Világesemények Dióhéjban, 1978 (22. évfolyam, 1-12. szám)
1978-10-01 / 10. szám
kétségtelenül pontokat nyert a General Motorsszal és a Chryslerrel szemben, sőt a FIAT rovására is, hosszú távra azonban már más felállás várható. NÉGY MOTOR VAGY TIZENNÉGY A stratégiai fegyver a technika, az ésszerűsítés. Ebben viszont már nem a Peugeot-Citroën a bajnok, hanem a Volkswagen, a Ford és a FIAT. A nyugatnémet csoport Nyugat-Európa legkorszerűbb autógyártó felszerelésével rendelkezik, a legegységesebb sorozattal. A Ford ugyancsak képes arra, hogy a kiskocsitól a nagyig minden igényt kielégítsen. És ehhez mindössze négyféle motorja vár beépítésre. A Peugeot-Citroën üzemei ezzel szemben szétszórtak, a sorozatában lyukak vannak, és főképpen tizennégyféle motort épít a kocsijaiba. Mivel műszakilag korszerűtlenebb, elkerülhetetlen az elavult üzemcsarnokok bezárása, az elbocsátás. A Peugeot-Citroën új győzelmének a büszke tudatában kiviteli hódításokra indul. Csakhogy a piacokat ma már a nagy tőkeerős cégek nem exporttal veszik be, hanem üzemépítésekkel. Egy-egy csoport erejét immár nem azzal mérik, hogy az anyaüzemben mennyi kocsit gyárt, inkább a másutt létrehozott fióküzemekkel; Mexikóban, Argentínában, Brazíliában, Észak- és Nyugat-Afrikában. Márpedig ebben a hódításban a FIAT és a Volkswagen, sőt még a francia állami Renault is összehasonlíthatatlanul korszerűbb a Peugeot- Citroënnél. Műszakilag az a jelentős tényező, hogy az új nemzetközi munkamegosz ta tásban az autógyártás mintegy hétköznapi tevékenység lett. Alacsony technológiai igényű, olyan mint a textilipar, a vasolvasztás, a cipőipar vagy a rádió, magnetofon, televízió. A többnemzetiségű mammutcégek szívesen engedik át az alacsony munkabérű országoknak, csinálják ott. Az ultramodern autógyárakban mintegy tíz éve tértek át a teljes automatizáltságra. Az első nagy, igen kevés munkást foglalkoztató „kísértet üzemek” a Volkswagennél és a japán Toyotánál kezdtek működni. Az alvázakat robotok hegesztik. Az egész termelési folyamatot központi számítógép irányítja, és ezek a masinák hamarosan beépülnek a kocsikba is; az utakon ők vezetnek majd, a sofőrnek szinte csak ébren kell lennie. A minicsodát úgy hívják, hogy mikroperceptor, hasonlatos a nyomtatott áramkörhöz. Néhány négyzetcentiméter nagyságú lemezre ráviszik az egész számítógéptechnikát. A CHRYSLER DIKTÁL Az amerikai előrejelzések szerint az autóipar 1980-ra négyszer-ötször anynyi elektronikát használ majd, mint most. Ebben a Renault ugyancsak lényegesen messzebb tart a Peugeot- Citroënnél, mert társult a tengerentúli Bendix-Szel. A nagy garral beharangozott üzlet valójában tehát nem a Peugeot-Citroen győzelmét hozta az amerikai Chrysleren, éppen megfordítva. A francia cég függősége csak növekedett az amerikaitól. A Chrysler részt vett az Apolló-program robotjainak az építésében, felment a Holdra, de legfőképpen az Egyesült Államok hadseregének az első számú szállító-