Világgazdaság, 1970. március (2. évfolyam, 42/287-61/306. szám)

1970-03-26 / 59. (304.) szám

Belgrádi lap a magyar-jugoszláv gazdasági kapcsolatokról A­z Ekonomszka •Politika című belg­rádi gazdasági hetilap megállapítja: „A Jugoszlávia és Magyarország közötti árucsere-forgalom különösen a múlt évben dinamikusan növekedett. A jugo­szláv export tavaly összességében 54 százalékkal nőtt és elérte az 533 millió dinárt, ugyanakkor a magyarországi vásárlások 31 százalékkal növekedtek és az 578 millió dináros szintet érték el. Ezzel a forgalommal a klíringszámla teljesen egyensúlyba került.” A jugoszláv cikk szerint „a klíring­számla végleges egyensúlyba hozása érdekében, ami lehetővé tenné a fize­tés rugalmasabb formáira való köny­­nyebb áttérést, ebben az évben az áru­listákon kiegyensúlyozatlan forgalmat irányoztak elő, eszerint a jugoszláv ki­vitelnek 52 millió klíringdollárt (650 millió dinár), a behozatalnak pedig 53,4 millió klíringdollárt (667,5 millió dinár) kell elérnie. A különböző vegyes bizott­ságok gyakori ülésein, amelyeken a két ország közötti kapcsolatokat tekintik át és vitatják meg, aláhúzzák: az áru­csere-forgalom ilyen dinamikus fejlő­dése mellett meg kell találni a rugal­mas kereskedelem és fizetés megfelelő formáit is. Ezeket a kérdéseket is meg­beszélték dr. Vályi Péter magyar pénz­ügyminiszter mostani látogatása alkal­mából. A kooperációs szerződések­­ed­dig hatot kötöttek kombájnok, teher­gépkocsik, háztartási gépek és elektro­mos berendezések gyártása terén) úgy látszik, kedvező területei lehetnek az új fizetési formák meglelésének. Ezek­nek a törekvéseknek a szempontjából jelentős hozzájárulást várnak a bank­­konzorciumtól, amelyet az elektromos Diesel-mozdonyok közös gyártásának hitelezésére hoztak létre. A konzor­ciumnak idővel át kell alakulnia új ko­operációk kezdeményezősévé, amelynek során elsősorban azoknak adnak hitelt, akik a beruházáshoz szükséges részvé­teli alappal rendelkeznek , akiknek a termelése gazdaságos lenne és biztosí­taná a két ország közötti szállításokat, valamint a külföldi piacon való áru­elhelyezést. Az új kooperációs kapcso­latokról, amelyeket a konzorciumnak kellene hitelezni, most készítik elő a javaslatokat az elektromosiparban, a színesfémiparban és a bányászatban.” (MTI) VISSZATÉRT A JUGOSZLÁV ÚSZÓKIÁLLÍTÁS LATIN-AMERIKÁBÓL M­árcius közepén visszatért latin­amerikai útjáról a Liburnija hajó, a jugoszláv úszókiállítás — írja a Magyar Szó. Nikola Agic, az úszó­kiállítás igazgatója elmondta: „Indu­lásunk előtt a legderűlátóbbak sem hitték, hogy a kiállítás ekkora érdek­lődést kelt a latin-amerikai országok­ban. Úgy vélem, körülbelül félmillió ember járt a hajón.” A négy hónap alatt a „hajó kilenc ország szakembereinek és érdeklődő látogatóinak mutatta be a jugoszláv árukat. (Ugyanezen a pénzen a meg­szokott formában legfeljebb két ki­állítást rendezhettek volna.) Az üzlet­emberek különösen a hajó-, a húsfel­dolgozó, a textil-, a zöldség- és gyü­mölcsfeldolgozó, a vegy-, a bőrfeldol­gozó és cipőipar gyártmányait, vala­mint a konzervgyári felszereléseket, a műanyagokat, a járműveket, a halá­szati felszereléseket, a villamossági cikkeket és berendezéseket, a Diesel­­motorokat, a szerszámgépeket, a fa­feldolgozó és mezőgazdasági gépeket, a villanymotorokat, a mosó- és vegy­tisztítógépeket, a laboratóriumi felsze­reléseket, a háztartási gépeket és ön­tözőberendezéseket keresték. A kiállítás „vízrebocsátását” az in­dokolta, hogy Jugoszláviának a latin­amerikai országokkal folytatott keres­kedelmében igen nagy a passzívuma. • • • • 0 Henry Ford, az amerikai autó­óriásvállalat elnöke, április 12-én a tervek szerint Moszkvába utazik. Det­roiti jelentés szerint a szovjet tudomá­nyos és technológiai bizottság meg­hívásának tesz eleget. Az amerikai vállalat szóvivője közölte, hogy euró­pai részlegei biztató kapcsolatokat épí­tettek ki a szocialista országokkal. Sor kerülhet arra is, hogy autókat adnak el a Szovjetuniónak, de nem jöhet szóba autógyár építése. Nem kielégítő Szerbia árucseréje a szomszédos országokkal, Magyarország­gal, Romániával és Bulgáriával. Erre a következtetésre jutott a szerb gaz­dasági kamara után a szerb nemzet­­gyűlés külügyi bizottsága is. A bi­zottság állásfoglalása szerint Jugo­szláviának törekedni kell a kapcso­latok élénkítésére. A brit kormány visszautasította azt a javaslatot, hogy az európai légi­busz programnak támasszanak angol versenytársat, és támogassák a Bri­­ tish Aircraft Corporationt egy 230 sze­ mélyes, széles törzsű repülőgép meg­építésében. Benn műszaki fejlesztési miniszter kijelentette: a jelenlegi helyzetben nem teljesítik a BAC 100 millió fontos támogatási kérelmét. Az Egyesült Államok helyt ad Japán kérésének és megvizsgálja, nö­­velhető-e a távol-keleti országnak szállított atomüzemanyag mennyisége. A megállapodást az amerikai és a japán atomenergia-ügynökség találko­zóján kötötték. A jelenlegi szerződés szerint Amerika 1968-tól kezdődően 30 évig összesen 161 tonna dúsított urániumot szállít Japánnak.­­ A kereskedelmi és gazdasági kap­csolatok bővítéséről és a kooperációról kötött Londonban szerződést Adoula, a Kongói Népi Köztársaság külügy­minisztere és Stewart brit külügymi­niszter. A két ország között létrejött első ilyen megállapodás — Stewart szavai szerint — bizonyítja a tárgyaló partnerek kölcsönös kívánságát, to­vább fejleszteni a már eddig is jelen­tős kereskedelmi kapcsolatokat. Tavaly az afrikai országból származó brit import 30 százalékkal 23 millió fontra nőtt.­­ Hivatalosan is aláírták az ameri­kai—japán—perui közös vállalkozás alapító okmányát. Eszerint horgany, ólom- és réz­készleteket bányásznak közösen Peruban, az ércet pedig Ja­pánnak adják el. A WGS JELENTI 0 Az USA és Japán között a kis mé­retű személygépkocsikban éles ver­seny várható — jósolta az Egyesült Államokban működő legnagyobb kül­földi érdekeltségű autógyár, a Volks­wagen of America elnöke. Tavaly az USA-ban 1,1 millió külföldi kocsit adtak el, fele a Volkswagen gyárak­ból származott. Második helyen, 130 000 gépkocsival a japán Toyota állott. Március 25-én rendezték meg az EXPO-n a közös piaci országok nap­ját. Ezen részt vett Harmel, az EGK miniszteri tanácsának elnöke és Rey, a végrehajtó bizottság elnöke vezette küldöttség is. A hat közös piaci or­szág közösen építette meg a kiállítás egyik legnagyobb csarnokát, amelyben bemutatják országaik múltját és vára­kozásaikat a jövőre.­­ Szovjet vegyipari kiállítás nyílt Belgrádban a Szojuzhimexport moszk­vai vállalat és a Jugomontana belgrádi cég közös rendezésében. A két ország gazdasági együttműködésében és ke­reskedelmében a vegyipar igen komoly szerepet játszik. Az indiai parlament alsóháza jóvá­hagyta a 14 nagy kereskedelmi bank államosítását szabályozó törvényter­vezetet, de visszautasította a Kong­resszus Párt szakadár szárnyának (Indira Gandhi miniszterelnök-asszony ellenfeleinek), javaslatát, hogy a kül­földi pénzintézeteket is vegyék állami ellenőrzésbe. Naponta 8000 gépkocsi használná a csatorna alatt átívelő alagutat francia és angol szakértők szerint. A brit par­lamentben többek között szóba került, hogy 1985-ben óránként 2500 autó venné igénybe a csúcsidőben az alagutat. Fel­vetődött az a lehetőség is, hogy az alagútban a gépkocsikat vasúti kocsikon szállítanák az egyik partról­­a másikra. Olasz—bolgár megállapodást írtak alá Rómában a tudományos és kulturá­lis együttműködésről. Az egyezmény tudósok, szakemberek, diákok kölcsönös cseréjét irányozza elő.­­ Rómában bemutatták a nyilvános­ságnak az American Motors legújabb típusú, AMX3 jelzésű GT sportkocsiját, az első gépkocsit, amelyet középmotor­ral építettek. Az AMX3-at amerikai és európai műszaki ismeretekkel Torinó­ban építették. A 250 kilométer órán­kénti csúcssebességű gépkocsi nem tar­tozik a legolcsóbb járművek közé. Árát a szakértők a 8 000—12 000 dolláros tar­tományba becsülik. • • • 1970. MÁRCIUS 26. LENGYELORSZÁG ANGLIÁBAN KONTÉNERSZÁLLÍTÁSI MÓDSZEREK IRÁNT ÉRDEKLŐDIK A Lengyel Külkereskedelmi Kamara szervezésében 14 főnyi delegáció láto­gatott Angliába a Londoni Kereskedel­mi Kamara meghívására. A delegáció­nak az a feladata, hogy a konténer­­szállításhoz szükséges berendezések és know-how beszerzésének angliai lehe­tőségeit tisztázza. A küldöttség tagjai különösképpen a vasúton, közúton és vízen való kon­ténerszállításhoz szükséges berendezé­sekkel kívánnak megismerkedni, és tájékozódni az említett három szállí­tási módszer közötti kapcsolatokról. Érdeklődnek továbbá konténerszállí­tási berendezések és hajók gyártása, valamint a konténerszállítás megszer­vezése iránt is, egyrészt tengerentúli viszonylatokban, másrészt a Dánia és Anglia közötti baconszállítmányok ke­zelése tekintetében. (UTI) CSEHSZLOVÁKIA IMPORTJA ELEKTROAKUSZTIKUS KÉSZÜLÉKEKBEN A csehszlovák KOVO külkereskedel­mi vállalat tavaly 94 ezer televíziós vevőkészüléket, 199 ezer rádióvevőt stb. importált. Egyedül Japántól 5000 mag­netofont vásárolt. Az idei import ezek­ben a készülékekben várhatóan eléri ugyanezt a szintet. (CTK) A közös piaci országok tavalyi villamosenergia-fogyasztása A hat közös piaci tagország gazdasá­gában tavaly elért komoly fejlődés ter­mészetesen jelentkezett az energia­­fogyasztásban is, növekedett az igény. A hat ország nettó fogyasztása (termé­szetesen beleértve a szállítás vesztesé­geit) 1969-ben 9 százalékkal haladta meg az előző évit és 517,1 milliárd kilo­wattórát tett ki. 1960 óta­­az energia­­fogyasztás nem ért el ilyen nagy évi növekedést. A lista élén Hollandia (+10,5 szá­zalék) és az NSZK (+9,9 száza­lék) áll; az előbbi fogyasztása 34,9 mil­liárd kilowattra, az utóbbié pedig 214,4 milliárdra szökött fel. Szakértői véle­mény szerint a nagyobb villamosener­­gia-igény elsősorban a termelésbe be­lépő új gyárakét jelzi, különösen a ma­gas fajlagos energiafogyasztású ipar­ágak expanziójára utal. A hat tagország közül az olaszok let­tek a sereghajtók, mindössze 6,3 száza­lékkal emelték tavaly fogyasztásukat 107,6 milliárd kilowattra. A szerény nö­vekedésre persze van magyarázat, hi­szen 1969 utolsó negyedében, a „forró ősz” időszakában a sztrájkok megbéní­tották a termelést, rontották az egész év eredményét. A többi országok közül a belga fogyasztás 22,2 milliárdra (+ 9 százalék), Franciaországé 130,6 mil­liárdra (+ 9,6 százalék) és Luxemburgé 2,4 milliárd kilowattórára (+ 7,6 száza­lék) ugrott fel. A közösség elektromosenergia-terme­­lésében a hőerőművek 76,4 százalékban (1968­­­, 74,6 százalék), a vízi erőművek 21,5 százalékban (23,8 százalék), míg az atomerőművek 2,1 százalékban (1,6 szá­zalék) részesedtek. (APA) Görög importkorlátozások A katonai kormányzás ideje alatt, 1969-ben az import 14 százalékkal emel­kedett, ez arra késztette a juntát, hogy intézkedéseket hozzon az ipar és a fogyasztásicikk-behozatal korlátozására — írja a Financial Times. A görög kormány hivatalos lapja március 18-án rendeletet közölt, amely­ben 74 termékre közvetett behozatali korlátozásokat léptetett életbe. A ren­delkezés szerint az importőrök által le­tétbe helyezett összegeket az eddigi két hónap helyett négy hónapig tartják vissza a bankok. Ugyaneddig az idő­szakig az importőrök a számlákat nem is egyenlíthetik ki. Azok a kereskedők, akik külföldről vásárolnak, és az ellen­értéket az említett négy hónapon belül kívánják az eladónak átutalni, kötele­sek befizetni az áru teljes cíf értékét meg a vámot. Ezt az értéket a letétbe­helyezett összegből nem vonják le. A négyhónapos letétrendszer eddig is létezett, de csak az autók, textíliák és háztartási elektromos készülékek be­hozatalánál alkalmazták. A listát most whiskyvel, sörrel, borokkal, gyümölcs­szörpökkel, szappannal, fémtömegcik­kekkel, konyhai berendezésekkel, egész­ségügyi árucikkeikkel, fűtőkészülékekkel, valódi- és bizsuékszerekkel, elemekkel, zárakkal, páncélszekrényekkel, fény­képezőgépekkel, órákkal, öngyújtókkal, napszemüvegekkel, hangszerekkel, gra­mofonlemezekkel és egy sor szerszám­mal bővítették. Az export 14 százalékos emelkedése sem tudta csökkenteni a ke­reskedelmi mérleg feszültségét, a mér­leghiány 830 millió dollárt tett­­ki tavaly. A kínai textilipar fejlődése A nagy múlttal rendelkező kínai textilipar, amely egyike az ország leg­fejlettebb iparágainak, az elmúlt két évtizedben az Új Kína jelentése sze­rint ötszörösére növelte a gyapotfonal és anyag termelését. Ez a cérnaáruk tekintetében a leggyorsabb fejlődés a világon (700 millió kínai számára a fő ruházkodási cikket a gyapotáruk jelentik). K­ína­­textilipara a múltban külföld­ről szerezte be felszerelésének javát, a felszabadulás óta azonban létrejött a kínai textilgépipar is, amely ma már ezer különféle gépet gyárt termé­szetes és műanyag textíliák előállítá­sára. Kína az elmúlt két évtizedben tucatnyi országnak nyújtott segítséget textilgyárak építésében — hangsú­lyozza az Új Kína. (MTI) Japán újabb liberalizációs intézkedései A japán kormány ez év április else­jétől kezdve 11 árukategória behoza­talát liberalizálja — jelenti a Kyodo hírügynökség. A kormány ez irányú döntése a még korlátozás alá eső cikk­csoportok közül többek között a kazá­nokat, dinamókat, használt szerszám­gépeket és a gyümölcsízeket is ki­emelte. Ezek után az importkorlátozási listán 98 árufajta maradt. A kormány arra is határozatot hozott, hogy 1971 végével további öt kategória importját szabadítja fel. Ezek között szerepel a glutaminsav, a kalcinált szóda és a kéntartalmú érc is. Ezzel a döntéssel az 1971 végén felszabadí­tandó árufajták száma az eddigi 55 he­lyett 60-ra emelkedik. Hirdessen a VILÁGGAZDASÁG­ban VILÁGGAZDASÁG Az euro-kötvénypiac struktúrája és újabb tendenciái A külföldi kölcsönöket 1963-ig gya­korlatilag teljes egészében egy-egy or­szág nemzeti tőkepiacán bocsátották ki — főként az Egyesült Államokban, ki­sebb mértékben egyes nyugat-európai országokban, mindenekelőtt Svájcban és Angliában. Ezek a kölcsönkötvények az említett átvevő országok valutájára szóltak. Az elmúlt hat év folyamán azonban a külföldi kötvényeknek e ha­gyományos fajtája mellett mind na­gyobb jelentőségre tettek szert az ún. euro-kötvények. 1963-ban az euro-köt­­vények részesedése az akkor 2 milliárd dollárt képviselő külföldi kötvényki­bocsátásból még csak 6 százalék volt, 1968-ra azonban ez a részarány már a 6,2 milliárd dolláros teljes összeg 50 százalékára nőtt, s — valamivel ala­csonyabb összvolumen mellett — 1969- ben is fennmaradt. A­z euro-kötvénypiac kialakulása — s mind ez ideig részben maga a piaci helyzet is — szorosan összefüggött az Egyesült Államok fizetésimérleg-politi­­kájával. Az ún. kamatkiegyenlítési adó 1964-ben történt bevezetése az USA- ban a külföldi kibocsátók számára nagy mértékben megnövelte a hosszú lejáratú kölcsönök terheit a New York-i tőke­piacon. Ezért a külföldi kölcsönök egyre nagyobb hányada a nyugat-európai piacra terelődött át s az amerikai emissziós házak szerepét a nagy európai pénzintézetek, illetve a részvételükkel alakult szindikátusok vették­­ át, ame­lyekhez az utóbbi időben egyes nagy amerikai bankfiókok is csatlakoztak. A­z euro-kötvénypiac, fennállásának alig több mint hat esztendeje alatt, a megtakarítások „újraelosztása” gyorsan fejlődő csatornájának bizonyult, rész­ben Nyugat-Európán belül, részben Nyugat-Európa és a tőkés világ többi országa, mindenekelőtt az Egyesült Ál­lamok között. Ezzel „egyengetőjévé” vált a nemzetközi tőkekapcsolatok szo­rosabbá válásának, a különböző pénz­es tőkepiacok integrálódásának, bele­értve a hosszú lejáratú tőkék kamat­szintjének viszonylagos kiegyenlítődését is. Az euro-kötvénypiacnak ugyanis nincsenek nemzeti határai, bár súly­pontja Nyugat-Európa. 1965 óta az amerikai cégek és kül­földi leányvállalataik csapolták meg mindinkább az euro-kötvénypiacot. Ez a tendencia a tőkeexportra vonatkozó további amerikai korlátozások nyomán vált a piaci helyzet egyre lényegesebb — sőt 1968-ban meghatározó — ténye­zőjévé. Tulajdonképpen arról volt szó, hogy a nemzetközi tőkepiacoknak az előbbiekben jelzett integrálódási folya­mata mindenekelőtt az amerikai válla­latok expanziós törekvéseinek finanszí­rozási forrását teremtette meg az USA határain túl, minthogy a Nyugat-Euró­­pában időlegesen jelentkező tőkefeles­leget az éppen itt terjeszkedő amerikai cégek vagy érdekeltségek pénzkereslete kötötte le elsősorban. Egyes időszakok­ban — főként 1968 első felében — az egyébként tőkeerős amerikai vállalatok kötvénykibocsátása olyan intenzív volt, hogy egyes európai kibocsátók kötvény­elhelyezéseik elhalasztására kényszerül­tek. Végeredményben 1968-ban a 3,1 milliárd dollár összvolumenben kibo­csátott euro-kötvények kétharmada amerikai vállalatoktól származott: köl­csönfelvételeik összege az előző évinek négyszeresére, 2,1 milliárd dollárra nőtt, miközben például a nyugat-európai ki­bocsátóknak 886 millió dollár helyett 658 millió dollárral kellett beérniük. 1­969-ben az euro-kötvénypiacon érvé­nyesült tendenciák több szempontból is eltértek a korábbi években megszokott irányzatoktól. A legfigyelemre méltóbb változás az, hogy az újabb kibocsátások összvolu­­mi­ene első ízben nem érte el az előző évit, sőt annál 13 százalékkal alacso­nyabb volt. A másik lényeges eltérés, hogy az amerikai vállalatok kibocsátá­sai kereken 1 milliárd dollárral, 900 millióra csökkentek, s ezzel részesedé­sük az emissziós forgalom egyharma­­dára mérséklődött. További változást jelentett a nyugatnémet márkára szóló kötvények részarányának ugrásszerű emelkedése: az 1967. évi 8 százalékról és az 1968. évi 21 százalékról 38 száza­lékra, miközben az USA-dollár rész­aránya fokozatosan 59 százalékra esett vissza. Végül a piaci helyzet jellemzése­ként az euro-kötvényeket sem kerülte el a nemzetközi kamatszint — évtize­dek óta nem tapasztalt mértékű — múlt évi emelése. M­indezen , egymással is összefüggő tendenciák mögött több tényező húzó­dik meg. 1968-ban a kötvénypiacra jel­lemző nagymérvű tőkekereslet követ­keztében a dollárra szóló kötvények ho­zama már jelentős mértékben emelke­dett. Ez olyan időszakban következett be, amikor a New York-i részvény­­tőzsdén erőteljes árfolyamhossz jelent­kezett, összefüggésben az akkor egyre inkább túlfűtött konjunktúrával. Ilyen körülmények között a nagy amerikai vállalatok euro-kötvény kibocsátásaik­ban — a korábbi évekre jellemző kö­zönséges kötvények (straight bonds) helyett — nagyobbrészt ún. átcserélhető kötvények (convertible bonds) elhelye­zésére tértek át. Ez utóbbi olyan köt­vénytípus, amelyet az értékpapír át­vevője egy bizonyos idő elteltével az anyavállalat részvényére cserélhet át a kibocsátás időpontjában rögzített arány­ban, így a befektető haszonra tehet szert, ha a vállalat részvényeinek ár­folyama emelkedik, s emellett kamat­­jövedelemmel is rendelkezik. Ezért az átcserélhető kötvények előnyösebbek a befektetők számára, ugyanakkor viszont a kibocsátók számára mintegy 11­ 2—3 százalékkal kisebb kamatterhet jelente­nek, mint a közönséges kötvények. M­últ évben azonban erőteljes bessz­­irányzat jelentkezett a New York-i tőzsdén, ami az átcserélhető kötvények vonzerejét rövid idő alatt megszüntette. Másrészt a rövid lejáratú nemzetközi pénzpiacokon bekövetkezett nagyarányú kamatszintemelkedés is csökkentette a hosszú lejáratú tőkebefektetések elő­nyeit. E megváltozott helyzettel függött össze, hogy az amerikai vállalatok által 1969-ben kibocsátott átcserélhető kötvé­nyek volumer­e 1 milliárd dollárral 500 millióra esett vissza, ami éreztette ha­tását az euro-kötvény elhelyezésének összforgalmában is. R­észben kamatmegfontolásokkal függ össze a nyugatnémet márkára szóló euro-kötvények részarányának növeke­dése is. A nyugatnémet tőkepiac 1968— 69-ben rendkívül likvid volt, s ez az alacsony kamatszintben is megmutatko­zott. Egyre több kibocsátó számára lát­szott előnyösebbnek a márkában esz­közölt emisszió, arra számítva, hogy a dollár és márka közötti kamatkülönbö­zet mellett érdemes vállalni a felérté­kelés kockázatát. A hitelezők számára viszont éppen a felértékelés lehetősége miatt látszott előnyösnek a DM-re szóló átvétele, jóllehet azok hozama 1—1­2 százalékkal alacsonyabb volt mint a dollár kötvényeké. A márkára szóló köt­vények kamata a nagy kereslet miatt fokozatosan emelkedni kezdett, s múlt év vége felé már 7­2—8 százalék körül mozgott. (Összehasonlításul: 1967—68- ban még a 6—Li/2 százalékos szinten állt.) V­égül az euro-kötvény piacokon je­lentkező újabb tendenciák összefüggnek az egyes fejlett tőkésországokban hozott korlátozó intézkedésekkel is. Az euro­­kötvényekbe történő befektetésekre vo­natkozóan 1969-ben ugyanis bizonyos restrikciókat léptettek életbe Olasz­országban, az NSZK-ban és Belgium­ban.B­ akó Ede Nyugati tőkebehatolás a fejlődő országokba A legutóbbi napokban több oldalról érkezett híradás arról, hogy a nyugati tőke a fejlődő országokban kooperá­cióra törekszik, érdekeltségeket vállal, vagy meglévő érdekeltségeit bővíti. Ezekből a hírekből közlünk alant egy csokorra valót. A osakai Toyo Menka Kaisha cég burmai ipari fejlesztési szervezetével megállapodott abban, hogy három milliárd 300 millió yen értékben nagy teljesítményű fonodát és szövőgyárat szállít, amely 40 ezer orsóval és 600 szövőgéppel lesz felszerelve. A gyár előreláthatólag jövő év végére készül el. Burma az ellenérték 15 százalékát készpénzben fizeti. A hátralék 10 éves hitelt kap, és hat-hét százalék közötti kamatát is megtéríti. A­z amerikai Cerro Corporation Peru kormányával tárgyal több mint 300 millió dollárnak különböző bányászati vállalkozásokba való befektetéséről. Az ország pénzügyminisztere a tárgyalá­sokról bővebben nyilatkozni nem volt hajlandó, tájékozott források szerint a megbeszélések csak akkor öltenek konkrétabb alakot, amikor a kormány kihirdeti az új bányászati törvényt. A z angol A. and W. Smith and Co. vállalat kétmillió font sterling értékű cukorfinomítót szállít Nyugat-Pakisz­­tánba. A gyár napi kapacitása 3000 tonna cukornád feldolgozása. A­z ugyancsak angol Mirrlees Wat­son Co. másfél millió font sterlingért szállít berendezéseket a venezuelai Acariguában már működő cukornád­feldolgozó üzem számára. Az üzem jelenlegi napi 3000 tonna kapacitását a duplájára emelik. H­uszonhárom főnyi holland gazda­sági küldöttség járja Ausztráliát és keres ipari partenereket Indonéziában létesítendő közös vállalkozásokhoz. Olyan vállalatok alapítása is szóba kerül, amelyek Ausztráliát érdeklő más délkelet-ázsiai államokban jönné­nek létre. A vállalatokat 50—50 száza­lékos alapon kívánják létrehozni. A küldöttség vezetője szerint Auszt­ráliának nagy érdekei vannak Indo­néziában, a hollandok viszont jobban ismerik­­az országot, tapasztalataik 300 évesek. Ez a körülmény minden közös vállalkozásban fontos. A szóban forgó terület 200 millió fogyasztója számára Hollandia, amely Európa ka­puja, igen hasznos kereskedelmi pia­cot jelent. A küldöttség egy másik tagja rá­mutatott arra, hogy — ha Anglia csat­lakozik a Közös Piachoz — Auszt­rália elveszítheti tejtermékeinek pia­cát, főleg a vaj piacot. Ezért hasznos lehet számára, ha Európában új pia­cokat keres. Hollandia annyi szója­babot kész átvenni, amennyit Auszt­rália csak termeszteni tud. Annak sem lehet akadálya, hogy az ország körül­belül 250 ezer tonna olajosmagvat adjon el Európában. (Reuter, Kyodo)

Next