Világ Ifjúsága, 1976 (30. évfolyam, 1-12. szám)
1976 / 2. szám
“ »Gyalogolni jobban szeretek...« Nevét jól ismerjük. Látjuk a tévében; írásait olvassuk az Aktus Motorban, az Autóséletben, a Rádióújságban; hangját halljuk a rádióban; s talán a riportalanyai is voltunk valamelyik műsorában, hiszen ezrekre tehető már azoknak a száma, akiket eddig megszólaltatok. Ismeretlen ismerőse mindannyiunknak. Ismerős, hiszen valamennyien „fristázzuk”. Megszokott, hogy riporter- és bemondónőinket kicsinyített keresztnéven emlegetjük, valahogy így — Kudlik Juli, Poór Klári, Szegvári Kati, Takács Mari. A férfiaknál — talán nem tévedek — a Szepesi Gyuri” mellett egyedül P. P., azaz Petress Pista szerezte meg magának általánosam ezt a családias megszólítást. Pedig csak műsorait ismerjük, őróla már kevesebbet tudunk. Jómagam is, aki pedig 23 éve ismerem, és szinte naponta találkozom vele. Futólag. „Hallottalak ... jó volt... meggyógyultál már? ... láttalak a tévében is... szervusz ...” Már rohan is tovább. Siet. Kezdődik a Csúcsforgalom, s az adás kezdetét még sosem késte el, még csúcsforgalomban sem. Precíz ember. — 1963 óta „műsorvezetem” a Csúcsforgalmat — mondja. — Akkor, 13 éve jutott az eszünkbe, hogy egy ilyen jellegű, állandó rádióadással nem kis segítséget nyújthatunk az egyre növekvő forgalomban gyalogosoknak, autósoknak egyaránt. Nem tévedtünk, a tanácsokra egyre inkább szükség van. Akkor százezer személyautó közlekedett útjainkon, ma már több mint az ötszöröse. Körülbelül ebben az arányban nőtt a műsor hallgatottsága és a népszerűsége is. Petress István eleintemég csak győzte szusszal a hozzá érkezett levelek megválaszolását, ma másr képtelen rá. A Csúcsforgalom levelezésével külön rovat foglalkozik. Hogy milyen kérdésekkel fordulnak hozzá? „Nincs KRESZ-könyvem, kérem, küldjön egyet Pápára!” Vagy: „Petress bácsi, slusszkulcsokat gyűjtök, ha akad felesleges, tessék küldeni néhányat!” A levélíró kisfiút természetesen felvilágosították, a slusszkulcsgyűjtés nem éppen a legnemesebb szenvedély. Idézet egy anyáslevélből: „Kedves Szerkesztő Úr! Van némi spórolt pénzem. A vém ezen akar autót venni. Most jár a vezetői tanfolyamra. Intézze el, kedves Szerkesztő Úr, hogy megbuktassák!" A Csúcsforgalom érdekessége a kereső szolgálat. Mi mindent kerestettek és találtak eddig? — Elveszett diplomamunkát, hiányzó autóalkatrészt, 60—70 autót, sőt fontos kereskedelmi tárgyalások anyagát is. Előfordult, hogy Csehszlovákiából érkezett autósok reggelre szétszerelve találták a Zasztavájukat. Tőlünk kértek segítséget, s a felhívástkövető napon már két Zasztavára való alkatrész gyűlt össze, bizonyítva, az autós segítőkészség nem halt ki teljesen. Persze a műsornak nem ez a fő célja. Azt szeretnék, ha a segítőkészség, az előzékenység a közlekedés egészében, egész életünkben mindenhol megnyilvánulna. Az emberi kapcsolatokról alkotott nézeteit egy-két szavas reagálás erejéig a Csúcsforgalomban is megismerhetjük, de igazából a hétfő esténként jelentkező Mikrolánc című műsora árulkodik róluk. Mert Petress István, a műsorvezető, miközben kérdez, sokszor már válaszol is, összegez és elmondja a maga ítéletét, gondolatát. Bármennyire hihetetlen, a Mikrolánc azért jött létre, mert Petress nem szeret híres emberekkel riportot készíteni. — Abból indultam ki, hogy az élet legtöbb jelenségéről, az emberi kapcsolatokról mindenkinek van véleménye. Mindenki átélt megrázkódtatásokat, konfliktusokat, megoldott vagy nem oldott meg nehéz helyzeteket, és ezt el is tudja mondani. Ezekből az egyes esetekből, az egy személyre igaz történésekből pedig kikerekíthető egyfajta objektív összkép, hol is tartunk ma bizonyos kérdésekben. Jól számított a szerkesztő, a Mikrolánc alanyai igazi közösségi indulattal beszélnek az őt érintő kérdésekről. Alighangzott el az első Mikrolánc, máris beszéltek róla buszon, utcán, munkahelyen. Az ötlet telitalálat volt. S a témákhálásan hálátlanok. Alkohol, szexuális élet, a pedagógusok és a diákok kapcsolata, az apai tekintély kérdése, a vasárnapi „másodállások” stb. Az egyik műsorban szerepelt egy „eltévelyedett fiú”. Jelentkezett egy egyetemi diákkör, hogy vállalják a nevelését, foglalkoznak a gyerekkel. Aztán jött az apa is, tiltakozott és eltiltotta a fiát az egyetemistáktól. Furcsa, de csak a műsor nyomán ébredt a tudatára annak, hogy apai büszkeség — sőt, kötelessége — is van a világon. A további tervek? — Csak témákat tudnék felsorolni. A forma és a cél változatlan. Színes és érdekes műsorban „nehéz" témákról beszélni. Segíteni annak tudatosításában, hogy a konfaktushelyzeteket csak „kölcsönös elsőbbségadással”, egymás tiszteletben tartásával, segítő szándékkal és készséggel lehet megoldani, esetleg elkerülni. Akárcsak a közlekedésben. Közlekedési műsorai közkedveltek, elveivel mindenki egyetért, s az új KRESZ megismerését sokan neki köszönhetjük, rengeteget segített benne. Népszerűségi mutató a hozzá érkező sok levél is, amelyeknek a száma nagyot nőtt akkor, amikor kiderült, hogy családi állapota elvált. Két fia egyébként külön-külön örökölte összetett érdeklődését: a nagyobb, a 18 éves a történelem és az újságírás iránt érdeklődik, a kicsi autóversenyző akar lenni. Petress István szívesen beszél műsoron kívül is a közlekedésről. Szinte dőlnekbelőle az autós sztorik. Nem csoda, 1960 óta van jogosítványa, és több mint 300 ezer kilométert vezetett eddig. Szerinte a legtöbb baleset figyelmetlenségből ered, és olyanokkal történik, akik nemcsak a volán mellettlazák és figyelmetlenek. Azt mondja, csak olyan vezető mellé ülne be, aki mér legalább nyolc-tíz vagy még csak egy-két esztendeje vezet. („A többinek — tisztelet a kivételnek — azt hiszik, ragyogóan tudnak már vezetni, s ezért magabiztosabbak a kelleténél.”) A nőket nemcsak a munkahelyen ismeri el egyenrangúaknak, hanem a volán mellett is. Közlekedési műsoraival ellentétben a Molkrolánc nem szerzett neki osztatlan népszerűséget. Tükröt tart benne az emberek elé, s a kép ráadásul élethű is, lehetetlen magunkra nem ismerni benne. A műsor színvonalát senki sem vitatja, de nem mindenki örül egyértelműen, aki hallgatja. Kényelmetlen az „önviszontlátás” — a műsor legnagyobb erénye. Akad, aki ha tehetné, elküldené „melegebb éghajlatra" egy-egy láttató Mikrolánc után. Egyébként még nem járt Görögországban, de beutazta fél Európát. — Nagyon szeretek utazni. Fogódzzanak meg, nem autóval! Inkább vonattal vagy repülővel megyek, s a kívánt célnál gyalogszerrel folytatom a túrát. Azt vallom: nem megoldás mindent a szélvédő üvegén át látni! VARRÓ BARNA 29