Világgazdaság, 1970. december (2. évfolyam, 230/475-250/495. szám)

1970-12-01 / 230. (475.) szám

Dilemma előtt a Hatok agrárminiszterei A Közös Piac fölművelésügyi miniszterei Brüsszelben ismét kísérletet tesznek arra, hogy kiutat találjanak a Hatok agrárpolitikájának alapvető, s minden évben, amikor a jövő évi árak megállapítása esedékes, felszínre bukkanó dilemmájából, a termelők szervezetei követelik az árak emelését, de ennek ellene szól egyrészt a hat tagállam agyonszubvencionált mezőgazdaságának túltermelése, másrészt az alacsonyabb élelmiszerárakhoz szokott országokkal folyó csatlakozási tárgyalások. A földművelésügyi miniszterek értekezletének döntő ülését ma tartják, de konkrét eredmények aligha várhatók. A hat földművelésügyi miniszter hétfőn megnyílt kétnapos brüsszeli tanácskozása a közösség mezőgazda­­sági árainak egész rendszerét felül­vizsgálja. A tagállamok mezőgazdasági érdekképviseletei egyre nagyobb nyo­mást gyakorolnak a kormányokra, hogy a három éve változatlan mező­­gazdasági áraknak legalább egy részét felemeljék. A megbeszélés — mint a DPA tudó­sítója kiemeli — négyhónapos késéssel ült össze. A közös mezőgazdasági poli­tika előírásainak értelmében az 1971— 1972. évben érvényes árakat már augusztus 1-e előtt meg kellett volna állapítani. A közösség hatalmasra fel­duzzadt termésfölöslegei és a termelők áremelési követelései miatt azonban, a korábbi évekhez hasonlóan, idén sem gondolhattak gyors döntésre. Megnehezíti a miniszterek helyzetét az, hogy a brüsszeli bizottság még nem dolgozott ki konkrét javaslato­kat az egyes mezőgazdasági termékek árára. Javítja viszont a tanácskozás esélyeit az a tény, hogy a mezőgaz­dasági fölöslegeket a közösség agrár­alapjának tekintélyes ráfordításaival­­ sikerült jelentős mértékben leapasz­tani. A tanácskozásnak a legnagyobb ér­deklődéssel várt eseménye Mansholt­­nak, a brüsszeli bizottság fő mezőgaz­dasági szakértőjének keddi nyilatko­zata lesz. Mansholt, akinek nevéhez fűződik a közösség mezőgazdasági struktúrájának korszerűsítésére irá­nyuló terv, a napokban fejezte be tár­gyalásainak sorozatát a tagállamok mezőgazdasági érdekképviseleteivel, szövetségeivel és illetékes tisztviselői­vel. Ezeknek a megbeszéléseknek alapján tárja majd javaslatait a mi­niszterek elé. A tagállamokban folytatott tárgyalá­sai során Mansholt mindenütt hangsú­lyozta, helytelen lenne emelni a mező­­gazdasági árakat éppen akkor, amikor a közösség a csatlakozásról tárgyal több olyan országgal, amelyben jóval ala­csonyabbak az árak. Angliában, Íror­szágban és Dániában a tej minimális importárát például jelentős mértékben emelni kellene még ahhoz is, hogy a kö­zösségben jelenleg érvényes szintet el­érje. Tájékozott körök szerint azonban Mansholt nem akar mereven elzárkózni az áremelések elől, feltéve, hogy azokat összekapcsolják olyan intézkedésekkel, amelyek a mezőgazdasági struktúra megreformálására, az elaprózott egyéni gazdaságok számának csökkentésére és a mezőgazdaság termelékenységének javítására szolgálnak. Ilyen alapon a megfigyelők nem tart­ják kizártnak, hogy Mansholt, illetve a brüsszeli bizottság, hajlandó lesz elfo­gadni a marhahús és esetleg a tej árá­nak emelését. A brüsszeli bizottság egyébként csak Mansholt és a miniszterek szűk körben tartott keddi tanácskozás után terjeszti majd elő javaslatait az egyes cikkek árának megállapítására. Ezek szerint a jelenlegi miniszteri ülésről konkrét eredmények nem nagyon várhatók. Már csak azért sem, mert a miniszterek ma­guk sem értenek egyet abban, hogy mely árakat emeljék. A COPA, a Kö­zös Piac mezőgazdasági termelőinek szervezete a marhahús árának 10 száza­lékos emelését követeli. A tejárakat 6 százalékkal, az árpa árát 5 százalékkal akarja emelni. Hétfő­n, mielőtt még az általános ár­rendszer kényes kérdésének megvita­tásához fogtak volna, néhány kisebb jelentőségű, de sürgős kérdés szerepelt a miniszterek napirendjén. Ezek közé tartozik­­a gyümölcs- és zöldségkonzerv importjának a szabályozása, a tejelő állatok levágására vállalkozó gazdák premizálása, a közvetlen ivásra szolgáló tej szabad forgalmának biztosítása a közösségben, az almafák kivágásáért fizetendő kártérítés emelése, és hason­lók. Ezeknek a megbeszéléseknek ered­ményéről lapzártáig nem kaptunk je­lentést. Feszült figyelemmel kísérik a közös­ség mezőgazdasági­­politikájának és ár­­szintjének alakulását a „tagjelölt” or­­szágokban. Különösen nagy feltűnést keltett a norvég mezőgazdasági terme­lők három szervezetének közös levele az oslói­­ kormányhoz, amelyben határozot­tan kijelentik, hogy nem hajlandók el­fogadni­­ a Közös Piac mezőgazdasági politikáját. A mezőgazdák szövetségei hangsúlyozzák: a belföldi mezőgazdaság nagyarányú szubvencionálásának poli­tikáját a csatlakozás után is fenn kell tartai. A politikai megfigyelők szerint — írja a Reuter-tudósító — a mezőgaz­dák lépése a kormány lemondására vezethet. Borten miniszterelnök saját pártja, az Agrárpárt ugyanis, a kor­mánykoalíció többi pártjával ellentét­ben, az agrárszövetségek álláspontját támogatja és nem túlzottan lelkesedik a Közös Piachoz való csatlakozásért. A norvég parlament túlnyomó több­sége viszont a csatlakozás híve. Angliában már a Hatokhoz való csatlakozás előkészítését szolgálta a mezőgazdaság támogatási rendszeré­nek megváltoztatása. Prior brit föld­művelésügyi miniszter szombaton kö­zölte először, hogy mikor szándékoz­nak bevezetni a már korábban meg­hirdetett áttérést a közvetlen szub­vencionálásról az illetékek kivetésére. A miniszter bejelentése szerint április 1-ével kezdik meg az illetékek kive­tését. Az élelmiszerárak előrelátható­lag évi 2 százalékkal emelkednek majd az intézkedés következtében. NEHEZEM HALADNAK A FRANCIA-ALGÉRIAI TÁRGYALÁSOK December 16-án Algírban folytatódnak majd a francia-algériai gazdasági tár­gyalások, miután Párizsban a november közepe óta folyó megbeszélések múlt szombaton befejeződtek. A párizsi tárgyalások középpontjában az olajkérdés állt. Az algériai kormány nyár elején mintegy 40 százalékkal emelte a francia társaságok által Algé­riában kitermelt kőolaj adóját, amit francia részről nem fogadtak el és éle­sen tiltakoztak ellene. Az olajvita el­mérgesítette a két ország közötti kap­csolatokat és szeptember óta szakadat­lan tárgyalássorozat folyik a probléma rendezéséről. A novemberi tárgyalások előtt a francia sajtóban már olyan hangok hal­latszottak, hogy Franciaország beletö­rődött az Algériában működő francia olajtársaságok államosításába is. Ezt azonban a tárgyalások eddigi menete egyáltalán nem támasztja alá. A meg­beszélések decemberi újrafelvétele is különböző kommentárokat váltott ki a francia sajtóban. A Figaro hétfői szá­ma azt írja, hogy a párizsi tárgyalások érezhető előrehaladást hoztak, s Fran­­ciaország esetleg hajlandó beleegyezni az adózás alapjául szolgáló olajár új­raértékelésébe. Az olajkérdést össze­kapcsolták az algériai iparosítási prog­ramhoz nyújtandó francia támogatás­sal is — írja a lap, és reméli, hogy a decemberi tárgyalásokon sikerül a végleges megoldást megtalálni. A Combat viszont élesen támadja az al­gériai kormányt és így fenyegetőzik: „Franciaország gazdasági téren rendel­kezik a megfelelő eszközökkel ahhoz, hogy akár előmozdítsa, akár meghiú­sítsa Algéria négyéves gazdasági ter­vét.” Algéria részéről Abdesszalam ipar­ügyi miniszter az Express című heti­lapnak adott interjúban azt mondta: „Nem akarjuk, hogy országunkat a francia gazdaság gyarmatának tekint­sék. Franciaország ismerje el végre, hogy Algéria nagykorúvá vált. Ha Franciaország olyan Algériát akar, amely tőle bizonyos mértékig függ, akkor jobb ha elválnak útjaink.” A miniszter beszédében foglalkozott az 1965-ös francia—algériai kőolajegyez­ménnyel, amelynek értelmében a fran­cia kőolajtársaságok 2,08 dolláros bar­relenkénti ár után fizetnek adót Al­gériának. A nyáron ezt az árat emel­te fel Algéria majd 40 százalékkal, barrelenként 2,85 dollárra és ez az egyoldalú lépés vezetett a helyzet ki­éleződésére. Ez az ár azonban eddig még nem lépett életbe és Abdessza­lam kijelentette, ha ezt francia rész­ről most nem fogadják el, akkor jö­vőre már 3,24 dollár, 1975-re pedig 3,35 dollár lesz barrelenként az adó­zás alapjául szolgáló ár. Algéria nemcsak a francia olajtár­saságokkal igyekszik kapcsolatait ren­dezni. A Sonatrach állami olajvállalat képviselője a múlt héten bejelentette: az algériai kormányt érdeklik a kül­földi olajtársaságokkal kötött társulási szerződések, körülbelül olyan formá­ban, ahogyan a közelmúltban az ame­rikai Getty Oil Co.-val megegyeztek. Ez a szerződés a közös vállalkozás­ban, a Sonagett-ben 51 százalékos ré­szesedést biztosít az algériai kormány­nak öt évre, és azt is kiköti, hogy az amerikai cég profitjának egy részét Algériában köteles elkölteni. Ez az egyezmény 2,65 dolláros barrelenkénti árat állapít meg adózási alapul, de a kormány fenntartotta magának a jo­got, hogy ha a Sonagett új olajlelő­helyre bukkan a Szaharában, új árat állapítson meg. Algéria jelenleg évi 45 millió tonna kőolajat termel — ennek egyharma­­dát a Sonatrach —, és tovább kívánja növelni a termelést. A fejlesztési erő­feszítéseket az ország legnagyobb olaj­mezőjére, Hassi-Messaoudra koncent­rálják. 1973-ban ezen a területen már 28—30 millió tonnát akarnak jövesz­­tenni. Ha ezek az erőfeszítések sikerrel járnak, akkor ezen az olajmezőn évi 40 millió tonna kőolaj kerülhet felszín­re. (Reuter, MTI) Görögország költségvetése A görög pénzügyminiszter bejelentet­te, hogy Görögország jövőre 14 milliárd drachmát kíván invesztálni az ország gazdaságába, anélkül, hogy új adókat vezetnének be. Egyben közölte, hogy katonai kiadásokra szinte ugyanekkora összeget, 13 milliárd drachmát fordíta­nak majd, vagyis a teljes költségvetés több mint 18 százalékát. Ilyenformán a katonai kiadásokat az idei évhez képest több mint 15 százalékkal növelik. A miniszter elmondotta, hogy az 1971. évi költségvetési bevétel belföldi forrá­sokból becslés szerint 64 milliárd drach­ma lesz, ezzel szemben a kiadások elő­reláthatólag 72 milliárd drachmára rúgnak majd. A deficitet bel- és kül­földi forrásokból kívánják pótolni. A GNP idei növekedése mintegy 7,1 százalék lesz, szemben az előző évi 7,7 százalékkal, az ipari termelés pedig 9 százalékkal növekszik az idén, szemben az 1969. évi 12 százalékkal — hangoz­tatta a miniszter. (Reuter) A Daimler-Benz küldöttsége Moszkvában Tavaszon szovjet gépkocsiipari mi­niszter hétfőn fogadta a nyugatnémet Daimler-Benz vállalat küldöttségét, amelyet Schleier, a cég elnöke vezet. A húszfőnyi nyugatnémet delegáció a Káma mentén létesítendő szovjet teher­gépkocsigyár építéséről folytat tárgya­lásokat a Szovjetunió gépkocsiipari és külkereskedelmi mini­sztérium­ával. Az óriás tehergépkocsigyárait nemzet­közi konzorcium segítségével szeretnék létrehozni. Amikor Taraszov szeptem­ber 21. és október 3. között a Német Szövetségi Köztársaságban tartózkodott, a Daimler-Benz cég részvételéről tár­gyalt a tehergépkocsigyár felszerelésé­ben. (Reuter) 19?» DEC­­ 1 NAPRÓL NAPRA ♦ A KÖZÖS PIAC AGRÁRPOLITIKÁJÁNAK ÖRÖK ELLENTMONDÁ­SA : az amúgy is túlzottan szubvencionált mezőgazdaság túltermelése és a termelők áremelési követelése. A hat földművelésügyi miniszter Brüsszelben most folyó tanácskozásán a helyzetet még az is kompli­kálja, hogy tekintettel kell lenni a tagjelöltekkel folyó tárgyalásokra, akik már az eddigi árakat is túl magasnak tartják. ♦ SZAKÉRTŐK FOLYTATJÁK A FRANCIA—ALGÉRIAI TÁRGYALÁ­SOKAT a miniszteri szintű megbeszélések szünetében. A két ország között felmerült problémák nehezek, különösen ami az olajat illeti. ♦ A SEMLEGES ORSZÁGOK KÖZÖS PIACI BELÉPÉSÉT AZ NSZK tá­mogatja a legkövetkezetesebben. A nyugatnémeteket nemcsak gazda­ságpolitikai és politikai elgondolások vezérlik ebben a tekintetben, ha­nem az NSZK-nak a svájci, osztrák és svéd piacokon bekövetkezett térvesztése is. Második oldalon közölt cikkünk a nyugatnémet export visszaszorulását vizsgálja a három semleges ország piacán. ♦ A MARKETING-FELADATOK KOMPLETT BERENDEZÉSEK EX­PORTJA esetén sok tekintetben különböznek az egyes termékek ex­portjával kapcsolatos tennivalóktól. Komplett berendezéseknél a mar­keting első feladata annak vizsgálata, milyenek a beruházási viszonyok általában az illető területen, rendelkezésre áll-e a beruházási tőke. ♦ GAZDASÁGI REFORMOT VEZETTEK BE A SZOVJET MŰSZER­IPARI minisztérium teljes központi apparátusában, és a minisztérium irányítása alá tartozó vállalatoknál. A júliusban indult reform lényege, hogy az ágazat minden költséget saját forrásokból, költségvetési esz­közök bevonása nélkül fedez. Ezenkívül garanciát vállal a költség­­vetéssel szembeni kötelezettségeinek teljesítésére. A reform fő vonásait ismerteti Sajtószemle rovatunk cikke. Az 1971-75. évi magyar-lengyel tervegyeztetés Magyarország és Lengyelország köz­ponti tervező szervei októberben befe­jezték az 1971—75-ös időszakra vonat­kozó kétoldalú tervdokumentációt és a két ország tervhivatalainak elnökei aláírták a zárójegyzőkönyvet. E mun­ka keretében a két ország tervező szer­vei arra törekedtek, hogy előrelátóan felkutassák a gazdasági kapcsolatok szélesítésének feltételeit, valamint az együttműködés lehetőségeit, s ezeket országaik gazdaságfejlesztési terveibe beépítsék. A tervkoordináció során egyeztetett kölcsönös áruforgalmi előirányzatok alapján 1975-re az áruforgalom növe­kedése várhatóan meghaladja a 40 százalékot 1970-hez képest. Ezen belül az átlagosnál jóval gyorsabb a gép­ipari termékek forgalmának növeke­dési üteme (mintegy 80 százalék). Gépipari exportunk hagyományos té­telei a közúti és vasúti járművek (autóbuszok, tartálygépkocsik, motor­vonatok), s ugyanakkor jelentősen nö­vekszik a gyenge- és erősáramú elekt­rotechnikai termékek, vegyipari gépek, ipari automatika és mérőműszerek exportja. A lengyel gépipari export fő tételei a személy- és kis szállítógépkocsik, tehervagonok, építőipari, gépipari és mezőgazdasági gépek, gyengeáramú elektrotechnikai termékek, ipari auto­matika és mérőműszerek. Például öt év alatt 25 000 Polski-Fiat személygép­kocsit, 20 ezer kis szállítójárművet (mentőautót, mikrobuszt) vásárolunk Lengyelországból. Jelentősen bővül az 1966-ban meg­kötött autóipari kooperáció is. A ma­gyar szállítás — a többi között — hátsóhidakat, motoröntvényeket és szervokormányokat foglal magában, lengyel részről pedig motorcsapágya­kat, adagolószivattyúikat, tehergépkocsi­­vezetőfülkéket. Az autóipari kooperá­ció mellett kezdeményezték a gyár­tásszakosítás bővítését a mezőgépek, szerszámgépek, számítástechnikai egy­ségek, mérőműszerek és az erősáramú elektronika területén. A szakosítási javaslatok vizsgálatával és a megálla­podások előkészítésével az érintett ipari vállalatok foglalkoznak. A tervegyeztetés keretében két fon­tos kormányegyezmény is született. Az egyik: magyar timföld szállítása alu­míniumtömb ellenében az 1971—1975. években; a másik: lengyel kénszállítás az 1971—1985-ös időszakban. Ezek az egyezmények a két ország népgazda­sága szempontjából alapvető jelentő­ségűek. A nyersanyagok és félkész­termékek kölcsönös szállításaiban to­vábbra is szerepelnek a hagyományos­nak tekinthető tételek, így magyar részről a bauxit, timföld, a kőolajter­mékek és a keményített zsiradék, len­gyel részről a kőszén, koksz, horgany és a különböző vegyi anyagok. A tervkoordináció keretében célul tűztük ki a két ország műszáliparának összehangolt fejlesztését. Ennek első lépéseként sikerült megállapodni a szintetikus szálak gyártásszakosításá­ban és kölcsönös szállításaira 1975-ig. Lengyel poliészter vágott szálért poli­­amid selymet és PAN-szálat cserélünk. Egyidejűleg napirenden szerepel egy másik jelentős hosszú lejáratú egyez­ménytervezet a magyar—lengyel mű­szálipar integrált fejlesztésére. Ez, a szakosításon túlmenően, a termelés kooperációjára vonatkozik. Növekednek, ha ugyan szerényebb mértékben is, a könnyűipari, mező­­gazdasági és élelmiszeripari termékek egyeztetett kölcsönös szállításai is. A főbb magyar exportcikkek: bőrcipő, pamutszövet, bor, szalámi, gyümölcs és zöldség; a lengyel exportban: szinte­tikus szövetek, divatáruk, vetőmagvak, sör és a halkonzervek. A tervkoordinációra támaszkodva, továbbá a vizsgálatban levő és tisztá­zást igénylő együttműködési kérdések figyelembevételével a két ország kül­kereskedelmi szervei megkezdték a hosszú lejáratú kereskedelmi egyez­mény előkészítését. Miután a tervko­ordináció keretében csak a fontosabb termékek kölcsönös szállításait egyez­tettük, a forgalom további bővítésére a hosszú lejáratú kereskedelmi tár­gyalásokon reális lehetőség mutatkozik. Mindezek alapján az 1971—1975. évek­re összesen 1,3—1,4 milliárd rubeles és ezen belül 1975-re mintegy 300 mil­lió rubeles magyar—lengyel összfor­galommal számolunk. Az 1971—1975. évi tervkoordináció lezárásakor egyben kijelöltük a to­vábbi feladatokat. Az 1975 utáni idő­szak gazdasági együttműködése felté­teleinek megalapozása céljából szük­ségesnek tartjuk a tervkoordinációs munkák folyamatossá tételét. Ennek keretében tovább vizsgáljuk a jelen­legi együttműködés még nyitott kér­déseit és megkezdjük a hosszabb távú időszakra szóló prognózisok kidolgo­zását azokon a kijelölt területeken és témák körében, amelyekben mindkét ország távlatilag érdekelt. Magyar—lengyel viszonylatban a tervkoordináció a következő területek­re összpontosul: elektronikus számítás­­technika, félvezetők, fényforrások, köz­úti járműipar, szerszámgépek egysége­sítése, továbbá szintetikus kaucsuk, olefinek és alumíniumsók. E terüle­teken az együttműködés iránya a jövő­ben mindinkább­­ a gyártásszakosítás és termelési kooperáció vonalán halad. Ily módon csökkenthető a két ország termelési struktúrájában meglevő pár­huzamosság és javítható a termelési tevékenység hatékonysága. A tervdo­kumentáció tehát közvetve elősegíti gazdaságaink fejlődésében az intenzi­­fikálás elemeit és hozzájárul ahhoz, hogy kapcsolataink még szilárdabb bázisra épüljenek. Bölcskei József Országos Tervhivatal GAZDASÁGI GONDOK DÉL-AFRIKÁBAN A Dél-afrikai Köztársaság — a má­sodik világháború óta első ízben —, sú­lyos gazdasági nehézségekkel küzd, je­lentette ki Diederichs pénzügyminiszter egy johannesburgi újságnak adott nyi­latkozatában. Nem mondható egészségesnek a gaz­dasági helyzet pillanatnyilag — panasz­kodott a pénzügyminiszter, és felszólí­totta a közvéleményt, hogy nagyobb ta­karékossággal próbálja az inflációt megállásra kényszeríteni. A kormány különleges bizottságot állít fel — jelen­tette be —, amelynek feladata a meg­takarítások hatékonyabb ösztönzésének kutatása lesz. Csak néhány nappal ezelőtt hozták nyilvánosságra az egyik legjelentősebb dél-afrikai gazdaságkutató intézet prog­nózisát, amely arra számít, hogy az or­szág kereskedelmi mérlege jövőre to­vább romlik, és több mint egymilliárd dolláros deficittel zárul. Az árak emel­kedését 5,5—5,6 százalékosra teszi és azt jósolja, hogy a vállalati profitok visszaesnek. E fenyegető jelek közepette kapóra jön a johannesburgi kormánynak, hogy a fekete Afrika megnyeréséért ví­vott külpolitikai és gazdasági offenzí­­vájában legutóbb néhány látványos eredményt ért el — írja a Reuter tudó­sítója. Miután konszolidálta kapcsolatait négy afrikai országgal: Malawival (mellyel diplomáciai kapcsolatokat is létesített), Svázifölddel, Lesothoval és Botswanával, most a Malgas Köztársa­sággal iit alá gazdasági megállapodást. Müller dél-afrikai külügyminiszter népes küldöttség­ élén repült Mada­gaszkár fővárosába, ahol 3,2 millió dol­láros kölcsönt ajánlott fel a szigetor­szágnak, idegenforgalma fellendítésére. Megfigyelők véleménye szerint míg Jo­hannesburg számára főleg politikailag értékes a megállapodás, Madagaszkár kormánya előtt gazdasági célok lebeg­nek. A dél-afrikai pénz- és műszaki is­meretek segítségével remélik meggyor­sítani az ország fejlődését. Egyes hírek szerint Dél-Afrika esetleg bekapcsoló­dik a tervezett szupertankhajók befoga­dására is alkalmas madagaszkári óriás­kikötő építésébe.

Next