Világ, 1913. augusztus (4. évfolyam, 181-206. szám)

1913-08-19 / 196. szám

ttecsil összehasonlítást Dánia és Magyarország mezőgaz­dasági fejlődése között. A gyűlés után hosszú kocsi­sor vitte ki a gazdákat Szabadkáról Palicsfürdőre, ahol a város földmivesiskolájában hétszáz terítékű bankett volt. A bankett után a vándorgyűléssel kap­csolatban megtartott állatkiállítás díjazása folyt le, amelyen első díjat nyertek Lelbach Péter, Lelbach Gyula, Vojnics Simon, Vujkovics István, Vermes Károly és Törley Bálint. A hatalmas ezüst billiko­­mot — két literes tartalommal — sorra kellett in­­niük a nyerteseknek. A berlini tőzsde. A berlini tőzsde már erősen készül az ultimóra. Az engagementek csökkenése ugyan arra enged kilátást, hogy a kész igények mérsékeltek lesznek, de másrészt az őszi határidők közelségénél fogva a pénz előreláthatólag drágulni fog. Ultimópénz VAN, napipénz iránt kevesebb kereslet mutatkozott és 4­­A—4% -on volt kapható. A magánkamatláb 5%. Közvetlen vasúti vonal Torda és Kolozsvár között. Az erdélyi fővonal építésekor elkerülték Tordát és a virágzó megyei székhely most csak néhány kilométeres szárnyvonalon közelíthető meg Aranyosgyéresről. A tordaiak régóta agitálnak új vasút építése érdekében, amely Zilah—Kolozsvár —Torda—Marosvásárhely — Székelyudvarhely — Brassó útiránynyal erdélyi tranzverzális vonalként épülne ki. Ezzel kapcsolatosan természetesen a torda—aranyosgyéresi szárnyvonalat és a zilah— nagykárolyi helyiérdekű vasút elsőrangúsítását is kívánják. A tervezetet részletesen megokolt fel­irat keretében Kolozsvár város közigazgatási bi­zottsága terjesztette fel a kereskedelemügyi­ mi­nisztériumhoz és hangoztatta, hogy a most meg­levő apahida—aranyosgyéresi vonal sem forgalmi biztonsági, sem hadászati szempontból nem meg­felelő és éppen e vonalrésznek pótlására szolgálna az új vonalnak kolozsvár—torda—aranyosgyéresi szakasza. A kereskedelemügyi miniszter most vá­laszolt e feliratra. Értesítette az érdekelt városo­kat, hogy a kolozsvár—tordai közvetlen vonal ki­építése csak abban az esetben lesz megfontolás tárgyává tehető, amikor majd a kolozsvár—apa­hida—aranyosgyéresi vonal forgalmának emelke­dése a második vágány építését teszi szükségessé, ami azonban nem olyan okvetlen szükséges be­ruházás, hogy a mai pénzügyi viszonyok mellett a közel­jövőben aktuálissá válhatnék. A tordaiak tehát még jó ideig döcöghetnek szárnyvasutakon, amíg kérésük teljesedésbe megy. Magyarország a VI. nemzetközi halászati kongresszuson. A ma kezdődött, esztendőben le­zajló VI. nemzetközi halászati kongresszuson Ma­gyarországot a kereskedelemügyi minisztérium ré­széről Kotán Dezső tengerészeti akadémiai igazgató, a földmivelésügyi minisztérium részéről pedig Ré­­pássy Miklós miniszteri osztálytanácsos képviselik. A földmivelésügyi kormány képviselője a kongresz­­szussal egyidejűen a Hofer tanár vezetése alatt álló München melletti műtrágyázási kísérleteket végző tógazdaságot is tanulmányozza. A kongresszuson egyébként több magyarországi haltenyésztő és halkereskedő vesz részt. Hajózás. Az Első cs. kir. szab. Dunagőzhajó­­zási Társaság közli, hogy a változott egészségügyi hatósági intézkedések folytán a postahajójáratok az alsó Dunán a további intézkedésig a következő menetrend szerint tartatnak fenn: a­ román bel­­forgalom, hetenkint egyszer, Tarnseverin és Ga­­lacz között. Indulás Turnseverinből minden szer­dán este 6 órakor és Gálácból minden szombaton délután 2 órakor; b) bolgár belforgalom: hetenkint kétszer, Widdin és Rustsuk között. Indulás Wid­­dinből*minden kedden és pénteken éjjel 12 óra 55 perckor és Rustsukból minden szerdán és vasár­napon délután 1 órakor. Egyebekben ezen jára­tokra vonatkozólag a további intézkedésig az ese­­tenkint kiadott helyi hirdetmények mérvadók. Zálogházak forgalma. A m. kir. zálogházak központi és terézvárosi intézeteiben szeptember hó­­ folyamán eladásra kerülnek, a központi intézetben­­ szeptember 1-én és a következő napokon, a VIII.­­ ker. fióküzletben, a belvárosi és a központi intézet- ,­ben 1913 januárban hat hónapi határidőre elzálogo­­­­sított prémes-, bársony- és posztóruhák, szőnyegek,­­ toll- és ágyneműek, bőráruk, szövetek, selymek, re-­­­volverek, fegyverek, látcsövek stb.; továbbá szep-­­­tember 1-én és a következő napokon a terézvárosi,­­ a II. ker., VII. ker. és a VIII. ker. fióküzletben, a belvárosi és a központi intézetben 1912 júliusban tizenkét hónapi határidőre elzálogosított arany-, ezüst- és ékszertárgyak, amelyek ez évi augusztus végéig nem rendeztettek.­­ A terézvárosi intézetben szeptember 1-én és a következő napokon, a II. ker. is VII. ker. fióküzleteiben, valamint a terézvárosi in­­­­ézetben 1913 januárban hat hónapi határidőre el- z­álogosított fehérneműek, fegyverek, látcsövek, f­­­nyképészeti készülékek, hegedűk, mozsarak, pré- i mes-, bársony- és posztóruhák stb., amelyek augusz­tus végéig nem rendeztettek. őszi vetőmagkiosztás Szatmármegyében. Báró Ghillány Imre földmivelésügyi miniszter Szatmár­megyében történt megjelenése alkalmával kijelen­tette, hogy azoknak a kisgazdáknak, kik az árvíz és a belvizek következtében őszi vetőmag nélkül ma­radtak, a hegyvidéki kirendeltség útján nyújt se­gítséget, míg az árvíz és belvíz sújtotta középbirto­kosoknak az állami ménesbirtokokról ad kedvez­ményes áron, ingyenes vasúti szállítás és jövő évi fizetési kötelezettség mellett a vármegyei gazdasági egyesület jótállásával őszi búza- és rozsvetőmagot. A „Szatmármegyei Gazdasági Egyesület“ titkári hi­vatala már beszerezte az árvíz és belvíz által el­öntött területekre vonatkozó adatokat s ezen az ala­pon megkezdte a vetőmagszükséglet összeírását. Dunai keleti forgalom Galacon át. Az Osztrák Lloyd intézkedése értelmében a Galacon át irányult dunai-keleti forgalomban az áruforga­lom számára már régebben megszüntetett Gallipoli, Ka­valla, Rodostó kikötőkön kívül még Burgas, Dedengatsch és Lagos kikötőkbe szóló rendeltetés­sel sem vétetnek fel küldemények. Ellenben a vo­natkozó díjszabásban felvett összes többi kikötők, vagyis Konstantinápoly, Konstanza, Patras, Piraus, Cesm­e, Chios, Kandia, Kanea, Hyb­ilene, Rethymo, Szaloniki, Szmirna, Vathy, Volo, Ineboli, Kera­­sund, Samsun, Rizeh és Trapezunt az áruforgalom számára nyitva vannak­ őszi állatdíjazások. A Beregmegyei Gazdasági Egyesület a földmivelésügyi kormány támogatásá­val szeptember 12-én Rarajnaújfaluban és Szer­­nyén, szeptember 13-án Csarodán, szeptember 15-én Makkosjánosiban és Tiszacsomán, szeptem­ber 16-án Tivadaron, szeptember 18-án Osztályban és Kígyóson, szeptember 19-én pedig Beregdédá­­ban és Beregardón rendez gazdaköri tenyészüsző­­díjazásokat. — A Hevesmegyei Gazdasági Egyesület augusztus 24-én Sarudon, szeptember 7-én Péter­­vásáron, szeptember 8-án meg Kápolnán rendez szarvasmarha-dijazást. — A Sárosmegyei Gazdasági gyesület szeptember 4-én Felsőodoron, szeptember 11-én Uszfalván, szeptember 13-án Raskoványban, szeptember 17-én Kissároson, szeptember 18-án Aboson, szeptember 24-én Topolyhanusfalván és szeptember 25-én Malczón tart szarvasmarha-díja­zást. Bejelentéseket a gazdasági egyesületek titkári hivatalai fogadnak el. Pénzdíjakban több ezer ko­rona áll rendelkezésre, melyen a kisgazdák fognak osztozni. A nagybirtokosok elismerő oklevelet kapnak. Nemzetközi közgazdasági tanfolyam. A VII. nemzetközi közgazdasági tanfolyam ma kezdődő elő­adás-sorozatának folyamán a magyar ipart fogják elismert szaktekintélyek ismertetni. Dr. Márg Fe­renc tartott előadást a hazai iparról általában és különösen a magyar kézműiparról, amelyben meg­világította a hazai ipar állapotát a külkereskedelmi forgalmi és ipari termelési statisztikai adatokkal. Is­mertette a gyáripari termelést, a munkásviszonyo­kat, majd pedig az állam iparfejlesztési akcióját és a magyar kisipart. Ezután dr. Heinrich Károly ke­reskedelmi akadémiai igazgató olvasta fel Farkas Ferenc német nyelvű tanulmányát a magyar malom­iparról. Az előadó a magyar búza kitűnő tulajdonsá­gainak rövid ismertetése után főbb vonásaiban tár­gyalta a magyar malmokban legelőször nagy tö­kélyre fejlesztett őrlési eljárást, a magyar malmok nemzetközi jelentőségét és a malomipar fontosabb statisztikai adatait. Az utolsó előadást dr. Edui Illés Aladár tartotta ugyancsak német nyelven Magyar­­ország vasiparáról, ismertetvén a termelési és gyár­tási viszonyokat. A tanfolyam hallgatói délután a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Társaság által e célra rendelkezésre bocsátott hajón Visegrádra rán­­dultak ki.­­ A tanfolyam résztvevőinek egy csapata tegnap Kecskemétre látogatott el, dr. Schack Béla főigazgató vezetése alatt. Megtekintették a várost, Katona József szobrát, mely mellett Rovizza Filippo, a milánói felsőkereskedelmi iskola tanára, mondott beszédet. Ezután különvonaton a város mellett levő Szikrára rándultak ki, az alpári ütközet színhelyére, ahol most Kecskemét városának hetven holdon minta-szőlőgazdasága van. Majd visszatértek Kecs­kemétre, ahol a város kétszázterítékes bankettet adott a vendégek tiszteletére. VILÁG 1913. augusztus 19. IT Patkány, egér, meze­i­ egér, hörcsög és ürge bakterium-tenyészet „Ratin“ más illatra, emberre ártalmatlan. Prospektus ingyen. Ralin Bactiriologiai La­rism Budapest, VII., Rottenbiller­ utca 30 X X. Román pénzügyi almanach. Az Astra idei közgyűlése alkalmából pénzügyi almanach fog megjelenni, mely a hazai román pénzintézetek múlt évi működését ismerteti. Az almanach adatai szerint Magyarországon a múlt évben 148 román pénzintézet működött, melyeknek alaptőkéje ösz­­szesen 34.127,372 korona, tartalékalapjuk 12.876,197 korona, betét 113 millió , 358,172 ko­rona, váltóleszámítolás 117.541,855 korona, tiszta haszon 4.081,764 korona volt. Az „Adria“ hajói. Az „Adria“ Magyar Királyi Tengerhajózási Részvénytársaság hajóinak járatai­ról a következő távirati jelentések érkeztek: Az Adria rakodik Messinában Nápoly és Marseille ré­szére. Az Andrássy Palermóban rakodik hazafelé A vonalon. Az Arad augusztus 4. óta rakodik Ge­­nitscheskben Rotterdam részére. Az Árpád Trieszt­ben rakodik Marseille részére B vonalon. A Ba­laton Torreviejában rakodik Brazília részére. A Báró Fejérváry augusztus 11. óta kirakodik Rot­terdamban, onnan Cardiffba megy. A Báthori Gé­­nuában rakodik Marseille és Spanyolország részére A vonalon. A Báró Kemény augusztus 14. óta ki­rakodik Velencében. A Buda II. augusztus 13-án indult Glasgowból Málta, Velence, Trieszt és Fiuméba. A Carola Malta és Siracusa között köz­lekedik. A Deák augusztus 14. óta rakodik Swan­­seában Fiume részére. A Duna augusztus 12-én in­dult Bahiából Rio de Janeiro és Santosba. A Jókai augusztus 14. óta rakodik Fiuméban Palermo, Lie­­sabon, Leixoes, Dunkerque és Rouan részére. A Kálmán Király augusztus 14. óta kirakodik Rouenban, onnan Cardiffba megy. A Kassa Fiumé­ban rakodik Marseille és Spanyolország részére A vonalon. A Kolozsvár augusztus 12-én indult Ví­goból Bordeauxba. A Lederer Sándor augusztus 12-én érkezett Fiuméba. Javítás alatt áll. A Mat­­lekovics augusztus 14-én indult Fiuméból észak­afrikai vonalon. A Mátyás Király Genuában ra­kodik hazafelé B vonalon. A Nagy Lajos augusz­tus 9. óta rakodik Fiuméban London részére, via Ancona, Görögország és Málta. A Rákóczi augusz­tus 14-én indult Bariból Trieszt és Fiuméba A vo­nalon. A Stefánia augusztus 14. óta rakodik Swan­­seaban Velence részére. A Szapáry augusztus 14-én indult Cataniából Fiuméba B vonalon. A Széchenyi augusztus 8-án haladt el Gibraltár mellett Bariba menet. A Szeged augusztus 15-én érkezett Fiumé­ba, rakodik Brazília részére. A Széll Kálmán aug. 9-én haladt el Gibraltár mellett London és Rot­terdamba menet. A Szent István augusztus 12-én indult Máltából Alicante, Rotterdam, Antwerpen és Glasgowba. A Szent László Marseilleban rako­dik hazafelé A vonalon. A Tibor augusztus 14-én indult Rio de Janeiróból Algír, Málta, Fiume és Triesztbe. A Tisza augusztus 13. óta kirakodik és berakodik a marokkói kikötőkben. A Zichy Oranban rakodik hazafelé északafrikai vonalon. A Zrínyi Messinában rakodik Marseille és Spanyol­­ország részére A vonalon. Csődök. Az erzsébetvárosi törvényszéknél Lift Frigyesné bolkácsi lakos ellen. Csődbiztos Filep Imre törvsz. albiró, tömeggondnok dr. Benedek György hosszuaszói, helyettes dr. Morár Sándor er­zsébetvárosi ügyvéd. Bejelentési határnap szeptem­ber 23. — A dévai törvényszéknél Salamon Jakab , ottani be nem jegyzett kereskedő ellen. Csődbiztos Pichovszky József törvsz. jegyző, tömeggondnok dr. Almasescu Ulpin, helyettes dr. Hollós Vilmos. Be­jelentési határnap szeptember 18. — A kecskeméti törvényszéknél Tóth István és özv. Tóth Lászlóné ellen. Csődbiztos Orbán János törvsz. jegyző, tömeg­gondnok dr. Szabó Iván, helyettes dr. Dömötör László, özv. Tóth Lászlónénál dr. Zombory László, helyettes dr. Füredy István. Bejelentési határnap október 15. — A szegedi törvényszéknél Sugár Sán­dor ottani bel. cég ellen. Csődbiztos Hubacsek Béla tervsz. jegyző, tömeggondnok dr. Kelemen Dezső, helyettes dr. Czibula Antal. Bejelentési határnap szeptember 27. — A debreczeni törvényszéknél Róth Antal ottani bel.­kereskedő ellen. Csődbiztos Fülöp Károly tervsz. jegyző, tömeggondnok dr. Révi Nán­dor, helyettes dr. Erdős József. Bejelentési határnap október 11. — Csődmegszü­ntetések: A nagyváradi törvényszék Ungár J. Jenő ottani fűszerkereskedő elleni, a ballassagyarmati törvényszék Simon B. ot­­taiíi cég elleni, a szekszárdi törvényszék Grünwald Salamon paksi cég elleni csődöt megszüntette. Állatvásár Kőbánya­ sertéspiac. Augusztus 18-án. Magyar elsőrendű: Fiatal nehéz (páronkint 320 kg.-on felüli­­ súlyban) 132—133 fillér. Fiatal közép (páronkint 251—­­ 320 kg.-ig terjedő súlyban) 134—138 fillér. Magyar sze­dett: Közép (páronkint 240—280 kg.-ig) 144—146 fill. Sertéslétszám: 1913. évi augusztus 15-ik napján volt készlet 43.900 drb, augusztus 16—17-én felhajta­tott 204 drb, augusztus 16—17-én elszállittatott 459­­ drb, augusztus 18-ik napjára maradt készletben 43.645­­ drb. A hízott sertésüzlet irányzata csendes. , Sertéskonzumvásári jelentés. (A székesfővárosi állatvásár és közvágóhíd igazgatóságától 1913. augusz­tus 18-án). Előző napi eladatlan maradvány 1440 drb sertés, 70 drb süldő, 7 drb malac. Mai felhajtás

Next