Viharsarok, 1954. május-augusztus (10. évfolyam, 103-205. szám)

1954-07-18 / 169. szám

ÁTLAG PROLETÁRJÁT EGYESÜLJETEK T X. ÉVFOLYAM, 169. SZÁM Farkas Mihály elvtárs kitüntetése Kisteleken az egyéni termelők a géptől teljesítik gabonabeadási kötelezettségüket A­Z M­D­P CSO­N­G­R­Á­D M­E­GYE­I P­ÁRT B­IZ­O­T­T­SÁGÁN­­A­K. L­A­P­J­A ÁRA 50 FILLÉR VASÁRNAP, 1954 JÚLIUS 18. KOMBÁJNISTÁK (R. L.) A szovjet emberek a «sztyeppe hajójának«­ nevezik a kombájnt és ez a jelkép nagyon találó. Amikor a hatalmas gép a végtelen gabonatáblákon dol­gozik, valóban olyan, mint a tengeren úszó hajó. Ezt a nagy­szerű gépet a magyar paraszt­ság is mindinkább szívébe fo­gadja, megszereti. Szép magyar nyelvünkön jó elnevezése van ennek a gépnek: arató-cséplő­gép, de a közhasználatban még­is a kombájn szó nyert polgár­jogot, ami azt is igazolja, hogy a kombájn máris tartozéka és mindinkább tartozéka lesz a ma­gyar mezőgazdaságnak. De legyen bármilyen tökéle­tesen megszerkesztett gép is, akár olyan, amely minden mun­kafolyamatot önmaga, az ember kikapcsolásával végez el, legyen akár olyan gép, amely szinte­­ gondolkodni­ is képes, mégis minden géphez kell még vala­mi, ami, illetve aki nemcsak el­gondolta, megalkotta, de irá­nyítja is tevékenységét. S ez a valaki: az ember. A kombájnok is lehetnek bármilyen korszerű gépek, bármilyen jól működő masinák, de a legfontosabb hoz­zájuk mégis az ember, a kom­bájnista. Javarészt ezeknek az embereknek köszönhető, hogy az idén nagyrészt sikerült el­űznünk a kombájn iránti bizal­matlanságot. Erről ír Balogh Szabó Sándor is levelében a fá­­biánsebestyéni Petőfi termelő­­szövetkezetből: *A cserebökényi gépállomásról érkezett kom­bájnra úgy néztek egyesek szö­vetkezetünkben, mint valami szerencsétlenseget néző szói aj-­­re. De a kombá­jn Baksa elv­társ keze alatt olyan tökéletes mun­kát végzett, amit csak dicsérni lehet­. De akármerre járunk a megyében, többségében hasonló véleményekkel találkozunk- A szentesi Vörös Hajnal termelő­­szövetkezetben is eredetileg csak 100 holdra kötöttek szerző­dést, de most elhatározták, hogy 220 hold gabonájukat arat­tatják le kombájnnal. A jó munka mellett a kombájnnal történő aratás mellett szól az is, hogy a kombájnmunka bére 4,2 százalék, ami 10 mázsás át­lagtermés esetén kereken 46 kiló búza. A kézi aratás, be­­hordás, osztagolás és cséplés díja pedig 116 kiló holdanként. Tehát holdanként 70 kilóval több gabona marad a szövetke­zeti tagoknak, ha kombájnnal arattatnak. Az idén a megye gépállomá­sainak 70 kombájnjával és az állami, kísérleti és tangazdasá­gok kombájnjaival mintegy 200 kombájnista dolgozik. Kicsiny létszám ez a megye dolgozói számához képest, de e kicsiny csoportra most nagy felelősség hárul. Különösen a termelőszö­vetkezetekben, ahol a gabonák jelentős része még aratatlan. Viszont az esős idő ellenére nap­­ról-napra jobban beérik a búza, sőt egyes helyeken már olyan állapotban van, hogy jelentős lesz a szempergés az aratás, be­­hordás és cséplés során. Itt ke­rülnek a betakarítás élvonalába a kombájnisták. Az ő feladatuk, hogy minél nagyobb területen arassák le és csépeljék el a kin­cset érő gabonát. Minden feltétel meg van eh­hez. A kombájnok iránt nem­csak Székkutason, Röszkén és a megye számos más községében változott meg a vélemény, ahol azelőtt jelentős ellenszenv volt tapasztalható, hanem megye­­szerte. Tehát ezt az érdeklődést kihasználva elegendő munkate­rületet tudnak biztosítani a gép­állomások, a kombájnisták ré­szére. Meg vannak a feltételek a gépek üzembiztos működtetésé­hez is. A legfőbb feltétel ismét csak az ember, a kombájnista a maga gépszeretetével, figyelmé­vel és szakértelmével. Kellő fi­gyelemmel a szemveszteséget az újvárosi állami gazdaság kom­bájnistái is elkerülhették volna, ha idejében kiürítik a gaboná­val megtelt szemfogó ponyvát, amely, miután megtelt, hosszú sávon szórta a gép után a bú­zát. Megyénk kombájnistáinak javarésze olyan ember, akik a géppel bánó emberhez jellem­zően már a motor hangjából tudnak következtetni és idejé­ben elejét vehetik a komolyabb üzemzavarnak. Az olyan kom­bájnisták, mint Vass József sö­vényházi, Ágoston Imre maitól, Pusztai József árpádhalmi kom­bájnisták szinte »értik« a gép szavát, szinte eggyéforrtak a kezük alatt engedelmességre kényszerített géppel. A gép vi­szont, a holt anyag, a maga módján hálás az ember gondos­kodásáért. A «hála« — keve­sebb üzemzavar, gyorsabb és jobb minőségű munka. Szilágyi Antal és Börcsök Károly, a XI. Szegedi Autójavító munkásai, akik jelenleg a dorozsmai gép­állomás kombájnjával dolgoz­nak a vásárhelyi Sztahánov ter­melőszövetkezetben, szintén an­nak köszönhetik jó eredményü­ket, hogy jó ismerői a gépnek. Persze a megye gépállomá­sain és állami gazdaságaiban több olyan kombájnista is van, akik vagy az idén ültek először ilyen gépre, vagy még gyakor­latlanok. Mire belejönnének a munkába, kitapasztalnák a gondjukra bízott gépet, már vége is a betakarításnak. S itt lép előtérbe ismét egy nagyon szép emberi tulajdonság: az egy­mást segítés. A jmugu­ dorozsmai gépállomás kombáj­nistája nemcsak a munkától nem ijedt meg — amit igazol az is, hogy a napokban még éjjel 11 órakor is aratott­ csépelt a József Attila tsz földjén­­, ha­ nem társát is neveli, magyaráz­za, hogyan kell irányítani a gé­pet, hogyan lehet minél kisebb­­ tarlót hagyva aratni. Az ügyességről beszéltünk az előbb. Erre különösen az idén van szükség a kombájnoknál, amikor sok a dőlt gabona. Vi­szont a legjobb kombájnisták bizonyították be, hogy a dőlt gabonák egy részét lehet kom­­bájnnal is aratni. Az emberben kimeríthetetlen az ötlet, a kez­deményezés. Csak a gépállomá­sok vezetőinek gyorsan fel kell karolniuk a dolgozók kezdemé­nyezését. Süli János, a kisteleki gépállomás kombájnistája —ta­lán a kombájnavatásban forra­dalmi jelentőségű újítással — a kombájn magtartójába cséplő­gép kistisztítóművet szerelt be, így a kombájnból már tisztított gabona kerül ki. Kisteleken, amikor az így felszerelt géppel aratott-csépelt, olyan tiszta ga­bonát eresztett le a gép, hogy a terménybegyűjtő azonnal át­vette, s nem kellett külön tisz­títani. Az ötletre, az újításra, a kezdeményezésre nap, mint nap szükség van. Éppen ezért a kombájnisták tartják mindig szem előtt azt a felhívást, amelyet az élenjáró kombájnosok értekezletének résztvevői intéztek hozzájuk: „Állandóan kifogástalan éles ka­sza használatával és a motolla helyes beállításával csökkentjük minimálisra a szemveszteséget. A szalmagyűjtő kocsikat egy vo­­nalba ürítjük, hogy a tarlóhán­tást és másedvetést közvetlenül az­ aratás után megkezdhessük. Gondos karbantartással és a fe­lesleges alkatrészcserék meg­szüntetésével harcoljunk az ön­költség csökkentéséért... Vál­laljuk, hogy ebben az évben úgy dolgozunk, hogy dolgozó pa­rasztságunk még jobban meg­szeresse a kombájnt és minél több kenyeret biztosítsunk az ország dolgozói számára«. A csongrád megyei kombájnis­ták legjobbjai ezen az úton ha­ladnak. Szombaton reggelre apad­ a víz a magyar Duna felső szakaszán, a helyzet azonban változatlanul súlyos A csongrád megyei dolgozók gyűjtést indítottak az árvízkárosultak megsegítésére végig a Duna magyarországi szakaszán, de különösen az északi szakaszon hősi munka folyik. Mi itt Csongrád megyében is aggódva lessük a híreket, együttérzünk és segítséget küldünk a szorongatott vidék lakosságának. Népünk összeforrottságának tanúbizonysága, hogy eddig egyetlen ember nem esett áldozatul ennek a természeti katasztrófának. Pártunk és kormányunk vezetői, a helyi vezetőkkel együtt irányítják a nagyszerűen helytálló lakosság, hős honvédeink és az odasereglett segítőerők küzdelmét a pusztító ár ellen. Az árvízvédelmi kormánybizottság intézkedései Budapesten és a veszélyeztetett megyékben a legnagyobb pontos­sággal hajtják végre a miniszter­­tanácsnak az árvízvédelemmel kap­csolatos rendeleteit. A miniszter­­tanács intézkedéseinek végrehajtá­sát külön kormánybizottság irá­nyítja, amelynek vezetője Biajcai Kálmán vízügyi főigazgató, ár­­vízvédelmi kormánybiztos, tagjai Bebrits Lajos közlekedés- és pos­taügyi miniszter, Vas Zoltán, a minisztertanács titkárságának ve­zetője és Varga András, a helyi tanácsok titkárságának vezetője. Ez a bizottság rendelkezik a kormány által rendelkezésre bocsátott anyagokkal, gépekkel, munkaerő­vel, ahol szükséges, gondoskodik a honvédség és a segítségünkre siető szovjet csapatok bevetéséről, irányítja az árvízvédelem munká­ját. A minisztertanács külön is uta­sította az összes minisztereket, hogy az árvízvédelemmel kapcsola­tos feladatokat a maguk munkate­rületén soron kívül hajtsák végre, s ezek a feladatok minden más munkát megelőznek. A veszélyeztetett megyékben és a fővárosban is megszervez­ték a védelem szervezett irányítását. Minden dunamenti megyében és a fővárosban a tanácselnök irányí­tásával árvízvédelmi bizottság működik, amelynek tagjai a me­gyei part-végrehajtó bizottság ki­küldötte, az illetékes vízügyi igazgatóság vezetője, valamint a honvédelmi és a belügyminiszter megbízottja. A bizottság utasí­tásait a megyén belül mindenki köteles végrehajtani. A megyei árvízvédelmi bizottsá­gok, amellett, hogy idejében gon­doskodnak megfelelő központi se­gítség készenlétbe helyezéséről, kötelesek messzemenően mozgósíta­ni a helyi erőket. A bizottságok, még a közvetlen veszély beállta előtt munkacsapatokba szervezik a veszélyeztetett területek munka­képes lakosságát, ellátja őket szer­számokkal, és adott esetben igen rövid idő alatt a leginkább ve­szélyeztetett pontokon vonják ös­­­sze az előre készenlétbe helyezett anyagokat, gépeket és a megszer­vezett munkaerőt. Minden megyei árvízvédelmi bi­zottság az árvíz előrelátható tar­tamára írásbeli védekezési tervet készít és naponként megbeszéli a tennivalókat. Azokon a pontokon, ahol külö­nösen nagy veszély várható, jól előre elkészítik a veszélyeztetett községek vagy községrészek ki­ürítésének tervét, gondoskodnak az áttelepített lakosság szálláshe­lyeinek kijelöléséről, megfelelő ellátóbázisok felállításáról. A gyermekeket, asszonyokat, örege­ket még a közvetlen veszély be­állta előtt biztonságba helyezik. A községi tanácsok útján­ ugyancsak megszervezik az állatállomány és a mozgatható értékesebb termények és ingóságok biztos helyre szállí­tását A helyi szervek munkáját a miniszterek közvetlenül is segítik A közlekedés- és postaügyi mi­niszter a veszélyeztetett pontokra jelentős mennyiségű vasúti, közúti és vizijárművet von­­ össze, és megszervezte a közlekedési esz­közök és földmunkagépek fokoza­tos és tervszerű átirányítását a Duna felső szakaszáról a győr— budapesti, majd a budapest—mo­hácsi szakaszra. A belkereskedelmi miniszter a kijelölt központokban nagymen­­­nyiségű élelmiszer- és takarmány­készleteket vont össze. Az egészségügyi miniszter meg­erősítette a dunamenti mentőál­lomásokat, készenlétbe helyezte a védekezéshez szükséges gyógy­szereket és gyógyászati segédeszkö­zöket. 4 Magyar Távirati Iroda munkatársának jelentése a felső Dima-mentéről A magyar Duna felső szakaszáról érkező jelentések szombaton haj­nalban arról számoltak be, hogy a Rajka—Győr—gönyüi vonalon­­ a Duna lassan apad. Rajkánál 12, Gönyünél 7 cm-rel süllyedt a Du­na szintje, míg Győrnél az eddigi maximumhoz mérten hat centivel apadt. A helyzet azonban változat­lanul komoly, mert a roppant nyo­másnak ellenálló gátak több he­lyen vizesednek. A biztató apadás ellenére komolyabb javulás ezen a szakaszon valószínűleg csak két nap múlva várható. Péntekről-szombatra virradóra nehéz, küzdelmes éjszakát töltött el a felső-Duna mentén elterülő vá­rosok és falvak lakossága. A Ma­gyar Távirati Iroda munkatársa az éjjel meglátogatta a Szigetköz ár­vízsújtotta területeit és tapasztala­tairól az alábbiakban számol be: A Szigetköz északi csücske né­hány méterrel az átlagos talaj­szint fölé emelkedik. Ez a magya­rázata annak, hogy az itteni hely­ségekben — bár a helyzet komoly — korántsincs olyan veszély és víz­kár, mint a két Duna-ág között­­ lévő többi községben. A csehszlovák határ közelében, Rajkán a szombatra virradó éjsza­kát talpon töltötte a falu lakossá­ga. A töltés alján több helyen szi­várgott a víz, ez ellen védekeztek a község dolgozói. A község határában nemcsak a gátakon folyik lázasan a munka. A rajkai dolgozó parasztok versenyt futnak idővel, árvízzel és a nehéz körülmények elle­nére is levágják és betakarít­ják gazdag gabonatermésüket. Az elmúlt nap Dunakilitinél tör­tént gátszakadás súlyosbította a helyzetet a mosonmagyaróvári gá­takon. Mosonmagyaróvárt nem fe­nyegeti közvetlen veszély, sőt az éjszakai vízmérések azt tanúsítot­ták, hogy az ár emelkedése meg­­­­állt. Mosonmagyaróvárott ezekben a napokban tízezer, a Szigetköz községekből kitelepült lakos kapott ideiglenes otthont. Győr felől állandóan áramlik az élelmiszer a menekülteknek. Amíg az első segítség meg nem érkezett, addig a város saját készletéből osz­tott a bajbajutottaknak. Míg a Szigetköz magasabban fekvő északi csúcsán hősies erőfe­szítéssel dolgoznak a gátakon, má­sutt újabb községeket kellett ki­üríteni. Dunakilitin — ahol pén­teken a nagyerejű gátszakadás tör­tént — szombatra virradóra végre­hajtották a kiürítési rendelkezése­ket. Ugyancsak szombaton hajnal­ban hagyták el házaikat Horvát­­kimle lakói is. p . i i A Szigetköz déli részében elte­rülő Kínszigeten a növekvő ve­szély láttán péntek reggel meg­kezdték a kiürítést. A lakosság egy része otthagyta a gátakat, hogy felkészüljön a kitelepülésre. Ezek­ben az órákban történt, hogy Sarolta-Pusztánál partot szakí­tott az ár, s a község felett megjelent az árvízdúlás fenye­gető réme. A legveszedelmesebb órákban szovjet műszaki csapatok termet­tek a falu gátjain, s azonnal óriási felkészültséggel láttak a baj elhá­rításához. Szovjet utászok emelték a­­ gátat a tomboló víz elé. Délután három órakor magyar utászok ér­keztek és vállvetve küzdöttek a vész ellen a szovjet katonákkal. Éjjel 11 óráig tartott a verejté­­kes tusa a vízzel s végül is győ­­zött a bátorság, a segítőkészség és a férfias helytállás. Kunsziget felől elmúlt a fenyegető veszedelem s a hatóságok felfüg­gesztették a kiürítési rendelkezése­ket is. A szombatra virradó éjjelen ne­héz órákat élt át Győr lakossága. Sorra érkeztek a jelentések, hogy a Kis Duna, a Rába és a Rápca győri szakaszain a gátak alól alat­tomosan szivárog a víz. A város jó előre felkészült a ve­szélyre. Pénteken a délutáni órák­ban — amikor elrendelték a rend­kívüli állapotot — több mint tíz­ezer férfi ragadott lapátot, ásót és kapát, hogy kiálljon a gátakra, így történt, hogy a hömpölygő áradat éjszaka sem találta gazdátlanul a vé­delmező vonalakat. Az árvízvédelem egyik legnehe­zebb őrhelye volt a Kis-Duna rév­falui gátja. Itt erősen szivárgott a víz. Nagyteljesítményű teherkocsik hordták a homokot és kővel ra­kott uszály is érkezett a veszélyez­tetett szakaszra. Fáklyák vörös fé­nyénél, reflektorok fénysugarában keménykötésű férfiak hordták a homokzsákokat, de ott szorgoskodtak közöttük a négyszázegyes ipari tanuló is­kola lelkes fiataljai is. Mire a hajnal ráköszöntött az ár­ral ostromlott városra, megfáradt arcú férfiak álltak győzelmesen a gátakon. A víz apadt, Győr városa ezen az éjszakán is megbirkózott az árral. Kemény küzdelem az áradó Dunával a Háros-szigetnél Szombat hajnali jelentés szerint a Duna vízállása 781 centiméter Budapestnél. Az árhullám még nem érte el csúcspontját. A Háros-sziget melletti Hárosi Falemezműveknél 20—25 centit emelkedett a víz péntek este óta. Nagy volt a veszély. A Duna part­ján több ezer rönkfa, nagymennyi­ségű deszka és egyéb faanyag van. A víz már elöntötte a sziget nagy­részét s a gyár alacsonyan fekvő részeit is fenyegette. Péntek reg­gel a gyártelep alsó végén, a bu­­datétényi »Béke« termelőszövetke­zet földjén először egy, majd több helyen átszivárgon a töltésen a víz. Az üzem vezetősége úgy hatá­rozott, hogy pénteken és szomba­ton leállítja a termelést s min­denki a gátra! Péntek reggel óta megfeszített mun­kával dolgoztak s este tízre betöm­ték az első átszivárgást. Este 10 órától reggel hatig tovább erősí­tették ezt a szakaszt s most itt. — mintegy negyven méter hosszúság­ban — két méter széles, másfél­­ Folytatás a második oldalon

Next