Világgazdaság, 1970. szeptember (2. évfolyam, 166/411-187/432. szám)

1970-09-18 / 179. (424.) szám

*W ( 1970. SZEPTEMBER 18. Japán: az autóiparban is rakétatempó I. Japán gazdasági fejlődésének egyik legmarkánsabb, „legjapánosabb” feje­zete az ország autóiparának két és fél évtizedes története. A nulláról indulva, de minden létező eszközt megmozgatva — esetenként bőven áthágva az üzleti élet írott és íratlan törvényeit — jutott el Japán odáig, hogy autóexportőrei eséllyel veszik fel a harcot a világ bármely mammutcégével. A japán hatóságok a második világ­háború után megindult ipar­teremtés meggyorsítására ellenszolgáltatás nél­kül 535 millió dollárnyi összeget adtak a gépkocsi-gyártóknak. A fejlődést a direkt­ támogatás mellett objektív té­nyezők is segítették. A környező, gaz­daságilag elmaradott országokban nyersanyagvásárlókként a későbbi gép­kocsi-exportőrök már jelen voltak és tulajdonképpen tradicionális kapcsola­taikra építve kezdték értékesíteni dömpingáras gépkocsijaikat. A gyors és rendkívül meggyőző exportsikereket a mindenkori japán kormányok állam­közi megállapodásai is előmozdították; a hosszú lejáratú hiteleket, a külön­böző segélyeket döntő többségükben gépkocsieladásokkal kapcsolták össze. Ugyancsak az állam érdeme a fantasz­tikus tempóban kiépülő autósztráda­­hálózat . 1954-ben a bruttó nemzeti termék 0,7, 1966-ban 2,3, 1969-ben pe­dig 4,2 százalékát fordították ilyen célokra. A konjunktúrát, a belső és a kör­­nyező piacokon kialakult kedvező helyzetet a gépkocsigyárak maximáli­san igyekeztek hasznosítani: a leg­modernebb nagyüzemi módszerekkel szervezték meg a termelést, rendkívül magas tőkeberuházásokat eszközöltek — ez utóbbit főként az alacsony mun­kabérekkel kompenzálták — speciális japán foglalkoztatási rendszert építet­tek ki. (A gyárak életkorra való te­kintet nélkül — az esetek többségében „életfogytiglanig” kötnek szerződést al­kalmazottaikkal, meggátolva a fluktuá­ciót, a stabil törzsgárda segítségével emelve a minőség és a termelékenység szintjét.) A fejlődésre rendkívül pozitívan ha­tott a japán gépkocsiipar vezetőinek szokatlanul magas szakképzettsége is. (Egy angol közgazdász vizsgálatai sze­rint a japán gépkocsigyárak vezető beosztású dolgozóinak 80, az angolok­nak pedig mindössze 36 százaléka vég­zett egyetemet.) Az ipar magas fokú szervezettségét, a termelőtevékenység tervszerűségét magas szinten biztosítja az, hogy a gazdasági életet irányító ke­reskedelmi és iparügyi minisztériumok utasításait, javaslatait a gyártók tör­vényekként tisztelik. Intézkedéseik közül kettőt érdemes — mint az általános fejlődésre döntően ható tényezőt — megemlíteni. Lehetővé tették az iparvállalatok számára a kül­földi tőke igénybevételét és ugyannak­­kor erősen korlátozták a részvények vásárlását. Fejlesztési és állami ex­port—import bankokat hoztak létre, melyek hitelekkel, szubvenciókkal, adó­­kedvezményekkel támogatták a gyárak kutatásait, a műszaki újításokat, és nem utolsósorban az exportot. Az 1967-­től 1971-ig tartó második fej­lesztési terv — az első 1962-ben kez­dődött s nem lépett túl a fejlődés ál­talános tendenciájának meghatározásán — a tőkekoncentráció meggyorsítását tűzte ki célul. A kormány módszerként a fúziók, társulások, közös beruházási és értékesítő szervek létrehozását java­solta, s a még csak tervbe vett intéz­kedések hatására az iparban már eddig csaknem ezer vállalati egyesülés jött létre. És most vegyük szemügyre közelebb­ről a japán gépkocsiipar jelenlegi hely­zetét. A fejlesztés idegen, főként ame­rikai szabadalmak és gépi berendezések vásárlásával kezdődött, a termelési me­tódus azonban az első perctől kezdve sajátos japán viszonyokhoz — klíma, közúthálózat, munkabérrendszer stb. — igazodott. (Az egyes típusok meghono­sításával egyidejűleg meglehetősen gát­lástalan kopírozás is megkezdődött: a két forrás együttes kihasználása veze­tett aztán oda, hogy 1955 óta a japá­nok kizárólag saját tervezésű gépkocsi­kat do­bnak piacra.) Esetenként azonban ma is megvásá­rolnak egy-egy szabadalmat — lásd NSU-Wankel motor. — A japán gép­­kocsigyárak 1946 és 1969 között mint­egy másfél milliárd dollárt fizettek ki külföldi szabadalmakért, de mindvégig kínosan ügyeltek arra, hogy pénzügyi érdekszférájukba a külföldi tőke ne ke­rülhessen be. Ezt mellesleg a japán ha­tóságok is gátolták: a tőkebehatolást első ízben a múlt év elején kiadott ren­delet tette csak lehetővé. Azóta az ame­rikai cégek — például a Chrysler és a Ford — meglehetősen nagy aktivi­tást fejtenek ki, s a japánokkal együtt harmadik országban közös értékesítő szerveket, irodákat hoznak létre. (A Chryslernak a Mitsubisivel, a Ford­­nak a Nissan Motorral és a Toyo Kogo­­val van ilyen megállapodása.) A japá­nok a tőkebehatolás ellen egyesülések létrehozásával védekeznek — az elmúlt három évben a tizenkét nagy gyár két nagy és egy kisebb egyesülést hozott létre. — pit — ­ A Szovjetunió ipari termelése az év első nyolc hónapjában az elmúlt év azonos időszakához viszonyítva, 8,3 szá­zalékkal emelkedett. Ugyanakkor a munka termelékenysége 7,2 százalékkal nőtt. Elektromos energiából 6,4 milliárd kilowattórával, kőolajból 2 millió ton­nával, földgázból 2,9 milliárd köbmé­terrel, széntől 13,5 millió, vasércből pe­dig 1,4 millió tonnával szárnyalták túl az első 8 hónap tervelőirányzatait.­­ Két 115 000 tonna teherbírású hajó építésről kötött megállapodást a spliti hajógyár egy indiai céggel. A 16,4 mil­lió dinár értékű hajókat 1974-ben adja át a jugoszláv gyár. Splitben egyébként 1974-ig összesen 22 hajót építenek, ezek teherbírása 1 178 100 tonna lesz.­­ Megbeszéléseket folytatott Brnóban csehszlovák kollégáival a szudáni köz­lekedésügyi miniszter. Megállapodás született arról, hogy Csehszlovákia je­lentős segítséget nyújt Szudánnak öt­éves terve végrehajtásához. Első lépés­ként berendezések szállításában egyez­tek meg.­­ Brazília exportja az év első nyolc hónapjában 25 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, s elérte az 1,78 milliárd dollár értéket. Az ipari termé­kek kivitele ez idő alatt 135 millióról 242 millió dollárra nőtt.­­ 1970. augusztus 1-én 623 000 munka­­nélkülit tartottak nyilván Olaszország­ban.­­ Piackutató körútja során szeptem­ber 19—25 között mexikói kereske­delmi küldöttség tartózkodik London­ban, ahol mezőgazdasági termények és termékek eladási lehetőségeit tanul­mányozzák.­­ Európában egyedül a görlitzi VEB Waggonbau gyár készít emeletes vas­úti kocsikat. 1951 óta 2000 darab hagyta el az üzemet, amely 1959 óta exportra is dolgozik. Lengyelországon, Bulgárián, Csehszlovákián, Románián kívül számos más ország is megren­delői­­közé tartozik. Főleg helyi, mun­kás, hétvégi és üdülővonatokként al­kalmazzák őket, mert nagy, széles ajtói gyors ki- és beszállást biztosíta­nak, ülő- és állóhely kapacitásuk je­lentős.­­ A japán külkereskedelmi mérleg aktívuma augusztusban 44,7 millió dollárra apadt, a júliusi 70,7 millió és az 1969 augusztusi 99,6 millió dol­lárról.­­ A brit ipari termelés indexe­­ ideiglenes adatok szerint júliusban 122 pontra esett az egy hónappal ko­rábbi 123 pontról (bázis: 1963). A gép­gyártó ipar termelésének indexe 127- ről 125-re esett. AW( JELENTI ) Afrikai körúton tartózkodik Auszt­ria gazdasági küldöttsége. A delegáció csütörtökön Kenyában folytatott tár­gyalásokat a politikai, műszaki és gaz­dasági együttműködés lehetőségeiről. Az osztrák gazdasági szakemberek a hét végén Tanzániában utaznak. 0 Előreláthatólag hamarosan elkezdi a kőolajkutatást a Kelet-Kínai-tenger Japánhoz tartozó kontinentális talap­zatában a Nippon Oil fexploration, a Nippon Oil C. leányvállalata, együtt­működve az amerikai Texaco Inc. céggel. 0 Első ízben vesz részt a helsinki nemzetközi vásáron a Szovjetunió. A finn fővárosban 22 szovjet külkereske­delmi vállalat sorakoztatja fel export­cikkeit, köztük gépeket és berendezé­seket, a legújabb szerszámgépeket, to­vábbá különböző tartós fogyasztási cik­keket, így rádiókészülékeket, fényké­pezőgépeket és órákat.­­ Havannába érkezett az NDK gazda­sága, amely részt vesz Kuba és az NDK gazdasági és tudományos-műszaki együttműködési bizottságának negyedik ülésszakán. Az ülésszakon megvitatják majd a két ország gazdasági, tudomá­nyos és műszaki együttműködésének megszilárdításával kapcsolatos kérdé­seket. 0 A lassulás jelei mutatkoznak az izraeli gazdaság alakulásában — mon­dotta az izraeli bank elnöke. Vélemé­nye szerint a lelassulás jelenleg a hitelnyújtások expanziójának vissza­esésében mutatkozik meg. 0 A linzi VÖEST bővíteni kívánja kapcsolatait Jugoszláviával — közölte az osztrák társaság vezérigazgatója. A tervek szerint tovább szélesítik a gyár­tási kooperációt és a jugoszláv vendég­­munkások is több munkalehetőséget kapnak Linzben. 0 A Japán Nissan Motor Co. érdekelt lenne csorgó hengerdugattyús motorok gyártásában a nyugatnémet Audi NSU Autounion AG-vel létrejövő műszaki együttműködés keretében. A közel­jövőben az NSZK-ba utazik a Nissan elnöke, hogy megbeszélje elképzeléseit a nyugatnémet cég képviselőjével. Jelenleg egyedül a Toyo Kogyo Co. gyárt ilyen típusú motorokat Japán­ban, szintén az Audi NSU-val kötött licenc-egyezmény alapján.­­ Vízre bocsátották a rostocki War­­now hajógyárban az India számára készült harmadik 13 500 tonna űrtar­talmú teherhajót. A Jalamatsya nevű hajó egyik tagja annak a nyolc hajó­ból álló sorozatnak, amelyet a bom­­bayi Scindia Steam Navigation Co. Ltd. rendelt a rostocki gyártól. Az NDK pénzügyi helyzete Tudósítónktól: Az NDK Népi Kamarájának költ­ségvetési és pénzügyi bizottsága meg­tárgyalta az 1969. évi költségvetést és az 1971. évi tervteljesítés alakulását. Az ülésen résztvevő Horst Kaminsky államtitkár megállapította, hogy az NDK dolgozói 1969-ben kiemelkedő teljesítményekkel járultak hozzá a népgazdaság hatékonyságának további fokozásához és ezzel stabil alapot te­remtettek a pénzügyek egészséges ala­kulásához. Az NDK állami költségve­tése az előző évekhez hasonlóan ta­valy is aktívummal zárult. Az idei ipari tervteljesítésről szól­va elmondotta, hogy az üzemek és kombinátok mindent megtettek a mun­katermelékenység tervszerű növelése, a költségek csökkentése és a rentabilitá­si célkitűzések elérése érdekében, bár — tette hozzá — egyes iparágakban és kombinátokban lemaradás mutatkozik. A bizottság felhívta a figyelmet a leg­fontosabb feladatokra, amelyek között a beruházási tervek teljesítését, a le­hető legalacsonyabb költségek melletti folyamatos termelést és a maximális anyagtakarékosságot emelte ki. A lengyel mezőgazdasági gépgyártás exportkínálata Az 1963 és 1968 közötti időszakiban a lengyel gépipar 115 000 traktort bocsá­tott a mezőgazdaság rendelkezésére, 70 százalékkal többet, mint a megelőző öt­éves időszakban. A mezőgazdasági gépek és traktorok gyártásának fejlesztésére ebben az időszakban 5,5 milliárd zlo­tyt fordítottak. Jelenleg évi 5 milliárd zloty értékű terméket állítanak elő en­nek az ágazatnak a gyárai. Megszülettek a fejlesztési tervek a kö­vetkező ötéves időszakra vonatkozólag is. A hazai mezőgazdaság gépszükség­letét teljes mértékben belföldi terme­lésből kívánják fedezni, sőt az emlí­tett gépek exportját is bővíteni szeret­nék. E célból szigorú gyártmány­­specializációt kell megvalósítani. Az 1971—75-ös időszakban Lengyel­­ország mindenekelőtt a következő ter­mékek exportjára helyez súlyt: a trá­gyaszórógépek, aratógépek és a zöld­takarmányt feldolgozó gépek teljes vá­lasztékát gyártja majd exportra, és nagy mennyiségben cukorrépa- és burgonyamegmunkáló gépeket. A lengyel mezőgazdasági gépgyártás exportkínálata most a következő: trak­torok, mészkő- és műtrágyaszórógépek, silókombájnok, gabona- és zöldtakar­­mányszárító berendezések, tárcsás bo­ronák, fogatos és traktorekék, sorvető­gépek (cserélhető tárcsákkal), továbbá különböző talajmegmunkáló gépek. Lengyelország elsősorban a traktor-, kivitelt ösztönzi; 1960-ban csak 1100 darab került exportra, 1968-ban már 9500 darab. A lengyel traktorok leg­nagyobb vásárlója a szocialista orszá­gok mellett India, Olaszország és Fran­ciaország. A mezőgazdasági gépek és traktorok exportjának növekedési üte­me gyorsabb, mint a gépiparé általá­ban. Traktorok és mezőgazdasági gé­pek eladásából Lengyelországnak 1960- ban 27,4 millió zloty jövedelme volt, 1968-ban pedig már 113,7 millió zloty. Az említett országokon kívül Lengyel­­országtól sok mezőgazdasági gépet vesz Nagy-Britannia, Finnország, Svédország és Svájc is. (MIA) Amerikai beruházások Kinshasa-Kongóban Mobutu, Kinshasa-Kongó elnöke a­­közelmúltban látogatást tett az Egye­sült Államokban. Ezt követően nyil­vánosságra hozták a két ország gazda­sági kapcsolatait erősítő terveket. Ezek szerint a Kaiser Aluminium and Che­mical Cory, amerikai cég több millió dolláros költséggel alumíniumolvasztót épít az afrikai országban. A szükséges elektromos energiát a Kongó-folyón épülő Inga vízi erőmű szolgáltatja majd. A Goodyear Tire and Rubber 16 mil­lió dolláros költséggel megépíti Kongó első autógumigyárát. A termelés két év múlva kezdődik, 470 kongói munkást foglalkoztatnak majd. A General Motors alvállalatot léte­sít, amely a társaság járműeladásait intézi az afrikai országban. A GM ta­nulmányt szándékozik készíteni, érde­mes-e autóösszeállító-üzemet létesíteni Kongóban. A New York-i First Natio­nal City Bank hamarosan megnyitja kongói fiókját. (Eddig csak a Morgan Guaranty Trust és a Bank of America működtetett fiókot az afrikai ország­ban.) Az Union Carbide, a kongói kormány és belga érdekeltségek bekapcsolásával nagyszabású vállalkozást tervez a világ állítólag leggazdagabb kolumbiumérc­­lelőhelyének kiaknázására. (A kolum­­biumot különleges minőségű acélokban alkalmazzák.) A Gulf Oil egyik leányvállalata, kö­zösen a kongói kormánnyal olaj után kutat. Matadi kikötőjében pedig az amerikai Continental Grain Company felépíti Kongó első malmát. Kinshasá­­ban, a kongói fővárosban az Intercon­tinental épít 259 szobás szállodát. VILÁGGAZDASÁG A SZOVJET—NYUGATNÉMET GAZDASÁGI KAPCSOLATOK LEHETŐSÉGEI Sok apró mozaikból áll össze az a kép, amely az augusztus 13-án aláírt szovjet—nyugatnémet szerződés gazda­sági hatását mutatja. A műszaki és a kereskedelmi együttműködés tartal­ma érthetően nem az egyik pillanat­ról a másikra változott meg, mégis fontosnak tarthatjuk, hogy a moszk­vai aláírással kedvezőbb politikai lég­kör alakult ki a kelet-nyugati gaz­dasági kapcsolatok bővítésére. Az együttműködésnek már az elmúlt években számos konkrét formája alakult ki. Megemlíthető a kapitalista országok technikai és pénzügyi rész­vétele a szocialista országok termé­szeti kincseinek kiaknázásában, szin­tén több példája van a gépipari ko­operációnak és specializációnak, s a licenckereskedelem is fejlődésnek in­dult. Nyilvánvaló, hogy ezek a kap­csolatok kölcsönös érdekeket képvi­selnek: a korszerű nyugati ipari be­rendezésekre és gépekre szükségük van a szocialista országoknak, s ugyan­akkor a nyugati cégek is kedvező be­ruházási lehetőségekhez jutnak. Bár az NSZK és a Szovjetunió ke­reskedelmi forgalma már az elmúlt években is gyors fejlődést mutatott — 1969-ben már Nyugat-Németország volt a legjelentősebb európai tőkés partnere —, összkülkereskedelmi for­galmuknak egyelőre még csak kis része az egymás közti áruforgalom. Az NSZK 98,5 milliárd márkás im­portjából mindössze 1,3 milliárd jutott a szovjet árukra, s a 113,5 milliárd márka nagyságrendű kiviteléből 1,58 milliárdos volt a szovjet reláció. A nyugati szakemberek véleménye szerint a következő években gyors változásra nem lehet számítani, de azt nem tartják lehetetlennek, hogy a nyugatnémet külkereskedelemben a szocialista országok részesedése a je­lenlegi 5 százalékról 13 százalékra növekedjen. Természetesen a szovjet— nyugatnémet szerződés aláírása önma­gában még nem tudja megszüntetni a kereskedelmi kapcsolatok bővítésé­nek útjában álló valamennyi aka­dályt és problémát. A szovjet lapok a közelmúltban is utaltak arra, hogy az NSZK-ban érvényben levő úgy­nevezett kontingens-megállapítások és engedélyrendszerek még mindig tar­talmaznak megkülönböztető intézkedé­seket a szovjet árukkal szemben. A még meglevő mesterséges­­ akadályok részben azzal is összefüggésben áll­nak, hogy a két ország közötti keres­kedelmi kapcsolatok nincsenek kielé­gítő módon szabályozva. Az 1958-ban kötött kereskedelmi és hajózási meg­állapodás érvénye ugyanis öt évvel később lejárt, és azt — elsősorban politikai okok miatt — azóta sem újí­tották meg. Feltételezhető, hogy Schil­ler nyugatnémet gazdaságügyi minisz­ter szeptember 23-án kezdődő moszk­vai látogatásán szóba kerül a hosszú lejáratú kereskedelmi szerződés kér­dése is, hiszen a Szovjetunió a közel­múltban több nyugati országgal is kötött ilyen megállapodást. A két ország közötti áruforgalom bővítésének nem technikai jellegű akadálya az árulisták összetételéből adódó különbség. Ugyanis míg a nyu­gatnémet szállításoknak több mint 40 százaléka gépekből áll, a szovjet ki­vitel 80 százaléka 1968-ban még első­sorban nyersanyag és félkésztermék volt. Ez a tény befolyásolta az év elején megkötött nagyszabású csőszál­lítási ügyletet is. A 2500 kilométer hosszúságú csőszerelvényekre, amelyet a Thyssen-Roehrenwerke gyárt, 17 nyugatnémet bankból álló konzorcium nyújtott 1,2 milliárd márka nagyság­­rendű hosszú lejáratú hitelt, s a szov­jet fél 20 év alatt törleszti majd le gázszállítással a tartozást. A műszaki együttműködés területén kedvezőbb a helyzet. Ugyanis a licenc- és know-how-ügyletekben a szovjet fél is igen kezdeményezően lépett fel. A júniusi frankfurti vásáron például 400 licencet kínáltak eladásra a szov­jet vállalatok, s csupán az elmúlt évben több mint 2000 szovjet műszaki dokumentációt jegyeztek be az NSZK- ban. A tudományos együttműködésben új szakaszt nyithat Leussink nyugatnémet miniszter szeptember 17-én kezdődött közel kéthetes szovjetunióbeli látoga­tása. Az év eleje óta már napirenden van a két ország közötti tudományos csere, a szakemberek és professzorok kölcsönlátogatásainak a kérdése. A nagy vonalakban vázolt összkép­ből is kitűnik, hogy széles skálán lehetséges a szovjet—nyugatnémet gazdasági együttműködés bővítése. A közelmúltban, a kialakult kedvezőbb politikai légkörben, már számos kon­krétabb kérdésben indultak tárgyalá­sok. Hogy csak néhány példát említ­sünk: a hannoveri szerszámgépipari bemutatón a szovjet szakemberek 700 millió márka értékben rendeltek gé­peket és berendezéseket, a Siemens villamosipari konszern ipari kooperá­cióról tárgyal a szovjet fővárosban, a Flick óriásöntöde felépítéséről foly­tat megbeszéléseket, a BMW pedig motorgyár ügyében „szondáz” Moszk­vában. Mindezek mellett egyre inkább kirajzolódik a kelet-nyugati keres­kedelem történetének legnagyobb ügy­lete, a Kama folyó menti teherautó­­gyár terve. Augusztus második fele óta jelen­nek meg kommentárok a nyugati saj­tóban a Daimler-Benz és több nyugati autógyár együttműködésével tervezett hatalmas vállalkozás körvonalairól. Ugyanúgy mint a csőszállítási ügy­let esetében, a teherautógyár létesí­téséről is már két éve megkezdődtek a tárgyalások. Az egyezmény hatal­mas méretei — előzetes­­becslések sze­rint 4 milliárd márkás ügyletről van szó — indokolhatják is az üzletkötés lassúságát, az alapos körültekintést. Másrészt szerepet játszott az a tény is, hogy a nyugatnémet cég az eredeti elképzelésektől valamelyest visszatán­colt, s legutóbb úgy foglalt állást: a gyártáshoz szükséges licencek mel­lett csak műszaki tanácsadást vállal. A gyár felépítésében, valamint a ké­sőbbi gyártási időszakban több nyu­gat-európai és természetesen szovjet vállalat kooperációja érvényesülne. Egyelőre viszont ellentmondásosak azok a jelentések, amelyek az ügy­letben részt vevő konszernek körét említik. A tervezett teherautógyár egy másik még függőben levő kérdése — amely a Thyssen-ügyletnél is döntő szerepet játszott —, hogy a hosszú lejáratú hitelt ki és hogyan folyósítja. A tisztázatlan kérdések megoldásá­ban feltételezhetően még ebben a hónapban előrehaladás történik. A Spiegelnek az az értesülése, hogy a stuttgarti központban szeptember ele­jén ellátogatott Taraszov szovjet gép­kocsiipari miniszter, ugyan tévesnek bizonyult, de a DPA hírügynökség olyan információt szerzett, hogy még szeptemberben a szovjet miniszter helyettese utazik a Daimler központ­jába a tárgyalások folytatására. Nem fér kétség ahhoz sem, hogy Schiller gazdaságügyi miniszter szeptember 23-án kezdődő moszkvai megbeszé­lésein a két ország együttműködésé­nek kérdései között lesz majd a kámai teherautógyár ügye is. L. GY. FAO-KONFERENCIA BUDAPESTEN Budapesten szeptember 21. és 25. kö­zött rendezik meg a FAO 7. regionális konferenciáját amelyen a tervek sze­rint 26 európai ország vesz részt. A FAO (Food and Agriculture Organiza­tion of the United Nations) az ENSZ Élel­mezési és Mezőgazdasági Szervezete. Létre­hozását az 1943-ban megtartott első élelme­zési és mezőgazdasági konferencián hatá­rozták el, amelyre az Egyesült Államokban került sor. A FAO alapokmányát 1945-ben 42 állam írta alá. A közös munkában részt vevők száma jelenleg 123, a szocialista or­szágok közül Bulgária, Csehszlovákia, Len­gyelország, Jugoszlávia, Kuba, Magyar­­ország és Románia tagja a szervezetnek. Az alapokmány értelmében a FAO tevé­kenységi köre a mezőgazdaság, az élelmi­szeripar, a vízgazdálkodás, az erdészet, a halászat területére terjed ki. Feladata az egész világon a mezőgazdasági és élelmi­szertermelés növelésének elősegítése. Ennek érdekében ösztönzi a mezőgazdasági tudo­mányos kutatómunka, a technika fejlesz­tését, szakemberek képzését, ezeken a terü­leteken elért legújabb eredmények elter­jesztését, gyakorlati alkalmazásukat. Hazánk 1967 óta tagja a nemzet­közi szervezetnek. A FAO-nak első­sorban szellemi tőkénket bocsáthatjuk rendelkezésére, amelyet főleg a fej­lődő országok mezőgazdaságának kor­szerűsítésében hasznosít a világszer­vezet. Jelenleg például mintegy 30 magyar szakértő működik a különböző országokban. Ugyanakkor mi is igény­be vesszük a FAO segítségét problé­máink megoldásában. Nemcsak külön­böző kiadványokkal szerezhetünk hasz­nos ismereteket konferenciákon, ren­dezvényeken, hanem anyagi támoga­tást is nagyszabású országos program­jainkhoz, így például a Tisza II. mo­­dellgazdaságaival kapcsolatos FAO- terv első részét az ENSZ Fejlesztési Programjának Kormányzó Tanácsa el­fogadta és ennek alapján 309 000 dol­láros hozzájárulással szakértők, tanul­mányutak és egyes felszerelések költ­ségeit fedezi. A program második sza­kaszában pedig a tervek szerint az öntözési modellüzemekhez szükséges berendezések, licencek kerülnének hazánkba. Cserébe mi gondoskodnánk arról, hogy a fejlődő országok szak­emberei nálunk tanulmányozhassák az öntözéses gazdálkodás tapasztalatait. A FAO világélelmezési programja keretében évi 80 000 dollár értékű mezőgazdaság és élelmiszerterméket ajánlunk fel. Ugyanakkor e program keretében halgazdaságunk fejlesztésé­hez eddig 1 300 000 dollár értékű ta­karmányt kaptunk. Nagy a jelentő­sége annak is, hogy több magyar szakember FAO-ösztöndíjjal képezheti magát tovább és a külföldön szerzett tapasztalatokat itthon hasznosíthatja. Hirdessen a VILÁGGAZDASÁG­ban

Next