Világgazdaság, 1970. január (2. évfolyam, 1/246-21/266. szám)

1970-01-17 / 11. (256.) szám

4, 1970. JANUÁR 17. A LONDONI FÉMTŐZSDE London, január 16. — A rézpiacon kezdetben az árak visszaestek, mivel az Egyesült Államok számottevő kíná­lattal jelentkezett. Később az alacsony árszín fedezővásárlásokat váltott ki, az irányzat tartottá vált. Az azonnali jegy­zés 3, a határidős ár 412 fonttal sod­ródott lejjebb. A délutáni ülésen nyitás­kor nem történt említésre méltó válto­zás, de később, az amerikai irányzat ismeretessé válásakor, a jegyzések átla­gosan 2 fontot vesztettek. Az ón piacán lanyhult az irányzat. Kereskedők véleménye szerint az ár­folyamot gyengítette a penangi tőzsde áralakulása. Az ár azonnalra 5, határ­időre 4 fonttal ment lejjebb. Délután csendes, eseménytelen forgalom zajlott le, az árakban nem következett be vál­tozás. Az ólomárak átlagosan 1­2 fonttal csúsztak lejjebb, bár a spekulációs kí­nálatot a piac felvette. A forgalom 1050 tonnát tett ki. Délutánra megcsap­pant az adásvételi tevékenység, az árak azonban nem változtak. A horgany piacán a legfontosabb ese­ményt a jelentős kínálat jelentette, az árak átlagosan 15 shillinggel mentek lejjebb. Délután megfordult az ármoz­gás iránya, a szórványos kereslet hatá­sára a piac jól tartottá vált. Az esti zárásig U/2 fontos áremelkedést regiszt­ráltak. Az ezüst árai u­/2—2*/2 pennyvel sod­ródtak alacsonyabbra, mert a kisebb el­adási kampány gyengítette az árfolya­mot. Délután a New York-i hírek beérke­zésekor erősödött a kínálat, bár ennek egy részét a fedezővásárlások felvették. A piacon 27 tétel cserélt gazdát, az árak 12­% pennyt vesztettek. (Reuter) VISSZAESETT AZ OLASZ ACÉLGYÁRTÁS Olaszország nyersacélgyártása 1969- ben csak 16 millió 417 ezer tonna volt, az 1968. évi 16 millió 964 ezer tonna helyett — közli az olasz acélipari szö­vetség ideiglenes felmérése. Csökkent a nyersvasgyártás is: az 1968. évi 7 millió 826 ezer tonnáról tavaly 7 mil­lió 781 ezer tonnára esett. A szövetség szerint a visszaesés az év utolsó négy hónapjában kitört sztrájkoknak tulaj­donítható. (Reuter) A MANGÁNÉRC ÁRÁNAK KILÁTÁSAI A londoni fémpiacról érkező hírek szerint néhány európai államba irá­nyuló mangánérc eladásra vonatkozó­lag az idei megállapodások még nem váltak véglegesekké, de az árak alaku­lása most már világosan kivehető. Kereskedői körök szerint lényeges árváltozás általában nincs. A 48 száza­lékos alapon értékelt jó minőségű ko­hászati érc árát ciy európai kikötő pari­tásban long tonna egységenként 51—54 pennyvel jegyzik, a múlt évi 51—53 pennyvel szemben. Az ársáv szélesedése nem annyira a féli árak szilárdulását, mint inkább a szállítási költségek emelkedését adja vissza. A mangánérc legfőbb szállítói Dél- Afrika, Brazília, Gabon, a Szovjetunió és Ausztrália. Ezek közül Ausztráliát mondják jelenleg a leginkább verseny­­képesnek. (Reuter) MALAYSIA PÓTADÓT VET KI a gumiexportra A malaysiai kormány pénzügyminisz­tériuma közzétette a gumikivitel pót­adóztatásáról szóló rendelkezést. A rendelkezés az összes exportra kerülő gur­ifajtára vonatkozik, így az SMR-re is. (A minisztériumban megemlítették, New York-ból olyan híresztelés röppent fel, hogy az SMR minőségre nem vo­natkozik a pótadó.) Az új intézkedést a nemzetközi­­gumi­kereskedelmi körökben egyértelmű rosszallás fogadta, a kereskedők joggal tartanak attól, hogy a gumi világpiaci ára így tovább emelkedik. New York-i forrásból származó értesülés szerint február 2-i­g, a pótadó életbe lépéséig, az eladások nagyarányú élénkülésével lehet számolni. A világ SMR-gumi­­fogyasztását idén 100 000 tonnára becsü­lik, 1969-ben pedig ebből a gumifajtá­ból 80 000 tonnát használtak fel. A penangi gumikereskedők szövetsége annak az óhajának adott hangot, hogy a malaysiai kormány fontolja meg a pótadó bevezetésének időpontját, mivel a jelenlegi február 2-i dátum túlságo­san közeli, nem ad módot a kereske­dőknek az átállás technikai részleteinek megszervezésére. A szövetség bírálta a pótadó bevezetésének tényét is, mond­ván, a malaysiai gumi­exportárak amúgy is magasak — jóval meghalad­ják az indonéziai és a thaiföldi árakat. A tokiói gumiimportőrök és felhasz­nálók aggodalmukat fejezték ki az adó­emelés miatt, hiszen az — mint mon­dották — az exportárak további eme­lését jelenti. Amennyiben tovább emel­kedik a malaysiai gumi ára, a japán kereskedők kénytelenek lesznek Thai­földről vagy Indonéziából beszerezni szükségleteiket. Egyidejűleg kijelentet­ték: remélik, hogy a pótadó bevezeté­séből befolyó pótlólagos jövedelmeket a kormány a malaysiai természetes­­gumi-termelés fejlesztésére, a minőség további javítására fordítja. (Reuter) A KÖZÖS PIAC SZÉNTERMELÉSE A Közös Piac hat tagállamában 1969-ben ötmillió tonnával, azaz 2,6 százalékkal kevesebb szenet bányász­tak, mint 1968-ban. Hollandiában 16, Belgiumban 11, Franciaországban há­rom százalékkal volt alacsonyabb a kitermelt szén mennyisége, mint egy évvel korábban. Tavaly a hat tagállamban 12 bánya működését szüntették meg, egy évvel korábban 19 bánya került bezárásra. (MTI) VILÁGPIACI ÁRFOLYAMOK január 16-án -4-------------------------------------­REUTER NYERSANYAG-ARIINDEX 1931. IX. 10. 1970. 1. 16. 1969. 1. 16. 100 557,0 518,7 az Árfolyamokkal kapcsolatos kérdésekben felvilágosítás: 9 és 17 óra között A 380-193 TELEFONSZÁMON. ZURICH, DEVIZA, svájci frankban USA . . .. 4,3160-4,3170 4,3190-4,3195 Egyesült Királyság 10,3590-10,3620 10,3050-10,3070 Kanada . .­ . . 4,0225-4,0255 4,0250-4,0270 NSZK . . .. . . 117,11-117,15 107,93-107,96 Hollandia. . . 118,77-118,82 119,37-119,40 Franciaország. . . ■ •• ■ 77,67-77,70 87,20-87,23 Belgium . .. • • •* 8,6825-8,6900 8,605-8,610 Olaszország . . ■ ■ •• • 0,6857-0,6860 0,6923-0,6926 Ausztria • •­­ •. • 16,6800-16,6875 16,6975-16,7025 LONDON, DEVIZA, 1 fi az egyes országok pénznemében USA . . . ■ • •• . 2,4003-2,4005 2,3859-2,3861 Kanada . . • • ■• . 2,5750-2,5760 2,5595-2,5605 NSZK . . . . .. ..• . 8,8425-8,8475 9,5450-9,5500 Hollandia • • ■• ■ 8,7175-8,7225 8,6315-8,6360 10,3565-10,3615 10,3035-10,3085 Belgium . . . . • • •. • 119,20-119,30 119,72-119,82 Franciaország . • •• 13,3275-13,3325 11,8100-11,8150 Olaszország ■ ■ ■• • 1510,15-1510,65 1488,35-1488,85 PÁRIZS, ARANYÉRME, francia frankban Napoleon­­53,00 67,90 USA 20­0-as 256,40 346,40 finom arany 1 kg-os rúdból• 6380 7150 NEMZETKÖZI ARANY,1 finom uncia/USA $ Zürich . . 34,80-34,90 42,00-42,25 London . . . • • . ■• • 34,75 42,35 Párizs . . . 35,74 44,91 LONDON, EZÜST, 999 finomságú, hivatalos raktári ár, penny/trog­ancia HM napra.........................................| 185% | 203 3 hónapra.........................................| 190­/, | 207% LONDON, FÉMTŐZSDE RÉZ házalturkó azonnalra 3 hónapra . • •­­ forgalom, tonna . . irányzat . • • • ÓN, azonnalra • 3 hónapra . •­­ • forgalom, tonna . • Irányzat........................ ÓLOM, azonnalra • 3 hónapra . ■ ■ • forgalom, tonna • • Irányzat • • ■ • • HORGANY, azonnalra 3 hónapra • • • forgalom, tonna . Irányzat • • • • EZÜST, primy/troy­uncia azonnalra . . • . 3 hónapra • • •­­ 7 hónapra . . • * forgalom, N­ 0M uncia tót* Iráninál . • • • ■ délifi/metr. to. 667,00- 068,00 655,50- 656,00 1600 egyenetlen 1609-1610 1605-1606 170 gyengén tart. 133,50- 133,75 132,50- 132,75 1050 lanyha 124,00- 124,50 125,50- 126,00 850 lanyhább 185-185V2 190«A-190V2 196-197 10 gyengén tartott fi/lto. 524—52472 518-519 2625 1364-1365 1374-1375 125 10678-107 1077/«-108 1250 1133/4—114 11472-11478 1725 201-20172 207-208 213-214 123 - ■ nem (egyezték­­ ■ nem érkzett be Z­­ zárva P ■* prolongációs ügyletek FP *» Főleg prolongációs egy­letek 1970. I. 16. 1969. I. 16. LONDON, FÉMEK PLATINA, finomított, szabad­piaci ár, ab raktár Extrov­uncia.......................................... HIGANY, 99,99%, ab raktár Unt­­b­r palack: Amióta . . Slala .......................................... HIGANY, 99,9», dl Egyesült Királyság, vagy Európa, ifit lb-i palack............................... WOLFRAMPRC, 65%, WO 3 eil th/h­a egység (22.« Ib) ALUMINIUM, 99,5%-oz E/metr. to ANTIMON, angol, 99%-o« E-Ito SINGAPORE, ON ab gyár, strait, t/picul ... I ab gyár, E/metr. to. ill. sto . 1­68-73 235 235 203-207 690­ 740 252,61 760 703 16191 104-110 223 217-221 432 12-44772 238 360 582 13523/« LONDON, GUMI, RSS I. min. cif bázis kikötő, penny/lb február március irányzat 2378-241/s 24—247te tartott 2078-21 2078-217« ANTWERPEN, GYAPJÚ, ausztráliai fésűsszalag, Bfr/kg január . . . február . . forgalom, kg irányzat . . 12272 1221/2 4500 gyengén tartott 1353/4 1353/4 11 250 LONDON, FÉSÜSSZALAG, Bradford, 64,s­zBM penny/lb március ....... forgalom, 5000 lb-s tétel . irányzat............................... 107,6—107,6 7 tartott 116,7-117,1 29 SYDNEY, ZSIROSGYAPJÚ, A.W.B. 68 tip., ausztráliai cent/lb március............................... május..................................... forgalom, 3000 lb-s tétel­­­irányzat . .......................... 85,7-85,8 87,9-88,0 135 tartott 97,5-97,7 98,7-98,8 165 LONDON, JUTA, pakisztáni, elf észak-európai kikötők, fi­lto Pakisztán fehér „C" Pakisztán fehér „D" Cuttings..................... Pakisztán Tossa „C" Pakisztán Tossa „D" irányzat..................... . . . 139 • • . 132 • 1­­­59 139 ■ * * 131 nyugodt 158 148 68 165 159 LONDON, NYERSCUKOR, 2 kontraktus d­f London fi/lto napi ár .......................................... március .......................................... forgalom, 50 long tonnás tétel december .................................... március ....... május ........ forgalom. 5 tonnás tétel, irányzat 34,00 34,30-34,35 140-2603 tartott 30,50 31,65-31,70 151-1723 LONDON, HALLISZT, perui. 65% «/­to május—június 1­7672 61 Vr január 15-én 1970. 1. 15. 1969. I. 16. NEW YORK, GYAPOT, Middling White 1”, No 1. kontraktus. cent/lb április ..............................................I 20,00 I 21,00 júniu......................................................... 20,00 22,25-23,00 irányzat..............................................I nyugodt | CHICAGO, BOR, nedvesen sózott, cent/lb OKORBOR, 58 Ib és nehezebb 12-12­/2 12-12% TEHENBOR, 53 Ib is nehezebb 1272-13 1272-13 BORJÚBOR, (Packer) 977 Ib és könnyebb ..•••• 45-50 CHICAGO, GABONA, cent/bushel BÚZA, No. 2............................ március május ......................................... irányzat................................... TENGERI, No. 2. Yellow március................................... május........................................ irányzat................................... ROZS, No. 2. március ....... május........................................ irányzat ...•••• 144 Vi—1443/6 142—142Vs gyengén tartott 1213/8-12172 1243/8-12474 tartott 113% 113% tartott 135%—135% 1377/s—138 1187,-1187« 12174-1217« 123 1237« WINNIPEG, GABONA, ab raktár, kanadai cent/bushel ROZS, No. 2. május ........................................ július.................................................... ZAB, No. 2. május ........................................ július.................................................... ARPA, No. 1. május .......... július.............................................. . BÚZA, ab Fort William vagy Port Arthur Northern Manitoba No. 1. . . Amber Durum No. 1. . . . . 113 11072 74% 75 1077« 108 1817« 1947« 128V2 1257, 877« 867« iioV« 1097« 1967« 214 WINNIPEG, OLAJOS MAGVAK, kanadai cent/bushel LENMAG, No. 1. május....................... július....................... REPCEMAG, No. 1. január....................... március .... 2907, 288% 332 307% 3307% 323V1 235 235 NEW YORK, NYERSCUKOR, Vili. kontraktus, fob, cent/lb 2,95 3,07­ 3,08 1369 azonnali.............................................. március.............................................. forgalom, 50 long tonnát tétel irányzat.............................................. 3,10 3,28-3,30 1282 tartott LANTOS, KÁVÉ, „D” kontraktus, cruzeiro/10 kg március május . irányzat 22,00 22,20 tartott 314,5-315,0 403,0-403,5 AMERIKAI ZSÍR 317,0-317,5 409,5-410,0 Ömlesztett, Chicago, azonnali, 568-5835 499-7062 S/100 lb......................................... n% tartott Hordóban, fob New York, cent/lb ......................................... H% 10,90 11,10 8 11 CHICAGO, VÁGÓSERTÉS, S/100 lb 229-240 lb­s ...................................I 28,00-28,75 | 20,25—21,00 MAGNEZIT ÉS NIKKEL JUGOSZLÁVIÁBAN A kraljevói Magnobrom társult munkaszervezet tizenhárom bányájá­nak egyikében, a Strezovci nevűben, új magnezitrétegeket találtak. A ki­tűnő minőségű magnezittartalékot­­két­millió tonnára becsülik. A bánya ed­digi kitermelése 60 000 tonna volt. Kosovóban nemsokára két nagy nik­­kelérc-telepen fog megindulni a kiter­melés. Dobrosevac környékén az érc­tartalék körülbelül hétmillió tonna, Golesnél pedig 20 millió tonna. Ha ezeket feltárják, Jugoszlávia a leg­nagyobb nikkeltermelők sorába lép. Nikkelből az ország eddig behozatalra szorult. (Magyar Szó) ipari nyersanyagok állati termékek AZ ARGENTIN-URUGUAYI BŐRPIAC A január 14-én végződő héten az árak az előző heti szinten mozogtak, a sózott frigorifico standard ép ökörbőr ára — a kisebb felhozatal következté­ben — árnyalatnyit emelkedett. Az európai vásárlók visszavonultak, a bel­földi vásárlások csökkentek. A havi frissbőr-árverésen az árak átlagosan 5 százalékkal estek. A múlt év első kilenc hónapjában az argentínai sózott- és szárítottbőr-export 6 656 170 darabot tett ki, majdnem 500 000 darabbal többet, mint 1968 azonos időszakában. Az új argentin pesóban megadott ár, kilogrammonként, fás paritásban, a következő: sózott frigorifico standard ökörbőr, ép 0,92, selejtes 0,84; könnyű ökörbőr, ép 0,97, selejtes 0,94; extrém, ép 1,12, selej­tes 1,06. Sózott frigorifico típusú ökör- és tehénbőr 0,80, extrém 1,04. Az uruguayi bőrpiac a vizsgált héten nem változott. Exporteladásokra nem került sor, a helyi feldolgozók kilo­grammonként 58 uruguayi pesót fizet­tek sózott frigorifico típusú ökörbőrért. (Reuter) ÁRU- ÉS ÉRTÉKTŐZSDÉK Európa autóipara 1969-ben A tavalyi év gazdasági eredmé­nyeinek felmérése befejezéshez kö­zeledik. Ezért is gyakran bukkanunk az autóiparral kapcsolatos hírekre. Ismertetjük olvasóinkkal a Reuter, DP­A, AFP, és az APA hírszol­gálati irodák közleményeiből kivá­lasztott összefoglalónkat. A Volkswagen a múlt évet 14 mil­liárd márkás forgalommal zárta, ez 19 százalékkal haladta meg az 1968- ban kimutatott 11,2 milliárd márkát. Jelentős mértékben hozzájárult a for­galomnövekedéshez, hogy az NSU csatlakozott a Volkswagen konszern­hez. Az NSU adta egyébként a tavalyi üzleti forgalom körülbelül 13 százalé­kát. A Volkswagen kocsik közül egy­millió 777 ezret az NSZK-ban, 271 000 darabot pedig külföldi alvállalatainál gyártottak. Az autógyár­­tavaly 9,9 milliárd márka értékű exportot bo­nyolított le. A vállalat wolfsiburgi központjában nyilvánosságra hozták, hogy 1969-ben nagyarányú rekonstruk­ciót és új létesítmények építését kezd­ték el, összesen egymilliárd márkát fordítottak ilyen célra. Az Opel művek (amely teljesen az amerikai General Motors tulajdoná­ban van) tavaly 22 százalékkal nö­velte termelését és összesen 801 205 járművet állított elő. Az 1968-as ter­melés 656 718 darabot tett ki, 436 295 gépkocsit exportáltak, 16 százalékkal többet, mint az 1968-as évben. Az Opel termelésében a kivitelre szánt kocsik előkelő arányt, 54,5 százalékot tettek ki. Érdekességként megemlít­hető, hogy az Egyesült Államokban az Opel tavaly 101 505 kocsit értékesí­tett. A Renault a francia autógyártás 40 százalékát képviseli és tavaly — fenn­állása óta először — több mint egy­millió gépkocsit állított elő. A Renault kocsik fele exportra került. A válla­lat forgalma 1969-ben 26 százalékkal múlta felül az előző évit és értékben 12 milliárd frankot tett ki. A Peugeot párizsi igazgatóságán közölték: remélik, hogy idén sikerül 560 ezer gépkocsit gyártani a tavalyi 490 ezerrel szemben. 1969-ben egyéb­ként a sztrájkok miatt körülbelül 20 ezer gépkocsival állítottak elő keve­sebbet a tervezettnél. A Citroën­nél idén nagyszabású alaptőkeemelésre készülnek, amelyből — a vállalat szóvivője szerint — a szükségessé vált felújítást és korsze­rűsítést végzik majd el. A vállalat, a francia autógyárak közül elsőnek, komolyan foglalkozik a Wankel rend­szerű bolygódugattyús motor fejlesz­tésével (1969-ben kísérletképpen 500 AMI—8 típusú autót bocsátottak a forgalomba, bolygódugattyús motorral .— A Szerk.). A Citroen 1969-ben 507 ezer kocsit állított elő, 10,4 százalék­kal többet, mint a megelőző évben. Ebből a személygépkocsiik 426 380 da­rabot tettek ki. Az export 28 száza­lékkal növekedett , tavaly 196 200 kocsi talált külföldön gazdára. Ami az idei kilátásokat illeti, a Citroen igaz­gató tanácsa a tavalyi eladásoknál 17,5 százalékkal többre számít az idén, ami értékben körülbelül 4,5 milliárd francia frankot jelentene. A tavaly 507 ezerrel szemben 1970-ben 528 ezer járművet szándékoznak előállítani. A Berliet (a Citroen leányvállalata) for­galma idén 15 százalékkal lesz maga­­­­sabb és — ha a tervek valóra válnak m­értékben­ meghaladja az 1,4 milliárd frankot. Nem végleges adatok szerint Ang­liában tavaly összesen körülbelül 459 ezer haszon­gépjárművet (teherautót, autóbuszt és mikrobuszt) állítottak elő. Idén a kis- és középméretű járművek termelése valószínűleg csökken, a nagy teljesítményű kocsiké viszont emel­kedik. 1970-re 454 ezer gépjármű ki­bocsátásával számolnak, ez 1,1 szá­zalékkal kevesebb a tavalyinál. A hazai piacra szánt gépjárművek száma árnyalatnyit emelkedik, de a kivitt gépkocsik állománya 5 százalékkal visszaesik. Az autóbuszok, amelyekből tavaly 10 ezer darabot gyártottak, idén a tavalyinál nagyobb számban gördülnek le a szállítószalagokról; mértékadó becslés szerint az 5 szá­zalékot is eléri a növekedés. Ezzel szemben az exportra szánt járművek aránya az 1969-es 40,3 százalékról ez évben várhatóan 38,5 százalékra mér­séklődik. Belgiumban tavaly 770 ezer gép­kocsit állítottak össze, szemben az 1968-as 607 428 darabbal. A legnagyobb részesedést a Ford járművek vallhat­ják magukénak, 304 456 egységgel (1968 - 171 926), ezeket követi 202 860 gépkocsival a General Motors (1968 – 170 856). Idén a gépkocsi-összeszerelés tovább növekedik, körülbelül 910 ezer darabot állítanak elő az országban. Az optimista becslést arra alapozzák, hogy idén lépnek a termelésbe a General Motors, a British L­eyland Motor Co. és a svéd Volvo által épí­tett új üzemrészek. A Brüsszelben megnyílt hagyomá­nyos nemzetközi autószalon (erről a VILÁGGAZDASÁG január 15-i szá­mában adtunk hírt) a szakértők némi meglepetéssel tapasztalták, hogy a ki­állító gyárak többsége nem jelentke­zett új modellekkel, mindössze négy újdonság vonta magára a szakemberek figyelmét. Figyelemre méltó, hogy a négy új modell közül kettővel — a Volga M—24-essel és a Moszkvics 412-es típussal a Szovjetunió jelent­kezett. A japán Datsun gyár újdon­ságként 1200-as Sedan modelljét állí­totta ki, míg a Simca standjának leg­újabb látványosságaként megjelent az ismert 1300-as típus Special és LS változata is. Az idei év elé a belga autókereskedők leplezetlen elégedett­séggel tekintenek. Már a múlt évben megkezdődött az autóvásárlási boom , rekordmennyiségű, 332 ezer kocsi kelt el a belga piacokon. Ezzel a nyu­gat-európai országban futó gép­kocsik száma jóval kétmillió fölé emelkedett, tehát minden ötödik bel­ga állampolgárra jutott egy kocsi. textíliák AZ ARGENTIN-URUGUAYI GYAPJÚPIAC A január 14-én végződő héten az ar­gentin gyapjúpiac, az exportőrök meg­újuló vásárlási érdeklődése következté­ben kissé élénkebb volt. Az árak azon­ban változatlanok maradtak. Kevés kö­tésre került sor, mert az eladók az aján­latok többségét visszautasították. Az argentínai Gyapjúszövetség jelen­tése szerint az ország exportálható fö­löslege január 1-én 147 059 tonna volt. A többnyire csak névleges árak: Buenos Aires-i és La Pampa-i finom- és köze­pes keresztezéses, 10 kilogrammonként 15,00—20,50 új peso, patagóniai merinó 30 peso. Az uruguayi gyapjúpiac egyenetlen volt, az eladók és a vevők árelképze­lése közötti különbség miatt kevés kö­tésre került sor. Az árak változatlanok, a kereskedők becslése szerint a várható mintegy 75 000 tonna új nyírású gyap­júnak csak 10 százalékát kötötték le ed­dig, míg a múlt év azonos időszakában már 60 százalék eladásáról adhattak számot. (Reuter) AMERIKA A FÜLÖP-SZIGETI PIAC MEGTARTÁSÁÉRT Az amerikai kormány hitelcsomag­tervet dolgozott ki annak érdekében, hogy visszanyerje a Fülöp-szigeti piacon a fenyegető kanadai és ausztráliai ver­senytársakat. A Fülöp-szigetek mező­­gazdasági importjának 90 százaléka származik az USA-ból. Idén az Egyesült Államok 30 millió dollár értékű gabo­nát, gyapotot és dohányt akar eladni a Fülöp-szigeteknek, s az egyre erősbödő verseny miatt az USA megváltoztatta a hitelfeltételeket. A múltban az ellenér­téket 12, vagy legfeljebb 18 hónapon belül kellett visszafizetni. 1970-től kez­dődően a visszafizetés időszakát három évre terjesztették ki, s a teljes összeg három egyenlő részletben térítendő. (Reuter)

Next