Világ Ifjúsága, 1979 (33. évfolyam, 1-12. szám)

1979 / 1. szám

A FRONTOK? * •. . *■ ' <• torokkal világítanak át kínai területről, erős hangszórókon keresztül izgatják az ittma­radt hoákat, akik érthetően nyugtalanok. Dong és rizs Másnap kimegyünk a Hu Tu-i külszíni fejtésbe. Egy hatal­mas hegy talán száz méternél is magasabb szénfalának félka­réjában áll meg a kocsi. Szén­masszára lépünk. Előző nap esett az eső, s a finom szénpor kásává változott. Ilyen masz­­szát visznek a hatalmas BE­LAZ teherkocsik is. Itt csak néhány helyen kell pár méter vastag sziklát lerobbantani, s akár tengerszint alatti mélysé­gig szénbe marhat a markoló­gép. Pihenőhelyükön látogatunk meg egy gépkocsivezető-mun­kacsoportot. 22 kocsijuk közül nyolc „ifjúsági” — ezeken csak fiatalok dolgoznak, nagyobb tonnakilométer teljesítmény­nyel, mint a többiek. A cso­port vezetője a keménykötésű, fekete szemöldökű Cuong. Amikor keresetükről fagga­tom, némi vita következik, aztán elmondják, hogy náluk, a nehéz szikladarabokat szál­lító kocsikon a legalacsonyabb fizetés 135, a legmagasabb 175 dong. Ha Tu őszülő hajú, de fiatal műszaki igazgatóhelyettese hozzáteszi, hogy ez jóval ma­gasabb a bánya átlagkereseté­nél, amely 85 dong. És az ösz­­szehasonlítás kedvéért felso­rolja a többi munkás átlagke­resetét is: a gépkocsivezetőké 150, a fúrógépkezelőké 120, a gépjavítóké 90, a kiszolgáló munkásoké 70, az irodistáké 60. Eszembe jut, hogy tolmá­csom, aki egyetemi előkészítő tanfolyamon oktat, havi 80 dongot keres. Vietnamban egyelőre nem áll rendelkezésre az igényeknek megfelelő mennyiség, ezért az alapvető élelmiszereket jegyre lehet kapni. A gépkocsiveze­tők havonta 24 kg rizst és 2,5 kg húst kapnak, természetesen az eltartottak, a gyermekek számától függően ez a meny­­nyiség magasabb is lehet. Sza­bad piacon meglehetősen drá­ga a rizs. — Jómagam 17 kg rizst és 1,5 kg húst kapok — teszi hozzá nem panaszként, hanem az összevetés megkönnyítésére a műszaki igazgatóhelyettes. A bányaüzem minden­­dolgo­zójának van lakása. Új dolgo­zó esetén rögtön megnézik, egyedülállóról vagy családos­ról van szó, az előbbinek munkásszálló jár, az Utóbbit a bánya által épített lakótelepen helyezik el, illetve segítenek neki önálló otthont építeni. Cuong lakbére hét hao (10 hao egy dong — a szerk.). Felesége nem dolgozik, egy gyermekük van, a bánya lakótelepén lak­nak. Munka után zöldséget termel, csirkét tart — egy kis kiegészítésként. Hetente két­szer esti iskolába jár, nyolca­dik osztályba, amely Vietnam­ban a mi első középiskolánk­nak felel meg. A Hon Gay-i bányánál ta­pasztaltak természetesen nem általánosíthatók, hiszen itt ex­portra is kerülő kiváló minő­ségű feketeszenet termelnek. A bánya már a franciák ide­jén is — lévén Vietnamban meglehetősen kis létszámú a munkásság — a munkásmoz­galom kádereinek nagy iskolá­ja volt. Ma is az. És a kemény Ha Tu-i bányá­szok a nyugalom és magabiz­tosság megtestesítői. Ho Van Cau (jobbról) táborvezető-helyettes és segítőtársa, Kim Pho Megérkezett az ebéd Ha Tu külszíni fejtésében a markológép-kezelők­nek. Ami talajnak tűnik, az mind kitűnő feketeszén Hadműveleti területen Ez a vietnami tél bizony ke­ményen igénybe veszi az euró­pai szervezetünket: Hanoiban plusz 18—20 fok van és borús idő. Aztán n­éhány órai repülő­­úttal északról, a 11. szélességi fokról „átugrunk” délre, a 21- re, ahol 30 fokos meleg és ra­gyogó kék ég fogad Ho Si Minh-városban, az egykori Saigonban. Homokszínű terepjáróval in­dulunk a kambodzsai határ mentén levő Tay Ninh megye hasonló nevű székhelyére. Ki­tűnő műúton robogunk, s ve­zetőnk nem gyorsít, amikor 3

Next