Világ, 1923. március (14. évfolyam, 48-73. szám)

1923-03-01 / 48. szám

.1%6 I­tte&tsMsét­i* HediMraM: l ut 4.7. Telefon 58­00, 81-90. ElSflaetesi intic Maryarországban: E«vi 400, Vt.Sri­­. 1100 kor.­­/h­éti 3200­ kor. X »V11* 4 fi,* megjelenik hétfő kivételével roncerMsíp. ■ Egyes szám ám Budapesten, vijéken és i. pályaudvarokon hétköznap 20 kor., vask­­os ünnepnapon 30 korona. Alattiéban kit­­.­nap 1500 osztr. korona, vasárnap 2000­0 osztr. korona. Jugtulláviában köznap 1 dinár, vasára és ünnennan 4 dinár. lXIV. évfolyam 1 "V'1 " ........... .....................mmmti ■ koronák , Budapest, CSÜTÖRTÖK 1923 március 1. mtá­szk refréntnek Budapesten * ILÁG kiadóhivatalában, Blocknex J.,­ Blatt J., Bokor, Benkó és T&i-aa, Gy&á&& Nagy, Haanenstein és Vogler RT., Teiczer Gyula, Hegyi Lajos, Klein Simon és Társa* Leopold Gyula, Leopold Cornel, Schwanf, József Siklay, Mezei Antal, Mossa­ Rudolf, Eckstein Bánát hirdetési iro­dákban. Bécsben: Hausenstein és Volor,­ M. Dukes* Raebfolger, Rundolf Mosse, Berlinben :Alá* Krauseestrasse 88—89, 48-ik szám . 200 milliárd "! 200 milliárd : ez a néhány év előtt még fan­tasz­ti­kus hangzású összeg ma­ m­ár­­ kevesebb a magyar ,­állam kiadásainál. Kápács Tibor költségvetése 118,4­5 milliárd kiadást mutat­­ki az államháztartás szű­kebb keretei között, és 75 milliárd kiadást az állami üze­meknél, tehát a két tétel összegezése csupán 193 mill­iárdot ad. De a költségvetést­ a 23 centime-os száz­­koronás alapján­­állították össze, ma pedig 18 centime ,­a százkoronás zürichi árfolyama. Hiszen már az 1923. évet is 21,75 centime-os koronakurzussal kezdte meg Magyarország, és 23 centime körül tavaly december dzerekán mozgott a korona. Ez a látszólag nem nagy f­eltolódás igen sok milliárdot jelent, hiszen 23 cen­­­time mellett­ 450 korona körül adta a Devizaközpont is a svájci frankot, és ma 570 koronáért adja. Ha egy­szerűen abból indulunk ki, hogy a költségvetés kiadá­sai a korona értékcsökkenésével egyenes arányban kenteskednek, úgy, amint ilyen arányban emelkedtek fix múlt év folyamán, akkor a költségvetés által elő- rs irányzott 193 m­illiárdhoz több, mint 25 százalékot­­ kell pótolni, és ilyen számvetés szerint­ 1923 első felé­nek kiadásai nem 91—92 milliárdot tesznek, majd, hanem 114 milliárdot Hat hónap alatt 22—23 milliárd kiadási többletet hárít az államháztartásra és az ál­­l­ami üzemekre , a korona-árfolyam 5 centime-os visszaesése, és mivel ez az értékcsökkenés csak el­késve egyenlítődik ki a bevételek emelkedése által, könnyű megállapítani, milyen sorsdöntően fontos a költégvetésre nézve a korona-kurzus alakulása. Nem i­s szólva arról, hogy az áremelkedés sok vonatkozás­ban túlszárnyalja a korona árcsökkenését és így még fokozottabb terhet ró a kincstárra. Tavaly decem­ber tizenkettedikén például a 23 centime-os korona mellett 9900 és 10.100 korona között mozgott a búza ára, míg ma a, 18 centime-os koronánál 13.500 és 1.1700 korona, között A búza ára tehát 36, nem pedig 125 százalékkal emelkedett a korona érték lemorzsoló­dá­sa óta és ez igen fontos momentum, számbavéve azt, hogy a kedvezményes ellátás következtében az állam a legnagyobb fogyasztók egyike a gabonapia­con. A lisztellátásra a költségvetés előirányzata sze­­rint mintegy 400 milliót költ a pénzügyminiszter egy hónapban, és ez most már felszökött legalább havi 0,540 millió koronára. A koronának 0,23 centime-ral történt lemorzsolódásával kapcsolatos áremelkedések által a közalkalmazottak habvrjált"■"kategóriájának biztosított kedvezményes ellátás terhe, elég szerényen számítva, havi 800 millió koronával növekedett meg. ■Természetesen nem szabad megfeledkezni arról, hogy egyes bevételi források hozadéka szintén automatikus emelkedést mutat a tőke­leromlással párhuzamosan. Így például a forgalmi adók hatalmas tétele. Itt 34 milliárd a költségvetési év előirányzata, tehát havon­ként nem teljes három milliárd, de ma már szerény számvetéssel havi 4 milliárdra lehet becsülni a for­galmi adó hozadékát. , Ezek az adatok egyben megmutatják azt, milyen labilis a papírkoronákban összeállított költségvetés,­­és ezért tisztább képet kapunk, ha aranykoronákra szá­mítjuk vissza a költségvetési számoszlopokat. A ki­adások 193 milliárd­ja aranykoronákban a 0,23 cen- time-os alapon mintegy 450 millió, míg a bevételeké ■vagy 360 millió aranykorona. Az utoljára összeállított békeköltségvetés több, mint 2200­ millió aranykorona kiadással számolt, és ebből a trianoni Magyaror­szágra a lakosság arányszámának alapulvétele mellett t több, mint 800 millió aranykorona esett. Aranykoro­nákban tehát szinte felére csökkent kiadásokkal dol­gozik így számítva az államháztartás. Vagy pedig rmzavalutában 19,3 millió métermázsa búza árát költi­­el most a pénzügyminiszter, és több, mint 40 millió métermázsa búza árába került az állami gépezet üzemben tartása a mai Magyarország területén, a há­ború megindulása előtt. Ez adhat bizonyos fokig meg­nyugvást, noha nem szabad megfeledkezni arról, hogy a 74 milliárdos államjegyforgalom nem teljes 130 millió aranykorona, és több-kevesebb zökkenéssel mégis kielégíti a pénzszükségletet azon a területen, attal a háború előtt legalább 500 millió aranykoro­nára volt szükség. Ez az egyik legfelötlőbb jele az ál­talános elszegényesedésnek. A másik megnyugtató körülmény az, amire expo­zéjában hivatkozik a pénzügyminiszter, amikor 224 millió aranykoronára becsüli a külkereskedelmi defi­citet. Ennek az összege idáig csak papírkoronákban volt ismeretes, és így a dollár tavalyi középkurzusán kellett az átszámítást végezni. De ha megbízhatóak azok a kalkulációs alapok, amelyekre a pénzügymi­niszter által felhasznált statisztika hivatkozik, akkor a külkereskedelmi deficit jelentékenye­n kevesebb volt a dollár középkurzusára alapított átszámítás eredmé­nyénél, és a kiviteli deficit fejkvótája nem több 28 békekoronánál egy évben. Ausztria külkereskedelmi deficitje 1922-ben 544 millió aranykorona volt, nem 224 millió aranykorona, és a külkereskedelmi deficit fejkvótája Ausztriában közel 90 aranykorona, nem pedig 28. A magyar külkereskedelmi mérleg sokkal kedvezőbben zárult, mint az osztrák köztársaságé, és a külkereskedelmi mérleg megjavítására sokkal köny­­nyebbek a feltételek, sokkal kiadósabbak az­ eszkö­zök, mint Ausztriában. A külkereskedelmi mérleg ki­egyensúlyozásáig homokon épült minden­­ költség­vetési előirányzat, és így a pénzügy­miniszteri expozé­nak a költségvetésre nézve is legfontosabb adata az, amely aranykoronákban a­ becsléseknél kedvezőbbnek is m­ut­atja a magyar külkereskedelmi mérleg alakulását !-tiád, JfcfecPXBStásgai kereskedelmi mérleg hiánya lefelé tendál, és az 1921. év deficitje még 82 millió aranykoronával volt na­gyobb a tavalyinál De azért a szükségletek félig nor­mális fedezése mellett a jövő évre is kell 160 —200 millió aranykorona behozatali többlettel számolni, fel­tételezve, hogy a deficit tovább­ is csökkenni fog , a korona stabilizálásának egyetlen igazi módja tehát az volna, hogy a többtermelési politika eredményeinek érvényesüléséig egy külföldi kölcsön fedezze ezt a de­ficitet... A behozatal megszorítása körül újabb lépé­seket már aligha lehet tenni, a termelés és a kivitel fokozása pedig csak lépésről-lépésre történhetik meg és a legkedvezőbb esetben sem küszöbölheti ki rövid idő alatt a teljes deficitet. A jóvátételi kérdés kikap­csolása mellett tehát egy néhányszáz millió aranyko­ronás külföldi kölcsön volna a gazdasági élet szilárd alapjának kiépítéséhez a feltétel. Amennyiben a több­­termelési politika jelszóból tettre változnék, egy 550 millió aranykoronás külföldi kölcsön, amilyent most Ausztria kapott, alighanem elég volna az átmeneti korszakra, hiszen racionális és erőteljes gazdálkodási rendszer mellett a külkereskedelmi hiánynak évről­­évre csökkennie kell Igen érdekes a pénzügyminiszternek az a kijelen­tése, amely szerint nem azonosítja magát a költség­­vetéssel és csak vitaanyag gyanánt terjeszti elő a budget-t. A kijelentés értékéből levon azonban egyet­­mást az a körülmény, hogy a költségvetést, amely 1922 július elsejétől 1923 június harmincadikéig terjed, 1923 február huszonnyolcadikán terjesztette be a pénzügyminiszter, tehát nyolc hónappal a költségvetési év megkezdése után, és a költségvetési vitát májusra tervezi a kormány, tehát a költségvetés elfogadása valószínűleg összeesik majd a költségvetési év végé­vel, így azután a módosításoknak nem lesz túlságosan nagy gyakorlati jelentőségük . Pedig a költségvetésnek van nem egy olyan fe­jezete, amely legalább is bővebb felvilágosításokat igényle­, mint amilyenekkel a budget indokolása szolgál az érdeklődők számára. Akkor, amikor az állami kiadások végösszege nem egészen négyszere­sére emelkedett, a MÁV ambiciózusan hivatkozik ki­adásainak közel 1000 százalékos emelkedésére. Ter­mészetesen nem szabad arra gondolni, mintha az új beruházások szöktették volna föl ilyen tempóban a MáV szükségletét. A vasúti beruházások tétele ugyan­­szintén emelkedett 1334 millióról jö.288 millióra, de ez a rendkívüli kiadások fejezetében került elköny­velésre, míg a MÁV-nak beruházások nélkül sikerült rendes kiadásait 4,59 milliárdról 43,71 milliárdra emelnie. A költségvetés 193 milliárd kiadás helyett 460 milliárd kiadást mutatna ki, ha egész vonalon követésre talált volna a MÁV példája. A múlt költ­ségvetési évben 35 millió aranykoronát tettek a MÁV rendes kiadásai, és ebben a költségvetési évben közel 100 millió aranykoronára emelkedtek. Akkor, amikor a MÁV rendes és rendkívüli kiadásai 70 milliárdos tételükkel 36 százalékát teszik az összes állami kiadásoknak, és közel a felét az összes állami bevételeknek, talán mégis némi­ ellenőrzésre szorulna, hogy a kiadások átlagosan nem egész 300 százalékos emelkedése mellett miért kellett emelkedniük 1000 százalékkal a MÁV rendes kiadásainak, 38 millió aranykoronáról 100 millió aranykoronára. A MÁV kiadásainak emelkedése még szembetűnőbbé válik, ha abból indulunk ki, hogy a MÁV figyelmen kívül hagyásával az állami kiadások a múlt költségvetési évtől a most előterjesztett költségvetésig 42,6 mil­liárdról 123 milliárdra növekedtek, tehát így szám s mitva, nem is háromszorozódtak meg teljesen, mi­­alatt a MÁV tízszeresre emelte kiadásait. A 23 cen-' '■ time-os korona 27 százaléka a 84 centime-os koroná-­ nak, tehát a korona nem egészen egynegyedére esett, mialatt a MÁV 3,4 milliárdból 33 milliárdra, tehát közel tízszeresére emelte fel bevételeit. Ezt csak kisz részben egyenlíti ki a forgalom emelkedése, és­­ nyugodt lelkiismerettel lehet azt mondani, hogy­­a korona minden értékcsökkenési fázisánál is a MÁV az értékcsökkenés által indokolt mérték kétsze­resére emelte tarifáit — és mégis, 10,5 milliárd üzemi deficitet mutat ki. A MÁV. üzemi deficitje és a­­ MÁV beruházásai tehát két­harmadát teszik az egész deficitnek. Kissé frivolul szólva: da hert­­ie Gemül­ 1­lichkeit auf, és talán mégis itt volna már az ideje an­nak, hogy a MÁV.gazdálkodási rendszere szakszerű, szigorú és pártatlan revízió alá kerüljön. A MÁV­ halad-; az árdrágítás élén, a MÁV, a költségvetési deficit íve­in­bb forrása, a MÁV­ svájci frankokra átszámítsa 19 szorozza a tarifát, de azért nem tud kiküszolódni a de­ficites gazdálkodásból... Hiszen a költségvetésben ki-* mutatott 10,5 milliárd üzemi hiány ma már meghala­dott álláspont, mert a MÁV­ részéről illik legalább any­­nyit feltételezni, hogy az üzemi kiadások a koronái­ újabb értékcsökkenésével arányosan emelkedtek, míg­ a bevételek természetesen nem növekedtek meg. Így is számítva, a MÁV. nem egészen 900 millió koronás havi , üzemi deficitje ma már jóval meghaladhatja az 1700 milliót. Ha a pénzügyminiszter alapos költségvetési vitát kíván, akkor a MÁV igen alkalmas terület a költség­­vetés szónokai számára. Itt helye volna annak az őszinte szónak, amelynek szükségességét hangoztatja! Kültag pénzügyminiszter expozéjában, és, már ezáltal is megtagadja saját költségvetését, ahol nem érvé­nyesül ez az őszinteség. Például a közszolgálati alkal­mazottak természetbeni ellátásának tételénél 26,4 milliárd a költségvetés előirányzata, és csak egy sze­rény jegyzet összegezi­­ alatt, hogy ezenfelül még 10,8 milliárdot tesz a természetbeni ellátás terhe az állami üzemeknél. Ilyenformán a kiadási tétel már 37,2 milliárdra emelkedik. Az viszont csak az indoko­lásnak egy szerény mellékmondatából tűnik ki, hogy ebből a 37,2 milliárdos tételből már „levonásba hoza­tott" az őrlési adónak és a búza hititeli illetékének hozadéka... Mivel ez a két tétel itt „levonásba hoza­tott,, inautfjv,, -máj,- ■■■büiów—* feltűntetve az állami bevételek között, pedig itt vagy 10 milliárdról van szó, és a közalkalmazottak természetbeni ellátása a 23 centimé-os százkoronás idejött­­ vagy 50 milliárd terhet jelentett az államház-­­ tartásra nézve. A leleplezés célját és­­ magyarázatát­ nem könnyű kitalálni. A személyi és dologi kiadások­­ összegét nem tünteti föl a költségvetés, és hirtelené­­ben nem, könnyű kimutatni, mekkora részét teszi ki 260.000 közalkalmazott személyi illetménye az állam rendes kiadásainak , de 32­-33 milliárd aligha ha­ladja meg a valóságot. Ha a költségvetés sommázná­ a személyi kiadásodat, é­s som­mázná a természetbeni­ ellátás költségei által felidézett kiadásokat, ame­lyek összevéve legalább 80 milliárd terhet jelentenek az államra nézve, akkor a közalkalmazottak legalább látnák azt, hogy Magyaország népe a teherbírás leg­szélsőbb határáig ment el, megpróbálva lehetőleg em­beri megélhetést biztosítani azoknak, akik az állam kenyerét eszik. A közalkalmazottak családtagjainak számbavételével az ország lakosságának több, m­int 9 százalékát tartja el az állam, tehát minden tíz lélek­ közül egyet... (Gy.) Májusban tárgyalják a költségvetést A politikai köröket e pillanatban majdnem ki­záróan a pénzügyminiszter által benyújtott költségve­tési javaslat foglalkoztatja. Mint értesülünk, a kor­mánynak az a terve, hogy a költségvetést májusban bocsátja tárgyalás alá, miután a költségvetés minden valószínűség szerint hosszabb vitát provokál és a kor­mány addig több javaslatot kíván letárgyaltunk így mindenekelőtt a földbirtokreform novelláját, az új munkásbiztosító-törvényt és néhány szociális, vonat­kozású javaslatát a népjóléti miniszternek. Sem izgatást, sem erőszakoskodást nem követett el Rainprecht A második számú bíráló­bizottság ma folytatta a Rainprecht Antal mandátuma ellen beadott petíció tárgyalását. Kollmann Dezső, Rainprecht jogi képvi­selője, kimutatta a peticióban felhozott állítások alaptalanságát, majd a petíciót benyújtók jogi kép­viselője, Moldoványi Gyula, kérte a vizsgálat elren­delését. A bizottság rövid tanácskozás után kihirdette határozatát, amely kimondja, hogy a petícióban fog­lalt izgatás tényálladékát egyáltalában nem látja fenn­forogni, a peticionálók részéről szóval előadottak sem szolgáltatnak alapot arra, hogy izgatásra vonatkozóan vizsgálatot lehessen elrendelni, mert ha a valóságnak­ megfelelnek is, az izgatás tényálladékát akkor sem merítenék ki. Ugyanígy nem lát fennforogni a bizott­ság erőszakoskodást sem. Arra nézve azonban, hogy, a peticionálók részéről bejelentett négy szavazónak Rainprecht egyáltalában fizetett-e bort, ha igen, azért fizette-e, hogy reászavazzanak és hogy végül a borért szavaztak-e Rainpre­chtre, a bizottság elrendelte a vizsgálatot és vizsgálóbiztosul Patay Tibort küldte ki­ A komáromi választás Ma már bizonyos, hogy a parlam­enti ellenzéki pártok valamennyien Beniczky Ödön jelöltségét tá­mogatják a komáromi választáson Klebelsburg Kúnó gróf kultuszminiszterrel szemben. Maga az ellenzéki szöve­tség Beniczkyt hivatalos jelöltjének tekinti és az ellenzéki szövetség pártjai, közöttük a szociáldemo­krata párt is, aktív támogatásban fogják részesíteni Beniczky Ödönt. Kulúrkép a megszállási zónáiból Az angol alsóháziban Wedgemood munkáspárti képviselő azt a kérdést intézte a hadügyi államtitkár helyetteséhez, vájjon felhívták-e­­figyelmét Nitlinek Európa pusztulása című könyvére, amely elmondja, hogy a megszállott terület községeit arra kényszerí­­tették, hogy német nőket adjanak nyilvános házak fenntartásárra és az ezzel járó költségeket viseljék, továbbá, várjon az angol megszállási zónában is tör­­tént""-n­y­ert intézkedés? A helyettes államtitkár ki­­jelentette, hogy a kérdés első részére igennel, ír má­sodik részére­­honikrel kell felelnie. Az angol meg­szállási zóna nyilvános házai a csapatok számára el­érhetetlenek. M­edgendod erre még azt kérdezte, vájjon ! ugyanilyen határozottan hangzik-e a cáfolat az egész , megszállott területre nézve. A helyettes államtitkár­­ erre kij­hlenítette, hogy a megszállott terület többi­­ SSQ?-ért dologról nincs dudo­m.

Next