contemporan, care-l va apropia de nivelul localităților urbane. GHEORGHE OBOGEANU CINEMA GALAȚI: „Central“ — filmul Joc dublu în serviciul secret — orele 9,45 ; 12 ; 14,45 ; 17 ; 19,15 ; 21,15; „Republica" — filmul Cei 1000 de ochi ai dr. Mabuse — orele 10; 12,15; 14,45 ; 17 ; 19,15 ; 21,15 ; „Țiglina" — filmul Colonia Lanfieri — orele 15 , 17 ; 19 , 21 ; „Dunărea" — filmul Adelheid — orele 15 ; 17 ; 19 ; 21 ; „Doina“ — fil mul Mireasa era în negru — orele 15 ; 17 ; 19 ; 21. RADIO 3 IUNIE 1970 PROGRAMUL 1 5,05—6,00 Muzica dimineții. 6,05 — 9,30 Muzică și actualități. 9,30 Viața cărților 10,30 Vreau să știu. 11,05 Muzică ușoară. 11,50 apelor Dunării. 12,00 Scrisori Cotele de dragoste pe portativ. 12,30 Din cele mai îndrăgite melodii populare. 13,00 Radiojurnal. 13,22 Parada instrumentelor — muzică ușoară. 14,00 Caleidoscop muzical. 14,40 Publicitate radio 15,00 Radio școală. 15,30 Compozitorul săptămînii. 16,00 Radiojurnal. 16,20 Pe plaiuri oltenești, cu cîntec și joc. 16,30 Consultație juridica. 17,05 Antena tineretului. 17,30 Soliști și orchestre de muzică populară. 18,03 Știință, tehnică, fantezie. 18,30 Muzică ușoară. 19,00 Gazeta radio. 19,30 Muzică de estradă. 20,10 Muzică populară. 20,25 Melodii de pretutindeni. 21,00 Istoria ideilor. 21,20 Muzică ușoară. 21,35 Solista serii — Frida Baccara. 22,00 Radiojurnal. 22,30 Pentru magnetofonul dv. 23,00 Concert de muzică ușoară. 0,03 — 5,00 Estrada nocturnă. PROGRAMUL NI 6,00 Program muzical de dimineață. 7,00 Radiojurnal. 7,10 Program muzical de dimineață. 8,10 Tot înainte. 8,25 Mari interpreți. 9,10 COMBINATUL PENTRU FIBRE ARTIFICIALE BRĂILA recrutează : absolvenți a 8 clase în vîrstă de 15—18 ani împliniți pînă la 31 decembrie 1970, pentru școlarizare prin Școala profesională și ucenicie la locul de muncă care pregătește muncitori calificați pentru următoarele meserii: — OPERATOR CHIMIST — la fabricarea fibrelor artificiale — LĂCĂTUȘ MECANIC — pentru industria chimică — PROTEJATORI METALE PE CALE ELECTROCHIMICĂ ȘI TERMICĂ — ELECTRICIAN — pentru întreținere și reparații — SUDOR Prin ucenicie la locul de muncă se pregătesc muncitori calificați pentru următoarele meserii: — LĂCĂTUȘ MECANIC — pentru Industria chimică — STRUNGAR — FREZOR-RABOTOR înscrierile se fac zilnic între orele 8—15, la Școala generală nr. 3 din Șoseaua Parcului nr. 2, pînă la data de 30 iunie a.c. Aviz important! Cooperativa „CRINUL“ Galați a înființat pentru deservirea populației și a unităților sectorului socialist noi activități de: — DEZINFECȚIE (combaterea gîndacilor și a altor insecte) — DERATIZARE (combaterea șobolanilor și a șoarecilor) Prestările se execută de personal calificat și autorizat în acest sens, la prețuri avantajoase. Comenzile se primesc la sediul cooperativei din Galați, strada Silozului nr. 23 — cartierul Aurel Vlaicu — telefon 13657. VIAȚA NOUA ECRAN Cronicarii aventurii Pe firul istoriilor dramatice care au descoperit un nou emisar al infernului uman - Dr. Mabuse, realizatorii vestgermani și italieni, închipuie o povestire cinematografică cu destin propriu. Multe dintre scenariile filmelor de aventuri se scriu după „idei". De această dată impulsul aparține lui Jan Fethke și se exprimă printr-un concurs de împrejurări favorabile demnității și curajului. Există aici, se pare, în cantități excesive, un apel la demnitatea forței, la inventivitatea defensivă. Regizorul Fritz Lang are o plăcere secretă totuși pentru cuplul romantic. A dispărut însă, în favoarea calmului hedonic, odihna peisajului, cadrul natural. Eroii, mai bine zis ipostazele în care ei ne sunt prezentați, sunt pur și simplu decorativi, lipsiți de vibrație interioară. S-a mizat probabil și pe conturarea unei cronici cotidiene a societății contemporane burgheze atît de controversată, atît de mozaicată. Astfel văzînd lucrurile, căutăm îndreptățiți palpabilitatea documentului, autenticitatea faptelor prezentate. Dar, stupoare ! in locul luptei împotriva răului material apare refugiul, fuga de necunoscut îmbrăcată în haine stranii. Il căutăm pe Peter van Eyck din „Rosemarie" și „Salariul groazei" și voim să deslușim adevărata frumusețe a lui Dawn Addams. Cineva ne atrage atenția că răul a dispărut himeric, dar nu credem, nu putem să credem asta. Ce vrea să însemne moartea unui ziarist decit un destul de lung prilej de speculații polițiste, de drame. Ce vrea să fie, false ce vor să arate „Cei 1 000 de ochi ai dr. Mabuse" ? Aproape nimic important pentru că în spatele falsului scenariu se disting cronicarii aventurii de duzină. VIRGIL ȚIGĂNUȘ O ultimă recapitulare înaintea examenelor studențești. Foto : P. POPA MEMENTO • MEMENTO Curs de limba germană. 9,30 Piese corale. 9,45 Fragmente din opera „Cei patru bădărani”*. 11,00 Melodii populare. 11,30 Mic concert de estradă 12,15 Din repertoriul orchestrei Filarmonicii din Craiova. 13,30 Pagini din operete. 14,03 Muzică populară. 14,30 Muzică ușoară. 15,00 Fragmente din opera „Răpirea din Serai“. 15,30 Muzică ușoară. 16,00 Radiojurnal. 16,20 Actualitatea muzicală 17,00 Album liric. 17,35 Lecturi paralele. 18,00 Concert de muzică populară. 18,50 ’ Muzica instrumentală. 19,30 Meridiane lirice. 20,15 Teatru radiofonic. Barberine 21,35 Pagini din opere. 22,00 Simfonii. 22,30 Jazz. 23,05 Discuri rare. 23,30 Concertul pentru pian și orchestră de Carmen Petra—Basacopol. 24,00 — 1,00 Lucrări simfonice. T INWH SPINI MIERCURI 3 IUNIE 1970 17,00 Deschiderea emisiunii. Fotbal: întîlnirea dintre echipele reprezentative ale Aspecte de la României și Angliei din cadrul Turneului final al Campionatului mondial. 18,00 Buletin de știri: 18,05 Universal Sotron — enciclopedie pentru copii: Litera M. 18,25 Pe cărările cântecului. Recital Rodica Bujor. 18,45 Actualitatea economie. 19,20 1001 de seri Pehacek, prietenul animaleiilor (Ulm). 19,30 Telejurnalul de seară. 20,00 Telecinemateca. Stajia terminus. 21,15 Marie Latoret — film. 21,45 George Enescu in conștiința poporului nostru. 22,15 Documentar. 22,30 Telejurnalul de noapte. 23,00 închiderea emisiunii. întreprinderea de rețele electrice GALAȚI comunică abonaților afectați de inundații. Ca urmare a calamităților, unele locuințe, clădiri ale fermelor I.A.S., C.A.P., hale ale întreprinderilor industriale etc., au fost inundate. După retragerea apelor, instalațiile electrice interioare se pot utiliza numai efectuînd verificarea acestora de către un personal tehnic calificat. Punerea acestora sub tensiune, fără a se executa o verificare tehnică prealabilă prezintă pericol de accidente prin electrocutare. De asemenea, este deosebit de periculos a se utiliza receptoare electrocasnice (fiare de călcat, reșouri, frigidere etc.) care sunt umede. Pentru evitarea unor astfel de pericole, se face apel la toți cetățenii care sunt în situația de a reveni la locuințe ce au fost inundate, să nu folosească instalațiile electrice interioare și receptoarele electrocasnice de orice tip pînă ce nu sînt verificate. Personalul întreprinderii de rețele electrice Galați, execută la cerere gratuit verificări la instalațiile electrice din locuințele afectate de inundații. Populația poate solicita repunerea în funcție a instalațiilor prin înscrierea în registrul de deranjamente existent la fiecare sat sau comună, conform instrucțiunilor în vigoare, cu precizarea : „instalația a fost inundată" sau la telefon nr. 11496 ; 11365 ; 15703 pentru zona Galați, și la nr. 1108 pentru zona Tecuci. Astfel de sesizări care se fac telefonic se cer cu taxă inversă la telefonul solicitat. PENTRU PUBLICITATE, AGRESAȚI-VA ZIARULUI 4»VIAȚA VOUĂ, Galați, str. Avîntului nr. 20, telefon 11300 Treptat, in focul examenelor In amfiteatre e liniște. S-a mai potolit și larma coridoarelor. Cunoscuta sirenă de la Institutul politehnic, ce anunța pauzele, tace acum presimțindu-și inutilitatea prelungită pînă în toamnă. Din maratonul sesiunii au trecut numai două zile. Pînă acum prioritate au avut restanțele din iarnă, cei în cauză fiind mai mult decit preocupați de repararea neinspiratelor greșeli. Dar, treptat grupele intră în focul examenelor. Grupele 127, 141-142, 143, 151 de la Facultatea de mecanică au dat ieri examene la mecanică, electronică, mecanica fluidelor și, respectiv, la motoare. Foarte vor fi cunoscute și curînd primele rezultate centralizate pe grupe și ani. FOTBAL Progresul București-Politehnica: 2-0 (1-0) Deși existau toate premisele, duminică, pe stadionul din str. Dr. Staicovici (timp și teren excelente, două formații cu o cotă destul de ridicată în fotbalul nostru și nota bene, practic neinteresate în obținerea celor două puncte puse in joc) să asistăm la o partidă spectaculoasă, de un bun nivel tehnic, lucrurile s-au întîmplat conform proverbului cu pomul lăudat... Jucătorii ambelor formații s-au preocupat mai mult de. .. achitarea polițelor din tur, dînd notă de duritate meciului, care, o fără intervențiile prompte ale arbitrului C. Ridvan (Constanța) — care a condus corect — ar fi putut degenera. In aceste condiții, cursivitatea jocului a avut mult de suferit și, implicit, spectacolul. In plus, întreaga partidă s-a rezumat la un duel permanent între atacul supranumesc al Progresului și apărarea desperată a studenților. Diaconu a acționat ca măturător în fața propriei linii de fundași, iar Lehăduș, Bucur, Marinescu și Mureșan au manevrat aproape numai în zona de mijloc căutând să destrame, încă din fașe, acțiunile ofensive ale gazdelor. In această situație, cînd Brezan — foarte insistent, de altfel - trebuia să se lupte singur cu masiva apărare a Progresului, nu e de mirare că gălățenii au trimis, în tot meciul, doar trei șuturi pe spațiul porții lui Manta. Prima fază periculoasă poarta lui Dumbreanu s-a prefa dus în minutul 3, cînd Dudu Georgescu — cel mai bun jucător de pe teren - a reluat puternic, cu capul, pe bară, o centrare a lui B. lîngănescu. Peste șapte minute Ionu va mai greși însă ținta, înel scriind un gol de o rară frumusețe. Același R. Ionescu a centrat și Dudu Georgescu a înscris imparabil : 1—0. In minutul 30 am înregistrat primul atac al studenților, dar Bretan, scăpat singur spre poarta Progresului, a fost cosit de Grama în marginea careului de 16 m. Lovitura liberă a rămas fără rezultat. Cu 5 minute înainte de pauză Marinescu a expediat primul șut pe poartă, dar mingea l-a întîlnit în traiectoria ei pe Manta. Un minut mai tîrziu a fost rîndul lui Rac și să irosească o mare ocazie, șutul său a fost respins de Bucur de pe linia porții părăsită de Dumbreanu. Nici la reluare aspectul jocului nu s-a schimbat , cei care au controlat partida au fost tot jucătorii de la Progresul, minutele 50 și 52 Beldeanu Ia ratat însă incredibil de la numai cîțiva metri. Dumbreanu s-a remarcat din nou în min, cînd a respins în extremis 55 o minge trimisă de Matei — cu călcâiul — spre vinciu ! Cea mai mare ocazie a studenților avea să se consume în min 66. Grama a trimis greșit o minge acasă, Bucur. Pe fază, a interceptat-o, dar ezitînd i-a dat ocazie lui Manta să-i plonjeze la picioare. în minutul 71, Soangher reușit un gol, care avea să lianiștească complet pe toată lumea : coechipieri, adversari și public. Matei a efectuat una din obișnuitele-i centrări de pe stingă, Racși a sărit la minge împreună cu Dumbreanu, ultimul reușind să respingă. Dar balonul a ajuns la Soangher, care nu a avut de îndeplinit decât o simplă formalitate : 2 — 0. Apărarea oaspeților a intrat și mai mult în derută, iar Tudorie a fost pe punctul de a... majora scorul în minutul 81 printr-un autogol , Dumbreanu, însă, cu un plonjon desperat a reușit să respingă în corner. Jocul în sine, fără a se ridica la un nivel tehnic deosebit, a plăcut numeroșilor spectatori pentru dîrzenia cu care cele două echipe și-au apărat șansele. DAN VLAD de la ziarul „Sportul“ Oțelul învins la Brașov Echipa Metrom a luptat mult pentru obținerea celor două puncte puse în joc, puncte extrem de prețioase pentru a supraviețui în divizia secundă. Gălățenii, în schimb, au pus accentul încă de la început pe un joc strict de apărare, în atac inițiind doar rare incursiuni, insuficient de susținute. Repriza I s-a caracterizat printr-un joc ofensiv din partea localnicilor, care reușesc să înscrie unicul gol al întâlnirii. Tactica jucătorilor oaspeți de a face un joc strict de apărare nu a dat roadte. Aceasta, cu atît mai mult, cu cît brașovenii au avut în repriza a II-a o comportare neconcludentă, neconstituind un real pericol pentru oaspeți. De altfel această tactică a gazdelor, cel puțin ciudată, aplicată in jocurile de pe teren propriu a atras și duminică dezaprobarea publicului. Ferencz a fost cel mai periculos atacant care în prima repriză a pus la încercare poarta Oțelului, el fiind și autorul unicului gol al partidei. In minutul 18, după câteva ratări ale lui Furnică, Ferencz îl surprinde pe portarul gălățean cu un șut fulgerător, expediat de la 20 m, deschizînd scorul. Și după înscrierea golului gazdele au avut mai multe ocazii decit adversarii lor, Ferencz (min 42) și Vereș (min 43) — trecînd de puțin pe lîngă majorarea scorului. In repriza a II-a, mulțumite de rezultat, gazdele nu mai insistă, jocul desfășurîndu-se mai mult la mijlocul terenului. Oaspeții au avut o mare ocazie de a egala în minutul 78 prin Adam. Chiar și în aceste condiții victoria brașovenilor este pe deplin meritată. C. Manusalide (București) a arbitrat corect. T. MANIU de la ziarul „Drum nou" Brașov ATESTAREA CADRELOR ARTISTICE DIN UNITĂȚILE __DE ALIMENTAȚIE PUBLICĂ__ COMITETUL DE STAT PENTRU CULTURA _1 ARTA organizează în municipiul Galați EXAMENUL DE ATESTARE la care au dreptul să se prezinte : — posesorii de atestare din unitățile de alimentație publică; — posesorii de adeverințe provizorii pentru exercitarea profesiunii de artist în unitățile de alimentație publică în cadre tinere care au împlinit vîrsta de 18 ani și care doresc să activeze în unitățile de alimentație publică. Elevii, studenții și personalul artistic încadrat în unitățile artistice nu sînt admiși la examenul de atestare. Cererile de înscriere se depun cel mai tîrziu pînă la data de 5 iunie 1970 la Comitetul județean pentru cultură și artă din Galați, strada Republicii nr. 55. Informații suplimentare privind actele necesare, condițiile de admitere la examen, ca și consultarea regulamentului, se pot obține la Comitetul județean pentru cultură și artă din Galați, strada Republicii nr. 55, telefon 16118, 12372, zilnic între orele 8—17. Pagf. a 3-a Handbaliștii gălățeni — din nou învingători Duminică s-au consumat ultimele jocuri ale actualei ediții a campionatului diviziei B la handbal masculin. Formația gălățeană Politehnica a evoluat in fața propriilor suporteri avind ca partener de întrecere echipa Chimia orașul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Meciul a fost plăcut, cu faze spectaculoase și cu o interesantă evoluție de scor. Oaspeții au opus o replică neașteptat de desfășurând un joc bun, cu driză, o rapidă circulație , iar acțiunile lor s-au batonului, încheiat cu șuturi puternice, de cele mai multe ori imparabile. Așa s-au petrecut lucrurile numai in prima repriză, perioadă în care studenții au făcut eforturi pentru a nu permite adversarului să se distanțeze. După pauză gazdele joacă din ce în ce mai bine , acțiunile de finalizare devin mai periculoase și folosesc mai bine contraatacurile. Așa se face că in scurt timp ei iau conducerea, pe care n-o mai cedează pînă la fluierul final. Iată și evoluția scorului: 0-2, 2-2, 4-5, 6-6, 7-7 la pauză. In repriza secundă studenții realizează faze rapide, spectaculoase, încheiate cu șuturi năprasnice. Remarcăm in această perioadă jocul bun al lui Văduva (foarte periculos pe contraatac), Pădure, Hornea și Condrea. Și în citeva minute Politehnica ia conducerea cu 10-8, apoi 15-10 și 16-11 la fluierul final. Marius Stoicovici și Gh. Stoicovici (București) au arbitrat corect. Au jucat formațiile : POLITEHNICA : Răutu (Stanciu) - Pădure 1, Condrea 4, Menan, 3, Hornea, Eftimie, Văduva 5, Toma 2, Dumitrescu I, Moraru, Popescu. CHIMIA: Toth (Boțea) Mihail, Bădiță 2, leală, Höllerbach, Badea 1, Csepia, Ghioc 2, Kuhn 2, Bias, Cucu 4. Politehnica Galați mai are de susținut o partidă restantă Aceasta va avea loc duminică la Miercurea Ciuc cu formația locală Voința. Pentru a promova in divizia A, studenților le este necesară victoria. GH. ARSENIE ATELIERUL PENTRU REPARAT INSTRUMENTE MUZICALE AL COOPERATIVEI „AVINTUL“ Galați strada Traian nr. 65 execută ORICE LUCRĂRI DE ACEST GEN IN CELE MAI BUNE CONDITIUNI ȘI DE BUNĂ CALITATE. ÎNTREPRINDEREA PREFABRICATE BETON GALAȚI Angajează de urgență : — INGINER MECANIC CU VECHIME PENTRU FUNCȚIA DE INGINER ȘEF ADJUNCT — TEHNICIAN NORMATOR — MAIȘTRI PREFABRICATE SAU STRUCȚII PENTRU SECȚIILE DOAGA ȘI CONGALAȚI — MERCEOLOG PRINCIPAL — MECANICI AUTO — categORia IV-VI — LĂCĂTUȘI MECANICI — categoria IV-VI — ELECTRICIENI — categoria IV-VI — BETONIȘTI — FIERARI BETONIȘTI — MUNCITORI NECALIFICAȚI Informații suplimentare se pot obține la sediul întreprinderii din Galați, strada Bazinul Nou nr. 85 — telefon 12922 — 12923,