Világ Ifjúsága, 1974 (28. évfolyam, 1-12. szám)

1974 / 3. szám

4 AUTÓRÓL KERÉKPÁRRA Miért adtuk ezt a címet összeállításunknak, amellyel némi bepil­lantást szeretnénk nyújtani Nyugat-Európa mai hétköznapjaiba­­ a fiatal munkások gondjaiba? Vajon azért kell átszállni százez­reknek, mert az energiahiány, a benzinadagolás, a vasárnapi autózási tilalom kényszerít erre? Avagy az energiaprobléma csak ürügy, csak alkalom a gazdasági gondok palástolására? Pazarlás­­ az emberekkel is Franciaországban szokatlan kö­rülmények előzték meg a pénz­ügyi és gazdasági krízist kiváltó „energiaválságot”. Az idézőjel több mint indokolt. Franciaországot ugyanis az olaj­embargó egyáltalán nem érintet­te, energiaválságról tehát szó sincs. Az arab országok mindjárt az elején bejelentették: méltá­nyolják Franciaország mindvégig reális állásfoglalását a közel-ke­leti konfliktusban, olajellátását egy hordóval sem csökkentik. De­cemberben és januárban, amikor több ország korlátozásokra kény­szerült, Franciaország szokatlanul nagy, majdnem négy hónapra elegendő olajtartalékkal rendel­kezett, szállítmányai azóta is fo­lyamatosan érkeznek, így emelkedtek az árak tavaly a tő­kés országokban (százalékban) (A Stern­ből) Ha Franciaországban nincs is olajhiány, ipara mégis megérzi Nyugat-Európa többi országának olajgondjait. Vezető iparága, a gépkocsigyártás termelésének jó 60 százaléka exportra megy. De ki vásárol autót a benzinkorláto­zás és a hirtelen megdrágult ben­zinárak mellett, ha nem elkerül­hetetlenül szükséges? A Renault külföldi megrendelései a legutób­bi három hónapban 30, a Peu­­geot-é 45, a Citroené 60 százalék­kal visszaestek. A gyárak ar­re 3,5 százalékkal felemelték a gépkocsijaik árát, így, ha kevesebbet adnak is el, hasznuk nem csökken. De mert kevesebb autóra van szükségük, csökkentik a termelést. A Citroen két hónap alatt kétszer állította le gyárait öt-nyolc napra, és a mun­kásokat erre az időre kényszer­­szabadságra küldte. Természete­sen fizetés nélkül. Ez mintegy het­venezer családot érintett. A Cit­roennél is, a többi autógyárban is egymást követik az elbocsátá­sok. Elsőnek a színes bőrűeket te­szik ki, aztán a fiatalokat. Ha­sonló folyamat kezdődött meg a textil-, a vegyi-, a papír-, a gu­mi-, a konfekció-, az építőanyag- és a cementipariban. A munkanélküliek között Fran­ciaországban a 24 éven aluliak aránya eddig is kétszerese volt a más korosztálybelieknek, ez az arány most rohamosan nő tovább. S a nyugtalanság, a szorongó lét­bizonytalanság már a szakközép­­iskolák tanulói között is egyre fokozódik. Szükség lesz-e a mun­kájukra, mire végeznek? Nem kell-e nyomban valamilyen más szakmára továbbképezniök magu­kat? Egyáltalán, kapnak-e mun­kát, akár két szakma ismereté­ben is? Különös,­­ vagy talán inkább természetes jelenség, hogy nyers­anyaghiányra és emiatt „szükség­­szerű” áremelésre hivatkoznak a gyárosok, akkor is, amikor a hiányt ők maguk provokálják ki. A télen például béremelési köve­teléssel sztrájkba léptek a cement­ipari munkások. A sztrájk há­rom hétig tartott, és az ország csaknem valamennyi építkezése leállt. A napi veszteség megha­ladta a 7 millió frankot. Ennek az összegnek a töredéke is elég lett volna, hogy kielégítsék a bot­rányosan rosszul fizetett cement­gyári munkások egyesztendei bér­­követelését. Januárban sztrájkba léptek a lotaringiai szénmedence vasuta­sai, helyzetük javítását követel­vén. A szénbányák igazgatósága erre leállította a termelést, és tíz­ezer bányászt kényszerszabadság­ra küldött. Természetesen fizetés nélkül. Tiltakozásul sztrájkba léptek a szénmedence bányászai. A bánya­igazgatóság tömeges elbocsátá­sokkal válaszolt. Mivel a bányák­ban viszonylag kevés színes bő­rű dolgozik, itt az elbocsátást mindjárt a fiatalokon kezdték. A Merlebach-Hombourg-i körzet­Nyugat-Európában az év eleji té­li szünidőben a megszokott gyüle­kezőhelyeken kevesebb volt a há­tizsákos, viharkabátos fiatal, ke­vesebbévi integettek autóstopra várva az országutak mentén. A karácsonyi szünetben megszokott forgalom csökkenésének nemcsak az vollt az oka, hogy a francia, belga, német vagy angol ország­utakon kevesebb volt a gépkocsik száma , hiszen nem egy ország­ban például tilos volt a vasárnapi autóforgalom is —, vagy az, hogy a népszerű központok, a londoni Trafalgar Square vagy az amsz­terdami hősi emlékmű környéke sötétben maradtak, elmaradt a szokásos díszkivilágítás, sőt még a rendes lámpák jó részét sem gyújtották meg. A fő problémát az okozta, hogy hirtelen megne­hezült az élet, kevesebb lett az amúgy is kevés pénz, még az if­júsági szállások olcsó ára is emel­kedett, nem egy közülük be is zárt , s a fiataloknak is hirte­len kevesebb lett a szabad ideje, mert megszaporodtak a megélhe­tés gondjai. A Közös Piac hivatalos statiszti­kája szerint már évek óta a ki­lenc országban a munkanélküliek arányszáma a 25 éven aluliak kö­zött jóval magasabb, mint a mun­kaképes dolgozók más korosztá­lyaiban. Igaz, ez országonként változik, s a legfrissebb statiszti­kák még nem is állnak rendelke­zésre, de például Franciaország­ban a hozzávetőleges számítás szeri­n­t a munkát keresők mintegy harmadrésze került ki ebből a korosztályból. Olaszországban akadt olyan esztendő, amikor a hivatalosan munkanélküliként nyilvántartottaknak több mint a fele tartozott a 25 éven aluliakhoz, s még a jómódjáról, gazdasági fellendüléséről nevezetes Hollan­diában is a munkát keresők ne­gyedrésze, sőt annál valamivel több még nem töltötte be 30. élet­ben például 700 24 éven aluli bá­nyász közül 560 kapott felmondó levelet. Folyik hát tovább a pazarlás. A nyersanyaggal és az emberekkel egyaránt. Igaz — hogy visszatér­jünk, ahonnan kiindultunk —, Franciaországban nincs olajhiány. Az energiaválságot mestersége­sen dramatizálják, energiaválság­ról csak idézőjelben lehet írni. De vajon meddig? FÁBIÁN FERENC évét. Ugyanezek a hivatalos ki­mutatások szerint Angliában a legnagyobb a munkanélküliség az iskolát végzett fiatal lányok és a fiatal házasok között volt. Hinnél is nagyobb százalékban érin­tet­­te a szigetországba bevándorolt indiai, pakisztáni családok gyer­mekeit. A 30 Jours d’Europe című folyó­irat, a Közös Piac egyik félig­­meddig hivatalos kiadványa ja­nuári számában például ezeket írta: „A fiatalokra az a szabály vonatkozik, hogy utolsónak veszik fel őket, s elsőnek bocsátják el a válságok idején. A munkaadók inkább választják azt a megol­dást, hogy a meglevő dolgozóknak túlórát fizetnek, mintsem hogy túlzottan sok munkást alkalmaz­zanak ... A probléma nemcsak azokra vonatkozik, akik 16 éve­sek, s befejezték az iskolát. Ha­sonlóképpen érinti a felsőfokú végzettséggel rendelkezőket, akik­nél különösen Nagy-Britanniá­­ban, Belgiumban és Olaszország­ban nagy a foglalkoztatottsági hiány.” Mindez még az úgynevezett olaj­válság előtt íródott. Azóta vilá­gossá vált, hogy a Nyugat-Euró­­pát fenyegető válság korántsem csupán az energiaellátás követ­kezménye , s egyúttal az is egy­re határozottabb veszély, hogy a nehézségek a termelés csökkené­sét, ennek megfelelően a munka­nélküliség növekedését hozzák magukkal. A legjobban veszélyez­tetett réteg az úgynevezett ven­dégmunkások, az Európa és Afri­ka más országaiból a fejlett nyu­gat-európai tőkés országok terü­letére bevándorolt munkások ré­tege, de a fiatalok számára is megnehezülnek az elhelyezkedés lehetőségei, s növekszik a létbi­zonytalanság. Van ebben bizonyos kiszámított­­ság is. Az az egyetemista, aki ta­nulmányai befejeztével nehezen Akiket elsőként bocsátanak el

Next