Világ, 1947. május (577-599. szám)
1947-05-29 / 597. szám
||úW ' & VILÁG 597. SZÁM 12ARA 40 FILLÉR Főszerkesztő SUPKA GÉZA DR. Ma: Mussolini szerelmei 1947 MÁJUS 29 * CSÜTÖRTÖK Elindultak az első hadifogolyvonatok Moszkva körletéből A könyv napja és a könyv népe írta Tempelőt Éppen, huszadik éve van ezidén, hogy Miskolcon Supka Géza felvetette ’a könyvnatp 'gondolatát. Azóta befed és külső változások között immár beidegzetten visszatér Budapest és a vidéki városok eme háromnapos ünnepe, amikor valamelyes kis enyhe karneválos exhibicionizmussal áll a magyar író az utcán és rámosolyog a vevőre — aki ez alkalommal vissz? ■mosolyog rá. Ha nem veszi, annál inlpább. Huszadik évforduló az idei és egyben harmadik is: a felszabadulás óta harmadik könyvnap tér vissza. S mert utcáinak rendeebbek,közlekedésünk majdnembékebeli, a külső , kép egyre, kevésbbé akar az ostromra és egyéb kellemetlenségeikre emlékeztetni — hát úgy szeretnek, hogy a koltogynap is legyen szebb, jobb, magasabb rendű, mkit a regelőt főznek voltak. főkig a három év előtti múlthoz képest különbek. Nos, hamar, ünnep előtt, amikor a tervezők még csak papíron vázolták fel a székely síremlékeket és lázálom-kunyhókat, amelyekről valami különös képzettársítás folytán azt hittük, hogy a magyar könyv ünnepe részére megfelelő keretet nyújtanak — gyorsan és díszbeszédek kötelező mákonya nélkül gondoljuk át: a Nagy Változás meghozta-e a magyar könyv részére is az új és jobb kort? Hát . .. Igen, persze, tudjuk: drága a könyv, aminthogy minden drága, és az embereknek sürgősebb az elrongyolodott fuszeklik pótlása, mint jutányos áron beszerezni egy elsőkiadású Csokonait. De ezeken túlmenően, minőségben, színvonalban emelkedett a könyvigény? Egyáltalában: a magyar író, ha komolyan venné nevét és csakugyan megélhetési célból szeretneírni, nem pedig gázgyárban felíróként vagy más kenyérhajszában napszámosként felőrlődve , tengeri és a ráfizetés: rovatban alkotni — ugyan hány napra futná keresetéből a háromszázhatvan közül? Ez keserű kérdés — de fel kell tennünk, különben kulisszává degradálódnak a sátrak és a hozzájuk fűződő szónoklatok, kommünikék, riportok, nyilatkozatok és fotó, valamint filmbeszámolók. S mindezt nem valami zord pesszimizmus mondatja velem. A magyar nép pazar bőséggel dobálta ki forró és forrongó mélységéből a szellem géniuszait: szinte úgy látszik, hogy ettől a teremtő munkától úgy eltelt, hogy a fogyasztásra már nem maradt energiája. Rajtunk, most élőkön, a Nagy Változások korának szemtanúin és munkálkodóin múlik, hogy a magyar a Könyv Népé legyen — a jó magyar könyvé, természetesen. Mikor, ha most nem? Nem kell hozzá más, mint azt tudni, hogy a Könyv nem a napé, hanem az egész életé. Kivádlkép a mi, magyar életünkké, amelyet csak a múlt és a jövő , egybefonódó szellemének ismerete, tisztelete tett teljessé. A pártok között mutatkozó ellentétek újabb belpolitikai válsággal fenyegetnek A politikai helyzet mára valamivel komorabbra fordult. A bankok államosításának ügyében, amely a pártok közötti megbeszélések gyújtópontjában áll, egyelőre nem mutatkozik a megegyezéses kibontakozás lehetősége. Tegnap délután a pártok gazdasági szakértői tanácskoztak a hároméves terv egyes pénzügyi és gazdasági vonatkozásairól, azonban ezen az értekezleten értesülésünk szerint a bankok államosításának ügye nem került szóba: a helyzet tehát ugyanaz, mint néhány nappal ezelőtt volt. Viszont politikai körökben attól tartanak, hogy a szembenálló felfogások képviselői anynyira beásták magukat, hogy a kompromisszántos megoldásnak egyre kevesebb valószínűsége van. A kommunista párt politikai bizottsága tegnap ülést tartott, az ülésről kiadott kommüniké azt mutatja, hogy a párt ragaszkodik ahhoz a követeléshez, hogy a három nagy bankot államosítsák. A kommüniké sajnálattal állapítja meg, hogy a szociáldemokrata pártnak a kérdésijén vagylagos áláspontja van: vagy az egész hitelszervezet államosítását vagy állami ellenőrzését követeli. Az egész hitelszervezet államosítása a kommüniké szerint az azonnal szükséges rendszabályok elodázását célozza, a kommunista párt szerint a három nagy bank, azonnali államosítása elengedhetetlenül szükséges, de ezen túlmenően az államosítást most kell végrehajtani. A kommüniké, ugyanekkor éles kritikát gyakorol a kisgazdapárton belül működő »kerítős vezetés« fölött. Októbertől havonta húsz autóbuszt állít forgalomba a Beszkárt Ma reggel Vas Zoltánt, a Gazdasági Főtanács főtitkárát a külterületek üzemi bizottságainak vezetői népes küldöttségben keresték fel. Előadták, hogy a közúti közlekedés tarthatatlanul rossz és új autóbuszok beszerzésére a Gazdasági Főtanács segítségét kérték. Megírtuk már, hogy a kereskedelmi miniszter autóbuszalvázak beszerzésére 6.700.000 dollárt helyezett kilátásba, a karosszériák itthoni gyártására azonban még nincs fedezet. Vas államtitkár a küldöttségnek adott válaszában kijelentette: a karosszériagyártásra 20 millió forintot fognak előteremteni. • Ennek a hitelnek egyetlen feltétele: mihelyt az új kocsikat üzembe helyezik, le kell szállítani az autobussviteldíjakat. 65 személyes buszok A Gazdasági Főtanács főtitkárának ígérete után megvan a remény, hogy még az idén forgalomba kerülhet a külföldön megrendelendő autóbuszok egy része. A Beszkárt szakértői külföldi útjuk során Parisban, Lyonban, Londonban, Milánóban, Bernben, Genfben, Lausan,Leban és Zarickben tanulmányozták az autógyárakat. Az egyik londoni gyár autóbuszai várajánlatát tartják elfogadhatónak. Ez a vállalat 65 személyes autóbuszokat ajánl és a szállítást már októberben kezdené. Havonta 20 autóbuszt tud a Beszkárt rendelkezésére bocsátani. A főváros közlekedési bizotsága legközelebb foglalkozik a kérdéssel és előreláthatón ennek az ajánlatnak elfogadása mellett dönt. Az ígéret, amely a Gazdasági főtanács részéről hangzott el, lehetővé teszi, hogy még a nyár folyamán meginduljon az új autóbuszok karosszériáinak gyártása, úgy hogy októbertől kezdve havonta 28 új autóbusz forgalombaállításával lehet majd javítani a közlekedésen. Egyelőre mintegy 150 autóbuszt rendel a Beszkárt, de az autóbuszüzemet tovább fejlesztik és a most elkészült terv szerint három év alatt 360 autóbuszt állítanak forgalomba. A cél: a város belterületéről kiszorítani a villamost. Mihelyt az autóbuszokat szállítják, a következő autóbuszjáratok lesznek üzemben: Módosulnak a mai járatok 2-es: Apponyi-tér, Lánchíd, Mészáros-utca, Németvölgyi-út. 7-es: Hungária-körút, Lánchíd, Mechwart-tér. 1-es: Mártírok útja, Törökvész-út, Nagybányai-út. 12-es: Boráros-tér, Nagykörút, Margithíd, Széll Kálmán-tér. 15-ös: Boráros-tér, Szabadság-tér, Pannonia-utca, Dráva-utca. 17-es: József-körút, Kőbányai-út, Erdész-utca. 21-es: Boráros-tér, Csepel. 22 es: Széll Kálmán-tér, Budakeszi gyógyszertár. 24-es: Thököly-út, Erzsébet királyné-út, Pestújhely körforgalom. 25-ös: Thököly-út Erzsébet-királyné-út, Rákospalota. 18-as: Óbuda, Flórián-tér, Üröm, Kossuthtelep. Új vonalak 5-ös: Dózsa György-út, Wesselényi-utca, Dohány-utca, Lánchíd, Pasaréti-tér. 8- as: Keleti pályaudvar, Szent László-út, Újpest, Szent István-tér. 29-es: Ko-lozsi-tér, Zöldmál-Csatárka-út, Kapy-utca, Pasaréti-tér. 9-es: Fiumei-út, József-utca, Szabadsági ad XII. ker. elöljáróság. 8-as: Budaörsi-út, Farkasréti temető. 27-es: Hegyalja-út, Budaörsi-út, Repülőtér. 4-es: Fővámtér, Szabadság híd, Budaörsi-út, Budaörs. 6-os: Marx-tér, Margithíd, Flórián-tér. 1.6-os: Gellérttér, Budafoki-út, Andor-utca. 1-es: Hungária-körút, Andrássyút, Szabadsági út, Daróczi-út. 4-es: Hungária-körúti vonal, Tomcsányi-utca, Váci-út. (Később ugyanezen a vonalon trolleybusz veszi át a közlekedést). 23-as: Boráros-tér, Soroksári-út, Pestszenterzsébet, Jókai-út. HA: Margithíd, Zárda-utca, Vérhalomtár. 14-es: Hungária-körút, Józsefutca, Lánchíd, Városmajor. 28-as: Széll Kálmán-tér, Kútvölgyi-út, Fácán. 31-es: Flórián-tér, Szentendricint, Pünköszifürdő. 8-as: Oktogon-tér Lánchíd, Déli pályaudvar. 26-os: Oktogon-tér, Margithíd, Margitsziget. 31-es: Csepel, Szent Imre herceg-tér, Királyerdő. 19-es: Déli pályaudvar, Orbánhegyi-út, Szabadsághegy. 32-es: Hungária-körút, Nagy Lajos király-útja, Kerepesi-út. 33-as: Szent István park, Ferdínánd Had, Rottenbiller-utca, Orczy-tér. Trolleybusz fog közlekedni: a Soroksári-út Hungária-körút, váci úti vonala, továbbá a Baross-utcai vilamosvonal megszüntetésével a Kálvin-tér és az Orczy-tér között a Baross-utcán. A HÉV tehermentesítésére is autóbuszjáratokat terveznek, mégpedig Szentendre—Visegrádi Marx-tér—Szentendre, Bosnyák , tér—Árpádföld, Baross-tér—Cinkota, Baross tér—Duhaharaszti, Móricz Zsigmond-körtér—Érd ka,zött. ‘A’ közelgő válság szele érezhető a pártharcok közírói aktív orvaién is. A kommunista párt szócsöve egész sereg kisgazdapárti képviselő ellen azt a vádat emeli, hogy vidéki beszédeikben lényegesen eltértek a koalíció álláspontjától. Ugyanekkor Balogh István államtitkár arról ír, hogy a válságot meg kell előzni és megállapítja, hogy a munkás, pártok hároméves tervében a bankok államosítása egészen a legutóbbi időkig nem szerepelt. Mindez azt mutatja, hogy a politikai élet üteme lényegesen meggyorsult és hogy a bankok államosításának kérdése újabb politikai válságot robbanthat ki. A válság egyelőre még nincs itt. De a jelek arra urapalnak, hogy nagy lépésekkel közeledik. Szovjet segítség az árvizek megelőzéséhez Szviridov altábornagy még április 2-án levélben közölte Nagy Ferenc miniszterelnökkel, hogy a 1945 őszén Győr környékét árvízzel fenyegető gátszakadást a Szovjetunió elemi csapásnak tekinti és a helyreállításához szükséges közszállítási munkát mint baráti segítséget nyújtotta a magyar közársaságnak. Nagy Ferenc miniszerelnök meleg köszönetét fejezte ki a Szovjetunió baráti segítségének újabb megnyilvánulásáért. Itt kell megemlékeznünk arról, hogy a Szovjetunió légrobbantó, légi felderítő és légibombázó alakulatai — teljesen költségmentesen — immár a második télen, is döntő részt vállaltak határvizek megakadályozásában. Egy gyár 62 munkása szenvedett gyomormérgezést Tegnap este több gyári munkás súlyos mérgezési tünetek között rosszul lett a Magyar Ruggyanta,árugyár Kerepesi út 17. számú telepén. A mentők hét munkást az OTI baleseti kórházba, húszat a Rókus-kórházba szállítottak. Rajtuk kívül körülbelül 35 munkáson végeztek gyomormosást s ezek egy részét a Bajcsy-Zeilinszkykórházba, másik részét lakására vitték. A tömegmérgezés ügyében a rendőrség széleskörű vizsgálatot indított. Megállapították, hogy az éjjeli turnusban dolgozó munkások tojásos tésztát vacsoráztak és nem sokkal a vacsora elfogyasztása után léptek fel rajtuk a súlyos gyonjasgörcsök. Valószínűnek látszik, hogy a tojásos tészta tartalmazott palarilyen, mérges, anyagot.