Világ, 1946. szeptember (378-402. szám)

1946-09-01 / 378. szám

V VILÁG - 378 SZÁM * ÁRA 40 FILLÉR Főszerkesztő SUPKA GÉZA DR. 1946 SZEPTEMBER 1 * VASÁRNAP 10.000 forintos pályázatunk feltételei 1Vagy a vihar a békekonferencián Antal Istvánt golyó általi halálra ítélte a NŐT Független, önálló Erdélyt! (S. G.) A parti békekonferen­cia eddigi lefolyása nem minden részletében mutat arra, hogy Iboosevelt magas szárnyalása, igazságra törekvő szelleme ural­kodnék rajta. Igen gyakran a­ puszta formalizmus, a paragrafu­sokhoz való rideg ragaszkodás sredleme mutatkozik ott, ahol ehelyett az Atlanti Okmány em­­beries közvetlenségének, jobb jö­­vővel biztató melegségének kel­lene uralkodnia. A tárgyalások néha kísértetie­sen emlékeztetnek a negyedszá­zad előtti s traketárgyalásnak­ arra a fázisára, amikor Wilson már elejtette kezéből az irányítást s helyette a vén bajkeverő stigrise és a túl kevéssé informált Loyd George beverte a kártyát. Amely fázisról egyébként Jcloyd George adott kései, de frappáns képet az emlékezéseiben. Márpedig az emberiség érdeke, s a lefolyt negyedszázad minden tanulsága azt parancsolja, hogy ennek a könnyelmű, a kérdéseket puszta hatalmi , szóval elintéző rendszernek mégegyszer nem sza­bad feltámadnia. . . Lehet, hogy Magyarország és az őt környező államok kérdése a­­négy nagy­ világpolitikai játsz­májában igen kis pontnak fest. De ne felejtsék el a hatalmasok, hogy Szerajevó nevét harminckét évvel ezelőtt valószínűleg igen kevesen hallották azok közül a milliók közül, akik im most már két világháború során vérüket adták azért a Végzetért, amely ebből a­ névtelen kis balkáni vá­roskából indult el véres útjára. Ámaz európai sorskérdések közé, amelyekre talán nem elég beható figyelemmel ügyel a Lu­­xembourg-palota vendégserege, tartozik a magyar-román meg­egyezés — vagyis egyszerűen Erdély — kérdése. Az a konferencia, amely herte­ken keresztül, néha már flotta­­tüntetésekkel és csapa­t­felvonulá­­sokkal tarkított tárgyalások kö­­zepette foglalkozott egyetlen vá­rosnak, Triestnek sorsával, ugyan­az a konferencia mos­t könnyed nemtörődömséggel, pusztán ■ az 1938-as status an­te quem­re hivat­kozással kívánná Erdély hovatar­tozását eldönteni. Holott valljuk és állítjuk, hogy az erdélyi­ pro­bléma egy területre sűrítve adja egész Kelet-Európa minden sú­lyos sorskérdésért: az etnikai, gaz­dasági és katonapolitikai nehéz­ségek egész végzetes összefogó-' aottságát. Ha ez a kérdés — amelynél pe­dig nem áll fenn a győző és le­győzött állam, a felatlós­ vagy ezenálló­ állam problémája (mert úgy Románia, mint Ma­gyarország áldozatául esett a könnyelmű müncheni egyezmény­nek, amely T­elet-Európát egy­szerűen és röviden a német L­e­­bensrau­m-ba utalta) — ha ez a kérdés nem nyer most igazságos és mind a két felet egyformán kielégítő vagy esetleg részletei­ben ki nem elégítő megoldást, akkor a Luxembourg-konferen­cia újabb viharmagokat ültet el a Közép- és Alsóduna mentén. Erdély kérdése — ezt a hatal­masok soraiban eddig egyedül a Manchester Guardian okos, előre­látó külpolitikai vezetése vette észre — az egész új békemű ex­­perim­entum crucis-n. Itt válik meg, vájjon az Atlanti Okmány szelleme valóban él-e, vagy pedig egyszerűen dohosodó sárguló pa­pírdarab lesz-e. * ■ Erdély 420 év, vagyis a mohácsi vész óta Európa mérlegének min­den legkisebb eltolódásra idegesen reagáló mérlegnyelve. Két világbirodalom: a hatalma teljében dőzsölő Habsburg-uralom és az Európa meghódítására in­duló ozmán hatalom élethalál­­játszmájának egyik legfontosabb aduja a másfél századon át. De nemcsak a politikai határok képleteiben mutatkozó nyers ál­lamhatalmak harcának tétje Er­dély. Talán még inkább szellemi, téren k is harci mezőny. Ama kor­nak, amikor a világszemléletek még vallási paravánok mögül vi­csorgatják egymás ellen a fogu­­kat, Erdély az egyik legszemléle­tesebb példaképe. A keresztény­ség három világvallása — a ka­tolicizmus, a protestantizmus és a keleti egyház — küzd ezen a kis földdarabon mell-mell ellen való harcot. S Erdély pompás szelle­miségére vall, hogy a viláájszem­­léletnek ebben az apokaliptikus küzködésében­­ a negyedik világ­nézet kerekedik felül: a gondolat­­szabadság világmegváltó eszméje, amely innen az unitarizmus val­­­lási formájába öltözve kezdi meg a 16- században Világhódító útját akkor, amikor Nyugat-Európa ezt a fogalmat még nem is ismerte. Ha a­­ demokrácia jelszavának van még egyáltalán értelme s ha még­ mindig azt jelenti, hogy a demokrácia egyenlő a gondolat feltétlen szabadságával, akkor a demokrácia jegyében küzdő hatal­­maknak és az ugyanebben a jegy­ben elinduló új világnak különös gonddal és­ szeretettel kell Erdély , sorsát kezelniük, mert ez a kis, hegyvölgyes ország európai­­de­mokrácia bölcsője, a gondolat tör­vénybe foglalt szabadságának ke­zese — két évszázaddal a phila­delphiai nyilatkozat előtt. . . A Románia által kért Ribben­■trop—Ciano-fáre úgynevezett bécsi döntés iparkodott ugyan Erdély dolgában valamelyes megegyezést teremteni. De nemhiába Bécsben született: magán viselte az évszá­­zadokra visszanyúló bécsi politi­­­­kának jellegzetességét­ Ahelyett, hogy békét teremtett volna az Er­délyért versengő két nép — a ro­mánok és a magyarok — között, inkább Eris­ almájaként hagyta meg közöttük ezt a nyitott­ és vé­resen sajgó kérdést, Divide et iné­­■pera. A bécsi döntés szántszán­dékkal teremtett olyan helyzetet Erdélyben, hogy a két népet ezen a címen bármikor egymás ellen lehessen uszítani, ha az egyiknek vagy másiknak netán eszébe jut­na rabtartó gazdája, a Harmadik Birodalom ellen lázadni. Ilyenkor elegendő volna csak egy gombot megnyomni, s a két nép figyelme az őket közösen érdeklő kérdések felől nyomban ráterelődnek Er­délyre. Pontosan azt­ a recipét követték itt Hitlerek, amelyet I­­Lipót császártól Ferenc Józsefig és Ferenc Ferdinándig minden habsburgi követett, aki a magyar függetlenségi törekvések lefojtá­­sára állandóan készenlétben tar­totta a magyarországi idegenajkú népek kom­ányo­­tató gyűlölkö-­ dését-Hitlerék számára a Goráig- Werke erdélyi térfoglalása volt az egyetlen fontos , az erdélyi magyar-román hatést a bécsi döntésben tisztán ennek a szem­pontnak figyelembe vételével húz­ták meg. * Erdély, a maga töméntelen­ nemzeti enklávéjával, nyelvi be­­türemkedéseivel nem is alkalmas arra, hogy területén belül­ bármi­féle megnyugtató választó­ vona­lat lehessen vonni. Mindig lesz­nek olyan nemzeti beszögellések, amelyek a másik nyelvterületbe benyúlnak s ezzel folytonos nyug­talanságokra adnak alkalmat. Erdélyben lakosságcserével sincs mit kezdeni­. A lakosság annyira földhöz nőtt a saját sok é­vszázados foglalkozása szerint, hogy csak tragikus kimenetele, a gyökérte­­lenség fájó életérzése lehet, a la­kosságcsere következménye. A hegyi pásztorkodásból élő románt, az erdőkben fúrfaragásból élő székelyt, a síkságon gabonaterme­lésből élő magyart és a városi mesterségekből élő szászt nem le­­het a maga életkeretéből bű­ntet­­­­lenül kitépni. Egyetlen megoldás kínálkozik. Az, amelyet e sorok írója , 1910 augusztusában Diamandi buda­pesti román diplomáciai megbí­zott előtt vetett fel,­­ amelyet most a Manchester Guardian, ve­tett fel két nappal ezelőtt. Úgy a magyar, mint a rom­án­ népre az egyetlen megnyugtató közös megoldás az lehet csak, ha Erdély régi, sok évszázadon­ keresztül bevált státusát vissza­állítják, vagyis önálló és függet­len Erdélyországot teremtenek Párisban. Ez, bevalljuk, radikális megoldás lenne, de mégis a régi históriai tradíciókban gyökerezik. Erdély akkor volt nagy, akkor volt tényező a világpolitikában, amikor a Habsburgoktól függet­lenítette magát és önálló nemzeti életet élt. És román szempontból is vis­­­szatérés lenne ez a megorlá­s a legnemesebb hagyományokhoz, mert az 1848 május 15-i, úgyneve­zett második balázsfalvi gyűlés emlékezetéhez kapcsolódnék, amely tudvalevőleg az erdélyi négy nemzet — a magyar, a román­, a székely és a szász náció — egyen­jogúságán és a jobbágyság föld­­hözjuttatásán alapult. Ha a Luxembourg-palota a kér-' désnek ilyen elvi megoldását el­fogadná, akkor ez az új état-tani■*­pon Kelet-Európa é® a Dunavöl­­gye egyik legértékesebb tagjává lehet, amely demokrati­kus beren­dezkedéssel valóban kiérdemelhet­né a Keleti Évája nevet. Az Erdélyhez fűződő magyar, igények bizonyára kielégülést nyerhetnének ké­t egyidejű intéz­kedésben. Az egyik az volna, hogy az úgynevezett Partium, vagyis Ma­­ pS!­úahnár­lagykáraly Debrecen Beszterce Kolozsvár Hódmezi­­•­vásárhely Temesvár Nagyszeben Belgrad Határmenti magyar többségű —Országhatár léről el Vasút Erdély határa Pár Komi határ

Next