Világgazdaság, 1971. július (3. évfolyam, 126/621-148/643. szám)

1971-07-09 / 132. (627.) szám

* MELLÉKLET A KELET-NYUGATI KERESKEDELEM (Folytatás az 1. oldalról) lánctalpas exkavátort ad el ugyancsak a Masinoimportnak. A Szovjetunió, amely jelentős hajó­exportőrként jelentkezik a világpiacon, egyben jelentős hajóvásárló is. Kana­dától 2 millió dollár értékű kutató­hajót rendelt, amelyet oceanográfiai ku­tatásoknál fognak felhasználni. Finn­ország 4 darab 4600 tonnás tankhajó szállítását vállalta a Szudoimport ren­delésére. A brit BTR Leyland In­dustries ez év végéig 82 ezer font ér­tékben fog jégtörő alkatrészeket szál­lítani szovjet rendelésre. A korlátozó intézkedések ellenére to­vábbra is magas a jugoszláv vállala­tok tőkésországokból származó import­ja. Különösen nagyértékű megrende­lést könyvelhetett el a belga Bell Te­lephon Manufacturing, az Internatio­nal Telephon and Telegraph leányvál­lalata. Az antwerpeni cég 12 darab telefonközpontot szállít a jugoszláv postahivatalok számára. A 40 millió dolláros szállítás egy nagyobb együtt­működési keretében történik. A kanadai Irwing cég még ebben az évben 35 ezer tonna cellulózt és 300 ezer tonna fenyő-farostlemezt szállít, mintegy 15 millió dollár értékben. A rendelt mennyiség 60 százalékban fe­dezi Jugoszlávia ez évi papír- és cel­lulózszükségletét.­­ Az olasz TECMO SpA nemrégiben írt alá szerződést Jugoszláviával, mely­nek értelmében 5,3 millió dollár érték­ben gépeket és alkatrészeket szállít egy acéllemez gyár számára. Az Energoinvest a francia Schneider cégtől különböző ipari szivattyúkat rendelt mintegy 2,5 millió frank érték­ben. Az amerikai Marion cég 12 köbmé­teres markolókapacitású óriási kotró­gépet szállít Jugoszláviának, amelyet a majdanpeki rézbányában fognak fel­használni. A kotrógép ára 800 ezer dollár. Románia az elmúlt hónapok egyik legjelentősebb importszerződését a ja­pán Koyo Seiko Co. céggel kötötte. A 40 millió dolláros szerződés egy csap­ágyüzem szállítására vonatkozik, tel­jesítéséhez azonban még szükség van a japán kormány jóváhagyására. Ro­mánia a 40 millió dollár 20 százalékát azonnal kifizeti, a maradékot pedig 8 év alatt törleszti 6,5 százalékos kamat mellett. Az ügylet érdekessége, hogy ez az első alkalom, hogy japán cég komp­lett csapágyüzemet exportál. A belga—amerikai Coppée-Rust már az ötödik karbamidgyár szállítására írt alá szerződést Romániával. A 8 millió dollár értékű, évi 300 ezer ton­na kapacitású üzemet Piatra Neamant­­ban építik fel. A Coppée-Rust 1966 óta szállít ilyen berendezéseket Romá­niának. Kettőt már átadtak, kettőt pe­dig jelenleg építenek Sloboziában, il­letve Marosvásárhelyen. A bukaresti Industrialimport az olasz Berifex SA-tól rendelt egy évi 2600 tonna kapacitású, cellulóz alapanyagú cipőkellék-előállító berendezést. Ugyan­ez a román vállalat az NSZK-val egy évi 70 ezer tonna kapacitású farostle­mezelőállító berendezés szállítására írt alá szerződést. Újabb jelentős üzlet jött létre Japán és Lengyelország között. A japán Nichi­­caon Capacitor Ltd., Kyoto fogja szállí­tani egy lengyel üzem komplett beren­dezését, amely évente 280 ezer dollár értékű alumíniumból készült elektrolit kondenzátort fog előállítani rádióhoz, tv-hez és személygépkocsihoz. Az 1,04 millió dollár értékű berendezéseket 1972 májusáig szállítják. Lengyelország a szerződés értékéből 647 ezer dollárt a szállítás teljesítésekor fizet, a mara­dék összeget pedig öt év alatt törleszti 6,5 százalékos kamat mellett. A National Cash Register két Centur­ 200 típusú elektronikus számítógépet szállít Lengyelországnak. A két gépet, amelyek értéke 1,2 millió dollár, a len­gyel nemzeti bank fogja használni, amely 1965 óta dolgozik ilyen gépek­kel. A csehszlovák Strojexport a Demag és a Polysius Cégekkel írt alá szerző­dést egy háromfázisú elektromos ke­mence és egy rotációs izzító kemence szállítására 4,3 millió dollár értékben. A kemencéket Kovohutában állítják fel, ahol ferromangánt és szilikonman­gánt fognak gyártani. A szükséges be­rendezések kétharmad részét Csehszlo­vákiában fogják gyártani a Demag mű­szaki leírása alapján. A csehszlovák Technoexport 350 ezer font értékű szerződést kötött az angol Kent Instruments céggel. A szerződés értelmében az angol cég elektronikus berendezéseket fog szállítani egy iraki olajfinomítóhoz, amelyet a Technoex­port épít. Az NDK-ot és Bulgáriát illetően csak néhány kisebb üzletkötésről van infor­mációnk. A jelentősebbek közé tartozik például az NDK és Hollandia licenc­szerződése. A megállapodás értelmében az eisenachi szivargyár a Hofnar cég­­ gépeivel és dohányából szivarokat ké­szít. A szivarokat eredeti Hofnar véd­jeggyel hozzák forgalomba az NDK- ban és más szocialista országokban. A holland cég szállítja a csomagolóanya­got is. A rostocki Hajóépítési Intézet szá­mítógéprendszeréhez csőpostahálózatot vásárolt az angol Humphreys and Glas­­gow-tól. Bulgária egy épülő szódaüzemhez 142 ezer font értékben vásárolt záró- és kontrollszelepeket az angol Sere Auto Valves cégtől. A tőkésországok újonnan feltámadt érdeklődése a kínai piac iránt az óva­tos várakozásokat messze meghaladó üzletek létrehozásához vezetett. Az ausztráliai Broken Hill a kantoni vá­sár alkalmából 6,5 millió dollár értékű üzletet kötött Kínával, melynek értel­mében 120 ezer tonna nyersvasat és 10 ezer tonna hengerelt huzalt szállít. A Comalco Ltd. 2,5 millió dollár értékű nyers alumíniumot adott el Kínának. Jelentős üzleteket kötöttek a katonai vásár ideje alatt a japán cégek is. A vásáron aláírt összesen 177 millió dol­lár értékű szerződésekből 103 millió a japán export és 74 millió az import. Nagy mennyiségű alumíniumot vásá­rolt Kína Japántól is. Miután a Sumi­tomo Chemical Co. áprilisban 5000 tonna nyers alumíniumot adott el Kí­nának, júniusban újabb rendelést ka­pott 3000 tonna szállítására. Négy japán cég, a Kawasaki, a Su­mitomo, a Kobe és a Nippon Kokan 400 ezer tonna acélgyártmány szállítá­sáról írt alá megállapodást Kínával. A Nippon Kokan 307 tonna sín szállítását vállalta a kínai vasutak számára. E mennyiség nem jelentős, de a japán cég további megrendelésekre számít, hiszen Kína az 1971/1975-re szóló öt­éves terv keretében különleges figyel­met szentel a vasúti közlekedés fejlesz­tésének. A japán papírgyáraknak is sikert ho­zott a vásár, 30 ezer tonna (tavaly 12 ezer volt) különböző papír- és karton­fajtára kaptak rendelést. A tokiói Nissan-Diesel, amely Japán második legnagyobb gépkocsigyárának, a Nissan Motor Co.-nak az érdekeltsé­géhez tartozik, 3 millió dolláros üzle­tet­ kötött Kínával, 400 darab nagymé­retű teherautó szállítására. Ezt az ügy­letet is a vásár alkalmával kötötték. A francia Alsthom vállalat ötven da­rab Diesel-mozdonyt ad el Kínának. A 4000 lóerős, a speciális kínai terep­­viszonyoknak megfelelően konstruált mozdonyok értéke 170 millió frank. A francia vállalat már 1958-ban és 1970- ben is szállított ilyen mozdonyokat kí­­nai rendelésre. A SZOCIALISTA ORSZÁGOK FŐBB ELADÁSAI A TŐKÉSORSZÁGOKNAK A tőkésországok a nyersanyagok és félkésztermékek mellett mind több megrendelést adnak a Szovjetuniónak gépek és komplett berendezések szállí­tására is. A Tyazpromexport a finn Rauta­­ruukki céggel aláírt szerződés értelmé­ben 1973 végéig 8,3 millió dollár érték­ben gépeket és egy 1033 köbméteres kohót szállít a Raahe-i fémfeldolgozó központ bővítéséhez. Egy finn acélön­töde pedig 1,76 millió dollár értékben rendelt­ különböző berendezéseket a szovjet vállalattal. Az Energomasimport egy másik finn céggel, a Pohjola Voimaval írt alá szer­ződést egy 200 000 kW-os gőzturbina szállítására. A szovjetunió első ízben exportál nyugat-európai országba ilyen turbinát. A finn rendelést komoly nyu­gatnémet és angol verseny mellett nyerte el a szovjet vállalat. A turbina a Kristiinankaupunki erőműtelepen 1974-ben kezdi el az üzemelést. A be­szerelést a szovjet vállalat a finn Oy Koneisto Ab-vel kooperációban végzi. Az Energomasexport tavaly kezdett exportálni függőleges tengelyű turbi­nákkal felszerelt vízi erőműveket. Ak­kor a norvég Koneisto Norge vásárolt egy 5,3 MW-os erőművet, most pedig egy másik norvég cég, a Vigeland Brug rendelt a szovjet vállalattal két komp­lett vízi erőműveket. Több nyugati-európai vállalat adott megrendelést a szovjet­­ Vlasinoexportnak különböző típusú hengerdej berendezé­sek szállítására is. A japán Toksei Ko­kan Co. Hptr—4—15, a Kyoho Isusho Kaisha Co. Ltd. pedig Hpt—53—3 tí­pusú hengerdei berendezést rendelt acél- és színesfém csövek hideghenger­léséhez. A nyugatnémet Mannesmann- Röhren AG. már az előző évben is vá­sárolt hengerdei berendezéseket a Szov­jetuniótól. Legutóbbi megrendelése két 8—15 típusú berendezés szállítá­sára vonatkozik, amelyek különlegesen vékony falú, varrat nélküli csövek ké­szítésére alkalmasak. Francia cégek ugyancsak tárgyaltak a Szovjetunióval különböző típusú hengerdej berendezé­sek vásárlásáról. A Sztankoimport franciaországi ügy­nökségétől 2 millió, nyugatnémet ügy­nökségétől pedig 1,3 millió rubel értékű csapágy szállítására kapott megbízást. A Szojuznyeftyexport a bázeli szov­jet exportvásáron szerződést kötött 116 millió dollár értékű fűtőolaj szállítására Svájcba. A szerződést a belga Nafta tár­sasággal írta alá, mely tőkéjének jelen­tős része szovjet tulajdonban van. Je­lenleg folynak a tárgyalások a svájci érdekeltekkel is közvetlen szállítások­ról. Jugoszláviának az USA-ba irányuló exportjában jelentős tételt képviselnek a fogyasztási cikkek. Erről tanúskodnak a­ közelmúltban kötött szállítási szerző­dések is. A SIMPO bútorgyár, amely ebben az évben már 340 ezer dollár értékben szál­lított bútort az USA-ba, most 220 ezer­dolláros szerződést kötött egy New York-i céggel. A jugoszláv cég ebben az évben ügynökséget létesített az USA- ban, és a helyszínen állítják össze a bú­torokat. A Kostana cipőgyár egy amerikai céggel aláírt szerződés alapján 250 ezer dollár értékben 30 ezer pár csizmát szállít az USA-ba. A BEKO konfekció­­gyár pedig 120 ezer férfizakót és könnyű felöltőt adott el 2,5 millió dollár ér­­­­tékben. Tízéves szerződés jött létre a jugo­szláv EMO és az amerikai Leonardy International Corporation között hajó­konténer szállítására. Mint azt az EMO képviselője mondotta, a 120 millió dol­láros szerződés teljesítéséhez kizárólag hazai termelésű anyagokat fognak fel­használni. A jugoszláv MINÉL ebben az évben 200 darab konténerszállító vagont szál­lít az NSZK-nak. Az alkatrészeket a nyugatnémet cég szállítja, s a jugoszláv vállalat rendelkezésre bocsátja a mű­szaki dokumentációt is. A rendelés si­keres teljesítése esetén lehetőség nyílik arra, hogy a MINÉL komplett teher­vagonokat is szállítson. A Gossa vagon­gyár ugyancsak nyugatnémet megrende­lésre 700 tartályvagont készít. A jugoszláv turbinák jó minőségével, a rövid szállítási határidővel és a ked­vező árajánlattal indokolta meg az AEG KANIS világszerte jól ismert nyugatnémet turbinagyártó cég a jugo­szláv Rade Koncárnak hat nagy turbo­generátor szállítására adott megrende­lést. Kedvező exporteredményeket hozott Csehszlovákia számára a brnói nemzet­közi vásár. Az Exico külkereskedelmi vállalat 9,7 millió dollár értékű üzletet kötött a vásár ideje alatt. A tőkés vár­MŰSZAKI SEGÍTSÉGNYÚJTÁS, IPARI EGYÜTTMŰKÖDÉS, HITELEGYEZMÉNYEK Az elmúlt hónapokban különösen megélénkültek Chile és a szocialista országok gazdasági kapcsolatai. Mint ismeretes, májusban magas rangú chi­lei delegáció látogatott Kelet-Európába, felkereste a Szovjetuniót, Csehszlová­kiát, Magyarországot, Lengyelországot, Romániát, az NDK-t és Jugoszláviát. A meglátogatott országok mindegyiké­vel aláírtak műszaki-gazdasági együtt­működési megállapodást és kereskedel­mi egyezményt. Bár konkrét szerződé­sek még nem jöttek létre, a tárgyalá­sok során sok szó esett a rézleadások­ról, hiszen Chilének fontos érdeke fűző­dik ahhoz, hogy a réz exportja a szo­cialista országokba ne Londonon ke­resztül, hanem közvetlenül bonyolód­jék le. A tárgyalások másik fontos témája a gazdasági együttműködés ki­­szélesítése volt, s ezen a téren már születtek is konkrét megállapodások. A szocialista országok több mint 20 nagy iparvállalat építéséhez nyújtanak se­gítséget Chilének s ehhez összesen több mint 110 millió dollár hitelt nyújtanak. Ebből 55 millió dollárt a Szovjetunió ad. Szovjet segítséggel két nagyszabású ipari központot — egy házgyárkombi­nátot és egy olajfeldolgozó üzemet — építenek. A két ország szakemberei konzultációkat kezdenek vegyipari lé­tesítmények építéséről és megvizsgálják a halászati együttműködés lehetőségeit is. A Jugoszláviával aláírt jegyzőkönyv is több konkrét megállapodást tartal­maz. Az egyik megállapodás rézkábelek gyártásában irányoz elő műszaki és pénzügyi együttműködést. A szerződés a chilei állami rézszervezet, a CODELCO és a jugoszláv Elka között jött létre. Nemrégiben írták alá azt a megállapodást is, amelynek értelmében jugoszláv vállalatok évi 3000 traktor kapacitású traktorgyárat építenek Chilében. Csehszlovákia kompresszorgyár, mo­torkerékpár-motorokat előállító üzem és több más létesítmény megvalósítá­sában működik közre. Bulgária részt vesz egy bányászati berendezéseket gyártó üzem és egy gyümölcsfeldolgozó gyár építésében. A bolgár küldöttség dél-amerikai körútja során Chilében 20 millió dolláros hitel nyújtásáról írt alá szerződést. A 12 évre szóló hitelt Chile saját termékei­vel fogja visszafizetni, amelyeknek 30 százaléka ipari késztermék lesz. Lengyelország az együttműködési megállapodás keretében segítséget nyújt Chile hajóépítő-, gép-, réz- és vegyipari fejlesztéséhez. Számos megállapodást írtak alá a szocialista országok a többi fejlődő országgal is, amelyek alapján a szo­cialista országok ipari berendezések szállításával, műszaki segítségnyújtás­sal járulnak hozzá a fejlődő országok ipari fejlesztéséhez. Jugoszlávia több fejlődő országban is közreműködik hő- és vízi erőművek építésében. A Hydrotechnika vállalat éles versenyben nyerte el Tunézia meg­bízását egy 10 millió dollár értékű vízi erőmű építésére. Szintén nyugati versenyfelekkel szemben sikerült a ju­goszláv Monitor cégnek megszereznie a rendelést a panamai Bayano folyón egy vízi erőmű építésére, mintegy 25,9 millió dollár értékben. Egy jugoszláv cég szállítja a burmai Ywamában létesítendő hőerőmű gépi és villamos berendezéseit. A szerződés magába foglalja három darab kazán gyártását és felszerelését is. A kenyai kormány két fontos meg­bízást is adott Jugoszláviának. Az Energoprojekt 6,8 millió font értékben vízi erőművet épít a Tana folyón. Az Energoprojekt a másik kenyai megbí­zás alapján egy 48 kilométer hosszú falatoknak elsősorban férficipőket és kesztyűket adott el. Olaszországgal pél­dául 200 ezer pár cipő exportjára írt alá szerződést. Egy svájci cég 2 darab extrakciós sört rendelt Csehszlovákiától, amelyek polietilén gyártásához szükséges félter­mékek előállítására szolgálnak. Jelentős mennyiségű mezőgazdasági terméket adtak el a vásár ideje alatt. A Koospol az NSZK-val 1 millió dollár értékű tojás, Hollandiával pedig 1,1 millió dollár értékű gyümölcs és gyü­mölcstermék szállítására kötött szerző­dést. A lengyel nysai teherautógyár ebben az évben 200 darab NYSA teherautót szállít az NSZK-nak, amelyeket a meg­rendelő kívánságának, és az NSZK-ban érvényes szabványoknak megfelelően gyártottak. Bulgária az elmúlt hónapokban két licencet is adott el tőkés cégeknek. Az Anglia, USA és Japán által vásárolt licenc lényege az, hogy nagyfrekven­ciás áram segítségével növelik az elektrolitréz finomságát és ugyanakkora áramfogyasztás mellett nagyobb meny­­nyiségű elektrolitréz nyerhető. Egy nyugatnémet vállalat pedig joghurt előállítására szolgáló licencet vásárolt. A bukaresti Masinexport az NSZK- ba, Dániába, Svájcba 50 db csúcs­esztergagépet, egy nyugatnémet cégnek pedig 20 famegmunkáló gépet szállított. A Technoforestexport eddig 1,8 millió dollár értékben írt alá szerződést nyu­gatnémet, francia, angol, holland, svéd stb. cégekkel bútorok exportjára, vízvezeték-csövet fog lefektetni Nai­robi és a Chanya folyó között, a Nai­­robi-i vízvezetékhálózat kibővítése ke­retében. A 2 millió dollár értékű mun­kát januárban kezdik meg. Afganisztánnak duzzasztógát építésé­ben nyújt segítséget. A gát költségei 16 millió dollárt tesznek ki, ennek fe­lét Jugoszlávia meghitelezi Afganisz­tánnak. A jugoszláv Industrial projekt szállít­ja egy iráni olajfinomító berendezései­nek jelentős részét, 11,5 millió dollár értékben. Irán ugyanakkor 14,5 millió dollárért olajat szállít Jugoszláviának. A jugoszláv MINEL 8 millió dollár értékben egy alumíniumüzemet létesít Guineában a két ország közötti együtt­működés keretében. Jelentős segítséget kapnak a fejlődő országok a Szovjetuniótól is. A Sona­­rem algériai állami bányavállalat és a szovjet Technoexport képviselői hét­éves szerződést írtak alá, amelynek ér­telmében a szovjet szakemberek ásvá­nyi nyersanyagok után kutatnak Algé­riában. A Szovjetunió egy négyéves szerződés alapján már részt vesz egy másik hasonló kutatási programban is, Dél-Algériában. A Szelhozpromexport kiegészítő be­rendezéseket szállít a korábban szov­jet segítséggel épült, Szomáliai húskon­zervgyárhoz, amely így megkezdheti a marhahús-konzervek gyártását is. A konzervgyár termelése az új berende­zések segítségével évi 17 millió doboz­ra nő, amelynek jelentős részét a Szov­jetunió veszi át. A Technoexport a pakisztáni Island Textile Mills céggel aláírt szerződés alapján 12 500 orsót szállít a Karacsi­­ban épült új pamutfonodához. Ez lesz a nyolcadik, szovjet segítséggel épült fonoda Pakisztánban. Bulgária Irakban egy 30 millió tégla kapacitású téglagyárat épít. A 2,5 mil­lió dollár értékű munkát két és fél év alatt végzik el. Bolgár búvárok építik Kuwait öblében egy vízbeeresztő be­rendezés víz alatti szerkezeteit. Románia a Ceylon Play­woods Corp.­­net fennálló kooperációs egyezménye alapján egy nagy fafeldolgozó kombi­nátot épít Ceylonban, mégpedig egy 21 500 köbméter kapacitású fűrészáru üzemet, egy 32 750 köbméter kapacitású furnérüzemet és egy 7000 garnitúra kapacitású bútorgyárat. Román szak­emberek közreműködnek az összesze­relésnél, s a szükséges berendezések jelentős részét a román ipar szállítja. Románia segítséget nyújt a termelés beindításában és a személyzet kiképzé­sében is. A venezuelai állami olajvállalat, a Corp. Venezolana Petroleo versenytár­gyalás alapján egy román—venezuelai vegyes vállalatnak adta a megbízást húsz olajkút fúrására Boscan körzeté­ben. A munka teljes értéke 7,6 millió bolivár (1,7 millió dollár). A román fél szállítja a berendezéseket és szak­értőket küld Venezuelába. A helyi munkákat a konzorcium venezuelai tagjai végzik. Májusban írta alá a csehszlovák Skodaexport a szerződést Bolíviával egy antimonkohó építésére. Az üzem kapacitása évi 5000 tonna antimon és 1000 tonna egyéb fém lesz. A szükséges technológiai berendezéseket a Skoda­­export szállítja. A csehszlovák kor­mány körülbelül 3 millió dollárt for­dít az üzem finanszírozására. A csehszlovák Strojimport az egyip­tomi Gofi szervezet és az Egoti kon­szern szerződése értelmében Csehszlo­vákia 6 millió dollár értékben szállít különböző berendezéseket az EAK fel­dolgozó ipara számára. Az EAK az NDK-val is aláírt a kö­zelmúltban egy megállapodást, amely előirányozza a két ország együttműkö­dését petrolkémiai ipar területén. Kína ugyancsak jelentős segítséget nyújt a fejlődő országok ipara számá­ra, például Pakisztánban egy cukor­gyár építéséhez, amelynek évi kapaci­tása 1500 tonna lesz, s mintegy 3 ezer személy számára teremt munkaalkal­mat. A megállapodás jelentőségét nö­veli az is, hogy ez lesz az első állami cukorgyár Pakisztánban. Dél-Jemenben Kína egy 22 millió font értékű útépítési programban mű­ködik közre. Jelentős mennyiségű út­építőgépet és mintegy 385 szakembert küld e munkálatokhoz, amelyet 1975- ben fejeznek be. A közelmúltban több új vegyes vál­lalatról is olvashattunk, amelyeket szo­cialista és fejlődő országok alapítot­tak. KARASUR néven egy új csehszlo­vák—uruguayi részvénytársaságot lé­tesítettek, amelynek célja egyrészt az uruguayi bőrfeldolgozó ipar fejleszté­se, másrészt pedig a csehszlovák bőr­ipar nyersanyagszükségletének bizto­sítása. A társaság feladata a külön­böző bőrök felvásárlása és elsődleges ki­készítése. Csehszlovákián kívül más or­szágokba is fognak bőrt szállítani. A társaság alaptőkéje 60:40 arányban osz­lik meg Csehszlovákia javára. Román—kenyai vegyes vállalatot hoztak létre Kenya Mining Industrie Ltd. néven. A kenyai ICDC Ipar- és Kereskedelemfejlesztési Szervezet, va­lamint a román Geomin vállalat közös vállalkozást alapítottak ólom-, ezüst­ös horganylelőhelyek kutatására és ki­aknázására a tengerpart közelében fekvő Kilifi térségében. Az iráni Reza Farzenefar és a ju­goszláv Kirilo Savic Institute, vala­mint a Beogradska Bank szerződést ír­tak alá Iránban egy tégla- és más építőanyag-előállító üzem létrehozásá­ra. A felek egyenként 650 ezer dol­lárt fektetnek be a közös vállalko­zásba. Jugoszlávia és Líbia megállapodott egy közös halászati vállalat létrehozá­sában. A vállalat alaptőkéje és tevé­kenységi területe azonban még nem is­meretes. A szocialista országok újabb hitelek nyújtásával is bővítik a gazdasági kap­csolatok fejlesztésének alapjait. A Chi­lének nyújtott jelentős összegű hitel mellett a Szovjetunió 200 ezer rubel értékű kölcsönt ad Iraknak 2,5 száza­lékos kamat mellett. A kölcsönt és a kamatot Irak az INOC által kitermelt nyersolajban fizeti vissza. A kölcsön összegéből Irak a szovjet vállalatok ál­tal létesített mosuli olajfinomító és a Bagdad és Baszad közötti olajvezeték költségeit fedezi, de más szovjet segít­séggel létesített ipari üzemek költségeit is megtérítik a most felvett kölcsön­ből. Bulgária Uruguay-jal is aláírt egy 12 évre szóló hitelszerződést. Ennek alapján a latin-amerikai ország 5 mil­lió dollár értékben konzervgyári és bőripari berendezéseket vásárol. A hi­telt hazai termékekkel törleszti. Ceylon Kínától kapott mintegy 25,2 millió dollár szabadon felhasználható hosszú lejáratú hitelt. Irak pedig 36 millió dolláros kölcsönt kapott Kínától gépek és berendezések vásárlására. Az Árucsere-forgalom ALAKULÁSA Kedvezően alakult az elmúlt hóna­pokban a Szovjetunió és a latin-ame­rikai országok árucsere-forgalma. Kü­lönösen a szovjet vállalatok kaptak je­lentős megrendeléseket különböző dél­amerikai országtól. A brazil Colorado SA cég, amely már korábban 1,4 millió rubeles ren­delést adott a Sztankoimportnak, most 400 ezer rubel értékben rendelt gör­dülőcsapágyat. Ugyancsak 400 ezer ru­bel értékben szállít gördülőcsapágyakat a Sztankoimport az argentin Coram SA cégnek is. Az Autóexport Chilével folytatott tárgyalásokat 200 darab Máz—500 és —503 típusú teherautó eladásáról. Az Avtoexport eddig Kubán kívül nem szállított latin-amerikai országokba. Egy iraki cég 43 Kraz—256 és a Máz—500 típusú dömpert, ezenkívül 2500 Moszkvics—412 személygépkocsit és Gaz—69 terepjárót rendelt az Avto­­exporttól. A Szudoimport 2 tengeri vontatóhajót szállít az EAK-nak Alexandria kikötő­jébe. Lengyelország Kolumbiával írt alá szerződést B—434 típusú modern gyors­járatú konténerszállító hajók szállí­tásra. A gdanski hajógyárban már el is kezdték a hajó prototípusának épí­tését. A Kolmex lengyel külkereskedelmi vállalat az utóbbi évek egyik legjelen­tősebb vagonszállítási szerződését írta alá a National Iraq Minerals Co.-val. A 200 darab speciális, folyékony kén­sav szállítására vonatkozó, mintegy 4 millió dolláros szerződést 1972-ben tel­jesítik. Ugyanez a külkereskedelmi vál­lalat Marokkónak 70 darab tehervagont adott el. A megrendelést a rövid szál­lítási határidőnek köszönhette. A lengyel Agromet-Motorimport 1500 traktor szállítására írt alá szerződést Indiával. A következő hónapokban ezen felül még 3000 traktort fognak expor­tálni Indiába. A csehszlovák Technoexport 60 mil­lió dollár értékben szállít vegyipari gé­peket, nitrogéntisztító és­ légszűrő be­rendezéseket Indiának egy nemrég alá- ,­írt szerződés keretében. Ugyancsak a Technoexport kapta az EAK megbízá­sát két B—21 típusú automata teacso­magoló és két BTH—11 típusú ömlesz­tett anyagokat csomagoló gép szállítá­sára. Az utóbbi időben egyre nagyobb megrendeléseket kap Csehszlovákia Szudántól is. A legutóbbi szerződés alapján Csehszlovákia 4,2 millió dollár A szocialista és fejlődő országok gazdasági és kereskedelmi kapcsolatai 1971. JÚLIUS 9.

Next