Viharsarok, 1954. május-augusztus (10. évfolyam, 103-205. szám)
1954-06-06 / 133. szám
FTLAG PROJETIRJAT KCYESÜTJETFK ! Magyar szakszervezeti küldöttség utazott a Szovjetunióba A naposcsibék ára változatlanul három forint | AZ MDP:s Otl G U D ;Jsífrj1 GYE 1i PARÍr B 1ZO 'rTSAG.Á, nAKlAl PJASH VASÁRNAP, 1954 JÚNIUS 6. ’X. ÉVFOLYAM, 133. SZÁM Köszöntjük nevelőinket A minisztertanács határozatának értelmében a III. Országos Pedagógus Nap alkalmából dolgozó népünk városokban és falvakban egész szeretetével nevelőink felé fordul. Köszöntjük tanítóinkat, tanárainkat és óvónőinket a mai napon, kikre nem kevesebbett bízott országunk, népünk, mint jelenünk és jövőnk legféltettebb kincsét, ifjúságunkat. E nap a megbecsülés, a hála napja azok iránt, akik alkotó munkájukkal az iskolában és az iskolán kívül népünk szellemi felemelkedéséért küzdenek. Az elmúlt két pedagógus nap is igazolta, hogy ma már pedagógusaink munkáját társadalmunk értékeli, sokra becsüli. Nevelőink a múlt rendszerben soha nem tapasztalt ilyen nagyszerű megbecsülésének okát elsősorban az iskolában végzett eredményes oktatónevelőmunkában kell keresni. Azonban az iskolai oktató-nevelőmunkán kívül ott látjuk pedagógusainkat a szocializmus építésének számos helyén. Pedagógusaink az új kormányprogramm megvalósításának élharcosai falvakban és városokban egyaránt. Mezőgazdaságunk fejlesztésének ügyéért falusi és tanyai nevelőink szélesre tárják iskoláik kapuit és a legújabb agrotechnikai eljárások gyakorlati alkalmazását igyekeznek dolgozó parasztságunk előtt ismertetni. Nevelőink ilyen irányú munkáját és törekvéseit igazolják azok a micsurici kertek, melyek megyénk területén különösen e tanévben igen szép számmal létesültek. Mindezek azt igazolják, hogy nevelőink nagy többsége átérzi hivatásának nagyszerűségét és ez tükröződik a nevelői munka egész területén. Nap, mint nap meggyőződhetünk arról is, hogy nevelőink nemcsak az utasításokat hajtják végre, de egyre több önállósággal újítanak, kezdeményeznek. Dolgozó népünk el is várja pedagógusainktól, hogy minél merészebben törjenek előre az új felé és öntudattal fordítsanak hátat a múltnak, az elavultnak. Az ezévi Pedagógus Napnak is egyik célja, hogy még nyilvánvalóbbá tegye azt a tényt, hogy a közoktatás ügye elválaszthatatlan a szocializmus építésének ügyétől. Az a tény, hogy pedagógusaink ma már az ifjúság szilárd tárgyi tudással való felvértezését, az erkölcsi-politikai nevelés elmélyítését tekintik főfeladatuknak — nevelőink hozzájárulását jelentik a szocializmus építéséhez, a békés, boldog ország építéséhez, a béke védelméhez. Nevelőink e nagy felelősség tudatában oktatnak — nevelnek, hogy az iskolák padjaiból kikerülő ifjúság az új eredmények elérésének élenjáró harcosa legyen az országépítés minden területén. Ha így értelmezzük és ilyen összefüggéseiben látjuk pedagógusaink munkáját, akkor látnunk kell azt, hogy pedagógusaink a társadalmat formáló munkájukkal válnak érdemessé a megbecsülésre, munkájuk nagyobb elismerésére. Pártunk, kormányzatunk valóban így látja s így is értékeli a pedagógusok munkáját akkor, amikor a »Kiváló tanító«, »Kiváló tanár« megtisztelő cím mellé az erkölcsi elismerésen túl 3000 forint pénzjutalmat ad, avagy az »Oktatásügy kiváló dolgozója« cím mellé 1500 forint pénzjutalmat az erre érdemes nevelőknek. Ezen túlmenően az élenjáró pedagógusok munkáját elismerve, kormányzatunk a megye pedagógusai részére 300.000 forintot jutalomként oszt széjjel. A múlt pedagógusának ilyenarányú megbecsüléséről a kapitalista társadalomban nem lehetett szó. Ott a pedagógus nem találhatta meg a társadalomban az őt megillető helyet, mert a letűnt rendszer a »nemzet napszámosának« és nem a nevelés kiváló szakmunkásainak tekintette nevelőinket és a szó igazi értelmében napszámosaivá váltak a nemzetnek, az agyonhajszolt és nyomorgó 3 millió koldussal együtt. Ma a társadalomnak és a pedagógusnak közös célja van: a közös érdek kapcsolja elválaszthatatlanul eggyé az új társadalommal. ‘ Megyénk minden dolgozójának látnia kell, mit jelent ma pedagógusnak lenni és mit jelentett a múltban a pedagógus sorsa. Felemelő érzés annak biztos tudata, hogy nevelőink a dolgozóknak azon hatalmas táborához tartoznak, akit mindenki becsül. Nevelőink tudják, hol a helyük, tudják, mit köszönhetnek szocializmust építő hazánknak, dolgozó népünknek. Előttük áll a magasztos feladat, amelyre Lenin elvtárs figyelmeztet minden nevelőt: »az iskolában eltöltött tanulási idő alatt az embereket a kizsákmányoló elleni szabadságharc részeseivé kell tennünk!« MIKLÓSVÁRI SÁNDOR, a megyei tanács oktatási osztályának vezetője i~vv "»■> rivr >■>?»>? ÁRA 50 FILLÉR A megye dolgozói a kongresszus határozatainak valóra váltásáért továbbfejlesztik eredményeiket A kongresszusi hét kiváló eredményekkel ért végett, azonban ez nem jelenti azt, hogy a dolgozók most már lemondtak eredményeik továbbfejlesztéséről. Ellenkezőleg. A kongresszus után még nagyobb igyekezettel törekszenek arra, hogy túlszárnyalják eddigi teljesítményeiket. Újításokon, új munkamódszereken, észszerűsítéseken törik a fejüket és egyre több kezdeményezés születik üzemekben és gazdaságokban, hogy a kongresszus határozatainak végrehajtását minél jobb munkával segíthessék elő. Riskovféte késsel kísérletesnek a Mérleggyár szerszámélesői A Hódmezővásárhelyi Mérleggyárban is tovább akarják tartani eredményeiket a dolgozók. Budai Ernő technikus, a szerszámélező egyik kiváló dolgozója arról nevezetes a gépműhelyben, hogy állandóan új munkamódszereken dolgozik. Most is egy igen nagyszerű kezdeményezése van. Az Új Világban olvasott szovjet Riskov-féle rezgésgátló kés alkalmazásának az eredményeiről. A cikk alapján Vásárhelyi Géza sztahanovista esztergályossal hozzákezdtek a Riskovféle kés szerkesztéséhez. Segítségül hívták Bordás Lajos gyártástervezőt is. A megfelelő műszaki tanácsok után sikerült is elkészíteniük a kés egy pélldányát , azóta már egész sorozatot készítettek belőle. Az új rezgésgátló késsel a 30 milliméter átmérőjű és 70 milliméter hosszú tengelyt az eddigi 400 fordulati szám helyett 1600 fordulatszámmal és 0.2 helyett 0.8 előtolással munkálják meg. Ez nemcsak a minőség javulását jelenti, hanem egyúttal a megmunkálás idejének többszörös lerövidítését is. Tehát igen jelentős önköltség csökkentési munkát jelent az új kés előállítása. A Mérleggyárban tehát a hosszútengelyek esztergálásának nehézségei megszűntek Budai elvtárs kezdeményezése óta. Paksi Árpádné orsózó az élen Nem hagyott alább a versenylendület a Hódmezővásárhelyi Harisnyagyárban sem. Az orsózóban Hegedűs Antalné után most Paksi Árpádné került az élre. Paksiné májusi tervét 121 százalékra teljesítette. A legutóbbi értékelések szerint műszakonként többízben másfélszeresen teljesíti az előirányzatot. Paksi elvtársnő a munkafegyelemben is példamutató és a tisztasági mozgalom élenjárója. Féléves terve mielőbbi teljesítéséért harcol a Makói Géimrár kollektívája Futótűzként terjedt csütörtökön reggel a Makói Gépgyárban a hír, hogy a Megyei Pártbizottság kongresszusi zászlaját elnyerték. Csillogó szemű munkások, munkásnők jártak, keltek boldogan és újságolták egymásnak a nagy hírt. Csakhamar felkerült a gyár kapujára a jelmondat: „Jobb munkára kötelez bennünket a kongresszusi versenyzászló elnyerése“. Az üzemrészlegekben mintha szorosabban fognák azóta a kalapács nyelét a szerelők, a lakatosok. Most térnek rá az „UK“-kazalozók gyártására és bizony sok nehézséget kell leküzdeniük a dolgozóknak, hogy elért eredményeiket megszilárdítsák. A műszak utáni röpgyűlések, melyeket munkatermekként, tartottak, mind-mind arról tanúskodnak, hogy a Makói Gépgyár kollektívája összeforrott csoport és azért harcol a termelés csatájában, hogy féléves tervét mielőbb befejezze. Megható szavak kíséretében vette át az egyik röpgyűlésen Bagyin Káros elvtárs, a kongresszusi verseny egyéni győztese a gyár vezetőjétől a három méter ruhaszövetet jó munkája elismeréséül. Bagyin elvtárs ma is 495 százalékra teljesíti napi előirányzatát és méltó arra, hogy a gyár legjobbjának tekintsék. A Makói Gépgyár dolgozói be is tartják ígéretüket és méltók maradnak a megye legjobb üzeme címhez. Az „UK“ kazalozó sorozat alvázainak felét már el is készítették a napokban. Jó munkával válaszolnak a kongresszus szavára... » » y » ng »TW vwwm NAGY ENDRE gyakorló iskolai tanító a vásárhelyi tanítóképzőben tanulmányi vezető. A felnövő pedagógus társadalom alakítója és formálója. Az új munkahelyre kerülő gyakorlóévesek ügyét, saját szívén viseli és a fiatal nevelők még évek múlva is felkeresik tanácsokért. ■ RUSCSÁK ILONA tanítónő a szatymaz-neszürjhegyi iskolában dolgozik 9 éve. Iskoláját a tanulóifjúság második otthonává tette. Állandóan tanul és a társadalmi szervezetekben, különösen az MSZT-ben fejt ki tevékenységet. A szülők részére, akik szeretik és tisztelik, orosz nyelvtanfolyamot szervezett. MEGYESI LAJOS már öt éve dolgozik a tanügy vonalán, mint gazdasági előadó. Munkája példás. Különösen az általános iskolák felszerelésének, karbantartásának és a költségvetés maradéktalan felhasználásának területén fejt ki kiemelkedő tevékenységet. KEDVES ANDRÁSNÉ Szegeden a Mátyás-téri általános iskola nevelőtestületének élén áll öt éve. A Horthy-korszakban diplomájának nem vehette hasznát: hat éven át csipketerítőket horgolt kézimunkaüzletek részére. Ma népünk jó munkájáért kitüntetésben részesítette. Az oktatásügy kiváló dolgozói Dr. BÁNFALVI JÓZSEF tanár két éve dolgozik a szegedi Tömörkény Gimnáziumban, mint tanulmányi vezető. A gimnáziumban gyakorló órákat adó egyetemi hallgatóknak szakmai segítséget nyújt. Ezenkívül a Pedagógiai Főiskolán a marxizmus-leninizmus tanításában kiemelkedő munkát végez.