Viața Nouă, aprilie-iunie 1971 (Anul 27, nr. 8177-8254)

1971-04-20 / nr. 8193

Organ al Comitetului județean Galați al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVII — Nr. 8193 MARȚI 20 APRILIE 1971 4 PAGINI — 30 BANI Duminică — zi de autentică primăvară — sala de spectacole a Casei de cultură a sindicatelor devenise neîncăpătoare. Sute de constructori s-au întîlnit — în cadrul amplului program de manifestări politico-culturale „Incandescențe", consacrat aniversării semicentenarului partidului — cu tovarășul Constantin Dăscălescu, membru al C.C. al P. C. R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean. Cu acest prilej, pe fundalul entuziasmului plenar al adunării, a avut loc și înmînarea pentru a treia oară harnicului colectiv de constructori ai marii cetăți siderurgice de la Dunăre a înaltei distincții — Steagul roșu și Diploma de întreprindere fruntașă pe ramură în întrecerea socialistă pe anul 1970. Au participat membri ai Biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, activiști de partid și ai organizațiilor de masă. Au fost, de asemenea, prezenți reprezentanți ai Uniunii sindicatelor din întreprinderile metalurgice și construcțiilor de mașini și ai Ministerului Industriei Metalurgice. La justificata bucurie a constructorilor, prilejuită de cele două evenimente, au luat parte și siderurgiști, beneficiarii modernelor obiective înălțate de harnicul colectiv sărbătorit, în cei peste 10 ani de prodigioasă activitate. Luînd cuvîntul, tovarășul Constantin Dăscălescu a făcut o amplă și documentată expunere privind succesele dobîndite de constructori la edificarea marii cetăți de oțel în contextul victoriilor de prestigiu ale tuturor oamenilor muncii din județul nostru obținute sub conducerea partidului. Apoi, a urmat festivitatea decernării pentru a treia oară, colectivului I.C.M.S.G., a Steagului roșu și Diplomei de întreprindere fruntașă pe ramură. Inmînînd distincția, tov. Nicolae Moraru, membru al Comitetului Executiv al Consiliului Central al U.G.S.R., președintele Comitetului Uniunii sindicatelor din întreprinderile metalurgice și con(Continuare în pag. a III-a) jitițișiri și mineiiiii minaraiii partidului în cadrul adunării de duminică, a avut loc și decernarea I.C.M.S.G. a Steagului roșu și a Diplomei de întreprindere fruntașă pe ramură Expunerea tovarășului Constantin Dăscălescu Stimați tovarăși. In județul Galați ca și pretutindeni în țara noastră, într-o atmosferă de efervescență creatoare, oamenii muncii întîmpină marea sărbătoare a comuniștilor, a întregului popor — aniversarea semicentenarului Partidului Comunist Român — cu realizări în activitatea deosebite practică de înfăptuire a mărețelor obiective trasate de Congresul al X-lea al P.C.R. pentru făurirea pe pămîntul României a societății socialiste multilateral dezvoltate. Atmosfera sărbătorească cu care este întîmpinat gloriosul jubileu este marcată, totodată, de numeroase și importante manifestări ale vieții spirituale, politice, științifice, cultural-artistice, adevărat prinos de recunoștință față de partid — conducătorul recunoscut al întregii noastre națiuni socialiste. Este pentru mine o dublă satisfacție de a participa la o astfel de acțiune omagială, ca aceasta de astăzi, cu atît mai mult cu cît „Incandescențe" reprezintă un ciclu de manifestări închinate marii sărbători a poporului nostru— a 50-a aniversare a Partidului Comunist Român. Această manifestare simbolizează înaltul titlu conferit Galațiului de grandioasa cetate de oțel a țării și pe de altă parte marchează un remarcabil succes al constructorilor și siderurgiștilor. Incandescent este fluviul ce se scurge din furnale, incandescent este oțelul, incandescente sunt inimile, energiile și inteligența constructorilor și siderurgiștilor, incandescente sînt dragostea și recunoștința lor pentru partidul care luminează calea spre fericire, bunăstare și progres social. Nicicînd poporul român nu a avut în fruntea sa un cîrmaci mai încercat în lupte, cu o ideologie clară, în concordanță cu interesele clasei muncitoare, țărănimii și intelectualității așa cum este Partidul Comunist Român. Peste cîteva zile se împlinesc 50 de ani de existență glorioasă a partidului — cronică autentică de luptă pusă cu dăruire în slujba celor mai scumpe idealuri de libertate, de dreptate socială a poporului nostru. Sub conducerea Partidului Comunist Român, oamenii muncii din țara noastră au înlăturat dominația claselor exploatatoare și a imperialismului străin, au înfăptuit revoluția populară, au trecut la edificarea socialismului, au deschis larg căile progresului social în patria noastră. Așa cum arăta secretarul general al partidului, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU: „Niciodată în România n-a existat un alt partid politic cu o istorie atît de bogată și glorioasă care să fi luptat cu abnegație și să fi realizat atita pentru fericirea poporului român, pentru măreția națiunii noastre". Crearea partidului comunist sintetizează întregul proces al evoluției mișcării muncitorești din România, al ridicării proletariatului la nivelul înțelegerii misiunii sale istorice de a duce mai departe tradițiile luptelor sociale și naționale ale poporului român, de a elibera întreaga societate de exploatare și de a făuri o nouă orînduire socială. Partid al răspunderii istorice față de propria clasă și propriul popor, din rîndul căruia s-a plămădit, Partidul Comunist Român își îndeplinește integral, prin fiecare din acțiunile sale pe plan intern și internațional, mandatul de forță politică conducătoare a națiunii noastre socialiste, rolul de detașament activ al mișcării muncitorești și comuniste internaționale. Cu atît mai mult astăzi, la acest ceas de bilanț remarcabil, se cuvine să arătăm că întreaga activitate revoluționară desfășurată de partidul nostru în anii construcției socialiste, spiritul novator consecvent și elementele calitativ noi introduse în viața social-economică și politico-ideologică demonstrează cu prisosință eficacitatea conducerii științifice a societății de către partidul nostru, forța transformatoare a politicii sale, modul creator cu care partidul nostru aplică adevărurile generale ale marxismleninismului la condițiile specifice ale țării noastre. Timp de cinci decenii, etapă cu etapă, confruntat sistematic cu probleme sociale complexe, P.C.R. s-a (Continuare în pag. a III-a) Aspect din timpul adunării. Decernarea titlului și a Diplomei de unitate evidențiată pe ramură în întrecerea socialistă întreprinderii 7 C.M. Pentru colectivul întreprinderii 7 construcții montaj Galați, anul 1970 a fost unul din cei mai fructuoși din toți cei zece pe care-i numără de la înființarea sa. El a venit să marcheze, prin rezultate deosebite, maturitatea profesională a constructorilor, organizarea superioară a muncii, gradul înalt de antrenare a colectivului la înfăptuirea sarcinilor de plan. In cursul anului trecut, de exemplu, planul valoric de construcții montaj a fost depășit cu 21,8 milioane lei, productivitatea muncii a fost superioară cu 6 la sută celei planificate, economiile suplimentare la prețul de cost s-au ridicat la 1,5 milioane lei. Toate cele 12 obiective industriale, agrozootehnice și social-culturale incluse în planul anului trecut, au fost realizate la termen și înainte de termen. Aceste deosebite succese au situat colectivul întreprinderii în rîndul celor mai bune unități ale Ministerului Construcțiilor Industriale, în cadrul întrecerii socialiste desfășurată între ele. Și, ca o urmare firească, ieri, constructorii întreprinderii gălățene au trăit momentul decernării titlului și Diplomei de unitate evidențiată pe ramură în întrecerea socialistă pe anul 1970. La adunarea festivă, prilejuită de aceste eveniment, constructorii au avut ca oaspeți pe tovarășii : Constantin Dăscălescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean Galați, George Chiriță, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul municipiului Galați, Paraschiv Benescu, președintele Consiliului județean al sindicatelor, Ion Fomino, secretar general al M.C.I., membri ai Biroului Comitetului județean de partid, reprezentanți ai Uniunii sindicatelor pe ramură și ai forului tutelar. După prezentarea fructuosului bilanț de activitate, de către tov. Paul Popa, directorul general al I. C. M., constructorilor le-a fost înmînată, de către tov. Ion Bratu, secretar al Comitetului Uniunii sindicatelor din construcții și industria materialelor de con(Continuare In pag. a III-a) Plecarea delegației P. C. R. la Congresul al Mea al P. C. R. Luni la amiază a plecat la Sofia delegația Partidului Comunist Român, condusă de tovarășul Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului , Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., care va participa la lucrările celui de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Bulgar. Din delegație fac parte tovarășii Vasile Vîlcu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean — Constanța al P.C.R., și Nicolae Blejan, ambasadorul Republicii Socialiste România în Republica Populară Bulgaria. La plecare, pe aeroportul Otopeni, delegația a fost salutată de tovarășii Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., Dumitru Popescu. Executiv, membru al Comitetului secretar al C.C. al P.C.R., Vasile Vlad și Ion Cîrcei, șefi de secție la C.C. al P.C.R., de activiști de partid. Au fost de față Borislav Konstantinov, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Republicii Populare Bulgaria la București și membri ai ambasadei. In aceeași zi, delegația a sosit la Sofia. La aeroport, au venit în întâmpinare Pencio Kubacinski, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C. Bulgar, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Ministrul construcțiilor și arhitecturii, Anghel Țanev, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.C.B., Mari Ivanov, membru al C.C. al P.C.B., ministrul construcțiilor de mașini, Constantin Atanasov ,adjunct de șef de secție la C.C. al P.C.B., Spas Gospodov, ambasadorul R.P. Bulgaria la București. Au fost prezenți Nicolae Blejan, ambasadorul României la Sofia, membri ai ambasadei și ai agenției economice române. Luni după-amiază, delegația Partidului Comunist Român, condusă de tovarășul Gheorghe Pană, a depus o coroană de flori la Mausoleul lui Gheorghi Dimitrov. (Agerpres) Succesul in actuala campanie agricolă este asigurat de: Folosirea chibzuită a timpului de lucru Semănatul porumbului a continuat în ultimele zile cu intensitate sporită în toate unitățile agricole din județul nostru. Până acum s-au însămînțat în județ, cu porumb 39 057 ha în cooperativele agricole. Reprezentând peste 48 la sută, iar în întreprinderile agricole de stat 5 700 ha din cele 9 900 planificate. Ca urmare a măsurilor organizatorice luate, măsuri ce au determinat o judicioasă folosire timpului de lucru și a utilajului a agricol, un număr de 12 cooperative agricole, printre care amintim pe cele din Pechea („11 iunie 1948"), Slobozia Conachi, Schela, Cuza Vodă, Negrilești, Izvoarele etc, au terminat însămînțatul porumbului. De asemenea, ieri a raportat încheierea acestei lucrări și întreprinderea agricolă de stat Dealu Bujorului care a însămînțat cu porumb, în acest an, 2300 ha. Timpul capricios din primăvara acestui an a obligat specialiștii din unități la o mai atentă urmărire a evoluției temperaturii din sol, prezența lor în cîmp fiind una din condițiile de bază în desfășurarea cu succes a tuturor lucrărilor din actuala campanie agricolă. Se cuvine, totodată, remarcată grija deosebită ce a fost acordată nivelului calitativ al lucrărilor executate, respectarea indicațiilor tehnice privind pregătirea terenului, fertilizarea, tehnologia de însămînțare și în special stabilirea normelor optime de densitate, acestea constituind un prim și important pas în asigurarea unor producții superioare. In aceeași ordine de idei, trebuie amintit că îmbunătățirea sistemului de retribuire a muncii membrilor cooperatori, aplicarea acordului global, cointeresarea mecanizatorilor în obținerea unor producții crescute au făcut ca în toate unitățile agricole să existe un interes sporit față de încadrarea lucrărilor de sezon in limitele optime de timp și calitate. Duminică, 18 aprilie a.c., spre exemplu, sute de mecanizatori, țărani cooperatori, specialiști cadre de conducere din cooperașitivele agricole și întreprinderile agricole de stat din județ au fost prezenți pe ogoare, la semănatul porumbului, pregătirea terenului și executarea unor lucrări în legumicultura și viticultură. Așadar, fiecare zi bună de lucru trebuie folosită din plin. Acest lucru se impune cu atît mai mult acolo unde se constată serioase rămâneri în urmă în ceea ce privește executarea lucrărilor agricole de actualitate și, în special, a semănatului porumbului. In această situație se află cooperativele agricole Brăhășești, Gohor, Aldești, Balintești, Cavadinești, unde suprafețele însămînțate pînă acum cu porumb reprezintă 10—20 și 30 la sută din total. Temperatura scăzută nu mai constituie un motiv deoarece unități învecinate, au condiții asemânâtoare de climă și sol au realizări mult mai mari. Este vorba, credem, de o altă „temperatură", aceea a eforturilor care se cer, în această perioadă, intensificate ! Paralel cu desfășurarea susținută a semănatului porumbului, în zilele care urmează trebuie să se acorde atenția cuvenită și lucrărilor de sezon în celelalte sectoare de producție. Una dintre acestea este și plantatul viței de vie în unitățile și pe suprafețele planificate. Un număr de 10 cooperative agricole (C.A.P.-urile Liești, Ivești, Cudalbi II, Tîrgu Grivița, „Unirea", „Victoria" Bujor, și „Unirea" Nicorești) mai au de plantat cu viță de vie însemnate suprafețe în timp ce alte unități au terminat de mult această lucrare. Volumul de lucrări în agricultură se anunță de acum, după cum este și firesc, în creștere. Pentru rezolvarea cu succes a tuturor sarcinilor se cere o perfectă organizare a muncii, o folosire cu randament maxim a fiecărei zile de lucru, a fiecărei mașini sau utilaj agricol. V. BUCUR Decada cărții românești ieri după amiază, la Librăria Centrală din Galați a avut loc festivitatea de deschidere a „Decadei cărții românești“ (19—29 aprilie) organizată în cinstea aniversării semicentenarului Partidului Comunist Român. In cadrul aceleiași Librării este deschisă o expoziție de carte românească, în care sînt prezentate cele mai reprezentative opere ale literaturii noastre. Sîntem informați că în cadrul „Decadei cărții românești”, atît la Galați, cît și în alte localități ale județului nostru, vor avea loc și alte manifestări culturale. Citiți în pag. a IV-a — Pe fronturile de luptă din Indochina — Președintele Anwar Sadat despre formarea „Federației Republicilor Arabe" — Un nou val de greve în Italia — încheierea lucrărilor sesiunii Uniunii interparlamentare — Situația din Pakistanul de est Trimestrul III-trimestrul maximei responsabilități școlare Un nou trimestru școlar, ultimul din acest an și poate, cel mai încărcat de responsabilități, se arată în poarta acestei primăveri de sărbătoare. Școlile sunt din nou invadate de copii, în cataloage notele cele mai optimiste își așteaptă fireasca înșiruire metaforică. Dar, să nu anticipăm rezultatele, care, desigur, se așteaptă a fi pe măsura cerințelor. Vom consemna, cu acordul de principalele evenimente ale acestui trimestru. Acum se organizează pregătiri pentru întîmpinarea Semicentenarului Partidului Comunist Român în școlile de pe tot cuprinsul județului. Se va desfășura faza finală a concursurilor de literatură română, matematică, fizică și chimie și Concursul pe meserii, ediția 1971, la care participă elevi din școlile profesionale și liceele de specialitate. Dar, după părerea noastră, cea mai importantă manifestare școlară a acestei etape este, alături de examenul de admitere în liceele de cultură generală și de specialitate, în școlile profesionale și tehnice, — examenul de bacalaureat. El se va desfășura între 18—28 iunie și va marca, cel puțin pentru elevii liceelor industriale VIRGIL ȚIGĂNUȘ f Continuare în paga II-a) Acțiuni de amploare pentru gospodărirea și înfrumusețarea localităților In aceste zile, zeci de mii de cetățeni participă activ la acțiunile de înfrumusețare și gospodărire a municipiilor, orașelor și satelor. Duminică 18 aprilie a.c., în municipiul Galați munca patriotică a continuat să se desfășoare intens. Numeroși cetățeni, salariați din diferite întreprinderi și instituții, organizații economice și obștești, deputați s-au îndreptat în primele ore ale dimineții spre punctele de lucru stabilite din timp de edilii municipiului. In această zi s-au executat lucrări de terasare lingă viaductul de pe Calea Prutului ,unde s-au realizat circa 2 000 de ore, în preajma noului cartier „Dunărea" tineri din întreprinderi au plantat 1 500 de arbori, iar în zona Mazepa, salariați de la I.G.L., P.T.T., cooperativa „Arta decorativă" și din alte unități au împrăștiat pămînt vegetal. In diferite puncte ale orașului o serie de lucrări s-au executat și în cursul săptămînii trecute, de exemplu, salariați de la Sîmbătă. Uzina de fabricație, reparații și montaj pentru agricultură, au săpat solul în jurul arborilor la plantația de lingă stadion, lucrători de la cooperativa „Avintul" și de la I. G. O. au curățat rigolele de pe drumul de la I.P.R.O.M.E.T., au săpat peluze și dezgropat trandafiri la intrarea în oraș prin strada Ada Marinescu. In zilele de vineri, sîmbătă și duminică au participat astfel la muncă patriotică peste 12 000 de cetățeni, care au efectuat aproape 50 000 de ore de muncă. O dată cu obținerea acestor realizări, valoarea totală a muncii patriotice prestate de cetățenii municipiului Galați, depășește suma de 21 milioane lei. La Tecuci, munca patriotică s-a desfășurat duminică — după cum ne-a informat Consiliul popular municipal la mai multe obiective din oraș. Numeroșii cetățeni care au participat la muncă patriotică au executat lucrări a căror valoare se ridică la suma de peste 100 000 lei. Astfel, s-au continuat lucrările pentru nivelarea terenului și plantarea de puieți la dealul „Rateș", s-au executat săpături și nivelări de teren la punctul de agrement din plutpul „Cring". Au avansat, de asemenea, lucrările de amenajare a bazei sportive de la stadionul tineretului, lucrări, în cartiere Paralel cu aceste sau 52 000 de flori. La aceste plantat lucrări și-au adus contribuția salariați de la Uzina de reparații auto, Fabrica de conserve, cooperativele „Prestarea" și „Străduința", de la Spitalul unificat, de la organizațiile comerciale precum și din alte instituții. La rîndul său, Consiliul popular al orașului Tg. Bujor ne-a informat că duminică 18 aprilie a.c., aproape 1000 de cetățeni, salariați din unitățile economice și instituții au executat diferite lucrări de interes obștesc, privind înfrumusețarea și gospodărirea orașului. Unii au continuat să sape peluzele pentru a le însămînța cu iarbă și flori, alții au lucrat la plantarea de arbuști și flori, la transportul pămîntului și la nivelarea terenului. In zonele verzi s-au plantat peste 10 000 de panseluțe și un gard viu. In Parcul tineretului, s-au plantat ultimii 400 de arbuști cu aceasta acțiunea respectivă fiind încheiată. Locuitorii din Tg. Bujor au întreprins și alte acțiuni menite să ridice nivelul gospodăresc - edilitar al localității lor. V. NETCU