Viața Nouă, iulie-septembrie 1970 (Anul 26, nr. 7945-8022)

1970-08-02 / nr. 7973

YNt. 7973 "h A A. 4 Itinerarii turistice peste hotare Ca urmare a aranjamentelor încheiate cu partenerii de peste hotare, în acest an au fost programate un mare număr de excursii internationale, pe diferite itinerarii și categorii de servicii, în peste 100 de variante. In stabilirea lor, s-a tinut seama de preferințele și sugestiile primite din partea turiștilor, care pot astfel beneficia de excursii cu o durată de la 1 la peste 15 zile, cu programe de vizite la muzee, expoziții, monumente și locuri istorice etc. Prin conținutul lor, excursiile peste hotare oferă, pe lîngă o odihnă plăcută posibilitatea documentării culturale sau profesionale, cunoașterea noilor realizări din țările vizitate. La cererea unor colective din întreprinderi, instituții sau organizații, țiile O.N.T. organizează agenexcursii speciale pe itinerariul și cu programul dorit, cu excursii combinate prin U.R.S.S. și R. P. Polonă, în R. P. Ungară, R.S. Cehoslovacă, R.D. Germană, în Bulgaria și R.S.F. Iugoslavia. De asemenea, cetățenii români pot petrece concediul de odihnă în renumitele localități de pe litoralul Mării Negre, la Soci în Uniunea Sovietică, și la Varna în R.P. Bulgaria. Ținînd cont de dezvoltarea tot mai mare a turismului automobilistic, pentru acest an Agenția centrală O.N.T., colaborare cu Automobil Cluîntul Român, au pregătit și pun la dispoziția automobiliștilor diverse servicii. Indiferent dacă turistul călătorește în grup sau individual, el poate beneficia în R.P. Bulgaria, R.S. Cehoslovacă, R.D. Germană, R.P. Polonă, R.P. Ungară și U.R.S.S. de servicii de cazare și masă, de diverse categorii. In unele țări se pot obține și servicii parțiale. Ca o noutate se poate menționa faptul că în acest an cu firma Cedek din R.S. Cehoslovacă s-a stabilit pentru turiștii individuali cu autoturisme, motociclete sau cu trenul, ca în baza unor comenzi primite de la O.N.T., acestora să li se perfecteze serviciile și programul turistic la destinație, de prima agenție a partenerului. In acest fel, turiștii au posibilitatea să-și organizeze șederea și Itinerariul la fața locului, în cadrul sumelor globale achitate în țară. In scopul alegerii cunoașterii tuturor itinerariului, amănuntelor în legătură cu călătoria dorită, turiștii automobiliști se pot adresa agențiilor O.N.T. și filialelor A.C.R. județene. Trebuie să arătăm că o dezvoltare tot mai largă au căpătat excursiile de sfîrșit de săptămînă organizate cu autocarele O.N.T. în localitățile apropiate din țările vecine. Cetățenii români aflați la Mamaia, Eforie. Mangalia sau in alte stațiuni de pe litoral la odihnă, pe lîngă excursiile interne pot participa la excursii de zi, organizate în R.P. Bulgaria, cu vizitarea unor interesante obiective turistice din Varna, Balcie, Nisipurile de Aur și din alte localități așezate pe acest traseu. SUDAN. In fotografie : „Piața de aur" din Khartum, capitala Sudanului, cu nelipsitul asin. viata NOUA Prilej de discuție...1 VARIETĂȚI DICȚIONAR ELECTRONIC Un „Dicționar electronic", capabil să primească și să depoziteze în fișe magnetice vocabularul diverselor limbi, a fost fabricat de o companie vest-germană care își are sediul la Erlangen. Fiecare fișă magnetică are capacitatea de a primi 274 mii litere, ce corespund conținutului a 60 — 90 pagini de dicționar. Cum computerul conține cîteva mii de astfel de fișe ce pot fi consultate imediat, „dicționarul electronic” poate înlocui cele mai variate lucrări de specialitate. Pe de altă parte, „citirea" acestui dicționar este simplă. Se transmite computerului cuvîntul sau expresia căutată, prin intermediul unei mașini de scris electrice sau prin intermediul unui teletip — și imediat se primește răspunsul scris pe aceeași cale. In cazul unor termeni speciali, cu înțeles greu de sesizat, dicționarul dă și explicații suplimentare, susținute de exemple. BISTURIA DIN LASER Cercetătorii de la Universitatea din Upsala (Suedia) încearcă să perfecționeze metodele microchirurgiei. In acest scop, ei intenționează să folosească razele laser. S-a constatat că proprietățile razelor luminoase, emise continuu de un laser, permit intervenții chirurgicale infinit mai precise. In plus, bisturiul cu laser anulează pericolul hemoragiei. Grupul de cercetători a efectuat deja intervenții reușite pe șoareci, broaște și porumbei. Ei speră ca, în viitorul cel mai apropiat, să folosească bisturiul cu laser în intervenții asupra sistemului nervos, circulator etc, fără a provoca leziuni regiunilor limitrofe intervenției. CEAS DIN... MESTEACĂN Colecția de aparate de măsurare a timpului a Muzeului politehnic din Moscova a fost completată recent cu un ceas neobișnuit. Acesta a fost confecționat cu vreo 100 de ani in urmă de mecanicul amator Feodor Skorodumov din Novgorod, pasionat după asemenea mecanisme. Ceasul lui Skorodumov indică nu numai ora, ci și data zilei respective. Cel mai interesant este, însă, materialul din care iscusitul meșter a realizat ceasul: întregul mecanism este lucrat din mesteacăn. Din metal sunt confecționate doar trei verigi de care atîrnă greutățile, cîntărind cite 64 kg fiecare. După ce primise cîteva declarații la dosar, maiorul Dobre coborî în curte. O adiere de vînt mișca ramurile abia înfrunzite ale teilor, iar tufele de liliac umpleau văzduhul cu parfumul lor dulceag. In clipa aceea o mașină opri la poarta serviciului și un cetățean cu fața plina de sînge dădu buzna în camera ofițerului de serviciu. Dobre porni într-acolo mînat de o curiozitate profesională și abia avu timp să prindă ultimele explicații ale omului. ...Văzînd că nu se aprinde lumina m-am îndreptat spre tabloul cu siguranțe și cînd să întind mîna am primit lovitura. Părea că toată casa s-a prăvălit peste mine și am căzut. Cînd mi-am revenit eram singur. M-am urcat în mașina, așa cum mă aflam și am venit la dumneavoastră. N-ați observat dacă vă lipsește ceva din casă ? Bani, bijuterii, lucruri de valoare ? Numai la asta nu mi-a fost gîndul. De bună seamă că hoțul nu venise în „vizită" în apartamentul meu. Abia atunci ofițerul de serviciu îl văzu pe maiorul Dobre în pragul camerii. — Tovarășul inginer Panaitescu a fost victima unui hoț care... — Am auzit o parte din relatare. Să mergem tovarășe inginer. O să-mi explicați amănuntele pe drum. Mai întîi însă cred că e necesar să trecem pe la policlinică. Ieșire. In curte îl întîlniră pe locotenentul Spiru. Ia pe cineva de la tehnic și vine la adresa asta, îi întinse Dobre hîrtia pe care ofițerul de serviciu își notase cele relatate de inginer. Pe drum maiorul Dobre avu timpul necesar, să asculte cele petrecute în apartamentul inginerului Panaitescu. Inginerul lucrase în noaptea aceea în laboratorul institutului pînă în jurul orelor două. In ultimul timp lucrul acesta devenise o obișnuință. Făcea ultimele retușuri la o invenție importantă, pe care o echipă de ingineri o studia de mai mulți ani, referitoare la utilizarea laserului în conducerea de la distanță a motoarelor navelor de transport, metodă ce avea să perfecționeze sistemele existente. Acum punea la punct concluziile pentru ca dispozitivul să intre în fabricație. Probele făcute cu un prototip rezultate excelente. Apoi întors dăduseră acasă avu surpriza să se întîlnească cu vizitatorul nocturn. După ce trecură pe la policlinică, abia parcară mașina în fața blocului cînd sosiră și lucrătorii serviciului tehnic, aduși de locotenentul Spiru. Ancheta începu imediat. Mai întîi constatată că baia și holul erau pline cu apă. — Probabil că am uitat robinetul deschis la baie, aseară la plecare. Nu e prima dată cînd mi se întîmplă lucrul acesta, mărturisi jenat inginerul. — Atunci înseamnă că vom putea găsi urme, remarcă căpitanul Verea, deschizîndu-și trusa voluminoasă pe masa din bucătărie. Și în timp ce inginerul Panaitescu pregăti cîteva cafele tari băieții se puseră pe treabă. După aproximativ zece minute locotenentul Spiru intră radios în bucătărie. — Tovarășe maior au fost găsite două urme deosebite de pantofi. Una în dormitor și alta în biroul de lucru. Acum Verea e în căutarea amprentelor. Dacă vreți să veniți tovarășe inginer să constatați eventualele lipsuri. Dintr-o privire inginerul observă lipsa a două servicii de cristal din bufet, a cîtorva tablouri și a sumei de aproape două mii de lei din șifonier. Din biroul lui de lucru nu lipsea însă nimic. Tocmai erau pe punctul de-a ieși din cameră cînd inginerul se aplecă și ridică de sub birou o coală de hîrtie plină de calcule și formule. — Ce caută asta aici, se întrebă el, vădit neliniștit, repezindu-se la unul din sertarele biroului și scoțînd un dosar voluminos. Lucrătorii de miliție îl priviră nedumeriți. — E unul din dosarele lucrării. L-am adus acasă acum trei săptămîni ca să verific încă o dată cîteva calcule. Știu că le-am verificat și apoi l-am pus aici. De atunci n-am mai umblat cu el. — Poate că v-a căzut foaia aceasta în timpul lucrului și n-ați observat-o. Se mai întîmplă, zîmbi Dobre arătînd cu capul spre robinetul de la baie. — Imposibil să fi căzut atunci. Acum trei zile, înainte de plecarea în concediu, soția a făcut curat în toată casa. El nu-i poate scăpa un astfel de amănunt. — Sînteți sigur de asta ? — Absolut sigur. — Spuneați că acesta e unul dintre dosarele lucrării dumneavoastră ? — Da. E volumul ce cuprinde toate calculele și formulele dispozitivului. — Lăsați totul așa cum le-ați găsit și voi reține pentru cîteva ore cheia de la camera asta. Apoi întorcîndu-se spre căpitanul Verea maiorul Dobre adăugă : — Conservă cît poți mai bine urma pe care ai găsit-o aici. Știu eu pe cineva care va fi foarte mulțumit de descoperirea ta. Și acum să trecem la furtul propriu-zis. După ce primi comunicarea maiorului Dobre, maiorul Tofan însoțit de — Povestire — Lucian făcură o minuțioasă verificare în biroul inginerului Panaitescu. Dar în afară de urma aceea conservată de Verea nu găsiră nimic. — Avem de-a face cu un profesionist de mîna întîi, constată Tofan. Nu orice amator știe să lucreze așa „curat". Ăsta o să ne dea serioase bătăi de cap Luciene. Mergi la institut află dacă în ultimul timp s-a interesisat cineva de inginerul Panaitescu. Ia legătura și cu colaboratorii săi și vezi ce poți scoate de la ei. Eu rămîn să stau de vorba cu inginerul și apoi mă voi duce să-l informez pe tovarășul colonel de primele constatări. Dar inginerul nu se arătă prea vorbăreț pînă nu termină de răsfoit voluminosul dosar, filă cu filă, ca sa se convingă că nu lipsește din el nici o pagină. Abia atunci își aprinse o țigară și se arătă dispus să răspundă la orice întrebare. Două ore mai tîrziu, în biroul colonelului Marinescu, Tofan formula primele ipoteze. — Importanta invenție a grupului de ingineri români nu putea trece neobservată pentru cercurile interesate în construcții de nave din apus. Prin luna decembrie a anului trecut, a publicat primele rezultate ale cercetărilor sale într-o revistă de specialitate. Erau de fapt o introducere și o presupunere despre multiplele posibilități pe care le poate oferi utilizarea laserului. Articolul însă a fost remarcat de anumite firme constructoare și așa se face că cu ocazia excursiei în străinătate pe care inginerul Panaitescu a făcut-o în iarna cu soția, la Veneția s-a prezentat la dînsul un redactor al unei publicații de specialitate care i-a solicitat un articol. Panaitescu, deși încîntat de propunere, a promis că îl va trimite după înapoierea sa în țară, adică după o prealabilă consultare cu colectivul de muncă, refuzînd politicos toate ofertele deosebit de avantajoase ce i-au fost făcute. Văzînd că pe această cale nu poate intra în posesia datelor necesare, spionajul industrial a apelat atunci la ultima soluție, adică la sustragerea lor din țară. In acest scop a sosit în oraș un profesionist al spionajului, după stilul de lucru, care dîndu-și seama că nu va putea pătrunde în institut s-a mulțumit să facă o vizită acasă inginerului în speranța că va găsi ceva din materialul care-l interesa. L-am urmărit discret cîteva zile. Lucian a aflat de la omul de serviciu din noaptea trecută că pe la orele 11 seara cineva s-a interesat dacă inginerul Panaitescu va mai întîrzia mult în institut deoarece are de discutat cu ei o problemă de familie, apoi s-a îndreptat spre apartamentul său. Aici însă lucrurile s-au complicat. In dormitor se afla și un hoț care intrase tot prin chei potrivite și care avusese timpul necesar să fure două servicii de cristal, cîteva tablouri destul de prețioase (soția inginerului e o pasionată colecționară de pictură contemporană), aproape două mii de lei și cine știe ce ar mai fi luat dacă nu ar fi fost întrerupt. Dar ușa de la balcon deschisă, urmele întipărite sub balcon care sunt identice cu cele găsite de băieții maiorului Dobre în dormitor, dovedesc că hoțul a fost nevoit să părăsească cu repeziciune blocul și să se salveze sărind de la etajul întîi. Intîlnirea aceasta ne poate favoriza din multe puncte de vedere, observă colonelul Marinescu. Dacă hoțul e recidivist, amprentele lăsate pe ușa șifonierului nu vor conduce cu ușurință spre el. Este foarte posibil, de asemenea, ca hoțul să-l fi văzut pentru o clipă pe omul nostru. In acest caz vom putea obține o identificare fie ea chiar sumară, deosebit de utilă. — In acest sens vreau să vă raportez, completă maiorul Tofan, serviciul de miliție a și comunicat caracteristicile amprentelor și așteaptă acum confirmarea și respectiv fișa de antecedente în cazul cînd ea există. Vom fi ținuți la curent cu evoluția cercetărilor. Oricum, urmărirea hoțului a început. Inginerul Panaitescu a făcut două mari greșeli, conchise colonelul. Mai întîi faptul că nu ne-a sesizat la întoarcerea în țară despre propunerile care i s-au făcut privind publicarea unor date despre cercetările sale. E foarte greu să-i convingi pe unii oameni cît de mult contează așa numitele amănunte, pentru liniștea, pentru succesul muncii lor. Apoi luarea acasă a dosarului cu formule și calcule. Lucrul acesta e de-a dreptul o încălcare a normelor privind apărarea lucrărilor ce constituie secrete de stat. Cu astfel de probleme nu te poți juca, întrebarea care se pune e cît a reușit să fotografieze din dosar individul. E foarte probabil ca venirea lui Panaitescu să-l fi întrerupt. Numai așa se poate explica neglijența sa cu foaia aceea. Trebuie urgentate cetările pentru prinderea hoțului, cerîn același timp continuați investigațiile pe linia noastră. Trecură două zile și cercetările pentru descoperirea vizitatorului nocturn nu înaintară. Hoțul însă se dovedi a fi cunoscut, cu multe condamnări activ, specializat în furturi din apartatamente prin chei potrivite. Ii căutau organele de miliție din mai multe județe și acum prezența sa semnalată aici făcu ca prinderea sa să fie problemă de zile. Maiorul Tofan lăsat se vorbă lui Dobre ca să fie anunțat imediat ce hoțul va fi prins. A treia zi dimineață, cînd ridică telefonul simți cum îi cuprinde emoția cînd auzi vocea cunoscută a maiorului Dobre : — Șefule, l-am prins. — In două minute sunt la dumneata. — Nu te grăbi. Trec eu cu mașina să te iau. Omul meu a fost găsit astăzi dimineață, de gazdă, împușcat în camera sa. Cred că te interesează să iei parte la expertiza medico-legală. O să-i găsim acolo pe toți. Așteaptă-mă la intrarea inspectoratului. MIRCEA IONESCU (Va urma) 55 UMBRA“ SE DEZVĂLUIE 4. Un nou tratament al leucemiei ? Timp îndelungat, leucemia popular denumită „cancerul sîngelui", a fost considerată incurabilă. Astăzi există terapeutici noi care, în multe cazuri, pot opri boala. De o importantă hotărîtoare este depistarea din timp a acestei maladii necruțătoare și tratarea ei imediată. In cercurile medicale din Marea Britanie a stîrnit vîlvă cazul vindecării unui copil de cinci ani, Jonathan Livingstone, pe baza unor metode noi, la centrul de oncologie de la spitalul Chula din Marsden Sutton. După primele simptome vizibile — febră puternică, slăbiciune extremă, apoi paloare aproape cenușie a fetei — medicii au stabilit că micul Jonathan are leucemie. Progresul bolii putea fi oprit temporar cu unele medicamente, dar organismul copilului ar fi devenit extrem de sensibil, în mod fatal, la orice viruși sau bacterii. Internat la centrul de oncologie Chula, pacientul a fost imediat tratat cu săpunuri speciale și alte mijloace de dezinfecție, după care a fost izolat într-o cameră sterilizată. Medicii au aplicat apoi o metodă care ar fi cu totul nouă. Timp de două zile, copilului i s-au administrat injecții cu „methotrexat" — medicament care distruge 80 la sută din globulele de sînge sănătoase, dar totodată majoritatea globulelor bolnave. După cele două zile, gradul de slăbiciune a copilului l-a adus pe acesta într-o stare apropiată de comă. Au urmat, timp de patru zile, injecții cu preparate de acid folic (vitamina Bc). Sub acțiunea acidului folic, cele 20 la sută globule sănătoase s-au înmulțit, ducînd la o regenerare a sîngelui. S-a trecut din nou la o serie de injecții cu methotrexat, care au dus copilul la capătul capacității de rezistență. Marea majoritate a globulelor roșii au fost distruse, o dată cu miliardele de bolnave. Tratamentul cu globule acid folic a fost repetat. Mulțumită acestor șocuri cu doze mari, totalitatea globulelor a dispărut, în măsura în bolnave care s-a putut constata pe baza analizelor sîngelui. In curs de patru învinsă săptămîni criza a fost și, după alte două săptămîni, tratamentul a fost întrerupt. După alte cîteva săptămîni, copilul a părăsit spitalul, complet restabilit. Cu ajutorul microscoapelor, spun medicii, nu se mai poate constata existenta vreunei globule bolnave. Totuși, adaugă ei, dacă au mai rămas doar cîteva din ele, în curs de patru luni se vor înmulți pînă la peste un miliard și, în acest caz, va trebui să se din nou la istovitorul recurgă tratament. Intre timp au trecut 15 luni, micul Jonathan a cîștigat în greutate, este plin de dinamism și are obrajii îmbujorați, iar medicii nu mai au aproape nici o îndoială că este vorba de o vindecare totală și definitivă a leucemiei. Rămîne ca viitorul să înlăture orice urmă de îndoială. Moment de „autocritică ”. Din darea de seamă rezultă că unitatea noastră a avut, tovarăși, mari succese în procesul de producție. Eu, care fac parte „intriganta” din acest colectiv sunt mîndru de rezultatele obținute, îl felicit din inimă și din... sală. Vigilența, care mă ajută mereu să nu fiu gură cască a observat infiltrarea în parametrii mei a unor aspecte negative ce-mi barează drumul spre mai bine, spre mai sus. Acest lucru îl voi arata concret fiind de la natură scurt și „coincis". Nu rîde tovarășe... S-a spus aici că întîrzii la serviciu, că plec mai devreme și sustrag în mod voluntar diverse materiale — liniuță — avut obștesc din unitate, în viața particulară fac lucruri „incombatabile" cu morala, iar pregătirea mea profesională lasă de dorit. Să nu ne luăm după vorbe, ci după fapte, așa cum ne învață tovarășul director al nostru, că el știe mai bine decît noi toți- Nu rîde tovarășe... Întârzierile se fac din motive cunoscute. Stau prea departe de locul de muncă și pînă ajung la el, întîrzii. In legătură cu plecarea înainte de terminarea programului, va rog să cereți referințe portarului nostru, tov. Panciu de la paza „contra actuală” care mă cunoaște bine din noaptea cînd i-am botezat primul copil. Nu rîde tovarășe... I Apoi s-a spus că sustrag materiale pe poarta unității. Mărunțișuri, tovarăși. Lucruri mărunte care la ieșire nici nu se văd. Aș vrea acum să vorbesc despre chemarea vieții mele particulare. Rideți tovarăși, dar eu nu mai am viață particulară de un an. Nevasta, cu cei doi copii au părăsit „domiciliul conjugal" în urma unor critici tăioase aplicate pe față. Nu rîde tovarășe că nu e de rîs. Despre slaba mea pregătire profesională nu-mi rămîne decît să pun o întrebare în sprijinul producției : Ce interese au unii oameni să demobilizeze un tovarăș, care de mulți ani, caută prin toate cunoștințele, să se califice la locul de muncă ? Asta este realitatea, ce să ne ascundem. Știți bine că eu nu am făcut niciodată nimic și nici nu voi face cît timp voi fi în mijlocul dv. Nu zideți tovarăși că nu mai e de rîs. Moment consemnat de DOREL BANTAȘ U «H A. Pa# a 3-a „Eleutherococusul“—o plantă miraculoasă In urmă cu patru ani, bătrinul horticultor Gheorghe Vanghele din Galați str. Săliștei nr. 21 a primit de la Grădina botanică din Vladivostok, odată cu semințele de jenșen și cîteva semințe de „eleutherococusul", o rudă apropiată a jenșenului dar cu acțiune tonică mult mai puternică. In scrisoarea însoțitoare, cercetătoarea P.P. Vorobieva de la Institutul de cercetări a plantelor medicinale din Vladivostok se arăta interesată asupra modului de adaptare a acestei plante medicinale la condițiile de sol și climă din municipiul Galați. In primăvara acelui an horticultorul Gheorghe Vanghele a așezat intr-un pat de pămint, prețioasele semințe. De atunci au trecut patru ani, ani de observații și îngrijiri. Și iată că acum bătrinul horticultor trăiește o bucurie deosebită. Eleutherococusul se află pe rod. Cuvinte încrucișate Una... două... trei.■ ■ ORIZONTAL: 1. Autorul pînzei „Două femei privind intr-o revistă” — Și cel al pînzei „încurcat in socoteli". 2. Autorul volumului de poezii „7 POEME" — Scriitor sovietic autorul romanului „Țara celor ierburi". 3. Numărul unu - Cote 7 la joc. 4. Patru frați îngemănați - Merg cu sutele. 5. Un turc oarecare - Una peste alta - Aflate in fașă. 6. Două din trei ! - Luați unul după altul. 7. „Un câine.O schiță de A. P. Cehov - O unitate monetară. 8. Calea laptelui - Localitate în Franța - Pasăre răpitoare. 9. Personaj mitologic - Prinse în spate - Unul dintr-o mie. 10. Simbol matematic - Două fire de nisip. 11. Un oarecare număr de ani - Epopeea celor 24 de cinturi. 12. Scriitor rus autorul romanului „O priză în depărtare" - Element în greutatea atomică r’,90. VERTICAL : 1. Strîns in termeni matematici. - Lac in Turcia. 2-Autorul nuvelei cu intenții simboliste "3 și cu Rezeda 4”.La persoana a doua. 3. „Doi.. .o savuroasă schiță a lui Caragiale - Exprimat prin numere. 4. Cifra elevului - Redus la zero - Un singur fir. 5. Cinci și una I - Cap în Islanda - „Se naște o..cunoscută sculptură a lui A. Szobotka. 6. Factor esențial pentru adunare (pl.) 7. Joc de culori - Culcată ! — Intră cu sutele. 8. Aflate la înălțime ! — Iși etalează valoarea printr-o cifră - Nu-i cel de față. 9. A tălmăcit recent volumul de basme arabe „1001 de nopți" - Pămînturi. 10. Interjecție la jocul de copii în fața matadorului — Prinse în patru I. 11. Cu numere ciștigătoare - Țara celor o mie de locuri. 12. Una din fețe - Autoarea volumului „Probleme celebre". Cuvinte rare : Eza, Zuf, Iznek, VIRGIL NICHITA