Világgazdaság, 1969. szeptember (1. évfolyam, 164-184. szám)

1969-09-02 / 164. szám

MAGYAR GAZDASÁG - VILÁGGAZD­AS­ÁG ........ A VILÁGSAJTÓBÓL Részvényérdekeltséget FINANCIAL TIMES kívánnak az arab olajországok A zambiai rézbányák részleges álla­mosítását bejelentő elnöki nyilatkozat után a nagy olajvállalatok számára bal­­jóslatúan hangzik az OPEC-ben egye­sült olajexportáló országok elhatározá­sa, hogy helyet kívánnak maguknak a részvényesek között — fejti ki Chris­topher Tugendhat az angol gazdasági napilap hasábjain. Az érdekelt kormá­nyok a „részesedés” kifejezést használ­ják, amelyet az olajvállalatoknak mind a termelő, mind a fogyasztó országok­ban kifejtett tevékenységére egyaránt vontatkoztatnak. Ez az igény tulajdon­képpen nem egészen újkeletű, hiszen Irán és Irak már a háború előtt része­sedést kívánt szerezni a területén mű­ködő olajvállalatokban, de ezt az akkori erőviszonyok miatt nem tudták elérni. A szunnyadó kérdést most Ahmad Jamani, Szaúd-Arábia olaj- és nyers­anyagügyi minisztere vetette fel, aki az állami tulajdonban levő Petromin vál­lalat számára 50 százalékos részesedést kíván az amerikai tulajdont képező Aramco vállalatnál. Bár az Aramco természetesen nem ért egyet ezzel a kívánsággal, a javas­lat széles körű támogatásra talált. Az érdekelt kormányok már nem érik be azzal, hogy részt vegyenek a saját te­rületükön folyó kitermelésben, hanem be akarnak kapcsolódni a vertikális te­vékenységbe, a finomításba, elosztásba és értékesítésbe is. A javaslat többek között alkalmas arra, hogy egységbe kovácsolja az OPEC tagjait, amelyek kereskedelmi és politikai vetélkedésük miatt csak jelen­téktelen közös eredményeket tudtak el­érni. Ez a célkitűzés háttérbe szoríthatja egyéb ellentéteiket és egyesítheti az OPEC-országok erejét. Jamani azzal érvel, hogy javaslata a termelő országok kormányai és a főbb olajvállalatok közös érdekein alapszik és hangsúlyozza, hogy a részesedés nem az államosításnak valamely burkolt formája, hanem a közös érdeket — a magas olajárak fenntartását — szolgál­ja. Vitás az lehet, hogy miként osszák meg a profitot és hogy ebből a szem­pontból csupán a kitermelés jöjjön-e számításba, vagy kiterjedjen-e a válla­latok egész tevékenységi körére. A szaúd-arábiai miniszter elég éles­látású — úgymond — annak felismeré­séhez, hogy az olajkitermelés egyszerű államosítása nem szolgálná a termelő­országok érdekeit sem, mert az olaj­­társaságok akkor nem működnének együtt a kormányokkal az olajárak fenntartásában, hanem igyekeznének az olajat a termelőktől a lehető leg­olcsóbban megvásárolni. A kormányok és vállalatok eladók és vevőkként tör­ténő szembeállítása esetén a vállalatok jutnának előnyösebb helyzetbe, mert csak nekik van a világot átfogó érté­kesítési hálózatuk. A feldolgozáshoz, szállításhoz és értékesítéshez szükséges saját berendezés és szervezet megterem­tése messze meghaladná a termelő­­országok erejét és egyébként is az olaj­árak rovására menő versenyhelyzetet teremtene az olajvállalatokkal. Ez dilemma elé állítja az érdekelt kormányokat: egyfelől arra töreksze­nek, hogy fokozottabb ellenőrzésük alá vonják olajtermelésüket és csökkentsék függésüket a külföldtől, másfelől az en­nek eléréséhez szükséges intézkedések nemcsak igen költségeseik, hanem le is szorítanák az olajárakat. A részesedés viszont kísérlet­ a politikai célnak ál­dozat nélküli elérésére. A kormányok biztosítják a vállalatoknak, hogy részt vehetnek a termelésben és viszonzás­képpen ezek részesedést adnak a kor­mányoknak vertikális tevékenységük eredményéből. A jól átgondolt terv azonban sok ne­hézséget rejt. Az első kérdés, hogy mi­vel fizetnek a kormányok a részvéte­lért? Jamaini elgondolása szerint a rész­letvásárlás gyakorlata szerint olajjöve­delmükből törlesztenék a részvények vételárát. , Pillanatnyilag még nem lehet meg­jósolni a részesedési javaslat jövőjét. Valószínűleg a kormányok és vállala­tok tárgyalásainak legfontosabb témája lesz, sőt leheteséges, hogy radikálisan megváltoztatja a két fél viszonyát an­nál is inkább, mert az 1980 körül lejáró koncessziók helyett valamilyen új for­mulát kell találni. (1969. augusztus 23.) A három Maghreb-ország: Marokkó, Algéria és Tunézia nem követi a fran­kot a leértékelés útján. Ez voltaképpen azt jelenti, hogy a hajdani francia gyar­matbirodalom súlypontját képező há­rom ország megszakítja utolsó kapcso­latát is a frankövezettel. A volt anya­országgal való forgalomban a marokkói dirham és az algériai és tunéziai dinár régi aranyparitásának fenntartása nem jelent mást, mint felértékelést a régi frankövezet vezető valutájával szem­ben. Rabal­ot, Algírt és Tuniszt kétség­kívül nem csupán politikai megfon­tolások vezették ebben az elhatározá­sában. A gyarmati függőség fokozatos megszüntetése során a három nagy észak-afrikai ország már régen szisz­tematikusan lazítja Franciaországhoz fűződő kapcsolatait. A folyamatot gyor­sította számos komoly konfliktus, első­sorban a­z algériai felszabadító háború, a tunéziai francia telepesek vagyoná­nak kisajátítása, a Ben-Barba-ügy stb. Az észak-afrikai államok pénzügyei tel­jesen leváltak a francia jegybankról és a francia államkincstárról. A frank­övezet vám- és kereskedelempolitikai szempontból való feloszlását végül gaz­dasági konfliktusok is siettették. Az észak-afrikai országok állami ön­állóságukat mindjobban használják arra is, hogy önálló kereskedelempolitikát A Maghreb és Franciaország útjai elválnak egymástól folytassanak. Franciaország a Közös Piachoz való csatlakozással mindinkább Nyugat-Európa felé orientálódott. Ki­vitelének 1958-ban még 38 százaléka irányult a frankövezet országaiba, 1967- ben már csak 14 százalék. A három Maghreb-ország pedig 1969 májusában már csak 5,6 százalékát vette át a fran­cia exportnak 302 millió frank érték­ben, és hasonló irányzatot mutat, ha a forgalmat hosszabb időre összehason­lítjuk. Az­ egykori anyaország részese­dése a Maghreb-országok be- és ki­vitelében erősen megcsappant, Tunézia esetében például éppen a felére csök­kent. Marokkó, Algéria és Tunézia számára Franciaország gyarmati értelemben vett anyaországból mindjobban verseny­társsá változott, főleg a mezőgazdasági termékek tekintetében. Ezek az­­államok mind nagyobb érdeklődést tanúsítottak az EGK felvevőképes piacai iránt és ott gyakran kedvezőbb bevásárlási le­hetőségekre is találtak. Ha leértékelték volna valutájukat, Franciaországba irá­nyuló szállításaikkal ezentúl 12,5 száza­lékkal kisebb devizahozamot érhettek volna el. Ezenkívül teljesen önálló gaz­dasági és valutapolitikájuk folytán sem­mi olyan ok nem késztette elveit a le­értékelésre, amely azt Párizs számára elkerülhetetlenné tette. (1969. augusztus 22.) Jöannesblatt Nyugatnémet megjegyzések féléves külkereskedelmünkre A düsseldorfi lap megállapítja, hogy Magyarország idei első félévi külkeres­kedelme igen kedvezően alakult. A lap ezt egyrészt az új gazdasági mechaniz­musnak, másrészt a nyugat-európai konjunktúrának tulajdonítja, meg­jegyzi: a jó eredmény olyan időpont­ban állt elő, amikor úgy látszik, a kelet-nyugati kereskedelem­ bővülése elérkezett a felső határához. A kelet­európai országok termékei ugyanis csak korlátozott mértékben találnak piacot a nyugati ipari országokban, agrártermékeik kivitelét pedig az EGK mezőgazdasági piacrendjének diszkri­minációi gátolják és a külkereskedelem bővítésére irányuló erőfeszítéseiknek a hitelek növekvő kamatszolgálata is határt szab. Magyarországnak mindenesetre, sike­rült nagyobb rugalmasságot tanúsíta­nia külkereskedelmi ügyletei lebonyo­lításánál, a többi között azzal is, hogy mind több vállalata kapja meg az ön­álló exportálás jogát. A KGST-n belül Magyarország szorgalmazza leginkább a „nehézkes” külkereskedelmi eljárá­sok reformját és ébren tartja a gon­dolatot, hogy a KGST-valutákat először a KGST-n belül, majd később a dol­lárterület viszonylatában is konvertibi­lissá kellene tenni. Kiáll amellett, hogy nemcsak a váltóárfolyamokat, hanem a külkeresekdel­mi árakat és a vámokat is a piac követelményeinek megfele­lően kellene megállapítani. Ebben az összefüggésben logikus az a lépése, hogy felvételét kérte a GATT-ba. Rea­lisztikusabb lett — úgymond — Ma­gyarország a Közös Piac megítélésében is. Az utóbbi években még ragaszko­dott ahhoz, hogy az EGK tagországai­val külön-külön kössön kétoldalú egyez­ményeket, tavaly azonban közvetlenül Brüsszel kötött megállapodást a sertés­­kivitelről a Közös Piac egészét illetően. A kooperáció szinte varázsigévé vált a Nyugattal való gazdasági kapcsola­tokban.. Ebbe a fogalomba azonban — meghatározatlansága miatt — sok min­den belefér, a nyugati licenc és know­how megvásárlásától a közös gyártásig külföldi és magyar cégek között. A kooperáció mögött — a nyugatnémet lap szerint — sokszor kompenzáció áll, amelyre a szabad áru-, szolgáltatási és tőkeforgalom hiánya kényszeríti a feleket. A lap végül a VILÁGGAZDA­­SÁG­ra hivatkozva tekinti át Magyar­­ország 1968-ban kötött kooperációs egyezményeit. (1969. augusztus 23.) A cipőexportunk minőségi gondjai Közel háromnegyed éve írtunk a szö­vetkezeti exportcipők minőségi problé­máiról. A TANNIMPEX­­és a cipőipari szövetkezet tízéves kapcsolatában ekkor vált először komollyá e kérdés, amely már a korábban kivívott jó hírnevet is veszélyeztette. Joggal hittük, hogy intő jel ez, hiszen pénzügyileg is számot­tevő kihatása volt a presztízsveszteség mellett. A TAM­IMPEX által rendelkezé­sünkre bocsátott minőségvizsgáló jelen­tések szeriint azonban nem ez történt. A korábban megállapított minőségi ki­fogások máig is érvényesek. Sőt, né­hány szövetkezetnél tovább növekedtek. Változatlanul a legtöbb problémát a műszaki hiányosságok és a gyártásközi ellenőrzés lazasága okozta. Rendkívül elgondolkoztató, hogy míg tavaly augusztusig 60 ezer pár cipő kerül vissz­aruzásra, a TAMNIMPEX raktárai je­lenleg már 90 ezer párnál tartanak, s enn­ek az értéke megközelítőleg mint­egy 15 millió forint. Kétségtelen, hogy a szövetkezetek vesztesége koránt sem ilyen mérvű, hiszen az átválogatás, ja­vítás után bizonyos mennyiség kiszál­lítható. Mégsem hanyagolható el az a tény, hogy a második negyedév össze­sítését vizsgálva, csaknem 12 százalé­kát kapta vissza exportra felajánlott és lekötött cipőinek a szövetkezeti ipar. A műszaki hiányosságok közül ki­emelkedik a deformált kéreg, a bélés­­ráncosság, a kifogásolható talpszél-köszörülés, a felületes kikészítés, a gon­datlan és szakszerűtlen csomagolás. A szövetkezetek máig sem oldották meg megnyugtatóan a gyártásközi ellen­őrzést és a végmeózást. Gyakori a szak­szerűtlen minősítés. Olyan árukat is exportképesnek ítélnek a minőségi el­lenőrök, amelyek a belföldi piacon is csak csökkentett áron értékesíthetők. Többször mutattak be a szövetkezetek olyan tételeket a minőségellenőrző szer­veknek, amelyek a megadott előírá­soktól nyilvánvalóan eltérnek. Elég né­hány példát említeni. A jónevű Pécsi Cipész Ktsz NSZK- megrendelésre- női multuk pumpa cipőt kíván szállítani. A bemutatott 6660 pá­rás tételnél a felületi sérülések, bélés­szakadások, az orr-részek berepedése, a sarokbehúzók sérülései olyan nyilván­való hibaként mutatkoztak, amit a helyi meónak okvetlenül észre kellett volna vennie. A szövetkezet lengyel exportra készült 10 ezer pár női lakk­­cipőjét is szemmel látható hibák miatt kellett visszarúzni. Ez annál is súlyo­sabb, mert egy későbbi lengyel szállít­mánynál megismétlődtek a hibák: az újabb 10 ezer párból 7500-at utasított vissza a MERT. Igaz, hogy a kiesett mennyiséget a külföldi partnerek elő­zékenyen újabb rendelésekkel hidalták át, lehetőséget adva a sztornírozott té­telek kijavítására, mégis aligha növeli mindez a szövetkezet hírnevét. Különösen súlyosan esett a latba, hogy a Balaton Ktsz 30 ezer pár cipőt kapott vissza Ausztriából, minőségi ki­fogások miatt. A sarok­leválások már az átvételnél jelentkeztek. A szövetke­zetet több mint 4 millió forint veszte­ség érte volna, ha az átválogatáso­s ja­vítások után mintegy 10—12 ezer pár cipő nem vált volna kiszállíthatóvá. Azóta a ktsz-mél néhány figyelemre méltó műszaki intézkedés történt. Az év végi nyereségrészesedésnél azonban így is k­omoly mementó lesz a tagság számára ez a kudarc. A szövetkezeti cipőipar egyik erős­sége az Endrődi Cipész Ktsz. Eredmé­nyes exporttevékenységéért a közel­múltban elnyerte a Minisztertanács Vándorzászlaját. De még itt is gyakori, hogy a felületi sérülések, a szennyezett, elmosódott címkeragasztás, a nem meg­felelő tisztázás átvételi problémákat okoz. Műszaki és esztétikai kifogások miatt több angol rendeltetésű tételt uta­sítottak vissza az Egri Cipész Ktsz-től is, akárcsak a nagykanizsai cipészektől. Sorolhatnánk tovább is azokat a szö­vetkezeteket, ahol a műszaki lazaságok és a minőségellenőrzés gyengesége pénz­ügyi veszteséghez vezetett, de úgy hisz­­szük, felesleges. Egy azonban tény, az a mennyiségi felfutás, amely a szövetke­zeti cipőipart az utóbbi időben jellemzi, bármennyire is örvendetes dimamikai­­lag, egyre sürgetőbbé teszi, hogy a mi­nőség is lépést tartson ezzel az inten­zitással. A Központi Népi Ellenőrzési Bizottság tavalyi vizsgálata szerint az egész magyar könnyűipart terhelő köt­bérek felét a cipőiparra vetik ki, s ebből mind jelentősebb rész hárul a szövet­kezetekre. Egy évvel ezelőtt a TANN­IMPEX cipőosztályán a szövetkezeti műszaki vezetők részvételével már ta­nácskozást tartottak a további minőség­­romlás megakadályozására. A jelek sze­rint azonban a tanulságok gyakorlati levonása máig is késik sok helyütt. Nem feledteti ezt az sem, hogy az eltelt idő­szakban néhány szövetkezet termelése egyenletesebbé vált, több helyen kor­szerűsítették a gyártástechnológiát A régi hírnév visszaszerzése még várat magára. Szeles Csaba AZ EXPORT-IMPORT ENGEDÉLYEK NAPI POSTÁJÁBÓL .................................................... A Lipcsei Őszi Vásár megnyitása al­kalmából a Külkereskedelmi Miniszté­rium engedélyezési főosztályán jóvá­hagyták az 1970. évi export-, illetve importengedélyeket — tájékoztattta munkatársunkat Berényi Lajosné. Az engedélyek közül csupán néhányat emelünk ki, így magyar külkereskedel­mi vállalatok 1970-ben a Német Demokratikus Köztársaságba exportál­hatnak egymillió rubelért élelmiszer­ipari gépeket; különféle acélszerkeze­teket 6 millió rubelért; szerszámgépe­ket 2 millió rubelért; magnetofonokat 2 millió rubelért; takarmányvető­magvakat egymillió rubelért. A jóvá­­hagyottak között szerepel 75 teher­gépkocsi, 1100 autóbusz, 500 traktor, és 7 millió négyzetméter pamutszövet kiszállítására szóló engedély. Az importlistán, a többi között, az alábbi tételek vannak: műanyag fröccs­öntő gépek 800 ezer rubelért; gumi­ipari gépek félmillió rubelért; sport­cikkek 250 ezer rubelért; csónakmoto­rok 50 ezer rubelért; háztartási gáz­készülékek 2 millió rubelért; vadász­­fegyverek 100 ezer rubelért; háztartási cikkek 1,5 millió rubelért; textilgépek 2 millió rubelért; konfekcióipari gépek félmillió rubelért; különböző élelmi­­szeripari gépek és berendezések 2 mil­lió rubelért; szerszámgépek 3 millió rubelért; háztartási varrógépek egy­millió rubelért, autódaruk félmillió rubelért. Ezenkívül közel 10 ezer sze­mélygépkocsi behozatalát hagyták jóvá 1970-re. A hétfői postában továbbiakban jó néhány nyugati országokra szóló export­engedély található. Az NSZK részére 1970-re másfél millió márkáért gyógy­szeralapanyagokat és 1300 tonna vas­huzalt szállíthatunk. Egymillió dollár­ért Nyugat-Európába zárak és tartozé­kok kivitele vált lehetővé. Görögország­nak még ebben az évben 20 ezer dol­lárért exportálhatunk ébresztőórákat, Finnországnak 20 tonna alumíniumle­­mezt, Brazíliának 100 tonna alumínium­­tömböt, Olaszországnak 5000 tonna hengereltárut, Nyugat-Európába 160 tonna vaj exportját bonyolíthatjuk le. A textíliák köréből az NSZK-ba 10 000 darab ágyneműt, Görögországba 10 000 dollárért zsebkendőket szállíthat ki a külkereskedelem. Ausztriába és Svájcba 2000 tonna napraforgó­ olajat küldünk. Ausztriából 20 ezer pulóver, 30 ezer­­tubus fogkrém érkezik, Algériából 500 tonna lencse, Ausztriából és Francia­­országból több ezer darab naposkacsa, jérce és kakas, Svédországból 10 ezer dollárért orvosi műszer, Ausztriából 50 ezer dollárért hidraulikus elem és 50 ezer dollárért kerékpár-köpeny. A belföldi választék bővítésére az export-import-engedélyezési főosztá­lyon jóváhagytak egy 3 millió dolláros engedélyt Jugoszláviával. A magyar export főbb tételei méz, dió, mák, gyapjúszövet, háztartási műanyagcik­kek, háztartási kvarclámpák, minőségi borok, sportcikkek, pamutméteráru, kukta gyorsfőző. Az import főbb téte­lei: g­ázbojler, hűtőszekrény, kötöttáru, férfi nylon­ing, sör, bútor, gépi sző­nyeg, papír-szalvéta. Ugyancsak a bel­földi választék bővítésére Lengyel­­országból 300 darab varrógép érkezik. BNV HELYETT ÖNÁLLÓ KIÁLLÍTÁS Rendhagyó kiállítást rendezett a nyugatnémet Bayer AG. vegyipari kon­szern Budapesten. A hétfőn megnyitott „hibrid” bemutató az effektív árukiál­lítás mellett filmvetítéssel egybekötött előadássorozatból, konzultációkból, üz­leti tárgyalásokból áll. Háromévi távolmaradás után jelent­kezik magyarországi kiállítással a Bayer cég, utoljára 1966-ban vett részt a Bu­dapesti Nemzetközi Vásáron. A magyar vállalatokkal kötött nagy volumenű üz­letek — évente mintegy 10 millió márka értékű vegyipari alapanyagot szállít a Bayer többek közt a Budalakk, a Győri Vegyipari Vállalat, a Villamosszigetelő és Műanyaggyár részére — ismeretében­ érthetetlennek tűnhet az NSZK-beli vállalat távolmaradása a BNV-től. Most megnyílt kiállításuk bizonyítja azon­ban, hogy kizárólag új típusú kiállítási program összeállításáról, a korábbitól eltérő jellegű bemutató létrehozásáról van szó, és a mindinkább erősödő konkurrencia késztette a konszernt erre, hiszen a gyorsan fejlődő magyar vegy­iparra másik két nyugatnémet cég, a Hoechst és a BASF is felfigyelt s ko­moly az érdeklődés az olasz, belga és holland vegyipar részéről is. A Bayer AG. „piacmegdolgozó” tevé­kenységére, az igényekhez és lehetősé­gekhez alkalmazkodó ajánlati módsze­rére jellemző, hogy amikor vegyipari programunk elkezdődött, a cég azonnal megteremtette magyarországi kapcsola­tait. Második lépésként a nagyközön­ség számára is érdekes, széles körű pub­licitást biztosító BNV-kiállítási anyag­gal jelentkeztek s csak ezután töreked­nek a rendszeres, üzleti hasznot is biz­tosító konkrét kereskedelmi kapcsola­tok kiépítésére. Ez a hosszú távra szóló gondolkodás, a mindenkori piaci hely­zethez igazodó jelentkezés sok hazai vállalat számára is jó példa lehet. T. A. síii­iiniaii 0 Percenként 400 alumíniumdoboz ké­szítésére alkalmas NDK-gyártmányú automata berendezés próbaüzemelését kezdték meg a múlt héten a Kecske­méti Konzervgyárban.­­ Vasárnap hivatalosan megnyílt az idei Lipcsei Őszi Vásár, amelyen 56 or­szágból 6500 kiállító vesz részt. A leg­nagyobb külföldi megjelenő a Szovjet­unió, Lengyelország és Csehszlovákia. Gazdag választékkal képviseltetik ma­gukat a nyugat-európai országok válla­latai. Bővült a legtöbb fejlődő ország, különösen az EAK és India kiállítási területe is. A Lipcsei Őszi Vásáron ha­gyományosan csak fogyasztási cikkeket mutatnak be, idén azonban megkezdték a gépgyártás, a vegyipar és az elektro­nika kiállítását is. Ugyancsak vasárnap ünnepélyesen megnyitották az lipcsei Könyvvásárt, amelyen 18 országból 750 kiadó vesz részt. ffllBllIlllIi­W VÖVÍPÍN 0 A Magyar Hajó- és Darugyár portál­­daru-bemutatót rendez szeptemberben Odesszában. Az utóbbi évtizedben több mint ezer különféle típusú rakodó­berendezést szállított a gyár szovjet kikötőkbe.­­ Hazaérkezett Új-Delhiből a CHEMO­­KOMPLEX képviselője, aki a Magyar Alumíniumipari Tröszt szakembereivel együtt már korábban tárgyalásokat kezdett alumíniummű eladásáról. A tár­gyalások Indiában sikerrel befejeződ­tek és aláírták a megállapodást.­­ Francia gyártmányú egyenirányító szerelését kezdték meg az inotai alumí­niumkohóban. A 30 millió forint értékű berendezés segítségével az eddiginél gazdaságosabban alakítják át a váltó­áramot a timföld olvasztásához szüksé­ges egyenárammá. 1969. SZEPTEMBER 2. Mini bisztrólt magyar berendezésekkel 1968-ban a HUNGAROCOOP és a szovjet Szojuzkoppvnyestorg közötti árucsere-forgalom mintegy 15 millió 800 ezer rubelt tett ki — mondotta Lorschi Sándor, a HUNGAROCOOP igazgató­­helyettese. 1969-ben az eddigi kötés­­állomány szerint mintegy 21,4 millió rubeles lesz a forgalom. A választékcs­erében részt vevő cik­kek száma évről évre növekszik. Jelen­leg 20-féle terméket exportálunk, míg közel 30-félét hozunk be szovjet part­nereinktől. A magyar szállítmányokban a legnagyobb volument a konfekció­­ipari termékek, női ruhák, férfiöltönyök, valamint kabátok képviselik, mintegy 2 millió 500 ezer rubel értékben. Továb­bi jelentős tételek: golyóstoll 850 ezer rubel; szintetikus textíliák 1,7 millió rubel; nylon férfiing 620 ezer rubel; tüll­­függöny 540 ezer rubel; bútorok 500 ezer, valamint bőrcipők ugyancsak 500 ezer rubel. Egymillió 500 ezer rubelért italokat is szállítunk. Szovjet partnereink nagyobb szállí­tási tételei: napraforgó­ olaj 1,8 millió rubel; élelmiszerek 800 ezer; szén 800 ezer; háztartási gépek 700 ezer; kerék­pár és motorkerékpárok 600 ezer; hagy­ma 600 ezer; méz 500 ezer rubel. A Szojuzkoppvnyestorggal most 1971- től 1975-ig szóló ötéves keretmegálla­podást szeretnénk aláírni. Ennek kereté­ben növelni kívánjuk a fogyasztási cik­kek árucsere-forgalmát az évenkénti és oldalankénti 14,6 milliról 20 millió rubelre. Elképzeléseink szerint a szovjet partnerekkel is szeretnénk megvalósítani a fogyasztási cikkek ha­tármenti forgalmát. Jelenleg az áru­listák egyeztetésénél tartunk. Lehetősé­get látunk közös üzemek létrehozására és egyes termékek kooperációs gyártá­sára is. A HUNGAROCOOP részt vál­lal a szovjet kereskedelmi hálózat fej­lesztéséből is. A magyar vállalat pél­dául részt vesz a Moszkva környéki mini bisztrók építésében, amelyhez a berendezéseket szállítja — mondotta befejezésül Lorschi Sándor igazgató­­helyettes. F. A. TLAGGAZDASÁG A KONJUNKTÚRA- ÉS PIACKUTATÓ INTÉZET ÉS A MAGYAR KERESKEDELMI KAMARA LAPJA Megjelenik hetenként ötször, 4 oldalon, pénteken 4 oldal melléklettel. A szerkesztő bizottság vezetője: HAVAS JÁNOSNÉ Főszerkesztő: GYULAI ISTVÁN Szerkesztőség: Budapest, V., Dorottya u.6. IV. em. Telefon: 180-830 Kiadja a Lapkiadó Vállalat Felelős kiadó: SALA SÁNDOR Előfizethető a Magyar Posta Központi Hírlap Irodánál, az MNB 8. sz. egyszám­lára, vagy a 61 066 sz. csekkszámlára. Előfizetési díj egy évre 2400 Ft. Terjeszti a Magyar Posta 69.3724/3 — Zrínyi Nyomda, Budapest Felelős vezető: Bolgár Imre INDEX: 25 008* 3

Next