Világ, 1945. június (15-38. szám)

1945-06-02 / 15. szám

__ _ 'b ^vf/ VILAG 1­15. SZÁM ____ BUDAPEST, 1945 JÚNIUS 2. SZOMBAT______________ÁRA 2 PENGŐ Középosztály és szocializmus írta : V­ámb­éry A tisztem A szocializm­us a társadal­mi igazságosság erkölcsi esz­méje, amely az emberi bol­dogság szolgálatában áll. Nem a szocialista gazdasági rend szüli a szocialistákat, hanem a szocialisták terem­tik meg a szocializmust. A tö­megeket gazdasági adottsá­guk teszi szocialistákká. Köz­vetlen ható okként nemcsak a munkásoknak ama törekvé­se szerepel, hogy gazdasági helyzetüket megjavítsák, nem is az irigység vagy a gyűlö­let, amelyet a gazdagság iránt éreznek, hanem az er­kölcsi felháborodás a tőke monopóliuma ellen, amely a tulajdont erkölcstelen módon használja fel, hogy önmagá­nak a gazdasági életben ha­talmi helyzetet biztosítson. Ez a tehetetlen függőségi viszony nemcsak a munkás­ságra terjed ki, hanem a kö­zéposztály nagy részére is, amely kizárólag vagy túlnyo­móan keresetére utalva, köz­vetlenül vagy közvetve, a kapitalizmus szolgaságában sínylődik. Különösen a­­ kö­zéposztály értelmiségi része, a hivatalnokok zaja és a sza­badfoglalkozást űző szellemi munkások részéről még foko­zottabban érezhető ez a füg­gőség, mert magasabb értel­miségük még fogékonyabbá teszi őket az erkölcsi igazság sérelme iránt, sőt, gazdasági helyzetük gyakran sokkal mostohább,­­ mint az ipari munkásságé. ■ Meglepő tehát, hogy a kö­zéposztály tagjai aránylag csekély számban szerepeltek a szocialista meggyőződés harcosai között. Igaz, hogy viszont a szocializmus eszme­világának megteremtői között az élvonalon csaknem csupa középosztálybeli áll. Rabeuf­­től, Engelsen, Marxon, Lassal­­le-on, Victor Adleren és Lieb­­kneh­ten keresztül, egészen Leninig, valamennyien a kö­zéposztályból származtak. A középosztály magatartá­sára azt a magyarázatot ta­lálhatjuk, hogy a kistőkés kereskedőt és iparost a tár­sadalmi igazsággal szemben az a reménye tette elfogulttá, hogy tarsolyában hordja a kapitalizmus marsallbotját, viszont a szegénységgel küz­dő értelmiségek, a szabadfog­­lalkozásúaknak és hivatalno­koknak elnyomó része sok­kal inkább féltette azt a sze­rény kereseti lehetőséget, amelyet mint az uralkodó tő­késosztálynak uszályhordozó­ja élvezett, semhogy pillanat­nyi egyéni megélhetését azzal kockáztatta volna, hogy ke­nyéradó gazdái szemében el­lenszenves társadalmi irány­hoz csatlakozzék. Megeléged­tek tehát azzal, hogy sorsuk mostohaságán keseregjenek, de eszükbe sem jutott, hogy saját külön nyomorúságuk­nak orvosságát a társadalom gazdasági rendjének­­ átalakí­tásában keressék. Hiába: vi­lágnézet és politikai meggyő­ződés a legtöbb ember szá­mára a legkönnyebben nélkü­lözhető luxuscikkek közé tar­tozott. Nem ébredt világosabban érdekeinek és az érdekeit leg­célszerűbben szolgáló gazda­sági rendnek tudatára a szo­rosabb értelemben vett értel­miség sem. Észre sem vette, hogy helyzete alig változott a rabszolgáig kora óta, ami­kor a sza­kzsaművészetben tö­kéletes római rabszolgának ára magasabb volt, mint az orvos- vagy filozófus-rabszol­gáé. Mint ahogy manapság számos milliomos konyhafő­nökének javadalmazása lé­nyegesen meghaladja az egye­temi tanárokét. Hogy a gaz­daságilag proletárosodott ér­telmiség a maga sorsának nyomorát fokozottabban érzi, mint a munkás, az bizonyí­tásra nem szorul, mert hely­zete — még egyenlő bérviszo­nyok mellett is — mosto­hább, elkopottabb idegrend­szere kevésbé bírja a nélkü­lözést, és foglalkozásának természete megkívánja, hogy szűkös jövedelméből többet áldozzon látszólagos luxus­igényekre, mint a puszta lét­­fenntartására. Ennek ellenére az értelmi­ségnek értékesebb részét nem az anyagi szükségnek kell a szocializmusra hajlamosíta­nia, hanem annak a lelki szükségnek, amely nem tud belenyugodni a szolgaságba, amely munkájának méltósá­gát félti a tőke hatalmától. A múltban a munkást, aki szo­cialistává lett, ez a lépés egyesítette osztályával, míg az intellektuális középosz­tálybeli egyén csatlakozásá­val rendszerint kivált osztá­lyából. Már a múltban is elég gyakran tapasztalható tény volt, hogy a középosztálynak az értelmiséghez tartozó tag­jai lendültek legmerészebben a dogmatikus marxizmusba, polgári származású marxis­ták hittek legbuzgóbban a munkásmozgalom és a szocia­lizmus szükségszerű azonossá­gában. Nem véletlen tehát, hogy úgy az orosz, mint a magyar bolsevizmus történe­tében az alsóbbrendűségüket ilykér kompenzáló polgári ra­dikálisoknak jelentős szerep jutott.. Feltétlenül szükséges, hogy a munkásság megtalálja a kapcsolatot az értelmiséggel és a középosztály az értelmi­ségen át megtalálja a kap­csolatot a munkássággal, mert a szocializmus már rég nemcsak osztálydoktrina, ha­nem a gazdasági rend igaz­ságtalanságainak kiegyenlíté­sére törekvő gondolatirány. A középosztálybeli értelmi­ségnek fel kell végre ismer­nie saját etikai hivatottsá­­gát, hogy tevékeny részese legyen a társadalom szükség­­szerű fejlődésének. Meg kell értenie, hogy a szocializmus nem szándékozik őt a becsü­letes munka szerény eredmé­nyétől megfosztani, nem sza­bad szerelmet és istentelensé­­get, hanem igazságos és kép­­mutatás nélküli erkölcsöt hir­det, nem zsarnokságot, hanem politikai, tudományos és mű­vészeti szabadságot jelent és nem a nemzeti eszme, hanem a nacionalizmusával üzérkedő sovinizmus ellen tör. Az ér­telmiségnek meg kell értenie, hogy a szocializmus nem csu­­pán gazdasági, hanem etikai mozgalom is, amely a gazda­sági automatizmust társa­dalmi, tehát emberi igazság­gal igyekszik helyettesíteni. Ebben az igyekezetben a szo­cializmus éppoly kevéssé nél­külözheti az értelmiséget, amely minden erkölcsi moz­galom élcsapata, mint ahogy az értelmiség nem nélkülöz­heti a szoc­ializmust amely értelemmel telíti a gazdasá­got. Intézményesen oldja meg a svábkérdést a belügyi kormány Egyetlen sváb sem bújhat ki az igazolás alól • Budakeszi végre magyar lesz A belügyi kormányzat egyik legfontosabb­­ feladatának te­kinti az ország anyagi és er­kölcsi romlásáért nagymér­tékben felelős magyarországi német fa­siszták ügyének végleges és igazságos rendezését. Intézményesen és nem tüneti kezeléssel történik a svábkér­dés megoldása. A hazai né­metség különböző elemeinek számbavétele és elbírálása már megkezdődött. A megol­dás módszerei többek között: széttelepítés, kötelező munka­szolgálat, internálás és Nép­bíróság elé utalás. Az irányí­tást és lebonyolítást új szerv, a Népgondozó Hivatal végzi, mégpedig nem központi admi­nisztrációval, hanem helyi szerveken keresztül. A helyi szervek működése rendkívül fontos a sváb­kérdés megoldásánál. Ilyenformán ugyanis egyetlen sváb sem bújhatik ki az igazo­lás alól. Értesülésünk szerint az el­járás nemcsak a volksbundista svábok ellen indul meg, ha­nem a hazai németség minden tagja ellen, aki nem volt pozi­tíven hűséges az országhoz. A széttelepítés, illetőleg köte­lező munkaszolgálat vagy in­ternálás ki fog terjedni tehát a hazai németség közömbös elemeire is, még inkább azokra, akik ugyan óvatosság­ból nem léptek be a Volks­­bundba, hanem megelégedtek azzal, hogy a nyilaspárt tag­jaivá legyenek. A különböző elbánási ka­tegóriák alól tehát csak azok a svábok mentesül­nek, akik az igazolóbizott­ságok előtt hűséges ma­gyar magatartásukat ha­tározott tényekkel tudják bizonyítani. A svábkérdés megoldásának egyik következménye lesz, hogy Budapest környéke végre magyar lesz. Feltétlenül elmennek a svá­bok Budakesziről, Budaörsről, Törökbálintról és az egyéb sváb falvakból, hogy helyet adjanak a földigénylő magya­roknak. A kormány semmi­­esetre sem akarja ezt a kér­déskomplexumot inhumánus módon megoldani és feltétle­nül szem előtt tartja az ország gazdasági érdekeit. A svábo­kat, természetesen széttele­pítve az Alföd szikes földjein helyezik el, hogy ily módon a mezőgazdaságra hasznos mun­kát végeztessenek velük. Két magyar háborús főbűnös is szerepel az első nemzetközi listán A szövetségesek az első vi­lágháború utáni mulasztások elkerülése céljából már 1943-ban olyan testületet szer­veztek, amelynek a háborús bűnök kivizsgálása és a bű­nösök törvény elé állítása a feladata. A szövetségközi bi­zottság hosszú előkészítő mun­ka után csütörtökön kezdte meg ülésezéseit Londonban, hogy véglegesen eldöntse, mi­lyen büntető fórum elé kerül­jenek az egyes háborús go­nosztevők. (Mint ugyanis is­meretes, a szövetségesek meg­egyezése értelmében a Quislin­­gek saját országuk bírósága előtt felelnek tetteikért, a hadijoggal ellentétben álló bűnöket elkövetett egyének bűntetteik színhelyén kerül­nek bíróság elé és csak azok­nak ügyét fogja nemzetközi bíróság tárgyalni, akik a há­ború előidézésével, illetve ki­­terjesztésével vádolhatók.) A bizottság — mint az el­nöki megnyitó ismertette — eddig 2524 ném­et, 110 olasz, 2 magyar, 17 bolgár, 2 albán és 2 román állampolgárt helye­zett a háborús főbűnösök név­jegyzékére. Hamarosan elér­kezik a tárgyalások megkezdé­sének időpontja — hangoz­tatta az elnök. —­ Úgy érez­zük, hogy érvényt fogunk sze­rezni az igazságnak. Míg a háborúba döntött or­szágok közvéleménye egyön­tetűen a bűnösök példás meg­büntetését követeli, Spanyol­­ország és bizonyos fokig Svájc is még mindig védőszárnyai alatt tart több háborús bű­nöst, több »semleges« lap pe­dig valóságos­­védőbeszédet tart a háborús bűnösök mel­lett. A moszkvai rádió ezzel kapcsolatban a legélesebb han­gon támadja a Franco-kor­mányt, amely még mindig ol­talmat nyújt Lavalnak és tár­sainak, valamint a svájci kormányt, amely nem merte letartóztatni a Svájcban tar­tózkodó német diplomatákat, hanem egyszerűen áttoloncol­­ta őket Németországba. Eré­lyes bírálatban részesíti a szovjet rádió azokat a semle­ges sajtóorgánumokat is (ér­dekes, hogy egyes norvég la­pok is a »semlegesek« tábo­rába tartoznak), amelyek fel­csaptak a háborús bűnösök védőügyvédjeivé- A MÁV a mai nappal fel­emelte a személyszállítási és fuvarozási díjakat A Magyar Államvasutak mai hatállyal az 1936 augusztus 1-én életbelépett menetdíjakhoz viszo­nyuva összes vonalain általános­ságban 250 százalékkal drágította a tarifát. Ez a tarifadrágítás vo­natkozik a személyszállítás díjai­ra, a kutya-, utipogyász és ex­­presszáru fuvarozási díjakra, az utóbbiakra azonban az 1938 októ­ber 1-én életbe lépett menetdíjak­­h­oz viszonyítva. A 250 százalékos tarifadrágítás vonatkozik az 1941 augusztus 1., illetve november 1-től érvényben volt úgynevezett fővárosi és vi­déki különdíjakra, amelyet a MÁV Budapesten és a vidéken érvény­ben lévő vám helyett szedett. Az általános tarifadrágulás érvényes az 1943 augusztus 1-i tarifához viszonyítva az iparvágányokra ki­állított kocsik után számított­ kocsikiállítási díjra, valamint a győr- -sopron—ebenfurti vasút vo­nalain. Ezen a vasútvonalon a személy- és poggyászdíjak az 1942 március 1-én érvényben volt tari­fához viszonyítva emelkednek, míg a fuvardíjak az 1912 június 1-én érvényes díjszabáshoz viszonyítva drágulnak. Az általános tarifadrágítás a gyakorlatban nem jelent túlságos megterhelést az utazó- és szállító­közönség számára. Az áremelke­dés minden viszonylatban csak néhány pengős. Budapesttől Deb­recenig a vasu­tijegy ára az új tarifa szerint Ill. osztályon 56 pengő, Miskoláig 49 pengő, Nagy­kanizsáig 56 pengő, Győrig 39 pengő és 60 fillér. Az általános díjemelés részletei egyébként a MÁV új hivatalos közlönyében, a Közlekedési Köz­löny vasárnap megjelenő számá­ban jelennek meg teljes pontos­sággal

Next