Világgazdaság, 1971. január (3. évfolyam, 1/496-20/515. szám)

1971-01-26 / 16. (511.) szám

MAGYAR GAZDASÁG VILÁGGAZDASÁG The Economist A megélhetési költségekhez igazodó bérezés Az angol szakszervezetek kongresszu­sának (TUC) arra a javaslatára, hogy a bérmegállpodásokat kapcsolják össze a megélhetési költségek indexének ala­kulásával, a kormány kitérő választ adott. Már a Labour-kormány igyeke­zett szabadulni a megélhetési index­szel kapcsolatos formulától, amely — felfogása szerint — az inflációs csavar forgását gyorsítja. Angliában ennek ellenére mintegy kétmillió dolgozó bé­rének alakulása igazodik a megélhetési index változásaihoz. A cikk ezzel a kér­déssel kapcsolatban érdekes összeha­sonlításokat tesz néhány nyugati ország munkabér-megállapodásaival, amelyek tulajdonképpen alátámasztják a TUC javaslatát. Az USA-ban pl. a General Motors legutóbbi bérmegállapodásában fontos szerepet játszott a megélhetés garantálás, hiszen erre és a jövő évre a reálbérek emelkedését korlátozták 3 százalékban. A francia kormány is néhány hónap óta ezen az alapon foly­tatta bértárgyalásait és állapodott meg nemrégen a vasutasszakszervezettel. Míg azonban Finnország és Dánia igyekszik a megélhetésiköltség-záradék­­tól szabadulni, Hollandia és Francia­­ország erre az alapra tér vissza — leg­alábbis ideiglenesen — és ugyanekkor Belgiumban a munkások 90 százaléká­nak, Norvégiában pedig felének ezen az alapon állapították meg a bérét. Arra vonatkozólag, hogy az index­alapon való bérmegállapítás milyen mértékben érinti az inflációt, a véle­mények ezekben az országokban meg­lehetősen eltérőek. Finnország, ahol valóságos szenvedély a gazdasági jelen­ségeknek indexekbe foglalása, az el­múlt 8 év alatt azok közé a fejlett országok közé tartozott, amelyekben a leggyorsabb volt a megélhetési költsé­gek emelkedése. Belgiumban viszont meglehetősen kis mértékű volt a drá­gulás. A megélhetési költségeken ala­puló évenkénti automatikus béremelé­sek azzal a veszéllyel járnak, hogy mi­ként Finnországban, ezek az emelke­dések az alapbér részévé válnak és az érdemi tárgyalás lényegében arra irá­nyul, hogy ezenfelül milyen további követelést lehet elérni. A finn márká­nak 1967. évi leértékelése után az im­portárak emelkedése 6 hónap alatt 6,5 százalékkal drágította a megélhetést. Fel kellett tehát adni a megélhetési indexre alapozott bérezést és 1968 fo­lyamán a béremelkedéseket a termelé­kenység javulásának szintjén tartották. Ahol attól félnek, hogy az infláció súlyosbodik, de senki sem tudja pon­tosan, hogy milyen mértékben, a kor­mányok néha a megélhetési költségek alapján történő megállapodásokkal igyekeztek a szakszervezeteket meg­nyugtatni, nehogy „túlbiztosítsák” ma­gukat. Ez történt Hollandiában 1965- ben, 1966-ban és a múlt évben. A cikk szerint valószínűleg hasonló motívumok húzódnak meg a francia állami szek­torban a megélhetési index alapján kö­tött megállapodások mögött is. A múlt év őszi rendkívül eredményes megálla­podások 2 százaléknál kisebb mértékre szorították a reálbérek emelkedését. A vasutasszakszervezettel mostanában történt megállapodás sokkal bőkezűbb volt, mert 6 százalékos reális béremel­kedést helyezett­­kilátásba és nominá­lisan 10 százaléknál is magasabbra emelkedhetnek a bérek. Mennyiben fogják ezek a bérmeg­állapodások hatásosan befolyásolni az inflációt, jórészt attól függ, hogy a megélhetésiköltség-klauzulát milyen módon állapították meg, így a francia vasúti dolgozók csak abban az esetben kapnak javítást, ha a megélhetési költ­ségek emelkedése meghaladja a 4 szá­zalékot és ezt is csak az év végén, visszamenő hatállyal. Hollandiában ál­talában maximálják a drágulás meg­térítését (pl. 6 százalékban a fontos gépipari szektorban), de az olyan ese­teket, amikor az áremelkedést adóeme­lés okozza nem veszik figyelembe. Bel­giumban a fizetéseket lépcsőzetesen emelik úgy, hogy a közgazdaságot ne egyidőben befolyásolják. Ausztráliában a negyedévi bérkiigazítást évi kiigazí­tásra változtatták. Világos — állapítja meg a cikk —, hogy minél nagyobbak az akadályok és hosszabbak a kése­delmek, annál kevésbé fogja a meg­­élhetésiköltség-záradék gyorsítani az inflációs spirálist. (1971. január 22.) 3KOHOMUHeCKaH ra3ema A Szovjetunió szolgáltatóágazatai­ban az utóbbi években nagyszabású mennyiségi és minőségi változások áll­tak elő. Gyors ütemben nő ezen ágak műszaki felszereltsége, következéskép­pen nő a munka termelékenysége is. A változások a szervezeti formák mó­dosítását is igénylik. Az országban jelenleg több mint 3000 szolgáltató kombinát működik. Ezek általában leányvállalatoknak, mű­helyeknek kiterjedt hálózatával ren­delkeznek. A kombinát többfajta szol­gáltató tevékenységet egyesít. A specia­­lizáció hiánya nagymértékben hátrál­tatja a koncentrációt, a gépesítést, az automatizálást, a munkatermelékeny­ség növelését. Az egyes tevékenységi fajták viszonylag kis méretei nem te­szik lehetővé, hogy a különféle ágak­ban elmélyült tudással rendelkező szak­ember-gárdák alakuljanak ki. A szovjet párt és kormány már há­rom ízben, 1965-ben, 1967-ben és 1969- ben javasolta a helyi párt- és tanácsi szerveknek, hogy erősítsék meg a kis­üzemeket, és hozzanak létre nagyobb, Új szervezeti formák a szolgáltatóágakban szakosított egységeket, egyesüléseket a szolgáltatóágakban. Az ajánlások nyomán elsősorban Moszkvában, de az ország egyéb ré­szein is nagyvállalatok, trösztök, egye­sülések jönnek létre, esetenként több ezres dolgozó­ létszámmal. Az új nagy szolgáltató­ egységek modern gépekkel vannak felszerelve, széles körű specia­­lizációt valósítanak meg. Ma a köztársaságok szolgáltatóipari minisztériumai alatt körülbelül 300 egyesülés működik. Ezek a szervek egyesítik egy-egy területen a hasonló szolgáltatásokat végző üzemeket. A szolgáltatás nemétől, az üzemek nagyságától, műszaki felszereltségétől függően az egyesülések különböző szer­vezeti típusai alakultak ki. Az egyes szervezeti formák különbözősége alap­vetően abból adódik, hogy az egyesü­lési keretben dolgozó vállalatok részben megőrzik gazdasági és jogi önállóságu­kat, részben nem, illetve a vállalati önállóság és integráció különböző át­meneti formái jönnek létre. (1971. évi 2. sz.) 1971. JANUÁR 26. A világsajtóból AZ EX­PO­RT-IM­PORTEN­GE­DÉ­LYEK NAPI POSTÁJÁBÓL IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlIfllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllH Hétfőn reggel a Külkereskedelmi Minisztériumban ismét átnéztük a leg­frissebb export-, illetve importenge­délyeket. A jóváhagyottak közül az alábbiakat választottuk ki: RUBELIMPORT. A Szovjetunióból 1000 darab Volga személygépkocsi; egymillió rubelért fotógépek és tarto­zékok; 860 normál tehergépkocsi; 200 különféle pótkocsi; 150 autódaru; 4 millió rubelért gépjármű-pótalkatrész; 30 ezer tonna ötvözetlen durvalemez; 500 tonna erősáramú kábelér; 4000 tonna fenol; 100 ezer tonna ammon­­nitrát; 5 millió rubelért tehergépkocsi­­pneumatik; 800 ezer köbméter fenyő­fűrészáru; egymillió rubelért enyve­zett lemez; 50 ezer tonna kén; 140 ezer tonna szuperfoszfát; 400 tonna kártolt pamutfonal; 8000 tonna laza műszál; 20 ezer női kerékpár; 600 ezer rubelért vodka és pezsgő. Lengyelor­szágból 200 normál tehergépkocsi; 4 toronydaru; 650 ezer tonna szén. Az NDK-ból 2 millió rubelért gépjármű­­alkatrész; 3 és fél millió rubelért hűtőaggregát; 600 ezer rubelért üveg­áru; 100 hidraulikus rakodó; 12 ezer tonna anódmassza. Romániából 43 ezer tonna égetett mész; 300 ezer rubelért ásványgyapot és gyapottermékek. Bul­gáriából 30 ezer tonna égetett mész. Csehszlovákiából 700 ezer rubelért fotócikkek; 100 ezer hektoliter hordós sör; 600 tonna cigarettapapír; 500 ezer rubelért cukorka; 300 tehergépkocsi; 3000 tonna azbesztcement nyomócső; 570 ezer tonna szén; 2 millió rubelért építőipari gépek importálhatók a leg­frissebb engedélyek alapján. RUBELEXPORT. Csehszlovákiába 200 ezer pár női és férficipőt; 500 ezer rubelért műanyag háztartási cikkeket; 500 ezer rubelért háztartási alumí­niumedényt; 400 ezer rubelért fém­bútort; 220 ezer darab bőrdíszműárut; 400 ezer rubelért gyógyszeralapanya­got; egymillió rubelért kiszerelt gyógy­szereket; 160 ezer hektoliter palackos és hordós bort; 10 hidroglóbusz; 2 millió rubelért különféle gépjármű­­alkatrészt. A Szovjetunióba öt 16 ton­nás úszódarut; 4 tengeri hajót; 20 ezer tonna rúd- és idomacélt; másfél mil­lió rubelért híradástechnikai berende­zéseket; 1000 elektronikus számológé­pet; 800 ezer rubelért izzólámpát; 900 vasalógépet; 7 millió rubelért vá­kuumtechnikai gépeket és alkatrésze­ket; 1500 szabászgépet; 1100 pikkí­­rozógépet; tv-képcsőgyártógépet; más­fél millió rubelért járműalkatrészeket; 22 ezer motorkerékpárt; 7 portáldarut; 500 négyzetméter fotópapírt; 2 és fél millió rubelért elektroakusztikai be­rendezéseket; 8000 tonna gépzsírt; 700 tonna őröltpaprikát; tíz gyümölcslé­­vonalat; egymillió rubelért ipari hűtő­­berendezéseket; tíz paradicsom vonalat; 25 univerzális húsaggregátort; 60 ket­reces tojóházat; tíz zöldborsóvonalat; 550 ezer rubelért kozmetikai szereket; 600 ezer palack rumot; 10 ezer tonna fagyasztott vágott baromfit; 110 millió darab friss tojást; 200 ezer hektoliter hordós bort és 24 millió palack bort; 11 millió palack konyakot; 20 millió doboz kiszerelt gyógyszert; 2 millió rubelért szerves laboratóriumi vegy­szert; 10 ezer női bundát; 2 millió rubelért pamutponyvát; 400 ezer pár bőrkesztyűt. Az NDK-ba élelmiszerek­ből: 6000 tonna baromfit, 300 tonna gyulai kolbászt, 1500 tonna téliszalá­mit, 1500 hektoliter különféle bort, 3300 tonna sajtot, 100 tonna élő pon­tyot; továbbá 600 ezer rubelért for­gácsolószerszámot ; egymillió négyzet­­méter selyemszövetet. Lengyelországba egymillió rubelért különféle fémbúto­rokat; 1 millió 300 ezer rubelért fotó­papírt és vegyszereket; 700 ezer ru­belért konfekcióipari gépeket és alkat­részeket. Bulgáriába 700 ezer rubelért gépjármű-alkatrészt, és 600 ezer ru­belért vendéglátóipari gépet exportál­hatnak a vállalatok. DOLLÁRIMPORT: Argentínából 2000 tonna nyers marhabőr; Görögországból 1500 tonna szőrmés báránybőr; Svéd­országból 55 ezer négyzetméter kesztyű­bőr; Franciaországból és Ausztriából több ezer tonna karton- és hullám­­lemezdoboz; Ausztriából 18 000 köb­méter fenyőfűrészáru; több ezer dol­lárért növényvédőszer; 300 ezer dol­lárért személygépkocsi-pneumatik; 36 000 tonna portlandcement; Olasz­országból több ezer tonna hullám­lemezdoboz; 2000 tonna narancs; 1300 tonna műselyemfonal; 450 tonna szin­tetikus fonal; 800 tonna vízcső; egy­millió dollárért azbesztcement hullám­pala; Spanyolországból és Algériából 3500 tonna őrölt parafa; Portugáliából 750 tonna parafatömb; Ecuadorból 1200 tonna banán; Nigériából 1000 tonna kakaóbab; Kubából 15 000 tonna cukor; Törökországból 100 tonna mogyoróbél; Brazíliából 8000 mázsa földidió; afrikai országokból 3000 tonna kávé; Algériából 120 ezer tonna foszfát; Nyugat-Euró­­pából több ezer dollárért vasúti jármű­­alkatrész; több száz tonna szintetikus rost; több ezer dollárért növényvédő­szer; több millió dollárért takarmány­féleség; Jugoszláviából 200 ezer dol­lárért híradástechnikai termékek, 250 ezer dollárért kozmetikai cikkek, 80 ezer pár cipő, egymillió dollárért különféle ágyneműanyag, gyapjúszövet, bútor­szövet importálható. DOLLÁREXPORT: Hollandiába 3500 darab női bundát, Jugoszláviába 50 tehergépkocsit, 100 ezer dollárért cam­­pingcikkeket, 200 ezer dollárért golyós­tollat, 200 ezer dollárért háztartási alu­míniumedényt, 300 ezer dollárért ház­tartási műanyagcikkeket, 500 ezer dol­lárért izzólámpát, 100 tonna dióbelet, 10 ezer villamos kapcsolóórát; az Egye­sült Arab Köztársaságba 4500 tonna hidegen hengerelt acélt; Franciaország­ba 400 tonna ólomkristályt, 60 ezer dol­lárért campingbútorokat; Angliába 10 ezer darab különféle elektromotort; Olaszországba 22 000 villamos fogyasz­tásmérőt, 4000 irhakabátot, 400 tonna acélkábelt; Törökországba 200 ezer dol­lárért kézi szerszámot, két eredmény­hirdetőtáblát ; Svájcba 200 ezer dollárért orvosi műszert; Svédországba 250 ton­na cukorkát; az NSZK-ba 2000 tonna csokoládét és cukorkát, 3000 tonna őrölt­paprikát; Szudánba 600 tonna növényi konzervet; Ausztriába 250 ezer dol­lárért felső kötöttárut; Iránba 200 ezer dollárért izzólámpát; Brazíliába 1500 tonna almát; Kanadába 30 ezer kerék­párt; Spanyolországba 250 ezer dollárért híradástechnikai cikkeket; Irakba 150 autóbuszt; Kuwaitba 1­00 tonnás úszó­darut; Görögországba 500 tonna vágott baromfit; Líbiába 200 tonna csokoládét; az USA-ba 250 ezer dollárért fonott­­árut, 200 ezer dollárért herendi porce­lánt, több ezer dollárért gyógyszeralap­anyagot; nyugat-európai piacokra 200 ezer dollárért hőpalackbetétet, több ezer tonna konzervet, 400­ ezer pár korcsolyacipőt, több ezer villamos fo­gyasztásmérőt, pamutméterárut; Svájc­ba 12 000 pár sílécet, 40 ezer pár férfi- és női sportcipőt; Kanadába 17 millió darab injekcióstűt és 260 ezer dollárért gyógyszeripari alapanyagot exportál­hatnak a magyar vállalatok. A hétfői postában bérmunkaengedé­lyeket is jóváhagytak. Holland rende­lésre 30 ezer női nadrág, és 50 ezer férfikabát, NSZK-rendelésre 60 ezer női ruha, 50 ezer ing, 20 ezer pár férfi­cipő, 200 ezer pár bőrkesztyű bérmun­káját engedélyezték a Külkereskedelmi Minisztériumban. / Les Echos A Szovjetunió újabban nagy érdeklő­dést tanúsít a repülőterek, a repülő­gépek és a földi berendezések külföldi technikája iránt. A moszkvai Szokol­­niki téren rövidesen megnyíló Avia service kiállításon március 16 és 26 kö­zött a külföldi cégeknek jó alkalmuk nyílik arra, hogy felajánlják technikái­kat és alkotásaikat az érintett iparágak számára. Az Avia service külföldi kiállító cégei bejelenthetik részvételi szándékukat be­rendezések és műszaki találmányok szállításában olyan területeken, mint a repülőterek építési és üzemeltetési rend­szereinek megalkotása, a gépek működ­tetését meggyorsító berendezések és szolgáltatások megszervezése, a nagy teherhordó repülőgépek kezelése, a vak­­repüléses leszállás, a légi járművek automatikus földi irányítása és a pá­lyáknak a hótól, jégtől és ködtől való megtisztítása. A nemzetközi konkurrencia annál is inkább erős, mert a Szovjetunió már tapogatózó lépéseket tett a japán, a skandináv, az angol, az amerikai, a ka­nadai, az olasz, a beneluxi és francia iparnál. Különös súllyal esik latba, hogy a Franciaországban tett két leg­utóbbi látogatása során a szovjet pol­gári légügyi minisztere nagy hatással volt a párizsi Roissy repülőtéren be­vezetett nagyszámú újítás. A Francia—Szovjet Kereskedelmi Ka­mara és a Polgári Repülés főtitkársá­gának a nevében már sok francia ki­állítót kértek fel a részvételre és arra, hogy már most tanulmányozzák az A szovjet légiközlekedési beruházások és a külföld együttműködés lehetőségeit a később megalakítandó csoportokban. A kiállí­tás legalább 180 francia vállalatot érint, tehát a repülőgépipar tekintélyes ré­szét, köztük olyan nagy hírű cégeket, mint az Air Equipment, az Alcatel, az Air Inter, a Berliet stb. A szovjet légi közlekedés fejlesztésé­nek és a vele kapcsolatos vállalkozások­nak jó alapot adnak a most befejező­dött 5 éves terv eredményei. Az idén kezdődött új 5 éves terv cél­kitűzései között van 35—40 nemzetközi, 220 helyi és tartományi repülőtér, 37 városi repülőállomás, 19 nagy befogadó­­képességű szálloda megépítése a repülő­terek közelében és a légiközlekedést szolgáló műszaki létesítmények egész sora. Nehéz volna számokban kifejezni mindazoknak a beruházásoknak az érté­két, amelyeket a Szovjetunió tervez ebben az időszakban — túlnyomórész­ben éppen a fent említett országokkal kötendő egyezmények alapján. Mégis már most meg lehet említeni egy-ké­t Nyugat-Európában készülő munkálat­nak és terméknek a jelenlegi árát. Egy ILS (a vakrepüléses leszállást szolgáló berendezés) 1,5 millió frankba kerül (nem számítva a földmunkálatokat), egy kifutó­pálya költsége pedig 150 frank négyzetméterenként.­­(Egy nem­zetközi kifutópálya 3000—3500 méter hosszú és 45 méter széles.) Ebből is lát­ható: a nagyarányú program megvaló­sítása tíz meg tíz milliárd frankot igé­nyel. (1971. január 14.) Magyar Kereskedelmi Kamara foiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiHiiimiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiimiimiiiimiiimiiiiiimiiiii Előadások Londonban Január 26-án Londonban, a Magyar Ke­reskedelmi Kamara és a Londoni Ke­reskedelmi Kamara szervezésében egész­napos előadássorozatot tartanak a ma­gyar iparjogvédelem főbb kérdéseiről, meghívott szakközönség előtt. Ennek ke­retében dr. Tasnádi Emilnek, az Orszá­gos Találmányi Hivatal elnökének be­vezetője után dr. Horváth Gyula, a Magyar Gyógyszeripari Egyesület fő­titkára a magyar szabadalmi jogról; dr. Szász Iván, a Külkereskedelmi Mi­nisztérium önálló jogi osztályának vezetője a Magyarországgal való kooperáció gazdasági és jogi hátteré­ről; dr. Pálos György jogtanácsos, az OTH munkatársa a magyar védjegy­jogról, és dr. Varró József, a Magyar Kereskedelmi Kamara nemzetközi ke­reskedelmi jogi irodájának vezetője a licenc- és know-how-szerződésekről tart előadást. Az előadássorozat célja: felhívni a londoni üzleti, és szakkörök figyel­mét arra, hogy Magyarország számos külföldi szabadalmat, know-how-t használ fel iparfejlesztéséhez. Másrészt vannak szép számmal kiváló szabadal­mai, amelyek az angol ipar számára érdekesek lehetnek. Éppen ezért mind a magyar, mind pedig az angol fél­nek érdemes e téren piackutatási és konkrét eladási tevékenységet foly­tatni. Az előadássorozat másik célja az, hogy biztosítsa a meghívott angol szakembereket: a magyar védjegy- és szabadalom-j­ogszabály­ozás megfelelő védelmet nyújt a külföldi érdekeltek­nek. ALKATRÉSZEKET SZÁLLÍTUNK A ZSIGULIHOZ A Mechanikai Mérőműszerek Gyára 1970-ben sikeres esztendőt zárt. Tőkés exportja az előző évinek két és félsze­resére emelkedett, a szocialista pedig csaknem megkétszereződött. A tavalyi rekord magyarázata az új termékek, az új piacok bekapcsolása. A tőkés ex­port 30 százalékát például új, svéd piacuk vette át: az Ericsson cég tele­fonközpontjaihoz tavaly 250 darab kés­leltető görgőt szállítottak, nemrég pe­dig félmillió darabról szóló szerződést írtak alá. Ezt a mennyiséget 1972. jú­nius 30-ig kell leszállítani. Jelentős volt a jugoszláv vállalatok­kal kialakított együttműködés is. Ve­lük olyan biztonsági jelzőközpontokat gyártanak, amelyek alkalmasak betö­rés, tűz, víz és gázszivárgás jelzésére. A központokat a magyar fél szállítja, a jugoszlávok pedig néhány érzékelő berendezést készítenek. Mennyiségileg legnagyobb megrende­lésüket a Szovjetuniótól kapták: a Zsiguli személygépkocsihoz komplett műszerfalakat és pneumatikus feszmé­­rőket gyártanak. Erre a célra a gyár új részleggel bővült, és 1970-ben már 40 000 műszerfalat és 40 ezer feszmérőt exportált, később ezt 300—300 ezerre növelik. Jól bevált AGROMAUT nevű mező­­gazdasági automatikus berendezésük is. Tavaly például Csehszlovákiába 11 da­rabot szállítottak belőle. Az AGRO­­MAUT a gyárszerű, nagyüzemi sertés­­tartáshoz segít. Az idei előirányzat szerint a szocia­lista export megkétszereződik (itt a legjelentősebb tételt a Zsiguli-műszer­falak alkotják), a tőkés kivitel pedig 50 százalékkal emelkedik. Ez utóbbit újabb nemzetközi együttműködéssel kí­vánják megalapozni. A belga Contygea vállalattól például a biztonsági gázcsap licencét vásárolták meg. Ellenértékét az MMG különböző termékekkel egyenlíti ki. A gyártással — amelyet még az idén megkezdenek —, lehetővé válik, hogy a Magyarországon készített tűzhelyeket hazai biztonsági csappal szereljék fel. Előrehaladott tárgyaláso­kat folytatnak az angol Woods céggel is klimatizáló berendezések gyártására. A szellőztetés rendszere a magyar vál­lalat szellemi terméke, amelynek kivi­telét eddig megakadályozta a hazai ventillátorhiány. Ezeket az angol cég szállítja majd, az MMG pedig az automatikát gyártja. A szerződés vég­leges megkötésére előreláthatólag még ebben a félévben sor kerül 8,5 millió külföldi szabadalmi leírás Fel kell-e újra azt találni, amit már egyszer kikísérleteztek és a gyakorlati életben jól bevált? Szinte valameny­­nyi megkérdezett n­e­m­mel válaszolna, pedig lehet, hogy közöttük is volná­nak, akik napi munkájukban ezt tet­ték vagy jelenleg is ezt teszik. Való­színűleg nem tudnak róla, de minden­képpen erre mutat azt Országos Talál­­­­mányi Hivatalhoz beérkezett és eluta­sított szabadalmak aránya. Évente ugyanis a benyújtott szabadalmaknak mintegy 40—45 százalékát kénytelenek elutasítani, mert azok olyan megoldást tartalmaznak, amelyet korábban — néha 5—10 évvel ezelőtt — mások már megvalósítottak. Ez a döntés pedig, sajnos azzal jár, hogy a kutatók hiába fáradoztak hónapokon, éveken keresz­tül, munkájuk gyakorlatilag kárba vész. Vajon csökkenteni lehet-e ezt az arányt? Minden bizonnyal igen, csak n. kn.tflmnintPT’ptpk­ n/íll ni nfrtk rpQyprrtt nagyobb körültekintésre volna szükség. Az Országos Találmányi Hivatalba körülbelül 30 országból — az elmúlt évek során — mintegy 8,5 millió szaba­dalmi leírás érkezett. S ez a mennyi­ség a jövőben tovább nő, mert 1971- től az USA hasonló intézete is fel­ajánlotta a dokumentációcserét. Az előrejelzések szerint 1975-ben körül­belül 11 millió leírás áll majd a ma­gyar szakemberek rendelkezésére. A szabadalmi leírások elsősorban a kutatással, fejlesztéssel foglalkozó szak­embereknek nyújthatnak értékes infor­mációt. A magyar vállalatoknál járva gyak­ran hallani olyan panaszt, hogy kevés az igazán jó kereskedelmi, műszaki tájékoztatás. Most olyan információs lehetőségre hívjuk fel a figyelmet, amely sem útlevelet, sem devizát nem igényel, csak mindössze egy kis körül­tekintést. F. A. lllli!lll!IIIII!lll!lini!llll!llllllll9III!!l!i!illl!ill!i RÖVIDEN © NSZK-beli cég áruajánlatából ren­dezett Budapesten kiállítást az Indust­rie Kontakte NSZK-beli ügynöki válla­lat a HUNGEXPO szervezésében. Közszükségleti cikkek egész sorát, köz­tük bőrdíszműárukat, ékszereket, szál­lodai felszereléseket, háztartási cikke­ket, mechanikai játékokat autóápolási cikkeket ajánlanak az NSZK-beli cé­gek. A CENTRUM áruházak vezetői tárgyalnak a kiállítás teljes anyagának átvételéről.­­ A mezőkövesdi Ruházati Szövetke­zet az idén 30 ezer fiúöltönyt szállít a Szovjetunióba. YH­AGGAZDASÁG A KONJUNKTÚRA ÉS PIACKUTATÓ INTÉZET ÉS A MAGYAR KERESKEDELMI KAMARA LAPJA Megjelenik hetenként ötször, 4 oldalon, pénteken 4 oldal melléklettel. A szerkesztő bizottság vezetője: HAVAS JÁNOSNÉ Főszerkesztő: GYULAI ISTVÁN Szerkesztőség: Budapest, V., Dorottya u. 6. IV. em. Telefon: 183—860 Kiadja a Lapkiadó Vállalat Felelős kiadó SALA SÁNDOR Előfizethető a Magyar Posta Központi Hírlap Irodánál, a 215-90.162 pénzforgalmi jelzőszámon átutalással. Előfizetési díj egy évre 2400 Ft. Terjeszti a Magyar Posta 70.4405/3 - Zrínyi Nyomda, Budapest Felelős vezető: Bolgár Imre INDEX: 25 008 3

Next