Világ, 1915. augusztus (6. évfolyam, 212-241. szám)
1915-08-16 / 227. szám
* 1915. augusztus 15. mint áldozati bárány, az entente aranylábú oltárán? A puskaporos levegőből ez a vád hangzik ki és erre céloznak a párisi táviratok, amelyek azt adják hírül, hogy a mostani francia kormány helyzete megingott és hogy a hadvezetőségben, valamint a kormányban valószinűen jelentős változások várhatók. Hogy milyen irányú és arányú lesz ez a változás, még nem tudni. De a világháború lángözönében és füstjében is észrekell vennünk azt az ideges lángot, amely a francia lélekből csapott ki. Lehet, hogy az a lángsáv már egy kráterből ered. Végig a harctereken Mindazok a törekvések, melyekkel az oroszok a szövetséges hadseregek veszedelmes gyorsaságú előnyomulását fel akarják tartóztatni, hiábavalóknak bizonyulnak. Sem Bugtól északra, sem a Bug-kanyarulatban nem tudnak kitartani és az áttöréseknél ejtett foglyok nagy száma azt mutatja, hogy jelentős erőkkel és szívós makacssággal is akarják a feltartóztató harcokat megvívni, de nem birnak egy-egy napnál tovább helytállni, azonban igy is szakaszokban adják csak át a kivívandó területet és igy áldozataik mégiscsok eredménynyel szolgálták azt a célt, hogy hadseregük visszavonuló zömének a menekülést eddig biztosították. Tegnap az összes arcvonalakon vereséget szenvedtek az orosz feltartóztató törekvések, s ami egyértelmű azzal, hogy a szövetséges csapatok előbbre vitték a hadvezetőség által kitűzött célt. Már tegnapelőtt föléledtek Below hadseregének frontján, Kurlandban a harcok. Az offenzíva ott most továbbterjedt. Kupiski tájékán Below hadserege megverte az ellenálló orosz erőket és az orosz csapatokat észak-kelet felé tolta el maga elől. Kupiski a Ponieviec—Dünaburg vasúti vonalon fekszik és Below centrumának az előnyomulási irányába esik. Kupiskihoz már régebben eljutott ez a hadsereg és azóta déli és északi szárnyai haladtak harcok közt előre; emez Riga, amaz Vilkomirzhoz, Vilna felé küzdötte magát előre. A kupiski-i győzelem 2350 foglyot eredményezett, köztük 4 tisztet. A német hivatalos jelentés mint nehéz harcok színterét jelölte meg a Narev— Bug közti területet. Ezt a területet lent a Bug leti rész nyomorutcáinak kellő közepén és a „St.-Catharine,Dock“s, a város szívében, a Tower-hídnál és az ódon, véres romantikától viharzott Towernél. Az idegen csodálattal áll meg ezeknél a raktáraknál, melyekben a világ minden gazdagságát felhalmozták. Kanada ideküldi a búzáját, Ausztrália a fagyasztott húst, az Unió déli része a hófehér gyapjút, China a teát, Kuba a dohányt, Egyptom a cukrot, Spanyolország a nehéz bort, Afrika az elefántcsontot és structollat. Megmérhetetlen értékek hevernek itten, részben, hogy tovább szállítsák, részben pedig, hogy rendszeres aukciókon találjanak vevőt. A munkások, kereskedelmi alkalmazottak és közvetítők tízezrei találják itt meg mindennapi kenyerüket, kanyarulata, fönt a Narev felső folyása határolja. A nagyméretű orosz ellenállás dacára is elérte Gallvitz és Scholtz hadserege tegnap,előtt a Sima és Nurec folyókat. Az oroszok a Nurecnél is megpróbálták feltartóztatni a német előnyomulást. Igen szívósan és elszántan védték a folyószakaszt. Ennek dacára is kiküzdötték Gallwitz csapatai nehéz harcok árán a Nurecen való átkelést, ami az északabbra fekvő folyószakaszon való orosz ellenállást is meg fogja ingatni. A német csapatok itteni előnyomulása Bjelosztok alatti területre vitte a Gallvitz és Scholtz offenzíváját, miáltal mélyen benyomták az orosz frontot is. A Bohr és Niemen szakasz most még sokkal jobban kiugrik Oszovieccel és Grodnóval abból a vonalból, mely Gallvitz mostani arcéle és Below hadseregének arcéle közt húzható a Nurectől Vilkomierzig. Kovnó eleste után a német csapatok északi arcéle is nagy lépéssel jut előre kelet felé és így Ossoviec és Grodnó veszélyeztetettsége még jobban előtérbe nyomulhat. Kovnó ostroma ma is előrehaladt. Az oroszok igen szívósan védik a várat; olyan északi támaszpontja ez most az oroszoknak, melynek eleste magával ránthatja összes északi pozícióikat olyan időben, amikor délen kiszemelt támaszpontjuk, Brest- Litovszk is tarthatatlannak bizonyulhat. Kovnó ostrománál egy orosz kitörésnél ezer foglyot ejtettek az ostromlók A Nurec mellett tanúsított orosz ellenállás megtörésénél Scholtz hadserege 1000, Gallwitz hadserege 3350 foglyot ejtett, köztük 4 tisztet, azonkívül 10 gép- 1 fegyvert is zsákmányolt, ami mértékeliet az itt tanúsított orosz erőfeszítéseknek. A bajor hercegnek a Bug kanyarulathoz közeledő hadseregét az oroszok szívós ellenállással próbálták megállítani. De a már tegnap elért Lesice—Miendrzyrzec szakaszon leverték az orosz ellenállást, miután ez ellenség frontját két helyen áttörték. Az ellenség most már itt is hátrál és kénytelen az üldöző hadsereget közelebb bocsátani Breszt-Litovszkhoz. Ezekben a harcokban Voyrsch hadseregcsoportja igen nagy teljesítményekkel szerepel. Mackensen hadseregével szemben is megkísérelte az ellenség az ellenállást. A német hivatalos jelentés így állapítja meg az ellenség arcvonalát: Bozanka, Slavaticetől délnyugatra, föl Horodyszaen át Miendrzyrzecig. Bozanka a Bugnál fekszik, fele után Vladava és Slavatice között. Mackensen hadseregének támadása folytán az ellenség kénytelen volt itt is meghátrálni. A német főhadiszállás által jelentett arcvonal már csak ötven kilométernyire van Breszt-Litovszktól. Ezen is túl van most már Mackensen hadserege, minthogy üldözi a hátráló ellenséget. Két-három napi sikeres harc után ez a hadsereg és a bajor trónörökös vezetése alatt harcoló szövetséges csapatok Breszt-Litovszknál állhatnak. A tegnapi győzelmek eredménye 7650 fogoly, 18 tiszt, 11 géppuska. Noiro-Georgievszk ostroma sikerrel folyik. Az olasz harctéren a támadások súlyát most a Felső Isonzóhoz, a karintiai és tiroli határra tették át az olaszok. A Felső Isonzónál, Görztől északra, Tolmeintől Krnig jelentékeny erővel támadtak az olaszok. Ezeket a támadásokat visszautasították. Krntől északra, Flitsofnnél, fokozott ágrúharc folyt. Épp igy innen nyugatra, a karintiai határon is. Éjjel a nagy Pahl, Kis Pahl és Freikofel ellen heves tüzeléssel gyalogsági támadást készített elő. A kis Pahlon levő arcvonalunk ellen indított támadás azonban összeomlott. A tiroli határon a lavaronei és folgariai fensikon tüzérségünk támadta az ellenség campomoloni és toraroi erődítményeit. Az ágyútűz jelentékeny hatásokat ért el. A Dardanellák ellen intézett új offenzíva még nem bontakozott ki. Az entente hadvezetőségei még most tanácskoznak arról, hogy milyen méretű legyen az új fellépés, melyhez nincs a kellő számú hadseregük. Ezért kényszerítik most az előtérbe a Balkán-államok döntését és Olaszország esetleges akcióját a Dardanellák ellen. A Gallipoli félszigeten most fokozott és heves harcok folynak, de a törökök semmivel sem mutatkoztak eddigi erejüknél gyengébbeknek. A harcterek több száz kilométer kiterjedésű frontja helyett itt sokkalta kisebb arcvonalon hullámzik ide-oda a harc, melyek az Ari Burnu és Sedil Bar közt fekvő helyneveket variálják. Ari Burnunál most észak felé is nyúlik az angol front, minthogy a legutóbb ott partra tett mintegy tizenötezer főnyi sereg ott meg tudta vetni a lábát. Azon a területen, melyre előnyomultak, nem maradhattak meg, mert a törökök hátraűzték őket. A legutóbbi napok heves harcaiban az angol és francia csapatok ezrekre menő veszteséget szenvedtek. A Dardanellák ügye most megint a nagy háború előterébe lépett azokkal a nagy érdekekkel együtt, melyeket Oroszországnak ezen az uton való felszabadítása az enfenírnak jelentene. Eddig azonban sem a Gallipoli-félszigeten, sem a Dardanellákon nem történt semmi olyasmi, mely ott a törökök fölényét vitássá tehetné. A Thomsétől Doverig Ha a többi angol kikötő, mely a német n éppelin látogatások körzetébe tartozik, nem is mérkőzhetik Londonnal, a nemzeti védelem szempontjából mégis nagyon fontosak. Rochester-Chatam kettős város, a Medway partján, közvetlenül a Themse-torkolatnál, az angol flotta egyik legerősebb bázisa, a „Royal Dockyard“ székhelye és egyben az angol haditengerészet legnagyobb arzenálja és hajóműve. Ott, ahol a Themse jobb partja délre kanyarodik, az osztrigáiról híres Whitstable mellett fekszenek Margate és Ramsgate, két erődváros, a londoni kispolgárok kedvelt tengeri fürdői. Vindezeknél fontosabb azonban a csatorna igenyebb részén fekvő Dover. Itt, Dover is francia Cap Gris Nez között (Calais mellett) ebben a 33 km. széles tengerszorosban zajlik le a világ legnagyobb tengeri forgalma. Dover maga fénylő krétasziklák között, kis öbölben fekszik, fölötte a komor „Dover Castle“, melynek alapját még a rómaiak rakták le, azután a szászok és normanok építették fel. A várost, a mélyen a tengerbe ékelődő hadikikötő védelme céljából rendkívül megerősítették. Az öböl hozzáférhetetlensége miatt kénytelenek voltak az angolok a szárazföldhöz legközelebb eső pontjukat mesterségesen is megerősíteni, óriási kőpartokat és hullámtörőket emelni. Ezeknek az építkezéseknek nincs párjuk a világon. A doveri admirális gát 1400 méter hosszú, a két keleti hullámtörő pedig csaknem 3000 méter. A kőgátakkal övezett kikötő huszonöt csatahajónak, s a kis hajók egész rajának nyújt védőhelyet. Mint a szárazföldi közlekedés legfontosabb közvetítője, Dover évenként körülbelül 1.200.000 utast szállít át Európába és vissza. Itt Calais és Dover között akarták a tengeralatti alagutat építeni. A nagyszerű terv azonban az angolok „splendid isolation“ ében megbukott. Az északi parton A csatorna partjának legközelebbi nagy hadikikötője, Portsmouth, a híres Wight-szigettel szemben fekszik. A város, melynek közel 200.000 lakosa van, egyik főállomáshelye az angol flottának. A Spithead-en, mely Portsmouth-ot a Wight-szigettől elválasztja, tartották meg néhány héttel a haloom kitörése előtt azt az óriási flottaparádét, mely, mint ismeretes, csak ürügy volt az angol flottaösszevonáshoz. Portsmouth védi a bejárót Southamptonhoz, a csatorna legjelentékenyebb kereskedelmi kikötőjéhez. Portsmouth épúgy, mint az északi szigettenger kikötőinek jórésze, már több ízben ismeretséget kötött a német légi bombáikkal így a megerősített Southend fürdőhely, a Themse torkolatnál, Harwich, a kontinenssel való hajóforgalom egyik főállomása, Jarmouth, a Norfolk partján, melyet már januárban keresett fel a német flotta. Jarmouth és a szomszédos Lovesztoff az angol heringhalászat főhelyei és ezért nagy fontossággal bírnak a szigetország élelmezését illetőleg. Tovább, északra, a Humbesnél, ahol legutóbb is jártak a Zeppelinek, fekszik Grimsby és Hull. Grimsby szintén egyik főpiaca az angol halászatnak; 1300 halászjármű és 8000 ember talál itt állandó alkalmazást. Hull, az északi Anglia főkikötője, gazdag ipari város, közel 300.000 lakossal, a fabehozatal középpontja és ugyancsak nagy halászati állomás. Végül még két északangol várost kell megemlíteni: a virágzó Sunderland-ot és a hajózható Tyne partján fekvő Newcastle-t. Az előbbi szénkivitel főkikötője, az utóbbi egy nagy szénrevier középpontja, jelentékeny ipari város, 230.000 latosital. Ezt a gazdag és fontos területet keresték fel most is, mint annyiszor, a Zeppelinek. És Angliát, a gőgös „szigeti szellem"-et ismét megszállotta a rémület. VILÁG Hétfő