Világgazdaság, 1970. október (2. évfolyam, 188/433-210/455. szám)

1970-10-01 / 188. (433.) szám

w 1970. OKTÓBER 1. Az IMF közgyűlése után a Nemzetközi Valuta Alap idei köz­gyűlése elé bizonyos üzleti körök — ha­gyományosan — nagy várakozással te­kintettek, attól fontos, konkrét dönté­seket vártak. Főleg ennek tulajdonít­ható, hogy a szabad piacokon az arany ára feljebb ment, tükrözve a vélekedést: a Valuta Alap ülésén minden megtör­ténhet, az arany hivatalos paritása felemelésének elhatározása is. Bankári, főleg pedig jegybank körökben józanab­­bul ítélték meg a várható fejleménye­ket, látványos határozatokra nem szá­mítottak. A tények ismét az utóbbi tábort igazolták. Ezek után olvasóink látszólag joggal kérdezhetik: miért tartjuk érdemesnek mégis, hogy ezzel 3. kérdéssel foglalkoz­zunk? Válaszunk: a Valuta Alap köz­gyűlése elé kerülő dokumentumok, az ott, illetve a sajtóértekezleteken elhang­zott jegybank-elnöki, vagy pénzügy­­miniszteri nyilatkozatok erősen rávilá­gítanak a tőkés valutáris rendszer prob­lémáira, azok megítélésére a legilleté­kesebb tényezők részéről, a különféle valutapolitikai felfogásokra és nem utolsósorban az erőviszonyokra. Ez tör­tént most is. Önmagában már az is érdekes, hogy a megbeszélések során milyen kérdések kerültek napirendre, és melyek nem. Kezdjük az utóbbiakkal. Nem esett szó például az arany hivatalos árá­nak felemeléséről, de még arról sem, hogy a szabadpiaci arany árfolyamá­nak esetleg huzamosabb emelkedése nem veszélyezteti-e a nemzetközi fize­tési rendszert? De nem beszéltek a korábban olyan sokat emlegetett nem­zetközi likviditási hiányról sem. Egy­általán nem vetették fel a monetáris rendszer alaposabb reformjának szük­ségességét. Mivel foglalkozott tehát a nemzet­közi valutáris szféra legfőbb fóruma? Mindenekelőtt az USA fizetési mér­legének helyzetével, amelyet maga a Valuta Alap vezérigazgatója, Schweit­zer is elítélő szavakkal illetett. Rajta kívül a bírálók seregét Franciaország pénzügyminisztere, Giscard d’Estaing vezette. Mindezek a felszólalók az amerikai fizetési deficit csökkentését, az amerikai infláció­­— mint a világ­infláció legfőbb okozójának — meg­fékezését követelték. A francia állam­kincstár gondozójának beszéde most sem szűkölködött a költői fordulatok­ban. De ezt már megszoktuk az egyéb­ként is kiváló szakembertől. Feltűnőbb volt Schweitzer állásfoglalása, aki vé­gül is nem követelt kevesebbet, mint azt, hogy az USA ne növelje dollár­­tartozásait, hanem monetáris készle­tébe nyúlva csökken­tse fizetési defi­citjét. A közgyűlés mindezek után meg­elégedett az USA pénzügyminiszteré­nek Kennedynek azzal a hangzatos nyilatkozatával, hogy az USA teljesí­teni fogja nemzetközi­­ monetáris köte­lezettségeit. E mondat hatására a de­vizatőzsdéken tovább erősödött a dol­lár, noha hamarosan nyilvánvaló lett: az USA ezentúl sem hajlandó na­gyobb mennyiségű dollárt aranyra konvertálni. Schweitzer jelentésének másik fő témája a világszerte elburjánzó inflá­ció veszélye volt. A jelenlevők ebben egyetértettek — csupán a japán pénz­ügyminiszter tett hiábavaló javaslatot a nemzetközi inflációellenes akció meg­indítására. A Valuta Alap vezérigazgatója jelen­tésének legfőbb tárgya a valutaárfolya­mok rugalmasabbá tételének prob­lémája volt. Figyelemre méltó, hogy a Valuta Alap vezetőségének műve csu­pán a jelenlegi árfolyamhullámzási ha­tárok kiterjesztésével, az időleges sza­badon flotálással, régióként pedig az érvényben levő rögzített valutaparitá­sok sűrűbb időközökben történő kiiga­zításával foglalkozott. Szó sem esett te­hát az árfolyamok alakulásának telje­sen szabaddá tételéről, illetve az auto­matikus árfolyamváltozásokról (crawl­ing peg). A rugalmasabb árfolyamok ellen első­sorban a francia pénzügyminiszter emelte fel a szavát. De ebben az érte­lemben nyilatkozott — a korábbi angol álláspontot elhagyva — Barber, Anglia pénzügyminisztere is. Hasonló értelem­ben szólott Schiller, az NSZK pénzügy­­minisztere, aki pedig ebben a kérdés­ben a liberálisabb álláspontot kép­viselte. Ő csupán a rögzített paritások szükség szerinti, gyakoribb, halogatás nélküli, kisebb mérvű megváltoztatása mellett kardoskodott. Ez a kijelentés különösen akkor válik jelentőssé, ha meggondoljuk: éppen a nyugatnémet márka felértékelése tűnik viszonylag leghamarabb időszerűnek. Mivel a flexibilisebb árfolyamok kér­désében túlnyomó volt az elutasító álláspont — a fejlődő országok egyéb­ként mindnyájan azt a nézetet vallot­ták — az USA óhaja, a rugalmasabb árfolyamok bevezetése aligha fog telje­sedni, amitől pedig az amerikai körök a dollár burkolt devalválását, vagyis az amerikai versenyképesség növekedését várják. Ugyanekkor határozottan kirajzoló­dott a közös piaci országoknak az az elhatározása, hogy eltökélten töreksze­nek a Közös Piacon belüli monetáris integrációra, amit lépésről lépésre ha­ladva, valutáik egymás közötti árfolya­ma hullámzási határainak szűkítésével kívánnak megközelíteni. Szólottak még a közgyűlésen az SDR- rendszerről, amelynek működését a résztvevők egyöntetűen helyesnek, szük­ségesnek ítélték, beleértve a francia pénzügyminisztert is, aki egy évvel az­előtt még ugyanezen a fórumon az SDR-t „monetáris LSD”-nek bélyegezte. A fejlődő országok követelésére a köz­gyűlés megbízta a Valuta Alap igaz­gatóságát, hogy ■ — az árfolyamrugal­masság további kutatása mellett — tanulmányozza az SDR-rendszer és a fejlődő országoknak nyújtandó segély összekapcsolásának lehetőségeit. A Valuta Alap közgyűlésén történte­ket mérlegelve megállapítható: a dol­lár vezető és nélkülözhetetlen szerepe miatt a többi vezető tőkésország fa­nyalogva bár, de egyelőre elfogadni látszott azt, hogy nem sok lehetőség van az amerikai fizetési deficit lénye­ges csökkentésére. Ugyanekkor ezek az országok nem hajlandók az USA kí­vánságának megfelelően áttérni a ru­galmasabb árfolyamrendszerre. Bizo­nyos jele mutatkozott annak, hogy nem nyilvánul meg túlzott mérvű el­lenállás a rögzített árfolyamok szük­ségszerinti és gyakoribb módosításával szemben. Kirajzolódnak a Közös Piac monetáris együttműködésének vonalai — a még meglevő ellentétek dacára — ami a jövőben nagy jelentőségre tehet szert az egész monetáris rendszer szem­pontjából. Mindezek együtt a nemzetközi erő­viszonyok további eltolódásának jeleit mutatják, kiegészítve azzal, hogy a monetáris rendszert fenyegető fő ve­szély — az infláció — megfékezésének útját nem lelik. Az SDR-rendszer mű­ködik, jelentősége lassan fokozódhat. Dr. Keviczky Lóránd • Todor Zsivkov bolgár miniszterel­nök visszaérkezett Szófiába tíznapos észak-európai körútjáról, amelynek so­rán Norvégiában, Izlandon és Dániá­ban tett hivatalos látogatást. A tárgya­lások középpontjában mindhárom he­lyen a kétoldalú kapcsolatok, s ezen belül is elsősorban a gazdasági-mű­szaki együttműködés eddigi eredmé­nyei, valamint a továbbfejlesztés le­hetőségei szerepeltek.­­ Tizenkét napos szovjetunióbeli út­járól visszaérkezett Bonnba Leussink nyugatnémet közoktatás- és tudomá­nyosügyi miniszter. A repülőtéren új­ságírók előtt jelentős eseménynek mi­nősítette azt, hogy a Szovjet Tudomá­nyos Akadémia és a nyugatnémet tu­dományos kutatások társasága megál­lapodást írt alá tudóscseréről és a két ország tudományos intézeteinek és la­boratóriumainak közvetlen kapcsola­tairól.­­ A szükséges kétharmados többség­gel elfogadta a Nemzetközi Atomener­gia Hivatal Bécsben folyó közgyűlése Olaszország javaslatát, hogy az öttagú igazgató tanácsot négy új taggal bővít­sék ki. A négy új tag az NSZK, Olasz­ország, Japán és India lenne. A szocia­lista országok által ellenzett javaslat életbelépéséhez még az kell, hogy a 103 tagállam kétharmada ratifikálja.­­ Patolicsev szovjet külkereskedelmi miniszter és Mayer­ Gunthoff, az oszt­rák gyárosok szövetségének elnöke Moszkvában a két­ ország kereskedel­mi és gazdasági kapcsolatairól tárgyal. A két ország árucsere-forgalmának értéke tavaly elérte a 140 millió rubelt. JELENTI 0 Nemzetközi színesfém-konferenciát tartanak október 26-án Londonban. A konferencia szervezője az American Metal Market című lap.­­ Áruszállítási, tudományos-műszaki együttműködési és kulturális-tudomá­nyos kapcsolatokra vonatkozó megál­lapodást írt alá Berlinben Solle, az NDK külgazdasági minisztere és Pa­­tasse, a Közép-afrikai Köztársaság földművelésügyi, állattenyésztési, er­dészeti és vadgazdálkodási minisztere.­­ A tengerek felhasználását bemutató kiállítással egybekötve „Interoceán 70” néven nemzetközi kongresszust ren­deznek november 10. és 15. között Düsseldorfban. 0 A japán járműexport a múlt hónap­ban nem érte el a júliusi szintet; augusztusban 89 000 járművet szállított külföldre Japán, az előző hónapban pedig 100 000 darabot. 0 Rudi Sternberg, angol üzletember, a British Agricultural Export Council elnöke Bulgáriában tenyésztési és ke­­resztezési célokra 13 tenyészszamarat vásárolt. 0 Összesen 6,6 millió m­unkanap-ki­esést okoztak Nagy-Brittanniában az év első nyolc hónapjában a bérviták. 1969 hasonló időszakában a kiesés csak 3,6 millió munkanap volt.­­ Először az 1967-es izraeli-arab há­ború óta lehetőség nyílik arra, hogy izraeli diákok a szocialista országokba utazhassanak. A közelmúltban elvben megállapodás született Csehszlovákiá­val, Jugoszláviával és Romániával a diák-turistautazások új­raf­el­vételéről. Jugoszláv—indiai—egyiptomi gazdasági együttműködés Jugoszláv, indiai és egyiptomi gaz­dasági vezetők tanácskoztak Bledben a háromoldalú gazdasági együttműkö­dés kiszélesítéséről és más fejlődő or­szágokkal folytatott kapcsolatok meg­erősítéséről. Nasszer elnök hirtelen halála miatt az értekezletet a terve­zettnél hamarabb fejezték be. A kétnapos ülésen, amelyen részt vettek az érdekelt országok gazdasági, illetve külkereskedelmi miniszterei, valószínűleg olyan szerződés alapjait fektették le, amelynek­­keretében nö­velik a preferenciális tarifákkal köl­csönösen behozható áruk mennyiségét. A vezetők megtárgyalták a fejlődő országok regionális gazdasági együtt­működését előmozdító javaslatot is. (Reuter) Növekszik Svédország kereskedelmi hiánya Svédország külkereskedelmi forgalma az év első hét hónapjában egymilliárd 457 millió korona deficittel zárult. A múlt év azonos időszakában a hiány 679 millió koronát tett ki. Az export 17 szá­zalékkal 19 milliárd 369 millióra, az im­port pedig 21 százalékkal 20 milliárd 826 millió koronára emelkedett. Svédország exportja a többi EFTA- tagországba 21 százalékkal emelkedett és elérte a 8 milliárd 371 millió koro­nát, míg a 7 milliárd 752 millió korona értékű import 23 százalékkal volt ma­gasabb a tavalyinál. A Közös Piac országai 17 százalékkal többet vásároltak Svédországtól, össze­sen 5 milliárd 460 millió korona érték­ben, viszont a­­ Közös Piac államaiból származó import 7 milliárd 102 millió korona összérték mellett 20 százalékkal haladta meg a tavalyi behozatalt. Az Egyesült Államokba Svédország egymilliárd 210 millió korona értékű exportot bonyolított le (+13 százalék) , viszont 22 százalékkal többet, össze­sen egymilliárd 866 millió korona érté­ket importált az USA-tól. A Kelet-Euró­pába irányuló export 22 százalékkal 989 millió koronára, az onnan vásárolt im­portáruk értéke pedig­ 24 százalékkal 962 millió koronára emelkedett. (SIP) Tőkés hajóstársaságok a zászló-diszkrimináció ellen Oslóban kétnapos ülést tartott 15 ország hajótulajdonosainak és hajózási társaságainak 128 képviselője. Elsősor­ban a zászló-diszkrimináció és a tör­vénysértő hajózási eljárások kérdését vitatták meg. Sikerült megállapodni abban, hogy elítélik a zászló-diszkrimi­nációt, mint protekcionista intézkedést, de nem sikerült az ezzel kapcsolatos határozati javaslat megszövegezése. Korábban a Brit Hajózási Kamara nyilatkozatban ítélte el a zászló-disz­kriminációt, amely fenyegeti a tenger szabadságát. Példaként hozta fel egyes, főként dél-amerikai országok politiká­ját, amelyek előírják, hogy áruikat csak olyan hajók szállíthatják, amelyek az adott ország zászlaját viselik. Az ülésen a kormányok elé terjesz­tendő nyilatkozatot fogadtak el, ami­nek alapján remélik, hogy három hó­napon belül megállapodás születhet a törvénysértőnek minősített hajózási el­járások ellen. Az ülésen a CENSA európai hajótulajdonos szövetség és az Európai Szállítmányozási Tanács kép­viselői vettek részt. A CENSA tömörí­ti a világ kereskedelmi­­flottájának 55 százalékát, 115 millió BRT tonnatarta­lommal. (Reuter) Áremelés várható a nyugatnémet autóiparban A nyugatnémet autóipar szövetségé­nek véleménye szerint a következő hónapokban elkerülhetetlenné válik az autóárak emelése, amennyire azt a piaci helyzet engedni fogja. A szövet­ség taggyűlésén az érdekképviselet szó­vivője rámutatott arra, hogy az autó­gyárak a legutóbbi áremelés alkalmá­val csak a költségemelkedések felét, az alkatrészgyárak pedig csak annak egy­­harmadát tudták az árakban érvénye­síteni. Minél nagyobb kihatással lesz­nek a várható béremelések a költsé­gekre, annál nagyobb szükség lesz újabb áremelésekre. A lakossági jövedelmek általános alakulásából következtetve, az 1971-es évre is kielégítő autóeladások várha­tók. A termelés a folyó évben körül­belül 6 százalékkal 3,8 millió egységre növekszik. A folyó év első nyolc hó­napjában a növekedés a múlt évhez képest 6,8 százalékot tett ki. Az eddig végzett vizsgálatok azonban arra mu­tatnak, hogy a nyugatnémet gyárak profitja abszolút értékben nem fogja meghaladni az 1967. évi recesszió ide­jén elért szintet, viszonylagosan pedig az akkori eredménytől, egyharmaddal elmarad. A szövetség tagjai a belföldi forga­lom értékének egytized százalékát, kö­rülbelül 2 millió márkát a német köz­lekedésbiztonsági tanácsnak bocsátanak rendelkezésére, közlekedési, oktatási célokra. (APA) VILÁGGAZDASÁG Preferencia-felajánlások az UNCTAD előtt Az alábbiakban folytatjuk tudósítónk ismertetését az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának prefe­rencia-bizottsága elé terjesztett javas­latokról, amelynek első részét a VILÁG­­GAZDASÁG szeptember 30-i számában közöltük. 3. Ausztria javaslata Az ipari eredetű kész- és félkészter­mékekre meghatározott­­kivételektől el­tekintve a legnagyobb kedvezmény elve szerinti vámszintnél 30 százalékkal ala­csonyabb preferenciás vámszintet aján­lott fel.­ A kivételi listán szerepel az összes pamutttextilféleség, néhány vegy­ipari cikk és ipari termék. A feldolgozott mezőgazdasági termé­kek mintegy 60 termékcsoportjára ké­szek preferenciás vámelbánást nyújtani, a vámcsökkentés mértéke kb. a legna­gyobb kedvezmény elve szerinti vám­tételek fele. A fejlődő országok nyoma­tékos kérése ellenére az osztrák ajánlat nem tartalmaz preferenciáikat a citrus­félékre és az olívaolajra. A preferált import féken tartására védőzáradék­rendszert vezetnek be. Ez globális és individuális elemből áll.JEszerint Auszt­riának előzetes bejelentés nélkül joga lesz egy bizonyos termék összes prefe­renciás forrásból származó importját teljesen leállítani, ha az a hivatkozási év összimportját 25 százalékkal meg­haladja. Ugyancsak joga lesz a prefe­renciára jogosult egy bizonyos ország­ból való importját leállítani, ha az a hivatkozási év importjánál 10 százalék­kal magasabb, s ha az illető ország a szóban forgó termék fő szállítója, Auszt­ria e védőzáradék-rendszerrel kívánja megvédeni az elmaradottabb fejlődő országok exportérdekeit. 4. Kanada javaslata Kanada az ipari kész- és félkésztermé­kekre a Kennedy-féle vámtárgyalások eredményeként kialakult legnagyobb kedvezmény elve szerint vagy a nem­zetközösségi preferenciák vámszintjénél 33,3 százalékkal alacsonyabb preferen­ciális vámszintet ajánlott fel, aszerint, hogy melyik alacsonyabb. A preferált importot nem vámkontingensekkel, ha­nem a GATT-nak a piaczavarásra vonat­kozó cikke szerinti elsajátítással, hason­lóan, az északi országcsoporthoz, kívánja szabályozni. A mezőgazdasági kész- és fél­­­késztermékek kb. 30 termékcsoportjára hajlandó több esetben vámmentes pre­ferenciás elbánást nyújtani. A javaslat kilátásba helyezi,, hogy a csökkentése­ket esetleg két fázisban hajtják végre. Fenti javaslatuknak azonban két szigorú feltétele van: az egyik, hogy legfonto­sabb kereskedelmi partnereik, így Ang­lia, a Közös Piac, Japán és az USA egy­idejűleg vezesse be a preferenciákat; a másik, hogy a Nemzetközösséghez tar­tozó fejlődő országok más fejlett pia­cokon elnyert megfelelő preferenciális elbánás révén kárpótlást kapjanak azért, hogy az eddig élvezett nemzetközösségi preferenciáikat hajlandók más fejlődő országokkal megosztani. AZ NDK ÉS A KGST HÚSZ ÉVE A Német Demokratikus Köztársaság húszéves KGST-tagságát méltatta az NSZEP központi lapjában, a Neues Deutschlandban dr. Gerhard Weiss miniszterelnök-helyettes. Cikkében megállapítja, hogy a Német Demokratikus Köztársaságot, amikor 1955. szeptember 29-én belépett az első többoldalú szocialista gazdasági szö­vetségbe, a szocialista országokat ösz­­szekötő közös célok vezérelték. Ez az elgondolás irányítja a jelenben is a párt- és állami vezetésnek a Szovjet­unióval és a többi szocialista ország­gal való szoros szövetségre alapított politikáját. A cikk kitér a KGST-országok nép­gazdaságának és együttműködésének jelentős fejlődésére az elmúlt húsz esztendőben. Hangsúlyozza, hogy a szocialista országok együttműködése, és a lépésenként megvalósítandó szo­cialista gazdasági integráció alapvetően eltér a tőkés országok közötti gazdasági integrációtól. Megállapítja, hogy a szocialista or­szágok együttműködése, a tervszerű­ségen alapuló, szilárd szocialista világ­piacot alakított ki. A Német Demok­ratikus Köztársaság külkereskedelmé­nek egyharmadát a Szovjetunióval és a szocialista országokkal bonyolítja le. A cikk hangsúlyozza, hogy a szo­cialista országok együttműködése és munkamegosztása ma átfogó és mélyre­ható tervegyeztetésen alapszik. Ki­emeli, hogy a műszaki-tudományos forradalom feltételei között szükség­­szerű a nemzetközi együttműködés el­mélyítése, mert csak így biztosítható a folyamatos és gyors fejlődés. Az együtt­működés az újratermelési folyamat komplex és hosszú időre megtervezett integrációját követeli meg — hangoz­tatja a cikk. Ezzel összefüggésben rá­mutat a KGST 23. és 24. tanácskozásán hozott határozatok jelentőségére. A cikk a szocialista integráció fő módszerének a nemzetközi tervegyez­tetést jelöli meg, kiemelve ezen belül a műszaki-tudományos prognosztiká­nak, a súlyponti feladatok hosszú le­járatú tervkoordinálásának és bizonyos kiválasztott termékek közös tervezésé­nek jelentőségét. Mindezzel kapcsolat­ban példaként említi a Szovjetunióval az 1971—75. évi tervidőszakra kötött megállapodásait.­ Ezután rámutat, hogy az NDK a következő ötéves terve során elmélyíti együttműködését a Szovjet­unióval és más KGST-országokkal a népgazdaság tervezési és vezetési rend­szerének tökéletesítésében, a gazdaság­matematikai módszerek alkalmazásá­ban és az elektronikus adatfeldolgozó gépek felhasználásában. (MTI) Szaúd-Arábia gazdasága és külkereskedelme Szaúd-Arábia nemzetgazdaságára jel­lemző az olaj exportjából származó bevételek tartós növekedése. A bruttó nemzeti termék értéke az elmúlt né­hány évben átlagosan évi 8 százalék­kal emelkedett. Az állami és magán­gazdaságfej­lesztési beruházások értéke egyaránt emelkedik és ez biztosítja a további gyors növekedés előfeltételeit. A beruházások értéke a bruttó nem­zeti termék értékének 24 százalékával egyenlő. Idén megkezdődött az új — 1970— 1971-től 1974—1975-ig tartó — ötéves terv végrehajtása. A terv alapvető cél­kitűzése a bruttó nemzeti termék ér­tékének növelése az 1969—70. évi 3 milliárd 727 millió dollárról 1974—75- ben 5 milliárd 822 millió dollárra (az átlagos évi növekedés üteme a korábbi 8,5 százalékról 9,3 százalékra emelke­dik) ; a rendelkezésre álló munkaerő­tartalékok maximális felhasználása a termelés növelésére; a nemzetgazdaság függőségének csökkentése az olaj­bevé­teltől, amely a bruttó nemzeti termék értékének 60 százalékát, a költségvetési bevételek 86 százalékát és a külföldi valutatartalék 90 százalékát adja. Szaúd-Arábia a világ kőolajtermelő országainak sorában a negyedik helyen áll az USA, a Szovjetunió és Venezuela után. Az ország kőolaj tartalékait közel 20 milliárd tonnára becsülik. A kor­mány 1968-ban az olajiparból 926 mil­lió dollár bevételre tett szert (1964-ben 523 millió dollár). Az olajkitermelés 1968-ban 150 millió tonnát, 1969-ben 159 millió tonnát és 1970-ben előre­láthatólag 170 millió tonnát tesz ki. A kormány jelentős összegeket fordít ásványi nyersanyagok lelőhelyeinek fel­tárására és kutatására. Nemrégiben megkezdte termelését egy olajfinomító és­ újabbnak az építése indult meg. Számos élelmiszeripari üzem is épül az országban. A nemzetgazdaság diverzifi­kálása érdekében megindult a fém­­kohászati ipar alapjainak lerakása, amely részben az országban kitermelt vasércet, részben importérceket dolgoz fel. A mezőgazdaság a bruttó nemzeti termék értékének valamivel kevesebb mint 10 százalékát termeli meg. Az or­szág területének alig egy százaléka áll mezőgaddasági művelés alatt. Megfelelő öntözőrendszer kialakításával az ország területének mintegy 15 százaléka me­zőgazdasági művelés alá vonható. Amerikai szakértők közreműködésével kidolgozták az új földterületek mű­velés alá vonásának tervét. A kormány 208 millió rial ráfordításával El-Hasa körzetében 20 000 hektárnyi földterü­letet tesz művelésre alkalmassá. Meg­indult szervezett formában a mező­­gazdasági szakemberek kiképzése is. A mezőgazdasági bank tőkéjét az elmúlt 5 év folyamán 16 millió rialról 50 mil­lió rialra emelték. A bank az elmúlt évben a mezőgazdasági kitermelőknek 12,2 millió rial kedvezményes hitelt nyújtott. Az 1969—70. évi állami költségvetés kiadásainak 30,7 százalékát a közleke­dés és szállítás fejlesztésére fordítják. Az 1968. év folyamán nagyszabású közúti építkezéseket indítottak meg. Igen nagy az ország nemzetgazdasá­gának függősége a külső piacoktól. Az elmúlt 10 évben az áruimport értéke megháromszorozódott és átlagosan évi 13,5 százalékkal növekedett. Az export értéke is hasonló arányokban növeke­dett, átlagosan évi 14 százalékkal. Az exportbevételek 95 százaléka az olaj­kivitelből származott. Az import 32 százalékát az élelmiszerek, 15 százalé­kát építőanyagok, 5,5 százalékát textil­ipari termékek és készruhák, 31 száza­lékát gépek és szállítási berendezések, 5 százalékát vegyipari termékek, 11 százalékát egyéb termékek képezték. Szaúd-Arábia legfontosabb árufelvevő piaca Nyugat-Európa, ide irányul tel­jes exportjának 42,4 százaléka (a Közös Piac országaiba 26,6 százaléka). Másik nagy piaca az ázsiai országok­­exportja értékének 30 százaléka — ezen belül Japánba 23,2 százaléka). A közép-keleti országokba irányul az export 6,4 szá­zaléka, az Egyesült Államokba pedig a 3,6 százaléka. A szocialista országok­kal lebonyolított kereskedelmi forgal­ma jelentéktelen. O. A.

Next