Világ Ifjúsága, 1976 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1976 / 5. szám

PÁLOS MIKLÓS „Ki tud többet a Szovjetunió­ból a Szovjetunióról?” - má­sodszor hirdettek középiskolai vetélkedőt ezzel a címmel. 1974-ben 160 iskolából mint­egy ezer csapat, ebben az is­kolaévben már 624 iskola ke­reken tízezer csapata nevezett be a magyar nyelvű Szovjet­unió című folyóirat tartalmá­val kapcsolatos szellemi ver­senyre. A négytagú csapatokat szá­mítva ez negyvenezer diák részvételét jelenti. De csak­nem valamennyi iskolában több volt a versenyen megje­lentek száma, mint ahányan beneveztek. Az iskolák több­ségében a tantestület, a KISZ- szervezet - és sok helyen az MSZBT iskolai tagcsoport - együttműködésének volt kö­szönhető a diákok színvonalas felkészülése. Nem tagadom, több ezer ve­télkedő szerkesztése és leve­zetése után is komoly fejtö­rést okozott kezdetben, ho­gyan lehet országos szellemi verseny témája egyetlen fo­lyóirat? Noha a Szovjetunió című havi lap minden száma gazdag tartalommal és vál­tozatos képekkel jelenik meg, voltak, akikben felmerült a kétség: vajon elég anyagot szolgáltat-e sokezer fiatal szellemi versengéséhez. Az első forgatókönyvminta el­készítésekor rájöttem, hogy egy kétórás ifjúsági vetélke­dőbe (az ennél hosszabb szellemi versenyek már kelle­metlenül fárasztóak) a lap egyetlen hónapi anyagának is csak részletei kerülhetnek bele, annyira szerteágazó té­mákat ölelnek fel a cikkek, tudósítások, képes riportok. Az elmúlt évben a vetélkedő nehezen indult, az iskolák többségének már megvolt a programja. Sok helyen a vál­lalkozó kedvű diákok már mind „foglaltak" voltak vala­milyen iskolai rendezvény, ak­ció vagy éppen más témájú szellemi versengés ügyében. Most, a második nekirugasz­kodásnál a szervezők gondja inkább az volt, hogy a sok jelentkező, nevezése minden­honnan időben beérkezzen a központba. Az ez évi iskolai vetélkedők során hamarosan kiderült, hogy nemcsak a mennyiség növekedett, de a minőséggel sem lesz baj, a jó tanulók is részt kívánnak venni a versenyben, és a de­rékhad is nagyszerűen felké­szült Az eddig lezajlott iskolai, ke­rületi, megyei vetélkedők ta­pasztalatai arra utalnak, hogy a fiatalok elsősorban azt fo­gadják szívesen, hogy a folyó­irat anyaga kapcsán feltett kérdések valóban konkrét, a Szovjetunió életével, a szov­jet emberek hétköznapjaival, ünnepeivel kapcsolatos té­nyekkel függnek össze. Ott volt a legjobb a hangulat, ahol a játékvezető és a bí­ráló bizottság nem fogadta el a frázisok ismételgetését, ha­nem a lapból szerzett isme­retek közötti összefüggéseket felismerőknek adta a legtöbb pontot. Különösen a szovjet technika és tudomány ered­ményei, a távoli szovjet köz­társaságokban folyó, sokszor romantikusnak ható termé­szetátalakító tevékenység volt az, ami leginkább megra­gadta a fiatal olvasók ér­deklődését. Külön említésre méltó, hogy nagyot javult a színvonal a szakmunkáskép­ző intézetekben is: amíg az itt tanulók korábban csak „tisztességből” vettek részt, ezúttal már gyakran „veszé­lyes" ellenfélnek bizonyultak az országos hírű gimnáziu­mokkal szemben. (Budapes­ten a VII. kerületben pél­dául a 13-as Szakmunkás­­képző Intézet bizonyult a legjobbnak, ezzel megelőz­ve jó néhány gimnáziumot.) Figyelemre méltó az is, hogy az iskolák többségében fel­ismerték: nem valami külön, mindentől független ügy a Szovjetunió megismerése, ha­nem nagyon is jól beleillik a KISZ-alapszervezetek politikai munkájába, továbbá a föld­rajzi szakkörök, diákklubok programjába is. Ezért remél­hető, hogy a következő évek­ben a „Ki tud többet a Szov­jetunióból a Szovjetunióról" vetélkedő megrendezése már az iskolák haladó hagyomá­nyai közé tartozik majd. 9

Next