Világ, 1844. január-május (1-42. szám)

1844-02-21 / 15. szám

15. PESTEN,­­Ш4 Megjelenik e politikai, tudományos és mű­vészeti lap minden héten kétszer Szerdán és Szombaton. Hivatalos tudósításokon kívül, 11 i­lője közöl minden hirdetményt egy negyed­­szelet sorától három krajczárért egy pénzben. S­em­ rendes levelezők keretnek az Intézethez bérmentesen küldeni közléseiket. gsc. а.-х7дза-хтг..”-. v ■ • - -тдАв _____SZERDA, február 21.­­ Előfizethetni helyben a „Világ“ szerkesztő hi­vatalában (Uri-utcza 450 sz. a.­l­orvát-házban 1 emel.) félévre postán 6, különben 5 ezüst forinttal; az országban minden — azon kivül csak a cs. k. fő-postahivatalnál Bécsben. Minden közlés,a Világ szerkesztő-hivatalának czim alatt kéretik beküldetni. Xdrtalom. Status és egyház II. — Fővárosi hírek ’s események. — Kineve­zések ; nyugalmazás; halálozás.­ Országgyűlési tudósítások: Febr.­­ és tokén XCVII. és XCVilid. orsz. ülésekről, a t. KK. és RR.­­nél. (A zsidóknak polgárjoggali felruháztatása iránt folyt részletes vitatkozások.) Rövid közlések a febr. 16, 17 és lakén tartott IOJ, 104 és 1Oádik orsz. ülésekről a t. KK. és RR. tábláján. — T. megye követe beszédének vége a jan. 30kai kerül, ülésben a k. kir. válasz fö­lött. — Folytatása a turopolyai sérelem tárgyábani főrendi vitatkozá­soknak a febr. 3kai 90 d. orsz. ülésben. — Csatolványok: Izenete a Kir. és RRnek a mélt. FőRekhez Zilált városa folyamodásának tár­gyában. — Megyei s más vidéki közlések: Heves és S­á­­r­­os­ban tartott közgyűlésekről. Spanyolország (Carlotta infánsnő halála. Concha lemondása. Zendülés Alicanteban; elfogatások Madridban. Mador levele.) — Nagybritannia (Brougham észrevétele. — O' Connel beszéde a nagy jury előtt.) — Francziaország (Lamartine sorsa ’sat.) — Olaszország. Helvétzia. Portugallia (Kamrai botrányos jelenet.) Görögország (Melaras és Palamides pártja.) Svéd­ország (A király egészsége javul.) Hírlapi kalászok. Fogadj Isten, adjon Isteni Hivatalos és magán hirdetések. Gabonaár. Pénzkelet. Dunavizállás. ---------- —ИМЯ—— I ------­ Pest, február 21. 1­844. Status és Egyház­ II. Erősek voltak a spártaiak vaskarikái, mellyekkel a győzelem istenét maradásra kényszeriték, de ne­künk gyenge szálakkint tűnnek föl ama roppant erejű szellemi lánczolathoz képest, mellyet ember és polgár, státus és egyház közt a tényekben nyilvánuló kölcsö­nös bizodalom­ ;s őszinte egyetértés fűz! mert hol e két hatalmat illy kötelékek kapcsolják egybe, ott a polgári társaság hajója bátran evezhet partja felé; ott az anyagi és szellemi erő párosultan szilárdul áll min­den kül- és belviharok ellenében! Az egyház nyu­­gottan működve körében, midőn a családi élet kap­csait vallásos befolyása által egybeforrasztja, a pol­gári jólét legelső ’s legnélkülözhetlenebb elemeit te­remti meg ! Atyát és fiút, férjet és nőt, családot és családot, fejdelmet ’s alattvalót, szóval: mindent át kell hatni szellemével az egyház és vallásnak. Nincs polgári erény, mellyet a vallás megszentesítvén, meg nem erősitne; nincs erkölcsi rész, mellynek gyöke­rét a polgári hatalom az egyházi befolyás mellőztével voltakép kiirthatna! — De mind­ezt,­­s ennél még többet, csak úgy tehet az egyház, ha a polgári társa­ság gyanút kizáró bizalommal hagyja szabadon mű­ködni szellemi körében, és tisztelvén önálló hatalmát, a bizalmatlanságtól nem ingereltetik a lelkiismeret sza­bad birodalmába erőszakos benyomulásra. Igen is, a kifejtett alapelvek legelső következménye a két egy­mástól független hatalomnak teljes szabadsága, mert miként a magyarhon és egyház egyik nagy férfia or­szágszerte ismert vegyesházassági jeles beszédében állítja „mint Archimedesz csak álláspontot kivánt ma­gának a földtekén kívül, hogy arra támaszkodva gé­peivel a földet sarkaiból kimozdítsa , úgy az egyház­nak is, legyen bár, mint a franczia 's izlandi egyház, utolsó palástjától is megfosztva, csak szabadság kell, hogy a világot újra meghódítsa“*). Szabadon azon­ban 's békével egyszersmind csak akkor hathat az egyház a státusban, ha a kölcsönös egyetértést a gya­núsítás , a bizalmatlanság, az ellenségesedés ármá­nya nem gátolja. Ha a polgári hatalom nem törekszik az egyházi jogok romjain erősítni féltékenységében magát, hanem inkább abban keresi támaszát, hogy az egyházat magas rendeltetésében elősegélni törekszik, 's az elibe gördített akadályokat elhengeríti! A bizal­matlanság az egyház iránt felbontja a kölcsönös egyet­értést, 's hol a polgári társaságban ez egyszer befér­­kezett, ott az egyház szabad és független állása, im­­ez elidegeníthetlen joga, szünetleni megtámadások­nak van kitéve. Öszveü­tközésbe hozatnak a status és egyház érdekei, noha természetüknél mindkettő szo­rosan egybefügg. Avagy talán a kétkedés lelke állí­tásunk nagy igazságát kétségbe ejteni bátorkodik? És tagadni azt, mit előttünk ezer négyszáz évvel már azon dicsőült férfiú —kinek szavaiban nyilatkozó lelki ereje előtt egy Attila 's Genserich szilaj hatalma meg­szelídült — régen elmondott „az emberi viszonyok máskép nem biztositvák, ha csak az istenieket a papi, egyszersmind a világi hatalom nem otalmazzák.“ Ha ezeket valaki tagadná, mi tényekkel válaszolunk, még pedig a történetek tiszta forrásából merített tényekkel! Hol kezdődtek Albion nyomor állapotja ’s bel­viszályai, ha nem azon korszakban, midőn Sik Hen­rik az egyházi hatalmat rabigába nyomta, 's melly­nek eredménye Gromwel zsarnokságában végződött ? A vitéz's különben jószívű Gallia nemes népének iszo­nyatos kegyetlenkedésekre lett elfajulása hol vette kitűnő forrását, ha nem azon időben, mellyben egy gyenge kormány alatt a katholika egyház elleni ke­serű gúnynyilakkal víttak harczot Voltaire zászlója alatt az újítók 's szabadelmű­ek! Igen, azt hivék, majd a szabadság arany hajnala derülend fel a Szajna part­ján lakó nemzetnek, ha az egyháznak aláásatik­­ör­vényes tekintélye! Legújabban a két sziget könyörü­­letgerjesztő gyászos sorsa bizonyítja, minő jelenetek állnak be ott, hol a státus ellenséges irányban műkö­dik az egyház ellen! — Valóban ügyes kézzel intézők megtámadásukat a fenálló hatalmak sarkai­ból leendő felforgatására szövetkezettek minden idő­ben. Belátták, hogy míg polgári hatalom párosultan az egyház lelkierejével közösen munkálkodik az em­beriség és polgári társaság boldogítására, addig a nagy tömeget a szabadság ábrándival csendes folya­mából, a lázadás túlcsapongó merényleteire siker nél­­kül izgatják, minden erejüket öszpontosíták az egy­ház tekintélyének csökkentésére. Míg erősek voltak a trónok, ezeknek hízelegtek,­­s az egyháznak nagyra törekvő terveit fekete színekkel festék a könnyen hivő fejedelmek palotáikban. Majd egy Hildebrandot, majd egy­­ik Incze pápát állítottak rémképül fel, mint kik szerintük a császári méltóságot lábaikig alacsonyiták, azaz: királyok felett határtalanul uralkodni kívántak,­­s igy a fejedelmek és a római szék közt idegenkedést és gyanút támasztottak; javasták a minden pápai ira­tokra kiható szigorú őrködést, mert ők bár­minemű „Brevék vagy Bullák“ Írásmódjában vagy szavaiban a pápák merénykedéseit keresték, és könnyen fel is ta­lálták. A szireni csábhangok elinte becsepegtették a hiszékeny szivekbe a gyanú emésztő mételyét,­­s a fejdelmek feledvén,­­ hogy, habár a történetek nagy tükrében merülnek is fel egyes események, mik a ki­rályi koronáknak a pápai hatalom előtti meghajolását bizonyítják, ezek úgyszólván mindig olly körülmé­nyekben történtek, midőn előbb már önvétkek és hi­­bájok miatt népeik szeretetét elvesztették , mikor te­hát az egyházi hatalom közbejötte nélkül is elvesztet­ték volna koronájokat, mint épen Hildebrand korá­ban 4-dik Henrikkel megtörtént; — feledvén, hogy minden nemzet történeteiben törülhetlen­ betűkkel fel—­jegyezvék ama segéd, és jóindulat bizonyítványai, mikkel Péter utódjai a fejdelmeket halmozták,­­s hogy szorongatott állapotjokban senkihez olly bizalommal nem járulhattak, mint épen hozzájok; feledvén mind­ezeket, az egyházak 's középpontja közti viszonyokra féltékenyen tekintettek 's később magára a hatalmok alatti egyházra elnyomólag hatottak. Ekkor egyik is­­tápjától megúsztatván az egyház, másik hatalmaib alapját támadák meg; a nép, a jólelkü keresztények szi­véből kellé kirántani ama vallásos ragaszkodást, melly századokon át vert erős gyökeret, "­ majd mint a kor­mányok kezében politikai czélokra használt szolgai intézetet, majd mint a sötétség 's elnyomás barátit, majd végre mint önző 's csak saját hasznát vadászó álnok testületet, iták le az egyházat ’s intézményeit, 's a vélemények forgószelére könnyű tollkint mozgó nagy néptömeg, előbb bizalmatlankodni kezde 's ké­sőbb hamar elhitte, mi ingereinek hizelgőleg ábrázol­tatok. "S a nép, mellynek idején meg nem monda­tott, hogy az egyház soha törvényes szabadságnak ellensége nem lehetett, 's hogy a legdicsőbb charták épen akkor szű­kemlettek, midőn az egyházi hatalom polgári szempontból aranyszakát élte, 's hogy a ka­tholika egyház elvei a zsarnoksággal megegyezhet­­lenek; 's e mellett feledte ama jótéteményeket, mi­ket az egyháztól vett, 's hogy az ínségben sínylődők­nek hűbb barátja a papnál nem volt, késznek mutat­kozott az egyházi tekintély elnyomására. Íme igy lé­pettek szét ama viszonyok, miknek status és egyház közt az első czikkben­ kifejtett elvek szerint az embe­riség boldogítására szükségleg fenállani kell! És igy rontották meg a kölcsönös bizodalmat é s egyetértést status és fejedelmek között, mi azután ama súrlódá­sokat teremte, mellyek napjainkban is feltünedeznek az emberiség nagy kárára. Tehát kölcsönös bizodalom és egyetértés az, mit népek boldogsága igényel,­­s mihelyt ez fenáll, megszi­nendnek ama viszálkodá­­sok, mik előbb a statust az egyházzal öszveü­tközésbe hozták,­­s az ekint megkezdett zavarok fonalán ma­gának a statusnak nyugalmát, jólétét és törvényes ál­­lodalmát feldúlták! Az eddig mondottak fonalán: kölcsönös bizalom é s egyetértés az, mit az egyház és status közt fel­­álló viszonyok főkép igényelnek; először azért, mert a bizalmatlanság önmagában igazságtalan é s a statusra szükségkép veszélyes;­­s másodszor, mert az egyház­nak szabad működési ellen tömérdek gátok­at gördít, mik miatt fentebb elősorolt üdvös eredményivel a sta­tust nem gazdagíthatja. Mit már ennyi ok követel, annak fenállása is lehetséges, mivel az, mit ész jogos­ és igazságosnak elismer, valóságosan létezhet is; kü­lönben az ész, imer isteni szikra, igazságnak mondaná azt, mit az élet megc­áfolna; de hogy valóban az élet­­térb­e átvivén ez igazságot, könnyen létesíthető, azaz „hogy a kölcsönös egyetértés és bizalom viszonyai a két hatalom közt, az egyik vagy másik jogkörének sérelme nélkül megállhatnak,“ első czikkünkben kifejlett eszméink kezeskednek. — Egyszerű ösvénye e köl­csönös egyetértésnek csak a saját jogkörbeni mara­dás; e mellett lehetlen olly öszveü­tközést képzelni, mellyben a status és egyház egymásnak ellenében ál­dozatot, értjük független állásának feláldozását kí­vánná. Az egyház vallásra 's ez által erényességre ta­nítja 's vezérli híveit, 's igy ezen czél semmi eset­ben a status jogát nem gyengítheti. Az egyház jelszó­kin­t tűzi ki híveinek ,hogy minden hatalom istentől van, 's ki a hatalomnak ellenáll, az az istennek sze­gül ellen, vagy is a törvények 's törvényes hatóság iránt híveit engedelmességre sürgeti, 's igy ha ezen körében megmarad, soha nem adhat okot a statusnak­­ bizalmatlanságra, miután minden esetben szentesíti a törvényes engedelmességet. Csak egyetlenegy eset van — de ez már nem jogállapot — midőn az egyház lánczolatosan a status ellenében ellenszegülőleg áll, ámde ha ez megtörténik, akkor már a status áthágta jogkörét,­­s amaz erős, a spártai karikáknál erősebb lánczolatot, a bizalom és egyetértés lánczolatát, előbb erőszakos kezekkel megtörte. T. i. ha nem tisztelve az egyház független állását, nem a lelkiismeret szabad jogkörét, ollyasra kényszeríti polgári alattvalóit, mit ezeknek mint az egyház híveinek isten törvénye tilt; mert ekkor előáll az egyház résziről a minden emberi hatalmat felülmúló isten parancsa,­­s ekkor fájdalmas szívvel mondja híveinek ,hogy a polgári hatalomnak ugyan mindenben engedni tartozunk, de ha ez az is­teni parancscsal összeütközik, inkább istennek kell engedelmeskedni,“ miként már az apostolok fejdelme a kereszténység kezdetében megmondd „inkább isten­nek kell mint embereknek engedelmeskedni.“ De ez eset nem fordulhat elő, ha a státus jogkörében meg­marad, és illy esetben magának a polgári társaságnak érdeke kívánja, mihelyt az egyház ezt kinyilatkoztatja, saját jogkörébe lépni, mert ezredéves tapasztalat bi­zonyítja ,hogy szerencsétlen és boldogtalan volt min­denkor a statusnak az isteni törvény elleni merény­lete, 's szilárd nem maradhat azon polgári álladalom tekintélye, melly polgárait a királyok királyának ha­talma­­s parancsa ellen ingerli. Mindezek eredménye tehát, hogy a kölcsönös bizodalom és egyetértés vi­­rágozhatik a státus és egyház között, csak mindkettő saját jogkörébe vonuljon,­­s hogy mindkettő érdeke sürgetve követeli e jog és szeretet állását az emberi­ség és polgári társaság javára megőriztetni, I. I. *) L. .Világi 88. sz.-ban a csanádi püspök vegyesházasságok ü­gyé­ben tartott beszédit. Fővárosi hírek és események. Pest, febr. 21. 1844. Itt a hamvazó szerda és a farsang el van temetve; a komoly elmélkedés és magunk­­baszállás napjai bekövetkeztek. A három utolsó nap ugyan­csak megtevő kedélyindító hatását. Merre csak fordulánk, mindenütt dinomdánom, és víg tánezzene hangzott felénk, így aztán épen nem csuda, ha a folytonos tivornyázás némellyeknek átsétálásul szolgál e siralom völgyéből (mert notabene : s i­r v a vígad a magyar) egy boldogabb ha­zába , hol Dávid hárfája ingyen hallatja accordjait. Bol­dog ember, ki bármi helyzetében is megtartja a súly­­egyent. Ezen üdvös súlyegyenről nehezen volt fogalma

Next