Világgazdaság, 1970. január (2. évfolyam, 1/246-21/266. szám)
1970-01-17 / 11. (256.) szám
4, 1970. JANUÁR 17. A LONDONI FÉMTŐZSDE London, január 16. — A rézpiacon kezdetben az árak visszaestek, mivel az Egyesült Államok számottevő kínálattal jelentkezett. Később az alacsony árszín fedezővásárlásokat váltott ki, az irányzat tartottá vált. Az azonnali jegyzés 3, a határidős ár 412 fonttal sodródott lejjebb. A délutáni ülésen nyitáskor nem történt említésre méltó változás, de később, az amerikai irányzat ismeretessé válásakor, a jegyzések átlagosan 2 fontot vesztettek. Az ón piacán lanyhult az irányzat. Kereskedők véleménye szerint az árfolyamot gyengítette a penangi tőzsde áralakulása. Az ár azonnalra 5, határidőre 4 fonttal ment lejjebb. Délután csendes, eseménytelen forgalom zajlott le, az árakban nem következett be változás. Az ólomárak átlagosan 12 fonttal csúsztak lejjebb, bár a spekulációs kínálatot a piac felvette. A forgalom 1050 tonnát tett ki. Délutánra megcsappant az adásvételi tevékenység, az árak azonban nem változtak. A horgany piacán a legfontosabb eseményt a jelentős kínálat jelentette, az árak átlagosan 15 shillinggel mentek lejjebb. Délután megfordult az ármozgás iránya, a szórványos kereslet hatására a piac jól tartottá vált. Az esti zárásig U/2 fontos áremelkedést regisztráltak. Az ezüst árai u/2—2*/2 pennyvel sodródtak alacsonyabbra, mert a kisebb eladási kampány gyengítette az árfolyamot. Délután a New York-i hírek beérkezésekor erősödött a kínálat, bár ennek egy részét a fedezővásárlások felvették. A piacon 27 tétel cserélt gazdát, az árak 12% pennyt vesztettek. (Reuter) VISSZAESETT AZ OLASZ ACÉLGYÁRTÁS Olaszország nyersacélgyártása 1969- ben csak 16 millió 417 ezer tonna volt, az 1968. évi 16 millió 964 ezer tonna helyett — közli az olasz acélipari szövetség ideiglenes felmérése. Csökkent a nyersvasgyártás is: az 1968. évi 7 millió 826 ezer tonnáról tavaly 7 millió 781 ezer tonnára esett. A szövetség szerint a visszaesés az év utolsó négy hónapjában kitört sztrájkoknak tulajdonítható. (Reuter) A MANGÁNÉRC ÁRÁNAK KILÁTÁSAI A londoni fémpiacról érkező hírek szerint néhány európai államba irányuló mangánérc eladásra vonatkozólag az idei megállapodások még nem váltak véglegesekké, de az árak alakulása most már világosan kivehető. Kereskedői körök szerint lényeges árváltozás általában nincs. A 48 százalékos alapon értékelt jó minőségű kohászati érc árát ciy európai kikötő paritásban long tonna egységenként 51—54 pennyvel jegyzik, a múlt évi 51—53 pennyvel szemben. Az ársáv szélesedése nem annyira a féli árak szilárdulását, mint inkább a szállítási költségek emelkedését adja vissza. A mangánérc legfőbb szállítói Dél- Afrika, Brazília, Gabon, a Szovjetunió és Ausztrália. Ezek közül Ausztráliát mondják jelenleg a leginkább versenyképesnek. (Reuter) MALAYSIA PÓTADÓT VET KI a gumiexportra A malaysiai kormány pénzügyminisztériuma közzétette a gumikivitel pótadóztatásáról szóló rendelkezést. A rendelkezés az összes exportra kerülő gurifajtára vonatkozik, így az SMR-re is. (A minisztériumban megemlítették, New York-ból olyan híresztelés röppent fel, hogy az SMR minőségre nem vonatkozik a pótadó.) Az új intézkedést a nemzetközigumikereskedelmi körökben egyértelmű rosszallás fogadta, a kereskedők joggal tartanak attól, hogy a gumi világpiaci ára így tovább emelkedik. New York-i forrásból származó értesülés szerint február 2-ig, a pótadó életbe lépéséig, az eladások nagyarányú élénkülésével lehet számolni. A világ SMR-gumifogyasztását idén 100 000 tonnára becsülik, 1969-ben pedig ebből a gumifajtából 80 000 tonnát használtak fel. A penangi gumikereskedők szövetsége annak az óhajának adott hangot, hogy a malaysiai kormány fontolja meg a pótadó bevezetésének időpontját, mivel a jelenlegi február 2-i dátum túlságosan közeli, nem ad módot a kereskedőknek az átállás technikai részleteinek megszervezésére. A szövetség bírálta a pótadó bevezetésének tényét is, mondván, a malaysiai gumiexportárak amúgy is magasak — jóval meghaladják az indonéziai és a thaiföldi árakat. A tokiói gumiimportőrök és felhasználók aggodalmukat fejezték ki az adóemelés miatt, hiszen az — mint mondották — az exportárak további emelését jelenti. Amennyiben tovább emelkedik a malaysiai gumi ára, a japán kereskedők kénytelenek lesznek Thaiföldről vagy Indonéziából beszerezni szükségleteiket. Egyidejűleg kijelentették: remélik, hogy a pótadó bevezetéséből befolyó pótlólagos jövedelmeket a kormány a malaysiai természetesgumi-termelés fejlesztésére, a minőség további javítására fordítja. (Reuter) A KÖZÖS PIAC SZÉNTERMELÉSE A Közös Piac hat tagállamában 1969-ben ötmillió tonnával, azaz 2,6 százalékkal kevesebb szenet bányásztak, mint 1968-ban. Hollandiában 16, Belgiumban 11, Franciaországban három százalékkal volt alacsonyabb a kitermelt szén mennyisége, mint egy évvel korábban. Tavaly a hat tagállamban 12 bánya működését szüntették meg, egy évvel korábban 19 bánya került bezárásra. (MTI) VILÁGPIACI ÁRFOLYAMOK január 16-án -4-------------------------------------REUTER NYERSANYAG-ARIINDEX 1931. IX. 10. 1970. 1. 16. 1969. 1. 16. 100 557,0 518,7 az Árfolyamokkal kapcsolatos kérdésekben felvilágosítás: 9 és 17 óra között A 380-193 TELEFONSZÁMON. ZURICH, DEVIZA, svájci frankban USA . . .. 4,3160-4,3170 4,3190-4,3195 Egyesült Királyság 10,3590-10,3620 10,3050-10,3070 Kanada . . . . 4,0225-4,0255 4,0250-4,0270 NSZK . . .. . . 117,11-117,15 107,93-107,96 Hollandia. . . 118,77-118,82 119,37-119,40 Franciaország. . . ■ •• ■ 77,67-77,70 87,20-87,23 Belgium . .. • • •* 8,6825-8,6900 8,605-8,610 Olaszország . . ■ ■ •• • 0,6857-0,6860 0,6923-0,6926 Ausztria • • •. • 16,6800-16,6875 16,6975-16,7025 LONDON, DEVIZA, 1 fi az egyes országok pénznemében USA . . . ■ • •• . 2,4003-2,4005 2,3859-2,3861 Kanada . . • • ■• . 2,5750-2,5760 2,5595-2,5605 NSZK . . . . .. ..• . 8,8425-8,8475 9,5450-9,5500 Hollandia • • ■• ■ 8,7175-8,7225 8,6315-8,6360 10,3565-10,3615 10,3035-10,3085 Belgium . . . . • • •. • 119,20-119,30 119,72-119,82 Franciaország . • •• 13,3275-13,3325 11,8100-11,8150 Olaszország ■ ■ ■• • 1510,15-1510,65 1488,35-1488,85 PÁRIZS, ARANYÉRME, francia frankban Napoleon53,00 67,90 USA 200-as 256,40 346,40 finom arany 1 kg-os rúdból• 6380 7150 NEMZETKÖZI ARANY,1 finom uncia/USA $ Zürich . . 34,80-34,90 42,00-42,25 London . . . • • . ■• • 34,75 42,35 Párizs . . . 35,74 44,91 LONDON, EZÜST, 999 finomságú, hivatalos raktári ár, penny/trogancia HM napra.........................................| 185% | 203 3 hónapra.........................................| 190/, | 207% LONDON, FÉMTŐZSDE RÉZ házalturkó azonnalra 3 hónapra . • • forgalom, tonna . . irányzat . • • • ÓN, azonnalra • 3 hónapra . • • forgalom, tonna . • Irányzat........................ ÓLOM, azonnalra • 3 hónapra . ■ ■ • forgalom, tonna • • Irányzat • • ■ • • HORGANY, azonnalra 3 hónapra • • • forgalom, tonna . Irányzat • • • • EZÜST, primy/troyuncia azonnalra . . • . 3 hónapra • • • 7 hónapra . . • * forgalom, N 0M uncia tót* Iráninál . • • • ■ délifi/metr. to. 667,00- 068,00 655,50- 656,00 1600 egyenetlen 1609-1610 1605-1606 170 gyengén tart. 133,50- 133,75 132,50- 132,75 1050 lanyha 124,00- 124,50 125,50- 126,00 850 lanyhább 185-185V2 190«A-190V2 196-197 10 gyengén tartott fi/lto. 524—52472 518-519 2625 1364-1365 1374-1375 125 10678-107 1077/«-108 1250 1133/4—114 11472-11478 1725 201-20172 207-208 213-214 123 - ■ nem (egyezték ■ nem érkzett be Z zárva P ■* prolongációs ügyletek FP *» Főleg prolongációs egyletek 1970. I. 16. 1969. I. 16. LONDON, FÉMEK PLATINA, finomított, szabadpiaci ár, ab raktár Extrovuncia.......................................... HIGANY, 99,99%, ab raktár Untbr palack: Amióta . . Slala .......................................... HIGANY, 99,9», dl Egyesült Királyság, vagy Európa, ifit lb-i palack............................... WOLFRAMPRC, 65%, WO 3 eil th/ha egység (22.« Ib) ALUMINIUM, 99,5%-oz E/metr. to ANTIMON, angol, 99%-o« E-Ito SINGAPORE, ON ab gyár, strait, t/picul ... I ab gyár, E/metr. to. ill. sto . 168-73 235 235 203-207 690 740 252,61 760 703 16191 104-110 223 217-221 432 12-44772 238 360 582 13523/« LONDON, GUMI, RSS I. min. cif bázis kikötő, penny/lb február március irányzat 2378-241/s 24—247te tartott 2078-21 2078-217« ANTWERPEN, GYAPJÚ, ausztráliai fésűsszalag, Bfr/kg január . . . február . . forgalom, kg irányzat . . 12272 1221/2 4500 gyengén tartott 1353/4 1353/4 11 250 LONDON, FÉSÜSSZALAG, Bradford, 64,szBM penny/lb március ....... forgalom, 5000 lb-s tétel . irányzat............................... 107,6—107,6 7 tartott 116,7-117,1 29 SYDNEY, ZSIROSGYAPJÚ, A.W.B. 68 tip., ausztráliai cent/lb március............................... május..................................... forgalom, 3000 lb-s tételirányzat . .......................... 85,7-85,8 87,9-88,0 135 tartott 97,5-97,7 98,7-98,8 165 LONDON, JUTA, pakisztáni, elf észak-európai kikötők, filto Pakisztán fehér „C" Pakisztán fehér „D" Cuttings..................... Pakisztán Tossa „C" Pakisztán Tossa „D" irányzat..................... . . . 139 • • . 132 • 159 139 ■ * * 131 nyugodt 158 148 68 165 159 LONDON, NYERSCUKOR, 2 kontraktus df London fi/lto napi ár .......................................... március .......................................... forgalom, 50 long tonnás tétel december .................................... március ....... május ........ forgalom. 5 tonnás tétel, irányzat 34,00 34,30-34,35 140-2603 tartott 30,50 31,65-31,70 151-1723 LONDON, HALLISZT, perui. 65% «/to május—június 17672 61 Vr január 15-én 1970. 1. 15. 1969. I. 16. NEW YORK, GYAPOT, Middling White 1”, No 1. kontraktus. cent/lb április ..............................................I 20,00 I 21,00 júniu......................................................... 20,00 22,25-23,00 irányzat..............................................I nyugodt | CHICAGO, BOR, nedvesen sózott, cent/lb OKORBOR, 58 Ib és nehezebb 12-12/2 12-12% TEHENBOR, 53 Ib is nehezebb 1272-13 1272-13 BORJÚBOR, (Packer) 977 Ib és könnyebb ..•••• 45-50 CHICAGO, GABONA, cent/bushel BÚZA, No. 2............................ március május ......................................... irányzat................................... TENGERI, No. 2. Yellow március................................... május........................................ irányzat................................... ROZS, No. 2. március ....... május........................................ irányzat ...•••• 144 Vi—1443/6 142—142Vs gyengén tartott 1213/8-12172 1243/8-12474 tartott 113% 113% tartott 135%—135% 1377/s—138 1187,-1187« 12174-1217« 123 1237« WINNIPEG, GABONA, ab raktár, kanadai cent/bushel ROZS, No. 2. május ........................................ július.................................................... ZAB, No. 2. május ........................................ július.................................................... ARPA, No. 1. május .......... július.............................................. . BÚZA, ab Fort William vagy Port Arthur Northern Manitoba No. 1. . . Amber Durum No. 1. . . . . 113 11072 74% 75 1077« 108 1817« 1947« 128V2 1257, 877« 867« iioV« 1097« 1967« 214 WINNIPEG, OLAJOS MAGVAK, kanadai cent/bushel LENMAG, No. 1. május....................... július....................... REPCEMAG, No. 1. január....................... március .... 2907, 288% 332 307% 3307% 323V1 235 235 NEW YORK, NYERSCUKOR, Vili. kontraktus, fob, cent/lb 2,95 3,07 3,08 1369 azonnali.............................................. március.............................................. forgalom, 50 long tonnát tétel irányzat.............................................. 3,10 3,28-3,30 1282 tartott LANTOS, KÁVÉ, „D” kontraktus, cruzeiro/10 kg március május . irányzat 22,00 22,20 tartott 314,5-315,0 403,0-403,5 AMERIKAI ZSÍR 317,0-317,5 409,5-410,0 Ömlesztett, Chicago, azonnali, 568-5835 499-7062 S/100 lb......................................... n% tartott Hordóban, fob New York, cent/lb ......................................... H% 10,90 11,10 8 11 CHICAGO, VÁGÓSERTÉS, S/100 lb 229-240 lbs ...................................I 28,00-28,75 | 20,25—21,00 MAGNEZIT ÉS NIKKEL JUGOSZLÁVIÁBAN A kraljevói Magnobrom társult munkaszervezet tizenhárom bányájának egyikében, a Strezovci nevűben, új magnezitrétegeket találtak. A kitűnő minőségű magnezittartalékotkétmillió tonnára becsülik. A bánya eddigi kitermelése 60 000 tonna volt. Kosovóban nemsokára két nagy nikkelérc-telepen fog megindulni a kitermelés. Dobrosevac környékén az érctartalék körülbelül hétmillió tonna, Golesnél pedig 20 millió tonna. Ha ezeket feltárják, Jugoszlávia a legnagyobb nikkeltermelők sorába lép. Nikkelből az ország eddig behozatalra szorult. (Magyar Szó) ipari nyersanyagok állati termékek AZ ARGENTIN-URUGUAYI BŐRPIAC A január 14-én végződő héten az árak az előző heti szinten mozogtak, a sózott frigorifico standard ép ökörbőr ára — a kisebb felhozatal következtében — árnyalatnyit emelkedett. Az európai vásárlók visszavonultak, a belföldi vásárlások csökkentek. A havi frissbőr-árverésen az árak átlagosan 5 százalékkal estek. A múlt év első kilenc hónapjában az argentínai sózott- és szárítottbőr-export 6 656 170 darabot tett ki, majdnem 500 000 darabbal többet, mint 1968 azonos időszakában. Az új argentin pesóban megadott ár, kilogrammonként, fás paritásban, a következő: sózott frigorifico standard ökörbőr, ép 0,92, selejtes 0,84; könnyű ökörbőr, ép 0,97, selejtes 0,94; extrém, ép 1,12, selejtes 1,06. Sózott frigorifico típusú ökör- és tehénbőr 0,80, extrém 1,04. Az uruguayi bőrpiac a vizsgált héten nem változott. Exporteladásokra nem került sor, a helyi feldolgozók kilogrammonként 58 uruguayi pesót fizettek sózott frigorifico típusú ökörbőrért. (Reuter) ÁRU- ÉS ÉRTÉKTŐZSDÉK Európa autóipara 1969-ben A tavalyi év gazdasági eredményeinek felmérése befejezéshez közeledik. Ezért is gyakran bukkanunk az autóiparral kapcsolatos hírekre. Ismertetjük olvasóinkkal a Reuter, DPA, AFP, és az APA hírszolgálati irodák közleményeiből kiválasztott összefoglalónkat. A Volkswagen a múlt évet 14 milliárd márkás forgalommal zárta, ez 19 százalékkal haladta meg az 1968- ban kimutatott 11,2 milliárd márkát. Jelentős mértékben hozzájárult a forgalomnövekedéshez, hogy az NSU csatlakozott a Volkswagen konszernhez. Az NSU adta egyébként a tavalyi üzleti forgalom körülbelül 13 százalékát. A Volkswagen kocsik közül egymillió 777 ezret az NSZK-ban, 271 000 darabot pedig külföldi alvállalatainál gyártottak. Az autógyártavaly 9,9 milliárd márka értékű exportot bonyolított le. A vállalat wolfsiburgi központjában nyilvánosságra hozták, hogy 1969-ben nagyarányú rekonstrukciót és új létesítmények építését kezdték el, összesen egymilliárd márkát fordítottak ilyen célra. Az Opel művek (amely teljesen az amerikai General Motors tulajdonában van) tavaly 22 százalékkal növelte termelését és összesen 801 205 járművet állított elő. Az 1968-as termelés 656 718 darabot tett ki, 436 295 gépkocsit exportáltak, 16 százalékkal többet, mint az 1968-as évben. Az Opel termelésében a kivitelre szánt kocsik előkelő arányt, 54,5 százalékot tettek ki. Érdekességként megemlíthető, hogy az Egyesült Államokban az Opel tavaly 101 505 kocsit értékesített. A Renault a francia autógyártás 40 százalékát képviseli és tavaly — fennállása óta először — több mint egymillió gépkocsit állított elő. A Renault kocsik fele exportra került. A vállalat forgalma 1969-ben 26 százalékkal múlta felül az előző évit és értékben 12 milliárd frankot tett ki. A Peugeot párizsi igazgatóságán közölték: remélik, hogy idén sikerül 560 ezer gépkocsit gyártani a tavalyi 490 ezerrel szemben. 1969-ben egyébként a sztrájkok miatt körülbelül 20 ezer gépkocsival állítottak elő kevesebbet a tervezettnél. A Citroënnél idén nagyszabású alaptőkeemelésre készülnek, amelyből — a vállalat szóvivője szerint — a szükségessé vált felújítást és korszerűsítést végzik majd el. A vállalat, a francia autógyárak közül elsőnek, komolyan foglalkozik a Wankel rendszerű bolygódugattyús motor fejlesztésével (1969-ben kísérletképpen 500 AMI—8 típusú autót bocsátottak a forgalomba, bolygódugattyús motorral .— A Szerk.). A Citroen 1969-ben 507 ezer kocsit állított elő, 10,4 százalékkal többet, mint a megelőző évben. Ebből a személygépkocsiik 426 380 darabot tettek ki. Az export 28 százalékkal növekedett , tavaly 196 200 kocsi talált külföldön gazdára. Ami az idei kilátásokat illeti, a Citroen igazgató tanácsa a tavalyi eladásoknál 17,5 százalékkal többre számít az idén, ami értékben körülbelül 4,5 milliárd francia frankot jelentene. A tavaly 507 ezerrel szemben 1970-ben 528 ezer járművet szándékoznak előállítani. A Berliet (a Citroen leányvállalata) forgalma idén 15 százalékkal lesz magasabb és — ha a tervek valóra válnak mértékben meghaladja az 1,4 milliárd frankot. Nem végleges adatok szerint Angliában tavaly összesen körülbelül 459 ezer haszongépjárművet (teherautót, autóbuszt és mikrobuszt) állítottak elő. Idén a kis- és középméretű járművek termelése valószínűleg csökken, a nagy teljesítményű kocsiké viszont emelkedik. 1970-re 454 ezer gépjármű kibocsátásával számolnak, ez 1,1 százalékkal kevesebb a tavalyinál. A hazai piacra szánt gépjárművek száma árnyalatnyit emelkedik, de a kivitt gépkocsik állománya 5 százalékkal visszaesik. Az autóbuszok, amelyekből tavaly 10 ezer darabot gyártottak, idén a tavalyinál nagyobb számban gördülnek le a szállítószalagokról; mértékadó becslés szerint az 5 százalékot is eléri a növekedés. Ezzel szemben az exportra szánt járművek aránya az 1969-es 40,3 százalékról ez évben várhatóan 38,5 százalékra mérséklődik. Belgiumban tavaly 770 ezer gépkocsit állítottak össze, szemben az 1968-as 607 428 darabbal. A legnagyobb részesedést a Ford járművek vallhatják magukénak, 304 456 egységgel (1968 - 171 926), ezeket követi 202 860 gépkocsival a General Motors (1968 – 170 856). Idén a gépkocsi-összeszerelés tovább növekedik, körülbelül 910 ezer darabot állítanak elő az országban. Az optimista becslést arra alapozzák, hogy idén lépnek a termelésbe a General Motors, a British Leyland Motor Co. és a svéd Volvo által épített új üzemrészek. A Brüsszelben megnyílt hagyományos nemzetközi autószalon (erről a VILÁGGAZDASÁG január 15-i számában adtunk hírt) a szakértők némi meglepetéssel tapasztalták, hogy a kiállító gyárak többsége nem jelentkezett új modellekkel, mindössze négy újdonság vonta magára a szakemberek figyelmét. Figyelemre méltó, hogy a négy új modell közül kettővel — a Volga M—24-essel és a Moszkvics 412-es típussal a Szovjetunió jelentkezett. A japán Datsun gyár újdonságként 1200-as Sedan modelljét állította ki, míg a Simca standjának legújabb látványosságaként megjelent az ismert 1300-as típus Special és LS változata is. Az idei év elé a belga autókereskedők leplezetlen elégedettséggel tekintenek. Már a múlt évben megkezdődött az autóvásárlási boom , rekordmennyiségű, 332 ezer kocsi kelt el a belga piacokon. Ezzel a nyugat-európai országban futó gépkocsik száma jóval kétmillió fölé emelkedett, tehát minden ötödik belga állampolgárra jutott egy kocsi. textíliák AZ ARGENTIN-URUGUAYI GYAPJÚPIAC A január 14-én végződő héten az argentin gyapjúpiac, az exportőrök megújuló vásárlási érdeklődése következtében kissé élénkebb volt. Az árak azonban változatlanok maradtak. Kevés kötésre került sor, mert az eladók az ajánlatok többségét visszautasították. Az argentínai Gyapjúszövetség jelentése szerint az ország exportálható fölöslege január 1-én 147 059 tonna volt. A többnyire csak névleges árak: Buenos Aires-i és La Pampa-i finom- és közepes keresztezéses, 10 kilogrammonként 15,00—20,50 új peso, patagóniai merinó 30 peso. Az uruguayi gyapjúpiac egyenetlen volt, az eladók és a vevők árelképzelése közötti különbség miatt kevés kötésre került sor. Az árak változatlanok, a kereskedők becslése szerint a várható mintegy 75 000 tonna új nyírású gyapjúnak csak 10 százalékát kötötték le eddig, míg a múlt év azonos időszakában már 60 százalék eladásáról adhattak számot. (Reuter) AMERIKA A FÜLÖP-SZIGETI PIAC MEGTARTÁSÁÉRT Az amerikai kormány hitelcsomagtervet dolgozott ki annak érdekében, hogy visszanyerje a Fülöp-szigeti piacon a fenyegető kanadai és ausztráliai versenytársakat. A Fülöp-szigetek mezőgazdasági importjának 90 százaléka származik az USA-ból. Idén az Egyesült Államok 30 millió dollár értékű gabonát, gyapotot és dohányt akar eladni a Fülöp-szigeteknek, s az egyre erősbödő verseny miatt az USA megváltoztatta a hitelfeltételeket. A múltban az ellenértéket 12, vagy legfeljebb 18 hónapon belül kellett visszafizetni. 1970-től kezdődően a visszafizetés időszakát három évre terjesztették ki, s a teljes összeg három egyenlő részletben térítendő. (Reuter)